Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Jatketaan veroasioilla. Veroja pitäisi
maksaa kykyjen ja tulojen suuruuden mukaan, ei tulon muodon mukaan.
Näin ei kuitenkaan ole Suomessa. Tällä hetkellä kaikkein
kireintä veroa maksavat sairaat, työttömät
ja omaishoitajat, ja kaikkein kevyimmin on verotettu pääomatuloja.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen, te olette painottanut,
että työn pitää olla aina kannattavaa. Samoin
teki äsken ed. Zyskowicz. Kun katsoo viime vuoden verotietoja,
näin ei kuitenkaan ole. Työntekoa huomattavasti
kannattavampaa on istua pääomien päällä ja
nostaa pääomatuloja. Kun katsoo listaa viime vuoden
kymmenestä suurituloisimmasta, yksikään
ei ollut maksanut edes 30:tä prosenttia veroa. Kahdenkymmenen
joukossa oli yksi, Björn Wahlroos, joka maksoi reilun 12
miljoonan euron tuloista huimat 34 prosenttia veroa. Oikeudenmukaista
on se, että veroja maksetaan progressiivisesti sen mukaisesti, kuinka
paljon tienataan. Kysynkin ministeri Kataiselta:
Antaako hallitus näiden lukujen valossa esityksen,
jossa luovutaan kymmenien miljoonien eurojen pääomatulojen
aliverotuksesta ja pääomatuloja aletaan verottaa
progressiivisesti kuten muitakin tuloja?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Suomessa niin kuin monessa muussakin maassa
pääomatulot ja muut tulot on erotettu verotuksellisesti,
ja siinä on tietty syy. Meidän mielestämme
on oikein, että erityisesti semmoinen ihminen, joka ottaa
yrittäjäriskin eli työllistää itsensä lisäksi
ehkä toisen ihmisen, että hänen verotuksensa
on huokeampi kuin sitten meidän, jotka olemme toisten palkollisia.
Elikkä yrittäjäriskistä kannattaa
aina palkita.
No, sitten on, totta kai, olemassa niitä ihmisiä, jotka
eivät ota yrittäjäriskiä, mutta
jotka ovat muuten pääomaverotuksen piirissä,
koska heillä on pääomia, ja he ovat ne
johonkin investoineet. Tämä hallitus ei tule nostamaan
pääomatuloveroprosenttia, kuten ed. Arhinmäki
esitti, palkkatuloveron tasolle, koska se johtaisi siihen, että Suomesta
merkittävät pääomat siirrettäisiin
niihin maihin, joissa pääomatuloveroprosentti
on alhaisempi. Me olemme nyt tällä hetkellä suhteellisen ok-tasolla
pääomaveroprosentin suhteen mutta menettämässä tässä suhteessa
kilpailukykyä kokonaan.
Vaikka ei pitäisi ajatuksesta, että Suomessa
on pääomia tai varsinkaan niistä tuloja
saavia, kannattaa sen verran isänmaallinen kuitenkin olla, että pidetään
ne pääomat Suomessa työllistämässä suomalaisia
ihmisiä, jotta nämä ihmiset myös maksavat
pääomatuloveronsa Suomeen.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä se, ministeri Katainen, niin
on, että ne pienyrittäjät, jotka muutaman
hengen palkkaavat, joita vasemmisto haluaa tukea, eivät
ole niitä, jotka tällä isotuloisten listalla
ovat. Sen sijaan isotuloiset käyttävät
veroparatiiseja, joihin pääministeri Vanhanen
ei halua puuttua. Jos pääomien mukana oltaisiin
juoksemassa Suomesta ulos, niin luulisi, että Venäjän
juna olisi täynnä dollari- ja eurosalkkujen kanssa
pakenevia ihmisiä. Tosiasiassa kysymys on siitä,
että hallitus ja ministeri Katainen eivät selvästi
halua puuttua siihen, että tämä isotuloisten
joukko on etuoikeutettu, epäoikeudenmukainen, sellainen
etuoikeutettu ryhmä yhteiskunnassa.
Ja kaiken lisäksi vielä toinen kysymys on
se, että pääomatuloja ei ainoastaan pääomista
nosteta, vaan myös aivan tavallisesta työstä,
josta pitäisi maksaa palkkaa: palkkatyöstä.
Nyt kysynkin ministeri Kataiselta: Mihin toimiin te pikaisesti ryhdytte,
ja hallitus ryhtyy, jotta tähän laillistettuun
veronkiertoon, jossa tavalliset työtulot nostetaan pääomatuloina,
puututaan ja se estetään?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nyt ed. Arhinmäki pääsi
tässä lopussa asiaan. Silloin, kun selkeästi
pääomaverolla pystytään kiertämään
normaalia ansiotuloa, se on väärin. Se on väärin,
ja tässä ovat valmistelut käynnissä.
Mutta tällainen normaali pääomatulo, kyllähän
se kuuluu yhteiskuntaan. Se on aivan olennainen osa myös
tämän yhteiskunnan toimintaa.
Jos ihminen hankkii tuloillaan vuokra-asunnon, on maksanut niistä tuloista
veroa kertaalleen, ja sen jälkeen saa sitten vuokran muodossa itselleen
pääomatuloa, niin pitäisikö siitä ed.
Arhinmäen mielestä maksaa sitten vielä toiseen kertaan
se tuloveron mukainen vero? (Ed. Arhinmäki: Progressiivista
tässä esitetään!) Kyllä meidän
pitää kannustaa siihen, että yhteiskuntaan kertyy
ja karttuu pääomia, ja niillä on tietty
ero ansiotuloverotukseen nähden. Se ero ei saa olla liian
suuri, ja erityisesti pitää pystyä estämään
se, ettei normaalia palkkatyötä kierrätetä pääomaverotuksen
kautta.
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Veronmaksukykyisyyden periaatteen puolesta
myös hallitusohjelma puhuu, ja se ei toteudu suomalaisessa
verojärjestelmässä tällä hetkellä hyvin.
Me tiedämme, että meillä on Euroopan
korkeimpia työn verotusten tasoja ja Euroopan kilpailukykyisimpiä pääomaverotuksen
tasoja. Jollakin tavalla tätä on vaikea hyväksyä,
ja sen takia oli tärkeätä, että ed.
Arhinmäki kysyi siitä, että kun kaikkiin
pääomatuloihin ei sisälly yrittäjäriskiä, niin
se on se suurin epäkohta.
Mutta kysyn sitä, kun ministeri Katainen on kuitenkin
hyväksynyt julkisuudessa tämän periaatteen,
että on liian suuri ero pääomatulojen
ja työtulojen kesken, onko hallitus — vaikka tiedämme,
että verotyöryhmä istuu — tuomassa eduskuntaan
jotakin sellaista esitystä, joka kaventaa tätä pääomatulojen
ja työtulojen verotuksen keskinäistä suhdetta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Tähän kysymykseen, mitä myös
ed. Arhinmäki kysyi sen kysymyksen lopussa, josta täällä on
aikaisemminkin keskusteltu, eli normaalia palkkatuloa käännetään
pääomatuloksi tai osinkotuloksi, siihen me etsimme
koko ajan ratkaisua. Niin kuin minä eilenkin täällä totesin,
se ei ole aivan helppoa kahdesta syystä: Ensinnäkin,
ettei syödä normaaliyrittäjyyden kannusteita,
ja sitten toiseksi, jotta saisimme semmoisen ratkaisun aikaiseksi,
jota ei hyvin piakkoin ruveta uudestaan ihan laillisesti kiertämään.
Eli me tarvitsemme todennäköisesti jonkin paikan,
tämmöisen laastarin, mutta sitten me tarvitsemme
tähän rakenteeseen muutosta.
Tämä rakenteen uudistaminen on myös
rahallisesti sen verran iso kysymys, että en ole ihan varma,
pystytäänkö tällä hallituskaudella
sitä muutosta tekemään, mutta oikeaan
suuntaan joka tapauksessa tullaan kulkemaan. Meillä on
tämä verotyöryhmä, joka pohtii
osinkotulon, pääomatulon, palkkatulon, välillisen
verotuksen, ympäristöverotuksen kokonaisuutta,
eli mitä veroja voidaan nostaa, jotta joitakin veroja voidaan
laskea.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti ministeri Kataisen äsken
viittaama työryhmä ei kuitenkaan työskentele
puhtaalta pöydältä etenkin, jos kuuntelee,
mitä ministeri Katainen totesi aiemmassa puheenvuorossaan.
Hän sanoi, että pääomaveroa
ei tulla nostamaan. Tältä pohjalta jos työryhmä joutuu
työtään tekemään, voi
kysyä, mikä on se tehtävä ylipäätään
löytää ratkaisuja niihin ongelmiin, mihin
täällä viitattiin: veronmaksukykyisyys,
veron maksu ylipäätään.
Olisin kysynyt, onko ministeri Katainen tänään
kumpaa mieltä, sitä mitä hän
täällä aiemmin totesi, vai sitä mitä hän
eilen täällä totesi. Kun hän
vastasi ed. Kalliomäen kysymykseen samaisesta asiasta,
hän totesi, että täytyy tulla vastaan
molemmista puolista, ansiotuloverosta ja pääomatuloverosta.
Kysymys kuuluu, kun tänään kielsitte,
että pääomaveroon koskettaisiin: Oletteko
tällä hetkellä kumpaa mieltä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin äskenkin totesin, tämä verotyöryhmä pohtii
näitä kaikkia veroja, koska silloin, kun tehdään
isoja rakenteellisia uudistuksia, ei voida ottaa vain yhtä johonkin
erityiseen kohteluun. Olennaista on se, että palkkatuloverotuksessa
ja muissa veromuodoissa, osinko-, pääomatuloverotuksessa,
tulee lähentymistä. Tämähän
koskettaa, kun sosialidemokraatitkin kannattavat tämän
tason yhdenmukaistamista, käytännössä suurimpia
tuloluokkia, siis niitä, jotka maksavat suurinta palkkaveroa.
Eli heidän verotustaan pitäisi alentaa, jotta
lähennyttäisiin pääomatuloveroa.
Se työryhmä lähtee kohtuullisen puhtaalta pöydältä.
Ainoa, mikä siinä toimeksiannossa on ollut, on
se, että täytyy etsiä tilaa palkkaverotuksen
alentamiselle, koska sitä ei voida alentaa loputtomasti
ja meillä kuitenkin on tarvetta palkkaveroalennukseen.
Pitää jostakin saada tilaa. Tällöin
se tila voisi tulla vaikkapa välillisen verotuksen kautta,
mutta antaa tämän työryhmän
nyt vapaasti tehdä työtään ja
etsiä niitä keinoja.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän osin ministeri
Kataisen vastauksen, mutta sitä en ymmärrä,
kun te sanotte, että siellä on virheitä ja
siellä selvästi kierretään verotusta.
Räätälöity osingonjako on se
olennainen, missä näin menetellään.
Eihän se voi olla sellainen asia, että joku työryhmä vaan
vatvoo ja selvittää. Puoli vuotta sitten — en
ihan tarkkaan muista, joko siitä on vuosi — kun
minä ensimmäisen kerran kysyin, milloin te aiotte
tähän puuttua, te silloin sanoitte, että sitä selvitetään. Onhan
tämä nyt kohtuuton aika jo. Minä silloin sanoin,
että me tulemme konsultoimaan, jos ei teillä selviä,
ei se ole ongelma.
Toinen asia on sitten se, että herra pääministerikin
voisi ottaa nyt jo kantaa pikkuhiljaa siihen, että jos
pääomavero on 28 prosenttia, meillä maksetaan
kunnissa jo 21 prosenttia veroa. Ja ketkä siellä maksavat
21 prosenttia — tämä kaikista vähätuloisin
väki, työttömät, opiskelijat, eläkeläiset.
Onko se teidän mielestänne oikein ja eikö sille
tarvitse tehdä mitään? Ei nyt enää pyöritellä,
vaan sanokaa mielipiteenne puolueen puheenjohtajana, jos ette uskalla
sanoa pääministerinä.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! On varmasti syytä korjata se, kun
täällä on moni pahoittanut mielensä siitä, että Suomessa
on vaurautta tai varakkaita ihmisiä ja he maksavat 28 prosenttia
(Välihuutoja vasemmalta) veroa. Mutta semmoinen totuus
kannattaa kuitenkin sanoa, että niiden, jotka maksavat
noin 28 prosenttia veroa, todellinen veroaste on käytännössä yli
40, koska yritykset ovat jo maksaneet siitä osan, että se
kokonaisuus kannattaa katsoa (Ed. Skinnari: Ei ole helppoa herralla!)
ihan rehellisesti. Mutta tunnustan sen, että jos ihminen
saa palkkana vastaavat tulot, hän maksaa paljon enemmän
veroa, ja tämä on joissakin tapauksissa väärin,
erityisesti silloin, jos se sama palkka, jonka kuka tahansa ammatti-ihminen
saa, voidaan joissakin ammateissa kääntää kevyemmin
verotettavaksi. Tämä ei ihan aidosti ole kauhean
helppo kysymys, jos halutaan niin, ettei yrittäjyyden kannusteita
samalla vähennetä. Me etsimme koko ajan sitä keinoa.
Nyt on ollut varmaankin kolme neljä erilaista esitystä,
joista mikään ei ole ollut toistaiseksi kauhean
kelvollinen. Nyt minä tänään
kuulin, että on taas yksi uusi malli tullut, ja toivon
mukaan siitä saadaan nyt joku tolkku.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on tullu monia hyviä ehrootuksia,
ja hallitus on toiminu mielestäni veroasiois, ja ennen
kaikkia Suomen kansalaiset, erinomaasen ryhrikkäästi. Meil
on rehtiä veronmaksajaporukkaa. Mutta mä haluaasin
kysyä, yks asia mua askarruttaa, tuollainen niin sanottu
verosuunnittelu etukätehen. Kuinka voirahan, yksittäiset
ihimiset, ketkutella ja perustaa firmoja ja tämän
kautte saarahan sitte veroluokka sinne 28 prosenttiin, se joskus
tavallista palkansaajaa ja tavallista suomalaista kansalaista ihmetyttää.
Onko hallituksella tarkoitus puuttua sellaasiin tapauksiin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Oikein hyvä kysymys. Tarkoitus on
nimenomaan etsiä semmoista räätälöityä mallia,
jossa ei yrittäjyyden kannusteita vähennetä mutta
jossa pystytään kuitenkin ihan tämmöisellä tavallisella
kaupunkilais- ja talonpoikaisjärjellä ymmärtämään
se, että jos on palkkatyötä tekevä ihminen,
niin hänellä on se vero, jos on sitten taas yrittäjänä työtä tekevä,
hänellä on vero. Tämä on veronmaksumoraalin
kannalta tärkeä. Kaikkia pitää kohdella
yhdenvertaisesti, kun tehdään samoja töitä.
Sen takia me etsimme tähän juuri mallia, jolla
pystyttäisiin tämmöinen laillinen keplottelu
estämään.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! On ollut mielenkiintoista taas seurata tätä veljien
ja sisarien syyllistävää sävyä vasemmalta
puolelta. Voin ainakin henkilökohtaisesti toivoa: Björn Wahlroos,
lämpimästi tervetuloa Tampereelle veronmaksajaksi!
On tietysti erittäin hienoa, kun meillä on tällaisia
ihmisiä paikalla, jotka maksavat Suomeen veroa. Ja myöskin: älkää syyllistäkö yrityksiä.
Ne ovat keränneet ne pääomat sinne yritykseen
työllistämällä paljon ihmisiä.
Jos ne ovat saaneet niitä pääomia, silloin
vasta saa pääomatuloja. Miettikää sitä,
ennen kuin puhutte.
Sitten toinen näkökulma on tämä marginaaliverokysymys.
Kysyn esimerkiksi ministeri Hyssälältä,
kun on työttömyyden ja työllisyyden välissä nämä sosiaaliturvakysymykset,
monta kertaa maksetaan jopa 80 prosenttia siinä suhteessa, että jää vain
20 senttiä eurosta jäljelle, samoin kuin ylemmissä tuloluokissa
maksetaan 55—56 prosenttia: Koska tämä marginaalivero
saadaan esimerkiksi 45 prosenttiin, että aina on järkevää mennä töihin?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Kyllä on tarkasteltava silloin
verotusta, niitä pieniä työtuloja ja
sitä sosiaaliturvaa kokonaisuutena, ettei auta, että tarkastellaan
sitä yhtä osaa ja silloin katsotaan, miten sen
henkilön kannattaa mennä töihin. Jokainen
voi tietenkin laskea ja saa laskea toki, kannattaako mennä töihin.
Mutta ne mallit, joita nyt on ollut esillä, ovat olleet
todella kustannuksiltaan aika kalliita. Siinä on hyvin
vaikea liikkua, mutta katsotaan, saadaanko paremmin työllistäviä ja
kannustavampia malleja.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Vaikka olemme kuulleet, että se
ei ole helppoa, niin kannustaisin lämpimästi valtiovarainministeriä löytämään
ratkaisun tähän ongelmaan, jossa asiallisesti
ottaen palkkatulon luonteisesta tulosta maksetaan pääomaverokannan
mukaan. Sen lisäksi ainakin omasta mielestäni
on vaikea nähdä, että tätä ongelmaa
ja niitä ongelmia, joita syntyy siitä, että tuloverokannat
ja pääomaverokanta ovat kovin kaukana toisistaan,
ratkaistaan. Siihen on vaikea puuttua, ellei ole valmiutta myös
olla nostamassa pääomaverokantaa tai jollain muulla
tavalla puuttua pääomaverotukseen. Esimerkiksi
Suomessa yrittäjyyden kannusteissa on se tekijä,
että kokonaan verovapaan osingon nostamisen mahdollisuus
on aika laaja. (Puhemies: Minuutti on jo kulunut!) Kysymys veronsaajien
näkökulmasta: Onko mukana pohdinnassa se, että pääomaveroa
maksettaisiin myös kunnille?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Ei ole tätä pohdittu, että veronsaajien joukkoa
lähdettäisiin laajentamaan, koska meillä on
järjestelmä, jossa sitten valtio ohjaa osan saamistaan
verotuloista kunnille suoraan valtionosuuksien kautta, eli toisaalta
jos sitten veronsaajien joukkoa laajennettaisiin, se tarkoittaisi
sitä, että pitäisi varmasti valtionosuuspuolellakin
tehdä muutoksia. Yritetään saada tämä verokokonaisuus
nyt parempaan kuntoon kuin se tällä hetkellä on
tai se on nyt vuosikausia Suomessa ollut. Pitää saada
semmoinen verotus, joka kestää kansainvälisen
kilpailun, ettemme häviä henkilöissä tai
yrityksissä tai pääomissa. Mutta sen
pitää olla myös entistä enemmän
kannustava vastaanottamaan sekä pienipalkkaista työtä että pyrkimään
suuripalkkaisempiin töihin ja toisaalta menestymään
myös yrittäjänä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Verotuksen oikeudenmukaisuus on tärkeä lähtökohta.
Ed. Arhinmäen kysymyksessä mainittiin omaishoitajat,
joiden verotus on palkansaajia kireämpää.
Omaishoitajathan maksavat rahallisesta palkkiostaan 4—5
prosenttiyksikköä enemmän kuin palkansaajat
vastaavista tuloista, koska omaishoidon tuesta ei saa tulonhankkimisvähennystä.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä on tehnyt lakialoitteen,
jossa esitetään, että myös omaishoidon
tuki laskettaisiin sellaiseksi tuloksi, josta tämän
vähennyksen saisi. Kysyn nyt teiltä, ministeri
Katainen:
Eikö tällainen muutos, jota lakialoitteessamme
esitämme, edistäisi verotuksen oikeudenmukaisuutta
erityisesti tällaisen ryhmän kohdalla, joka tekee
pienellä palkkiolla arvokasta työtä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! He tekevät todella pienellä palkkiolla
arvokasta työtä. Meillä on vaan niin,
että kaikki sosiaalietuudet verotetaan sillä tavalla kuin
ne verotetaan ja palkka on sitten toisella tavalla verotettu. Tässä on
lähdetty siitä periaatteesta, että halutaan
tehdä työn vastaanottaminen aina kannattavaksi.
Toinen vaihtoehto on se, että kaikki etuudet verotetaan
jollakin muulla tavalla, mutta se on sitten toinen kysymys. He tekevät
työtä, mutta meillä on paljon muitakin
edunsaajia, muunkin edun saajia. Sitten voidaan kysyä,
onko oikein, että kaikki sosiaalietuudet ja tulonsiirrot
eivät ole samalla tavalla verotettuja.