Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Sähköistä äänestämistä kokeiltiin
kunnallisvaaleissa Karkkilassa, Kauniaisissa ja Vihdissä.
Todettiin, että 12 234 sähköistä ääntä oli
annettu, mutta kirjautui samalla myöskin 232 tapausta,
joissa sähköinen äänestys oli
aloitettu, mutta se oli jostakin syystä keskeytynyt. Muistan,
että kun vuonna 2000 Floridassa oli ongelmia ääntenlaskun suhteen,
niin Suomessa hämmästeltiin, että näin pääsee
tapahtumaan, ja nyt meillä Suomessa on vastaavan tyyppinen
tapaus käsillä.
Tätä järjestelmää testattiin
jo viime keväänä. Silloin saatiin todeta,
että oli mahdollisuus, että kun keskeyttää,
ottaa kortin pois sieltä, niin luulee, että on äänestänyt,
mutta ääni ei kuitenkaan rekisteröidy.
Myöskin perustuslakivaliokunnan pari viikkoa saamassa selvityksessä todettiin, että
ministeriölle
oli ehdotettu, että otettaisiin paperivarmenne käyttöön.
Paperivarmenne on kansainvälisesti katsottuna yleinen näissä äänestysjärjestelmissä,
mutta oikeusministeri ei ollut katsonut sellaisen käyttöönottoa
tarkoituksenmukaiseksi. Puhemies, nyt kysynkin ministeri Braxilta:
Miten näin on päässyt tapahtumaan
ja mitä ministeri nyt aikoo tehdä?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin paperivarmenteesta on
kieltäydytty edellisellä vaalikaudella. (Ed. Zyskowicz: Mikä on
paperivarmenne?) Kun minusta tuli ministeri, yritin saada sen vielä järjestelmään,
mutta minulle kerrottiin, että tällä aikataululla
sitä ei enää pystytä lisäämään.
Sen takia perustuslakivaliokunnalle on nimenomaan kerrottu, että tässä jatkotarkkailussa
paperivarmenne on yksi asia, joka täytyy ottaa yhdeksi
vaihtoehdoksi. — Ed. Zyskowicz, paperivarmenne tarkoittaa
sitä, että onnistuneesta äänestämisestä jäisi
vielä tosite, että äänenne on
rekisteröitynyt, kiitoksia. — Tämä oli
yksi niitä asioita, jotka olisin halunnut lisätä,
mutta joita ei voitu enää teknisesti muuttaa,
koska kaikki juridisesti sitovat hankinnat oli tehty jo ennen kuin
minusta tuli ministeri.
Mutta varsinaiseen kysymykseen. Viime perjantaina kävi
ilmi, että joitakin ristiriitaisuuksia ministerille kerrotuissa
tiedoissa on ollut. Sen takia olen perjantaina määrännyt
ministeriöön hyvin poikkeuksellisen sisäisen
tarkastuksen koko sähköisen äänestämisen
kokeilun johtamisesta. Tarkastus tehdään hyvin
nopeasti. Viimeistään ensi vuoden alussa tiedämme
myös, onko ministeriössä mahdollisesti
ollut johtamisjärjestelmissä seikkoja, koska perjantaina
vasta selvisi, että, toisin kuin minulle on ilmoitettu,
eräässä testitilanteessa oli tullut esille
tämä vasta nyt minulle raportoitu ongelma.
Puhemies:
Vielä lisäkysymykset edustajille Sasi ja Kimmo
Kiljunen, sitten seuraavaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tosiaan tässä on ollut aika
suurta innokkuutta oikeusministeriössä. 2006:han
eduskunnalle ehdotettiin, että tätä olisi
eduskuntavaaleissa 2007 kokeiltu, ja silloin perustuslakivaliokunta
tyrmäsi sen ja totesi, että "ei". Jos näin
olisi tapahtunut ja nämä ongelmat olisivat esiintyneet,
ilmeisesti Uudellamaalla suoritettaisiin uudestaan eduskuntavaalit,
joten se oli hyvä, että silloin perustuslakivaliokunta
katsoi, että vasta kunnallisvaaleissa, jotta on riittävästi
aikaa valmentautua näihin vaaleihin ja jotta voidaan katsoa,
että järjestelmät toimivat. Mutta oikeastaan,
jos tätä järjestelmää ajattelee,
ainoa hyöty siitä on sen nopeus ja se, että on
ehkä vähän vähemmän
ihmistyötä, mutta toisaalta taas varmuus selvästi
kärsii.
Onko tästä järjestelmästä teidän
mielestänne mitään hyötyä oikeastaan?
Yhdysvalloissa on ihan vastaavan tyyppisiä järjestelmiä.
Miksei katsottu, miten ne siellä toimivat, ja olisi otettu siellä mahdollisesti
tapahtuneista riskeistä oppia?
Puhemies:
Kun äskenkin vastattiin kahteen kysymykseen, niin otetaan
ed. Kimmo Kiljusen kysymys tähän ja sitten vastaus.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Euroopan turva- ja yhteistyöjärjestö Etyj
järjesti Suomen kunnallisvaalien yhteydessä sekä seminaarin
että seurannan koskien tätä sähköistä äänestystapaa
Suomessa. Seminaarin peruslopputulema oli: a) vaalisalaisuuden ylläpitämisestä ei
ole
täyttä varmuutta, b) järjestelmän
luotettavuus sekä teknisessä että poliittisessa
mielessä ei ole täysin varma, mutta suomalainen
yhteiskunta on niin luotettava, että se toimii täällä.
Kolmantena seikkana ihmeteltiin sitä, että yksityinen
yritys on siellä toisessa päässä viime
kädessä nämä äänet
rekisteröimässä. Todettiin, että ongelmallista
on ottaa jossakin Etyj-maassa käyttöön
sellainen äänestystapa, joka ei olisi mahdollista missä tahansa
Etyj-alueella. Koska tämä luotettavuus tässä järjestelmässä riippuu
koko suomalaisen yhteiskunnan sisäisestä luotettavuudesta,
se voi olla uskottava täällä, mutta ei
muualla. Sen takia haluaisin kysyä ministerin kantaa siihen, onko
tämmöinen järjestelmä järkevä ottaa
Suomessa käyttöön, jota ei muualla maailmassa, edes
muualla Etyj-alueella, voida käyttää.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin perustuslakivaliokunnalle ennen
tätä kokeilua toimitetussa muistiossa kerrottiin,
on tarkoitus hyvin kriittisesti arvioida tämä kokeilu,
joka perustuu, aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Sasi kertoi,
eduskunnan viime vaalikaudella hyväksymään
lakiin. Muun muassa nämä järjestelyt
yritysten kanssa olivat juridisesti sitovasti tehtyjä jo
ennen kuin minusta tuli ministeri. Pystyin — paitsi että yritin
saada paperitulostusta, mikä ei onnistunut — määräämään
ulkopuolisen auditoinnin koko tästä järjestelmästä.
Turun yliopiston auditointiporukka sen jälkeen, kun oikeusministeriö toteutti vielä
heidän
pyytämänsä muutokset, totesi kuitenkin
sitten auditoinnissa, että heidän mielestään
tämä pilotti, tämä yksittäinen
kokeilu, voidaan järjestää. Nyt on aika
erittäin kriittisesti arvioida tätä kokeilua.
Arvioinnit todennäköisesti valmistuvat toukokuussa
ja hallitusohjelman mukaisestikin sen jälkeen oikeusministeriö koko
hallituksen kanssa arvioi jatkon. Tämänkertainen äänestyskokeilu
perustui viime vaalikauden yksimieliseen lakiin, jatko on täysin auki.