Talvi- ja jatkosodan seurauksena lähes 450 000 suomalaista
menetti käytännössä kaiken kiinteän omaisuutensa
ja suurimman osan irtaimesta omaisuudestaan Neuvostoliitolle pakkoluovutetulla
alueella joutuessaan useimmiten hyvin lyhyellä varotusajalla
pakenemaan kotoaan muualle Suomeen. Suomalaisten kotimaan pakolaisten eli
evakkojen omaisuutta ei Neuvostoliitto tai Venäjä ole
missään vaiheessa palauttanut tai korvannut, joten
omaisuuden restituutio ei miltään osin ole toteutunut.
Suomen valtion varoista on pakkoluovutetulle alueelle jääneestä omaisuudesta
maksettu sosiaali- ja yritystukena korvauksia pika-asutuslain ja
maanhankintalain mukaisesti.
Kansainvälisten lakien ja sopimusten, kahdenvälisten
sopimusten tai Neuvostoliiton, Venäjän tai Suomen
perustuslain mukaisesti omaisuuden omistusoikeus ei ole siirtynyt
alkuperäisiltä omistajilta tai heidän
suvuiltaan myöskään muulle taholle. Suomen
valtio on ollut restituution osalta passiivinen, eikä se
yli 20 vuotta sitten tapahtuneesta Neuvostoliiton luhistumisesta
huolimatta ole ottanut asiaa esille Venäjän kanssa.
On huomioitava, että restituutio-oikeus ja pakkoluovutetun
alueen palauttaminen ovat kaksi eri asiaa. Lisäksi restituutio-oikeus
on olemassa pakkoluovutetun alueen palauttamisesta riippumatta.
Omistaminen ja sen pysyvyys ovat yksityisoikeudellisia juridisia,
eivät kansainvälisoikeudellisia, kysymyksiä.
Omistus on yksi vanhimmista ihmisoikeuksista, joka on kansainvälisissä laeissa
ja sopimuksissa sekä eri valtioiden perustuslaeissa säännelty.
Kansainväliseksi laiksi muodostuneen 18.10.1907 allekirjoitetun
Haagin sopimuksen 55 artikla muun muassa määrää: "Valtaajavaltio
ei saa pitää itseään muuna kuin
vihollisvaltiolle kuuluvien ja vallatussa maassa olevien yleisten
rakennusten, kiinteistöjen, metsien ja maanviljelystilusten
haltijana ja nautinta-oikeuden käyttäjänä".
Sen täytyy säilyttää tämän omaisuuden
pääoma-arvo sellaisenaan ja hoitaa sitä nautinta-oikeutta
koskevien sääntöjen mukaan. Sopimuksen
53 artiklassa ilmaistaan, että valtaajavaltion tulee antaa
yksityisille henkilöille kuuluva omaisuus takaisin ja sen
on järjestettävä korvaus rauhanteossa.
46 artiklassa sanotaan, ettei yksityistä omaisuutta saa
takavarikoida.
Séversin rauhansopimuksessa vuonna 1920 Ympärysvallat,
joihin myös Neuvostoliitto kuului, sitoutuivat säännöksiin
korvauksista ja kansalaisten paluusta koteihinsa. Kansainvälinen tuomioistuin,
ICC, teki päätöksen 13.9.1928 (Chorzow-tehtaan
tapaus), jossa omaisuuden palauttaminen oli suositeltavin muoto,
ja sen ollessa mahdotonta oli kompensaatio toinen vaihtoehto. Sodanvastaisessa
sopimuksessa 10.10.1933 määrättiin, että hyökkäyssodalla
saavutetut hyödyt eivät olleet laillisia. Kansainliitto
katsoi 14.12.1939 Neuvostoliiton eronneeksi (eli Kansainliitto erotti
Neuvostoliiton) sen talvisodan aloittaneen hyökkäyksensä vuoksi.
Kansainvälinen yhteisö siten tuomitsi neuvostoaggression. Neuvostoliitto
sitoutui Atlantin julistukseen 1.1.1942, ja samanaikaisesti se sitoutui
YK:n periaatteisiin ja sen perustamiseen. Ihmisoikeuksilla oli vahva
asema YK:n perustamisen periaatteissa.
Restituutiokysymykset eivät liity Kansainvälisen
tuomioistuimen (ICC) toimialaan, joka perustettiin YK:n perustamiseen
liittyvällä julistuksella 1.1.1942. Sen päätösvaltaan
kuuluvat jäsenvaltioiden väliset juridiset kysymykset,
kuten rauhansopimukset. Lontoon julistuksessa vuonna 1943 liittoutuneet
julistivat tavoitteekseen mitätöidä kaikki
pakolla tehdyt omaisuussiirrot Euroopassa. Nämä osoittavat,
että ennen Pariisin rauhansopimusta tehdyt kansainväliset
lait ja sopimukset, jotka Neuvostoliitto ja Suomi ovat ratifioineet,
yksiselitteisesti vahvistavat omistuksen pysyvyyden.
Sotien jälkeisistä kansainvälisistä sopimuksista
merkittävimmät ovat YK:n ihmisoikeuksien julistus
10.12.1948 ja Euroopan neuvoston vuodelta 1950 oleva ihmisoikeussopimus,
joka noudattaa ihmisoikeusjulistuksen periaatteita. Neuvostoliitto
(ja sitä kautta Venäjä) ja Suomi ovat sitoutuneet
YK:n julistukseen.
YK:n ihmisoikeusjulistuksen 17 artikla vahvistaa omistuksen
jatkuvuuden:
- Jokaisella on oikeus omistaa
omaisuutta yksin tai yhdessä toisten kanssa.
- Keltään älköön
mielivaltaisesti riistettäkö hänen omaisuuttaan.
Sodan seurauksena kyse on yleensä omaisuuden laittomasta
haltuunotosta tai takavarikoinnista. Kyse on siten omaisuuden mielivaltaisesta
riistämisestä sen oikealta omistajalta.
Restituutiokysymykset kuuluvat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
(EIT) toimialaan. EIT on antanut tuomitsevia päätöksiä samankaltaisista
asioista kuin evakkojen oikeudet ovat, mutta evakkoihin liittyvät
päätökset ovat perustuneet vain Venäjän
näkökulmiin.
Kansainväliset instituutiot ovat kiinnittäneet voimakkaasti
huomiota neuvostoaggressioihin ja tuominneet ne. ETYK-päätösasiakirjassa
vuonna 1975 kiinnitettiin merkittävästi huomiota
kansainvälisiin ihmisoikeuksiin. Euroopan neuvoston parlamentaarinen
yleiskokous teki 25.1.2006 päätöksen,
jossa se tuomitsi totalitarististen kommunistihallintojen rikokset.
Euroopan unionin parlamentaarisen yleiskokouksen päätös 2.4.2009
tuomitsi kommunismin rikokset, joihin myös suomalaisomistuksen
anastus voidaan katsoa kuuluvaksi.
Suomen ja Neuvosto-Venäjän välinen
Tarton rauhansopimus 14.10.1920 sisälsi useita omaisuuteen
liittyviä määräyksiä.
Yleisenä periaatteena oli yksiselitteisesti se, ettei omistusoikeus muuttunut
rajan siirtymisen vuoksi. Neuvostoliiton talvisodan hyökkäys
rikkoi keskinäisen hyökkäämättömyyssopimuksen
vuodelta 1932 ja sen jatkosopimuksen vuodelta 1934. Moskovan rauhansopimuksessa
12.3.1940 ei käsitelty lainkaan yksityistä omaisuutta.
Moskovan välirauhansopimuksessa 19.9.1944 ei myöskään
omaisuuskysymystä käsitelty. Omistusoikeus evakkojen
omaisuuteen ei näillä sopimuksilla ole siten voinut
siirtyä Neuvostoliitolle.
Pariisin rauhansopimuksessa 10.2.1947 vahvistettiin Moskovan
välirauhansopimuksen ehdot esimerkiksi rajan osalta. Pariisin
rauhansopimuksen 27 artikla määrää: "Suomen
hallituksen ja Suomen kansalaisten oikeudet, kuin myös
suomalaisten juridisten henkilöiden oikeudet, jotka koskevat
suomalaista omaisuutta tai muita suomalaisia varoja Liittoutuneiden
ja Liittyneiden Valtojen alueella, on saatettava entiselleen tämän
sopimuksen tultua voimaan, mikäli näitä oikeuksia
on rajoitettu sen johdosta, että Suomi osallistui sotaan
Saksan rinnalla". Tämä artikla selventää,
että kaikkien suomalaisten omaisuus ja oikeudet palautettiin
rauhansopimuksella vuonna 1947. Neuvostoliitto oli Valvontakomissiollaan,
rajapäätöksillään ja
muilla keinoin tehnyt suomalaisille mahdottomaksi vallita omaisuuttaan
pakkoluovutetulla alueella. Koska raja oli siirtynyt jo vuonna 1944
välirauhansopimuksella, oli vuonna 1947 pakkoluovutetun
alueen osalta kyse Neuvostoliiton eli Liittyneiden valtojen alueesta.
Artiklan tulkintaa selventää 28 artikla, jonka
mukaan " - - Suomen ja Suomen kansalaisten Saksassa olevaa
omaisuutta älköön enää käsiteltäkö vihollisomaisuutena,
ja kaikki tällaiseen käsittelyyn perustuvat rajoitukset
on poistettava."
Pariisin rauhansopimuksessa ei muutoin käsitellä omistukseen
liittyviä oikeuksia. Sopimus yksiselitteisesti tukee omistuksen
pysyvyyttä. Niin sanottu naapuruussopimus Suomen ja Venäjän
välillä allekirjoitettiin 22.1.1992, jossa omistuskysymystä ei
käsitelty lainkaan.
Suomen eduskunta ja korkeasti oppineet lakimiehet ovat kahdesti
tarkoin perehtyneet rajan siirtymisen vaikutukseen omistusoikeuteen.
Kun Karjala jatkosodan hyökkäyksen vuoksi palautui Suomelle,
eduskunta päätti Tarton rauhan rajojen palauttamisesta.
Eduskunta sääti restituutioon perustuvan lain
Karjalan palauttamiseksi. Noin 280 000 evakkoa pääsi
omiin, pääosin tuhottuihin koteihinsa aloittamaan
jälleenrakentamisen. Eduskunta ei siten katsonut omistuksen siirtyneen
Neuvostoliitolle tai Suomen valtiolle.
Porkkalan palautuessa Porkkala-komitea pyysi lausunnon vuonna
1955 seitsemältä juridiselta asiantuntijalta.
Heistä kuusi katsoi, ettei aluemuutoksella ole kansainvälisen
oikeuden perusteella vaikutusta omistusoikeuden pysyvyyteen. Yksi
asiantuntija ei ottanut kantaa asiaan. Porkkala-komitean päätöksenä oli,
ettei Porkkalan siirtyminen Neuvostoliiton perustuslain ja suvereniteetin
piiriin vaikuttanut suomalaisten omistusoikeuteen. Lainsäätäjä eli
eduskunta oli samalla kannalla, minkä vuoksi se sääti
restituutioon perustuvan Porkkala-lain.
Missään kansainvälisessä laissa
tai sopimuksessa tai kahdenvälisessä sopimuksessa
ei esitetä, että sotaan syyllisyys tai syyttömyys
vaikuttaisi yksityiseen omistukseen. Neuvostoliiton syyllisyys talvi-
ja jatkosotaan on kuitenkin selkeä. Presidentti Boris Jeltsin
tunnusti 18.5.1994 Kremlissä, että "Suomen
alueiden vieminen oli Stalinin totalitaarista politiikkaa, ja jokainen
Venäjän johtaja tuntee piston sydämessään
tehdystä vääryydestä".
Alueiden mukana Neuvostoliitto vei myös suomalaisten omaisuuden.
Neuvostoliiton erottaminen Kansainliiton jäsenyydestä oli selvä osoitus
siitä, kuka talvisodan aloitti. Venäjän
presidentti Vladimir Putin tunnusti 14.3.2013 Neuvostoliiton aloittaneen
talvisodan: "Uskon, että silloin bolshevikit yrittivät
korjata ne historialliset virheet, jotka he tekivät vuonna
1917." Jatkosotaan syyllistä voidaan kansainvälisen
oikeuden pohjalta tarkastella niillä toimenpiteillä, joita
kumpikin osapuoli teki ennen sotaa. Suomi ei tehnyt ainuttakaan
sodan aloittavaa toimenpidettä, mutta Neuvostoliitto teki
niitä useita.
Niin kutsuttujen korvauslakien vaikutusta omistuksen pysyvyyteen
eduskunta on harkinnut ainakin neljä kertaa: säätäessään
pika-asutuslain 28.6.1940, Karjalan palautuslain 6.12.1941, maanhankintalain
5.5.1945 ja Porkkalan palautuslain 8.6.1956. Porkkala-komitean käyttämistä korkeista
lainoppineista viisi katsoi, etteivät korvauslait vaikuttaneet
omistukseen. Yhden mielestä omistus oli Moskovan välirauhansopimuksen
mukaan jollain tavoin rauennut, ja yksi ei ottanut asiaan kantaa.
Kummassakaan korvauslaissa ei ole mitään mainintaa
omistuksen siirtämisestä korvausten tai pakkoluovutuksen
perusteella. Korvaukset olivat sosiaali- ja yritysapua, ja ne olivat
teoreettisesti laskien 39 prosenttia omaisuuden käyvästä arvosta.
Käytännössä ne olivat keskimäärin
20 prosenttia evakkojen ostaman kylmän tilan kauppahinnasta.
Evakot, kuten muutkaan korvauksia saaneet ryhmät, eivät
saaneet tiloja tai tontteja lahjaksi, vaan he joutuivat maksamaan
ne. Asuntotonteista ja -tiloista suurimman osan saivat ostaa rintamamiehet.
Viljelystiloista pääosan saivat ostaa evakot eli
siirtoväki. Suomen lainsäädännön
mukaan kiinteän omaisuuden omistusoikeuden siirto on määrämuotoinen
oikeustoimi, kuten esimerkiksi pakkolunastus. Siirto ei tapahdu
implisiittisesti. Mitään määrämuotoista
tai siirtoon jotenkin liittyvää asiakirjaa ei
ole laadittu, eikä omistusoikeus siten ole voinut siirtyä Suomen valtiolle
korvauslakien perusteella.
Neuvostoliiton perustuslaki esimerkiksi vuodelta 1977 korosti
29 artiklassaan vahvasti kansainvälisestä laista
nousevien yleisesti tunnustettujen periaatteiden ja sääntöjen
täyttämistä. Omistuksen pysyvyys on yksi
keskeisimmistä kansainvälisistä säännöistä.
Neuvostoliitto ei missään vaiheessa tehnyt minkäänlaista
muodollista sosialisointia tai erillistä lakia, jolla suomalainen
omaisuus olisi siirretty sen haltuun, saati omistukseen. Tällaisella
ei sinänsä olisi ollut erityistä merkitystä,
koska laiton tai rikollinen takavarikointi tai haltuunotto ei tuo
mitään oikeuksia.
Venäjän perustuslaki on erittäin
vahvasti ihmisoikeuksia ja kansainvälisiä normeja
kunnioittava. Lain vahva tuki ihmisoikeuksille tulee esille jo lain
ingressissä, jossa mainitaan muun muassa ihmisoikeudet
ja vapaudet. Laissa korostetaan universaaleja periaatteita ja tunnustetaan perimysjärjestys.
Pakkokeinoin tehdyn takavarikoinnin tulee tapahtua täyttä korvausta
vastaan. Perustuslain ja sen käytännön
soveltamisen välillä on kuitenkin syvä kuilu.
Venäjän perustuslain eräänlaisena
viitelakina on Venäjän perustuslaki vuodelta 1978.
Silti nykyisessä perustuslaissa ei Neuvostoliittoa mainita
lainkaan. Siltä osin kuin Neuvostoliiton perustuslaki on
Venäjän perustuslain vastainen, sitä ei
pidä noudattaa.
Venäjän federaatio on presidentti Boris Jeltsinin
YK:ssa tekemän ehdotuksen mukaisesti täysimääräisesti
vastuussa Neuvostoliiton toimista. Vastuu sisältää oikeuksien
lisäksi kaikki velvoitteet, mukaan lukien taloudelliset
vastuut. Venäjä on vastuussa suomalaisevakkojen
restituutio-oikeuden toteutumisesta. Neuvostoliittoa ei enää ole
olemassa, mutta neuvostoaikaiset rikokset ovat korjaamatta. Esimerkiksi
Venäjän ortodoksikirkko on saanut kiinteistöjään
takaisin, joten restituutio ei maassa ole vieras ajatus. Venäjän federaation
lakien avulla ei ole yritetty eikä ole mahdollista muuttaa
laittomia tekoja laillisiksi tai saada aikaan sellaista oikeutta,
jota Neuvostoliitollakaan ei koskaan ole ollut. Venäjän
perustuslain toinen sektio dementoi eriävät neuvostoaikaiset
lait täysin.
Kaikkien pakolaisten oikeudet tulevat selvimmin esille YK:n
sveitsiläisen alakomission vuoden 2005 restituutiossa Pinheiron
periaatteista. YK:n pakolaiskäsitteen mukaan kotimaan sisäisillä pakolaisilla
on samat oikeudet kuin muillakin pakolaisilla. Pinheiron periaatteet
suojelevat yksityisen omistuksen lisäksi liike- ja maatalousomaisuutta
sekä pitkäaikaisen vuokraoikeuden pysyvyyttä.
Pakolaisten täysi oikeus paluuseen esitetään
selvästi: "Jokaisella pakolaisella on oikeus palata
kotiinsa ja saada omaisuutensa takaisin". Paluuoikeus ja
oikeus omaisuuteen eivät riipu ajan kulumisesta tai pakolaisen
integroitumisesta nykyiselle asuinsijalleen. Valtion perimysehdoin
oikeutta ei voida rajoittaa. Pinheiron periaatteiden pohjalta suomalaiset
evakot ovat ensisijaisia ja pakkoluovutetulla alueella nyt asuvat
venäläiset toissijaisia oikeudenomistajia. Sekä Suomi
että Venäjä ovat vastuussa siitä,
että evakkojen oikeudet toteutuvat. YK:n Pinheiron periaatteet
ovat suostuttelevaa normistoa. Ne perustuvat kansainvälisiin
lakeihin ja sopimuksiin, eivät taannehtivuuteen. Kyse ei
ole uudesta säännöstöstä,
vaan asiantuntijoiden toteuttamasta vanhojen normien aikaisempaa
selvemmästä esittämisestä.
Suomi on usein korostanut YK:n roolia ja sen periaatteiden merkitystä ja
sitovuutta. Jo YYA:n 7 artikla korosti YK:n periaatteita samoin
kuin sen muukin teksti. Myös Suomen ja Venäjän
välinen keskinäinen sopimus 4.5.1996 tuo tätä asiaa esille,
mutta silti Suomi ei ole ottanut restituutioasiaa esille Venäjän
kanssa. Neuvostoliiton kanssa 8.2.1989 tehdyssä sijoitusten
edistämistä ja molemminpuolista suojelua koskevassa
sopimuksessa puhutaan pakkotoimenpiteistä, kuten kansallistamisesta,
pakkolunastuksesta tai muista vastaavista haltuunottotoimenpiteistä.
Tällöin näistä tulee maksaa
asianmukainen korvaus. Suomen hallituksen mukaan kyseinen sopimuskohta on
sopusoinnussa hallitusmuodon 12 §:n määräysten kanssa. Vuoden 1997
valtiopäivillä (HE 83/1997 vp)
käsiteltiin sijoitusten edistämistä ja
molemminpuolista suojelua Venäjän kanssa. Tällöin
todettiin, että neuvostoaikana säädetty
suojelu soveltuu edelleen. Sijoitusten suojelu tukee vahvasti omistusoikeuden
pysyvyyttä.
Hallituksen esityksessä (HE 32/2003 vp) tuodaan esille, että YK:n yleissopimuksen
25 artiklan 2 kappaleen mukaan rikosten uhrit voivat hakea vahingonkorvausta
ja rikoksella viedyn omaisuuden palauttamista. Vaikka tämä esitys koskee
rikollisuutta yleisesti, se soveltuu hyvin myös Neuvostoliiton
evakkoihin kohdistamiin omaisuusrikoksiin. EU-komissio on asettanut
rikoksen uhrin oikeuksien lujittamisen strategiseksi prioriteetiksi.
Suomi EU:n jäsenenä on tämän esimerkiksi
eduskunnan suuren valiokunnan istunnossa vuonna 2011 tuonut esille.
Suomen kannan mukaan erityistä huomiota on kiinnitettävä haavoittuvan
uhrin asemaan. On taattava, että uhrin oikeudet, erityisesti
ihmisarvo sekä yksityis- ja perhe-elämän
suoja ja omistusoikeus, tunnustetaan ja että niitä noudatetaan.
Suomen nykyinen hallitusohjelma pyrkii vahvasti edistämään
ihmisoikeuksien toteutumista. Evakkojen restituutioasiassa hallitus
siten toimii itse määrittämiensä periaatteiden
vastaisesti.
Suomella ja suomalaisilla evakoilla on täysi oikeus
vaatia restituution toteuttamista eli omaisuutensa palauttamista.
Mikäli palauttaminen ei ole mahdollista, on Venäjän
korvattava täysimääräisesti
aiheuttamansa vahingot. Lisäksi korvattavaksi jää omaisuuden
lähes 70 vuoden käyttö. Suomen valtion
velvollisuus on perustuslakinsa mukaisesti tehdä kaikkensa
evakkojen omistukseen liittyvien oikeuksien toteuttamiseksi.