Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tänä aamuna soi puhelin
seitsemän jälkeen ja siellä eräs henkilö kysyi,
mitä siellä hallitus on tekemässä. Sitten
kun tulin eduskuntaan, kaikki muutkin saivat lukea lehdistä,
jotta hallituksen perustama sosiaaliturvavakuutuskomitea on suunnittelemassa työttömyysturvaleikkausta,
jopa siten, jotta puolet ajasta vähennettäisiin
pois. Kun ottaa huomioon sen, jotta suomalainen työttömyysturvan taso
on jo matalampi kuin muissa Pohjoismaissa, niin se tuntuu aika kovalta
ratkaisulta. Vielä kun liitetään siihen
ajatus siitä, mitä hallitus on tehnyt veropolitiikan
osalta, jotta on rikkaille jakanut rahaa ja on jakamassa ensi vuonna
lisää, niin tämä yhtälö ei
oikein tässä ajassa toimi.
Kysyn: Aikooko hallitus toteuttaa tämän esityksen,
mikä on siltä komitealta tulossa?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Asiahan on niin, että komiteassa
on valmistelussa ja selvityksessä erilaisia asioita. Siellä on
mukana myöskin ay-liike, joka on näitä asioita
siellä pohtimassa, ja odotan, että siellä varmasti
yksissä tuumin näitä asioita pohditaan.
Kyllä työttömyysturva on siellä yhtenä asiana,
joka on listalla, jota pohditaan, mutta toisin kuin kysyjä sanoo,
mitään esityksiä ei ole tehty, mitään
päätöksiä ei ole tehty; asia
on siellä pohdinnassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt, että ainakin
ay-liikkeen ihmiset ovat vastustaneet tämän tyyppisiä leikkauksia. Kun
miettii tätä aikaa, mikä nyt tällä hetkellä on olemassa,
niin tietysti tämä uutisointi, kun se ajoittuu
kunnallisvaalien jälkeen, tuntuu jotenkin aika tarkoitushakuiselta.
Sitten toinen kysymys: Kun on kuultu näistä lomautuksista,
irtisanomisista — rakennusalalla ollaan sanomassa väkeä irti,
työttömyys lisääntyy, puunjalostusalalla
on loppumassa paljon yrityksiä, metalliala näyttää menevän
alaspäin — niin eikö tämmöiset
uutiset leikkauksista pitäisi jättää jo
laskematta läpi? Jos se on salainen komitea, niin miksi
tämmöistä tuodaan esille, pelotellaan
ihmisiä, vai onko siinä todella niin, että hallitus
aikoo tehdä nämä, pohjustaa jo tähän malliin
tätä asiaa?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Komitea ei ole tästä uutisoinut
sen enempää kuin kukaan hallituksen jäsenistä,
vaan kyllä tämä on niitä asioita,
jotka ovat siellä keskustelussa ja pohdinnassa, ja varmasti
sitä kautta se on tullut sieltä julkisuuteen. En
usko, että komitean jäsenet, myöskään
ay-liikkeen jäsenet, jotka siellä istuvat, haluavat
rajata joitakin asioita jo lähtökohtaisesti pohdiskelun
ulkopuolelle silloin kun kysymys on sosiaaliturvasta. Kyllä minä uskon,
että jos tavoitteena on työllisyysjaksojen lyhentäminen,
kannustavuuden lisääminen ja perusturvan vahvistaminen,
se tarkoittaa sitä, että myöskin työttömyysturvaa
silloin voidaan näistä näkökulmista
pohtia.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Oliko Helsingin Sanomien tänään
julkaisema uutinen virheellinen, onko Sata-komitea leikkaamassa työttömyysturvan
kestosta puolta pois, niin kuin Helsingin Sanomien uutisissa oli?
Onko se virheellinen? Ja mitä mieltä te olette
siitä? Työttömyysturva on viimesijainen
toimeentuloturva työttömälle ihmiselle,
se on riittämätön. (Ed. Zyskowicz: Toimeentulotuki
on viimesijainen!) — Toimeentulotuki, ed. Zyskowicz, on
vielä pienempi. (Välihuuto) — Mutta jos
tulee ansioita, niin se työttömyysturva leikkaantuu
pois. — Työttömyysturva on työttömälle
viimesijainen käytännössä, ja
nyt sitä ollaan puolittamassa, ja kuitenkin meillä on
noin parisataatuhatta ihmistä työttömänä.
Miten te aiotte heidän toimeentulonsa turvata jatkossa,
jos tämä Sata-komitean esitys, mikä Helsingin
Sanomissa on, toteutuu?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Toistan vielä kerran, että mitään
esitystä ei ole, mutta pohdinnassa on asioita. Tässähän
on kysymys siitä, että siellä on mietitty
sellaista rakenteellista muutosta, että olisi tällainen
aktiivijakso ja sitten työnhakujakso ja silloin toisessa
tuki voisi olla nykyistä korkeampi; jonkunlaista rakenteellista
muutosta siellä on mietitty. Ja mitäpäs
se haittaa, jos pohditaan erilaisia malleja, ed. Kuoppa? Ei kai
nykymalli kuitenkaan voi olla niin kiveen hakattu, että mitään muuta
ajatusta ei sallittaisi. Ja kuten sanottu, kyllä siellä on
hyvin vahva kolmikannan, ay-liikkeen edustus mukana. Ei minulle
ainakaan ole tullut sieltä tietoon, että he vastustaisivat
tätä pohdintaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämän päivän
Keskisuomalaisessa oli näyttävä juttu
siitä, että tuloerot ovat nyt voimakkaassa kasvussa.
Verotus suosii hyvätuloisia, ja perusturvan jatkuva jälkeenjääminen
rankaisee köyhiä. Nyt kun tätä uudistusta
tehdään, niin kysyn: Tuleeko perusturvaan uutta
rahaa, vai onko hallitus lähtenyt siitä, niin
kuin kuntapuolellakin tämä näyttää olevan
lukkoon lyöty, että uutta rahaa ei anneta vaan
köyhyyttä jaetaan? Eli pannaanko sinne uutta rahaa,
ja pyrkiikö hallitus nopeasti eroon näistä Suomelle
todella häpeällisistä leipäjonoista?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Toisin kuin kysyjä sanoo, kuntapuolellehan
on tullut lisää rahaa, ehdottomasti, selkeästi
tällä vaalikaudella lisää rahaa.
Tällä vaalikaudella myöskin sosiaaliturvaan on
jo päätetty lisätä, perusturvaan,
rahaa: rahoitusta on tullut sekä eläkkeisiin että lapsiperheille että muuhun
yleiseen sosiaaliturvaan. Mutta sen lisäksi tämä komitea
miettii asiaa tietenkin siitä lähtökohdasta,
että jos saamme elatussuhdetta tässä maassa
nostettua elikkä saamme työttömyysjaksoja
lyhennettyä ja ihmisiä töihin sekä sieltä nuoremmasta
että vanhemmasta päästä, eläkkeelle
siirtymistä pidennettyä, niin meillä on elatussuhde
parempi. Silloin meille tietysti syntyy väljyyttä myöskin
sosiaaliturvan parempaan rahoittamiseen. Mutta se on kiinni elatussuhteesta:
sosiaaliturvan rahoittaminen lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä on
kiinni suomalaisesta työstä, siitä miten
paljon me saamme pidettyä suomalaisia työn syrjässä kiinni.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Joskus on tuntunut siltä, että tuo
Sata-komitea on sellainen salakomitea, jonka valmistelusta ei oikeastaan
julkisuudessa keskustella, joten on hyvä, että sieltä on
nyt tullut uutisia siitä, mitä siellä suunnitellaan.
Hyvää on esimerkiksi se, jos työmarkkinatuen
tarveharkinta poistuu, koska se on yksi selvimmistä tuloloukuista,
joita meillä tässä maassa on. Mutta jos
kuvitellaan, että työttömyysturvan kestoa
tai tasoa operoimalla saadaan lisää kannustavuutta,
niin unohdetaan kyllä työttömyysturvan
ja muiden sosiaaliturvamuotojen yhteensovittaminen. Haluaisinkin
esittää kaksi kysymystä:
Voiko ministeri luvata, että se tuo vain yksimielisen
työttömyysturvaesityksen, jonka myös työntekijät
pystyvät hyväksymään?
Ja — toinen kysymys — voitteko te luvata, että asumistukea
parannetaan, koska se on työllisyyden ja kannustavuuden
näkökulmasta se kaikkein suurin ongelma?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän meillä työttömyysturva
nyt on aika monimutkainen, siellä on neljä eri
tasoa. En näkisi pahitteeksi, että sitä myöskin
selkeytettäisiin, jos siitä todellakin päästäisiin
jonkunlaiseen yhteisymmärrykseen.
Mitä tulee asumistukeen, niin meillä on asumistuki
ehkä tämän maan kaikkein monimutkaisin
tukiviidakko, mitä ikinä voi olla. Meillähän on
eläkeläisille oma asumistuki, opiskelijoille oma
ja sitten yleinen asumistuki. Pyritään asumistuen
selkeyttämiseen, mikä on huomattavasti helpommin
sanottu kuin tehty. Jos jonkun pitäisi nyt puhtaalta pöydältä asumistuki
ryhtyä tähän maahan laatimaan, niin tämmöistä ryteikköä ei kukaan
keksisi, ei edes insinööri. Se on niin monimutkainen.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Työttömyysturva on tärkeä etuisuus
niille, jotka sitä saavat ja ovat sen tarpeessa. Mutta
vieläkin tärkeämpää on
se, että työttömyysturvalta päästään
mahdollisimman nopeasti töihin. Sen takia on tärkeätä kiinnittää huomiota
nopeaan työllistymiseen sen jälkeen, kun on jääty
työttömäksi. Nyt tämä järjestelmä,
joka tällä hetkellä Suomessa on, ei tässä suhteessa
ole toiminut parhaalla mahdollisella tavalla, vaan siinä on
tällainen tietty passivoiva elementti, koska siinä ei
ole sellaista kannustavuusporkkanaa, että kannattaa välittömästi
itse hakeutua näihin aktiivitoimiin. Tämä on
se olennainen kysymys, että päästään
tässä asiassa eteenpäin, että myöskin
ne ihmiset, jotka kokevat sen tilanteen omakohtaisesti, että jäävät työttömäksi,
tajuavat, että he tekevät itselleen suuren virheen,
jos he eivät heti välittömästi
lähde aktiivisesti etsimään uutta työtä.
Tämän takia (Puhemies: Kysymykseen!) kysynkin:
Saadaanko järjestelmää muutettua niin,
että se kannustavuus paranee?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Meillähän on ollut
erilaisia järjestelmiä, ja erilaisia tehtäviä on
tehty, kuten ed. Filatov hyvin tietää, jo viime
kaudella. Muun muassa tämä työttömyysputki
on ollut meillä tarkastelussa aika monenakin vaalikautena,
ja on huomattu, että siihen, mihin putki loppuu, sitten
tulee tällainen, sanoisinko, loukku tai tasanne tai seisake.
Kyllä on syytä, jos me haluamme sitä,
että työurat pidentyvät ja että mennään
myöhemmin eläkkeelle, tarkastella tätä,
toimiiko tämä putki nyt tässä ajassa
ihan oikeudenmukaisella ja hyvällä tavalla. Meillä on
ihmisten elinikä noussut, he ovat terveempiä,
kykenevät olemaan pitempään työssä,
mutta meidän eläkejärjestelmämme
vielä joku vuosi sitten olivat sillä tavalla rakennetut
kuin keski-ikä olisi se muutaman kymmenen vuoden takainen.
Nyt ajattelutapakin on muuttunut. Onneksi meillä myöskin työelämässä ikääntyneitä
paremmin
otetaan töihin ja heitä paremmin työelämässä kyllä pidetään,
koska työurat ovat pidentyneet jo viimeisten eläketietojenkin
mukaan.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt, että eräs
kantava ajatus tässä Sata-hankkeessa on se, että työn
vastaanottaminen olisi aina kannattavampaa kuin joutenolo ja näin
myös niiden kohdalla, jotka eivät aivan samaa
panosta voi työelämään antaa.
Olenko ymmärtänyt oikein, että olisi
malli, jossa olisi ikään kuin takuueläke,
jonka päälle jopa voisi sitten omia tuloja kasata?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Kyllä meillä täytyy
olla nykyistä suuremmat mahdollisuudet tehdä työtä myöskin
eläkkeeltä — tarkoitan nyt työkyvyttömyyseläkettä.
Voi olla, että siellä on työkyvyttömyyden
syynä ollut sellainen sairaus, josta on jo parantunut,
ja voi tulla takaisin töihin, esimerkkinä vaikka
masennus, josta voi parantua, tulla takaisin töihin. Ihmiset
pelkäävät, että he menettävät
sen eläkkeen, jonka he ovat jo kertaalleen saaneet. Tässä se
polku sinne työelämään pitäisi tehdä kyllä nykyistä sujuvammaksi,
ja tätä juuri nyt mietitään.
Mitä tähän takuueläkkeeseen
tulee, niin se on siellä työlistalla kyllä Sata-komiteassa.
Sehän tarkoittaa sitä, että kaikkein
pienimpien eläketulojen varassa olevien asemaa parannetaan
nykytilaan nähden, ja se tarkoittaa niitä, jotka
kymmeniä vuosia, esimerkiksi vammaiset, ovat tällä kaikkein
pienimmällä kansaneläkkeellä.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että tästä asiasta
keskustellaan, ja oli hyvä, että maan valtalehti
informoi meitä ja Suomen kansalaisia näistä alustavista
suunnitelmista.
Nyt minulle myöskin selvisi se, miksi kunnallisvaalien
alla mainoksissa oli hanskoja: nyt ymmärrän, että nämä hanskat
on tarkoitettu sitä varten, että voidaan tehdä likaisia
töitä ja heikentää työttömyysturvaa.
Korostaisin nyt tässä tilanteessa vielä sitä,
että meillä työttömyysturvan taso
on esimerkiksi muita Pohjoismaita 200—300 euroa kuukaudessa
heikkotasoisempi. Minusta pitäisi kääntää tämä kysymys
sillä tavalla, onko hallitus varautunut siihen, että tätä heikkoa työttömyysturvan
tasoa parannetaan eikä sitä lähdetä heikentämään
erinomaisen kyseenalaisin konstein.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Juuri näin kuten ed. Gustafsson
sanoi. Nyt on ollut pohdinnassa myöskin se, että aktiiviajan
tuki olisi korkeampi, ja näissä muissa Pohjoismaissa
täytyy katsoa sitten, mikä on se pituus, ei se
pelkkä taso, vaan mikä on se työttömyysturvan
pituus ja minkälaiset ovat kuntoutus- ja koulutusmahdollisuudet. Kyllä meillä työttömissä
on
paljon niitä, jotka ovat osatyökykyisiä,
ja silloin he pystyisivät tekemään osan
työpanosta, mutta he tarvitsevat siihen erilaisia kuntoutus-
ja muita tukitoimia. Nyt me mietimme myöskin tällaista
työpankkimahdollisuutta, bonus-kokeilua ja työllistämislisäkokeilua,
jotka olisivat tällaisia uusia elementtejä siihen,
miten myöskin osatyökykyiset ja sellaiset, joilla
on huonompi koulutus, voisivat vielä tulla mukaan työelämään
ja antaa osan työpanostaan yhteiskunnan hyväksi.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Luulisi, että hallituksella on kanta
näinkin tärkeään kysymykseen,
eli kysymykseen siitä, lyhennetäänkö työttömyysturvan
kestoa vai ei. Ei ole mielestäni oikein, että hallitus
ministeri Hyssälän suulla piiloutuu tämän
Sata-komitean työskentelyn taakse. Kyllä näin
tärkeässä kysymyksessä pitää olla
hallituksella kanta. Onhan se aivan kummallinen tilanne, että 8
vuoteen työttömyysturvan perustasoon ei ole tehty
tasokorotusta, ja nämä kaikkein vähiten
työttömyysturvaa saavat joutuvat maksamaan muuten
22 prosenttia vielä veroa siitä vähäisestä työttömyysturvasta,
enemmän kuin esimerkiksi osinkotulojen saajat, mikä on
kummallinen tilanne.
Eli kysymykseni on se, että varsinkin kun täällä puhutaan,
että muka työttömät ovat jouten,
ja ed. Satonenkin toteaa, että nykyinen työttömyysturva
ei muka kannusta etsimään työtä,
(Puhemies: Mutta nyt siihen kysymykseen!) niin onko hallituksella
kanta työttömyysturvan keston lyhentämiseen
vai ei, ja mikä se on?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ei hallitus ainakaan tällaista esitystä tänne
ole vielä tuonut. Komitea tekee nyt työtään. Sillä on
laaja tehtävä: (Ed. Laakso: Mikä on hallituksen
kanta?) toisaalta sekä sosiaaliturvan parantamisessa, yhtenäistämisessä,
selkeyttämisessä että myös sellaisen
kannustavuuden lisäämisessä, jolla saadaan
ihmisiä töihin paremmin. Komiteassa työmarkkinajärjestöillä on
vahva edustus. En usko, että sieltä kauhean huonoja
esityksiä tämän osalta tulee. Kyllä se
komiteassa tulee hyvin tarkkaan harkittua.
Minäkin tuon Hesarin uutisen jälkeen selasin läpi
sen tuoreen pohjan, joka on nyt siellä komiteassa parhaillaan.
Siellä on hyvin paljon mitä erilaisimpia ideoita
ja esityksiä, ja sen voin sanoa, että läheskään
kaikki niistä eivät voi toteutua, koska niiden
hintalappu on verraten suuri — suurin yksittäinen
esitys maksaa 300 miljoonaa euroa lisää. Se muistaakseni
liittyi työttömyysturvan parantamiseen. Eli kyllä siellä on
pitkä toimenpidelista erilaisia asioita olemassa. Antaa nyt
sen komitean työskennellä. Siellä on
laaja pohja. He tekevät esityksensä, ja sen jälkeen
sitten hallitus tulee kyllä kertomaan oman kantansa.
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Työnteon tulee aina kannattaa. Sen,
joka ottaa vastaan esimerkiksi pienipalkkaisen ja raskaan työn,
tulee saada enemmän kuin sen, joka on työikäinen
ja työkykyinen, mutta ei tee työtä. Kysyn:
Onko komitea valmistelemassa konkreettisia esityksiä, joilla
työnteon kannattavuus ja kannustavuus paranee?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Juuri tähän keskitytään hyvin
pitkälti, että miten myöskin sellaiset
henkilöt, joilla ei ole huippukoulutusta, mutta jotka ovat
hyvin motivoituneita kuitenkin työmarkkinoille siirtymiseen,
voisivat nykyistä paremmin siirtyä töihin.
Ja usein tässä on esteenä se, että he pelkäävät
menettävänsä ne sosiaaliturvaetuudet, jotka
heillä on, jos he ottavat työtä vastaan,
ja elämään tulee epävarmuutta.
Me teemme nyt sellaista mallia, joka kulkee työllistämislisämallin
nimellä, ja katsotaan, voisiko niitä sosiaaliturvaetuuksia
pitää esimerkiksi puoli vuotta työllistyttyään
mukana, jotta saisi sen elämän klaarattua ja uskaltaisi
ottaa vastaan sitä työtä, joka monta
kertaa ei ole kovin huippupalkkaista, mutta kuitenkin työtä,
josta saisi elantoa; miten voisi sitä työtä kuitenkin
ottaa nykyistä paremmin vastaan.
Tässä tehdään äärettömän
vakavaa ja hyvää työtä erittäin
laajan asiantuntijajoukon tiimoilta. Työ ei ole helppoa.
Se olisi tehty jo, jos se olisi helppoa, mutta me vakavasti pyrimme
tässä tekemään tätä työtä,
ja minä toivon, että siihen saadaan laaja (Puhemies:
Nyt on minuutti kulunut!) kansalaistuki myöskin.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Viimeisen 10 vuoden aikana työikäisen
väestön määrä on lisääntynyt 80 000—90 000
henkilöllä. Tästä edespäin,
vuoteen 2020 mennessä, työikäisen väen
määrä vähenee 200 000
ihmisellä. Jos me haluamme, että talous kasvaa,
on täysin kestämätöntä,
että työpanos vähenee. Jotta työpanos
ei vähenisi yhtä paljon kuin työikäisen
väen määrä, meidän
pitää saada niitä ihmisiä, niitä,
jotka tänään ovat työttöminä,
niitä, jotka huomenna ovat työttömyysuhan
alla, radikaalisti paljon enemmän työmarkkinoille.
Ja nyt tarvitaan myös niitä toimia, joilla koulutetaan,
tarvitaan koulutukseen panostamisen rahoitusta, työvoimapoliittisen
koulutuksen lisäämistä ja vastaavia muita
toimia, joilla pidetään huoli siitä,
että ne ihmiset, jotka ovat työttömyysuhan
alla, entistä useammin voisivat tulla rekrytoiduiksi normaaleille
työmarkkinoille. Totta kai työttömyyden
perusturva on myöskin tärkeä, mutta yhtä tärkeä on
sekin seikka (Ed. Gustafssonin välihuuto) — ja
vielä, ed. Gustafsson, ehkä vielä vähän
tärkeämpi — että sen sijaan
(Puhemies koputtaa), että ihmiset joutuvat työttömiksi,
huolehditaan siitä, että he ovat kelvollisia ja
kykenevät rekrytoitumaan normaaleille työmarkkinoille.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri on monesti
todennut, että tämä hallitus on sosiaalisempi
kuin muut aikaisemmat hallitukset. Samanaikaisesti kuitenkin isotuloisille
ja rikkaimmille annetaan verohelpotuksia ja tunnutaan jatkossakin
annettavan, ja samanaikaisesti pelotellaan ja ollaan tekemässä ikään
kuin salaa siellä salakomiteassa nyt tämmöistä työttömien työttömyysturvaleikkausoperaatiota.
Aiotteko perua näitä verohelpotuksia, mitä ensi
vuodelle on tarkoitus antaa, koska se olisi minusta semmoinen rohkea
ja näyttävä teko siinä, jotta
annetaan se viesti, jotta pidetään köyhemmistäkin
huolta, koska se vie pohjaa myös kuntien valtionosuuksien
kasvattamiselle tai näiden etuuksien rahoittamiselle?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuloveronkevennyksiä tehdään kaikkiin
tuloluokkiin ensi vuonna. Kysymys ei ole siitä, että valtio
antaisi hyvää hyvyyttään omasta
pussistaan jotakin, vaan valtio ottaa ihmisten kukkaroista ja taskuista
ensi vuonna vähemmän, ja meistä se on
oikein. Yleensä varsinkin tämmöisinä heikkoina
talouskasvun aikoina on järkevää tehdä elvyttäviä toimenpiteitä,
ja yksi elvyttävä toimenpide on ostovoiman kasvattaminen.
Meidän mielestämme on oikein, että suomalaiset
ihmiset saavat suuremman ostovoiman ensi vuonna. Tuloveroa kannattaa
keventää myös rakenteellisista syistä,
jotta työnteon palkitsevuus ja kannustavuus on suurempaa
ja työn tarjoaminen on mahdollisempaa kuin silloin, jos työn
hinta on liian kova. Eli on rakenteelliset syyt mutta myös
suhdannesyyt kohdistaa tuloveronkevennykset, eli jättää ihmisille
enempi heidän omaa rahaansa taskuun juuri ensi vuonna eikä esimerkiksi
tänä vuonna, kuten emme tänä vuonna
tuloveroa keventäneetkään.