2) Hallituksen esitys Pohjoismaiden välillä tulo-
ja varallisuusveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi
tehdyn sopimuksen muuttamisesta tehdyn pöytäkirjan
hyväksymisestä ja laiksi pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Hannes Manninen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyseessä on ehdotus, joka koskee
Pohjoismaiden kesken tehtyä uutta kaksinkertaisen verotuksen
poistamiseen tähtäävää sopimusta.
Tässä uudessa sopimuksessa muutetaan ratkaisevalla
tavalla verotusmenettelyä.
Nykyinen Pohjoismaiden muun muassa eläkkeitä,
elinkorkoa ja muuta koskeva sopimushan perustuu niin sanottuun vapautusmenettelyyn,
joka
tarkoittaa sitä, että ensin esimerkiksi molemmista
maista saatavat eläkkeet lasketaan yhteen, verotetaan,
lasketaan vero ja sen jälkeen vapautetaan se veron suhteellinen
osuus, joka on tullut ulkomailta, toisin sanoen toisesta Pohjoismaasta.
Uusi lähtee niin sanotusta hyvitysmenettelystä,
eli molemmista maista saadut eläkkeet lasketaan yhteen,
siitä lasketaan vero ja sen jälkeen siitä verosta
hyvitetään jo toisessa Pohjoismaassa maksettu
vero, toisin sanoen vähennetään se jo aiemmin
maksettu vero. Tällä on sillä tavalla
selkeyttävä merkitys nykyiseen tilanteeseen, että kun
on aina ollut keskustelua siitä, että meillä on kaksinkertainen
verotus, niin tässä se toiseen maahan maksettu
vero vähennetään Suomessa maksettavaksi
määrätystä verosta, joten ei
voida ainakaan puhua enää kaksinkertaisesta verotuksesta.
(Ed. Tennilä: Mutta kiristyvästä kyllä!)
Toinen asia on se, että tämä muuttaa
Suomessa asuvien eläkeläisten keskinäistä asemaa
tasavertaiseksi sillä tavalla, että tämän
voimaantulon jälkeen verotus on Suomessa asuvalla eläkeläisellä sama
riippumatta siitä, tuleeko koko eläke Suomesta
vai osa Suomesta ja toinen osa jostakin muusta Pohjoismaasta.
Kolmanneksi, tämä kyllä johtaa siihen,
että tässä uudessa menettelyssä verotus
kiristyy. (Ed. Kallis: Se on se olennainen!) Senpä vuoksi
tähän ehdotukseen ja sopimukseen liittyy siirtymäsäännös,
joka tarkoittaa sitä, että niillä eläkeläisillä tai
elinkoron saajilla, jotka ovat asuneet Suomessa 4.4. tänä vuonna
ja sen jälkeen jatkavat täällä asumistaan
ja saavat eläkettä toisesta Pohjoismaasta, noudatetaan
entistä verotusmenettelyä, joten heidän
verotuksensa ei kiristy niin kauan kuin he asuvat yhtäjaksoisesti
Suomessa. Mutta Suomen suhteellinen asema tämän
jälkeen Suomeen muuttavien osalta verrattuna Ruotsiin paranee
tämän uuden sopimuksen johdosta siksi, että myös
Ruotsi tulee noudattamaan jatkossa tätä uutta
hyvitysmenettelyä, eli sielläkin jatkossa tämä toisesta
maasta tuleva verotus tullaan huomioimaan.
Tämän asian selkeyden, yhdenvertaisuuden ja maiden
suhteellisen aseman, voi sanoa, tasapäistymisen vuoksi
valiokunta on päätynyt ehdotukseen, että eduskunta
hyväksyy tämän hallituksen esittämän
sopimuksen ja että lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomana. Tähän valiokunnan ehdotukseen
liittyy yksi vastalause.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minusta valiokunnan puheenjohtaja Hannes
Manninen antoi oikean kuvan tilanteesta mutta jätti kuitenkin
mainitsematta, miten tyytymättömiä tämän
päivän Suomessa asuvat eläkeläiset
ovat tämän verotuksen suhteen. Tämä olisi
voitu kyllä ratkaista toisellakin tavalla. Valiokunnassa
vähemmistö on sitä mieltä, että tulisi
neuvotella uusi sopimus, joka johtaisi siihen, että Ruotsissa
asuvat suomalaiset ilomielin palaisivat Suomeen. Tämä tulee
vaikeuttamaan paluumuuttoa, joka jo tänä päivänä on
ollut varsin huono. Kyllä meidän tulee huolehtia lähinnä suomalaisista
ja niistä, jotka haluavat palata Suomeen. Sen takia tämä sopimus
on parempi hylätä ja ruveta neuvottelemaan sellaisesta, joka
johtaisi siihen, mihin me pyrimme.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! 1960- ja 1970-luvulla varsinkin rakennemuutosalueelta
lähti paljon työntekijöitä Ruotsiin
työttömyysuhan tai työttömyyden
vuoksi. Nyt he ovat eläkeiässä tai juuri tulossa
siihen. Moni haluaisi palata, mutta paluumuuttoa on tyrehdyttänyt
meillä tämä niin sanottu kaksoisverotus.
Tämähän piti korjata, ed. Manninen, tämä tilanne.
(Ed. Manninen: Tämä ei ole enää kaksoisverotusta!) — Ei,
nimi muutettiin, mutta verotus kiristyi.
Kyllä minä nyt ihmettelen koko tätä meininkiä aivan
hirmuisesti. Varsinkin te tiedätte, että siellä Haaparannassa
on paljon Suomessa asuvia, jotka eivät tule Tornion puolelle
asumaan tai Lappiin yleensä, koska he eivät halua
maksaa korkeampaa veroa. Tämä tilannehan piti
korjata, ed. Manninen. Nyt te kiittelette lakiesitystä,
jossa verotus kiristyy. Tämähän tyrehdyttää paluumuuton
nyt kokonaan. (Ed. Manninen: Päinvastoin, Ruotsissakin
nousee!) — Sekö on se teidän lääkkeenne,
että nostetaan joka puolella veroja? Muuten täällä puhutaan
veronalennuksesta, mutta näille reppanoille (Puhemies:
No niin, minuutti meni!) vaan lisää veroa.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pikkasen hämmästyttävät
nämä opposition kommentit nyt tähän
hallituksen esitykseen. Jos ajattelee tätä keskeistä osaa,
mikä tässä on, siis asia yksinkertaistuu,
ja nimenomaan se, että kaikki eläkeläiset
tulevat saman verotuksen piiriin. Ed. Tennilä, onko teidän mielestänne
oikein, että ulkoa tulevat eläkeläiset maksaisivat
Suomessa sitten vähemmän veroa kuin Suomessa olevat
eläkeläiset? (Ed. Tennilä: Kyllä ne
on kerran täältä ajettu pois!) Mielestäni lähtökohdan
tulee olla se, että kaikilla eläkeläisillä on
yhdenvertainen verotus Suomessa, ja näin tulee tämän
esityksen jälkeen olemaan. Joten pidän aika vastuuttomana
kyllä sitä, että tällaiselle esitykselle
esitetään hylkyä sitten.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillehän on ennen tätäkin
annettu selvitys siitä, jotta meillä ei olisi
olevinaan kaksoisverotusta. Tässä kun kiristyy
osin joiltakin vielä verotus, niin tuntuvat aika kovilta
nämä selitykset. On muistettava, että Ruotsissa
ovat sitten muut sosiaalietuudet parempia. Sen takia paluumuutto
sieltä näille, jotka sinne on ajettu, niin kuin
ed. Tennilä tuossa totesi, olosuhteiden pakosta aikoinaan
joutuivat nämä ihmiset lähtemään
leivänhakuun ja työnhakuun tuonne, ja nyt, kun
he ovat työuransa tehneet siellä, olisi toivottavaa,
että he tulisivat Suomeen asumaan.
Mutta nyt tämä nostaa sitä kynnystä.
Sen takia nyt olisi pitänyt etsiä semmoisia keinoja,
millä tavalla nämä saataisiin houkuteltua
tänne Suomen puolelle, koska kuitenkin heillä on
aika hyvä eläke, jolloin me tarvitsisimme niitä ihmisiä tänne.
Olisi parempi, että he eläisivät täällä Suomen
puolella, ostaisivat ja kuluttaisivat täällä,
jolloin siitä olisi meille suomalaisille paljon etua. Sen
takia ei ihan noin tiukkapipoisesti pitäisi katsoa, niin
kuin nyt hallituspuolueen edustajat katsovat, että just
käydään mittaamaan niin kuin banaanin
pituutta, että mikä tämä mahtaa
olla.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheen- vuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olen ihan varma, että valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja Manninen tietää tämän
ongelman, koska se nousee Lapissakin joka vaalien alla ja myöskin
vaalien välillä esille. Lapista jos mistä,
myöskin muualta Itä- ja Pohjois-Suomesta, lähti
paljon väkeä Ruotsiin. Kyllähän
niiden eläkeläisten, jos he saavat valita, valitsevatko
he monimutkaisen ja keveämmän verotuksen vaiko
selkeän ja hyvin kireän verotuksen, valinta on
varmasti selvä. Tämä kai menee näin,
että jos jatkossa eläkettä Suomesta saa
4 000 euroa, Ruotsista 13 000 euroa, niin nousu
on 37 euroa, mutta jos nämä summat ovat toiste
päin, elikkä eläke Suomesta 13 000
ja eläke Ruotsista 4 000, niin nousu onkin sitten
jo 565 euroa. Olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka ed. Manninen
arvioi tämän vaikuttavan niiden ihmisten käyttäytymiseen,
jotka ihan oikeasti harkitsevat sitä, voivatko muuttaa Suomeen?
Maarit Feldt-Ranta /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pyrkimys eläkeläisten yhdenvertaiseen
kohteluun on hyvä, mutta tässä on käytetty
semmoisia keinoja, että tämä pyrkimys
ei toteudu. Voidaan sanoa, että nämä keinot ovat
olleet kyseenalaisia ja seuraukset myös epäoikeudenmukaisia.
Kaikki esimerkit, joita verottaja on tästä uudesta
esityksestä tehnyt, osoittavat sen, että kaikilla
eläkkeensaajilla tällä uudella menettelyllä verot
nousevat.
Toisin kuin ed. Lintilä sanoo, tällä uudella
menettelyllä syntyy myös paluumuuttajaeläkeläisryhmiä,
jotka maksavat kovempaa veroa kuin maksaisivat pelkästä tulostaan
Suomessa. Eli tämä on monella tavalla epäoikeudenmukainen.
Hannes Manninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin esimerkkilaskelmat kertovat, tämän
jälkeen jokainen eläkeläinen maksaa saman
veron, saipa hän eläkkeen Suomesta tai Suomesta
ja Ruotsista. Sanoin myöskin, että verotus kiristyy
näillä, jotka tulevat, mutta se muutto niille
suomalaisille, jotka Ruotsissa jatkossa jäävät
eläkkeelle, saattaa helpottua riippuen tietenkin ruotsalaisesta
verotuskäytännöstä, omasta kansallisesta
lainsäädännöstä, mutta
Ruotsikin tulee jatkossa samalla tavalla menettelemään
näiden eläkkeiden verotuksen suhteen. Tällä hetkellähän
ongelma on ollut se, että Ruotsi ei ole ollenkaan huomioinut
muista Pohjoismaista tulevaa eläkettä verotuksessa, mutta
jatkossa ... (Ed. Lahtela: Mikä on Ruotsin aikataulu?) — Ruotsin
valtiopäivät on jo hyväksynyt tämän
nyt kesällä. — Nyt, kun kaikki maat ovat
sen hyväksyneet, sen jälkeen se voidaan panna
täytäntöön.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ruotsi tulee nyt samalla aikataululla
tähän mukaan kuin Suomikin. Tämä on
sopimus, ja siihen, mitä ed. Feldt-Ranta sanoi, että tulee
kiristymään kaikilla: ei tule. Tämä tulee
tekemään yhdenvertaisen verotuksen. Tämä on
nimenomaan se, mitä tässä tulee tapahtumaan.
Tämä tulee tuomaan yhdenvertaisuuden verotukseen
eläkeläisillä Suomessa. Minä en
löydä sitä perustetta. Totta kai olisi
hyvä, että me saisimme mahdollisimman paljon veronmaksajia
Suomeen, totta kai se on erittäin hyvä, mutta
mikä on se syy, miksi heidät olisi oikeutettu
Suomessa sitten lievempään verotukseen kuin Suomessa
jatkuvasti asunut eläkeläinen, tämä ei
minulle aukea.
Maarit Feldt-Ranta /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valitettavasti tilanne ei ole niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja Manninen tai ed. Lintilä sanovat. Minulla
on tässä veroviranomaisten paperi kädessä.
Tässä on veroviranomaisten leima. Tässä on
esimerkki siitä, että jos paluumuuttajaeläkeläinen
saa eläkettä 5 000 euroa Suomesta ja
5 000 euroa Ruotsista, yhteensä 10 000,
vero Suomessa nykyisellä järjestelmällä olisi
801 euroa ja vero tällä uudella hallituksen esittämällä mallilla
on 950 euroa. (Ed. Manninen: Mutta sehän on ihan eri asia!)
Eli noin 150 euroa nousee tämän verohallinnon
esimerkin mukaan tämä vero. Tämä on
hyvin objektiivinen tosiseikka.
Hannes Manninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minähän olen sanonutkin,
että verot nousevat, mutta kysymyshän on siitä,
että jos Suomesta saa saman määrän eläkettä kuin
Suomesta ja Ruotsista yhteensä, niin niillä on
sama verotus. Siitä tasa-arvostahan on kysymys. Te puhutte
aidanseipäistä, kun me puhumme aidasta.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä se on juuri näin, niin
kun ed. Manninen sanoo. Tämän jälkeen,
kun tämä sopimus tulee voimaan, niin silloin maksetaan yhtä paljon
veroa riippumatta siitä, mistä se tulee.
Mutta en minä tätä sen takia hylkää,
vaan minä hylkään sen sen takia, että meillä on
ollut tavoitteena saada paluumuuttajia Suomeen, ja me emme ole saaneet
paluumuuttajia, vaikka niitten verotus on ollut lievempi kuin sellaisella
eläkeläisellä, joka on saanut koko tulonsa
Suomesta. Me iloitsemme aina kesällä, kun ruotsinsuomalaiset
tuovat valuuttaa maahan, ja meillä olisi mahdollisuus saada
paluumuuttajia, ja he tulisivat, jos verotus olisi lievempi.
Ed. Lintilä, kyllähän me myönnämme
ulkomaalaisille asiantuntijoille alhaisemman veron, jos heidän
tulonsa ylittävät tietyn rajan (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) ja saamme heitä houkuteltua tänne.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys
nyt siitä, että te rakennatte todella aitaa näille
tuleville paluumuuttajille. Täällä jo
olevien osalta ei tapahdu muutosta tämän säädöksen vuoksi,
mutta niiden, jotka tänne jatkossa tulevat, verotus kiristyy.
Teidän saavutuksenne tämän puheenne mukaan
on se, että Ruotsissa asuvat noin 300 000 eläkkeellä olevaa
joutuvat maksamaan enemmän veroa. Tämäkö se
on se teidän saavutuksenne? Kyllä tämä vallankumous
epäonnistui. Me olemme yhdessäkin oltu sitä tekemässä,
mutta nyt menivät ihan päälaelleen nämä tulokset.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
totesi, tämän uudistuksen jälkeen sitten
ei ole eroa sillä, onko tulo tullut Suomesta kokonaisuudessaan
tai sitten Suomesta ja Ruotsista. Mutta täällä on
myös todettu jo se, että nekään,
jotka ovat tulleet aiemmin kuin 4.4. tänä vuonna
Ruotsista Suomeen, eivät ole tähän nykyiseenkään
järjestelmään tyytyväisiä. Kynnys
tosiaan tämän lakiesityksen myötä,
joka todennäköisesti sitten hyväksytään,
on entistä korkeampi. Meillä varmasti kaikilla
on näitä laskuesimerkkejä, niin tässä tämän
esityksen mukaan kun sitten toimitaan, niin ennen kaikkea niillä,
joilla on pienet eläkkeet, ja vieläpä,
niin kun ed. Mustajärvi totesi, riippuen siitä,
kumminpäin tämä eläke on, verot
kiristyvät huomattavasti. Ja sitten jos molemmista saadut
eläkkeet ovat korkeita, (Puhemies: Minuutti alkaa olla täyttynyt!)
niin siinä verotus kevenee joissakin tapauksissa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se, mitenkä asiat ovat, on tullut
esille erittäin selvästi ja yksiselitteisesti edustajien
Manninen ja Kallis täällä käyttämissä puheenvuoroissa.
Elikkä tässä jää arvottamisen kohteeksi
ainoastaan se, että mikä merkitys annetaan sille,
houkutellaanko tänne paluumuuttajia vai ei. Nyt on käynyt
selville, että ed. Kalliksen näkemyksen mukaan
tämä on niin merkittävä näkökohta,
että pitää hylätä tämä,
ja me, hallituspuolueet, olemme sitä mieltä, että se
ei ole niin merkittävä näkökohta,
että pitäisi hylätä tämä neuvoteltu
sopimus, vaan se pitää hyväksyä.
Tässä on se Kern des Pudels, jos niin sallitaan
sanoa. Tässä oli aikaisemmin toinen politiikka
edellisen hallituksen aikaan, mutta nyt pelataan näin.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä todella käy
niin, että ne eläkeläiset, jotka tulevat
Ruotsista Suomeen 4.4.2008 jälkeen, ovat tulleet tai tulevat,
heidän verotuksensa kiristyy, ja ne, jotka ovat tulleet
aikaisemmin Suomeen, niin heidän verotuksensa pysyy entisenlaisena.
Elikkä tähän tulee kaksi erilaista eläkeläisveroluokkaa
nyt Suomeen. Tähän muodostetaan tällainen,
eikä tätä voi pitää oikeudenmukaisena,
koska mielestäni olisi voi-tu neuvotella toisenlainenkin
sopimus, missä tämmöistä ongelmaa
ei olisi tullut. Minä ihmettelen ... (Ed. Manninen: Ei
valiokunta voi sellaista tehdä!) — Niin, valiokunta
ei neuvottele, mutta valiokunta käsittelee ja hyväksyy
tai hylkää. Valiokunnalla on se mahdollisuus. — Näin
ollen mielestäni olisi paras ratkaisu se, että tämä hylättäisiin
ja pantaisiin hallitus neuvottelemaan uudelleen tämä sopimus,
joka tyydyttäisi tältä osin eläkeläisiä.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ongelmana tässä on se, että kun on
pyritty houkuttelemaan paluumuuttajia Suomeen, niin nyt paluumuutto
tyrehtyy, vaikkakin, arvoisa puhemies, varmasti on totta se, että nyt
se sana "kaksoisverotus" poistuu. Mutta eräs oleellinen
tähän liittyvä seikka, joka ei liity
suoraan tähän hallituksen esitykseen, on se, että paluumuuttajat
ovat ymmärtäneet, että he ovat aktiivivuosinaan
työpalkasta maksaneet tulevan eläkkeensä sosiaalivakuutusmaksut.
Tähänhän EY-tuomioistuin puuttui eräässä ratkaisussa,
jossa Suomen valtio tuomittiin. Kun tämä päätös
tulee, niin se yhä enemmän estää paluumuuttajien tulemista,
koska he kokevat tulevansa petetyiksi siinä, että he
joutuvat ikään kuin toisen kerran maksamaan sosiaalivakuutusmaksuja,
kun he vielä joutuvat uudelleen maksamaan Ruotsista tulevasta
eläkkeestä Suomeen nimenomaan sen maksun.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kannatan henkilökohtaisesti lämpimästi
sitä, että erilainen verotus poistuu eli tulee
yksi ja yksinkertainen järjestelmä. Siinä olen
ed. Mannisen kanssa täsmälleen samaa mieltä.
Mutta niistä eläkeläisistä,
joita tämä koskee, on olennaisinta, ei niinkään
se, miten se on, vaan miltä se näyttää,
mitä verotukselle tapahtuu. Sen vuoksi, jos se ratkaisu
ei olisi mahdollinen, jota ed. Kuoppakin tuossa edellä ehdotti, että neuvoteltaisiin
toinen sopimus, uudenlainen sopimus, niin kyllä tämä ongelma
ratkeaisi myöskin niin, että kevennetään
eläkeläisten verotusta noin yleisesti sillä tavalla,
että joka tapauksessa nyt tähän järjestelmään
tulevien eläkeläisten, uutena tulevien eläkeläisten
verotus kevenisi. Siihen olisi kyllä ihan riittävästi
muitakin yhteiskunnallisia perusteita kuin pelkästään
tämän asian hoitaminen.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tilannehan on se, että nykyistä vapautusmenetelmää eläkeläiset
eivät ymmärrä ja ovat vaatineet siitä poistumista
ja ovat vaatineet nimenomaan hyvitysjärjestelmää.
Lähtökohtana on nimenomaan se, että verotuksen
pitäisi olla oikeudenmukaista, (Eduskunnasta: Ei!) ja nyt
hyvitetään koko se vero, joka esimerkiksi Ruotsissa
on maksettu eläkkeistä. Se on selvää, että enempää ei
voida hyvittää kuin mitä Suomessa joudutaan
veroa maksamaan. Oikeastaan se ongelman ydinhän on se,
että lähdevero Ruotsissa saattaa olla siinä määrin
korkea, ettei voi hyödyntää kokonaisuudessaan
sitä vähennystä. Mutta tämän
sopimuksen kanssa olemme tekemisissä, ja tämä uusi
järjestelmä on selvästi sellainen, jonka
eläkeläiset ymmärtävät.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minä en tiedä, mihin ed. Sasin väite
perustuu, että paluumuuttajat ymmärtäisivät
tämän. He eivät sitä taatusti
ymmärrä. Kyllä he ymmärsivät
sen vanhan järjestelmän. Osa ymmärsi,
osa ei.
Mutta ongelma tässä on nimenomaan se, että Ruotsi
on soveltanut tätä sopimusta eri tavalla kuin
Suomi. Kun verojaosto tiedusteli Ruotsilta, aikooko Ruotsi ruveta
soveltamaan tätä uutta sopimusta samalla tavalla
kuin Suomi, niin vastaus oli, että kyllä aikoo,
mutta siinä luki myöskin, että Ruotsi
ei ole ollut aktiivinen tässä asiassa. Siitä vastauksesta
kävi selvästi ilmi, että tämä uusi
sopimus ei ole Ruotsin intresseissä, vaikka ne sen hyväksyvät.
Tämän takia, kun Ruotsi ei ole tästä niin
kiinnostunut, Suomi ei ole kiinnostunut, se, joka on eniten kiinnostunut
siitä, on Tanska, mutta kyllä meillä pitäisi
olla mahdollisuus (Puhemies: Minuutti on kulunut!) puuttua siihen.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On totta, että saatiin selvitys, että Ruotsissa
verotus saattaa tämän sopimuksen johdosta muuttua,
että Ruotsissa aletaan ihan aidosti soveltaa verosopimusta,
mitä ei ole välttämättä tähän
mennessä tehty, ja ei ole Suomesta saatua eläkettä verotettu.
Mutta mitä me voimme tehdä? Meidän tehtävämme
on kantaa huolta verotuksesta Suomessa, ja me emme voi sille mitään,
millä tavalla Ruotsi tulkitsee verosopimusta omalta osaltaan.
Se on Ruotsin viranomaisten asia.
Haluan kyllä korostaa sitä, kun tätä keskustelua
on käyty 20 vuotta, millä tavalla verotuksen pitää tapahtua,
niin eläkeläisten selkeä vaatimus on
ollut se, että eikö voi olla näin, että kun
Suomen vero on laskettu, niin sen jälkeen saa hyödyntää koko
Ruotsissa maksetun veron, ja sen he ymmärtävät.
Vapautusmenetelmä on ollut hyvin vaikea selvittää.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyisin ed. Sasilta: Ovatko jotkut eläkeläisjärjestöt
tai muut yhteisöt todella vaatineet — onko siitä mustaa
valkoisella — että siirryttäisiin tällaiseen
järjestelmään? Ainakin allekirjoittaneelle
viestit jo niistä ennen 4.4. tänä vuonna,
jotka ovat Suomeen muuttaneet, ovat koko ajan olleet sen suuntaisia,
että sitä järjestelmää pitäisi
kyllä tarkistaa, mutta sillä tavalla, että siitä poistuisi
heidän kokemansa epäkohtuus. Ja nytten tosiaan
itse ennustan, että jos ja kun tämä lakiehdotus
hyväksytään, niin Suomessa on jatkossa
entistä enemmän sellaisia eläkeläisiä,
joilla osa tuloa on ollut Ruotsista ja osa tuloa on ollut Suomesta
ja eläkkeet siis näistä molemmista maista,
jotka ovat entistä tyytymättömämpiä.
Eli tilanne on entistä vaikeampi. Mutta mielelläni kuuntelisin
ed. Sasin vastauksen.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mikäli oikein muistan, niin Ruotsinsuomalaisten
keskusliitto olisi lähtenyt siitä, että hyvitysjärjestelmään
pitäisi siirtyä, nyt tämä on
hatara mielikuva, muistelen näin. Mutta kun sitten näitä ryhmiä on
eri puolilla Suomea, jotka ovat muuttaneet tänne, varsinkin
Pohjanmaalla, niin siellä he ovat kyllä selvästi
vaatineet hyvitysjärjestelmää. Tietysti
on totta, että näitten joukossa on myöskin
ryhmiä, jotka ovat lähteneet siitä, että Ruotsissa
saatua eläkettä ei saa ylipäätänsä verottaa
Suomessa ollenkaan. Mutta kun meillä on järjestelmä,
että kaikki tulot lasketaan yhteen, myöskin ulkomailta
saadut tulot, niin tietysti verotuksen pitää kohdistua
siihen kokonaistuloon. Se on aivan keskeinen periaate verotuksessa,
josta pitää kantaa huolta.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tätä on perusteltu sillä,
että verojärjestelmää yksinkertaistetaan.
Sitä varmasti voidaan vähän yksinkertaistaa,
muttei sen pitänyt tarkoittaa sitä, että eläkeläisten
verotusta kiristetään. Siis tosiasia on se, että 4.4.2008
jälkeen Suomeen Pohjoismaista muuttaneitten eläkeläisten
verotus kiristyy nykyisestä. Tämä on
se suuri ongelma, ja tämä luo kahden kerroksen
väkeä eläkeläisten keskuuteen nyt.
On ne, jotka ovat tänne aikaisemmin tulleet, he ovat tämän
nykyisin käytössä olevan vapautusmenettelyn
piirissä, joka kohtelee heidän verotustaan lievemmin,
ja tämä uusi hyvitysjärjestelmä kohtelee
heitä, jotka tulevat tämän jälkeen, kireämmän
verotuksen muodossa ja aika huomattavastikin. Ei tätä järjestelmää mielestäni
tällä tavalla pitänyt uudistaa. Eläkeläisten
verotusta piti keventää mutta ei tällä tavalla.
Nykyisin sovelletaan niin sanottua vapautusmenettelyä,
jossa Ruotsista Suomeen maksettava eläke katsotaan osaksi
veronalaista tuloa Suomessa. Suomeen maksettavasta verosta kuitenkin
vähennetään se osuus, joka vastaa Ruotsin eläkkeen
osuutta koko tulosta. Nyt siirryttäisiin ja siirrytään
niin sanottuun hyvitysmenettelyyn, jossa edelleenkin Ruotsista Suomeen
maksettava eläke katsotaan osaksi veronalaista tuloa Suomessa,
mutta Ruotsissa maksettu vero vähennetään
Suomeen maksettavasta verosta. Itse sopimustekstissä asia
ilmaistaan niin hämärästi, ettei maallikko
sitä ymmärrä ilman juristien apua, ja tässä kyllä ed.
Sasi, mutta hän onkin juristi, oli mielestäni
väärässä.
Itse asiassa näyttää siltä,
että sopimuksen 18. artikla sekä alkuperäisessä että muutetussa
muodossa määrää, että eläkettä verotettaisiin
vain siinä maassa, jossa sitä maksetaan. Toisin
sanoen Ruotsista Suomeen maksettua eläkettä ei
enää verotettaisi Suomessa. On ilmeistä,
että hyvitysmenettely yleensä kiristää Suomeen
Ruotsista maksettujen eläkkeiden verotusta vapautusmenetelmään
verrattuna, kuten täällä esitetyt esimerkit
osoittavat. Se perustuu tiettyyn verojen tasoeroon. Ruotsista maksetun
veron suhde kokonaiseläkkeeseen on yleensä pienempi
kuin Ruotsin eläkkeen suhde kokonaiseläkkeeseen,
mutta tulos riippuu tietenkin siitä, mikä on eri
eläkkeiden suuruus ja keskinäinen suhde.
Suomen viranomaiset ovat suostuneet vain vertaamaan paluumuuttajan
verotusta muiden Suomessa asuvien eläkeläisten
verotukseen. Hyvitysmenetelmään siirtymisen jälkeen
voidaan väittää, ettei tässä yleensä ole
ongelmaa, kuten ei ollut yleensä aikaisemminkaan, mutta
verotus on silti kireämpää uudessa systeemissä.
Ongelma on siinä, että paluumuuttajat vertaavat
veroja Ruotsissa ja Suomessa. Ilmeisesti verotus on Ruotsissa ollut
keveämpää, koska Ruotsi ei ole verottanut
Suomesta tulevia eläkkeitä, jolloin progressiovaikutusta
ei ole.
On epäselvää, miten sopimus vaikuttaa
eläkkeiden verotukseen Ruotsissa tulevaisuudessa. Lisäksi
on muistettava, että sairausvakuutusmaksu ei kuulu sen
enempää vapautus- kuin hyvitysmenettelyn piiriin.
Siltä osin niin sanottua kaksinkertaista verotusta tapahtuu
edelleenkin, ja on syytä muistaa, että valtiovarainministeriö laskee sairausvakuutus-
ja muut sosiaaliturvamaksut aina 53-vuotiaalle palkansaajalle, jolla
ne ovat kaikista korkeimmat. Tämä johtaa edelleenkin vielä siihen,
että verotus on eläkeläisten kohdalta
kireämpää, siis mielestäni tämä kaksoisverotus
tapahtuu myöskin tätä kautta.
Herra puhemies! Tulen asian toisessa käsittelyssä esittämään
tämän hallituksen esityksen hylkäämistä ja
perustelen sitä sillä, että hallituksen olisi
tullut neuvotella toisenlainen sopimus, joka olisi ottanut huomioon
sen, että ei tule tämmöisiä kahta
eri verotustasoa Suomessa oleville eläkeläisille.
Lisäksi kun tätä ei voi sisällöltään muuttaa,
niin ei ole muuta mahdollisuutta silloin kuin esittää lakiesitys
hylättäväksi, jotta se voidaan neuvotella
uudelleen.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies, herr talman! Suomi on siis uudistamassa Ruotsista
Suomeen palaavien eläkeläisten verotusta. Pyrkimys
eläkeläisten yhdenvertaiseen kohteluun on hyvä,
mutta nyt valitut keinot ovat kyseenalaisia ja tulokset kyllä epäoikeudenmukaisia.
Verottajan tekemät laskuesimerkit kertovat selvästi,
että häviäjiä tässä uudistuksessa
ovat kaikki paluumuuttajaeläkeläiset ja suurimpia
häviäjiä ovat pienituloiset paluumuuttajaeläkeläiset.
Ed. Sasille on kyllä syytä vastata hänen
väitteisiinsä, että eläkeläisjärjestöt
tai kansalaisjärjestöt olisivat toivoneet tätä uutta
hyvitysmenetelmää. Näin ei kyllä ole.
Tiedossani on kaksi järjestöä, jotka
ovat ottaneet tähän asiaan kantaa. Toinen on Eläkkeensaajien
Keskusliitto ja toinen on pohjoismainen laaja kansalaisjärjestö Pohjola-Norden,
ja molemmilla on tähän asiaan erittäin
kriittinen kanta.
Otan esimerkiksi pienituloisen paluumuuttajaeläkeläisen,
joka saa eläkettä Suomesta 5 000 euroa
ja Ruotsista 5 000 euroa eli yhteensä 10 000 euroa.
Jos tämä eläke olisi yksinomaan Suomesta,
sitä verotettaisiin 801 eurolla. Jos käytettäisiin
nykyistä vapautusmenetelmää, vero tässä tapauksessa
olisi myös 801 euroa. Mutta tämän uuden
sopimuksen mukaan se on 150 euroa korkeampi eli 950 euroa. Nämä esimerkit
ovat aivan selkeitä. Sen sijaan paljon suuremmasta 30 000 euron
eläketulosta, josta 15 000 euroa on Suomesta ja
15 000 Ruotsista, maksettavan veron määrä on
sama uudella hyvitysmenetelmällä kuin se olisi
kokonaan Suomesta tienattuna. Tosin kyllä maksettavan veron
määrä tässäkin tapauksessa
on suurempi heilläkin kuin se olisi vanhalla vapautusmenetelmällä.
Kaikki haltuuni saamat verottajan laskuesimerkit kertovat siitä,
että jokaisessa tapauksessa paluumuuttajat joutuvat maksamaan
tällä uudella järjestelmällä korkeampaa
veroa kuin entisellä vapautusmenetelmällä.
Tämä asia, niin kuin täällä on
keskusteluissa hyvin tuotu esille, ei varmasti tule olemaan kannustava
tekijä maahamme paluumuuttoa suunnitteleville.
Muun muassa näistä syistä me emme
voi hyväksyä hallituksen esitystä. On
aivan selvää, että samalla kun hallitus
monin eri tavoin keventää verotusta, on epäoikeudenmukaista,
että se tällä esityksellä lisää niiden
eläkeläisten verotusta, jotka ovat työuransa
aikana työskennelleet myös naapurimaassamme Ruotsissa.
Tämän voi vain tulkita sillä tavalla,
ettei Suomi toivota paluumuuttajiaan tervetulleiksi. Mielestämme
oikeudenmukainen veropolitiikka edellyttäisi aivan toisenlaista
ratkaisua, ja sen vuoksi meidän mielestämme sopimusta
onkin arvioitava uudestaan.
Hallitukselle voi antaa huonon arvosanan tällaisen
sopimuksen neuvotteluista. Se ei ole suomalaisten eikä Suomeen
palaavien paluumuuttajien etu. Yhdyn ed. Kuopan ehdotukseen siitä, että eduskunta
ei hyväksyisi tätä hallituksen esitystä ja
sopimusta vaan hylkäisi sen.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan
puheenjohtajana ehkä useimmin vastaan tuleva kysymys liittyy
nimenomaan eläkeläisten niin sanottuun kaksinkertaiseen
verotukseen. Pohjoismaiden neuvostossahan toimii tällä hetkellä rajaestefoorumi,
jonka puheenjohtajana toimii suurlähettiläs Ole
Norrback, joka pyrkii toimimaan sen puolesta, että erilaisia
rajaesteitä saadaan madallettua ja poistettua, jotta ihmiset pystyvät
liikkumaan Pohjoismaiden välillä sujuvasti oman
toivomuksensa mukaisesti. Yksi tällainen erittäin
merkittävä rajaeste erityisesti suomalaisille,
Ruotsissa työtä tehneille eläkeläisille on
ollut niin sanottu kaksinkertainen verotus.
Aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja sanoi, tämän
jälkeen ei tarvitse vastata kyselyihin kaksinkertaisesta
verotuksesta, mutta tämän jälkeen siitä huolimatta
eläkeläiset tuskin ovat tyytyväisiä.
Nimittäin tässä tapahtuu vähän
niin kuin ojasta allikkoon. Kaksinkertaisesta verotuksesta kyllä luovutaan,
kaksinkertaisesta verotuksesta, jota on protestoitu sen vuoksi,
että joutuu maksamaan niin paljon veroa, mutta nyt siirrytään
järjestelmään, jossa maksetaan vielä enemmän
veroa. Tämä voi tietysti olla jostain näkökulmasta ihan
oikeudenmukainen ratkaisu, jos halutaan vain luopua kaksinkertaisesta
verotuksesta. Mutta jos tavoite on se, että entistä enemmän
eläkeläisiä, suomalaisia, sellaisia,
jotka haluavat palata kotiseuduilleen ja jotka ovat tehneet työuransa Ruotsissa,
muuttaa Suomeen, niin silloin tämä ratkaisu on
omiaan entisestään heikentämään näiden
eläkeläisten mahdollisuutta muuttaa Suomeen.
Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Manninen varmasti hyvin
itse tietää, että esimerkiksi Tornionjokilaaksossa
Haaparannan puolella heti rajan toisella puolella asuu satoja suomalaisia eläkeläisiä,
jotka nimenomaan verotuksen vuoksi eivät muuta takaisin
Suomeen, mutta haluaisivat sen tehdä, viettävät
pitkän aikaa kesämökillä. Sen
vuoksi minusta tätä asiaa pitäisi tarkastella nimenomaan
siitä näkökulmasta, miten nämä suomalaiset
voivat palata takaisin kotimaahansa niin, että heille ei
tule ylitsepääsemätöntä estettä eläkkeiden
verotuksen kautta rajalla. Sen vuoksi olisi järkevää etsiä sellaista
ratkaisua, joka tyydyttäisi niitä eläkeläisiä,
jotka ovat muuttamassa jatkossa Suomeen.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että "eduskunta
hyväksyisi pöytäkirjan Pohjoismaiden
välillä tulo- ja varallisuusveroja koskevan kaksinkertaisen
verotuksen välttämiseksi vuonna 1996 tehdyn sopimuksen
muuttamisesta". On todella hyvä, että tätä verotusasiaa
nyt vihdoin hoidetaan kuntoon. Tätä olen Pohjoismaiden
neuvostossa jo useaan otteeseen itsekin peräänkuuluttanut
ja muun muassa Norjan istunnossa viimeksi kaipasin tästä Häggmanin
rajaesteraportista tätä asiakohtaa esille.
Uudella verosopimuksella siis pyritään estämään
se, että verovelvolliset siirtävät eläkkeensä maksettavaksi
sellaisesta maasta, jossa verotuksen taso on matalampi kuin Suomessa.
Tämä kaksoisverotukseen puuttuminen on merkittävää ja
koskee erityisesti Ruotsista Suomeen palaavien eläkeläisten
kaksoisverotuksen epäkohdan korjaamista. Minulle on yritetty
monelta taholta vakuuttaa, että toisesta Pohjoismaasta
toiseen muuttavien eläkeläisten eläkeverotus
on oikein säädetty ja että he maksavat
samalla tavalla kuin työnsä kotimaassa tehneet.
Näin ei kuitenkaan tosiasiassa ole.
Hyväksymällä esitetyn mallin Suomessa
asuvan henkilön Ruotsista ja Suomesta saadut eläkkeet
laskettaisiin yhteen, ja tälle yhteenlasketulle tulolle
määrättäisiin Suomessa vero
kuten henkilölle, joka saa kaiken tulonsa Suomesta. Ulkomaille,
lähdevaltioon, maksettu tulovero vähennetään
Suomen verosta. Tässä ei ole kattosääntöä,
eli kokonaisverotuksen kiristymistä ei huomioida. Kahdesta
maasta eläkettä nostava maksaisi Suomen eläkkeestä saman
verran veroa kuin muut suomalaiset eläkkeensaajat.
Arvoisa puhemies! Ruotsista Suomeen maksettava eläke
verotetaan tällä hetkellä pohjoismaisen
verosopimuksen mukaan ainoastaan Ruotsissa. Tätä sopimusta
Suomi ei ole milloinkaan noudattanut. Paluumuuttajan veroja laskettaessa
huomataan, että on tapauksia, joissa Suomen maksuunpanemat
verot ja maksut ovat suuremmat kuin Suomen maksama eläke
on. Tällaisessa tapauksessa verotetaan suoraan Ruotsin maksamaa
eläkettä toisen kerran. Huomattava on, että saman
tulon kaksinkertainen verotus on EU:ssa kielletty. Suomen verolaissa
on paluumuuttajille joiltakin osin saatu neuvotteluissa helpotusta
verokohteluun mutta ei kuitenkaan kaikille, ja laki on hyvin tulkinnanvarainen.
Totuus on, että Suomeen palaavat eläkeläiset
maksavat kaksoisveroa.
Korkein hallinto-oikeus on 2006 tekemällään päätöksellä määrännyt
palautettavaksi Ruotsin eläkkeen osalta Suomessa maksuunpannut
sairausvakuutusmaksut. Tämä tie on kuitenkin monelle
takkuinen. Pystyvätkö kaikki paluumuuttajat löytämään
todisteet maksetuista maksuista, ja tälläkin hetkellä suuri
määrä suomalaisia odottelee Ruotsin puolella
asiantilan paranemista, jotta he voisivat palata Suomeen.
Uudessa hyvitysmenetelmässä verotus kuitenkin
kiristyy, se on täällä jo todettu ja
myönnetty. Merkitystä on sillä, kuinka
suuret eläketulot ovat yhteensä, sekä sillä,
mikä on Suomen ja Ruotsin eläkkeiden suhteellinen
osuus. Pienituloisten eläkkeensaajien verotus kiristyy,
sillä nykymallissa he maksavat vähemmän
veroa suomalaisesta eläkkeestään kattosäännön
vuoksi. Toisaalta suurta eläkettä Suomesta ja
Ruotsista nostavalla on nykymallissa pienempi kokonaisverotus kuin pelkästään
Suomesta eläkettä nostavalla, ja uudessa mallissa
heidän verotuksensa nousee samalle tasolle kuin vain Suomesta
eläkettä saavilla.
Arvoisa puhemies! Esitystä ei siis mielestäni voi
näillä perusteilla kannattaa, sillä tämän
myötä Suomi on uudistamassa Ruotsista Suomeen palaavien
eläkeläisten verotusta tavalla, jossa verotus
kiristyy varsinkin pienituloisilla eläkkeensaajilla. Muutos
koskee uusia paluumuuttajia. Suomessa jo olevien verotus säilyisi
ennallaan. Näyttäisi siltä, että pienituloinen
eläkkeensaaja kärsii tässä eniten,
ja sitä me emme voi hyväksyä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä muutama näkökulma
näiden edellisten lisäksi. Nimittäin
tässä on melkein kaikki tullut esille, mutta on
syytä syventää ja katsoa vielä joku
uusikin asia.
Enstäinkin kyse siitä, mitä vaikka
ed. Pulliainen totesi juuri täsmällisesti, mitä tämä on.
Kyse on siitä, mitkä arvot laitetaan joillekin
asioille, ja tässä pitäisi nyt se arvottaa
(Ed. Pulliainen: Pitää olla rehellinen!) — olla
rehellinen — ja arvottaa tässä eduskunnassa,
mitä me haluamme tässä hommassa. Me olemme
halunneet muuttaa tutkijoiden verotusta, sitä muutettiin
sillä tavalla, jotta heillä on keppoisempi verotus,
ja jopa äänestettiin siitä, että voivatko
nämä saada autoedun täällä,
siis verottoman auton, silloin tällöin aina tuoda
tänne halliin auton ja myydä täällä ja
saada sen uudelleen hankittua taas, ja senkin me hyväksyimme
ylimääräisenä etuna.
Tässä on kyse kyllä isosta porukasta,
siitä porukasta, joka aikanaan joutui lähtemään
olosuhteiden pakosta Suomesta, koska meillä ei ollut töitä.
Siirryttiin hevosvetoisesta ajasta vähän koneellisempaan
toimintaan maaseudulla, ja sieltä jäi paljon työttömiä.
Siellä on tällä hetkellä tyhjiä kansakouluja,
joissa nämä ihmiset opiskelivat ja joista lähtivät
Suomea rakentamaan, mutta meillä ei ollut Suomessa sitä mahdollisuutta.
Sitten he lähtivät muun muassa Itä-Suomesta
joukoittain Ruotsiin. Minunkaan ikäluokassani — ja vähän
vanhempia muista — ei ole montaa, jotka saivat kotiseudultaan
työtä, vaan sieltä ovat kaverit kaikki
lähteneet ja moni on Ruotsissa. Nyt sitten, kun he ovat
tehneet jo osan elämäntyöstään
ja olisi halu tulla Suomeen, tai he ovat jo eläkkeellä jonkin
syyn takia, niin totta kai ihmiset laskevat sitä, jotta
onko edullisempi asua Ruotsissa, olla mahdollisesti jopa kirjoilla
Ruotsissa ja asua Suomessa, niinkin tapahtuu.
Aika monta tiedän semmoista tapausta, joilla on muun
muassa Tukholmassa asunto, vaikka he ovat täällä Suomessa,
koska Ruotsissa on huomattavasti paremmat sairausvakuutusetuudet. Sen
takia tämmöinen kokonaisvaltainen ajattelu — kyllä nämä ihmiset
osaavat laskea, kumpi vaihtoehto on parempi — ja se arvokeskustelu pitäisi
tässä käydä laajasti, jotta
haluammeko me ne ihmiset maksamaan niitä veroja Suomeen, vaikka
pikkaisen vähäisempiä veroja, pienempiä yhdenvertaisuusnäkökulmasta,
ja kuluttamaan ne rahansa Suomessa, käyttämään
suomalaisia palveluita, kun todennäköisesti heidän
elinikänsä on vielä kohtuullinen. Heillä on
vielä ammattitaitoa, he saattavat olla halukkaita jotain
pientä yritystoimintaa tekemään Suomessa,
mutta tällä hetkellä tämä ratkaisu
tekee sen, jotta niiden kynnys vaan kasvaa tässä.
Ei haluta tulla tänne. Ainakaan se tilanne ei muuttuisi
pahempaan suuntaan, mutta tässä tapauksessa, jos
miettii sen kokonaistaloudellisuuden — siis sen sosiaaliturvan,
mikä Ruotsissa on Suomeen verrattuna — ja sitten
tämän veropolitiikan kannalta, niin en usko, että he
ovat halukkaita hirveästi nyt muuttamaan, kun eivät
tähänkään mennessä vielä ole
olleet hyvin innokkaita.
Sen takia minusta tämä olisi parempi hylätä ja katsoa
vähän toista asentoa ja neuvotella, miten tämä saataisiin
sillä lailla, jotta tässä olisi myös suomalaisten
etu olemassa. Niin kuin tässä aikaisemmin on puhuttu,
niin Ruotsihan ei noudattanut aikaisemmin pohjoismaista sopimusta.
En tiedä, millä tavalla nyt sitten tämä asento
muuttuu verotuksessa, jos onkin Suomesta tuleva eläke ja
Ruotsissa verotetaan tietyllä tavalla, onko se nyt sitten
tämän muutoksen jälkeen juuri sama edes
verotuksen näkökulmasta. Sosiaaliturvan näkökulmasta
meillä on huonompi monessa mielessä. Jos katsoo
sairausvakuutusjärjestelmää tai mitä hyvänsä järjestelmää,
niin meillä on ollut perinteisesti vähän
matalampia ja on näköjään nytkin
vielä.
Minun arvoni liittyvät sille puolelle, jotta näen,
jotta hylätään tämä,
pannaan uuteen valmisteluun ja tehdään semmoinen
systeemi, jotta houkutellaan kuitenkin näitä ihmisiä tänne
Suomeen, ja toivotaan, että he olisivat täällä meillä kuluttamassa — ihan
fiksuja ihmisiä — ja saisivat vielä kotimaassaan
loppuikänsä elellä ja jotain vielä antaa
tälle suomalaiselle yhteiskunnalle.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Tämän asian osalta on varmaan
kaikki olennainen ja viisas sanottu, mutta ehkä muutama
sana kuitenkin tästä ehdotuksesta. Tätä esitystähän
perustellaan sillä, että niin sanottua kaksinkertaista
verotusmenettelyä yksinkertaistetaan, mikä peruslähtökohdiltaan
on ihan oikea tavoite. Mutta tämän ehdotuksen
mukainen lopputulos on valitettavan surullinen, mikä johtaa
siihen, että erittäin monen verotus valitettavasti
kiristyy. Kun tavoitteena täytyy olla ja on se, että eläkkeensaajienkin verotusta
kevennetään, tämä ei ole sen
tavoitteen kanssa kyllä linjassa.
Ed. Sasi täällä totesi sen, että eläkkeensaajien puolelta
on vaadittu tätä uudistusta ja verotusmenettelyn
muutosta. Kyllä nyt on sanottava se, että eipä ole
tullut sellaista palautetta. Päinvastoin, kun tämä esitys
tuli julkisuuteen, palaute on ollut sen kaltaista, että tätä muutosta
ei missään tapauksessa pitäisi tehdä.
Tämä on syytä nyt hylätä ja palata
tähän asiaan neuvottelupöydän
kautta ja hakea tähän oikeudenmukaisempaa ratkaisua. Siksi
me sosialidemokraatit olemme tehneet vastalauseen ja esittäneet,
että tämä ehdotus hylätään.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Esityksellään pohjoismaisen
verosopimuksen hyväksymisestä hallitus käy
innolla ja rohkeasti tavoittelemaan yhdenvertaisuuden lisäämistä eläkeläisten
verotuksessa. Hallituksen esityksessä uudeksi pohjoismaiseksi
verosopimukseksi on kaksi vakavaa ongelmaa.
Ensinnäkin hallitus kiristää eräiden
eläkeläisryhmien verotusta. Perusteena on yhdenvertaisuuden
tavoitteleminen verotuksessa. Verotuksen yhdenvertaisuuden tavoitteleminen
onkin tärkeä tavoite. Yhdenvertaisuutta olisi
kuitenkin pitänyt etsiä muilla keinoin kuin kiristämällä eräiden
eläkeläisryhmien verotusta. Niin kuin täällä jo
aikaisemmin on todettu, olisi voitu miettiä sitä,
millä tavalla jonkin eläkeläisryhmän
verotusta kevennetään niin, että kenenkään
verotus ei kiristy.
Toiseksi hallituksen tulisi eläkeläisten verotuksen
kiristämisen sijasta kiinnittää huomiota paljon
suurempaan verotuksen yhdenvertaisuusongelmaan, nimittäin
siihen, että omaisuustuloja verotetaan merkittävästi
lievemmin kuin keskisuuria tai korkeita ansiotuloja. Tällaiseen
työhön pitäisi käydä käsiksi
silloin, kun haetaan yhdenvertaisuutta lisää verotuksen
osalta. Eläkeläisten verotuksessa olevat pienet
yhdenvertaisuusongelmat ovat vähäinen ongelma
muihin verotuksen yhdenvertaisuusongelmiin verrattuna. Nyt näyttää siltä,
että hallitus ampuu tykillä hyttystä ja
aiheuttaa paljon pahaa mieltä eräissä eläkeläisryhmissä.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Olen viime vuosien aikana keskustellut monen
ihmisen kanssa, jotka ovat tuoneet tämän kaksinkertaisen
verotuksen ongelman esille. Näen sen käsittämättömänä asiana
sen takia, että siinä Suomi kohtelee paluumuuttajia
tarpeettoman ankarasti ja estää oman etunsa toteutumisen.
Olen saanut sen vaikutelman, että on valtavan suuri
paine ja halu paluumuuttoon takaisin omille kotikonnuille ja omaan
rakkaaseen kotimaahansa monella sellaisella ihmisellä,
joka on toimeentulon hakemisen pakosta joutunut muuttamaan länsinaapuriin
aikoinaan. Nyt on käynyt kuitenkin ilmi, että tämä muutosesitys,
joka on nyt käsillä, kiristäisi joissakin
tapauksissa verotusta. Siksi se pitäisi hylätä ja
neuvotella uusi sopimus.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tämä on asia, joka on todellakin
senkin ajan, minkä olen täällä ollut,
jatkuvasti ollut keskustelun aiheena. Täällä on
ollut tänään salissa kauemmin edustajina
olleita kollegoja, jotka ovat jo vuosikymmeniä käyneet
läpi tätä ongelmaa eli niin sanottua kaksinkertaista
verotusta ja sen välttämistä.
Nyt tämän välttämisen tuloksena
on eläkeläisten verotuksen nousu heidän
osaltaan, jotka ovat muuttaneet takaisin Ruotsista Suomeen, ja tämä ei
voi olla todellakaan oikea lopputulos. Vastalause, jonka ovat allekirjoittaneet
vasemmistoliiton ja sosialidemokraattisen valiokuntaryhmän jäsenet,
osoittaa tämän lyhyydessään
varsin osuvasti. Pääomatulot ovat Suomessa hyvin
köykäisesti verotettuja verrattuna ansiotuloihin.
Ansiotuloja siirretään pääomatuloiksi,
varallisuusvero on poistettu, ja suurien perintöjen verotusta
on myös helpotettu.
Kaiken kaikkiaan tämä ratkaisu on päinvastainen
linjaltaan kuin muut ratkaisut, joilla pyritään verotusta
helpottamaan. Nyt siis eläkkeiden verotusta kiristetään
tämän tuloksena. Näin ollen vastalauseen
johtopäätös, että lakiehdotus
hylätään, on erittäin ymmärrettävä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä ihan näistä perusperiaatteista.
Lähtökohdanhan pitäisi olla se, että Suomessa
asuvan eläkeläisen verotus on saman suuruinen
riippumatta siitä, tuleeko eläke Suomesta vai
Ruotsista tai kummastakin maasta, ja se tavoite tällä hallituksen
esityksellä erittäin hyvin toteutuu. Eli jos henkilö saa
Suomesta eläkettä, niin häntä verotetaan
samalla tavalla, kuin jos hän saa eläkettä sekä Suomesta
että Ruotsista, ja se on kai oikeudenmukaista. Eläkeläisiä pitää myöskin
keskenään kohdella oikein. Aikaisempi järjestelmä oli
jonkin verran edullisempi joillekin eläkeläisille,
ja siitä syystä voidaan kysyä, onko ollut
oikein, että heitä on verotettu kevyemmin kuin
pelkästään Suomesta eläketuloa
saavia. Mutta ehdotus on joka tapauksessa oikean suuntainen.
Kaksi ongelmaa tässä on. Toinen on se, että Suomessa
pienituloisia eläkeläisiä verotetaan
hyvin lievästi eläketulovähennyksen ansiosta,
ja se johtaa siihen, että kun tuloja tulee toisesta maasta,
niin yhtäkkiä progressio kasvaa hyvin voimakkaasti.
Mutta se ongelma johtuu meidän omasta eläkkeitten
kevyestä verotuksesta. Toinen on se, että Ruotsissa
lähdevero saattaa olla suhteellisen korkea, ja siitä syystä lähdevero saattaa
jossakin tilanteessa jäädä hyödyntämättä.
Yleiskeskustelu päättyi.