Gå till riksdagens webbplats suomi

DOKUMENT EkUB 29/1998 rd


                           EkUB 29/1998 rd - RP 163/1998 rd

                           EKONOMIUTSKOTTETS BETÄNKANDE 29/1998 rd

                           Regeringens proposition med förslag till lag om
                           Försäkringsinspektionen och till vissa lagar
                           som har samband med den

         INLEDNING

         Remiss
         Riksdagen remitterade den 13 oktober 1998 regeringens proposition
         med förslag till lag om Försäkringsinspektionen och till vissa
         lagar som har samband med den (RP 163/1998 rd) till ekono
         miutskottet för beredning.
                  Utlåtande
         Ekonomiutskottet har i enlighet med riksdagens beslut fått ett
         utlåtande om propositionen av social- och hälsovårdsutskottet.
         Utlåtandet (ShUU 11/1998 rd) ingår som bilaga till detta betän
         kande.
                  Sakkunniga
         Utskottet har hört
         - överdirektör Arto V. Klemola och regeringsrådet Markku Sorvari,
         social- och hälsovårdsministeriet
         - biträdande direktör Pirkko Pohjoisaho-Aarti, Finansinspektionen
         - direktör Lea Mäntyniemi, Försäkringsbolagens Centralförbund
         - ombudsman Taisto Koponen, Vakuutusyhdistysten Keskusliitto ry
         - ombudsman Risto Heiskanen, Försäkringskassornas Förening
         - avdelningsdirektör Leena Tervonen, Trafikförsäkringscentralen
         samtidigt som representant för Patientförsäkringsföreningen och
         Miljöförsäkringscentralen
         - ordförande Tuomas Konttinen, Finlands Försäkringsmäklarförbund
         rf
         - verkställande direktör Pentti Kostamo, Arbetspensionsanstalter
         nas Förbund rf
         - verkställande direktör Tapani Miettinen, Olycksfallsförsäk
         ringsanstalternas förbund
         - avdelningschef Bo Lundqvist, Pensionsskyddscentralen
         - verkställande direktör Taisto Paatsila, Lantbruksföretagarnas
         pensionsanstalt
         - ombudsman Folke Bergström, Pensionsstiftelseföreningen
         - socialpolitiske sekreteraren Aarne Lehkonen, Finlands Fackför
         bunds Centralorganisation rf
         - socialsekreterare Veikko Simpanen, Tjänstemannacentralorganisa
         tionen FTFC rf
         - juristen Markku Kojo, Akava rf.
                  PROPOSITIONEN

         Regeringen föreslår att en ny myndighet, Försäkringsinspektionen,
         inrättas inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsom
         råde med uppgift att ha hand om tillsynen över och övervakningen
         av försäkrings- och pensionsanstalterna samt övriga aktörer inom
         försäkringsbranschen. Avsikten är att till Försäkringsinspektio
         nen i enlighet med speciallagarna om försäkringsbranschen överfö
         ra de uppgifter gällande försäkringstillsyn och försäkringsin
         spektion som för närvarande hör till på social- och hälsovårdsmi
         nisteriet. Närmare bestämmelser om föremålen för tillsynen och
         ämbetsverkets uppgifter och förvaltning ges i lag.
                  Vid skötseln av sina uppgifter skall Försäkringsinspek
         tionen samarbeta med finansinspektionen och andra myndigheter.
         Direktionen skall vara så sammansatt att en intensifiering och
         utveckling av samarbetet med finansinspektionen främjas. Finan
         sinspektionens sammansättning ändras på motsvarande sätt.
                  Huvudprincipen i arbetsfördelningen mellan Försäkrings
         inspektionen och ministeriet är att Försäkringsinspektionen
         övertar de operativa tillsynsuppgifterna, avgörandet av ärenden
         gällande enskilda tillsynsobjekt och beslut som fattas och
         dispenser som beviljas på ansökan av tillsynsobjekten.
                  Ministeriet och statsrådets allmänna sammanträde skall
         fortfarande fatta beslut om bildande av försäkringsbolag och
         koncessioner för dem. Ministeriet skall vidare handha beredningen
         av lagstiftningen inom försäkringsbranschen, fastställandet av
         villkoren och beräkningsgrunderna för den lagstadgade arbetspen
         sionsförsäkringen samt koordineringen av det internationella
         samarbetet.
         UTSKOTTETS STÄLLNINGSTAGANDEN

         Allmän motivering

         Ekonomiutskottet anser att det är på sin plats att inrätta en ny
         myndighet, Försäkringsinspektionen och föreslår att lagförslagen
         godkänns med nedanstående ändringar.
                  Arbetsfördelningen mellan social- och hälsovårdsministe
         riet och det nya ämbetsverket är lyckad, menar utskottet. Det nya
         ämbetsverket fattar självständiga beslut och är oberoende av
         ministeriet. Det viktigaste målet för Försäkringsinspektionen är
         att se till de försäkrades intressen.
                  Ministeriet bereder också i fortsättningen bl.a. lag
         stiftningen inom försäkringsbranschen och fastställer grunderna
         för den lagstadgade arbetspensionsförsäkringen. Utskottet anser
         det viktigt att ministeriet har tillräcklig personal och betryg
         gande sakkunskap för sina uppgifter, eftersom dessa uppgifter är
         av mycket stor samhällelig och ekonomisk betydelse.
                  En fungerande dialog måste kunna föras mellan ministeri
         et, ämbetsverket och tillsynsobjekten. Utskottet föreslår att man
         överväger om det är nödvändigt att inrätta ett gemensamt organ
         som skulle bestå av representanter för alla parter och som kunde
         vara ett debattforum för branschen. Ett sådant organ kunde enligt
         utskottets uppfattning inrättas också utan författningsgrund.
                  Kostnaderna för försäkringstillsynen täcks med hjälp av
         inspektionsavgifter som tas ut hos tillsynsobjekten. Avgiften
         fastställs och debiteras i enlighet med bestämmelserna i lagen om
         bestridande av kostnaderna för Försäkringspenspektionen. Social-
         och hälsovårdsministeriet fastställer grunderna för avgiften på
         framställning av Försäkringsinspektionen. Utskottet noterar att
         avgifterna är rättvist proportionella mot försäkringsanstalternas
         storlek, för att de inte skall bli oskäligt betungande för till
         exempel små försäkringsföreningar, försäkringskassor och pen
         sionsstiftelser.
                  Med hänvisning till social- och hälsovårdsutskottets
         utlåtande anser utskottet att det är på sin plats att utreda
         möjligheterna att låta tillsynen över arbetslöshetskassorna och
         arbetslöshetsförsäkringsfonden samt de offentliga pensionsanstal
         terna omfattas av försäkringstillstynsmyndigheternas tillsyn.
                  Efter att propositionen hade avlåtits uppstod ett behov
         att harmonisera bestämmelserna i lagförslagen med följande propo
         sitioner som alla för närvarande behandlas av riksdagens ekono
         miutskott: 226/1998 rd med förslag till lag om ändring av lagen
         om försäkringsbolag, 233/1998 rd med förslag till lag om ändring
         av lagen om försäkringsbolag och vissa lagar som har samband med
         den samt 234/1998 rd med förslag till lagar om ändring av lagen
         om pensionsstiftelser och lagen om försäkringskassor. De fö
         reslagna ändringarna beror bland annat på den nya bokföringslagen
         och införandet av euron. Dessutom behandlar riksdagens förvalt
         ningsutskott proposition 30/1998 rd med förslag till lag om
         offentlighet i myndigheternas verksamhet samt till lagar som har
         samband med dem. Riksdagen har redan godkänt proposition 91/1998
         rd med förslag till lag om ändring av patientskadelagen och vissa
         lagar som har samband med den. Den har inte ännu stadfästs och
         satts i kraft.
                  Alla dessa propositioner innehåller bestämmelser som
         riksdagen har varit tvungen att samordna och som har föranlett
         ett flertal ändringar i propositionen om Försäkringsinspektionen.
         Ändringarna har gjorts i samarbete med social- och hälsovårdsmi
         nisteriet utgående från ministeriets korrigeringspromemorior.
                  Detaljmotivering

         2 Lag om ändring av lagen om försäkringsbolag

         Ingressen: Ändringar till följd av paragrafändringarna har gjorts
         i ingressen.
                  10 kap.
         1 §: I 2 mom. har en bestämmelse om tillämpning av bestämmelserna
         i bokföringsförordningen (1339/1997) tagits in.
                  1 c §: En ny 1 c § har införts i kapitlet. I den ingår
         en bestämmelse motsvarande första meningen i 3 kap. 1 § 3 mom. i
         den nya bokföringslagen om att bokslutshandlingarna skall vara
         överskådliga och bokslutet skall bilda en helhet.
                  11 a §: I kapitlet har intagits en ny 11 a § som före
         skriver när ett dottersamfunds bokslut inte behöver tas med i ett
         försäkringsbolags koncernbokslut. Enligt 1 mom. kan detta ske på
         de grunder som nämns i 6 kap. 3 § bokföringslagen. Om ett dotter-
         eller intressebolag bedriver lagstadgad arbetspensionsförsäkring,
         får dess bokslutsuppgifter inte sammanställas med ett annat
         försäkringsbolags eller en annan sammanslutnings koncernbokslut.
         Om ett dotterföretags bokslut lämnas utanför koncernbokslutet och
         detta leder till att koncernbokslutet inte ger en rättvisande
         bild av koncernens resultat och ekonomiska ställning, skall de
         uppgifter som behövs för att en sådan bild skall fås biläggas
         koncernbokslutet.
                  Enligt 2 mom. skall ett dottersamfund som skall omfattas
         av koncernbokslutet i regel iaktta samma räkenskapsperiod som
         moderbolaget. Bestämmelsen motsvarar 6 kap. 5 § 1 mom. bokfö
         ringslagen med den ändringen att Försäkringsinspektionen beviljar
         tillstånd att avvika från räkenskapsperioden.
                  14 §: Paragrafens 1 och 2 mom. har ändrats så till vida
         att social- och hälsovårdsministeriets och Försäkringsinspektio
         nens behörighet begränsas till att meddela föreskrifter som
         föranleds av försäkringsverksamhetens speciella karaktär. Dess
         utom har i 2 mom. tagits in rätt att meddela föreskrifter om
         delårsöversikter och bokslutskommunikéer.
                  Enligt 8 kap. 2 § 2 mom. bokföringslagen kan bokförings
         nämnden bevilja undantag från de bestämmelser i bokföringslagen
         som anges i paragrafen. Enligt 3 mom. är bokföringsnämnden inte
         behörig att bevilja sådana undantag i fråga om försäkringsanstal
         ter. Till paragrafen har därför fogats ett nytt 6 mom., enligt
         vilket Försäkringsinspektionen beviljar motsvarande undantag för
         försäkringsbolag. Undantagen beviljas särskilt i varje enskilt
         fall och på viss tid. Dessutom får undantagen inte strida mot
         EU:s direktiv om årsbokslut, vilket bör beaktas då frågan om
         undantag avgörs.
                  18 kap.
         6 §: Uppgifter som omfattas av försäkringshemligheten måste kunna
         användas vid svar på besvär som anförts över Försäkringsinspek
         tionens beslut. Försäkringsinspektionen har därför tagits med i 4
         mom. 4 punkten.
                  7 §: Paragrafen beaktar den ändring som föreslagits i RP
         30/1998 (Lag om offentligheten i myndigheternas verksamhet samt
         lagar som har samband med den). Enligt utskottets mening är den
         ändring i lagen om försäkringsbolag som ingår i propositionen
         sådan att den inte förutsätter att en lag om offentlighet i
         myndigheternas verksamhet stiftas utan den kan genomföras redan
         medan den nu gällande lagen om offentliga handlingars offentlig
         het är i kraft. Syftet med ändringen är att den nya Försäkrings
         inspektionen skall ha samma rätt som ministeriet att offentliggö
         ra statistiker om försäkringsbolag från den 1 april 1999.
                  10 a §: I 2 mom. har intagits en hänvisning till 10 kap.
         1 § 2 mom. som gäller bokslut och koncernbokslut, eftersom lag
         rummet i fråga föreslås bli ändrat så att både ministeriet och
         Försäkringsinspektionen nämns där. På grund av den nya bokfö
         ringslagen har hänvisningarna till 10 kap. 4 § 1 och 2 mom. samt
         9 § 1 punkten strukits ur momentet. Av samma skäl har hänvisning
         ar till 10 kap. 4 b § 1 mom. 2 punkten och 4 c § 1 och 2 mom.
         tagits in i momentet. I momentet har vidare strukits hänvisningen
         till 14 kap. 1 § gällande tillsyn över försäkringsbolag, eftersom
         tillsynsuppgifterna enligt paragrafen i sin helhet har överförts
         till Försäkringsinspektionen.
                  3 Lag om ändring av lagen om utländska försäkringsbolag

         40 §: Paragrafen tar i tillämpliga delar hänsyn till de föreslag
         na ändringarna i 10 kap. 14 § lagen om försäkringsbolag. I 1 och
         2 mom. har ministeriets och ämbetsverkets rätt att meddela före
         skrifter begränsats till att gälla föreskrifter som föranleds av
         försäkringsverksamhetens speciella karaktär. I 3 mom. har kon
         cernboksluten slopats, eftersom representationen för utländska
         försäkringsbolag inte upprättar koncernbokslut. Ett nytt 7 mom.
         har intagits i paragrafen. Det motsvarar i tillämpliga delar 10
         kap. 14 § 6 mom. lagen om försäkringsbolag.
                  72 §: I paragrafen beaktas den ändring som föreslås i RP
         30/1998 (Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet samt
         lagar som har samband med den). Enligt utskottets mening är den
         ändring i lagen om utländska försäkringsbolag som ingår i propo
         sitionen sådan att den inte förutsätter att en lag om offentlig
         het i myndigheternas verksamhet stiftas, utan den kan genomföras
         redan medan den nu gällande lagen om allmänna handlingars offent
         lighet är i kraft. Syftet med ändringen är att den nya Försäk
         ringsinspektionen den 1 april 1999 skall ha samma rätt som minis
         teriet att offentliggöra statistiker om utländska försäkringsbo
         lags verksamhet i Finland från. (Se ovan ändringen i 18 kap. 7 §
         1 mom. lagen om försäkringsbolag).
                  79 §:  I paragrafen beaktas den ändring som föreslås i
         RP 30/1998 (Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet samt
         lagar som har samband med den). Enligt utskottets mening är den
         ändring i lagen om utländska försäkringsbolag som ingår i propo
         sitionen sådan att den inte förutsätter att en lag om offentlig
         het i myndigheternas verksamhet stiftas innan den kan sättas i
         kraft, utan den kan genomföras redan medan den nu gällande lagen
         om allmänna handlingars offentlighet är i kraft. Den sista me
         ningen i momentet har dessutom preciserats så att det klart
         framgår att begränsningen i fråga om överlämnande av uppgifter
         gäller utländska försäkringsbolag. (Se ovan ändringen i 72 § och
         18 kap. 7 § 1 mom. lagen om försäkringsbolag).
                  Ikraftträdelsebestämmelsen: I ikraftträdelsbestämmelsen
         har en övergångsbestämmelse som gäller tillämpningen av bokfö
         ringslagen tagits in. Enligt den tillämpas bokföringslagen för
         första gången på bokföringen upprättad av representationen för
         ett försäkringsbolag från tredje land för den räkenskapsperiod
         som börjar den 1 januari 2000 eller senare. Härigenom är finländ
         ska och utländska försäkringsbolag jämlika vid tillämpningen av
         den nya bokföringslagen. Representationen får dock tillämpa
         bokföringslagen räknat från den räkenskapsperiod som pågår eller
         börjar när denna lag träder i kraft.
                  4. Lag om ändring av lagen om försäkringsföreningar
         10 kap.
                  1 §: I 3 mom. har samma ändringar gjorts som i 10 kap. 1
         § 2 mom. lagen om försäkringsbolag.
                  12 §: Paragrafen har ändrats på samma sätt som 10 kap.
         14 § lagen om försäkringsbolag i den mån dessa ändringar är
         tillämpliga på försäkringsföreningar. I det nya 6 mom. nämns inte
         upprättande av koncernens resultaträkning och balansräkning,
         eftersom försäkringsföreningar inte upprättar koncernbokslut.
                  16 kap.
         13 §: I 2 mom. har intagits en hänvisning till 10 kap. 1 § 3
         mom., som gäller bokslut, till följd av att lagrummet har ändrats
         och både ministeriet och Försäkringsinspektionen nämns där.
         Hänvisningen till 12 kap. 1 § gällande tillsynen över försäk
         ringsföreningarna har slopats, eftersom tillsynsuppgifterna
         enligt paragrafen i sin helhet har överförts till Försäkringsin
         spektionen.
                  Ikraftträdelsebestämmelsen: I ikraftträdelsbestämmelsen
         har utskottet tagit in en övergångsbestämmelse som gäller til
         lämpningen av bokföringslagen. Enligt den tillämpas bokföringsla
         gen för första gången på en försäkringsförenings bokföring för
         den räkenskapsperiod som börjar den 1 januari 2000 eller senare.
         Härigenom är försäkringsbolagen och försäkringsföreningarna i
         samma ställning när de tillämpar den nya bokföringslagen. Försäk
         ringsföreningarna får dock tillämpa bokföringslagen på den räken
         skapsperiod som pågår eller börjar när denna lag träder i kraft.
                  6. Lag om ändring av lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag
         1 §: På grund av den nya bokföringslagen har hänvisningen i 3
         mom. till 10 kap. 4 a § lagen om försäkringsbolag ändrats till en
         hänvisning till 10 kap. 4 d §.
                  7. Lag om ändring av lagen om försäkringskassor
         Ingressen: Ändringarna i ingressen beror på de ändringar som
         gjorts i paragraferna.
                  70 §: Paragrafen är helt omskriven på grund av den nya
         bokföringslagen. Regleringen i det nuvarande 3 mom. har flyttats
         till 1 mom. och ändrats på samma sätt som 10 kap. 1 § 2 mom.
         lagen om försäkringsbolag.
                  I 2 mom. räknas de bestämmelser i bokföringslagen upp
         som inte tillämpas på försäkringskassornas bokslut. Bestämmelser
         na kan inte tillämpas delvis beroende på att försäkringskassornas
         balansräkningar inte innehåller liknande balansposter som övriga
         bokföringsskyldigas balansräkningar och delvis på grund av för
         säkringskasseverksamhetens speciella karaktär.
                  72 §: Paragrafen är helt omskriven på grund av den nya
         bokföringslagen. I 1 mom. har införts en bestämmelse motsvarande
         den första meningen i 3 kap. 1 § 3 mom. bokföringslagen, som
         föreskriver att bokslutshandlingarna skall vara överskådliga och
         bokslutet bilda en helhet.
                  Till 2 mom. har fogats en bestämmelse enligt det nuva
         rande 71 § 1 mom. om att styrelsen och verkställande direktören
         skall datera och underteckna bokslutet. Om en styrelsemedlem
         eller verkställande direktören har framfört en avvikande åsikt om
         bokslutet skall ett uttalande som återger den fogas till bokslu
         tet, om han så kräver.
                  I 3 mom. har utskottet tagit in en bestämmelse enligt
         det nuvarande 71 § 3 mom. om att bokslutet skall tillställas
         revisorerna minst en månad före det ordinarie kassamötet.
                  74 a §: Med anledning av den nya bokföringslagen har en
         ny 74 a § tagits in i lagen. Den innehåller bestämmelser om
         värdering av fordringar, värdepapper, ansvarsskulden och andra
         skulder i försäkringskassans balansräkning. Värderingsbestämmel
         serna ingår för närvarande i bestämmelserna om social- och hälso
         vårdsministeriets bokföring och bokslut.
                  74 c §: På grund av den nya bokföringslagen har en ny 74
         c § fogats till lagen. I 1 mom. ingår en bestämmelse om överfö
         ring från en grupp av placerings- eller anläggningstillgångar
         till en annan, vilken till sitt innehåll motsvarar regleringen av
         försäkringsbolag. I 2 mom. bestäms att det i en bilaga till
         balansräkningen balanspostvis skall uppges anskaffningsutgiften
         för investeringstillgångarna och gängse pris på dem. Motsvarande
         reglering gäller även för försäkringsbolag. Enligt 3 mom. medde
         lar social- och hälsovårdsministeriet närmare föreskrifter om
         uppskrivningarnas maximibelopp. Försäkringsinspektionen meddelar
         föreskrifter om hur gängse värde och anskaffningsutgifter skall
         bestämmas.
                  77 §: Paragrafen har ändrats för att i tillämpliga delar
         motsvara 10 kap. 14 § lagen om försäkringsbolag.
                  90 §: I paragrafen beaktas ändringen till följd av
         övergången till euro.
                  167 §: I 1 mom. beaktas den ändring som föreslås i RP
         30/1998 (Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet samt
         lagar som har samband med den). Enligt utskottets mening är den
         ändring i lagen om försäkringsbolag som ingår i propositionen
         sådan att den inte förutsätter att en lag om offentlighet i
         myndigheternas verksamhet stiftas innan den kan bringas i kraft,
         utan den kan genomföras redan medan den nu gällande lagen om
         allmänna handlingars offentlighet är i kraft. Syftet med ändring
         en är att den nya Försäkringsinspektionen från den 1 april 1999
         skall ha samma rätt som ministeriet att offentliggöra statistiker
         om försäkringsbolag.
                  172 a §: I 2 mom. har intagits en hänvisning till 70 § 1
         mom., på grund av att bestämmelsen har ändrats och både ministe
         riet och Försäkringsinspektionen anges kunna meddela föreskrifter
         om bokföring och bokslut. Till följd av den nya bokföringslagen
         har hänvisningarna till 72 § och 73 § 1 mom. ersatts med en
         hänvisning till 72 b §. Till momentet har fogats en hänvisning
         till 74 a § 1 mom. 3 punkten på grund av att både ministeriet och
         ämbetsverket anges kunna meddela föreskrifter enligt punkten om
         uträkning av ansvarsskulden. Till momentet har vidare fogats en
         hänvisning till 74 b § 1 och 2 mom., eftersom bestämmelserna
         enligt lagrummet också i fortsättningen skall ankomma på ministe
         riet och inte överförs till ämbetsverket. Dessutom har momentet
         kompletterats med en hänvisning till 74 c § 3 mom. eftersom både
         ministeriet och ämbetsverket nämns i momentet i fråga.
                  8. Lag om ändring av lagen om pensionsstiftelser
         Ingressen: Ändringarna i ingressen beror på ändringar i paragra
         ferna.
                  37 §: Paragrafen har helt skrivits om på grund av den
         nya bokföringslagen. Regleringen i 3 mom. har flyttats till 1
         mom. och ändrats på samma sätt som 10 kap. 1 § 2 mom. lagen om
         försäkringsbolag.
                  I 2 mom. räknas de bestämmelser i bokföringslagen upp
         som inte är tillämpliga på pensionsstiftelsers bokslut. Bestäm
         melserna kan inte tillämpas dels beroende på att pensionsstiftel
         sernas balansräkningar inte innehåller liknande balansposter som
         andra bokföringsskyldigas balansräkningar, dels på grund av
         pensionsstiftelseverksamhetens speciella karaktär.
                  38 §: Paragrafen har helt skrivits om på grund av den
         nya bokföringslagen. I 1 mom. har införts en bestämmelse motsva
         rande den första meningen i 3 kap. 1 § 3 mom. bokföringslagen om
         att bokslutshandlingarna skall vara överskådliga och bokslutet
         bilda en helhet.
                  Till 2 mom. har fogats en bestämmelse enligt nuvarande
         38 § 1 mom. som föreskriver att styrelsen och ombudsmannen skall
         datera och underteckna bokslutet. Om en styrelsemedlem eller
         ombudsmannen har framfört en avvikande mening om bokslutet skall
         ett uttalande som återger den fogas till bokslutet, om han så
         kräver.
                  I 3 mom. har intagits en bestämmelse enligt nuvarande 38
         § 3 mom. som föreskriver att bokslutet skall tillställas reviso
         rerna inom fyra månader efter räkenskapsperiodens slut. Försäk
         ringsinspektionen kan på ansökan av pensionsstiftelsen av
         särskilda skäl bevilja undantag från detta. Revisorerna skall
         inom en månad avge en revisionsberättelse till styrelsen.
                  41 §: Till följd av den nya bokföringslagen har paragra
         fen ändrats och innehåller nu bestämmelser om värdering av for
         dringar, värdepapper, pensionsansvaret och andra skulder i pen
         sionsstiftelsens balansräkning. Värderingsbestämmelserna ingår
         numera i social- och hälsovårdsministeriets bestämmelser om
         bokföringen och bokslutet.
                  41 b §: På grund av den nya bokföringslagen har i lagen
         införts en ny 41 b §. I mom. ingår en bestämmelse om överföring
         av placeringstillgångar eller anläggningstillgångar från en grupp
         till en annan. Till sitt innehåll motsvarar momentet regleringen
         i fråga om försäkringsbolag. I 2 mom. anges att det i en bilaga
         till balansräkningen balanspostvis skall uppges anskaffningsut
         giften för investeringstillgångarna och gängse värde på den.
         Motsvarande reglering gäller för försäkringsbolag. Enligt 3 mom.
         meddelar social- och hälsovårdsministeriet närmare föreskrifter
         om högsta tillåtna uppskrivningsbelopp. Försäkringsinspektionen
         meddelar föreskrifter om hur gängse värde på tillgångarna och
         anskaffningsutgiften skall räknas ut.
                  42 §: Paragrafen har ändrats för att i tillämpliga delar
         motsvara 10 kap. 14 § lagen om försäkringsbolag.
                  54 §: Paragrafen har ändrats med anledning av övergången
         till euro.
                  134 §: I 1 mom. beaktas den ändring som föreslås i RP
         30/1998 (Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet samt
         lagar som har samband med den). Enligt utskottets mening är den
         ändring i lagen om aktiebolag som ingår i propositionen sådan att
         den inte förutsätter att en lag om offentlighet i myndigheternas
         verksamhet stiftas innan den kan träda i kraft, utan den kan
         genomföras redan medan den nu gällande lagen om allmänna hand
         lingars offentlighet är i kraft. Syftet med ändringen är att den
         nya Försäkringsinspektionen från den 1 april 1999 skall ha samma
         rätt som ministeriet att offentliggöra statistiker om försäk
         ringsbolag.
                  137 a §: I 2 mom. har utskottet tagit in en hänvisning
         till 37 § 1 mom. på grund av att lagrummet har ändrats och både
         ministeriet och Försäkringsinspektionen anges kunna meddela
         föreskrifter om bokföring och bokslut. Till följd av den nya
         bokföringslagen har hänvisningarna i momentet till 39 § 1 mom. 1
         punkten och 40 § 1 mom. ersatts med en hänvisning till 39 § 2
         mom. Momentet har kompletterats med en hänvisning till 41 § 1
         mom. 3 punkten, eftersom både ministeriet och ämbetsverket anges
         kunna meddela föreskrifter enligt lagrummet om uträkning av
         pensionsansvaret. Till följd av den nya bokföringslagen har till
         momentet också fogats en hänvisning till 41 a § 1 och 2 mom.
         Dessutom har utskottet i momentet tagits in en hänvisning till 41
         b § 3 mom., då både ministeriet och ämbetsverket nämns i lagrum
         met i fråga.
                  10. Lag om ändring av patientskadelagen
         Ingressen: Ändringen i ingressen beror på ändringen i 5 § 3 och 4
         mom.
                  5 §: Genom en lag har 5 § 3 och 4 mom. ändrats så till
         vida att patientförsäkringsföreningen byter namn till Patientför
         säkringscentralen den 1 maj 1999. I lagrummen föreslås nu en
         ändring som tar hänsyn till att tillsynen över Patientförsäk
         ringscentralen övergår till Försäkringsinspektionen.
                  Ikraftträdelsebestämmelsen: Utskottet har kompletterat
         ikraftträdelsebestämmelsen så att 5 § 3 och 4 mom. träder i kraft
         den 1 maj 1999, samtidigt som patientförsäkringsföreningen om
         bildas till Patientförsäkringscentralen.
                   23. Lag om ändring av lagen om sjömanspensioner

         54 §: Paragrafen har ändrats för att innehållet i den i tillämp
         liga delar skall motsvara 10 kap. 14 § lagen om försäkringsbolag.
                  Ikraftträdelsebestämmelsen: I ikraftträdelsebestämmelsen
         har intagits en övergångsbestämmelse gällande tillämpningen av
         bokföringslagen. Enligt den tillämpas bokföringslagen första
         gången på pensionskassans bokföring för den räkenskapsperiod som
         börjar den 1 januari 2000 eller senare. Härigenom är pensionskas
         san i samma läge som försäkringsbolagen och andra försäkrings-
         och pensionsanstalter vid tillämpningen av den nya bokföringsla
         gen. Pensionskassan får dock tillämpa bokföringslagen på den
         räkenskapsperiod som pågår eller börjar när denna lag träder i
         kraft.
                  Förslag till beslut
         På grundval av det ovan anförda föreslår ekonomiutskottet vörd-
         samt

                                    att lagförslagen 1, 5, 9, 11-22 och 24
                                    godkänns utan ändringar och

                                    att lagförslagen 2-4, 6-8, 10 och 23
                                    godkänns med följande ändringar:


                                       2.Lag
                      om ändring av lagen om försäkringsbolag

            I enlighet med riksdagens beslut
            upphävs i lagen den 28 december 1979 om försäkringsbolag
         (1062/1979) 14 kap. 4 § 4 mom., sådant det lyder i lag 389/1995,
            ändras 10 kap. 1 § 2 mom., i 3 § 3 mom. det inledande stycket
         och 7 punkten samt 4 mom., i 5 mom. det inledande stycket och 9
         mom., 3 a § 5 mom. samt 14 §, 11 kap. 1 §, 14 kap. 1 § 1 mom., 3
         §, 5 § 1 mom., i 5 a § det inledande stycket och 8 § 1 mom. samt
         18 kap. 5 § 1 mom. 7 punkten, i 6 § det inledande stycket i 2
         mom., i 4 mom. det inledande stycket och 4 punkten samt 5 mom.
         och 7 § 1 mom.,
            av dessa lagrum 10 kap. 1 § 2 mom. och 14 § samt 18 kap. 5 § 1
         mom. 7 punkten sådana de lyder i lag 611/1997, det inledande
         stycket i 10 kap. 3 § 3 mom. och i 5 mom. sådana de lyder i lag
         752/1993, 10 kap. 3 § 3 mom. 7 punkten samt 4 och 9 mom., 3 a § 5
         mom. och det inledande stycket i 14 kap. 5 a § 1 mom. samt 8 § 1
         mom. sådana de lyder i lag nämnda lag 389/1995, 11 kap. 1 § sådan
         den lyder i nämnda lag 752/1993 och i lag 355/1997, 14 kap. 5 § 1
         mom. sådant det lyder i lag 74/1998 och det inledande stycket i
         18 kap. 6 § 2 mom. och i 4 mom. samt 5 mom. sådana de lyder i lag
         1022/1996, samt
            fogas till 2 kap. en ny 2 a §, till 2 a kap. 11 §, sådan den
         lyder i nämnda lag 389/1995, ett nytt 3 mom., till 10 kap. 3 §
         ett nytt 7 mom. i stället för det 7 mom. som upphävts genom
         nämnda lag 355/1997 och till kapitlet nya 1 c, 3 b och 11 a §
         samt till 18 kap. en ny 10 a § som följer:

                                      2 kap.
                            Försäkringsbolags bildande

                                       2 a §
                                    (Som i RP)

                                     2 a kap.
                     Bedrivande av direkt försäkring utomlands

                                       11 §
                                    (Som i RP)

                                      10 kap.
               Bokslut, koncernbokslut och täckning av ansvarsskuld

                                        1 §
         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
            I försäkringsbolagets bokföring och vid upprättandet av boks
         lut samt koncernbokslut iakttas bokföringslagen (1336/1997), om
         inte något annat följer av bestämmelserna i detta kapitel, samt
         bokföringsförordningen (1339/1997), om inte något annat följer av
         bestämmelserna i detta kapitel eller vederbörande ministeriums
         eller Försäkringsinspektionens på försäkringsverksamhetens spe
         ciella karaktär baserade föreskrifter.
         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                                    1 c § (Ny)
                  Bokslutshandlingarna skall vara överskådliga och bokslu
         tet skall bilda en helhet.
                                          3, 3 a och 3 b §
                                    (Som i RP)


                                    11 a § (Ny)
                  Ett dottersamfunds bokslut behöver inte tas in i kon
         cernbokslutet, om 6 kap. 3 § bokföringslagen inte ger anledning
         till det. Bokslutsuppgifter för ett dotter- eller intressebolag
         som bedriver lagstadgad arbetspensionsförsäkringsrörelse får inte
         tas med i koncernbokslutet för ett annat försäkringsbolag eller
         en annan sammanslutning. Om följden av att bokslutet för ett
         bolag som bedriver arbetspensionsförsäkringsrörelse lämnas utan
         för koncernbokslutet blir att koncernbokslutet inte ger en rätt
         visande bild av koncernens resultat och ekonomiska ställning,
         skall nödvändiga tilläggsuppgifter avseende detta uppges som
         noter till koncernbokslutet.
                  Ett dottersamfund vars bokslut skall sammanställas med
         koncernbokslutet skall ha samma räkenskapsperiod som moderbola
         get, om inte Försäkringsinspektionen beviljar undantag från detta
         enligt 14 § 6 mom. Om räkenskapsperioden för ett dottersamfund
         som skall omfattas av koncernbokslutet utgår mer än tre månader
         före utgången av moderföretatets räkenskapsperiod, skall sammans
         tällningen ske utifrån ett för dottersamfundet upprättat mellan
         bokslut per den dag moderbolagets räkenskapsperiod utgår.
                                                  14 §
            Vederbörande ministerium meddelar föreskrifter som beror på
         försäkringsverksamhetens speciella karaktär om de scheman som
         skall iakttas vid upprättandet av ett försäkringsbolags och dess
         koncerns resultaträkning och balansräkning samt om noterna till
         resultaträkningen och balansräkningen och om uppgifterna i verk
         samhetsberättelsen.
            Försäkringsinspektionen meddelar närmare föreskrifter som
         beror på försäkringsverksamhetens speciella karaktär om hur
         bokslut, koncernbokslut, delårsrapport samt bokslutskommuniké för
         försäkringsbolag skall upprättas.
            Försäkringsinspektionen kan ge anvisningar och utlåtanden om
         hur detta kapitel, vederbörande ministeriums föreskrifter enligt
         1 mom., bestämmelserna om bokslut och koncernbokslut i lagen om
         aktiebolag samt bokföringslagen och bokföringsförordningen
         (utesl.) skall tillämpas på försäkringsbolag.
            (4 mom. som i RP)
            Om en bestämmelse eller föreskrift, en anvisning, ett utlåtan
         de eller ett tillstånd som avses i denna paragraf är av vikt med
         tanke på den allmänna tillämpningen av bokföringslagen eller
         bokföringsförordningen eller bestämmelserna om bokslut och kon
         cernbokslut i lagen om aktiebolag, skall vederbörande ministerium
         eller Försäkringsinspektionen, innan bestämmelsen eller föres
         kriften, anvisningen, utlåtandet eller tillståndet utfärdas,
         begära bokföringsnämndens utlåtande härom.
            Försäkringsinspektionen kan av särskilda skäl för viss tid i
         enskilda fall bevilja undantag från 1 b §, 11 § 1 mom., 11 a § 2
         mom., de scheman som skall användas för resultaträkningen och
         balansräkningen, noterna, verksamhetsberättelsens närmare inne
         håll, balansspecifikationerna och notspecifikationerna samt de
         scheman och noter som skall användas för koncernresultaträkningen
         och koncernbalansräkningen. En förutsättning för att undantag
         skall beviljas är att det inte strider mot Europeiska gemenska
         pernas rättsakter rörande årsbokslut och koncernbokslut.
                                               11 kap.
                                Verksamhetskapital

                                        1 §
                                    (Som i RP)

                                      14 kap.
                           Tillsyn över försäkringsbolag

                                1, 3, 5, 5a och 8 §
                                    (Som i RP)

                                      18 kap.
                               Särskilda stadganden

                                        5 §
                                    (Som i RP)

                                        6 §
         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
            (Det inledande stycket i 2 mom. som i RP)
         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
            Utöver vad som bestäms i 2 mom. får vederbörande ministerium
         och Försäkringsinspektionen använda uppgifter som omfattas av den
         försäkringshemlighet som avses i denna paragraf endast för att
         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
            4) bemöta besvär som anförts över ministeriets och Försäk
         ringsinspektionens beslut.
            (5 mom. som i RP)

                                        7 §
            (Utesl.) Vederbörande ministerium och Försäkringsinspektionen
         får publicera sådan statistik och därmed jämförbar information om
         försäkringsbolagens verksamhet, ställning och utveckling som har
         gjorts upp på enhetliga grunder för alla försäkringsbolag.
         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                                      10 a §
            (1 mom. som i RP)
            På Försäkringsinspektionen tillämpas inte vad som i 1 kap. 3 §
         3 mom., 4 § 1 och 6 mom. samt 4 a § 1 och 3 mom., 2 kap. 1 a § 2
         mom., 2 § 1 och 4-6 mom. samt 2 a och 5 a §, 9 kap. 5 §, 10 kap.
         1 § 2 mom., 2 § 4 mom., 3 § 3 mom. 7 punkten och 4 mom. samt 5
         mom. 12 punkten, 3 a § 2-5 mom., (utesl.) 4 b § 1 mom. 2 punkten,
         4 c § 1 och 2 mom., 5 § 2 mom., 8 §, 9 § (utesl.) 3 punkten och
         14 §, 11 kap. 4 § 3 mom. och 7 § 2 mom., 13 kap. 4 §, 14 kap.
         (utesl.) 3 §, 5 § 1 mom., 5 a § 1 mom. samt 7 och 8 § samt 18
         kap. 5 § 1 mom. 7 punkten, 6 § 2, 4 och 5 mom., 7 §, 8 § 1 mom.
         och 9 § 2 mom. lagen om försäkringsbolag föreskrivs om social-
         och hälsovårdsministeriet eller vederbörande ministerium.
                                  _______________

                            Ikraftträdelsebestämmelsen
                                    (Som i RP)
                                  _______________

         3.
                                        Lag
                 om ändring av lagen om utländska försäkringsbolag

            I enlighet med riksdagens beslut
            ändras i lagen den 17 mars 1995 om utländska försäkringsbolag
         (398/1995) 14 § 2 mom., rubriken för 16 § och 16 § 1 mom., 17 § 1
         mom., 38 och 40 §, 41 § 2 mom., 44 § 1 mom., i 45 § det inledande
         stycket, 49 § 3 mom., 69, 71 och 72 §, 79 § 2 mom., i 3 mom. det
         inledande stycket och 4 punkten samt 4 mom. och 84 §,
            av dessa lagrum 17 § 1 mom. sådant det lyder i lag 75/1998 och
         49 § 3 mom. sådant det lyder i lag 1088/1996, samt
            fogas till lagen nya 20 a och 85 a § som följer:

                             14, 16, 17, 20 a och 38 §
                                    (Som i RP)


                                       40 §
                             Representationens bokslut

            (1 mom. som i RP)
            Ministeriet meddelar föreskrifter som beror på försäkrings
         verksamhetens speciella karaktär om de scheman som skall iakttas
         vid upprättandet av representationens resultaträkning och balans
         räkning samt om resultaträkningens och balansräkningens noter och
         om uppgifterna i verksamhetsberättelsen.
            Försäkringsinspektionen meddelar närmare föreskrifter som
         beror på försäkringsverksamhetens speciella karaktär om hur
         representationens bokslut (utesl.) skall upprättas.
            (4-6 mom. som i RP)
            Försäkringsinspektionen kan av särskilda skäl för viss tid i
         enskilda fall bevilja undantag från tiden för upprättande av
         bokslut samt från de scheman som skall användas för resultaträk
         ningen och balansräkningen, noterna, verksamhetsberättelsens
         närmare innehåll, balansspecifikationerna och notspecifikationer
         na.
                                     41, 44, 45, 49, 69 och 71 §
                                    (Som i RP)

                                       72 §
                               Försäkringsstatistik

            (Utesl.) Vederbörande ministerium och Försäkringsinspektionen
         får publicera sådan statistik om utländska försäkringsbolags
         verksamhet i Finland, deras ställning och utveckling som har
         gjorts upp på enhetliga grunder för alla bolag.
                                                79 §
                                   Tystnadsplikt

         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
            Utan hinder av 1 mom. har ett utländskt försäkringsbolag,
         vederbörande ministerium och Försäkringsinspektionen rätt att
         överlämna uppgifter som omfattas av försäkringshemligheten till
         åklagar- och förundersökningsmyndigheter för utredning av brott,
         till finansinspektionen, till andra myndigheter som övervakar
         finansmarknaden, till myndigheter som på något annat ställe i lag
         berättigas att få ovan nämnda uppgifter samt till den myndighet
         som svarar för försäkringsinspektionen eller som övervakar finan
         sieringsverksamheten i en annan stat inom Europeiska ekonomiska
         samarbetsområdet eller till en myndighet som har till uppgift att
         delta i ett försäkringsbolags likvidations- eller konkursförfa
         rande samt, om de uppgifter som skall lämnas ut är sekretessbe
         lagda i en annan stat än en sådan som hör till Europeiska
         ekonomiska samarbetsområdet, till de myndigheter som utövar
         tillsyn över försäkringsverksamheten i denna stat. Dessutom har
         det utländska försäkringsbolaget, vederbörande ministerium och
         Försäkringsinspektionen rätt att lämna ut uppgifter som omfattas
         av försäkringshemligheten till revisorerna för ett försäkringsbo
         lag eller för ett kreditinstitut eller ett finansiellt institut
         som hör till samma koncern som försäkringsbolaget. Ett utländskt
         försäkringsbolag får dock lämna ut uppgifter gällande någons
         hälsotillstånd bara till åklagar- och förundersökningsmyndigheter
         i Finland för att ett bedrägeribrott som riktas mot en
         försäkrings- eller pensionsanstalt skall kunna förhindras, utre
         das eller anmälas för åtal.
         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                                   84 och 85 a §
                                    (Som i RP)
                                  _______________
            (1 och 2 mom. som i RP)
            Utan hinder av 9 kap. 2 § bokföringslagen (1336/1997) tilläm
         pas bokföringslagen första gången på bokföringen för en represen
         tation för ett försäkringsbolag från tredje land på den räken
         skapsperiod som börjar den 1 januari 2000 eller därefter.
            En representation för ett försäkringsbolag från tredje land
         får dock tillämpa de bestämmelser som avses i 3 mom. under den
         räkenskapsperiod som löper eller börjar löpa när denna lag har
         trätt i kraft.
                                  _______________

                                       4.Lag
                   om ändring av lagen om försäkringsföreningar

            I enlighet med riksdagens beslut
            upphävs i lagen den 31 december 1987 om försäkringsföreningar
         (1250/1987) 12 kap. 2 och 7-10 §,
            av dessa lagrum 12 kap. 2, 7 och 9 § sådana de lyder delvis
         ändrade genom lag 483/1993 och 8 § sådan den lyder i lag
         451/1995,
            ändras 2 kap. 5 b § 1 punkten, 8 kap. 1 § 2 mom., 10 kap. 1 §
         3 mom., i 3 a § 3 mom. det inledande stycket och 6 punkten, 4
         mom., i 5 mom. det inledande stycket och 8 mom. samt 12 §, 10 a
         kap. 1 §, 12 kap. 1 och 5 § samt 6 § 1 mom., i 16 kap. 10 § 2
         mom. det inledande stycket, i 4 mom. det inledande stycket och 4
         punkten samt 5 mom. och 11 §,
            av dessa lagrum 2 kap. 5 b § 1 punkten och det inledande
         stycket i 16 kap. 10 § 2 mom., det inledande stycket i 4 mom. och
         4 punkten och 5 mom. sådana de lyder i lag 1023/1996, 8 kap. 1 §
         2 mom., 10 kap. 1 § 3 mom., det inledande stycket i 3 a § 3 mom.
         och 6 punkten, 4 mom., det inledande stycket i 5 mom. samt 8
         mom., 10 a kap. 1 § och 12 kap. 6 § 1 mom. sådana de lyder i
         nämnda lag 451/1995 och 12 kap. 5 § sådan den lyder i nämnda lag
         483/1993, samt
            fogas till 10 kap. en ny 4 § i stället för den 4 § som
         upphävts genom nämnda lag 451/1995 och till 16 kap. en ny 13 §
         som följer:

                                      2 kap.
                        Bildande av en försäkringsförening

                                       5 b §
                                    (Som i RP)

                                      8 kap.
             Ombildning av en försäkringsförening till ett ömsesidigt
                                 försäkringsbolag

                                        1 §
                                    (Som i RP)

                                      10 kap.
                                      Bokslut

                                        1 §
         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
            I försäkringsföreningens bokföring och vid upprättandet av
         bokslut iakttas bokföringslagen (1336/1997), om något annat inte
         följer av bestämmelserna i detta kapitel, samt bokföringsförord
         ningen (1339/1997), om något annat inte följer av bestämmelserna
         i detta kapitel eller av vederbörande ministeriums eller Försäk
         ringsinspektionens på försäkringsverksamhetens speciella karaktär
         baserade föreskrifter.
                                             3 a och 4 §
                                    (Som i RP)

                                       12 §
            Vederbörande ministerium meddelar föreskrifter som beror på
         försäkringsverksamhetens speciella karaktär om de scheman som
         skall iakttas vid upprättandet av en försäkringsförenings resul
         taträkning och balansräkning samt om resultaträkningens och
         balansräkningens noter och om uppgifterna i verksamhetsberättel
         sen.
            Försäkringsinspektionen meddelar närmare föreskrifter som
         beror på försäkringsverksamhetens speciella karaktär om hur
         bokslut för försäkringsföreningar skall upprättas.
            Försäkringsinspektionen kan ge anvisningar och utlåtanden om
         hur detta kapitel, vederbörande ministeriums föreskrifter enligt
         1 mom. samt bokföringslagen och bokföringsförordningen (utesl.)
         skall tillämpas på försäkringsföreningar.
            (4 och 5 mom. som i RP)
            Försäkringsinspektionen kan av särskilda skäl för viss tid i
         enskilda fall bevilja undantag från tiden för upprättande av
         bokslut samt de scheman som skall användas för resultaträkningen
         och balansräkningen, noterna, verksamhetsberättelsens närmare
         innehåll, balansspecifikationerna och notspecifikationerna. Ett
         villkor för undantag är att det inte strider mot Europeiska
         gemenskapernas rättsakter rörande årsbokslut.
                                              10 a kap.
                                Verksamhetskapital

                                        1 §
                                    (Som i RP)

                                      12 kap.
                      Tillsynen över försäkringsföreningarna

                                   1, 5 och 6 §
                                    (Som i RP)

                                      16 kap.
                               Särskilda stadganden

                                    10 och 11 §
                                    (Som i RP)

                                       13 §
            (1 mom. som i RP)
            På Försäkringsinspektionen tillämpas inte vad som i 1 kap. 1 §
         4 och 6 mom., 5 § 2 mom., 2 kap. 5 § 5 mom., 8 kap. 1 § 2 mom.,
         10 kap. 1 § 3 mom., 3 a § 3 mom. 6 punkten och 4 mom. samt 5 § 2
         mom., 7 § 1 mom., 8 § 1 punkten och 12 §, 10 a kap. 4 §, 5 § 2
         mom. och 6 §, 12 kap. (utesl.) 5 § 2 mom. och 6 § 1 mom., i 16
         kap. 10 § 2 mom. det inledande stycket och i det inledande styck
         et i 4 mom. och 4 punkten samt 5 mom. och 12 § 2 mom. föreskrivs
         om social- och hälsovårdsministeriet eller vederbörande ministe
         rium eller om statsrådet.
                                  _______________
            (1-3 mom. som i RP)
            Utan hinder av 9 kap. 2 § bokföringslagen (1336/1997) tilläm
         pas bokföringslagen första gången på en försäkringsförenings
         bokföring för den räkenskapsperiod som börjar den 1 januari 2000
         eller därefter.
            En försäkringsförening får dock tillämpa de bestämmelser som
         avses i 4 mom. under den räkenskapsperiod som löper eller börjar
         löpa när denna lag har trätt i kraft.
                  6.
                                        Lag
               om ändring av lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag

            I enlighet med riksdagens beslut
            ändras i lagen den 25 april 1997 om arbetspensionsförsäkrings
         bolag (354/1997) 1 § 3 mom., 6 § 3 mom., 16 § och 28 § 3 mom.,
            av dessa lagrum 1 § 3 mom. sådant det lyder i lag 640/1997,
         samt
            fogas till lagen en ny 33 b § som följer:

                                        1 §
                             Lagens tillämpningsområde

         - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
            På arbetspensionsförsäkringsbolag tillämpas dock inte 1 kap. 3
         §, 2 kap. 2 § 1, 2 och 5 mom., 2 a §, 4 § 1 mom. 3 punkten, 5 § 1
         och 5 mom., 2 a kap., 3 kap. 1 § 2 mom., 1 a, 3, 4 och 7 §, 7
         kap. 1 a § 1 och 2 mom., 2 §, 3 § 2 mom., 3 a §, 7 § 1, 3 och 4
         mom., 10 kap. 2, 3 a, 3 b, 4 d och 7 §, 11 kap., 12 kap. 1 § 2
         mom., 4 och 5 §, 13 kap., 14 kap. 1 § 2 mom., 4 § 2 och 3 mom., 5
         a § 2 mom., 5 b och 6 §, 16 kap. 13 § 3 mom., 16 a kap. 9 § 3
         mom., 10 och 13-15 §, 16 b kap. 4 § 3 mom. samt 18 kap. 9 § 2
         mom. lagen om försäkringsbolag.
                                         6 16, 28 och 33 b §
                                    (Som i RP)

                            Ikraftträdelsebestämmelsen
                                    (Som i RP)
                                  _______________

                                       7.Lag
                     om ändring av lagen om försäkringskassor

            I enlighet med riksdagens beslut
            ändras i lagen den 27 november 1992 om försäkringskassor
         (1164/1992) 8 § 2 mom., i 66 § 1 mom. det inledande stycket samt
         1 punkten, 70, 72, 77 och 78 §, 79 § 2 mom., 81 § 1 mom., i 83 §
         3 mom. det inledande stycket och 3 punkten, 4 mom., i 5 mom. det
         inledande stycket och 8 mom., 83 a § 1, 3 och 5 mom., 83 b §, 83
         e § 4 mom., 90 §, 96 § 1 mom., 97 § 2 mom., 99 § 1 mom., 111 § 1
         mom. 2 punkten, i 165 § 2 mom. det inledande stycket samt i 4
         mom. det inledande stycket och 4 punkten, 167 §, 168 § och 170 §
         2 mom.,
            av dessa lagrum 8 § 2 mom., 79 § 2 mom., 83 a § 3 och 5 mom.,
         83 b §, 83 e § 4 mom. och 111 § 1 mom. 2 punkten sådana de lyder
         i lag 1322/1997, det inledande stycket i 83 § 3 mom. och 3 punk
         ten, 4 mom., det inledande stycket i 5 mom. och 8 mom., 83 a § 1
         mom. och 170 § 2 mom. sådana de lyder i lag 1777/1995 och i 66 §
         1 mom. det inledande stycket samt 1 punkten och det inledande
         stycket i 165 § 2 och i 4 mom. samt 4 punkten sådana de lyder i
         lag 200/1998, samt
            fogas till lagen nya 83 f och 172 a § som följer:

                                    8 och 66 §
                                    (Som i RP)

                                       70  §
            I fråga om kassans bokföring och bokslut iakttas bokföringsla
         gen (1336/1997), om inte något annat följer av bestämmelserna i
         detta kapitel, samt bokföringsförordningen (1339/1997), om något
         annat inte följer av bestämmelserna i detta kapitel eller av
         vederbörande ministeriums eller Försäkringsinspektionens på
         försäkringsverksamhetens speciella karaktär baserade förskrifter.
            Bestämmelserna i 1 kap. 4 § 1 mom., 5-8 §, 3 kap. 1 § 3 mom.,
         2 § 2 mom., 6 och 7 §, 9-12 § samt 13 § 1 och 3 mom., 4 kap. 1-4
         §, 5 § 3-5 mom. och 7 §, 5 kap. 2 §, 3 § 2 mom., 4 §, 5 § 1 mom.,
         6-13 §, 16 och 17 § samt 19 och 20 § samt 6 och 7 kap. bokfö
         ringslagen tillämpas inte på en försäkringskassas bokslut.
                                              72 § (Ny)
            Bokslutshandlingarna skall vara överskådliga och bokslutet
         skall bilda en helhet.
            Styrelsen och verkställande direktören skall datera och under
         teckna bokslutet. Har en styrelsemedlem eller verkställande
         direketören framfört en avvikande mening om bokslutet skall ett
         uttalande som återger den fogas till bokslutet, om han så kräver.
            Bokslutet skall tillställas revisorerna minst en månad före
         det ordinarie kassamötet.
                                             74 a § (Ny)
            I balansräkningen upptas
            1) fordringar till nominellt belopp, likväl högst till det
         sannolika värdet,
            2) värdepapper, som utgör finansieringstillgångar, och andra
         sådana finansieringsmedel till anskaffningsutgiften eller, om
         deras gängse värde på bokslutsdagen är lägre, till detta värde,
            3) ansvarsskuld till ett värde som beräknats med iakttagande
         av 79 § och 80 § 2 mom. och vederbörande ministeriums och Försäk
         ringsinspektionens föreskrifter, och
            4) andra skulder till nominellt belopp, eller om skulden är
         bunden vid index eller någon annan jämförelsegrund, till det
         högre belopp som den stiger till på grund av den förändrade
         jämförelsegrunden.
            Om en kostnadsföring som har gjorts beträffande fordringar
         enligt 1 mom. 1 och 2 punkten visar sig vara obefogad senast vid
         utgången av räkenskapsperioden, skall den tas upp som en rättelse
         av kostnadsföringen.
                                    74 c § (Ny)
            En tillgång som överförs från en placeringstillgångs- eller
         anläggningstillgångsgrupp skall åsättas det balansvärde som avses
         i 74 b §.
            I en bilaga till balansräkningen skall balanspostvis uppges
         anskaffningsutgiften för placeringarna och deras gängse värde.
            Vederbörande ministerium meddelar närmar föreskrifter om hur
         stor värdeuppskrivningen högst får vara och Försäkringsinspektio
         nen om fastställande av gängse värde för placeringar och anskaff
         ningsutgiften för dem.
                                                77 §
            Vederbörande ministerium meddelar föreskrifter som beror på
         försäkringsverksamhetens speciella karaktär om de scheman som
         skall iakttas vid upprättandet av en försäkringskassas resul
         taträkning och balansräkning samt om resultaträkningens och
         balansräkningens noter och om uppgifterna i verksamhetsberättel
         sen.
            Försäkringsinspektionen meddelar närmare föreskrifter som
         beror på försäkringsverksamhetens speciella karaktär om hur
         bokslut för försäkringskassor skall upprättas.
            (3-5 mom. som i RP)
            Försäkringsinspektionen kan av särskilda skäl för viss tid i
         enskilda fall bevilja undantag från tiden för upprättande av
         bokslut, de scheman som skall användas för resultaträkningen och
         balansräkningen, noterna, verksamhetsberättelsens närmarare
         innehåll, balansspecifikationerna och notspecifikationerna.
                                               7 kap.
                        Försäkringspremier och ansvarsskuld

                    78, 79, 81, 83, 83 a, 83 b, 83 e och 83 f §
                                    (Som i RP)

                                       90 §
            Försäkringskassan har rätt att i ett för allt betala ut ål
         ders- eller familjepension eller på fribrev baserad invalidpensi
         on som är mindre än tio euro i månaden. Engångsbetalningen skall
         räknas ut enligt de grunder som Försäkringsinspektionen bestäm
         mer, om inte annat bestäms någon annanstans i lag.
                                        96, 97, 111 och 165 §
                                    (Som i RP)


                                       167 §
            (Utesl.) Vederbörande ministerium och Försäkringsinspektionen
         får publicera sådan statistik och därmed jämförbar information om
         försäkringskassornas verksamhet, ställning och utveckling som har
         gjorts upp på enhetliga grunder för alla kassor.
            (2 mom. som i RP)

                                   168 och 170 §
                                    (Som i RP)

                                      15 kap.
                               Särskilda stadganden

                                      172 a §
            (1 mom. som i RP)
            På Försäkringsinspektionen tillämpas inte vad som i 8 § 2
         mom., 65 §, 70 § 1 mom., 72 b §, (utesl.) 74 a § 1 mom. 3 punk
         ten, 74 b § 1 och 2 mom., 74 c § 3 mom., 77 §, 79 § 2 mom., 83 §
         3 mom. 3 punkten, 4 mom., 5 mom. 11 punkten och 7 mom., 83 a § 1
         och 3 mom., 83 d § 5 mom., 91 § 4 mom., 96 §, 97 § 2 och 3 mom.,
         99 § 1 mom., 132 § 2 och 3 mom., 165 § 2 och 4 mom., 167-169 §
         och 170 § 4 mom. lagen om försäkringskassor föreskrivs om social-
         och hälsovårdsministeriet eller vederbörande ministerium.
                            Ikraftträdelsebestämmelsen
                                    (Som i RP)


                                       8.Lag
                     om ändring av lagen om pensionsstiftelser

            I enlighet med riksdagens beslut
            upphävs i lagen den 29 december 1995 om pensionsstiftelser
         (1774/1995) 123 § 2 mom.,
            ändras 6 § 4 mom., i 36 a § 1 mom. det inledande stycket och 1
         punkten, 37, 38, 41 och 42 §, 43 § 2 mom., 45 § 4-6 mom., i 46 §
         3 mom. det inledande stycket och 3 punkten samt 4 mom., i 5 mom.
         det inledande stycket samt 7 och 8 mom., 47 § 4 och 5 mom., 48 §
         7 mom., 48 a §, 48 d § 4 mom., 54 §, 64 § 1 mom., 65 § 2 mom., 67
         § 1 mom., 109 och 110 §, i 132 § 2 mom. det inledande stycket och
         i 4 mom. det inledande stycket och 4 punkten, 134 §, 135 § 2 mom.
         och 136 §,
            av dessa lagrum 43 § 2 mom., 45 § 4-6 mom., 48 a § och 48 d §
         4 mom. sådana de lyder i lag 1323/1997 och det inledande stycket
         i 36 a § 1 mom. och 1 punkten samt det inledande stycket i 132 §
         2 och i 4 mom. och 4 punkten sådana de lyder i lag 201/1998, samt
            fogas till 43 § ett nytt 3 mom., varvid de nuvarande 3 och 4
         mom. blir 4 och 5 mom., samt till lagen nya 41 b, 47 a och 137 a
         § som följer:

                                   6 och 36 a §
                                    (Som i RP)

                                       37 §
            I pensionsstiftelsens bokföring och vid upprättande av bokslu
         tet iakttas bokföringslagen (1336/1997), om inte något annat
         följer av bestämmelserna i detta kapitel, samt bokföringsförord
         ningen (1339/1997), om inte något annat följer av bestämmelserna
         i detta kapitel eller vederbörande ministeriums eller Försäk
         ringsinspektionens på försäkringsverksamhetens speciella karaktär
         baserade föreskrifter.
            Bestämmelserna i 1 kap. 4 § 1 mom. och 5-8 §, 3 kap. 1 § 3
         mom., 2 § 2 mom., 6 och 7 §, 9-12 § samt 13 § 1 och 3 mom., 4
         kap. 1-4 §, 5 § 3-5 mom. och 7 §, 5 kap. 2 §, 3 § 2 mom., 4 §, 5
         § 1 mom., 6-13 §, 16 och 17 § samt 19 och 20 § samt 6 och 7 kap.
         bokföringslagen tillämpas inte på en pensionsstiftelses bokslut.
                                              38 § (Ny)
                  Bokslutshandlingarna skall vara överskådliga och bokslu
         tet skall bilda en helhet.
                  Styrelsen och ombudsmannen skall datera och underteckna
         bokslutet. Har en styrelsemedlem eller ombudsman framfört en
         avvikande mening om bokslutet skall ett uttalande som återger den
         fogas till bokslutet, om han så kräver.
                  Bokslutet skall tillställas revisorerna inom fyra måna
         der efter räkenskapsperiodens slut, om Försäkringsinspektionen på
         ansökan från pensionsstiftelsen av särskilda skäl inte beviljar
         undantag från detta. Revisorerna skall inom en månad avge en
         revisionsberättelse till styrelsen.
                                              41 § (Ny)
            I balansräkningen upptas
            1) fordringar till nominellt belopp, likväl högst till det
         sannolika värdet,
            2) värdepapper, som utgör finansieringstillgångar, och andra
         sådana finansieringsmedel till anskaffningsutgiften eller, om
         deras gängse värde på bokslutsdagen är lägre, till detta värde,
            3) pensionsansvar till ett värde som beräknats med iakttagande
         av 43 § och vederbörande ministeriums och Försäkringsinspektio
         nens föreskrifter, och
            4) andra skulder till nominellt belopp, eller om skulden är
         bunden vid index eller någon annan jämförelsegrund, till det
         högre belopp som den stiger till på grund av den förändrade
         jämförelsegrunden.
            Om en kostnadsföring som har gjorts beträffande fordringar
         enligt 1 mom. 1 och 2 punkten visar sig vara obefogad senast vid
         utgången av räkenskapsperioden, skall den tas upp som en rättelse
         av kostnadsföringen.
                                             41 b § (Ny)
            En tillgång som överförs från en placeringstillgångs- eller
         anläggningstillgångsgrupp till en annan skall åsättas det balan
         svärde som avses i 41 a §.
            I en bilaga till balansräkningen skall balanspostvis uppges
         anskaffningsutgiften för placeringarna och deras gängse värde.
            Vederbörande ministerium meddelar närmare föreskrifter om hur
         stor uppskrivningen högst får vara och Försäkringsinspektionen om
         fastställande av gängse värde för placeringar och anskaffningsut
         giften för dem.
                                                 42 §
            Vederbörande ministerium meddelar föreskrifter som beror på
         försäkringsverksamhetens speciella karaktär om de scheman som
         skall iakttas vid upprättandet av en pensionsstiftelses resulta
         träkning och balansräkning samt om resultaträkningens och balans
         räkningens noter och om uppgifterna i verksamhetsberättelsen.
            Försäkringsinspektionen meddelar närmare föreskrifter som
         beror på försäkringsverksamhetens speciella karaktär om hur
         bokslut för pensionsstiftelser skall upprättas.
            (3-5 mom. som i RP)
            Försäkringsinspektionen kan av särskilda skäl för viss tid i
         enskilda fall bevilja undantag från tiden för upprättande av
         bokslut, de scheman som skall användas för resultaträkningen och
         balansräkningen, noterna, verksamhetsberättelsens närmare inne
         håll, balansspecifikationerna och notspecifikationerna.
                                        43, 45-48 och 48 d §
                                    (Som i RP)

                                       54 §
            Pensionsstiftelsen har rätt att som ett engångsbelopp betala
         ut ålders- eller familjepension eller på fribrev baserad invalid
         pension som är mindre än 20 euro i månaden och med pensionstaga
         rens samtycke mindre än 40 euro i månaden. Engångsbetalningen
         skall räknas ut enligt de grunder som Försäkringsinspektionen
         bestämmer, om inte annat bestäms någon annanstans i lag.
                                 64, 65, 67, 109, 110, 123 och 132 §
                                    (Som i RP)

                                       134 §
            (Utesl.) Vederbörande ministerium och Försäkringsinspektionen
         får publicera sådan statistik och därmed jämförbar information om
         pensionsstiftelsernas verksamhet, ställning och utveckling som
         har gjorts upp på enhetliga grunder för alla pensionsstiftelser.
            (2 mom. som i RP)

                                   135 och 136 §
                                    (Som i RP)

                                      14 kap.
                               Särskilda stadganden


                                      137 a §
            (1 mom. som i RP)
            På Försäkringsinspektionen tillämpas inte vad som i 4 § 3
         mom., 6 § 4 mom., 36 § 1 mom., 37 § 1 mom., 39 § 2 mom., (utesl.)
         41 § 1 mom. 3 punkten, 41 a § 1 och 2 mom., 41 b § 3 mom., 42 §,
         43 § 2 och 3 mom., 45 § 4-6 mom., 46 § 1 mom., 3 mom. 3 punkten
         och 4 mom., 48 § 1 och 7 mom., 48 c § 2 och 5 mom., 55 § 3 mom.,
         64 §, 65 § 2 och 3 mom., 67 § 1 mom., 88 § 5 mom., 109 och 110 §,
         120 § 4 mom., 122 §, 132 § 2 och 4 mom., 134 §, 135 § 2 mom. och
         147 § 2 mom. lagen om pensionsstiftelser föreskrivs om social-
         och hälsovårdsministeriet eller vederbörande ministerium.
                            Ikraftträdelsebestämmelsen
                                    (Som i RP)


         10.
                                        Lag
                          om ändring av patientskadelagen

            I enlighet med riksdagens beslut
            ändras i patientskadelagen av den 25 juli 1986 (585/1986) 4 §
         2 mom., 5 § 3 och 4 mom., 6 § 1, 2, 4 och 5 mom. samt 11 § 3
         mom.,
            av dessa lagrum 4 § 2 mom., 5 § 4 mom. och 6 § 1, 2, 4 och 5
         mom. sådana de lyder i lag 363/1995, 5 § 3 och 4 mom. sådana de
         lyder i lag (  /  ) och 11 § 3 mom. sådant det lyder i lag
         973/1993, som följer:

                                        4 §
                                    (Som i RP)

                                        5 §
                                 Försäkringsgivare

                            - - - - - - - - - - - - - -
            Samtliga försäkringsbolag som bedriver patientförsäkringsrö
         relse i Finland skall vara medlemmar i Patientförsäkringscentra
         len. Centralen svarar för ersättningsverksamheten enligt denna
         lag och kan bevilja försäkringar för medlemsbolagens räkning.
         Centralen ansvarar för skada då fall av underlåtenhet att ta
         försäkring föreligger samt bestämmer och uppbär i 4 § 2 mom.
         nämnd förhöjd försäkringspremie. Dessutom skall centralen i
         samband med ett finländskt försäkringsbolags likvidation eller
         konkurs sköta utbetalningen av ersättningar sedan försäkringsbe
         ståndet jämte mot detta svarande tillgångar har överförts till
         centralen samt även handha övriga uppgifter som anges i 15 kap.
         14 § lagen om försäkringsbolag och i 49 § lagen om utländska
         försäkringsbolag (398/1995). Gäller likvidationen eller konkursen
         ett utländskt försäkringsbolag vars hemstat hör till Europeiska
         ekonomiska samarbetsområdet, vidtar centralens skyldighet att
         betala ut ersättningar dock vid den tidpunkt som Försäkringsins
         pektionen bestämmer. När centralen har betalt ersättning till den
         skadelidande, övergår dennes rätt till ersättning från admini
         strations- eller konkursboet till centralen upp till det belopp
         som denna har betalt ut i ersättning.
            Försäkringsinspektionen utövar tillsyn över Patientförsäk
         ringscentralens verksamhet och vederbörande ministerium faststäl
         ler dess stadgar. Vid tillsynen iakttas i tillämpliga delar vad
         som i lagen om försäkringsbolag bestäms om tillsynen över försäk
         ringsbolag.
                                             6 och 11 §
                                    (Som i RP)



                            Ikraftträdelsebestämmelsen
            Denna lag träder i kraft den      199 . Lagens 5 § 3 och 4
         mom. träder dock i kraft den 1 maj 1999.
            (2 mom. som i RP)


                                      23.Lag
                      om ändring av lagen om sjömanspensioner

            I enlighet med riksdagens beslut
            ändras i lagen den 26 januari 1956 om sjömanspensioner
         (72/1956) 3 § 4 mom., 41 § 2 mom., 45 och 54 §, 55 § 2 mom., 56 §
         4 mom., 57 och 58 § samt 64 c § 3 mom.,
            av dessa lagrum 54 § sådan den lyder i lag 1/1981, 41 § 2 mom.
         och 55 § 2 mom. sådana de lyder i lag 1309/1989, 56 § 4 mom. och
         64 c § 3 mom. sådana de lyder i lag 395/1995 och 58 § sådan den
         lyder delvis ändrad i lag 806/1996, som följer:

                                  3, 41 och 45 §
                                    (Som i RP)

                                       54 §
            Vederbörande ministerium meddelar föreskrifter som beror på
         försäkringsverksamhetens speciella karaktär om de scheman som
         skall iakttas vid upprättandet av pensionskassans resultaträkning
         och balansräkning samt om resultaträkningens och balansräkningens
         noter och om uppgifterna i verksamhetsberättelsen.
            Försäkringsinspektionen meddelar närmare föreskrifter som
         beror på försäkringsverksamhetens speciella karaktär om hur
         bokslut upprättas för pensionskassan.
            (3-5 mom. som i RP)
            Försäkringsinspektionen kan av särskilda skäl för viss tid i
         enskilda fall bevilja undantag från tiden för upprättande av
         bokslut, de scheman som skall användas för resultaträkningen och
         balansräkningen, noterna, verksamhetsberättelsens närmare inne
         håll, balansspecifikationerna och notspecifikationerna.
                                          55-58 och 64 c §
                                    (Som i RP)

            (1 och 2 mom. som i RP)
            Utan hinder av 9 kap. 2 § bokföringslagen (1336/1997) tilläm
         pas bokföringslagen första gången på en pensionskassas bokföring
         för den räkenskapsperiod som börjar den 1 januari 2000 eller
         därefter.
            En pensionskassa får dock tillämpa de bestämmelser som avses i
         3 mom. under den räkenskapsperiod som löper eller börjar löpa när
         denna lag har trätt i kraft.
         Helsingfors den 25 november 1998

         I den avgörande behandlingen deltog
         ordf.    Tuulikki Hämäläinen /sd
         vordf.   Seppo Kääriäinen /cent
         medl.    Arto Bryggare /sd
                  Mikko Immonen /vänst
                  Mari Kiviniemi /cent
                  Paula Kokkonen /saml
                  Martti Korhonen /vänst
                  Pekka Kuosmanen /saml
                  Leena Luhtanen /sd
                  Rauha-Maria Mertjärvi /gröna
                  Erkki Partanen /sd
                  Vuokko Rehn /cent
                  Ola Rosendahl /sv
                  Juhani Sjöblom /saml
                  Sakari Smeds /fkf
                  Janne Viitamies /sd.