2) Hallituksen esitys laiksi rajoitetusti verovelvollisen tulon
verottamisesta annetun lain muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Äsken kyselytunnilla käydyn
verokeskustelun perään sopii hyvin tämä seuraava
hallituksen esitys. Esityksen tarkoituksena on saattaa osingosta perittävää lähdeveroa
koskevat kansalliset säännökset vastaamaan
EY-oikeutta ja EY-tuomioistuimen oikeuskäytäntöä.
Keskeisin ajatus on se, että yleisesti ja rajoitetusti
verovelvollista osingonsaajaa verotetaan samanlaisessa tilanteessa samalla
tavalla.
Nyt tilanne on ollut se, että ulkomailta tulevaa osinkoa
on verotettu ja Suomessa vastaavan tyyppinen osinko on ollut verovapaata.
Hallitus on tehnyt siitä johtopäätöksen,
että vapautetaan nämä ulkomailtakin tulevat
osingot, tehdään ne verovapaiksi. Toinen aivan
samanlainen vaihtoehto olisi ollut se, että kotimaassa
tämän tyyppiset osingot olisi tehty verollisiksi,
jolloin olisi täytetty tämä EU-direktiivi.
Nyt hallitus sen sijaan, että olisi tätä pääomatuloa
ryhtynyt verottamaan, näitä osinkoja, vapauttaa
myös ulkomailta tulevat osingot, tekee ne verovapaiksi.
Tämä on kyllä aika tavalla ristiriidassa
siihen nähden, mitä äsken muun muassa
veroministeri, valtiovarainministeri Katainen täällä puhui
esimerkiksi työn verotuksen suosimisesta. EY-lainsäädäntö edellyttää yhtäläistä kohtelua
eikä suinkaan pääomaverotuksen keventämistä.
Yhtäläistä kohtelua olisi tullut hakea
toisesta suunnasta, kuten jo totesin.
Viime vuosien pääomatulojen verotusta on eri tavoin
kevennetty. On poistettu varallisuusvero, ja lisäksi hallitus
haluaa edelleen keventää yritysvarallisuuden perintöveroa,
kun taas palkansaaja maksaa paljon ankarampaa veroa niin tuloistaan
kuin esimerkiksi palkansaajalle tyypillisestä perinnöstä eli
asunnosta. Oikeudenmukaisuus kuitenkin edellyttäisi, että veroa
perittäisiin maksukyvyn mukaan progressiivisesti suosimatta
joitakin tulolajeja, kuten pääomatuloja. Samalla
toisia rangaistaan, kuten palkka- ja etuustuloja erityisesti, tässä muun
muassa työttömyysturvatulot.
Verohallituksesta saatujen tietojen mukaan EU- ja Eta-valtioissa
asuville maksetut osingot ovat olleet noin 1 279 miljoonaa
euroa verovuonna 2006 ja noin 5 422 miljoonaa euroa vuonna 2007.
Vuonna 2006 perityt lähdeverot ovat olleet runsaat 20 miljoonaa
euroa ja hieman yli 12 miljoonaa euroa vuonna 2007. Lisäksi
todetaan: "Voidaan arvioida, että lainmuutoksen jälkeen vastaavat
lähdeverot menetetään.” Elikkä tässä hallitus
antaa jälleen osinkotulojen saajille lahjan ilman mitään
vastiketta.
Vasemmistoliitto ei voi pitää tämän
suuntaista veropolitiikkaa oikeana. Tulemme asian toisessa käsittelyssä esittämään,
että tämä lakiesitys hylätään.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näinhän pitääkin
tehdä, kun on porvarihallitus. Eihän siinä ole
mitään ihmeellistä.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa toistaa taas sitä virhettä,
mitä kuultiin äsken kyselytunnillakin. Hän
unohtaa sen, että ennen kuin henkilö voi saada
osakeyhtiöstä pääomatuloa, osinkoa,
yhtiön on tehtävä tulosta. Tästä tulosta
Suomessa yhtiö maksaa 26 prosenttia veroa, ja sen päälle
sitten siitä nostettavasta pääomatulosta
maksetaan se usein 28 prosentin vero. Eli kuten tuossa äsken valtiovarainministerin
puheenvuorossa kuultiin, niin todellisuudessa se vero on usein näistä pääomatuloista
yli 40 prosenttia.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! 28 prosenttia maksetaan osinkotuloista, ja välttämättä tämä ei
ole niin sanotusti tuottavaa, vaan se voi olla niin sanottua laiskaa
rahaa, ja meidän mielestämme tämä on
täysin kohtuuton. Tässä olisi voitu aivan
yhtä hyvin tehdä toisinpäin tekemättä millään
tavalla vääryyttä, mutta nyt hallitus
on valinnut sen porvarilinjan, kuten edustaja täällä aikaisemmin
totesi. Tämä on porvarien linja. Vapautetaan osinkotulot
verosta ja palkkatuloja, työttömyysturvaa taas sen
sijaan verotetaan, vaikka ne ovat todella pieniä tuloja.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin ed. Katajalle vaan huomauttanut, kun
tässä on jatkuvasti keskustelua siitä,
että jostakin tulosta on jo maksettu veroa ja se täytyy
huomioida sitten, kun lisäverotusta mietitään,
että itse asiassa, kun menette, edustaja, kauppaan, niin
te olette siitä rahasta, jolla sinne kauppaan menette ostoksille,
joskus maksanut jonkun veron ja silti siinä on arvonlisävero päällä,
kun ostatte hyödykkeitä kaupassa. Tämähän
on loppuun kiertymätön kehä, jos me lähdemme
jatkuvasti pohtimaan eri verotusmuotoja siitä, onko jostakin
rahasta tai tulosta jossakin kierron kuluessa joku veromuoto otettu.
Kyllä meidän täytyy arvioida tätä asiaa
kokonaisuutena ja siltä pohjalta tehdä nämä veropoliittiset
ratkaisut eikä aina veivata siihen, että jostakin
rahasta joku vero on jo maksettu.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tältä osin kun yritys maksaa veroa
ja sen jälkeen siitä samasta rahasta vielä yhtiön
osakas, joka nostaa pääomatuloa, maksaa veroa,
niin kyse ei ole sen rahan pyörimisestä tuolla
tavalla henkilöltä toiselle, vaan kyse on siitä,
että kun yhtiö käy vaikkapa kauppaa ja
siitä kaupasta yhtiöön kertyvä raha
päätyy lopulta osingoksi, niin aivan tässä suorassa
ketjussa usein veron määrä nousee yli
40 prosenttiin. Se on kokonaan toinen juttu, aivan kuten edustaja totesi,
mitä tapahtuu sen jälkeen, kun se nettoraha, oli
se sitten 60 prosenttia tai jotain sitä luokkaa, on päätynyt
sinne yrittäjän tai pääomatuloa saavan
käteen.
Yleiskeskustelu päättyi.