Siirry Eduskunta.fi sivustolle 

KIRJALLINEN KYSYMYS 689/2008 vp

Tarkistettu versio 2.0 KK 689/2008 vp - Jyrki Kasvi /vihr

Poliisien tietoverkkopalvelujen käytön rajoittaminen

Eduskunnan puhemiehelle

Yhä suuremmalla osalla rikollisuudesta on myös digitaalinen ulottuvuus. Rikokset tehdään joko kokonaan tai osittain internetissä tai niihin liittyvää aineistoa välitetään tietoverkoissa. Yhä harvemmin voidaan enää tehdä jakoa perinteiseen ja tietoverkkorikollisuuteen.

Kauhajoen tapahtumien yhteydessä on käynyt ilmi, etteivät poliisit voi työpaikalla käytössään olevilla tietokoneilla seurata esimerkiksi internetin suosittuja yhteisösivustoja tai videopalveluita. Nimenomaan näillä sivustoilla Matti Saari ja Pekka-Eric Auvinen levittivät ennen tekojaan hälyttävää materiaalia.

Rikosten ennaltaehkäisyssä ja tutkinnassa tietoverkkojen seurannalla on yhä suurempi merkitys. Se edellyttää kuitenkin tietoverkkoyhteisöjen kulttuurin ja toimintatapojen ymmärtämistä. Pelkkä tekninen tieto tietoverkkojen toiminnasta ei enää riitä, vaan poliisilla on oltava myös omakohtaista kokemusta tietoverkkoyhteisöjen kulttuurista.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Miksi poliisien edellytyksiä ehkäistä ja tutkia tietoverkkoja hyödyntävää rikollisuutta on haitattu estämällä poliiseja käyttämästä ja seuraamasta internetin suosituimpia palveluita?

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2008

Jyrki Kasvi /vihr
Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Jyrki Kasvin /vihr näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 689/2008 vp:

Miksi poliisien edellytyksiä ehkäistä ja tutkia tietoverkkoja hyödyntävää rikollisuutta on haitattu estämällä poliiseja käyttämästä ja seuraamasta internetin suosituimpia palveluita?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Poliisin käyttämässä tietoliikenneverkossa käsitellään tietoja kaikista poliisin omista ja sen sidosryhmien poliisin käyttöön antamista tietojärjestelmistä ja henkilörekistereistä. Tietoliikenneverkosta on yhteys kaikkiin keskeisiin ja yhteiskäyttöisiin tietojärjestelmiin joita poliisi toiminnassaan käyttää. Poliisiorganisaation käytössä oleva tieto on strateginen voimavara, jonka käyttöön ja käsittelyyn tulee organisaation toiminnan näkökulmasta suhtautua vakavasti ja huolellisuudella. Kansalaisten näkökulmasta tietojen käsittelyyn kohdistuu tietosuoja- ja luottamusolettama, joka edelleen korostaa tietojen oikean käsittelyn tarpeita. Osa tietojen oikeaa käsittelyä ja tietojen käsittelyjen huolellisuutta on tietojen turvaaminen niihin kohdistuvilta uhkilta.

Rikollisuus, haitanteot, ilkivalta, kiusaaminen ja monet muut teot ja ilmiöt tehdään myös virtuaalisessa ympäristössä, sähköisesti. Siirtyminen virtuaaliseen ympäristöön ei vähennä tekojen tuomittavuutta, vakavuutta tai vaikutuksia. Päinvastoin, virtuaalinen ympäristö antaa aivan uuden mahdollisuuden levittää ja laajentaa toimintaa minimaalisilla toimenpiteillä.

Poliisiorganisaatio ei ole immuuni ympäröivälle maailmalle ja siihen on aina kohdistunut erilaisia uhkia. Teknistyvä ja tietojärjestelmiin ja -liikenteeseen siirtynyt toimintaympäristö asettaa uhkien osalta ja niiden aiheuttamien riskientorjumiselle aivan uusia vaatimuksia.

Poliisihallinnon tietoliikennettä suodatetaan ja tarkkaillaan teknisin apuvälinein tietoliikenteen mahdollisimman suuren puhtauden takaamiseksi. Poliisin henkilöstölle pyritään tarjoamaan työtehtäviä varten laaja valikoima internetin palveluja, huomioiden samalla organisaation toiminnan ja sen käsittelemien tietojen turvallisuus.

Poliisitoiminnan ja rikostiedustelun kannalta ei ole järkevää käyttää poliisin tietoliikenneverkon yhteyksiä internetiin osana rikostutkintaa. Internetin käytöstä jää jälkiä, joiden perusteella käyttäjän alkuperä on erittäin helppoa selvittää. Käytännössä poliisin tietoliikenneverkosta tapahtuva osallistuminen esimerkiksi eräille keskustelufoorumeille aiheuttaa osallistujan välittömän sulkemisen ulos keskustelusta hänen tietoliikenteensä lähteen vuoksi. Siksi on järkevintä luoda rikostiedustelulle sellaiset edellytykset että toiminnan onnistuminen on mahdollista. Sellaisille poliisihenkilöille, jotka tarvitsevat työssään rajoittamatonta internetin käyttöoikeutta, on hankittu erilliset internet-liittymät ja tarvittavat muut työvälineet. Näin mahdollistetaan tehokas ja tuloksekas tiedustelutoiminta ja tiedonhankkiminen ilman tarpeetonta uhkaa toiminnan paljastumiselle tai poliisin käytössä oleville tietojärjestelmille.

Edellä mainituilla teknisillä rajoituksilla ei kuitenkaan ole poliisitoiminnan edellytyksiä ehkäisevää tai haittaavaa vaikutusta, eivätkä rajoitukset aiheuta ongelmia tarvittavan seurannan suorittamiseksi. On kuitenkin huomioitava internetin laajuus ja sen sisältämä informaatiomäärä, jotka asettavat haasteita käytettävissä oleville resursseille.

Helsingissä 16 päivänä lokakuuta 2008

Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 689/2008 rd undertecknat av riksdagsledamot Jyrki Kasvi /gröna:

Varför har polisernas förutsättningar att förebygga och utreda brottslighet som utnyttjar datanät försvårats genom att poliserna hindras att använda och följa med de mest populära tjänsterna på internet?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

I det datakommunikationsnät polisen använder behandlas uppgifter från polisens samtliga egna informationssystem och personregister och från de informationssystem och personregister som intressegrupperna har gett polisen tillgång till. Datakommunikationsnätet står i kontakt med samtliga centrala och samanvända informationssystem som polisen använder i sin verksamhet. Den information polisen har i sitt bruk är en strategisk resurs som man med tanke på organisationens funktioner måste ställa sig allvarligt och omsorgsfullt till. Mot informationshanteringen riktas från medborgarnas sida en datasäkerhets- och sekretesspresumtion som vidare understryker behoven av att informationen hanteras på ett riktigt sätt. En del av en riktig och omsorgsfull hantering av informationen är att informationen skyddas mot de hot som riktas mot den.

Brottslighet, skadegörelser, ofog, trakasserier och många andra gärningar eller fenomen sker även i virtuell miljö, dvs. elektroniskt. Övergången till en virtuell miljö minskar inte gärningarnas förkastlighet, allvar eller effekter. Tvärtom ger en virtuell miljö helt nya möjligheter att med minimala åtgärder sprida och utvidga verksamheten.

Polisorganisationen är inte immun mot den omkringliggande världen och har alltid varit föremål för olika hot. Verksamhetsbetingelserna har blivit allt mera tekniska och det har skett en övergång till användning av datasystem och datakommunikationer vilket ställer helt nya krav på grund av de hot som riktar sig mot systemen och kommunikationerna och på grund av den riskbekämpning hoten ger upphov till.

Polisförvaltningens datatrafik filtreras och övervakas med tekniska hjälpmedel i syfte att hålla den så ren som möjligt. Det strävas efter att för arbetsuppgifterna erbjuda polisens personal ett stort urval internettjänster, dock med samtidigt beaktande av organisationens funktion och säkerheten för den information organisationen behandlar.

För polis- och kriminalunderrättelseverksamhetens del är det inte förnuftigt att använda förbindelserna mellan internet och polisens datakommunikationsnät som en del av brottsutredningen. Användningen av internet lämnar spår som gör det mycket lätt att klarlägga användarens ursprung. Att från polisens datakommunikationsnät delta i exempelvis vissa diskussionsforum leder i praktiken till att deltagaren på grund av hans eller hennes datakommunikationskälla omedelbart utestängs från diskussionen. Därför är det förnuftigast att för kriminalunderrättelseverksamheten skapa sådana förutsättningar som möjliggör en framgångsrik verksamhet. För den polispersonal som nödvändigt behöver obegränsad tillgång till internet i sitt arbete har det skaffats separata internetanslutningar och andra behövliga arbetsredskap. Härigenom möjliggörs en effektiv och resultatrik kriminalunderrättelseverksamhet och informationsinhämtning utan onödiga hot mot att verksamheten ska avslöjas eller mot de informationssystem som polisen använder.

Ovan nämnda tekniska begränsningar har dock inga verkningar som hindrar eller stör förutsättningarna för polisens verksamhet och de orsakar inga problem för genomförandet av behövlig uppföljning. Här måste man dock beakta internets omfattning och den informationsmängd som ingår, vilket medför utmaningar för de tillgängliga resurserna.

Helsingfors den 16 oktober 2008

Inrikesminister Anne Holmlund