Siirry Eduskunta.fi sivustolle 

KIRJALLINEN KYSYMYS 464/2007 vp

Tarkistettu versio 2.0 KK 464/2007 vp - Tero Rönni /sd

Liikennerikkomuksista annetun moninkertaisen rangaistuksen poistaminen

Eduskunnan puhemiehelle

Tieliikennelain 75 §:ssä luetellaan ne tilanteet, joissa autonkuljettaja menettää ajo-oikeutensa. Mikäli kuljettaja syyllistyy tietynlaisiin liikennerikkomuksiin kolmesti vuoden sisällä tai neljästi kahden vuoden aikana, hän menettää ajo-oikeutensa ainakin kuukaudeksi.

Ammattikuljettajalle saattaa tahattomastikin käydä niin, että häneltä menee ajo-oikeus kuukauden ajaksi. Normaalisti yksi rangaistus rikkeestä riittää, mutta tässä tilanteessa niitä tulee tavallaan kaksi ja eräitten tietojen mukaan jopa kolme.

Väitteen mukaan kärsitty ajo-oikeuden menetys ei nollaa sakkoja, vaan heti seuraavasta liikennerikkomuksesta kuljettaja joutuu jälleen uudelleen rangaistavaksi ajo-oikeuden menetyksellä.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Onko järjestelmä todella perusteluissa kuvatun kaltainen,
miten on mahdollista, että meillä voi samasta rikkeestä rangaista useaan kertaan, ja
ollaanko meillä muuttamassa nykyistä järjestelmää?

Helsingissä 13 päivänä marraskuuta 2007

Tero Rönni /sd
Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Tero Rönnin /sd näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 464/2007 vp:

Onko järjestelmä todella perusteluissa kuvatun kaltainen,
miten on mahdollista, että meillä voi samasta rikkeestä rangaista useaan kertaan, ja
ollaanko meillä muuttamassa nykyistä järjestelmää?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Tieliikennelain 75 §:n mukaan kuljettaja on määrättävä ajokieltoon, jos hänen todetaan syyllistyneen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, rattijuopumukseen tai törkeään rattijuopumukseen. Tuomioistuin määrää ajokiellon yhteen tällaiseen liikennerikokseen syyllistymisen perusteella. Poliisi voi myös määrätä kuljettajalle ajokiellon yhden liikennerikoksen perusteella, jos liikenneturvallisuuden vaarantaminen osoittaa vakavaa piittaamattomuutta liikenneturvallisuutta kohtaan. Tämän lisäksi on olemassa liikennerikkomusten kertymiseen perustuva ajokieltojärjestelmä, jossa poliisi määrää ajokiellon kuljettajalle, joka on vuoden aikana syyllistynyt kolmeen tai kahden vuoden aikana neljään liikennerikkomukseen. Järjestelmät ovat kuitenkin erilliset siten, että ajokieltoon sellaisenaan johtanutta tekoa ei huomioida rikkomusten kertymiseen perustuvassa järjestelmässä.

Liikennerikkomusten kertymiseen perustuvan ajokieltojärjestelmän tarkoituksena on ehkäistä toistuva liikennesääntöjen rikkominen. Ajoneuvohallintokeskus lähettää kuljettajalle muistutuksen rikkomustilanteesta, jos rikkomuksia on kertynyt niin, että seuraava johtaisi ajokieltoon. Näin varmistetaan, että kuljettaja tietää tilanteen ja pystyy halutessaan huomioimaan sen liikenteessä. Jos kuljettaja kuitenkin määräajan sisällä syyllistyy uuteen rikkomukseen, hänet määrätään määräaikaiseen ajokieltoon. Teot, joiden perusteella ajokielto määrättiin, eivät kuitenkaan vaikuta myöhempien ajokieltojen määräämiseen. Kuljettajan virhetili siis nollautuu ajokiellon kärsimisellä. Liikennerikkomuksesta määrätyt sakot eivät kuitenkaan poistu ajokiellon kärsimisellä, koska sakko on rangaistus tietystä teosta ja ajokielto rangaistuksesta erillinen turvaamistoimenpiteen tyyppinen ajokorttiseuraamus.

Nykyinen toistuvien liikennerikkomusten järjestelmä perustuu ainoastaan rikkomusten lukumäärään. Toinen vaihtoehto on niin sanottu virhepistejärjestelmä, jossa eri rikkomukset ovat pisteytetty niiden vakavuuden mukaan ja tietyn kokonaispistemäärän saavuttaminen johtaa ajokieltoon. Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä selvittää näiden vaihtoehtojen paremmuuden huhtikuuhun 2008 mennessä. Kummassakaan järjestelmässä ei kuitenkaan määrätä useampaa ajokieltoa yhdestä liikennerikkomuksesta.

Helsingissä 11 päivänä joulukuuta 2007

Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Till Riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 464/2007 rd undertecknat av Tero Rönni /sd:

Är systemet verkligen sådant som det beskrivs i motiveringen,
hur är det möjligt att man i vårt land kan dömas flera gånger för samma förseelse, och
kommer man hos oss att ändra på det nuvarande systemet?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Enligt 75 § i vägtrafiklagen ska en förare meddelas körförbud om han eller hon konstateras ha gjort sig skyldig till grovt äventyrande av trafiksäkerheten, rattfylleri eller grovt rattfylleri. En domstol kan meddela körförbud till följd av att en förare gjort sig skyldig till ett sådant trafikbrott. Polisen kan även meddela en förare körförbud på grund av ett trafikbrott om äventyrandet av trafiksäkerheten tyder på allvarlig likgiltighet för trafiksäkerheten. Dessutom finns det ett körförbudssystem som baserar sig på antalet ackumulerade trafikförseelser, vilket innebär att polisen meddelar en sådan förare körförbud som tre gånger inom ett år eller fyra gånger inom två år har gjort sig skyldig till en trafikförseelse. Systemen är dock olika på så sätt att en gärning som lett till körförbud som sådant inte beaktas i det system som baserar sig på ackumulerade förseelser.

Syftet med det körförbudssystem som baserar sig på ackumulerade trafikförseelser är att förhindra upprepade brott mot trafikreglerna. Fordonsförvaltningscentralen sänder föraren en påminnelse om överträdelsen, om förseelserna har ackumulerats så att följande leder till körförbud. På så sätt säkerställs att föraren är medveten om situationen och kan, om han eller hon vill, beakta detta i trafiken. Om föraren ändå inom en viss tid gör sig skyldig till en ny förseelse, meddelas han eller hon temporärt körförbud. De gärningar på basis av vilka körförbud meddelades inverkar dock inte på meddelandet av senare körförbud. Förarens saldo i fråga om förseelser nollställs alltså i och med att han eller hon avtjänar körförbudspåföljden. De böter som fastställts för en trafikförseelse avskrivs dock inte till följd av att man avtjänar körförbudspåföljden, eftersom böterna är ett straff för en viss gärning och körförbudet är en från straffet fristående körförbudspåföljd som motsvarar en säkringsåtgärd.

Det nuvarande systemet för upprepade trafikförseelser baserar sig enbart på antalet förseelser. Det andra alternativet är ett s.k. felpoängssystem, där olika förseelser poängsätts enligt hur allvarliga de är och en viss totalmängd av poäng leder till körförbud. En arbetsgrupp som kommunikationsministeriet tillsatt kommer före april 2008 att utreda vilket av dessa alternativ som är överlägset det andra. Inte i någotdera systemet utfärdas dock flera körförbud för en och samma trafikförseelse.

Helsingfors den 11 december 2007

Trafikminister Anu Vehviläinen