Täysistunnon pöytäkirja 107/2009 vp

PTK 107/2009 vp

107. TIISTAINA 17. MARRASKUUTA 2009 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

16) Hallituksen esitys laiksi tupakkaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta

 

Tero Rönni /sd:

Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että en ensimmäisessä käsittelyssä kuullut ensimmäistäkään puolustavaa puheenvuoroa. Kukaan ei uskalla tupakkamiehiä taikka tupakoitsijoita puolustaa ollenkaan, mutta täytyy nyt tässä edes käyttää sen verran, että kyllähän tämä veronkorotus on ihan terveisiä jostain muualta kuin tästä päivästä.

Nyt vaan veroja nostetaan, eikä ymmärretä ollenkaan näitä seurauksia. Jos olisi julkisuudessa todettu, kuinka paljon sitä rahdataan tuolta itänaapurista tällä hetkellä pimeästi ja ympäri maailmaa, tulee Virosta ja Venäjältä, niin että siitä on tullut kannattavaa bisnestä. Kun me nostimme alkoholiveroa, niin nyt siinäkin rahtaus on selkeästi nähtävissä. Se jo nyt tunnustetaan Alkossa ja monessa muussakin, että rahtaus on lisääntynyt oleellisesti. Ja niin tulee käymään tässäkin.

Sitä tuodaan sitten oikein tolkuttomasti rekkakaupalla, ja aina iso osa pääsee läpi, ja hinta on ihan toisenlainen. Se on noin puolet siitä, mitä tällä hetkellä maksetaan itse. Minulla tietenkin on varaa maksaa siitä norttiaskista taikka sikarilootasta se, mikä siitä nykyään peritään. Ei siinä mitään, mutta täytyy sanoa, että pitäisi miettiä toinenkin kerta vielä, kuinka paljon kannattaa nostaa ja antaa salakuljettajille hommia ja töitä. Toki siinä vähän työllisyyttä myöskin siltä kantilta nostetaan, mutta tahtoo olla tuolle harmaan talouden puolelle. Veikkaisin, että useimmat salakuljettajat eivät kuitenkaan ilmoita sitä verotettavaksi tuloksi, minkä he siitä saavat.

Sirpa Paatero /sd:

Arvoisa puhemies! Ei tätä nyt voi jättää pelkästään tupakoitsijoitten sanaan tänäänkään.

Salakuljetuksen osalta meillä on tietenkin Tulli, joka on se, joka vastaa myöskin tästä osasta, että voiko niitä tulla ja kuinka paljon ja millä pelisäännöillä.

Toinen, mikä on erittäin hyvä uudistus, on se, että kun tupakanmyynti myöskin on tulossa luvanvaraiseksi, elikkä jos sitä ulkomailta tuotua tupakkaa myydään sitten paikoissa, joissa muutenkin myydään tupakkaa, niin on mahdollisuus ottaa tämä lupa kokonaan pois ja näihin päästään puuttumaan huomattavasti nykyistä paremmin, jotenka ne voidaan myöskin sanktioida, sen lisäksi, että ne luvat otetaan pois, niin myöskin jopa sakkoihin asti.

Tämä peruste siihen, että on tämä yksi keino myöskin käytössä. Muita keinoja myöskin samanaikaisesti etenkin nuorten osalle tulee olla. Käytössä on muun muassa askien koko, niin että pieniä askeja ei saa myydä, ja että missä paikoissa näitä on olemassa, ja tupakkapaikkojen osalta. Tällä hetkellä kaikki järkevät näkökohdat huomioiden mitään perusteita ei olisi sille, että tätä veronkorotusta ei tehtäisi, vaan kaikki terveydelliset syyt puoltavat paikkaansa.

Merja Kyllönen /vas:

Arvoisa puhemies! Sen verran täytyy edustajakollega Rönniä tukea tässä, että hän nosti erittäin tärkeän näkökohdan esille, koska tässä salakuljetettavassa tai ulkomailta tuotavassa tupakassa, varsinkin venäläisessä, on tätä kuuluisaa maahorkkaa eli mahorkkaa ja huomattavan paljon ikäviä aineita enemmän kuin mitä laillisesti myytävässä tupakassa. Elikkä ei suinkaan vähäteltävä ja pieni näkökohta, minkä edustajakollega Rönni esille nosti, että tällaisiakin terveysnäkökohtia pitää verotusta mietittäessä pohtia.

Keskustelu päättyi.