1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi erillisellä päätöksellä määrättävästä veron-
tai
tullinkorotuksesta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täällä käytiin
läpi nimenomaan verotietojen ja veronkorotusten ja oikeastaan
koko tämän korkeimman oikeuden ratkaisun luomaa
ongelmaa, jossa veronkorotus ja rikosprosessi muodostavat toisensa
sulkevan käytännön. Sosialidemokraatit
ovat kantaneet erittäin vakavasti huolta siitä,
miten tämä harmaan talouden ja talousrikollisuuden,
törkeiden talousrikosten, torjuntakyky varmistetaan. Se
vaatii tietysti riittävästi myöskin tutkintavoimaa,
mutta myös lainsäädännössä pitää varmistaa,
että seuraukset ovat vähintään
samalla tasolla kuin nykymaailmassa, ja tämä korkeimman
oikeuden ratkaisu, tuplahomman esto, ei saa muodostua ongelmaksi,
eikä saa missään nimessä syntyä käytäntöä,
jossa lisätään sen joukon määrää,
joka pääsee rahalla piiloon.
Verotiedot ja yleensä toimintatavat pitää paljastaa.
Tältä osin viime aikoina olemme nähneet niin
Liechtensteinin kuin muiden veroparatiisien osalta, että tässä maassa
on sukuja, jotka yleensä on nähty rintaman etulinjassa
mutta jotka nyt ovat olleet rintamakarkureita suomalaisen hyvinvoinnin
rahoituksessa lastensuojelun, terveyspalvelujen ja suomalaisen yhteiskunnan
kilpailukyvyn osalta. Veropohjan ja verotuksen pitää olla veronmaksukyvyn
mukaista, ja jokaisen pitää todella myöskin
kantaa — on puhuttu talvisodan hengestä — kortensa
kekoon tämän yhteiskunnan puolesta. Hyväntekeväisyydellä ei
suomalaista hyvinvointia hoideta, vaan sillä, että ne, joilla
on rahaa, veronmaksukykynsä mukaisesti rehellisesti maksavat
tälle yhteiskunnalle veronsa.
Tältä osin käsittelyprosessi tässä lakikokonaisuudessa
oli poikkeuksellinen. Nyt poikkeuksellisen kerran tämä hallituksen
kiirehtimä laki vietiin valtiovarainvaliokunnassa mietintöä lukematta
läpi. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Toinen
asia oli se, että hyvin nopeasti viime perjantaina valtiovarainvaliokunnassa
tämä käsiteltiin. SDP piti tärkeänä tietysti,
että meidän taholtamme ei tätä käsittelyä jarruteta,
mutta on erittäin valitettavaa, että meidän
esittämä kritiikki tätä julkisuuspuolta
kohtaan ei valitettavasti saanut verojaoston puheenjohtaja Sampsa
Katajalta, eikä muilta hallitusryhmiltä, kokoomukselta
erityisesti, ymmärtämystä.
Tämä sosialidemokraattien vaatimus oli, että valtiovarainministeriön
tulee yhdessä oikeusministeriön kanssa selvittää hallinnollisena
sanktiona määrätyn veronkorotuksen sisällyttämistä verotuksen
julkisiksi tiedoiksi vastaamaan rikossanktion julkisuutta. Tavoitteena
on yhdenmukaistaa eri sanktiomuotojen julkisuusaste sekä edistää niiden
yleisestävyyttä samalla nykyinen rangaistustaso...
(Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Arvoisa edustaja, pidetään pieni tauko, että saadaan
vähän hiljaisuutta saliin, koska tässä on
tärkeä asia, ja keskitytään
sen käsittelyyn. Jos on tarve pitää neuvonpitoa,
pyydän siirtymään salin ulkopuolelle. — Edustaja,
olkaa hyvä.
Kiitos, herra puhemies. — Tavoitteena on, sosialidemokraattien
tahtona, että yhdenmukaistetaan eri sanktiomuotojen julkisuusaste
sekä edistetään niiden yleisestävyyttä samalla
nykyinen rangaistustaso säilyttäen.
On mielenkiintoista, että tämä kannanotto
oli niin vaikea, että tätä ei voitu kirjauttaa
nyt selväksi tahdoksi. Ja mistä on kysymys? Rikoslain yleiset
rangaistuksen koventamisperusteet eivät auta tämän
lain soveltamisessa. Ne viittaavat rikoksen tekemiseen esimerkiksi
rasistista motiivia koskevilta osilta. Siksi ylipäänsä valtiovarainministeriö juuri
alun perin oli rakentanut tämän yksittäisen
ankaroittamisperusteen tähän esitykseen, jossa
nykylainsäädännön ennen kesää tehtyä korkeimman
oikeuden yllättävää ratkaisua
rangaistustaso oli sakko/vankeus, veronkorotus säilyisi.
Nyt perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta yhdessä totesivat,
että tämä yksittäinen ankaroittamisperuste
olisi rikosoikeuden yleisten oppien kanssa ristiriitainen ja hankala,
ja tämän takia valtiovarainvaliokunta, yksimielisesti
toki, päätyi mietinnössä lisäämään
sen lausuman sen selvittämiseksi, voitaisiinko jatkossa
niissä tapauksissa, jotka käsitellään
rikosprosessissa, samassa prosessissa määrätä myös
oheisrangaistukseksi veronkorotus.
Lausuman olemassaolo on mielestäni erittäin hyvä asia,
mutta lainsäädännöstä en
keksi johtuvan estettä, mikseivät käräjäoikeustuomarit
voisi myös määrätä veronkorotusta
samasta veronkorotustaulukosta, jota Verohallinnon virkamiehet sujuvasti
käyttävät. Uskon, että oikeusministeriön
vastustus on lähinnä nyt periaatteellista, etteivät
käräjäoikeuden tuomarit mielellään
sovella verolainsäädäntöä.
Toinen asia on nyt nimenomaan tämä julkisuus,
joka, omituista kyllä, on ainut ase saada nämä veroparatiisi- ja
verorikolliset ja törkeät talousrikolliset vastuuseen
tässä yhteiskunnassa, niin että kansa
tietää, ketkä aiheuttavat sitä,
että tavallinen ihminen joutuu suurempaan verorasitukseen,
muutoinkin vaikeasti toimeentulevien ihmisten sosiaaliturva, arjen
elämä kovenee ja vaikeutuu. Miksi näitä suojellaan?
Kannattaa kysyä, mitä konkreettisesti eri puolueet
nyt tekevät jatkossa, että tältä osin
julkisuus paranee.
Julkisuustavoite oli sosialidemokraattien näkemyksen
mukaan toinen asia, mikä osittain nyt heikkenee tai ainakin
muuttuu tämän uuden lainsäädännön
myötä. Sen takia on tärkeätä,
että tilanteet, jotka nykylain mukaan menisivät
rikosprosessiin, niin sanotun tavallisen tekomuodon veropetokset,
käsiteltäisiin jatkossa hallinnollisessa prosessissa,
ja uuden lain nojalla vain ne teot, joista olisi odotettavissa vankeutta,
menisivät rikosprosessiin.
Meidän lausumaehdotus tähtää siihen,
että on tämä rangaistustason säilyttäminen
tavoitteena ja yleisestävyys varmistettu niin, että nämä asiat ovat
julkisesti nähtävissä. Kun tämä lausuma,
eli verotietojen salassapidosta annetun lainsäädännön
muuttaminen siten, että sanktioluonteisista veronkorotusseuraamuksista
tehtäisiin julkisia, ei saanut yleistä ymmärtämystä,
niin olemme tältä osin nyt eilen keskustelleet
valtiovarainministeri Urpilaisen kanssa, että hän
tulee tässä hengessä nyt selvityttämään
tämän asian oikeusministeriön kanssa,
siis sen, että hallinnollisen veronkorotussanktion julkisuutta
lisätään nykyisen rangaistustason säilyttämiseksi
ja yleisestävyyden vahvistamiseksi.
Tämän vuoksi sosialidemokraatit eivät
tältä osin jättäneet nyt tätä lausumaa
saliin äänestykseen, ja olemme tältä osin
toivomassa, että valtiovarainministerin käynnistämä selvitys
tulee saamaan kuitenkin jatkossa paremmin tukea myös verojaoston
ja valtiovarainvaliokunnan taholta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Niin, en tiedä, montako vuotta edustaja
Rajamäki on ollut eduskunnassa, tai montako vuotta teidän
pitäisi olla, jotta muistaisitte, miten talo toimii. (Matti
Saarinen: Pitempään kuin sinä!) Valtiovarainvaliokunta
on jakaantunut jaostoihin, joissa lakiehdotukset ja mietinnöt
käsitellään asiantuntijakuulemisten pohjalta,
ja yksi näistä jaostoista on verojaosto. Sosialidemokraattisesta ryhmästä jaostoon
on valittu kaksi osaavaa, varsin perehtynyttä, hyvää harkintakykyä omaavaa edustajaa,
ja tässä joukossa ei ole edustaja Rajamäki.
Jos kuitenkin edustaja kokee osaavansa nämä veroasiatkin
muita edustajia paremmin (Matti Saarinen: Sattuu olemaan valiokuntavastaava!)
tai pystyvänsä tasapainoisemmin suhteuttamaan
veroasiat ympäröivän yhteiskunnan todellisuuteen,
niin silloin kannattaa keskustella oman eduskuntaryhmän
johdon kanssa, tai ehkä näitä hengenheimolaisia
löytyy enemmän muista, vaikkapa näistä uusista
eduskuntaryhmistä.
Mutta jos puhutaan tästä verotietojen julkisuudesta,
on todettava, että sama perusongelma koskee myös
kaikkia tulonsiirtoja ja sosiaaliturvaa, ja tämä edustaja
Rajamäen esitys avaisi tien myös sosiaaliturvapäätösten
julkisuudelle, mutta ehkä sitä nimenomaan halutaankin,
en tiedä. Kovin heppoisin perustein tätä perusoikeuksien keskiötä ei
kuitenkaan pitäisi tökkiä, vaikka siitä olisi
paljonkin irtopisteitä jaossa. Tätä asiaa
on harkittu ja harkitaan tulevaisuudessakin, nimenomaan perusoikeuksien
valossa, ja toivon harkintakykyä ja suhteellisuudentajun
säilyttämistä tässä tulevassakin
pohdinnassa.
Tässä valtiovarainvaliokunnan mietinnössä haluan
kiinnittää huomion valiokunnan kahteen lausumaehdotukseen,
joista toinen on se, että tässä yhteydessä on
hyvä selvittää yhdessä oikeusministeriön
kanssa myös se vaihtoehto, että veronkorotus määrättäisiin
rikosprosessissa silloin, kun asia käsitellään
yleisessä tuomioistuimessa. Meillä tämä valtiosääntöoikeuden
historiallinen jako hallintotuomioistuimiin ja yleisiin tuomioistuimiin
on aiheuttanut koko tämän ne bis in idem -problematiikan.
Mikäli tuomioistuimet toimisivat yhden katon alla ja tuomio määrättäisiin
kerralla, sanktioita voisi olla useampia eikä tällaista
nyt käsillä olevaa ongelmaa olisi. Samalla haluan
kuitenkin muistuttaa, että nyt rangaistustaso ei kevene,
vaan itse asiassa rikosperusteisen rangaistuksen määrä korottuu.
Edustaja Rajamäen puheenvuorossa verrattiin tältä osin
vähän niin kuin omenoita ja kirsikoita keskenään.
Kuitenkin on niin, että yksi iso vastaa montaa pientä hedelmää,
ja rangaistustakin. Kyllä se vain niin on, että yksi
omena painaa enemmän kuin monta pientä kirsikkaa,
(Pertti Virtanen: Meloneista puhumattakaan!) eli tässäkään
esityksessä ratkaisevaa ei ole se rangaistusnimikkeiden
määrä vaan niiden laatu. Tästä esityksestä nimenomaan
seuraa se, että rikosoikeudellisten seuraamuksien taso
kovenee. Tätä voi toki olla vaikea kokonaisuutena
ymmärtää.
Toinen valtiovarainvaliokunnan eduskunnalle esittämä ponsi
koskee tehokkaan katumisen problematiikkaa, ja esitämme,
että eduskunta ottaisi kannan, jonka mukaan tämä mahdollisuus tulee
Suomessa selvittää. Omasta mielestäni
se tulee ottaa käyttöön mitä pikemmin,
sen parempi. Kyse on samasta asiasta, jossa rikosoikeuden yleisten
oppien mukaan voi rangaistus jäädä tuomiotta.
Jos vaikkapa karkkipussin varastettuaan päättää palauttaa
sen pussin kauppaan... (Kari Rajamäki: Ai karkkivarkaistako
te puhutte?) — Probleema on sama, asioita voi tietysti
verrata monella tavalla, mutta jos vaikka karkkivarkauden ymmärtäminen
on edustaja Rajamäellekin helpompaa kuin verorikosten monimutkaisuuden
ymmärtäminen, niin... (Kari Rajamäki:
Erikoinen asenne miljoonarosvoiluun!) — Kyse on siitä,
että kun vaikkapa näpistää sen
karkkipussin ja palauttaa sen pussin, syömättä,
ennen kuin viimeinen käyttöpäivä on
mennyt umpeen, ilman että on syntynyt kaupassakaan epäilystä siitä,
että tuota pussia on varastettu, niin voi välttyä rangaistukselta.
Verorikoksissa tämä ei ole samalla tavalla mahdollista,
koska verorikoksissa myös yritys on rangaistavaa, ja sen
vuoksi verorikoksissa tarvitaan aivan omanlaisensa sääntely tältä osin.
Nyt jos koskaan on otollinen aika tällaisen sääntelyn
käyttöön ottamiseen, kun kaikilla muilla
tavoilla olemme pyrkineet siihen, että paine näitä veroparatiiseja
kohtaan kovenee. Viimeksi tänään valtiovarainvaliokunnassa
käsiteltiin useampaa lakiesitystä, joilla näitä toimia
tehostetaan, mutta tosiasia on se, että nämä keinot eivät
vieläkään ole riittäviä,
jotta näihin Suomelta kätkettyihin varoihin päästäisiin
käsiksi. (Matti Saarinen: Kukas vastustaa?)
Satun tietämään, että esimerkiksi
Sveitsissä on aika paljon suomalaista varallisuutta, jota
haluttaisiin Suomeen ilmoittaa, mutta nyt tilanne on se, että jos
se Suomeen ilmoitetaan, siitä seuraa rikosoikeudellinen
seuraamus. Eikö meille kelpaa se, että varat ilmoitetaan
Suomeen, maksetaan verot, maksetaan verot tästä eteenkinpäin
ja varallisuus palaa Suomen kansantalouden piiriin? Nyt jos näin
ei tehdä, niin tässä paineessa ne varat
siirtyvät Sveitsistä johonkin kauempaan, paremmin
salaisuuden pitävään veroparatiisiin. Kumpaa
me haluamme: varat tänne vai varat kauemmas veroparatiisiin?
Tätä kannattaisi tässäkin yhteydessä miettiä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä se lähtökohta
on: me haluamme paitsi törkeät talousrikokset
estää myös saattaa niihin syyllistyneet
vastuuseen. Julkisuus on erittäin tärkeätä tässä ennalta
estävästi ja myöskin torjuntamielessä.
Jos prosessit viedään esimerkiksi hallinnolliseksi,
seuraa veronkorotus, se ei ole julkinen. Meillä on 170
törkeätä talousrikosta. 10 prosenttia
rikostutkinnan kohteista tällä hetkellä on
menossa kohta piiloon. Te vertaatte karkkipussivarkaisiin näitä,
jotka vievät meiltä, varastavat koko Suomen kansalta
miljoonia. Ette kanna huolta siitä oikeudenmukaisuudesta
myöskään, mikä tähän
liittyy.
Tämä julkisuuskysymys on myöskin
nyt hallintarekisteröinnin avaamisen osalta Suomen kansalaisille
asia, johon toivoisi teidän ja kokoomuksen nyt ottavan
kantaa. Ettehän te halua, että sekin merkitsisi
täydellistä pimentoa sekä Fivalle, verottajalle
että poliisille. Tämä armahdushommahan
tarkoittaa sitä, että joka on syyllistynyt talousrikoksiin
tai pimittänyt veroja, saisi ennen rikostutkintaa nyt ilman
muuta maksamalla itsensä täysin puhtaaksi. Rahalla
saa ja hevosella pääsee — se tuntuu olevan,
Sampsa Kataja, teidän linjanne.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän perustuslaki-valiokunta
joutui laittamaan paikoilleen tätä linjausta osin
korkeimpien oikeuksien toivomuksesta, koska he ovat kokeneet vaikeaksi
olemassa olevan juttukasauman kanssa ottaa sitten sitä tulkintalinjaa,
että milloinka on kysymys saman teon rankaisemisesta kahteen
kertaan, tämän niin sanotun ne bis in idem -kiellon
loukkaamisesta, milloin taas ei.
Tässä tämä perustuslakivaliokunnan
lausunto, johonka tämä mietintö pohjautuu,
on tehty tällaisella varovaisuusperiaatteella, että tiukempikin
voisi olla. Tässä nyt välttyisi oikeastaan
aina se periaatteellinenkin mahdollisuus, että samasta teosta
tulisi kaksinkertainen sanktio. Tämä tietysti
on hyvä ja turvallinen linja tulevaisuuteen, mutta sinne
jää edelleen tulkinnanvaraa näissä kesken
tutkinnan olevissa tapauksissa ja sisällä oikeuslaitoksissa
olevissa tapauksissa, miten niissä sitten menetellään.
Mutta oleellista on tulevaisuuteen päin, että nämä valmisteltaisiin
ja käsiteltäisiin nopeasti, ripeästi
ja annetaan se oikeudenmukainen seuraamus (Puhemies koputtaa) sitten
kertaprosessissa, tapahtuu se sitten hallinnollisena seuraamuksena
tai rikosoikeuden puolella.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rajamäki on siinä mielessä ihan
oikeassa, että kyllä näihin asioihin
tulee suhtautua vakavasti ja joka kerta, kun ne tulevat tänne
eduskuntaan, pohtia, voisimmeko kiristää harmaan
talouden torjuntaa niin, että siitä ihan oikeasti
olisi seurauksena se, että ne ihmiset, jotka välttelevät
veroja, kiertävät veroja, eivät sitä jatkossa
voisi tehdä.
Jos joku katsoi eilen loistavan dokumentin siitä, miten
nämä verojen välttelijät kasaavat
koko ajan lisää omaisuuttaan ja kansallisvaltiot
köyhtyvät, niin loppujen lopuksi seurauksena on
se, että kansallisvaltiot sitten lainaavat juuri näiltä samoilta
yhtiöiltä ja yksityisiltä ihmisiltä varoja esimerkiksi
siihen sosiaaliturvaan ja terveydenhuollon järjestämiseen,
joiden rahoittamiseen toisten pitäisi automaattisesti osallistua,
ja tämä ei ole oikein.
Mielestäni sillä tiellä on edettävä,
että julkisesti esimerkiksi nämä veroparatiisimaat
tulemme pistämään pannaan ja kauppasaartoihin.
(Puhemies koputtaa) Muutamme hallintarekisterilakia niin, että tämä ei
esimerkiksi Suomen kohdalta olisi mahdollista.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni on selkeä ihmisoi-keuskysymys
se, että samasta asiasta ei saa antaa kahta rangaistusta,
ja ihmisoikeustuomioistuin on tässä oikeassa,
ja mielestäni sitä kyllä oikeastaan edellyttää myöskin
Suomen perustuslaki.
Nyt hallituksen esitys korjaa ne puutteet, joita meillä tällä hetkellä tässä suhteessa
on, ja se on hyvin tarkkaan harkittu. Perustuslakivaliokunta antoi
asiasta lausunnon, jonka pohjalta sitten korkein oikeus teki tietyn
tulkinnan, jossa on ehkä se ongelma, että oikeastaan
kun on vanhoilla säännöillä eletty,
niin nyt ollaan tilanteessa, jossa oikeuteen tiettyjä juttuja
ei voida viedä. Mutta se on korkeimman oikeuden ratkaisu,
ja tietysti sitä joudutaan tässä tilanteessa
nyt sitten noudattamaan.
Mutta jatkossa lähtökohta on selkeä.
Verotus toimitetaan verotuksena. Sen jälkeen arvioidaan, onko
törkeä veropetos kyseessä. Jos on, se
viedään tuomioistuimeen, se ratkaisu on julkinen siellä,
se käsitellään. Nyt jatkossa vain täytyy katsoa
se, että kun veronkorotusta ei enää voida antaa,
jos asia menee tuomioistuimeen, niin se tuomioistuimen rangaistustaso
on niin ankara, että se on selvästi ankarampi
kuin hallinnollisessa menettelyssä tehdyt ratkaisut.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen tässä asiassa Rajamäen linjoilla,
eli tämä lausumaehdotus puuttuisi näihin
vähäpätöisimpiin eli niihin,
jotka jäävät pelkästään
hallinnolliseen menettelyyn. Tämä Rajamäen
esiin tuoma julkisuus on äärimmäisen
tärkeä asia. Kyllä nämä pienetkin
konnat pitää saada kiinni. Silloin jos tämä toteutuu
näin, niin nämä pienet konnat jäisivät
vaille huomiota ja piiloon. Se on hyvä, että me
veroparatiiseja suitsimme, mutta kyllä nämä omat
nurkatkin pitää laittaa kuntoon.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vertasin tuota näpistysvarkautta
tähän problematiikkaan siksi, että rikosoikeuden
yleiset opit eivät selvästikään
edustaja Rajamäelle ole tuttuja. (Kari Rajamäki:
Karkkipussin ja miljoonan ero!) Kuvitellaan sitten tuon lähikaupan
problematiikkaa vaikkapa sen kaupan kassan osalta, jos se on helpompi
ymmärtää, kun puhutaan rahasta: jos tuo
kassa varastetaan, niin eikö sille kaupalle ole kiinnostavampaa
se, että se kassa tulee takaisin, kuin se, että henkilö saadaan
sitten vaikka julkisesti rangaistuksi sen jälkeen, kun
tuo varallisuus on kadonnut maasta?
Kyllä minua veronmaksajana kiinnostaa ennen kaikkea
se, että Suomen valtio saa sille kuuluvat varat, eikä minua
niinkään kiinnosta se, (Kari Rajamäki:
Miten raha tehdään?) että tuo raha kadotetaan
entistä syvemmälle, kauemmas veroparatiiseihin. — Jos
edustaja Rajamäki (Puhemies koputtaa) haluaa noiden veropettäjien osalta
maksaa myös heidän veronsa, niin siitä vaan.
Minä en sitä halua. Haluan ne rahat Suomeen.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattinen valtiovarainvaliokunnan
ryhmä siis yksimielisesti yhtyen mietintöön
halusi näiden rangaistustasojen säilyttämiseksi
ja julkisuuden varmistamiseksi tämän kannanoton.
Siksi on käsittämätöntä,
että tähän ei voinut verojaoston puheenjohtaja
yhtyä. Totuushan on se, että törkeistä talousrikoksista
rangaistuskäytäntö on lievempää kuin asteikot
sallivat ja ehdollinen ei ole mikään rangaistus
näistä vakavista rikoksista meitä kaikkia kohtaan,
mistä on kyse näitten verorahojen varastamisessa.
Tämän takia on kyllä syytä myöskin
miettiä, miten koko tämä järjestelmä pitäisi uudelleen
arvioida. Talousrikoksista oikeuteen ja vankilaan joutuvat kuittitehtailijat,
mutta nämä yhteiskunnan ylätasolla olevat
suomalaiset bisnesmiehet voivat tehdä isojakin puhalluksia
ilman, että joutuvat edes rikosprosessien kanssa tekemisiin.
Tätä on syytä käydä todella
tarkemmin läpi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kataja sanoi, että tämän
muutoksen seurauksena rangaistustaso törkeissä veropetoksissa
ei kevene. En voi olla edustaja Katajan kanssa samaa mieltä.
Täällä edustaja Sasi todisteli, että myös
tämä veronkorotus on rangaistus. Aikaisemmin törkeä veropetos,
törkeä verokonna: hän joutui kärsimään
sekä veronkorotuksen että rangaistuksen rikosoikeusprosessissa,
yleensä ehdollinen vankeus. Jatkossa tämä törkeä verokonna
ei joudu kärsimään veronkorotusta, vaan
hän ehkä tulee saamaan kuukautta tai kahta pidemmän
ehdollisen vankeustuomion. Kun tiedämme, että verokonnan
arin paikka on hänen lompakkonsa, niin kyllä minun mielestäni
on aivan selvää, että jatkossa törkeän veropetoksen
tekijä selviää vähemmällä kuin tänä päivänä.
Ja varsinaisessa puheenvuorossani, joka siirtyy tiistaille, tulen
esittämään tähän ratkaisun.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczkin vertaa omenoita ja kirsikoita.
(Erkki Virtanen: Se leviää sinnepäin!)
Ei kai se rangaistusnimikkeiden määrä ole
ratkaiseva, vaan se laatu. (Matti Saarinen: Kaikki muut ovat väärässä,
Kataja oikeassa!) Jos rikosperusteinen rangaistus kovenee, niin
kyllä kai tälläkin on jotain merkitystä.
En yhtään epäile, että edustaja
Rajamäen on tätä vaikea ymmärtää,
mutta siihen en kyllä usko, etteikö edustaja Zyskowicz
tätä ymmärtäisi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyse ei ole nimikkeiden määrästä,
vaan kyse on siitä, miten tällainen verorikollinen
joutuu vastaamaan teoistaan. (Kari Rajamäki: Tämä on
ydin!) Kun vanhassa systeemissä hän joutui vastaamaan
sekä lompakkonsa puolesta veronkorotuksella että sai
siihen päälle, tai erikseen itse asiassa, yleensä ehdollisen
vankeustuomion. Ja kun tässä uudessa systeemissä hän
saa tämän ehdollisen vankeustuomion, mutta ei
saa sitä veronkorotusta, niin minun nähdäkseni
hän, tämä verokonna, selviää tässä uudessa
systeemissä vähemmällä, vaikka
se ehdollinen vankeustuomio ehkä jatkossa olisi kuukauden,
kaksi, tai vaikka kolme, pidempi kuin aikaisemmassa systeemissä.
Hän — ja hänen lompakkonsa, joka on tässä rikoksessa
se keskeinen paikka — selviää vähemmällä nimenomaan
sen vuoksi, että veronkorotus jää pois.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Joudumme suuren valiokunnan kokouksen vuoksi keskeyttämään
asian käsittelyn.