12) Laki kiinteistöverolain 12 §:n muuttamisesta
Sanna Lauslahti /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä taloustilanteessa
on tarkoin mietittävä, minne veronkevennykset kohdistetaan.
Kiinteistövero on sellainen vero, joka tulee suoraan kunnan
kassaan. Nyt käsillä olevan aloitteen tarkoituksena
on antaa kunnille joustovaraa, jotta ne voisivat määrätä veroa
kuntalaistensa maksukyvyn mukaan. Tarkoitus on siis lisätä kuntien
päätösvaltaa, mutta ei velvoittaa veronkevennyksiin.
Vakituisen asunnon kiinteistöverotus ei ota huomioon
asukkaan veronmaksukykyä. Varsinkin suurten kaupunkien
ja yleensä kasvukeskusten alueella kiinteistön
verotusarvot kuristavat erityisesti pienituloisia. Asunnoissaan
kenties useita vuosikymmeniä asuneille vanhuksille, joista
monet saavat pientä eläkettä, korotukset voivat
suhteessa maksukykyyn aiheuttaa kohtuuttomia menoja. Myös
velkaisille lapsiperheille korotusten vaikutukset voivat olla kohtuuttomia.
Tällä hetkellä kunnat saavat päättää vakituisen
asunnon kiinteistöverosta välillä 0,22—0,50 prosenttia.
Kiinteistöveron alarajojen alentaminen parantaisi kuntien
itsenäistä päätösvaltaa
ja lisäisi kuntien mahdollisuutta ottaa asukkaiden veronmaksukyky
nykyistä paremmin huomioon. Siksi on aiheellista muuttaa
lakia siten, että nykyistä alarajaa alennettaisiin
reilusti. Aloitteen tavoite on, että jatkossa kunnanvaltuusto
määrää pääasiassa
vakituiseen asumiseen käytettävien rakennusten
veroprosentiksi vähintään 0,1 ja enintään
0,5. Mainittakoon vielä se, että Ahvenanmaalla
monessa kunnassa vakituisen asunnon kiinteistövero on nolla.
Näin on esimerkiksi Maarianhaminassa.
Tämä on itse asiassa hyvin pieni askel verotuksen
keventämiseksi asumisen puolella. Paljon suurempi vaikutus
jatkossa olisi sillä, että kevennettäisiin
myös tonttien verotusta. Tonttien verotusarvojen nousut
ovat johtaneet hyvinkin vaikeisiin tilanteisiin erityisesti Pääkaupunkiseudun
asukkailla, muun muassa eläkeläispariskunnilla,
eläkeläisillä yleensä, opiskelijoilla
ja lapsiperheillä. Rakennetun maapohjan kiinteistövero on
tällä hetkellä 0,5—1 prosenttia
riippumatta siitä, sijaitseeko tontilla vakituinen asunto
vai jokin tuotantolaitos. Näin ollen näkisinkin
tämän lakialoitteen jatkeena sen, että asuinrakennusten tonteille
tulisi jatkossa määrätä oma,
pienempi veroprosenttinsa.
Lopuksi, vakituisen asunnon kiinteistöveron alentaminen
on siis pieni teko, mutta sekin tuntuu pienissä kukkaroissa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on erittäin
mielenkiintoinen aloite erityisesti vielä, kun ed. Lauslahti
on kokoomusryhmästä ja täällä on
paljon kokoomuslaisia nimiä. Kannatan ehdottomasti tätä,
koska tässä on hieno asia, mutta luulen kyllä,
jotta tämä ei hirveästi etene. Tai toivon,
että se etenee, mutta epäilen kyllä vahvasti, koska
tässä siirryttäisiin semmoiseen ajatteluun, joka
ainakaan tähän mennessä ei ole mennyt
läpi vielä kokoomukselaisissa piireissä,
ja luulen, että nytkään ei vielä mene,
mutta toivottavasti olen väärässä.
Nimittäin tässähän pitää nyt
miettiä kokonaisuutena myös, jotta millä tavalla
kunnallisveroa peritään, koska tänä päivänähän,
niin kuin täällä on kuultu kyselytunneilla
ja monessa yhteydessä, työmarkkinatukilaiset maksavat
korkeinta veroa, siis työttömänä olevat
henkilöt maksavat korkeinta veroa, ja he eivät
hyödy yhtään näistä verohelpotuksista,
jotka tulevat. Elikkä he maksavat — onko se 1 480
euroa, kun lähtee tämä perusvähennys,
siitä lähtien — veroja, ja jos ei ole työtuloja
koko vuotena, niin se vero on 20 prosenttia, ja siinä mielessä,
kun miettii tätä oikeutusta, niin silloin tämän
hetken veronkevennykset, kun ed. Lauslahti puhui ihan oikeasti,
että ne pitää kohdentaa oikein, niin
tämän hetken veronkevennykset eivät kyllä tämän
hallituksen linjoituksessa kohdennu millään muotoa
oikein, vaan ne kohdentuvat just niihin rikkaimpiin. Täällä on kyllä hienosti
todettu, että eihän tässä kevennyksistä ole
puhe, vaan otetaan vähemmän taikka jätetään
enemmän käteen ihmisille, niin ettei siinä veronkevennyksestä ole
puhe. Aika taitavia sanankäänteitä tässä on
puhuttu.
Hieno oivallus oli ministeri Kataiselta jossakin yhteydessä,
kun hän sanoi, jotta tässä pitää pääomatulojen
ja työtulojen välistä veroeroa pienentää.
Siis suurimpien työtulojen ja pääomatulojen,
hän täsmensi. Se on tosi hyvä linjaus
häneltä, kun hän totesi tämän ääneen
vielä. Se löytyy tuolta pöytäkirjoista.
Ei siis pienempien tulojen vero ole ongelma, vaan nyt onkin se,
jotta suuret tulot pitää saada pienemmälle
verotukselle.
Tämähän sotii sitä linjaa
vastaan täydellisesti. Mutta onnittelen. jos tämä saadaan
läpi. Tässä on tosi hyvä inhimillinen
näkökulma, että niillä, jotka
saavat vähän rahaa, jopa kiinteistöverossa otettaisiin
huomioon se, jolloin maksaisivat vähemmän kiinteistöveroa,
ja ajatuksena se, jotta yleensä asumiseen ei kohdenneta
ylimääräisiä maksuja, jotka
jo muutenkin, kun tiedetään Suomessa tämä asumisen
kalleus, nostavat näitä kustannuksia. Sieltähän
pitäisi kaikki ylimääräinen ottaa
pois sillä tavalla, että olisi niin kuin perusoikeus
jokaisen saada kunnon asunto. Tänä päivänä aika
paljon on ihmisiä, jotka eivät saa asua kunnolla,
koska se on niin kallista. Meillä on jopa aika paljon asunnottomia,
niin että ei ole luukkua ollenkaan, missä yönsä kyhjöttää.
Tänä päivänä se
realismi on olemassa — katsokaa näitä kuntia,
mitä olen lukenut valtakunnan eri puolilta olevia lehtiä,
ja netistä näkee muuten yllättävän
paljon — että ollaan nostamassa kiinteistöveroa
sen takia, jotta tämä hallituksen hyvä politiikka
ei onnistu, vaikka täällä puhutaan, että nyt
ovat kunnat saaneet lisää rahaa. En minä tiedä,
huvikseenko ne nostavat nyt kiinteistöveroja, huvikseenko
ne nostavat kunnallisveroäyriä. Meidän
maakunnassa, siinä missä satun asumaan, Suomi-neidon
peräpuolessa, kaikissa ympäryskunnissa nousee
vähintään 1 prosentilla veroäyri.
Omassa kunnassani esittävät kuulemma jopa 1,5:tä prosenttia,
jos se pitää paikkansa, minkä maanantaina
iltakoulussa sanoivat. Elikkä ensi maanantaina sitten tulee
esitys 1,5 prosentista ja sen lisäksi nostetaan lähes tappiin
kaikki kiinteistöverot, mikä kuvaa sitä eriarvoistuvaa
kehitystä. Minä en tiedä, miten täällä Pääkaupunkiseudulla,
mutta ilmeisesti täälläkin. Kun Pajusen
juttuja luin tuossa, niin hän sanoi, että "otetaan
vähän velkaa lisää", jotta tämmöinen
on tämä nykyinen veropolitiikka.
Sen takia menestystä aloitteelle.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat! Aloite on niin hyvä, että tulin
tähän eteen puhumaan sen takia, että saisi
kerralla itselleen puheen, jota voi toistaa sitten joka paikassa,
koska tämä liittyy tämän hallituksen
yleislinjaan, jossa pyritään tämmöiseen
pääomaverotukseen ja yleensäkin tasaveroon,
joka on täysin eriarvoistava ja väärä verolinja
suhteessa oikeudenmukaisuuteen. Tällä hetkellä meillä on
yksityisiä esimerkkejä näistä Fortumin
ja muitten tempauksista, mutta todellisuudessahan kyse on siitä,
että kun ihmiset elävät tuolla, niin
tulee sähkön verottaminen, kevytöljyn,
veden, kaikki nämä välistävetoverot,
jotka liittyvät vielä itse tähän
kulutukseen, jotka siis eivät ole missään
mielessä palkitsevia, vaikka hallitus hokee, että kun ihminen
vähentää kulutusta, niin sitten yhteiskunnan
pitäisi palkita siitä, kun vähentää kulutusta.
Todellisuudessa Fortum, Vattenfall ja kumppanit vetävät
vaan lisää kaikkia näitä johdonpaksunnosveroja
ja muita, mitä siihen ikinä liittyykään,
mitä vaan kehtaavat keksiä.
Tässä on taas tämä sama
juttu: Jollain perheellä on vanha mökki, ja esimerkiksi
sen tontin, maapohjan, arvon nouseminen, keinotekoisestikin nostattaminen,
nostaa tätä kiinteistöveroa sekä tontille
että rakennuksille. Kaiken huippu on se, että vaikka
siellä mökillä kävisi muutaman
kerran kesällä, niin Fortum vetää kaikki nämä välistävetomaksunsa,
joitten lain mukaan pitäisi olla siis kohtuullisia. Vaikka
ihminen kuluttaisi, sanotaan, 10 eurolla sähköä koko
kesänä, niin Fortum tilittää ehkä 150
euroa siitä, että sinne on joskus vedetty johdot
ja siellä on mittari. Nämä ovat, huomatkaa,
tasaveroja. Nämä eivät ota huomioon,
aivan niin kun ed. Lauslahti on laittanut, että tässä ei
oteta huomioon, ollenkaan ihmisen omaa veronmaksukykyä tai
sitä, mitä hän tienaa. Eli tässä porvarihallitus
paljastaa pahimman ja törkeimmän karvansa tai
karkeimman karvansa, voisi sanoa, ettei loukkaa ketään. Eli
Suomeen onkin jo ruvettu ajamaan tämmöistä vihreitten,
vihreän eliitin — aikoinaan Soininvaaran ja muun
kovan oikeistolinjan — tasaveromallia huomaamatta. Eli
annetaan koko ajan mahdollisuus tämmöisille, voisiko
sanoa, verotuksentuottajille verottaa kansalaisia tasaveroisesti
ottamatta huomioon heidän veronmaksukykyään
tai sitä, mitä kukainenkin meistä tienaa.
Ministeri Pekkarinen uskalsi lopultakin sanoa ääneen
sen, mitä monet meistä ovat ihmetelleet täällä:
Kuka on tämän takana? Nimittäin Aamutelevisiossa
viime viikolla, kun kyseltiin siitä, minkä takia
Fortum taas nostaa 20 prosentilla sähkön verottamista
ja antaa muille mallin siitä, että ottakaa vaan
ihmisiltä sitten lisää, vaikka ei pitäisi,
eikä ole mitään syytä siihen,
niin ministeri Pekkarinen sanoi, että syy ei ole hänen,
vaan valtiovarainministeri Kataisen. Tähän ministerineuvottelukuntaan
tai johonkin hän on viemässä tätä asiaa,
mutta suurin vastustaja on ministeri Katainen. Katainen ei anna
periksi siinä, vaan haluaa, että Fortum on täysin
itsenäinen ja päättää yksinään
niin, että hallitus ei pääse siihen mitenkään
vaikuttamaan eikä kukaan saa vaikuttaa tähän
asiaan. Eli tiedätte nyt itsekin sitten täällä, kokoomuksen
kansanedustajat, jotka olette paikalla, että ministeri
Pekkarinen on tämän Suomen kansalle sanonut ja
vielä pariin kolmeenkin kertaan, ennen kun kukko lauloi
tai mitä tuli uutisissa siinä. Ministeri Pekkarinen
sanoi, että hän aikoo pistää Fortumin
tästä koville. Mutta tämä on
siis yksittäistapaus.
Koko tämän hallituksen linja on tämmöinen käsittämätön
välttämättömyyshyödykkeitten — kevytpolttoaine,
sähkö, vesi ja sitten se, missä me asumme
ja kaikki — tasapäistäminen verotuksessa
niin, että köyhimmätkin maksavat yhtä kovasti.
Silloin tämä pääomavero on vaan
luontainen jatke. Se on oikein, voisiko sanoa, kokoomusvetoisen
hallituksen huippusaavutus kaikista rikkaimmille. Kun muutenkin
tehdään ihmisistä "tasa-arvoisia" siten,
että jokaiselta nyljetään veroa yhtä paljon,
niin täällä se oikein nousee kukkaansa:
nyt saatte pitää oikein todella paljon rahaa,
kun pääomaverotus tasapäistää vielä suuren
rahankin verotuksen. Tämä on tällä samalla loogisella
jatkeella. Tämän verran halusin puhua, että muistan
itse tämän viisaan ajatteluni logiikan.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Sen verran tässä on pakko
ottaa puheenvuoro, ettei jää vääriä käsityksiä.
Nykyinen kiinteistöverolaki ei ole tämän
hallituksen aikaansaannos, vaan se on jo vuodelta 1992. (Ed. Pertti
Virtanen: Sopii linjaan!) Laitetaan se kirjoihin, ettei tule väärin.
Näiltä osin hallitus ei ole pystynyt hyppäämään
menneisyyteen ja tekemään lakia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtanen vähän
lavensi tätä keskustelua, mutta kun se sallittiin,
niin tähän vaan totean, jotta kun ajatellaan tätä tasapäistävää mallia,
niin jätepuolella on aika hassuja esimerkkejä muun
muassa Lieksasta. Siellä eräällä vanhalla
pariskunnalla ei tule yhtään jätettä siihen
laatikkoon ja heiltä peritään tyhjennysmaksu.
Tämä kaveri on ottanut kuvat siitä varta
vasten ja lähetti ne minulle, kun kone tulee kippaamaan
ja auto piippaa ja kippaa tyhjän jätekorin. Siitä huolimatta
otetaan maksu. Nämä anoivat siitä vapautusta.
No ei siitä kuulemma voi vapauttaa, kun tämmöinen
systeemi on olemassa.
Minusta pitää kysyä, mihin tämmöinen
ajattelu perustuu, jossa tietysti palvelua tarjotaan, mutta ei tarvitse
sitä palvelua. He itse kompostoivat ja polttavat paperijätteet,
ja mikä hajoaa, kompostoivat ja kasvattelevat sillä vaikka
kurkkuja ja tomaatteja. Siinä mielessä on vähän
samanlainen tämä ed. Virtasen puhe sähköjutusta,
joka on tullut kanssa monessa asiassa eteen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan kyllä ed. Lauslahden esitystä,
ja ei hän maininnutkaan siinä vapaa-ajanasuntoja — en
ihan tarkkaan kuunnellut — mutta tietysti ne ovat oma lukunsa,
ja erikseen katsotaan pelkästään näitä vakituisia
asuntoja.
Sitten toiseksi sanoisin ed. Pertti Virtaselle, että tässä Fortum-asiassa
ei ole esillä kai pelkästään
ministeri Katainen, kyllä siinä muitakin ministereitä kannattaa
varmaan ottaa mukaan keskusteluun. On se niin törkeä esimerkki
kaiken kaikkiaan, että kyllä minä uskoisin,
että muillakin voi olla osuutta ja vaikuttamisen mahdollisuutta
siinä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Toistin ainoastaan sen, minkä ministeri
Pekkarinen sanoi. Ei todellakaan minullakaan sitä luuloa
ole, että kyse on ainoastaan kokoomuksen ylimielisyydestä tässä asiassa,
mutta tälle loogiselle jatkumolle sopii kyllä tämän
kaltainen asenne.
Vielä sen verran lisäisin tähän
tasavertaistamiseen ja kansan hylkäämiseen sen,
että kun joka paikasta otetaan maksut, niin kukaan täällä — kun
täällä on esimerkiksi Ylen hallintoneuvoston
herroja, nyt ei ole paikalla eikä rouvia kyllä ketään,
jotka puhuvat siitä, kuinka on kehitetty ja saatu parempaa
ohjelmistoa aikaan — ei puhu siitä, että kun
me menemme näille Ylen kanaville, TV-Kolmoselle, Neloselle,
jotka näkyvät kaikelle kansalle, niin lyhyessä ajassa
esimerkiksi elokuvien tarjonta on tullut semmoiseksi, että tarjotaan
vaan elokuvia, jotka ovat noin viisi kuusi vuotta vanhoja ja sitä vanhempia.
Nyt ei enää puhuta edes siitä, että tulee
uusintoja, vaan ei kerta kaikkiaan tuoteta muuta näillä niin
sanotuilla mainoskanavilla, maksullisilla kanavilla, joilla on sitten
tämä, että vedetään
Ylen ja Suomen valtion ja muiden vastaavien kanavien satelliittioikeuksien
kautta itse mainosmarkat kouraan eli taas eräänlainen
välistävetomaksu, ja niille ihmisille, jotka eivät
suostu maksamaan tätä voitelumaksua, annetaan
aina vaan huonompitasoista ohjelmaa koko ajan eikä sitä tuoda
mitenkään julki täällä,
vaikka on kerta kaikkiaan pakko tuoda.
Mutta tästä, mitä esimerkiksi ed.
Lahtela äsken mainitsi, ei hyödy mitään.
Siitä tulee vaan kiukkuisaksi, kun on maksettava. Minä voin
sanoa tässä, että minä olen
tehnyt esimerkiksi sen, että kun minä asun Helsingissä tuossa
pienessä yksiössä, niin minulla ei ole
siellä sähköjä ollenkaan. Minä en
suostu maksamaan enää, kun kulutus oli se, että minä maksoin
kympin siitä ja sataviisikymppiä siitä,
että minulla oli se sähkö. Jokainen tajuaa,
kuinka väärin se on. Nyt minä odotan
vaan sitä, (Puhemies: 2 minuuttia!) että joku sähköpoliisi
tulee sisälle, että "miten niin täällä ei ole
sähköä", mutta kun ei ole sähköä.
Täällähän voi ladata koneen,
koettakaa itse.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kiinteistöverolaista on nyt siis kysymys!
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Nimenomaan puhemies on siinä oikeassa,
että pitää kestää asiassa,
ja aion juuri siitä sanoakin tässä. Tässä kun
esitetään kevennystä siihen, jotta kunnille tämmöinen
mahdollisuus annettaisiin, niin kuitenkin se on kunnan harkinnassa.
Minusta pitäisi valtionosuuksia kyllä sen verran
korjata ihan oikeasti, jotta kuntien ei olisi pakko nostaa kiinteistöveroja,
niin kuin näköjään käy.
Sehän tarkoittaa sitä, jotta monessa tilanteessa,
jos aiotaan ne peruspalvelut, jotka ovat lakisääteisiä,
hoitaa kunnolla, niin silloin on pakko nostaa veroja, jos halutaan,
että ei sitten joku oikeus tai lääninhallitus
lähde ojentamaan, jotta taas on siinä kunnassa
hoidettu huonosti vanhuksia tai jotain tehty huonosti. Sen takia
nyt pitäisi tähän jatkeena suoraan olla,
että kun meillä on talousarvio käsittelyssä,
niin tehdään semmoinen ratkaisu siinä ja toivon
mukaan, kokoomuksen edustajat, kun olette niin kuin kukkoina tunkiolla
ja valtiovarainministeriön kassassa on rahat, ohjaatte
kuntien valtionosuuksiin lisää rahaa, jotta saadaan hoidettua
myös nämä kevennykset, koska se on jostakin
sitten pois. Ehdottomasti olen sitä mieltä, että tämmöisille
köyhille pitää antaakin helpommalla tämä.
Sen verran poikkean sivuun, joka mahtuu tähän
kahteen minuuttiin, että aikaisemmin Fortum perusteli sitä,
jotta kun Norjassa on huono vesitilanne, niin pitää nostaa
hintaa. Meillä on nyt satanut liikaa ilmeisesti, kun sitä sähköä pukkaa
tulemaan noista voimalaitoksista, ja nyt olisi kyllä loogista,
että jaetaan kansalle sitä taivaalta satanutta
vettä ilmaisena sähkönä. Se
logiikka on nyt pettänyt. Nyt kuulemma on joitain johdannaisia.
Ne myydään. En tiedä niistä johdannaisista yhtään
mitään, mutta se muka nyt nostaakin sähkön
hintaa.
Keskustelu päättyi.