5) Hallituksen esitys laiksi maatalousyrittäjän
eläkelain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Oletin, että mietinnön
antaneen valiokunnan puheenjohtaja olisi puhunut ensin, mutta haluan
tässä tilanteessa esitellä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan eriävän mielipiteen. Siellä tehtiin
neljä pykälämuutosesitystä,
jotka kaikki ovat perusteltuja. Kuitenkin pitää ensimmäiseksi
sanoa, että harvaa hallituksen esitystä tämän
hallituksen aikana joutuu kuitenkaan kehumaan niin paljon kuin tätä joutuu.
Tässä on puututtu äärimmäisen
tärkeään asiaan, ja monilta osin tämä hallituksen
esitys on erittäin merkittävä, kiitettävä ja odotettu,
mutta siellä on myöskin puutteita, ja ne puutteet
aiheuttavat, että niiden takia tieteen ja taiteen tekijöitten
tasavertainen mahdollisuus päästä kunnollisen
eläketurvan, työtapaturmavakuutuksen ja kuntoutusetuuksien
piiriin ei toteudu niin kuin pitäisi toteutua. Tässä on
kuitenkin sitten se ongelma, että siellä kaikista
heikoimpaan asemaan joutuvat ne, jotka saavatkin apurahoja vähiten
ja lyhimpiä pätkiä ja joilla kaiken kaikkiaan
perusturva on heikoissa kantimissa.
Me esitimme ensimmäiseen lakiin muutoksia, arvoisa
puhemies, ja ilmeisesti menee näin, että kun tässä mietinnössä ei
ole vastalausetta, niin teen sitten yksityiskohtaisen käsittelyn
aikana työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausuntoon liitettyyn eriävään mielipiteeseen
sisältyvät pykälämuutosesitykset,
mutta käyn ne tässä läpi nyt.
Esitämme 1. lakiin, sen 1 lukuun ja 1 a §:ään, sen
3 momenttiin muutosta, joka mahdollistaa sen, että saamelaisten
myöskin ulkomailta, Pohjoismaista ja Venäjältä,
saamat apurahat luettaisiin mukaan tämän lain
piiriin siitä syystä, että perustuslaissa
on kuitenkin saamelaiset nostettu erityisasemaan. Ne toimet, joilla
saamelaiset voivat edistää omaa kieltään
ja kulttuuriaan, ovat kyllä paikallaan. Siinä mielessä tämmöinen
positiivinen erityisasema on perusteltu.
Toisena kohtana samaiseen lakiin, sen 8 b §:ään
esitämme, että 1 momentin 2 kohta poistetaan,
mikä tarkoittaa sitä, että myöskin
alle 4 kuukauden mittaiset apurahat tulevat lasketuksi hyväksi
apurahansaajalle.
Sen lisäksi esitämme 8. lakiin 5 a §:ään
oman työn päättymiseen liittyen lisäystä 1
momentin loppuun, ja se lisäys sanatarkasti on näin,
että jatketaan viimeistä lausetta: "- - siten,
että se estäisi kokoaikaisen työn vastaanottamisen".
Tällä olemme halunneet tarkentaa tätä lakitekstiä siitä syystä,
että tällä kohdalla on rinnastus yrittäjien ja
yrittäjien perheenjäsenten työttömyysturvaoikeuteen,
ja se on varmaan työttömyysturvalaissa yksittäinen
asia, mistä on eniten tehty valituksia, ja olemme halunneet
välttää sen, että tällaista
tulkinnanvaraisuutta tämän lain myötä tulisi
niille henkilöille, jotka apurahoja saavat.
Neljäntenä kohtana sitten on tämä 9
luvun 5 §:n kohta Työmarkkinatuki ilman
tarveharkintaa. Olemme lisänneet sinne ehdon, että laskentaperuste
olisi apurahansaajilla työttömyysturvan työmarkkinatuen
suhteen sama, mikä se on ansiosidonnaista turvaa
saavalla, elikkä 43 viikkoa lähinnä edellisen
28 kuukauden aikana. Myöhemmin samassa kohdassa mainitaan
myös tämä 28 kuukauden tarkastelujakso.
Olemme halunneet kuitenkin pitää näistä pykälämuutoksista
kiinni. Missään nimessä emme esitä lain
hylkäämistä, koska perusteiltaan ja kohderyhmältään
tämä on aivan oikea liikahdus oikeaan suuntaan
mutta valitettavasti jääpi puolitiehen. Me mietimme
pitkään sitä, koska asiantuntijalausunnoissa
niin työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnassakin asianomaisten liittojen
edustajat viestivät vahvasti sitä, että ei
ehkä kannattaisi äänestää,
mutta kyllä me nämä jokaisen pykälämuutosesityksen
mietimme niin perin pohjin, että tässä ei
kuitenkaan ole kyse mistään maksimalismista elikkä siitä,
että haluamme kaikessa antaa enemmän ja tehdä parempia
esityksiä, vaan kaiken kaikkiaan nämä ovat
hyvin täsmäkohdennettuja pykälämuutosesityksiä,
jotka euromääräisesti eivät
merkitse valtiontaloudelle paljon, mutta niille henkilöille,
joiden kohdalle ne sattuvat, ne muutokset ovat äärimmäisen
tärkeitä.
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Joitakin minuutteja tästä valiokunnan
mietinnöstä, jonka otsikko on maatalousyrittäjän
eläkelain muutos ja eräät siihen liittyvät
lait. Jos lukee pelkästään tämän
lain otsikon, niin se kyllä johtaa täydellisille
harhapoluille. Tässä on kysymys, voi sanoa, vuosikymmenten
aikaisesta korjaamista, muutosta odottaneesta asiasta. Tässä on
kysymys arvion mukaan 4 500—8 000 suomalaisesta,
kysymys apurahansaajista, tieteen ja taiteen tekijöistä,
joitten arkipäivän leipä tulee siitä,
että heidän työnsä palkkana
on apuraha. Voi sanoa, että sosiaaliturvassamme ollut yksi
aukko paikataan sen jälkeen, kun tämä laki
tulee hyväksyttyä.
Todellakin otsikko maatalousyrittäjän eläkelain
muuttamisesta johtaa näiltä osin täysin
väärille poluille, mutta vastaus siihen, miksi
tällaisilla poluilla ollaan, johtuu siitä, että valmistelun yhteydessä on
tutkittu eri vaihtoehtoja ja tuolloin on päädytty
ratkaisuun, jossa maatalousyrittäjäin eläkejärjestelmä on
sen kaltainen, että se on tässä vaiheessa
ollut mielekkäintä ja parasta liittää niin
sanottuun MYEL-järjestelmään, josta sitten
tosin seuraa omat epäkohtansa, joihin palaan puheenvuorossani
ja joihin valiokuntakin kommentteja antaa. Mutta joka tapauksessa
tämä on pitkään odotettu sosiaaliturvan
uudistus, ja harvoin valiokunnassa asiantuntijakuulemisten yhteydessä palaute
on niin yksituumaisen kiittävää kuin
tämän asian kohdalla on ollut. Valiokunta pitää myönteisenä,
että on valmistelussa päädytty tähän
tilanteeseen, jossa vaihtoehtoisista malleista on nyt päästy
ratkaisuun, etteivät nämä tekniset syyt,
jotka jossain vaiheessa esteenä ovat olleet, enää ole
sitten tämän asian eteenpäinviemisessä vastaan
olleet.
Tällä ei valtiontalouden kannalta kovinkaan suurta
merkitystä ole, puhutaan ensi vuonna tasolla 1,1 miljoonaa
euroa. Mutta se, että esitys saattaa apurahojen saajat
niin ansiosidonnaisen eläke-, sairausvakuutus-, tapaturmavakuutus- kuin
kuntoutusetuuksienkin piiriin, on iso ja merkittävä asia.
Toisekseen yksi keskeinen tekijä tämän
esityksen sisällä on se, mistä pitkäänkin
kiistaa käytiin, että tämä sosiaaliturva
ei ole pois siitä apurahasta vaan apurahojen maksajat tässä maassa ovat
sitoutuneet siihen, että apurahojen määrää nostetaan
noin 14 prosentilla, jonka tämä sosiaaliturva
sitä apurahaa kohti tulee maksamaan. Apurahansaajalle käteenjäävä raha
on tämän lain voimaantulon jälkeen nykyisellä tasolla.
Tämän apurahakauden vähimmäiskesto
on 4 kuukautta, ja niin ollen myös tämän
lain täytäntöönpanossa tulee
olemaan edellytys 4 kuukauden yhdenjaksoisesta työskentelystä.
Tämä on perusteltu ensinnäkin siitä lähtökohdasta,
että tätä kautta tämä apurahansaajien
tilanne on pystytty eläkejärjestelmään
ja MYEL-järjestelmään saamaan, eli perusteena
on näiltä osin tekninen syy. Ratkaisu on perusteltu
myös sen vuoksi, että 4:ää kuukautta
lyhyemmältä jaksolta, tätä lyhyemmällä apurahalla,
tähän etuuteen oikeuttava tulo ei nousisi vähimmäisturvaa,
jonka varassa apurahansaajat nykyisin ovat olleet, korkeammalle.
Sen sijaan ongelma on se, että meillä on tämän
lain voimaantulon jälkeenkin sellaisia tieteen ja taiteen
tekijöitä, joitten yksittäinen apurahajakso
on alle 4 kuukautta mutta joilla näitä alle 4
kuukauden mittaisia jaksoja saattaa olla jopa kymmenen vuoden aikana.
Jatkossa kysymys kuuluu, ja tähän liittyen valiokunta
on liittänyt lausuman, jossa valiokunta toteaa: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus selvittää mahdollisuudet laajentaa
apurahansaajien vakuuttamisvelvoitetta niin, että peräkkäiset,
yhteenlaskettuina vähintään neljän
kuukauden mittaiset, apurahat tulisivat pakollisen vakuuttamisen
piiriin." Kun on aloja, joilla yhden jakson pituus voi olla kaksi viikkoa,
seuraavan kuukausi, seuraavan kolme viikkoa jne., näistä yhteenlaskettuna
tuo 4 kuukautta vuositasolla kertyisi. Mutta nyt sitten tämän
lainsäädännön piiriin, tämän
sosiaaliturvan piiriin, nämä eivät vielä tule.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa, että nyt esitetty
uudistus sinällään on merkittävä parannus
apurahansaajien, tieteen ja taiteen tekijöiden, sosiaaliturvaan.
Nyt esitetty järjestelmä tuo suurimman osan apurahansaajista
ansiosidonnaisen turvan piiriin. Tämä joukko,
joka näitten ketjuttamisten jälkeen kenties tulisi
sosiaaliturvan piiriin, on arviolta joitakin satoja tieteen ja taiteen
tekijöitä. Tästä meillä ei
sen tarkempaa lukua tässä vaiheessa ole, mutta
valiokunta edellyttää, että tämä asia
nyt selvitetään, ja keskeistä on se,
että se tapahtuu yhteistyössä tieteen
ja taiteen tekijöitten järjestöjen kanssa.
Toiseen asiaan valiokunta kiinnittää huomiota,
johon täällä jo ed. Mustajärvi
kantaa otti ja oman esityksensäkin teki. Lähtökohtahan
tässä laissa on se, että hallituksen
esityksen mukaan vakuuttamisvelvollisuus koskee vain Suomesta maksettavia
apurahoja. Tästä seuraa, että esimerkiksi
ed. Mustajärven täällä esittämä saamelaiskysymys
on nostettu meidän mietinnössämme esiin.
Se on ongelmallinen, mutta niin kauan kuin lainsäädännön
pohja on se, että puhutaan Suomessa maksetuista apurahoista — kun
esimerkiksi täällä on professori Pulliainen
salissa tällä hetkellä, hän
tietää, että hänen kollegoitaan
on lukuisa joukko, jotka työskentelevät ulkomaalaisten
apurahojen varassa — tämä ongelma, jonka
ed. Mustajärvi nosti esiin ja johon valiokuntakin on mietinnössään
viitannut, ei ole yksin saamelaisten ongelma vaan osan tieteen ja
taiteen tekijöistä ongelma. Kun meidän
lähtökohtamme on se, että on kysymys
kotimaassa maksetuista apurahoista, tieteen ja taiteen tekijöitten
apurahoista, niin siihen, että me lähtisimme oman
toimivaltamme ulkopuolelle, ei ole tässä vaiheessa haluttu
lähteä. Tästäkin toteamme, että tämä asia on
katsottava, mitä sille jatkossa voitaisiin tehdä, mutta
kun yksi keskeinen periaate on tässä se, että apurahan
määrä ei laske sen vuoksi, että sosiaaliturvaa
maksetaan, niin me emme nyt sitten tässä vaiheessa
ole näiltä osin edenneet.
Työttömyysturvan osalta tässä ehdotetaan työttömyysturvalakia
tarkistettavaksi siten, ettei MYEL-vakuuttamisvelvollisia apurahansaajia pidettäisi
työttömyysturvalaissa tarkoitettuina yrittäjinä.
Tämä on todettu erikseen, että ei pidettäisi
työttömyysturvalaissa tarkoitettuina yrittäjinä,
koska tästä seuraa esimerkiksi peruspäivärahan
tarveharkintaan liittyen tekijöitä, joita tämän lain
säätämisen yhteydessä on haluttu
tieteen ja taiteen tekijöitten osalta lieventää.
Valiokunta näiltä osin toteaa, että työttömyysturva-asia
tulee ratkaista jatkoselvittelyjen ja -valmistelujen yhteydessä.
Kaiken kaikkiaan työmarkkinatuen tarveharkinta on nyt lähiviikkojen
ja -kuukausien aikana valmistelutyössä esillä,
mutta kun epäkohtia tästä haetaan, niitä kolme
on otsikkotasolla löydettävissä ja tämä työttömyysturva
yhdeksi sellaiseksi jää.
Totean valiokunnan puheenjohtajana, että tämä valiokunnan
mietintö on yksimielinen. Niiltä osin, jos tähän
joitakin muutosesityksiä tulee, ne tulevat sitten käsittelyn
yhteydessä.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan ed. Rehulan asialliseen läpikäyntiin
täsmentää sen, minkä takia nämä saamelaiset
nostettiin esille. Minä ymmärrän sen,
että siihen voi liittyä verotuksellisia tai lakiteknisiä ongelmia,
mutta meille periaatteellinen kysymys oli siinä mielessä tärkeä,
että saamelaiset on kuitenkin perustuslaissa nostettu ihan
omaksi erityisryhmäkseen, ja siinä tapahtuu se
rajaus. Ja kaikkea sellaista toimintaa, mikä edesauttaa
saamelaisten kielen ja kulttuurin edistämistä,
me tuemme. Siksi tulemme tekemään tämän
esityksen, koska se logiikka toimii kuitenkin siltä kohdin,
millä perusteella tämä erityisryhmä on
poimittu esille.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun sosiaali- ja terveysvaliokunta käsitteli
asiaa, niin tosiaan tehtiin yksimielinen mietintö. Ja minkä takia
tämä mietintö on yksimielinen, niin sen
takia, että tänne on tehty lausuma, mikä meidän
mielestämme on kuitenkin aika hyvä ja velvoittava,
ja nimenomaan sen tähden, että kaikki puolueet
ovat sitoutuneet tämän lausuman taakse. Eli kun
tässä on nämä ketjuttamiset
ja yhteenlasketut 4 kuukauden työsuhteet, niitten osalta
toivotaan, että ministeriö tekee töitä ja
tuo uutta lainsäädäntöä, että tämä problematiikka
poistuu. Tämä oli tosiaan se lähtökohta,
minkä takia valiokunta tässä asiassa
oli yksimielinen. Huomattiin myös se, että työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunto tosiaan oli äänestyspäätös,
ja pykälämuutokset, jotka ovat myös eriävässä mielipiteessä,
ovat varmaan ihan perusteltuja. Mutta tämä oli
se vaihe, enempään ei pystytty.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on ollut hyvin pidättyväinen
lausumien tekemisessä, ja sen takia minä uskon,
että tällä lausumalla on aika suuri voima,
koska tämä nyt tähän on tehty
ja tätä asiaa halutaan tätä kautta
korjata. Uskon niin, että sosialidemokraattinen ryhmä (Puhemies: Nyt
on minuutti mennyt!) on tämän sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnön takana.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Valiokunnan puheenjohtajan ed. Rehulan ja ed. Marjaana
Koskisen puheenvuorojen jatkoksi totean, että olin myös
itse mukana tässä yksimielisessä mietinnössä ja
olen edelleenkin. Minusta sinänsä ne ed. Mustajärven
esittelemät ja työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnan eriävän mielipiteen näkemykset
ovat aivan oikeita, mutta sen prosessin myötä,
joka sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tapahtui ja joka tuotti yksimielisen
mietinnön, minusta tämän asian etenemisen kannalta
oli parasta tehdä näin. Periaatteellisesti olen
sinänsä samaa mieltä kuin ed. Mustajärvi, mutta
tässä tapauksessa, kun olen yksimielisesti valiokunnassa
ollut tätä mieltä, olen sitä mieltä kyllä edelleenkin.
Paula Sihto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa oli
paljon asiantuntijoita kuultavina, ja kaikki olivat yksimielisiä siitä,
että tämä on hyvä laki, joka
pitäisi mahdollisimman nopeasti panna täytäntöön.
Se oli perusteena nimenomaan, että he eivät halua
vaarantaa millään lailla tämän lain
etenemistä, vaikkakin nämä alle 4 kuukauden
mittaisen apurahan saajat tässä vaiheessa jäävät
vielä tämän lain ulkopuolelle.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin kuulin, että tämmöistä tiettyä pelkoa
ja ehkä pelotteluakin oli ollut liikkeellä. Minä en
kyllä ymmärrä sitä, että kun
meidän esityksessämmekään ei
missään nimessä esitetä lain,
hallituksen esityksen, hylkäämistä vaan
neljää täsmäkohdennettua pykäläparannusta,
niin millä tavalla se, jos se apurahansaajien asemaa parantaa — siinäkin
tapauksessa, että nämä neljä eri
muutosta menisivät läpi — sitten vaarantaisi
tämän muun hallituksen esityksen voimaantulon,
joka sinälläänkin sisältää paljon
hyvää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä asia kun tuli tuonne
työelämävaliokuntaan, ajattelin, miksi
tämä on yleensä sinne tuotu, kun tässä on
kyse siitä, jotta nämä apurahansaajat,
tieteen- ja taiteenharjoittajat, laitetaan maatalousyrittäjäeläkelain
alaisuuteen. No, minä jopa tyhmyyttäni sitten
kysyin siellä valiokunnassa, onkohan tässä siitä kyse,
kun nämä maatalousyrittäjätkin
ovat jonkinlaisia apurahansaajia, kun on niin hassusti tämä järjestelmä,
jotta nämä yrittäjät eivät
saa tuotteestaan sitä hintaa, vaan se kuuluu tähän
... (Välihuuto) — Ei, kun tämä,
anteeksi. — Mutta tässä ei ole kyse siitä.
Ajattelin, jotta minä olen sitä mieltä aina
ollut, että yrittäjän pitää saada
siitä tuotteesta suoraan hinta sillä tavalla,
että ei tarvitse täyttää kaavakkeita,
mutta kun tiedetään, missä maailmassa
eletään, niin se ei vielä ihan onnistu.
Sen takia tämä maataloustukipolitiikkahan on oikein.
Mutta sitten minä kuulin tämän ratkaisun,
miksi tämä ei ole Valtiokonttorin alaisuudessa,
jotta siellä on valmis järjestelmä olemassa,
joka on edullisempi, ja tietysti kun siihen kuuluu myös
tukiajattelu, niin se maksukin on halvempi. Sieltä kautta
löytyi tämä ratkaisu tähän.
En missään tapauksessa vastusta, että näin tehdään.
Mutta sen sijaan me vastalauseen tekijät olisimme olleet
tuolla työelämävaliokunnassa vähän
paremmalla linjalla, niin kuin ed. Mustajärvi tuossa äsken
kuvasi hyvin. Kyse on siitä, jotta miksi ei voitaisi korjata
niitä epäkohtia, ja ilmeisesti tässä nyt
on olemassa, jotta näitä tieteilijöitä ja
taiteilijoita on peloteltu sillä, jotta jos teette nippelinkin
jutun muutoksen siinä, niin siinähän
sitten käy sillä tavalla, että ette te
saakaan sitä. Minä luulen, että kun tämä saadaan
voimaan, niin kyllä nousee toive siitä, jotta
korjatkaa nyt äkkiä nämä jutut
eikä jätetä aukkoja. Sen takia olen kannattamassa
yksityiskohtaisessa käsittelyssä näitä ed.
Mustajärven pykäläesityksiä, jotka
ovat tässä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa.
Tällähän parannetaan totta kai tieteen-
ja taiteenharjoittajien asemaa, enkä käy niitä yksityiskohtia
läpi, mitä ed. Mustajärvi tässä kävi.
Mutta kun sitten todetaan yksimielisesti täällä,
jotta sosiaali- ja terveysvaliokunta teki yksimielisen mietinnön,
niin totta kai se tekee yksimielisen mietinnön, jos se
taipuu hallituksen tahtoon, että kaikki menee näin.
Ihmettelinkin, miten meidän vahvat vasemmisto-oppositiovoimamme
ovat voineet lähteä tämmöiseen
yksimieliseen mietintöön sosiaali- ja terveysvaliokunnassa,
taipua noin vaan hallituksen tahtoon. Tämä ponsihan jättää vielä avoimeksi
sen, mitä tämä nyt tarkoittaa, kun täällä todetaan,
jotta "hallitus selvittää mahdollisuudet laajentaa
apurahansaajien vakuuttamisvelvoitetta niin, että peräkkäiset,
yhteen laskettuina vähintään neljän
kuukauden mittaiset, apurahat tulisivat pakollisen vakuuttamisen
piiriin", salliiko se yhtään väliaikaa,
jos sattuu olemaan muutama päivä väliä siinä,
vai tarkoittaako tämä yhtäjaksoisuutta,
siis sitä, että jatkuu keskeytyksettä.
Siinä mielessä jäi vielä sekin vähän
niin kuin kyseenalaiseksi, onko tässä semmoinen
porsaanreikä, niin kuin monissa muissakin lainkohdissa,
että jos on yksi päivä väliä,
niin menettääkin sen etuuden. Olisi hyvä tuokin
täsmentää ennen kuin eduskunta iskee
tämän kiinni, kun tiedetään,
että enemmistöhän täällä jyllää,
kuten täällä todettiin, jotta ollaan
yksimielisiä, vaikka aukkoja jääkin.
Mutta sitten tähän sisältyy semmoinen
iso periaatteellinen juttu. Nimittäin tässä ensi
kerran, mikä minusta on hyvä asia, nyt hyväksytään semmoinen
ajattelu, jotta nyt uskotaan ihmisen ilmoitusvelvollisuuteen, kun
jää työttömäksi. Elikkä nyt
tässähän tehdään semmoinen
juttu, joka on merkittävä linjaus tähänastiseen,
jotta kun apurahansaajalla loppuu tämä apurahakausi, hänhän
ilmoittaa, jotta jäänpäs tässä työttömäksi,
niin hän käykin saamaan työttömyysturvaa. Uskotaan,
että okei, tämmöinen on tapahtuma.
Mutta sen sijaan toisin on, jos yrittäjä jää työttömäksi
tai yrittäjän perheenjäsen — yrittäjän perheenjäsenhän
ei saa työttömyysturvaa ollenkaan, vaan sitähän
katsellaan, että kyllä se työllistyy
siinä omassa yrityksessä. Siitä saatiinkin
tänne meidän lausumaan yksi pätkä,
kun esitin tuolla työelämävaliokunnassa,
että tämmöinenhän pitäisi
selvittää, että eihän mitään
mieltä ole siinä.
Otan esimerkin helsinkiläisestä taksiyrittäjästä — meillä on
maakunnassakin paljon niitä, mutta kun täällä taksilla
aika paljon kuljette, niin se on läheisempi ilmeisesti
teille, niin että kuvataan nyt tämmöinen
tilanne. On taksiyrittäjä, jonka vaimo tuli työkyvyttömäksi,
ja häneltä otettiin jopa tämä ammattiajokortti
pois, ja hän ei vielä tänäkään
päivänä saa työttömyysturvaa,
nyt jo lähes kaksi vuotta killunut siinä, koska
työvoimaviranomainen sanoo, että kyllä hän
työllistyy siinä omassa yrityksessään.
Hänen omaa ilmoitustaan ei uskota, että hän
ei pysty siihen. Lääkärintodistusta ei
uskota, että tämä ihminen on tullut työkyvyttömäksi
taksinkuljettajaksi.
Siksi tässä lausumassa on yksi osio, jossa
todetaan, jotta tämä pitäisi muuten hoitaa
kuntoon. Minä odotan, jotta näitä muitakin
ihmisiä käydään uskomaan sitten,
niin että kun he ilmoittavat, jotta ovat työttömiä työnhakijoita,
niin he voisivat saada työttömyysturvaa kanssa.
Tämä on minusta iso periaatteellinen juttu, joka
pitää ajaa läpi kaikessa, että myös
tavallista duunaria uskotaan, kun hän ilmoittaa, että on
työtön, eikä käytäisi
niin kuin sihtailemaan, vaan se katsotaan; jos hän on huijannut
siinä, niin okei, sitten vedetään rahat
pois, sanotaan, että tämä ei pidä paikkaansa.
Muuten kaikki hyvin, mutta näillä pienillä korjauksilla,
mitä ed. Mustajärvi on ehdottanut, tämä on
hyvä lakiesitys.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tehty ja tullaan tekemään esitys neljästä pienestä korjauksesta,
jotka parantavat tätä esitystä. Puutun
näistä neljästä kohdasta tässä yhteydessä vain
yhteen eli siihen, että nämä alle 4 kuukauden
mittaisetkin jaksot tulisivat jo tässä vaiheessa
tämän sosiaaliturvan piiriin. Kysymys kuuluu,
kun teille tämä on niin yksinkertaista, että jos
on kysymyksessä viikko siellä, toinen täällä,
kolmas tuolla ja niistä kertyy tämä kyseinen
sosiaaliturva, että tulisi tämä 4 kuukautta
täyteen, niin ihan vaan semmoisena käytännön
asiana, olisiko se ollut teidän mielestänne peruste
hakea ratkaisu tähän asiaan ja lykätä esimerkiksi
tämän lain voimaantuloa, koska tämmöisiä valmiuksia
tässä vaiheessa ei olisi ollut. Se on ainakin
sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa tullut
esille. Näitä tieteen- ja taiteentekijöitä,
sen kiistän, että heitä olisi uhkailtu.
Toisinpäin: heille on luvattu, että tämä laki
tulee voimaan ja sen jälkeen tätä valmistelutyötä jatketaan,
ja valiokunta on tähän asiaan erityisesti huomionkin
kiinnittänyt.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä ihmettelen,
jos kyse on siitä, jotta tehdään tietokoneohjelma.
Meillä on kyllä semmoisia nörttejä,
jotka tekevät hetkessä kaiken näköisiä ohjelmia.
Tässä on kyse siitä, että on
pohja, valmis sabluuna, olemassa, ja tämä on kyllä joku
tämmöinen tekosyy. Nimittäin kun Islannin
pankkijuttua, pankkitakausta, tehtiin, niin se tuli kolmessa päivässä ja
siinä saatiin tuommoinen laki aikaan, eikä kukaan
tiedä edes, mitä siinä oikein päätettiin.
Tässä tapauksessa on kyse siitä, että vähän
muutetaan tietokoneohjelmaa vaan.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt myönnän, että tarkkaavaisuus
ehkä herpaantui sen verran, mutta palaisin siihen asiaan,
minkä ed. Lahtela nosti esille, elikkä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnön lauseeseen. Eli tarkoitetaanko
tässä tiiviisti peräkkäin olevia
pätkiä, apurahapätkiä, niin
että niissä ei ole päivääkään
väliä, vai hyväksytäänkö tietty
tarkastelujakso ja siellä on sitten mukana myöskin
niitä päiviä, jolloinka ei ole oikeus
apurahaan? Voisiko valiokunnan puheenjohtaja, ed. Rehula, tarkentaa
tätä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on suurenmoinen edistysaskel.
Itse olin 1960- ja 1970-luvuilla kolmea kuukautta vaille kymmenen
vuotta yhtä soittoa Helsingin yliopistossa apurahatutkijana
komeasti kalskahtavalla tittelillä, jota en ilkeä edes
tässä lausua, se on niin hieno. Silloin oli hyvin
selvää, että se suuri unelma — silloin
ei ollut demariunelmia tarjolla — meillä apurahatutkijoilla
oli se, että jotakin tällaista joskus tapahtuisi.
Sitä pidettiin täysin mahdottomana. Nyt se unelma
toteutuu niille, jotka elävät tässä ajassa,
tällä tavalla.
Tämähän maatalousyrittäjäeläkelain
yhteydessä toteutettavana kuulostaa vähän
persoonalliselta, mutta sitten kun sitä miettii tarkemmin, niin
ei se ole ollenkaan hassumpi. Tieteessä ja taiteessa on
kysymys kulttuurista, ja niinpä sopii, että agrikulttuurilain
avulla tämä asia hoidetaan näppärästi
kuntoon. Elikkä vain todella fiksut hallitusnikkarit pystyvät
tällaiseen tuotteeseen. Itse en, vaikka minulla oli komeasti
kalskahtava titteli kymmenen vuotta, olisi keksinyt tätä.
(Ed. Gustafsson: Mikä se oli, meitä kiinnostaa?) — No,
sitä en kyllä nyt, ed. Gustafsson, lausahda julki
tänne pöytäkirjaan.
Olen erittäin tyytyväinen siitä,
että tämä tekninen ratkaisu, tämä työnantajuus,
on pystytty ratkaisemaan säätiöiden kanssa.
Se oli se suuri kysymys, joka vaati valtavan henkisen ponnistuksen,
jonka oli kuitenkin sitten mahdollista tuottaa järkevä tulos.
Ei kun hieno homma!
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Esitys on erittäin hyvä ja
tervetullut, ja apurahansaajien sosiaaliturvan järjestämistä on
valmisteltu huolellisesti ja löydetty nyt hyvä ratkaisu
maatalousyrittäjän eläkelain muuttamisesta,
vaikka nimi ei ehkä ole ihan kohdallaan. Niin kuin ed. Pulliainen
totesi, tässä on vaadittu hyvää oivallusta
valmistelevilta virkamiehiltä, että he ovat löytäneet
näinkin hyvän toteuttamistavan tälle aika
kohtuullisen vaikealle ja pienehkölle asialle. Minusta
on kuitenkin erinomaista, että tähän on
löydetty tämä ratkaisu. Se on hallitusohjelman
mukainen, ja erityisesti tieteen- ja taiteentekijät pitävät
sitä kiireellisenä, tarpeellisena ja hyvänä.
Yhdyn pitkälti valiokunnan puheenjohtajan Rehulan esittämiin
näkemyksiin. Mutta haluaisin kommentoida ed. Mustajärvelle,
että valiokunta mietti pitkään tätä 4
kuukauden rajaa ja piti sitä perusteltuna. Se totesi omassa
lausumassaan, että ministeriön täytyy
käynnistää tähän liittyvä selvitystyö ja
tehdä se yhtä huolellisesti kuin tämä koko
lakiesitys on tehty.
Me hyvin tiedämme, että näissä etuusjärjestelmissä,
jos mennään alle 4 kuukauden jaksoihin ja niiden
ketjuttamiseen, jos siinä ketjutellaan erilaisia yhden
viikon, kahden viikon, apurahajaksoja, sitten helposti luodaan semmoinen
problematiikka sen byrokratian kanssa, että se itse järjestelmä tulee
viemään enemmän voimavaroja kuin sitten
apurahojensaajien sosiaaliturvaan pystytään keräämään.
Ihan samalla tavalla kuin muissa järjestelmissä tässä valmistelu
täytyy tehdä erityisen huolellisesti ja varmistaa
se, että sillä synnytetään enemmän
hyvää kuin ongelmia näille kyseisille
ihmisille.
Vielä ehkä toteaisin siitä, että tämä olisi
niin kuin tietokoneohjelma-asia, niin eihän se asia tietenkään
niin ole. Jos jotkut asiat ovat sekaisin ja ne pannaan tietokoneelle,
niin siitä saadaan ainoastaan vain digitaalinen sekasotku,
joka on vielä vaikeampi selvittää kuin
normaalisti.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Esityksen otsikko tosiaan lienee yksi syy,
miksi asian puolestapuhujia ja kehujia täällä salissa
on kohtalaisen vähän, mutta itse haluan täältä nousta
tätä asiaa kehumaan. Apurahansaajat, tutkijat ja
taiteilijat, ovat jatkuvasti laajentunut ryhmä yhteiskunnassamme,
ja he tekevät äärettömän tärkeää työtä yhteiskuntamme
kehityksen hyväksi. On suuri askel, että apurahansaajat
esityksen myötä saatetaan ansiosidonnaisen eläke-,
sairausvakuutus-, tapaturmavakuutus- ja kuntoutusetuuksien piiriin.
Esitys on myös upea osoitus siitä, että hallitus
todella pystyy toimimaan sosiaaliturvan parantamiseksi. Esitys myös
vahvistaa hallituksen linjaa, jossa on nostettu ja lisätty luovan
talouden ja innovatiivisuuden merkitystä yhteiskuntamme
kehitykselle.
No, toki epäkohtia vielä jää tämänkin
esityksen jälkeen korjattavaksi. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta onkin lausunnossaan muun muassa kiinnittänyt
huomiota yhteen muutosta kaipaavaan seikkaan, johon on helppo yhtyä.
On hyvä, että yrittäjien sosiaaliturvaa
arvioiva työryhmä on aloittanut työnsä,
ja erittäin toivottavaa on, että yrittäjien
ja heidän perheenjäsentensä työttömyysturvan
kehittämistä kiirehditään mahdollisuuksien
mukaan.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä niihin kehuviin
näkemyksiin koskien tätä hallituksen
esitystä, joka todella toteuttaa monien tutkijoiden ja
taiteenharjoittajien unelman ja toiveen heidän sosiaalietuisuuksiensa
osalta.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnon keskeisiä kohtia on mielestäni hyvin
huomioitu itse sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä,
ja se on minusta erinomainen asia. Itse asiassa lausumaehdotus,
johon sosiaali- ja terveysvaliokunta on päätynyt,
että "eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää mahdollisuudet laajentaa apurahansaajien
vakuuttamisvelvoitetta niin, että peräkkäiset,
yhteen laskettuina vähintään neljän
kuukauden mittaiset, apurahat tulisivat pakollisen vakuuttamisen
piiriin", on sanasta sanaan se, mitä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta esitti.
Kun äänestettiin näistä vasemmistoliiton
lakipykälämuutosesityksistä, en asettunut
niitä kannattamaan, toisin kuin eräät
eduskuntaryhmämme jäsenet. Minusta tämä nyt
on kuitenkin enemmän tämmöinen näkökulma-
ja makuasiakysymys. Itse koen, että juuri tässä asiassa
olen reformisti enkä vallankumouksellinen. Kaikkia muutoksia
ei saada kerralla. Nyt on tärkeätä kuitenkin selvittää huolella
tähän ketjutukseen liittyvät ongelmakohdat,
aivan niin kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Rehula
hetki sitten sanoi. En halua tehdä tästä mitään
isoa kysymystä, koska arvostan myöskin ed. Mustajärven
asiantuntemusta näitten lakipykälämuutosesitysten kohdalta,
mutta minusta ne nyt eivät juuri tässä kohtaa
ole välttämättä tämän
kehityksen edellytys. Sen sijaan se on tärkeintä,
että tämä laki menee nopeasti eteenpäin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ei nyt se vallankumous ainakaan ryskyen etene
siitä, jos tekee neljä pientä pykälämuutosesitystä,
jotka on vielä hyvin tarkkaan mietitty ja perusteltu ja
jotka eivät olisi rahastakaan kiinni. Sitä en
ymmärrä, jos jonkinlaiseksi tekniseksi esteeksi
tämä alta 4 kuukauden mittaisten apurahojen seuranta
tehdään, kun kuitenkin ansioturvan puolella pitää seurata
jopa tuntimäärää viikoittain
ja siellä on kahden vuoden ajalta ja vieläkin pidemmältä ajalta
liukuva tarkastelu silloin, kun tulkitaan oikeutta työttömyysturvaan.
Sinälläänhän tässä nyt
olisi yritetty muuttaa semmoisten henkilöitten asemaa,
jotka eivät ole yrittäjiä ja jotka eivät
ole ansiotyössä, vaan ovat siinä välimaastossa
ei-työsuhteisina. He ovat kyllä aika monessa muussakin
tapauksessa sitten monen tekijän suhteen väliinputoajia.
Esimerkiksi oman työn päättymisestä apurahatyössä olisi
ollut hyvä aloittaa se. Kun apurahan tekijällä ei kuitenkaan
ole yrittäjätoimintaa eikä yrittäjäriskiä,
niin siltä osin tämä täsmennys
olisi ollut paikallaan, koska silloin ei olisi tarvinnut arvioida mitään
muuta kuin sen kyseisen työn päättymistä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Olen edellisen puhujan kanssa aika pitkälle
samoilla linjoilla. Muutenhan tämä koko kysymys
on vähän semmoinen ylimainostettu, oikeansuuntainen
kyllä ja hyvä, että siis on saatu, kiitos
vaan, lopultakin aikaiseksi. Mutta kun on kuunnellut eräiden
kansanedustajien, kollegojen, puheita, niin sitä on vedetty
omaan piikkiin niin, että huimaa oikein, että kukaan
muu ei ole koskaan tämmöisestä asiasta
puhunutkaan, vaikka itsekin olen Teostossa ollut kolmisenkymmentä vuotta. Tätä on
aika kauan aikaa yritettykin, mutta ilmeisesti tämä on
nyt hämännyt joitain keskustapuoluelaisia kansanedustajia,
taiteen alalla olevia, kun tämä on nyt tässä maatalousyrittäjien
eläkelaissa mukana. Tai ainakin he käyttävät
sitä sen hämäämiseen, että on
jotenkin sitten keskustan ansiota enemmänkin ollut tämä juttu.
Mutta vielä tuohon edelliseen puheenvuoroon. Kun mainittiin
nämä yrittäjät, niin monethan,
yllättävänkin monet, apurahoja saavat
ihmiset ovat perustaneet omia firmoja ja omia toiminimiä ja
sen kaltaisia juttuja, joiden kautta rahaa kierrätetään
enemmän kun uskoisikaan. Tämä koskee
loppujen lopuksi aika pientä juttua, joten saman tien voisi
toteuttaa tämän eriävän mielipiteen
tämän suhteen, kun täällä on
nämä pohjoismaiset ja venäläiset,
puhumattakaan siitä, että myös nämä lyhyempiaikaiset
otettaisiin tähän huomioon.
Tosiaan tämän alueen verosuunnittelukin on ehkä pitemmällä ollut
kuin monet uskovatkaan, verraten vaan siihenkin, kun nykyään
neuvotaan tähän verosuunnitteluun mukamas yllättävilläkin
tahoilla, että sitten voisi pääomaveroja
hyödyntää. Kyllä taiteentekijät
ovat osanneet tämän pikkurahoillaankin tehdä,
ettei tämä ole ainoastaan niin kuin kokoomuksen
isompien ja keskustan etuoikeus ollut.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun taiteilijoina ed. Virtasen kanssa tunnemme
hyvin taiteilijoiden tilanteen ja sen, millä tavalla pienistä eristä eläke kertyy,
ja toisaalta sitten myöskin Teoston roolin ja eri etujärjestöjen
roolin, niin meidän kyllä olisi syytä tuntea
myöskin hallituksen ja eduskunnan rooli. Tässä asiassa
on varmasti niin, että tahtotilaa on tässä maassa
ollut pitkän aikaa taiteilijoiden olojen parantamiseksi,
mutta täytyy sanoa, että Vanhasen kakkoshallitus
on ensimmäinen hallitus tässä maassa,
joka tämän korjaa. Siinä kyllä kunnia
kuuluu valitettavasti keskustalle ja kokoomukselle ja nimenomaan
niille ministereille ja ministeriöille, jotka ovat tätä asiaa
olleet valmistelemassa. Tässä kuitenkin pitäisi
pysyä asiassa sillä tavalla, että tämä on
hieno asia ja tämä on hallituksen valmistelema
ja eduskuntaan tuoma ja tätä pitää kannattaa.
Paula Sihto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, niin tätä uudistusta on jo pitkän,
pitkän aikaa yritetty saada aikaan. Nyt kun löydettiin Maatalousyrittäjien
eläkelaitoksesta tällaiset valmiina olevat järjestelmät,
jotka soveltuivat tällaisen pienen edunsaajaryhmän
etuisuuksien hoitamiseen, niin tässähän
on ollut taustalla nimenomaan nämä kustannussyyt,
että on ollut järkevää laatia
apurahansaajille järjestelmä Maatalousyrittäjien
eläkelaitoksen kautta.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtaselle: Ihan hyvä asia tämä on
eikä tämä nyt ihan turhaan ylimainostettukaan
ole. Tässä omakohtaisena kokemuksena on apurahakaudet. Työssä ei
ole kertynyt eläkettä, ja sen realismin siitä tutkijakaudestaan
saa nähdä siitä eläkeotteesta,
josta ei löydy sitten euron latin latia kertynyttä eläkettä.
Kyllä tässä on ihan erinomainen yritys
lähteä rakentamaan sitä tulevaisuutta,
jotta siellä eivät nämä tutkijat
unohdu. Meillä on paljon tutkijoita, joilla on hyvinkin
pitkiä tutkijakausia apurahojen turvin, ja heillä tulee
olemaan erittäin tiukat ajat silloin eläkevuosina,
koska eläkettä ei ole karttunut.
Tietenkin tässä tulee kysymys siitä,
mitä tästä seuraa. Ensinnäkin
meillä seuraa se, että valtion taiteilija-apurahat
nousevat 1,1 miljoonaa, ja määrällisesti
meillä ovat ennallaan taiteilija-apurahojen saajat, mutta
meillä on hyvin paljon apurahansaajia taas muilta sektoreilta
lähtien ylipistoista ja vaikkapa kunnallisalan kehittämissäätiöstä.
Tämä johtaa siihen, että tulevaisuudessa, itse
asiassa veikkaan, meillä on vähemmän
apurahansaajia johtuen siitä, että tämä verovapaa osuus
nousee, jotta nämä sosiaaliturvamaksut maksetaan.
Epäilen, onko näillä eri säätiöillä lisää rahaa
pistettäväksi näihin potteihin. Näiltä osin
on ihan hyvä tässä kohdin tunnistaa se,
että meillä tulee olemaan todennäköisesti
vähemmän apurahansaajia.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun tässä nyt vielä puheoikeus
on, niin hämmästyttää kyllä tämä hallituksen
kykenemättömyys kuunnella. Kun kannatin tässä ehdotusta,
jossa sanotaan, että myös alle 4 kuukauden apurahoja
saavat taiteen ja tieteen tekijät pääsevät
esityksen mukaisen sosiaaliturvan piiriin, niin minähän kannatan
tätä, ja vielä tiivistäisin
ja tiukentaisin tätä, mitä te olette
nyt saaneet aikaan, siis saaneet aikaan sen, että se lopultakin
on saatu aikaan, mitä on yritetty. Kyllä puhemies
ja sihteeristö ja kaikki muutkin voivat ihmetellä,
että täytyy olla uskomaton niin kuin kondomi aivoissa tai
korvissa jotain vaikkua, että väittää,
että minä vastustin jotenkin tai tein jotain.
Luulisi jonkunlaista kohtuullisuutta löytyvän
myös tässä ylpeyden huumassa siinä,
ettei tarvitse nyt oppositiota syyttää joka asian
vastustamisesta, mitä te nyt olette tässä maatalousyrittäjille
pystyneet hoitamaan näitä taiteilijoita, kun näköjään
on muitakin maalaispoikia taiteilijoitten joukossa kuin ainoastaan
eräät tunnetuimmat. Että tämän
verran, kiitoksia.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! On tietenkin oikein ja kannatettavaa, että taiteen
ja tieteen apurahansaajat tuodaan vihdoinkin sosiaaliturvajärjestelmän
piiriin, mutta sitä en ymmärrä, että jo
lähtökohtaisesti siitä jätetään
noin 3 000, enemmänkin, apurahansaajaa järjestelmän
ulkopuolelle ja nimenomaan pienituloisia nuoria taiteilijoita, kokeilevaa
tuotantoa, ryhmiä jne. Tämä edellytys
4 kuukauden yhdenjaksoisesta työskentelyapurahasta jättää muun
muassa esittävän taiteen alalla merkittävän
osan taiteilijoista uudistuksen ulkopuolelle. Kyllä se
minun mielestäni, jos mitä tahansa uudistusta
ollaan rakentamassa, on vähintäänkin
kunnollisen, kriittisen keskustelun paikka. Heti kun tämä järjestelmä on
voimassa, syntyy kysymys, miksi minä en ole sen piirissä,
miksi joku muu on sen piirissä. Elikkä yhdenvertaisuus
tässä on kyllä jätetty perusteellisesti
miettimättä. Kuitenkin tätä lakiesitystä valmistelemassa
on ollut aika laaja asiantuntemus, eikä varmaan ole ollut
mikään salaisuus se, että valtion oma
apurahapolitiikka perustuu pitkälle alle 4 kuukauden apurahoihin.
Muun muassa taiteen keskustoimikunnan ja valtion taidetoimikuntien
myöntämät apurahat ovat pääsääntöisesti
alle 4 kuukauden. Vain 25 prosenttia niistä on yli 4 kuukauden.
Elikkä kyllä pidän perusteltuina näitä pykälämuutoksia
ja sen takia kannatan niitä.
Yleiskeskustelu päättyi.