Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kun me sosialidemokraatit olimme hallituksessa,
asetimme tavoitteeksi 100 000 uutta työpaikkaa.
Me onnistuimme tuossa tavoitteessa ja menimme jopa sen ylikin. (Välihuutoja)
Nykyinen keskusta—kokoomusjohtoinen hallitus, teillä ei ole
selkeää työllisyysohjelmaa, ette ole
asettaneet itsellenne konkreettista tavoitetta. Me kuulemme nyt
päivittäin irtisanomis- ja lomautusuutisia. Tämä työttömyysuhka
koskettaa jo tuhansia suomalaisia ihmisiä, ja hallitus
seuraa lähinnä vain katseella, mitä markkinoilla
tapahtuu. Nyt tarvittaisiin laajaa yhteistyötä,
sitä, mitä me demarit esitimme jo kunnallisvaalien
alla, jotta torjumme 1990-luvun kaltaisen suurtyöttömyyden.
Nyt ei pelkkä veroelvytys riitä. Tarvitaan toimia,
joilla käynnistetään asuntojen rakentamista,
teollisten työpaikkojen luomista, teiden ja ratojen kunnossapitoa,
ja myös kuntien terveyden- ja vanhustenhuollon palveluihin
pitäisi osoittaa lisää rahaa. Millä työtä suomalaisille? Kysynkin:
Milloin hallitus aikoo ihan oikeasti herätä riittävän
kunnianhimoisiin kansallisiin toimiin ryhtymiseen ja ottaa hallitukselle
kuuluvan vastuun työllisyyden hoidosta laman torjumiseksi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! On tietysti kunnioitettava yritys kääntää tämä kansainvälinen
taantuma, jotkut puhuvat jopa kansainvälisestä lamasta,
yksittäisen jäsenmaan hallituksen piikkiin. (Ed.
Skinnari: Kyllä Suomi riittää!) Mutta
oma hallituksemme vastaa siitä, mitä Suomessa
tapahtuu. Tässä tarkistettiin juuri tilastoja.
Tuo 100 000 oli hyvä tavoite. Vuoden 2003 keväästä meillä on
nyt 158 000 työpaikkaa enemmän kuin silloin
ja 30 000 yritystä enemmän, eli nämä viime
vuodet ovat olleet myönteistä aikaa. Yrittäjyyden
kautta on luotu Suomeen työpaikkoja. Nyt olemme menossa, ja
olemme jo taloudellisesti paljon vaikeammassa tilanteessa, lomautusuutisia
tulee.
Hallitus käynnisti jo budjettiriihessä esityksiä,
ja hallitus toivoo, että ne menevät eduskunnassa
lävitse. Lisäbudjetissa toimintaa jatketaan, ja
kuten on aikaisemmin kerrottu, ensi viikolla annettavassa budjetin
täydentävässä esityksessä tulee
lisätoimia. Tulemme työmarkkinajärjestöjen
kanssa neuvottelemaan, minkälaisia yhteisiä toimia
erityisesti aiheissa, joissa tarvitaan kolmikantaa, tehdään.
Voidaan olla varmoja siitä, että ensi vuoden alkukuukausina
tämä toiminta jatkuu, koska tämä tilanteen
kuva oikeastaan kehittyy ja muuttuu jatkuvasti ja meidän
pitää hyvin aktiivisesti kaikilla rintamilla toimia
työpaikkojen säilyttämiseksi.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tilanne on tietenkin huolestuttava irtisanomisten
ja lomautusten tullessa sitä tahtia kuin tällä hetkellä.
Kuitenkin meidän omien työ- ja elinkeinoministeriön
ennusteiden mukaan meillähän on hyvä lähtökohta
työllisyydessä, julkinen talous on hyvässä kunnossa,
ja eri arvioiden mukaan on lähdetty siitä, että bruttokansantuote kasvaa
2009 noin 0,5 prosentilla. Tästä lähtökohdasta
lähtien tämä merkitsisi, että työllisyys
vähenee noin 30 000 hengellä, ja koska
työvoima joustaa, niin työttömyys lisääntyisi
ehkä 10 000—15 000. Tämä osoittaa
ehkä kuitenkin sitä, että ennusteiden
tekeminen tällä hetkellä on erittäin
vaikeaa. Kaikki on voimakkaassa muutoksessa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Valtion oma henkilöstö-
ja työllisyyspolitiikka ei sovi nyt lainkaan tähän
tilanteeseen. Tuottavuuden parantaminen on toki sinänsä tärkeä asia, mutta
nyt porvarihallitus on kääntänyt tässä suunnan
aivan toiseksi kuin oli tarkoitus. Te olette tehneet tuottavuusohjelmasta
pelkän henkilöstön vähentämisohjelman.
Ministeri Cronberg oli ilmeisesti lukenut sosialidemokraattien
vaihtoehdosta, kun te vaaditte työvoimahallinnon virkailijoitten
vähentämistä tässä tilanteessa.
Hehän tekevät tärkeää työtä. Miksi
te ette samalla vaatineet koko tuottavuusohjelman pysäyttämistä,
koska se ei todellakaan sovi tähän tilanteeseen.
Tätä mieltä ovat muuten olleet suurin
osa niistä valiokunnista, jotka ovat käsitelleet
hallituksen esitystä. Me tiedämme nyt, että pitäisi
pysähtyä arvioimaan tilannetta, mikä on
tilanne työsuojelutehtävissä olevien
kohdalla, vankiloiden henkilökunnan määrässä,
yliopistoissa, työvoimahallinnossa, poliisi- ja Rajavartiolaitoksessa.
Nämä ovat valtion ydintehtäviä.
Arvoisa pääministeri, tuottavuusohjelman nimissä laitatte
työntekijöitä kilometritehtaalle ja ulkoistatte
palveluita, jotka tulevat kalliiksi veronmaksajille. Eikö nyt
olisi oikea hetki keskeyttää niin sanotun tuottavuusohjelman
nimissä kulkeva valtion henkilöstön vähentämisohjelma?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tuottavuusohjelman kaikki keskeiset periaatteet,
sen tavoitteet, lähtökohdat, asetettiin edellisessä hallituksessa.
(Ed. Gustafsson: Edellytimme, ettei irtisanota henkilöstöä,
se oli meidän ehtomme!) Silloin perusvalmistelutyön
tekivät kaksi sosialidemokraattista valtiovarainministeriä.
Kaikkien näiden keskeisten tavoitteiden, jotka silloin
asetettiin, puolesta toimitaan. Eli me tarvitsemme aitoa tuottavuusohjelmaa. Sen
tarkoituksena ei ole henkilöstön vähentäminen
vaan tuottavuuden parantaminen. (Ed. Laitinen: Tämä hallitus
lisäsi henkilöstön vähennysvaikutusta
merkittävästi!)
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Työ- ja elinkeinoministeriö tunnustaa,
että ensi vuonna työttömiä tulee
arvion mukaan lisää 30 000. Ensi vuodeksi
hallitus on kuitenkin esittänyt työllisyysmäärärahojen
vähentämistä ja hallituksen oma rakas
Sata-komitea askartelee työttömyysturvan leikkausten
parissa.
Aikooko hallitus tuoda sellaisen budjetin täydennysesityksen,
joka sisältää tuntuvan työllisyysmäärärahojen
lisäyksen, mittavan panostuksen perusrakennehankkeisiin
ja rahoituksen varmistamisen pk-yrityksille, jos talouskriisi häiritsee
normaalia yritysrahoitusta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Herra puhemies! On jo aikaisemmin kerrottu, että täydentävässä esityksessä,
joka siis annetaan ensi viikolla, tullaan erityisesti keskittymään
kahteen aiheeseen: työllistävän rakennustoiminnan
edistämiseen ja yritystoiminnan ja viennin rahoittamisen edistämiseen.
Näitä molempia valmistellaan.
Ylipäätään tässä varautumisessa
laskusuhdanteeseen keskitytään toimenpiteisiin,
joilla pyritään kaikin keinoin hillitsemään
ja ehkäisemään työttömyyden
kasvu. Siksi tähän liittyvien toimenpiteiden pitää olla
ensisijaisia. Jos ei tässä onnistuta ja työttömyys
kasvaa, niin sitten erilaisiin menoihin, jotka ovat ikään
kuin seurauksina tästä epäonnistumisesta,
pystytään palaamaan sitten, kun sen tarve on.
Mutta nyt pitää voimavarat kohdistaa elvyttäviin
toimiin, joilla saadaan pidettyä työllisyys mahdollisimman
korkealla.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Haluan korjata erehdyksen. Työttömyyden
ei ole arvioitu lisääntyvän 30 000:lla,
vaan työllisyys vähenee 30 000:lla, siinä on
joustoja.
Mutta haluaisin kommentoida tätä varautumista.
Työpolitiikassa olemme varautumassa siihen, että työttömyys
lisääntyy. Koulutus on nyt erittäin tärkeä.
Laskusuhdanteen aikana on tärkeätä, että lomautetut
koulutetaan, että työttömät koulutetaan.
Tässä tarkoitus on nimenomaan lisätä koulutusrahoja.
Toinen kysymys on se, että meillä on paljon osaavaa
työvoimaa, joka nyt on irtisanomisuhan alla tai lomautettuna.
Myös starttirahaa yritysten perustamiseen tullaan tukemaan
siten, että nyt on mahdollista perustaa yritys, joka sitten
nousukauden aikana pystyy lisäämään
työllisyyttä ja hyvinvointia Suomessa.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysyn arvoisalta pääministeriltä:
Tämä hallitus näyttää kauppojen
aukiolon vapauttamisen lisäksi vapauttavan myös
vangit vankiloistaan ja esittävän lakkautettavaksi
vankiloita alueilla, joissa kärsitään
kovasta rakennemuutoksesta ja työttömyydestä jo
nyt tänä päivänä.
Aikooko hallitus uuden aluepoliittisen linjauksen mukaisesti
lyödä lapun luukulle esimerkiksi Kainuussa Pelson
vankilaan, kun juuri annettiin mittava rakennemuutostukipaketti
Kainuulle?
Mitä valtio alueellistamistoimin tuo vasemmalla kädellä tilalle,
kun se oikealla kädellä ensin ottaa, ja koordinoiko
näitä toimia hallituksessa enää kukaan?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus kiinnittää huomiota molempiin
puoliin sen talouskriisin vaikutuksista sekä niihin ongelmiin,
jotka syntyvät, kun ihmiset joutuvat työttömäksi,
jotta mahdollisimman nopeasti ja hyvin ihmiset voisivat työllistyä,
mutta ennen kaikkea ja entistä enemmässä nimenomaan
niihin ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin. Pyritään
eri tavoin varmistamaan tuki yrityksille, joiden vienti ei vedä,
joiden kotimarkkinakysyntä ei ole välttämättä niin
hyvää kuin eilen, joilla on tällä hetkellä rahoitusvaikeuksia,
koska pankkien rahoitussysteemit eivät toimi. Hallituksen
ensi viikolla julkituoma paketti tähtää tähän
kaikkeen, sen seikan varmistamiseen, että periaatteessa
terveet yritykset eivät joko luotonsaannin tai viennin
ongelmista johtuen sanoisi väkeä irti, vaan eri
toimin luotaisiin edellytykset siihen, että yritysten toiminta
voisi jatkua, myös niin, että silloin, jos yrityksessä on vaara,
että yrityksen johto lomauttaa, erilaisilla työllisyysvaroilla
pidettäisiin mielellään työsuhde
edelleenkin voimassa, ja ihmiset saisivat koulutuksen ja kurssituksen
kautta niitä lisävalmiuksia, joilla sitten eri
tilanteissa olisivat entistä paremmin työllistettävissä.
(Ed. Jaakonsaari: No niin, temput on nyt tärkeitä!) — Nämä toimet ovat,
ed. Jaakonsaari, vähintään yhtä tärkeitä toimia
kuin ne, joita käytetään sitten, kun
ensin onnettomuus tapahtuu. (Ed. Jaakonsaari: Aivan! Olen samaa
mieltä!) Nämä ennalta ehkäisevät toimet
tulevat otettaviksi käyttöön, (Ed. Gustafsson:
Niitähän me peräämme!) ja uskon,
että te kiitätte niitä vielä lähipäivien
aikana.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Rikosseuraamusvirasto on juuri sen takia,
että prosessi olisi mahdollisimman avoin, kaikkien, joka
paikassa Suomessa olevien vankiloiden ja avovankiloiden osalta laskenut,
mitä korjaustarpeita ja vuokrankorotuspaineita jokaisessa
yksikössä on, ja nimenomaan tämä prosessi
on alusta asti määrätty avoimeksi ja
julkiseksi. Samassa yhteydessä heidän pitää tehdä myös
esitys siitä, miten hallintoa voidaan vähentää,
että ruohonjuuritason työntekijöitä on
entistä enemmän suhteessa hallintoon. Nämä molemmat
prosessit luovutetaan Rikosseuraamusvirastolle tänään,
ja he ottavat vasta lähiviikkoina kantaa.
Niin kuin viimeksi viikko sitten kerroin, hallitus käsittelee
ensimmäisen kerran kymmeniin vuosiin iltakoulussaan vankeinhoidon
tulevaisuutta joulukuun 10. päivä. Vasta silloin
näemme eri vaihtoehtoja siitä, miten kehykset
kohdataan vuosina 2010 ja 2011 ja siitä eteenpäin,
satsataanko seiniin vai ihmisiin. Tämä on vasta
prosessin alku, ja nyt näette, mitä tarkoittaa,
kun prosessi on mahdollisimman avoin, että kaikki laskelmat
ovat kaikille avoimia koko ajan. Silloin siitä saattaa
syntyä näitäkin väärinkäsityksiä,
ymmärrettävästi, koska joka ikisen laitoksen tulevat
kustannukset avoimesti lasketaan.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Tuohon tuottavuuteen sen verran, että tuottavuus
on a ja o, jos haluamme elintason Suomessa edelleenkin kasvavan.
Sadan vuoden aikana ne ovat kulkeneet hyvin tiukasti käsi
kädessä, mutta oleellista on kyllä silloin,
että tuottavuus todella toteutuu aidosti ja luotettavasti,
ja että se on myöskin mitattavissa. Reunaehto,
herra pääministeri, viime hallituksen aikana oli
se, että tuottavuutta todella kyetään
sitten valtion töissäkin mittaamaan todella luotettavasti.
Silloin lähtökohta oli se, että sitä ei
silloin kyetty mittaamaan. Mehän tingimmekin tavoitteesta
sitten tämän vuoksi. (Ed. Gustafsson: Puolella
tingittiin!) Nyt kysymykseni kuuluu:
Mikä tilanne on tällä hetkellä?
Ainakaan minun tietooni ei ole tullut, että esimerkiksi
yliopistosektorilla kyettäisiin ollenkaan luotettavasti tuottavuutta
mittaamaan, jotta ne tavoitteet, joita asetettiin silloin, voisivat
saada riittävän perustelun? Totta kai suhdannepolitiikkakin
liittyy näihin asioihin aina.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Totta kai tuottavuuden parantamisen pitää tarkoittaa
aitoa tuottavuuden parantamista. Sen täytyy näkyä tuottavuuden
kasvuna, eikä näitä tavoitteita ole mihinkään
unohdettu.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Tuottavuusohjelma on saanut hyvin huolestuttavan käänteen
nykyisen hallituksen aikana, jolloin ohjelman tavoitteita on lisätty
lähes puolella ja siitä on tullut pelkästään
mekaaninen henkilövähennysohjelma. Tuottavuuden
mittaaminen on erityisen vaikeaa, kun puhumme vankeinhoidosta. Olemme
huolestuneina seuranneet tietoja, joiden mukaan Rikosseuraamusvirastossa
on nyt suunniteltu mallia, jossa vankeja siirretään
suljetuilta vankilaosastoilta kohti avovankiloita. Onkin ihmeellistä,
että nyt olemme suunnittelemassa mallia, jossa kansalaisten
turvallisuudella leikitään, ja päädymme
malliin, jossa pelkän kännykän varassa
jatkossa näitä vankeja vahditaan tuottavuusohjelman
karmivissa paineissa.
Toinen huolestuttava piirre tässä ohjelmassa on
se, että painopistettä siirretään
pohjoisesta etelään. Onkin ihmeellistä tuottavuusohjelman paineessa
...
... että, arvoisa puhemies, miksi. Eikö tämä ole
myöskin alueellistamista, että joka puolella Suomea
on valtion työpaikkoja?
Puhemies:
Tämä on oikeastaan työllisyyttä koskeva
kysymys kyllä, mutta ehkä ministeri Brax vastaa.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Yleinen huuto epäili, että se
oli kuitenkin vankilakysymys. Jos näin oli, niin vastaan.
Yhä ollaan siis kysymyksessä siinä vaiheessa, että selvitetään
eri vaihtoehtoja, millä tavalla kehyksissä, jotka
ovat muuten selvästi runsaammat kehykset kuin edellisellä hallituskaudella,
kohdataan vuodet 2010 ja 2011. Mitään suunnitelmia
esimerkiksi rangaistustasojen laskemiseksi ei ole, ja vasta nyt
ollaan siinä vaiheessa, että avoimesti eri vaihtoehtoja
ruoditaan. Aion jatkossakin esitellä eri vaihtoehtoja erittäin
julkisesti, jotta kaikki voivat ottaa niihin kantaa. Myös
eduskunnan lakivaliokunta tulee silloin iltakoulun alla kanssani
käymään eri vaihtoehdot läpi.
Nyt on kysymys siitä, että valmistautuminen vaikeisiin
vuosiin kohdataan avoimessa prosessissa, jossa kaikki vaihtoehdot
on tutkittu ja selvitetty. Jokainen näkee eri hintalaput
eri asioille, ja tästä on tässä vaiheessa
kysymys.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Jotenkin tässä nyt tulee
selityksen makua, kun ministeri Cronberg selittää,
että ensi vuonna on työttömiä 30 000
enempi. Kortistossa ei ole kumminkaan kuin 10 000 tai 15 000
enempi. Sitä kutsuttiin ennen tempputyöllistämiseksi.
Se oli se nimi. Nyt pitäisi puhua myös työllisyysasteen nostamisesta,
niitten pysyvien, pitkäkestoisten, kestävien työpaikkojen
luomisesta. Miksi te ette keskity siihen, vaan yritätte
nyt selvittää taas kerran mustan valkoiseksi?
Pääministeri voisi vastata tähän
kysymykseen:
Kumpi tässä nyt on tahtotila, tehdä näitä temppuja,
kaunistella, mikä sinänsä kyllä pitää sen mahdollisuuden
sisällään, aivan hyvänkin mahdollisuuden,
en minä sitä kiistä, mutta työllisyysasteen
nostaminen on se tulevaisuuden iso kysymys, millä tätä yhteiskuntaa
hoidetaan, ja mitä sille aiotaan tehdä?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Olemme tilanteessa, jossa lyhyellä tähtäimellä joudumme
ehkäisemään sitä, että työttömyys
lisääntyy, mutta pitkällä tähtäimellä joudumme
hoitamaan työvoimapulaa. Tässä ovat nimenomaan
tämän hetken molemmat tavoitteet. Kun puhutaan
tempputyöllistämisestä, niin nimenomaan
tässä tilanteessa on tärkeää kouluttaa ihmisiä ammatillisesti.
Lähdemme siitä, että lomautetut voidaan
kouluttaa uudelleen, että ihmiset voivat aloittaa uusia
yrityksiä. Kyse ei ole tempputyöllistämisestä.
(Ed. Jaakonsaari: Ei ole ennenkään ollut!) Teemme
myös työtä sen eteen, että tasa-arvoisesti
koko maassa työpaikat lisääntyvät.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! En vieläkään
kyllä saanut vastausta tähän, että millä sitä työllisyysastetta
nostetaan. Minä sanoin, että minä ymmärrän
sen, että se on hyvä asia, mutta ei se työministerin
vastaukseksi riitä, että katsotaan tilastoja,
sievistellään tilastoja. 30 000 ihmistä saa
ansaittua palkkatuloa vähempi ensi vuonna teidän
tilastojen mukaan. 13 000 ihmistä on nyt tässä 1,5
kuukauden aikana joutunut joko työttömäksi
tai lomautetuksi. Eivät tässä nyt ne
sievät puheet auta, tekoja tarvitaan. Ehkä ministeri
Pekkarinen, jos pääministeri ei halua vastata
tähän työllisyyskysymykseen, niin ehkä ministeri
Pekkariselta löytyy vastauksia. (Naurua)
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Haluan vastata tähän kysymykseen 30 000
työllisestä vähemmän. Meillä on
tällä hetkellä tilanne työmarkkinoilla
se, että on joustoa: Opiskelijat jäävät
kokopäiväisesti opiskelemaan, eläkkeelle
siirtyvät siirtyvät eläkkeelle. Olemme
tilanteessa, jossa itse asiassa työvoima joustaa. Tämä ei
ole ideaali, koska olemme itse asiassa valmistautumassa työvoimapulaan,
kuten sanoin.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tervehtisin ed. Kalliomäkeä kuitenkin
aluksi sillä tavalla, että meillä työ-
ja elinkeinoministeriössä on tavoite vuodelta
2001, teidän ajalta: 313 henkeä pitäisi
vähentää hallinnosta. Me yritämme
sen kanssa kärvistellä plus sitten siihen vielä lisäksi
ne, mitä tämä hallitus on kerennyt päälle
siihen paremmaksi laittaa. (Välihuutoja vasemmalta)
Mitä, arvoisa puhemies, tulee näihin toimiin, millä työllisyysastetta
nostetaan, se voi, ed. Korhonen, olla aika kunnianhimoinen tavoite,
jos näissä oloissa, mitä tästä edespäin
seuraavan vuoden aikaan on, että me työllisyysastetta
onnistuttaisiin nostamaan. Mutta hallitus tekee ensi viikolla julkistettavalla
paketilla paljon sen eteen, että suomalaisen viennin pyörät
voisivat pyöriä jatkossa mahdollisimman hyvänä,
että kotimarkkinoilla toimivat yritykset voisivat täällä menestyä,
ja niiden toimien merkitys työllisyyden kannalta on todella
suuri. Jos viennissä menetetään 2 prosenttiyksikköä,
2 prosenttiyksikön vaikutus työllisyyteen on muutama
kymmenentuhatta työtöntä lisää.
Tästä syystä nämä ikään kuin
ennalta vaikuttavat toimet ovat tarpeen. Kun valtuuksia annetaan
(Puhemies: Minuutti on täyttynyt!) vientiin lisää,
niin puhutaan miljardista mieluummin kuin sadoista miljoonista.
Tämä kertokoon mittaluokasta, missä liikutaan.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vaan tämän tavoitteen asettelun
realismin kannalta korostan sitä, mitä ministeri
Pekkarinen totesi, että kyllä näissä maailmantalouden uhissa,
jotka ulkoa meille tulevat, puhe nyt työllisyysasteen parantamisesta
on aivan oikea tavoite, mutta kyllähän tosiasia
on se, että me joudumme kamppailemaan sen puolesta, ettemme
menettäisi työpaikkoja.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pakko puuttua keskusteluun uudelleen
sen jälkeen, kun pääministeri Vanhanen
jatkoi tätä linjaansa, jota hän on täällä nyt
1,5 vuotta tehnyt ja kyllä eräät muutkin
ministerit. Eli aina palataan syyttämään
edellistä hallitusta, jonka ministereistä puolet
sattuu vielä lisäksi olemaan myös tässä hallituksessa.
En tiedä jatkuuko tämä loppuvaalikaudenkin,
että vielä neljän vuoden kuluttuakin
saadaan kuulla tämä sama selitys.
Todettakoon kuitenkin se, mitä te olette tehneet: Te
käänsitte tämän tuottavuusohjelman
kokonaan toiseen suuntaan. Panitte 4 000 ihmistä lisää tälle
säästölistalle, kun edelleen arvioitiin
jo viime hallituksessa, että 9 000 tulee olemaan erittäin
kova ellei mahdoton tavoite. Ministeri Pekkarinen istuu vielä samassa
ministeriössä, jolloin hän edellisen
kerran arvioi, että tätä tavoitetta ei
voida toteuttaa, ja nyt hän pani puolet tähän
lisää. Sitten irtisanomissuoja, joka oli keskeinen
lähtökohta: että muutokset tehdään
niin, että tapahtuu luonnollinen poistuma, eläköityminen.
Nämä on muutettu nyt irtisanomispäätöksiksi.
Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu viimeksi tulee tähän
sarjaan mukaan. Kysyn nyt pääministeriltä:
Kun henkilöstöjärjestöt
ovat erittäin huolissaan tästä käänteestä,
tätä viestiä tulee meille kaikille, oletteko
te valmiit tapaamaan henkilöstöjärjestöt
ja vielä keskustelemaan tämän tuottavuusohjelman
sisällöstä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin henkilöstöjärjestöjä tavataan
aina silloin, kun he haluavat tavata, luonnollisestikin.
Ehkä tämän tausta on vielä hyvä muistuttaa mieliin.
Viime kaudella, kun tuottavuusohjelma laitettiin liikkeelle, sehän
aluksi lähti noin 17 000 henkilötyövuodesta,
jota silloinen valtiovarainministeri esitti. Sitten kun se käytiin
läpi yhdessä, mihin on mahdollisuus sillä aikajaksolla
päästä, päädyttiin
sinne reiluun 9 000:een. Se oli järkevä päätös,
koska ministeriöstä tulleen tiedon mukaan se olisi
se todennäköinen, johon voidaan päästä.
Tästä pidetään kiinni, ja sen
päälle sitten seuraaville vuosille on asetettu
vielä lisätavoitteita.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun katselen teitä ministereitä,
niin huomaan, että neljä oli mukana silloin, kun
tuli 1990-luvulla samanlaisia viestejä kuin tulee tänä päivänä. Kaksitoista
seurasi sivusta, mutta he ovat varmasti yhtä tietoisia
niistä ongelmista, mitä silloin tuli.
Ensin alkoi tulla tietoa, että verotuloja ei kerry niin
kuin on oletettu. Sellainen viesti tuli nyt tänä vuonna
muutama viikko sitten. Sitten alkoi tulla ilmoituksia lomauttamisista,
irtisanomisista, ja te muistatte varmasti, minkälaiseen
vaikeaan asemaan me jouduimme. Minä luulen myöskin,
että te tänä päivänä tiedätte,
mitä virheitä silloin tehtiin, ja niitä virheitä me
emme saisi tehdä tänä päivänä.
Ne suurimmat virheet olivat kyllä siinä, että ei
tilannetta otettu riittävän vakavasti niin, että olisi
kaikkien yhteiskuntatahojen kanssa neuvoteltu sellaisesta ratkaisusta,
joka olisi lieventänyt niitä ongelmia, jotka myöhemmin
syntyivät. Me sanoimme sen jälkeen, että harmi,
ettei se Sorsan sopimus tullut hyväksytyksi. Se olisi ollut
siinä tilanteessa hyvä.
Nyt minä kyllä peräänkuulutan — kun
te tiedätte, mitä silloin tapahtui, ja te tiedätte
myöskin, mitä voi tästä tilanteesta
syntyä — että eikö olisi nyt
syytä lähteä synnyttämään
sellaista yhteiskuntasopimusta, à la Sorsan paperia, joka
lieventäisi niitä mahdollisia ongelmia, mitä nyt
on tulossa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ilman muuta otetaan oppia siitä,
mitä tapahtui meillä 15—20 vuotta sitten.
Ensinnäkin onneksi suomalainen yhteiskunta pankkijärjestelmästä alkaen
on tähän tilanteeseen nyt tullut eri asennossa
kuin tuli 80-luvun lopulla. Se antaa meille enemmän liikkumatilaa
myös elvytyksen mielessä, jota meillä silloin
ei tosiasiassa ollut.
Pankkituen osalta, jota jo käsitellään
eduskunnassa, johon liittyen tulee esityksiä hallitukselta lähiaikoina
lisää, myös otetaan huomioon ne kokemukset,
joita silloin saatiin, ja nyt tulevat ehdot olemaan erilaiset. Järjestelmää painotetaan
eri
tavoilla. Samoin työmarkkinajärjestöjen kanssa — silloinhan
tuota niin sanottua Sorsan sopimusta ei saatu toimeen eikä aikaan — me käymme
työmarkkinajärjestöjen kanssa neuvotteluja.
Seuraava neuvottelupäivä on sovittu ja tullaan
varmasti jatkamaan aika säännöllisesti ensi
vuoden puolella, että laajalla yhteistyöllä suomalainen
yhteiskunta tästä säilyy mahdollisimman
ehyenä ja mahdollisimman pienin vaurioin.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kun maa järisee massairtisanomisten
johdosta, niin eikö nyt tässä tilanteessa,
herra pääministeri, pidä tunnustaa, että tämä ei
hoidu enää haravatalkoilla? Nyt on pakko arvioida
hallituksen veropolitiikkaa uudestaan, miten tuetaan työllisyyttä ja
muun muassa lapsiperheiden ostovoimaa. Metsäteollisuuden
turvatumpaa puuhuoltoa, myös tähän liittyviä kysymyksiä,
täsmätoimia riskirahoitukseen yrityksille tarvitaan,
samoin kuin suhdannesyistä myöskin alue- ja talouskehitystä tukevien
liikennehankkeiden pikaista käynnistämistä.
Herra pääministeri, kyllä myöskin
hallituksen kaikki ratkaisut pitää arvioida nyt
työllisyysvaikutusten näkökulmasta. Edellisen
hallituksen aikana muun muassa tuottavuusohjelmaa ei sovellettu
naamioituna juustohöylänä muun muassa operatiiviseen
poliisin ja Rajavartioston henkilöstöön.
Nyt Rajavartiolaitosta on vedetty muun muassa alas niin, että minusta
tämä on edesvastuutonta muun muassa meidän
turvallisuusviranomaisten toiminnan kannalta.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Veropolitiikan, kotitalouksien ostovoiman
ja puuhuollon osalta kaikissa näissä toimitaan.
Kyllä te tiedätte, millä tavalla toimitaan. Me
käytämme verotusta merkittävänä elvytystoimena.
Meillä on siihen mahdollisuus olemassa. Se kohdistuu kaikkiin
suomalaisiin eri muodoissaan. Meidän pitää pyrkiä pitämään
huoli kotimarkkinoiden pyörimisestä, ja siinä tarvitaan sekä verotuksen
kautta tulevaa ostovoimaa että niillä budjettipäätöksillä saatavaa
ostovoimaa, joita eduskunta käsitteli hallituksen budjettiesityksen
pohjalta.
Puuhuoltoon ehkä tässä palataan myöhemmin vielä laajemmin.
Sen osalta päätökset ovat tunnettuja,
myös ne ratkaisut, joita eilen Moskovasta saatiin. Näillä kaikilla
on merkitystä puuhuollon kannalta myös.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa puhemies! Olisin kiinnostunut tästä elvyttävästä täydennyksestä budjettiin,
jota on nyt mainostettu, jos siihen vielä vaikka saisi
jotain lisää hyvää. Koko julkisen
sektorin pitäisi totta kai tällaisessa tilanteessa
lähteä elvyttämään.
Millä tavalla aiotte kuntien mahdollisuutta osallistua
tähän elvytykseen tukea, koska jos otetaan oppia
sieltä 1990-luvun alusta, niin silloinhan nimenomaan, sen
sijaan että kunnat olisivat lisänneet esimerkiksi
teiden rakentamista tai vanhainkotien rakentamista, koulujen korjaamista
tai päiväkotien korjaamista, tätä ei
tehty, ei myöskään vuokra-asuntotuotantoa
lisätty riittävästi. Millä tavalla
tuette nyt kuntia, että siellä myös on
mahdollisuus osallistua tähän elvytykseen? Jos
tätä ei ole otettu huomioon, niin aiotteko
ottaa opposition hyvät neuvot huomioon?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ministeri Kiviniemi voisi jatkaa.
Ensinnäkin tämä täydentävä esitys.
Odottakaa nyt se muutama päivä ensi viikkoon.
Niin kuin olemme sanoneet, me tulemme keskittymään
siinä erityisesti kahteen asiaan: työllistävään
rakennustoimintaan ja yritystoiminnan rahoittamiseen. Voidaan sanoa,
että varsinkin tällä jälkimmäisellä puolella
tullaan näkemään poikkeuksellisia toimia.
Näillä molemmilla tähdätään
siihen, että työllisyys voitaisiin pitää mahdollisimman korkeana.
Myös koko julkisen sektorin pitää kantaa
vastuunsa tietysti rakennustoiminnan osalta. Nyt rakentaminen tulee
olemaan halvempaa kuin aikaisemmin. Nyt kannattaa tehdä vaikka
velkarahaksikin sellaista rakennustoimintaa, joka joka tapauksessa
on tehtävissä.
Erityisesti infrastruktuurin osalta onneksi ovat jo päätökset
täällä käsiteltävänä.
Siinähän tulee mittava laajennus kehittämistoimien
osalta, joten liikenneinfran rakentaminenhan kasvaa nyt näinä kolmena
edessä olevana vuotena oikein tuntuvasti.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kuntien talouden kannalta tietenkin verotulojen
karttuminen on se olennaisin tekijä. Siinä mielessä kaikki
ne toimet, joita työllisyyden hyväksi tehdään
hallituksen toimesta, koituvat myöskin kuntien kukkaroiden hyväksi
ja mahdollistavat sitten niitä investointeja. Mutta aivan
niin kuin pääministeri sanoi, tässä on
maltettava nyt hetken aikaa ja katsottava se koko hallituksen toimenpidearsenaali.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! On Suomen kansan etu, että vasemmisto-opposition
menoja lisääviä esityksiä ei
ole hyväksytty aiemmin. Teidän esityksillänne
valtiontalous olisi ajettu niin heikkoon tilanteeseen, että laman
alkaessa ei olisi voimavaroja elvytykseen ja uusien työpaikkojen
luomiseen. Sen sijaan Vanhasen hallituksen linja on ollut vastuullista. Nousukautena
on lyhennetty velkaa ja vahvistettu valtion tasetta, ja nyt on sitten
varaa elvyttää, varaa lisätä ensi
vuonna kansalaisten ostovoimaa 1,8 miljardilla tuloverotuksen ja
ruokaveron alennuksen kautta. Nyt on mahdollisuus tuoda lisäesityksiä,
joilla viennin rahoitusta lisätään, suomalaisten
yritysten rahoitusta lisätään, korjausrakentamiseen
panostetaan, ja eilen täällä esiteltiin
erittäin mittava energiastrategia, joka tuo työtä ja
toimeentuloa maakuntiin. Mutta sitten varsinainen kysymys ministeri
Braxille:
Otattehan te huomioon sen, että kun nämä vankeinhoidon
ratkaisut etenevät, niin ette lähde esittämään
hallituksen sisällä sellaista ratkaisua, joka
lisää työttömyyttä alueella,
jolla muutenkin on jo korkea työttömyyden taso?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kaikki ne vaihtoehdot, joita tullaan esittämään,
pitävät sisällään yhä vankeinhoidossa
sen, että yhtään ihmistä ei
irtisanota. Se on meillä lähtökohta.
Itse asiassa, kun tässä on kerrottu näistä tuottavuusohjelmista,
niin tämä hallitus kuitenkin tuottavuusohjelmaa
tarkastaessaan oikeusministeriön osalta lievensi edellisen
hallituksen tuottavuusohjelmaa. Se täytyy myös
huomata, että oikeusministeriön osalta koko hallitus kuunteli
oikeusministeriön huolia ja meidän missään
suunnitelmissa ei ole irtisanomisia lainkaan. Me kartoitamme eri
vaihtoehtoja kohdata tämänhetkiset kehykset vuosiksi
2010 ja 2011 kaikissa reunaehtoon, että nykyisin työssä olevista
kaikki säilyttävät työpaikkansa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt kaksi asiaa
erotettava toisistaan: Ensinnäkin hallituksen talous- ja
työllisyyspolitiikka toimi aivan erinomaisesti siihen asti,
kunnes tuli tämä kansainvälinen finanssikriisi
ja sieltä tullut ulkoinen uhka. Sinänsä siinä politiikassa,
mitä on harjoitettu, ei ollut mitään
väärää, vaan päinvastoin
se on toiminut sinänsä hyvin. Nyt kun tämä tilanne
muuttui aivan olennaisesti, niin tämä asia tästä eteenpäin
ratkeaa vain sillä, että vientiteollisuuden kilpailukyky
pysyy hyvänä ja investoinnit lähtevät
liikkeelle, ja siihen tarvitaan myöskin sitä kolmikantaista
sopimista. Se ei ratkea sillä, että esimerkiksi
tuottavuusohjelma pistetään jäihin, vaikka
siihen voidaankin tehdä yksittäisiä muutoksia.
Mutta se ei ole tässä nyt se avainasia, vaan on
pystyttävä reagoimaan tähän
uuteen tilanteeseen. Jokainen työttömäksi
jäävä tarvitsee nopeasti uuden koulutuspaikan
tai uuden työpaikan, ja sen vuoksi kysyn työministeriltä:
Miten varmistetaan se, että työ- ja elinkeinotoimistoissa
on riittävästi resursseja tähän
työhön?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Olemme työ- ja elinkeinotoimistoissa, entisissä työvoimatoimistoissa,
nimenomaan lähteneet siitä, että entisen
hallituksen tuottavuusohjelmaa on toteutettu luonnollisen poistuman
kautta. Nyt katsottuna seuraavaa kautta työvoimatoimistoissa
on edellytetty 30 prosentin vähennystä. Olemme
ministeri Pekkarisen kanssa työ- ja elinkeinoministeriössä kiistäneet
tämän, ja käymme keskustelua jo tällä hetkellä valtiovarainministerin
kanssa siitä, että työvoimatoimistoissa,
te-toimistoissa, on tulevaisuudessa tarpeelliset resurssit.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit kannattavat tuottavuuden
nostamista mutta eivät sitä, että sitä tehdään
ainoastaan henkilöstövähennysten kautta.
Kun me olemme tilanteessa, jossa meidän pitäisi
luoda luottamusta työmarkkinoille, ja meidän pitää vedota
työnantajiin vientiteollisuudessa ja muualla, että he
pitävät viimeiseen asti kiinni työntekijöistänsä eivätkä luovu
heistä liian varhain, niin eikö tämän
saman velvoitteen pitäisi koskea myös valtiota?
Eikö pääministeri voisi nyt luvata, että tämän
lisätyn tuottavuusohjelman rinnalle kirjataan päätös,
että sen varjolla ei tehdä irtisanomisia vaan
näistä pidättäydytään,
ja niihin tarkastuksiin, joihin ministeri Cronbergkin tässä viittasi,
lähdetään? Mutta kysyisin myös
ministeri Cronbergilta:
Kun te puhutte kauniisti aivan oikeista asioista, koulutuksen
lisäämisestä, starttirahan käyttämisestä ja
työvoimapolitiikan käyttämisestä heikommassa
työllisyystilanteessa, niin miten on mahdollista, että ensi
vuoden budjetissa työasioiden kohdalla esimerkiksi työvoimapolitiikan
resursseja leikataan yli 60 miljoonalla eurolla? Se ei todellakaan
sovi tähän suhdannetilanteeseen.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Työpolitiikan rahoitus on sovittu
keväällä, jolloin tämä nykyinen
tilanne ei ollut tiedossa. Lähtökohta oli se,
että jokaista työtöntä kohti on
huomattavasti enemmän rahoitusta kuin aikaisemmin, koska
työllisyystilanne oli niin hyvä. Tässä tilanteessa
olemme nimenomaan lähtemässä siihen,
että kun käydään näitä keskusteluja
ensi viikolla, niin työpolitiikka on mukana tässä elvyttävässä toiminnassa
sen takia, että lomautettuja on koulutettava, irtisanomisen
uhan alla olevia ihmisiä tulee kouluttaa, ja olemme tähän
varautuneet.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Jo aikoja sitten sosialidemokraatit esittivät,
että näissä kysymyksissä pitäisi
tehdä jotain, mutta hallitus on venyttänyt tätä asian
esilletuloa kunnallisvaalien yli, mitä pidän kyllä siinä mielessä vastuuttomana,
että näin ei saa tehdä. Mutta toivotaan,
että hallituksen paketti tuo jotain, sillä nyt
esimerkiksi valtion omistajapolitiikassa Stora Ensolla, joka muun
muassa Kemijärven tehtaan, kannattavan tehtaan, lopetti,
on nyt siellä puuta vaikka kuinka paljon, jopa kuulemma Ruotsiin
myytäväksi. Samaten primäärisähköä, joka
oli 0,3 prosenttia, ei nyt enää ole käytettävissä.
Mutta tämän teollisuuspolitiikan paikkaamiseksi,
joka nyt sitten on monella paikkakunnalla epäonnistunut,
meillä on nämä niin sanotut vanhat konstit
olemassa. Nyt muun muassa esimerkiksi Heinolan seudulla on erittäin
paha työllisyystilanne johtuen siitä, että ihmisiä on
lomautettu, irtisanomisuhka on ehkä 500—1 000
hengellä, ja on jätetty erillis-, äkkirakennemuutoshakemus
valtioneuvostolle.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen, koska tämä asia
ratkaistaan?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, kun te-keskukset ja työ-
ja elinkeinotoimistot kuuluvat minun vastuulleni, sanon lyhyesti
vaan, että on ilman muuta selvää, että tilanteessa,
jossa työttömyys näyttää kasvavan,
ne henkilöstöleikkaukset, mitä aikaisemmin
on ollut suunniteltuna, eivät voi toteutua. Niistä on
pakko tinkiä. Seison koko tältä pituudeltani
näitten sanojen varassa.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee vielä sitten
näihin äkillisiin rakennemuutospaikkakuntiin,
nyt niitä on tulossa aika vauhtia, uusia paikkakuntia toinen
toisensa perään. Me joudumme ensinnäkin
pitämään tiukasti kiinni niistä aikaisemmista kriteereistä.
Höllemmin kriteerein kuin aikaisemmin ei oteta paikkakuntia
tämän erityisen menettelyn piiriin. Mutta Heinolassa — kieltämättä ne
menetykset, mitä siellä tiedetään — työpaikkamenetykset
ovat sen mittaisia, että ilman muuta ennen pitkää ja
hyvin nopeasti Heinola tullaan nimittämään
erityisalueeksi.
Vielä, arvoisa puhemies, jatkan, että ne toimet,
mitä elinkeinoelämän suuntaan on valmisteltu,
ovat luonteeltaan sellaisia, että ne rahat tulevat siinä vaiheessa
käyttöön, ne valtuudet tulevat siinä vaiheessa
käyttöön, kun niitä tarvitaan. Nyt
ne limiitit, mitä on esimerkiksi takausvaltuuksia tai lainoitusvaltuuksia
tai rahoitusvaltuuksia, riittävät tässä vaiheessa,
mutta kohta, vuodenvaihteen, (Puhemies: Kovasti on pitkä vastaus!)
ensi vuoden jälkeen, tarvitaan enemmän.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä valtion
tuottavuusohjelmasta: Vieläkään ei ole
tuotu yhtään selvitystä, tutkimusta tai
raporttia esille, mihin tämän 14 000 työpaikan
leikkaus perustuu. Niitä perusteita ei tuotu esille, ei
Vanhasen ykköshallituksen aikana eikä ole tuotu
tämän kakkosenkaan aikana. Eli kyseessä on
puhtaasti ideologinen leikkauslista.
Mutta siihen kysymykseen, minkä ed. Satonen otti esille:
Voitteko te, ministerit Pekkarinen ja Cronberg, taata sen, että valtion
tuottavuusohjelma ei johda siihen, että työ- ja
elinkeinotoimistoja lähivuosina radikaalisti vähennetään?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tarkoitus on, että Suomessa ei lähivuosina
lakkauteta yhtään työvoimatoimistoa,
työ- ja elinkeinotoimistoa, päinvastoin: siirrytään
ehkä siihen, että Timo Kietäväisen
ehdottaman monitoimipalvelupisteen avulla ehkä työ- ja
elinkeinohallinnon palvelupisteet voivat jopa lisääntyä siitä,
mitä ne tällä hetkellä ovat.
(Eduskunnasta: Onko Katainen samaa mieltä?)
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Täällä on puhuttu
paljon kansainvälisestä finanssikriisistä ja
mahdollisesta kovasta työttömyysasteesta, joka
mahdollisesti tulee. Noin vuosi sitten työministeri oli
Kaukoidässä virkamatkalla, ja Etelä-Pohjanmaalta
oli mukana delegaatio, ja otettiin sieltä metallimiehiä.
Siihen tilanteeseen varmasti ihan perusteltua. Nyt lehdistä olen
lukenut, että sieltä ollaan lähdössä jälleen
hakemaan lisää metallimiehiä Suomeen.
Katsooko työministeri, että on tähän
suhdannetilanteeseen ja mahdolliseen suureen työttömyysproblematiikkaan
nähden oikea hetki hakea kolmansista maista Suomeen metallimiehiä?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Kuten olen aikaisemmin todennut, joudumme
pitkällä aikavälillä valmistautumaan
työvoimapulaan. Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa
tulevaisuudessa. Kauhajoelle on tullut muistaakseni kahdeksan hitsaajaa,
siellä oli vuosi sitten erittäin suuri tarve metallityömiehistä,
siellä on jatkuvasti tarvetta. Nämä määrät
ovat pieniä, mutta ne antavat meille tärkeitä kokemuksia
ja tietoa siitä, miten työperäistä maahanmuuttoa
Suomessa toteutetaan.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan menen tuohon ed. Gustafssonin
alkupuheenvuoroon. On totta, että asetettiin tavoitteet
uusien työpaikkojen suhteen, mutta ne saavutettiin keskustalaisen
pääministerin, Matti Vanhasen, johtamassa hallituksessa
ja ylitettiin 50 prosentilla. Se on myös totta, että tänä päivänä saamme
lukea hyvin paljon lomautuksista, lomautusvaroituksista ja tällaisista,
jotka johtuvat tietysti, niin kuin täällä on
todettu, maailmanpoliittisista tilanteista, finanssikriisistä.
Onko nyt arveltavissa se, että näitä lomautusvaroituksia,
yt-neuvotteluita tavallaan yritykset lähtevät
käymään optionomaisesti, eli ne varaavat
mahdollisuuden, mikäli tämä tilanne syvenee?
Se saattaa koskettaa loppujen lopuksi vain muutamaa kymmentä ihmistä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Olemme kaikki nähneet tietysti sen,
että yt-neuvottelut aina kohdistuvat useasti hyvin paljon
suurempaan joukkoon kuin lopulliset toimenpiteet kohdistuvat.
Tässä ehkä koko yrityselämälle
erittäin vakava vetoomus siitä — kun
meillä on takana kuitenkin kymmenen hyvän vuoden
jakso, jonka aikana yritykset ovat vahvistaneet taseitaan, ja se taseiden
vahvistaminen on tapahtunut pitkälti sen ansiosta, että valtiovalta
on myös veropolitiikallaan antanut tähän
lisätilaa — että nyt tässä laskusuhdanteessa
työvoimasta pidettäisiin kiinni kaikin tavoin,
keskityttäisiin työvoimaosaamisen kehittämiseen
siinä vaiheessa, jos ei varsinaisia töitä ole,
ja varauduttaisiin tällä uuteen nousukauteen.
Tällä toimintatavalla me säilyisimme paljon
ehyempänä tässä laskusuhdanteessa,
ja pitkäaikaiset, kielteiset vaikutukset jäisivät
huomattavasti vähäisemmiksi kuin siinä tilanteessa, että työttömyys
kasvaa suureksi.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa puhemies! Palaisin vielä ed. Martti Korhosen
puheenvuoroon, jossa hän syyllisti hallitusta huonosta
työllisyyden hoidosta. Onko hän saman puolueen
puheenjohtaja, jonka varapuheenjohtaja eilisessä ryhmäpuheenvuorossa
ilmasto- ja energiapolitiikasta käytännössä musersi
ja murensi suomalaisen perusteollisuuden toimintaedellytykset?
Onko hallitus ehtinyt miettiä, mitä vasemmistoliiton
linjaus Suomen energia- ja ilmastopolitiikasta merkitsisi suomalaiselle
työllisyydelle ja perusteollisuuden toimintaedellytyksille?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä nukuin vähän
lyhyemmän yön ja mietin tätä kysymystä ja
tulin siihen lopputulokseen, että eilen käydyn
keskustelun perusteella kuitenkin vasemmistoliitonkin eduskuntaryhmän
keskuudessa on paljon niitä edustajia, jotka jakavat hallituksen
yhteisen näkemyksen, ja yhdistettynä tuo vasemmistoliittolainen siivu
tähän hallituksen yhteiseen näkemykseen on
niin vahva yhteinen tahto, että minä uskon, että energiapolitiikan
ratkaisuilla voidaan todella vahvistaa suomalaista elinkeinoelämää ja
suomalaista työllisyyttä.
Puhemies:
Ehkä nyt kuullaan kuitenkin, mitä vasemmistoliitto
itse itsestään ajattelee. (Naurua) Ed. Arhinmäki.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! On tietysti mielenkiintoista, että ministeri
Pekkarinen viettää unettomia öitä pohtiessaan
vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kantoja. Todettakoon nyt,
että meidän kantamme on se, että voidaan
panostaa esimerkiksi erittäin paljon työllistävään
uusiutuvaan energiaan — uusiutuvaa energiaa teollisuuteen — joka
työllistää merkittävästi
Suomessa, on merkittävä kasvuala. Jos Suomessa
enemmän panostettaisiin siihen, meillä olisi paljon
enemmän työpaikkoja. Sen vuoksi me haluamme tukea
myös muun muassa Rautaruukkia. Tarvitsemme terästä näihin
tuulivoimaloiden propelleihin, eivät ne pyöri
ilman sitä terästä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis kiinnitti täällä huomiota
siihen, mitä silloin vuosina 1992—1993 tapahtui,
kun reagoitiin siihen lamakauteen. Silloin ei osattu satsata valikoivaan
tuotannolliseen toimintaan ja yritystoimintaan. Nyt siihen on ainutlaatuinen
mahdollisuus. Eilinen energiastrategiakeskustelu osoitti sen, että näin
pitää juuri tehdä.
Kysynkin arvoisalta ministeri Pekkariselta: Voitaisiinko nyt
jo kannustaa sähkö- ja metalliteollisuutta ryhtymään
näitten laitteistojen valmistukseen, jotka uusiutuvan energian
hyödyntäminen välttämättä tarvitsee,
nyt jo, niin että se tuotanto olisi valmista niin, että kun
tullaan syöttötariffiaikakauteen, silloin meillä olisi
jo tämä puoli kunnossa? Elikkä ryhdytään
välittömästi toimenpiteisiin näissä asioissa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin minä joudun
kyllä kiistämään sen 1990-luvun
alun linjan. Kyllä silloin se valittu linja oli nimenomaan
vientivetoisen kasvun strategia, vientivetoisen teollisuuden strategia,
jolloin satsasimme osaamiseen, koulutukseen, tutkimukseen, teknologiaan
ja vientiin, ja seuraavat hallitukset jatkoivat tätä tietä.
Mitä tulee nyt siihen uuteen energiapolitiikan linjaukseen,
mitä eilen täällä esiteltiin,
niin kyllä siinä itse asiassa tähdätään
juuri siihen, mihinkä, ed. Pulliainen, te omassa puheenvuorossanne tähtäsitte.
Monin eri toimin meillä nyt jo tehdään erittäin
paljon uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi
ja edistämiseksi. Ihan niin kuin eilen täällä selonteon
esittelyssä lupasin, me "houkuttelemme" kaikki ne, joilla
on potentiaalisia investointeja, nyt näillä hyvillä investointituilla liikkeelle.
Ja siinäkin tapauksessa, että syöttötariffi
tulee vuoden 2010 vuoden alusta, niin varmistetaan ja taataan, että jos
ne yritykset pelkäävät, että syöttötariffi
onkin parempi, niin ne voivat siirtyä syöttötariffiin
vuoden 2010 alusta lukien. Tässä mielessä kaikkien — mitenkä nyt
sanoisikaan — houkuttimien pitäisi olla kunnossa investoinneille.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Modernin talouden lähes ainoa tapa
lisätä kasvua on tuottavuuden lisääminen.
On erittäin harmillinen juttu, että tälle
tuottavuusohjelmalle on tullut niin huono maine pelkkänä henkilöstövähentämisohjelmana.
Ehdotankin, että hallitus asettaisi jonkun työryhmän
kehittämään edelleen tätä ohjelmaa.
Mutta, arvoisa puhemies, tämän päivän
jymyuutinen, joka liittyy työllisyyteen, on se, että työmarkkinajärjestöt,
kaupan työnantajat ja Palvelualojen ammattiliitto Pam ovat
päässeet sopimukseen siitä, että kaupat
saavat olla sunnuntaina auki ja alle 400-neliömetriset
kaupat saavat olla auki milloin tahansa melkein.
Niin, minun kysymykseni on: Miten hallitus reagoi tähän
esitykseen, joka on usein yhdistetty myös työllisyyteen?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! On tietenkin hyvä, että kaupan
osapuolet ja tässä tapauksessa Suomen Kaupan Liitto
ja Pam työntekijäjärjestönä pääsivät
sopimukseen. Tässä on kyse toistaiseksi vain esityksestä.
Haluan korostaa sitä, että kyse ei ole hallituksen
esityksestä. Käymme keskustelua hallituspuolueiden
kesken. Tarkoituksena on löytää yhteisymmärrys
nimenomaan hallituksessa.
Tässä täytyy todeta vielä,
että on tietenkin hyvä, että työntekijät,
jotka ovat olleet vastustavalla kannalla sunnuntaiaukiolojen laajentamiseen, ovat
nyt keskustelemassa tästä. Mutta tässä vielä erityiskauppa
puuttuu kokonaan näistä osapuolista, ja kuuntelemme
myös heidän näkemyksiään.