Gå till riksdagens webbplats suomi

DOKUMENT ShUU 11/1998 rd


                                    ShUU 11/1998 rd - RP 163/1998 rd

         SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSUTSKOTTETS
         UTLÅTANDE 11/1998 rd

         Regeringens proposition med förslag till
         lag om Försäkringsinspektionen och
         till vissa lagar som har samband med den


                                                     Till Ekonomiutskottet

         INLEDNING

         Remiss
         Riksdagen remitterade den 13 oktober 1998 propositionen med förslag
         till lag om Försäkringsinspektionen och till vissa lagar som har
         samband med den (RP 163/1998 rd) till ekonomiutskottet för
         beredning och bestämde samtidigt att social- och
         hälsovårdsutskottet skall lämna utlåtande i saken till
         ekonomiutskottet.
         Sakkunniga
         Utskottet har hört följande sakkunniga
         - regeringsrådet Jaana Koski, regeringsrådet Markku Sorvari,
         social- och hälsovårdsministeriet
         - avdelningschef Antti Arola, Folkpensionsanstalten
         - vice verkställande direktör Seppo Pietiläinen,
         Pensionsskyddscentralen,
         - juristen Hannu Ijäs, Finska Försäkringsbolagens Centralförbund
         - ombudsman Risto Heiskanen, Försäkringskassor nas Förening
         - verkställande direktör Pentti Kostamo, Arbetspensionsanstalernas
         Förbund
         - ombudsman Folke Bergström, Pensionsstiftelseföreningen
         - socialpolitiske sekreteraren Aarne Lehkonen, Finlands
         Fackförbunds Centralorganisation FFC
         - direktör Lasse Laatunen, Industrins och Arbetsgivarnas
         Centralförbund
         - ombudsman Jukka Karhu, Servicearbetsgivarna
         - socialsekreterare Veikko Simpanen,
         Tjänstemannacentralorganisationen FTFC
         - juristen Markku Kojo, Akava rf.
                  PROPOSITIONEN
         I propositionen föreslås att det inom social- och
         hälsovårdsministeriets förvaltningsområde inrättas en ny myndighet
         Försäkringsinspektionen med uppgift att handha tillsynen över och
         övervakningen av försäkrings- och pensionsanstalterna samt övriga
         aktörer inom försäkringsbranschen. Avsikten är att de uppgifter
         gällande försäkringstillsyn och försäkringsinspektion som för
         närvarande hör till social- och hälsovårdsministeriet överförs till
         Försäkringsinspektionen på det sätt som bestäms särskilt i
         speciallagarna för försäkringsbranschen. Enligt förslaget skall
         social- och hälsovårdsministeriet också i framtiden fastställa
         villkoren och beräkningsgrunderna för den lagstadgade
         arbetspensionsförsäkringen.
                  Avsikten är att Försäkringsinspektionen skall vara ett
         förvaltande ämbetsverk under statsrådets linjeförvaltning. De
         nödvändiga förvaltningsbestämmelserna gällande den nya myndigheten
         avses ingå i den föreslagna lagen om Försäkringsinspektionen och i
         en förordning som utfärdas med stöd av lagen. Även om myndigheten i
         förvaltningshänseende föreslås lyda under social- och
         hälsovårdsministeriet, avses den i sitt beslutsfattande vara
         självständig och oberoende av ministeriet.
                  Enligt förslaget skall de allmänna styrnings-, tillsyns-
         och planeringssystemen för statens ämbetsverk och inrättningar
         tillämpas på Försäkringsinspektionen. Detta gäller även övriga
         bestämmelser och föreskrifter om statsförvaltningen.
         Försäkringsinspektionen föreslås vara en nettobudgeterad enhet och
         kostnaderna för dess verksamhet skall täckas med avgifter som tas
         ut hos tillsynsobjekten.
                  Försäkringsinspektionen skall ha en egen
         beslutsorganisation. Det högsta organet är direktionen som leder
         och övervakar Försäkringsmyndighetens verksamhet och fattar
         principbeslut om försäkringstillsyn. Målet är att direktionen skall
         ha en sammansättning som främjar en intensifiering och utveckling
         av samarbetet med finansinspektionen. Vidare föreslås att
         sammansättningen av direktionen för finansinspektionen ändras på
         motsvarande sätt.
                  Dessutom föreslås att försäkringsföreningsinspektionen,
         som för närvarande övervakar försäkringsföreningarnas verksamhet,
         dras in och att dess uppgifter förs över på
         Försäkringsinspektionen.
                  När den nya myndigheten inrättas fördelas uppgifterna inom
         försäkringstillsynen och försäkringsinspektionen mellan social- och
         hälsovårdsministeriet och den nya myndigheten. Enligt lagarna om
         försäkringsbranschen hör uppgifterna till ministeriet.
         Huvudprincipen i arbetsfördelningen är att Försäkringsinspektionen
         tar över den operativa tillsynen, avgörandet av ärenden gällande
         enskilda tillsynsobjekt samt beslut som fattas och tillstånd till
         undantag som beviljas på ansökan av tillsynsobjekten. Ett undantag
         här är beslut som avser bildande av försäkringsbolag och beviljande
         av koncession. Dessa beslut skall alltjämt höra till ministeriet
         och statsrådets allmänna sammanträde. Vidare skall ministeriet
         alltjämt fatta beslut om kriterierna för
         arbetspensionsförsäkringen. Dessutom skall ministeriet fortfarande
         bereda lagstiftning inom försäkringsbranschen samt en betydande del
         av den normgivning på lägre nivå som avser tillsynsobjekten. Vidare
         är det meningen att den förvaltningsmässiga ledningen skall finnas
         kvar hos ministeriet och att ministeriet skall samordna det
         internationella samarbetet inom ramen för Europeiska unionen och
         andra institutioner.
                  Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 1999
         och avses bli behandlad i samband med den.
                  Lagen avses träda i kraft den 1 april 1999.
                  UTSKOTTETS STÄLLNINGSTAGANDEN

         Motivering
         Social- och hälsovårdsutskottet finner det viktigt att
         försäkringstillsynen utvecklas på behörigt sätt och därvid
         effektiviseras och i principiellt hänseende organiseras riktigare.
         Utskottet tillstyrker därför lagförslagen i propositionen. Vissa
         försäkringsliknande eller försäkringsbaserade system kommer
         fortfarande att stå utanför Försäkringsinspektionen och inspekteras
         av någon annan instans. Bland de viktigaste märks tillsynen över
         den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet och de offentliga
         pensionsinrättningarna. Med tiden vore det angeläget att utreda
         möjligheterna att ställa tillsynen av arbetslöshetskassorna,
         arbetslöshetsförsäkringsfonden och de offentliga
         pensionsinrättningarna under Försäkringsinspektionen.
                  Enligt lagförslaget skall social- och
         hälsovårdsministeriet alltjämt bestämma om grunderna för
         försäkringspremier, ansvarsskulden och beräkningsräntan. Detta kan
         anses vara motiverat men samtidigt krävs det att ministeriet har
         adekvata resurser och tillräcklig expertis för att kunna ha hand om
         detta samhälleligt och ekonomiskt sett viktiga uppdrag.
                  Propositionen omfattar ett stort lagstiftningskomplex.
         Trots detta anlitas i många av de viktigaste lagarna en
         lagstiftningsteknik som innebär att vissa uppgifter som har hört
         till ministeriet först flyttas över på Försäkringsinspektionen,
         varefter det konstateras att vissa uppgifter i en del paragrafer
         ändå inte förs över. Med tanke på den strama tidsramen är det
         förståeligt att  man gått in för denna lösning. Men med hänsyn till
         tydligheten i lagstiftningen är det motiverat att ändra tekniken
         för att denna typ av konstruktioner inte skall behövas för att
         utreda vilka befogenheter som hör till vilka myndigheter. Detta är
         av nöden även om lagstiftningen huvudsakligen är avsedd att
         tillämpas av fackmyndigheter på sig själva och sina relationer med
         varandra.
                  Utlåtande
         Social- och hälsovårdsustkottet anför vördsamt

                                    att ekonomiutskottet bör beakta det som
                                    sägs ovan när det utarbetar sitt
                                    betänkande.
                  Helsingfors den 6 november 1998

         I den avgörande behandlingen deltog

         ordf.    Virpa Puisto /sd
         vordf.   Maija Perho /saml
         medl.    Timo Ihamäki /saml
                  Kari Kantalainen /saml
                  Paula Kokkonen /saml
                  Mikko Kuoppa /vgr
                  Eero Lämsä /cent
                  Pirkko Peltomo /sd
                  Maija Rask /sd
                  Juha Rehula /cent
                  Osmo Soininvaara /gröna
                  Marjatta Vehkaoja /sd
                  Marja-Leena Viljamaa /sd.
         C:\TEKSTI\SHURP163.U98