9) Hallituksen esitys laeiksi maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslain,
maatalousyrittäjän eläkelain 114 ja 115 §:n
sekä maatalousyrittäjän eläkelain
voimaanpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslain
15 §:ssä säädettyjä prosenttiosuuksia,
joilla eri rahoittajaosapuolet osallistuvat maatalousyrittäjien
tapaturmavakuutusjärjestelmän kokonaiskustannusten
kattamiseen.
En käy tässä tarkemmin prosenttiosuuksien muutosehdotuksia
erittelemään. Ne voi jokainen asiasta kiinnostunut
lukea hallituksen esityksestä, mutta kerron sen kaikkia
kiinnostavan taloudellisen, fiskaalisen seikan, että nämä ehdotetut muutokset
alentaisivat valtion kustannuksia noin 0,3 miljoonaa euroa ensi
vuonna.
Lisäksi tässä esityksessä ehdotetaan
jatkettavaksi maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaissa
Maatalousyrittäjien eläkelaitokselle vuosiksi
2007—2009 säädettyä tehtävää huolehtia maatalousyrittäjien
työterveyshuollon työpaikkakäyntien toteutumisesta
työterveyshuollon antaman toimeksiannon perusteella.
Maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslain näitten
nykyisten väliaikaisten säännösten
mukaisesti Maatalousyrittäjien eläkelaitos voisi
olla yhteydessä työterveyshuollon palvelujen tuottajaan
ja huolehtia työpaikkakäynnin toteuttamisesta,
jos työterveyshuollon edellisestä työpaikkakäynnistä on
kulunut yli neljä vuotta.
Maatalouden asiantuntijan tekemästä työpaikkakäynnistä aiheutuvat
kustannukset korvattaisiin samojen periaatteiden mukaan kuin työterveyshuollon
palvelujen tuottajan toteuttamat työpaikkakäynnit
muutoinkin.
Maatalousyrittäjien eläkelaitokselle lakiehdotuksesta
aiheutuvat kustannukset rahoitettaisiin maatalousyrittäjien
tapaturmavakuutusjärjestelmästä osana
kohtuullisia hoitokuluja.
Maatalousyrittäjän eläkelakiin ehdotetaan otettavaksi
viittaus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaissa säädetystä työterveyshuoltoon
liittyvästä tehtävästä.
Maatalousyrittäjien eläkelaissa säädettyjä Maatalousyrittäjien
eläkelaitoksen tehtäviä ehdotetaan laajennettavaksi
siten, että eläkelaitoksen tehtävänä olisi
maatalousyrittäjien työterveyshuoltotoiminnan
tehokkaan toteutumisen edistämisen lisäksi jatkossa tehdä ehdotuksia
toiminnan kehittämisestä.
Arvoisa puhemies! Muutama sana maatalousyrittäjien
työterveyshuollosta.
Maatalousyrittäjien työterveyshuoltoon kuuluminen
on maatalousyrittäjille vapaaehtoista. Työterveyshuoltoon
liittyneillä maatalousyrittäjillä on
oikeus saada 20 prosentin alennus lakisääteisestä tapaturmavakuutusmaksusta.
Alennuksen saaminen edellyttää, että vakuutetun yritykseen
tehdään tilakäynti hyvän työterveyshuoltokäytännön
mukaisesti eli vähintään neljän vuoden
välein. Säännöksen tarkoituksena
on kannustaa maatalousyrittäjiä liittymään
työterveyshuoltoon ja edistää tilakäyntien
toteutumista.
Maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslain väliaikaisen
muutoksen perusteella vuosien 2007—2009 aikana Maatalousyrittäjien
eläkelaitos on voinut järjestää työterveyshuollon
toimeksiannosta maatalouden asiantuntijan tilakäynnin niille
tiloille, joille vakuutusmaksualennuksen edellytyksenä olevaa
tilakäyntiä ei ole tehty säädetyn neljän
vuoden kuluessa. Tällaisen tilakäynnin kustannukset
on korvattu työterveyshuollon normaalina toimintana.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että eläkelaitokselle väliaikaisesti
säädetty tehtävä huolehtia maatalousyrittäjien
työterveyshuollon työpaikkakäyntien toteutumisesta
säädettäisiin nyt pysyväksi.
Tilakäyntien toteuttamista koskevan väliaikaisen
lainsäädännön avulla tilakäyntien
lukumäärää on saatu merkittävästi
nostettua. Vuosien 2007—2009 aikana tilakäyntien
lukumäärä on lisääntynyt
noin 60 prosentilla aiempiin vuosiin verrattuna eli noin 3 500
tilakäynnistä noin 5 800 tilakäyntiin
vuodessa. Tilakäyntien määrä on saatu
näin hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiselle
tasolle. Myös moniammatillinen toiminta tilakäynneillä on
lisääntynyt asetettujen tavoitteiden mukaisesti
ollen nyt noin 3 900 käyntiä vuodessa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
korostaa lausunnossaan moniammatillisesti toteutettujen tilakäyntien
tärkeyttä. Myös Työterveyslaitoksen
määräaikaisen lain vakuutuksista tekemän selvityksen
mukaan moniammatillisuus on kaikkien osapuolten eli työterveyshuollon
ammattihenkilöiden, maatalouden asiantuntijoiden ja maatalousyrittäjien
itsensä mielestä tavoiteltavin toimintatapa tilakäynnille.
Maatalousyrittäjät ovat kokeneet erityisen
tärkeäksi sen, että työterveyshuollon
ammattihenkilöt tuntevat yrittäjän työolot
voidakseen huomioida ne myöhemmin työterveystarkastuksessa
ja sairaanhoitovastaanotolla. Saman tutkimuksen mukaan työolojen
terveydellisen merkityksen arviointi ja niihin liittyvien toimenpide-ehdotusten antaminen
jää puutteelliseksi maatalouden asiantuntijan
yksin tekemällä tilakäynnillä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta painottaa myös, että maatalouden
asiantuntijan yksin suorittamien tilakäyntien tulee olla
poikkeustapauksia ja niiden määrän tulisi
vähentyä järjestelmän tultua pysyväksi.
Valiokunta korostaa, että terveyskeskuksissa tulee edelleen
turvata resurssit tuottaa kansanterveyslaissa säädetyn
velvoitteen mukaiset työterveyshuollon palvelut kunnan
alueella.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esitettyä väliaikaisen
lainsäädännön nojalla toteutetun
järjestelmän saattamista pysyväksi perusteltuna.
Työterveyshuollon olennainen tavoite on yrittäjän
terveyden ja työkyvyn säilyminen mahdollisimman
hyvänä läpi työuran. Siksi on
hyvä edelleen kehittää kannusteita niin
maatalous- kuin muidenkin yrittäjien työterveyshuollon
kattavuuden parantamiseksi.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Tervehdin ilolla sitä yksimielisyyttä,
jolla sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö että työ-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunto toteavat työterveysresurssien
turvaamisesta terveyskeskuksissa. Valitettavasti vain samanlaista
yksimielisyyttä ei näy ensi vuoden budjetissa,
jossa kunnille olisi suotu tämä mahdollisuus säilyttää nämä resurssit
tässä kurjassa kuntataloustilanteessa.
Samalla kuitenkin haluaisin myös käyttää tilaisuutta
hyväkseni ja muistuttaa lupauksesta, jonka eduskunta reilu
vuosi sitten antoi eräälle toiselle ihmisryhmälle,
joka myös on näitten kyseisten lakien nautintaoikeuden
saaja. Nimittäin maatalousyrittäjäin
tapaturma- ja eläkelait koskevat myös toisenlaista
satoa kausiluonteisesti korjaavia tieteen ja taiteen ammattilaisia
eli apurahansaajia. Vuosi sitten eduskunta sai lupauksen siitä,
että hyvin nopealla aikataululla huomioidaan se epäkohta,
että nykyinen lainsäädäntö jätti
alle 4 kuukauden yhtenäisen apurahansaajaryhmän
ulkopuolelleen. Todellisuudessa tilanne on niin, että ihminen
voi olla 12 kuukautta vuodessa apurahalla, mutta jos jokainen niistä apurahajaksoista
on kuukauden tai kahden kuukauden apuraha, hän ei koskaan
pääse tapaturmavakuutuksen tai maatalousyrittäjien
eläkkeen piiriin. Tämä on esimerkiksi
erittäin huono kohta niille ihmisille, jotka ovat tanssitaiteen
puolella, jossa tapaturmariskit ovat kovia. Aikana, jolloin kulttuuripuolelta
nämä muut tulonlähteet ovat selkeästi
karsiutumassa kiivaalla tahdilla, on erityisen tärkeätä,
että eduskunta kiirehtisi nyt näitten alle 4 kuukautta
apurahalla elävien ihmisten sosiaaliturvaa tässä suhteessa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Heikkinen esitteli ansiokkaasti sekä työ-
ja tasa-arvovaliokunnan että sosiaali- ja terveysvaliokunnan
näkemyksiä tässä asiassa. Kiinnitin
erityistä huomiota siihen, että tämän
työterveyshuollon tulee olla maatalousyrityksissä moniammatillista.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta korosti sitä erityisesti
siitä syystä, että valiokunnan kuulemisessa
Kansaneläkelaitos esitti vahvoja epäilyksiä siitä,
miten asialle nyt käy, kun tästä lainsäädännöstä,
joka on siis turvannut ikään kuin maatalousasiantuntijan
käynnit siellä tilalla, tulee nyt pysyvää.
Valiokunta kuitenkin uskoo, ja itse kuulun siihen samaan joukkoon,
että tämä laki on selkeä parannus,
ja se toivon mukaan myös turvaa moniammatillisuuden.
Ed. Sirnö puolestaan kiinnitti huomiota siihen mielenkiintoiseen
seikkaan, että tällä samalla lailla todellakin
turvataan myös kulttuuria ammatikseen harjoittavien ihmisten
sosiaaliturvaa, mikä ei johdu siitä, että kulttuuri
ja agrikulttuuri ovat sinänsä saman sanan johdannaisia
ja merkitsevät molemmat eräänlaista viljelyä,
vaan siitä, että suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä on
välillä niin käsittämätön,
monimutkainen ja läpinäkymätön,
että kun näyttelijöiden ja muiden taiteilijoiden
sosiaaliturvaa piti järjestää, niin ei
löytynyt mitään muuta paikkaa kuin Mela,
joka olisi vaivatta pystynyt — eikä sekään
vaivatta, mutta pystynyt edes jotenkin — hoitamaan tämän
asian. Siitä johtuu, että se, mitä ed.
Sirnö sanoi tästä sosiaaliturvan ja erityisesti
työterveyshuollon järjestämisestä,
olisi pitänyt hoitaa, ei varmaankaan tässä yhteydessä mutta
kun samasta laista on kysymys, niin kun nyt maanviljelijöitten
asia tässä hoidetaan, niin olisi syytä hoitaa
myöskin tämän saman lain toisen osapuolen
asia kuntoon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On tärkeätä, että maatalousyrittäjillä on
mahdollisuus päästä työterveyshuollon
pariin. Kysymys on, aivan kuten ed. Heikkinen täällä esittelypuheenvuorossa
totesi, siitä, että työterveys on tavoite
koko työuran läpi ja sitten myöhemmin
vielä eläkeiässä, pitkälti
elämässä eteenpäin. On kysymys
myös siitä, minkälaisen vaikutelman suomalaisella
maaseudulla maatalousyrittäminen antaa niille ihmisille,
jotka katsovat sitä, jatkavatko he tilaa, ryhtyvätkö maatalousyrittäjiksi. Silloin
on hyvin tärkeää, että tämän
kaltaiset kysymykset ovat myös kunnossa, jotta meillä on
tämän päivän ja nykyisyyden
maatalousyrittäjien ohella myös niitä sukupolvia,
jotka pitävät tästä tärkeästä tuotantosektorista
huolta jatkossakin.
Täällä on viitattu kysymykseen, että myös apurahoilla
toimeentuloaan saavia kuuluu tämän lainsäädännön
pariin. Sivistysvaliokunnassa kun tuota asiaa aikanaan käsittelimme,
kiinnitimme todella huomiota myös siihen, että apurahan
jaksot voivat olla lyhyempiä kuin 4 kuukautta ja näistä saattaa
muodostua kokonaisuutena, ehkä katkoksia välillä,
mutta kuitenkin kokonaisuutena se toimeentulo, jonka varassa henkilö on.
Toivon, että jatkossa voidaan kiinnittää myös
tähän epäkohtaan huomio, että väliinputoajia
ei pääsisi syntymään tässäkään
suhteessa.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Myös tämän lain
osalta on pakko todeta, että kyseessä on aivan
erinomainen esitys monella tavalla. Viljelijät kaiken kaikkiaan
tekevät äärettömän
raskasta työtä ja ovat eri ammattiryhmistä käytännössä kaikkein
eniten sairastavia, eli on äärettömän
tärkeää, että tätä työterveyshuoltoa
saadaan eteenpäin.
Mutta koko ajan on muistettava tässä työterveyshuollonkin
kehittämisessä, että tälläkin
hetkellä ilmeisesti vain reilut 40 prosenttia viljelijöistä on
työterveyshuollon piirissä. Sen vuoksi meidän
pitää edelleen pyrkiä kehittämään
tätä järjestelmää eteenpäin,
että mahdollisimman suuri osa viljelijöistä pääsisi
myös työterveyshuollon piiriin. Siinä mielessä on
hyvä, että myös tässä valiokunta
on kiinnittänyt huomiota asiaan ja edellyttää,
että Työterveyslaitos pyrkisi kehittämään
tätä viljelijöiden työterveyshuollon
toimintaa niin, että myös viljelijät
kiinnostuisivat tästä mahdollisimman kattavasti.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnö toi tärkeän
asian puheenvuorossaan esille, tämän tieteen ja
taiteen tekijöiden apurahansaajien tilanteen ja juuri sen
huolen siitä, että tällä hetkellä alle
neljän kuukauden apurahoja nauttivat eivät ole
tämän järjestelmän piirissä.
Kun tuota asiaa noin vuosi sitten käsiteltiin ja sen
jälkeen iloittiin siitä, että ylipäätänsä nämä apurahansaajat
saatiin tämän järjestelmän piiriin,
muistan, että sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntija
kertoi, miksi neljää kuukautta lyhempää apurahaa
nauttivia ei voitu ottaa mukaan tällä samalla
nopeudella. Syy oli se, että Maatalousyrittäjien
eläkelaitoksen tietojärjestelmät ovat
sen mukaiset, että niihin olisi tarvittu niin mittava muutos,
että se olisi ehkäissyt koko tämän
ison tieteen ja taiteen tekijöitten apurahansaajien tähän
järjestelmään mukaanoton. Tässä nähtiin,
että tämä on pienempi paha, että tässä vaiheessa
nämä alle neljän kuukauden apurahan saajat
jäävät ulkopuolelle.
Mutta todellakin, kuten ed. Sirnö totesi, tätä asiaa
selvitetään, ja näinhän sen
täytyy olla, että järjestelmät
ovat ihmisiä varten. Kyllä meidän täytyy
pystyä melko pikaisestikin nämä järjestelmät
ja ohjelmat niin muokkaamaan, että nämä apurahansaajat
saadaan mukaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täsmälleen samasta asiasta
ajattelin kommentoida. Nimittäin luojan kiitos, jos näin
sallitaan sanoa, tämä ensimmäinen askel
näitten apurahatutkijoitten kohdalla otettiin ja saatiin
säätiöt mukaan tähän
järjestelmään. Mutta se neljän
kuukauden raja myöskin pitäisi pystyä jollakin
tavalla murtamaan, sillä talousaika on nyt semmoinen, että sillä "alle
neljä kuukautta" on erittäin suuri merkitys. Siis
aika on muuttunut huonommaksi siitä, kun saimme tämän
merkittävän historiallisen muutoksen aikaiseksi.
Yleiskeskustelu päättyi.