6) Hallituksen esitys jätelain muuttamisesta
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan kannanotossa on kiinnitetty huomiota jätteensynnyn
ehkäisyyn ja materiaalitehokkuuden edistämiseen,
jotta asetetut tavoitteet saavutetaan. Valiokunta kiirehtii taas
mietinnössään jätelain uudistamista
muun muassa jätteen määrittelyn selventämiseksi
ja etenkin jätekuljetusten valvonnan riittävyyden
takaamiseksi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ollut maanpuolustuskurssilla enkä ole
voinut osallistua lakiesityksen lähetekeskusteluun. Tämän
takia kommentoin nyt ympäristövaliokunnan käsittelemää lakiesitystä.
On tietysti hienoa, että jätteen käsittelystä aiheutuvat
kustannukset yksilöitäisiin. Usein kunnissa ei
vain tunnu olevan sellaisia talouden asiantuntijoita, joilla olisi
kykyä eritellä edes muiden palvelujen tuottamisesta
aiheutuvia kustannuksia. Olisikin hyvä, että ympäristöministeriö antaisi
toimenpideperusteissa kustannusten erittelystä ohjeet kunnille.
Suomessa on harvassa se asiantuntija, joka pystyy arvioimaan kaatopaikan
käytöstä, poistamisesta ja jälkihoidosta
aiheutuvia kustannuksia vähintään 30
vuoden ajan.
Toinen kysymys on, että kaikki jäte ei ole
lähtöisin sen haltijalta, vaan kysymys on myös
pitkälti siitä, miten elintarvikkeet ja hyödykkeet
pakataan. Onkin tärkeätä, että pakkausmateriaalin ympäristöystävällisyyteen
ja kierrätettävyyteen kiinnitetään
entistä enemmän huomiota.
Arvoisa puhemies! Hallitus viittaa, että direktiivi
koskee nimenomaan kaatopaikkoja ja siellä tapahtuvaa jätteen
käsittelyä. Hallitukselta kaivattaisiin sellaisia
lakiesityksiä, jotka estävät kaatopaikkojen
syntymisen. Jätteiden energiakäyttö on
meillä täysin laiminlyöty. Jätteenpoltolla
voitaisiin tuottaa sähköä ja kaukolämpöä, korvata
fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja
vähentää hiilidioksidipäästöjä.
Jätteiden poltolla saavutettaisiin 99,1 prosentin vähennys
suhteessa kaatopaikkojen päästöihin.
Jopa jätteenpoltosta saatavalle kuona-aineelle löytyy
käyttöä. Vähennys on ilmastonmuutoksen
kannalta merkittävä. Jätteellä on
mahdollista tuottaa 3 terawattituntia lisää energiaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies — ja tervetuloa! Kun tässä lopussa
tuli tämä jätteenpoltto esiin, niin siitä on
pakko mainita, että tämä motiivi saattaa
olla esimerkiksi, kun vihreät on hallituspuolue, saman
kaltainen kuin mikä näissä kaikissa muissakin
hankaloittamis- ja vaikeuttamisjutuissa on, mistä sitten
voidaan vetää verot välistä.
Nimittäin Tampereelle on tullut sama ilmiö, mikä Helsingissäkin,
että kun vihreät ovat saaneet enemmän
valtaa, niin on hankaloitettu liikennettä ja tehty se aina
vaan vaikeammaksi ja sitten ollaan rahastamassa kaikesta siitä,
mitä tämä hankaloituminen itse tuottaa,
ja syytetään kuitenkin saastuttamisesta eli keinotellaan
tavallaan sillä, mitä itse aiheutetaan. Näistä on
ollut Tieteen Kuvalehteä myöten viime aikoina
juttuja, kuinka paljon jätteen nykyisessä kierrättämisessä eri
paikkoihin menee, kuinka paljon saastuu ilmaa ja kuluu polttoaineita,
kun jätteitä sen sijaan voitaisiin polttaa. Aivan
kuten edellinen puhuja, kollegakin, sanoi, vielä voidaan
ne kuonatkin käsitellä ja hyödyntää niin,
että niistä saadaan jotain.
Minä menen nyt tähän itse asiaan
eli siihen, minkä vaaran minä näen tässä välistävedossa,
ja se on se, että jos yksilöidään
ne jätteet, joita nyt viedään sinne,
ja niistä otetaan aina kaikilta nämä jutut,
niin se muistuttaa sitä, mitä on tapahtunut jätevedelle.
Ensin oli vaan vesimaksu, sitten ruvettiin käsittelemään
vettä, ja siitä päästiin siihen,
että se käsittelymaksu on saman hintainen, kun
se vesi puhdistellaan. Nykyään monissa kunnissa
se puhdistelu- ja käsittelymaksu ja kaikki muu on paljon
isompi jo kuin se varsinainen vesimaksu. Puuttuisi vielä,
että Fortumkin saisi luvan valtiolta, että tämmöinen
"jätesähkö" täytyy käsitellä vielä jotenkin
tai puhdistaa ne johdot, minkä kautta sitä on
tullut, että voitaisiin lisätä tämmöinen
välistävetomaksu. Hallitusta ovat hyödyntäneet
ennen kaikkea vihreät tässä, voisi sanoa,
epäloogisessa loogisuudessa ja pöyristyttävässä petoksen
kaltaisessa väitteessä siitä, mikä aiheuttaa
saastumista, vaikka hallitus itse näissä jutuissa
vetää välistä.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell nosti esiin erittäin tärkeän
näkökulman, johon on helppo yhtyä. Jätteiden
erittelyn edistäminen on tärkeää,
ja kaatopaikkasijoittamista on todellakin ehkäistävä.
Kuten ed. Laxell totesi, myös jätteiden lajittelua
on kehitettävä ja uusiutuvaksi energiaksi soveltuva
polttoaine on jatkossa pystyttävä käyttämään
täysimääräisesti hyväksi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! On aika kestämätöntä,
että tällä hetkellä edelleen yli
puolet, 60 prosenttia, jätteistä viedään
Suomessa kaatopaikoille, kun vertaa vaikkapa Saksaan ja Ruotsiin,
joissa tilanne on aivan toisenlainen. Jätteiden kierrätystä ja
hyötykäyttöä tulee vahvasti
edistää, mutta olen kyllä lämpimästi myös
jätteiden polton kannalla. Esimerkiksi Riihimäellä,
missä on Ekokemin tehokas jätteenpolttolaitos,
kaukolämpö ja suuri osa Hyvinkäänkin
kaukolämmöstä tulee jätteenpolttolaitokselta ja
myös sähköä jätteenpolton
kautta saadaan tuotettua. Eli tässä suhteessa
meidän tulisi asettaa määrätietoinen
tavoite, että esimerkiksi vuoteen 2020 mennessä kaatopaikoista
päästään kokonaan eroon ja kaikki
jäte kierrätetään tai poltetaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä tähän
logiikkaan, jos jotkut sitten hallituksessa myöhempään
tajuaisivat, että tällä hetkellä tämä keinottelu
määritellään niin, että Tampereella
ja Helsingissä sanotaan, että vaikeutetaan liikennettä eli
saastutetaan kaupungin ilmaa ja tehdään elämä hankalaksi
sen takia, että yksityisautoilijat tajuaisivat, ettei kannata
tulla tänne keskustaan. Samalla lailla, kun näitä jätteittenpolttolaitoksia
ei oteta käyttöön, vaikka niillä on
valtavat hyötysuhteet, mikä on todistettu, vihreät
ja heidän, voisiko sanoa, siipeilijänsä selittävät
sitä niin, että jos jätteitä aletaan
polttaa ja niistä päästään
helposti ja niistä saadaan energiaa, niin se tarkoittaa
sitä, että ihmiset kuluttavat enemmän.
Siis täysin kestämätön logiikka,
koska me olemme tässä välivaiheessa.
Mitä me teemme tässä välissä,
kun ei vain ruveta kuluttamaan vähempää sen
takia, että muka vihreät eivät saa näitä aikaiseksi
tai että autoilla liikuttaisiin vähemmän
Tampereella tai jossain. Jotenkin jossain vaiheessa joittenkin puolueiden,
ehkä nykyisten hallituspuolueidenkin, on rehellisesti tehtävä jonkinlainen
selkeä linjaus siinä, kuinka kauan voidaan tavallaan
tämmöisillä fraaseilla ja ilmastonmuutokseen
vetoamalla pettää kansaa, omia äänestäjiä,
ja omia kansanedustajia pakottaa siihen, että he lähtevät
tämmöiseen välistävetokeinotteluun
mukaan.
Yleiskeskustelu päättyi.