8) Hallituksen esitys eduskunnalle ajoneuvojen katsastus- ja
yksittäishyväksyntätehtävien
järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
on käsitellyt katsastuslakia koskevaa esitystä viime
kevään ja nyt syksyn aikana varsin perusteellisesti
eri näkökulmista ja tehnyt hyvää yhteistyötä myöskin
ministeriön suuntaan. Kiitokset siitä ministeriön
virkamiehille ja ministerille. Tämähän
on erittäin pitkässä juoksussa ollut
esitys. Tämä katsastuslain muutosesityshän oli
esillä jo viime hallituskaudella ministeri Vehviläisen
aikaan. Tässä esittelypuheenvuorossa tuon esille
joitakin keskeisimpiä kysymyksiä ja valiokunnan
kannanottoja tähän lakiesitykseen.
Esityksen tavoitteena on muun muassa kilpailun sekä palvelutarjonnan
lisääminen, alalle tulon helpottaminen sekä katsastuspalvelujen
alueellinen turvaaminen. Katsastusalaa on vapautettu kilpailulle
asteittain jo vuodesta 1994 lähtien. Markkinoilla on tapahtunut
muutaman viime vuoden aikana myönteistä kehitystä muun
muassa palveluiden saatavuuden ja hintakehityksen osalta, ja joillakin
paikkakunnilla katsastushinnat ovat laskeneet kilpailun lisääntymisen
myötä. Katsastuspalvelujen saatavuus harvaan asutuilla
seuduilla ei kuitenkaan saadun selvityksen mukaan ole ainakaan olennaisesti
parantunut. Suurimpien toimijoiden markkinaosuudet ovat laskeneet
selkeästi muutamien viime vuosien aikana, mutta edelleen
kahdella markkinoiden suurimmalla toimijalla on lähes 60
prosentin markkinaosuus. Lisäksi määräaikaiskatsastuksen
hinnoissa on tälläkin hetkellä erittäin
suuria eroja. Esimerkiksi 10.10. kuluvaa vuotta katsastuksen hinta
Heinolassa oli 39 euroa ja Ivalossa 115 euroa. Näillä perusteilla
valiokunta pitää esityksen kilpailun edistämistä koskevia
tavoitteita perusteltuina ja kannatettavina.
Katsastuksen riippumattomuus on ollut yksi kohta, jota on tämän
lakiesityksen yhteydessä todella perusteellisesti selvitetty.
Esityksen mukaan jatkossa määräaikaiskatsastusten
ja valvontakatsastusten kohdalla luovuttaisiin nykyisestä katsastusluvan
haltijan varsin tiukasta riippumattomuusvaatimuksesta ja luvan voisivat
jatkossa saada esimerkiksi huolto- ja korjaamoalan yritykset
tai muutkin ajoneuvoalalla toimivat. Yhden luukun periaatetta soveltaen
ajoneuvo voitaisiin esimerkiksi huoltaa ja katsastaa samassa toimipaikassa.
Se on asiakkaiden kannalta hyvä asia, ja valiokunnan kannalta
tämä on erittäin kannatettavaa.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että katsastustoiminnan
luonteesta johtuen on erittäin tärkeää, että sen
luotettavuus varmistetaan myös jatkossa. Esityksessä on
ehdotettu useita säännöksiä, joilla
pyritään osaltaan turvaamaan katsastustoiminnan
riippumattomuus ja luotettavuus. Katsastusluvan myöntämisen
edellytyksenä on muun muassa, että hakijan toiminta
on järjestetty siten, etteivät hakijan harjoittama
muu ajoneuvoihin liittyvä toiminta kuin katsastustoiminta taikka
muut seikat kuin ajoneuvon kuntoon sekä säännösten- ja
määräystenmukaisuuteen liittyvä arviointi
vaikuta katsastuksen lopputulokseen. Lisäksi katsastus
ja muu toimenpide on erotettava ajallisesti ja muutoinkin selvästi
toisistaan. Katsastusluvan haltijan toimipaikassa ei saisi katsastaa
katsastusluvan haltijan omia ajoneuvoja, yrityksen omistamia tai
hallitsemia ajoneuvoja. Vastaavasti ajoneuvon korjannut tai huoltanut
henkilö ei saisi katsastaa korjaamaansa tai huoltamaansa
ajoneuvoa. Lisäksi katsastusluvan hakijalta edellytetään
ISO 9001 -standardin mukaista laadunhallintajärjestelmää ja
esityksessä on säädetty muun muassa katsastajan
ammattitaito- ja koulutusvaatimuksista.
Valiokunta katsoo asiantuntijakuulemisen ja saamansa selvityksen
perusteella, että edellä mainitut katsastustoiminnan
riippumattomuutta ja luotettavuutta turvaavat säännökset
täydennettyinä tehokkaalla valvonnalla pystyvät
asianmukaisesti sovellettuina ja toteutettuina turvaamaan katsastustoiminnan
yleisen luotettavuuden ja toiminnan muun asianmukaisuuden.
Esityksessä on ehdotettu useita säännöksiä, joilla
pyritään varmistamaan myös säännösten noudattamisen
valvonnan tehokkuus. Valiokunta pitää erityisen
tärkeänä, että Liikenteen turvallisuusvirastolle
taataan jatkossa riittävät resurssit valvonnan
toteuttamiseen. Sääntelyn noudattamisen valvonnalla
on osaltaan välttämätöntä varmistaa
jatkossa, ettei uusi katsastuspalvelujen järjestämistapa
aiheuta tarpeettomia lieveilmiöitä tai vaaranna
katsastustoiminnan asianmukaisuutta. Esityksen mukaan muun muassa
yksittäishyväksyntöjä ja eräitä erityiskatsastuksia suorittavien
toimijoiden tulee myös tarjota näiden katsastusten
lisäksi saman ajoneuvoluokan määräaikais- ja
valvontakatsastuksia, jolloin nykyisen kaltaisia riippumattomia
määräaikaiskatsastuspalvelujen tarjoajia
olisi tätä kautta jatkossakin markkinoilla. Valiokunta
pitää erittäin hyvänä,
että tämä antaa asiakkaille mahdollisuuksia
valita itse, millaisia katsastuspalveluja haluavat käyttää.
Esityksen mukaan niin sanottu katsastuksen jälkitarkastus
voitaisiin jatkossa tehdä missä tahansa katsastustoimipaikassa.
Valiokunta pitää tätä ehdotusta
erittäin hyvänä ja asiakkaan näkökulmasta
katsastusprosessia joustavoittavana menettelynä.
Raskaan kaluston ja kevyen kaluston katsastuksen eriyttämisestä muutama
sana: Tällä hetkellä katsastusluvan haltijan
tulee pystyä huolehtimaan sekä raskaan että kevyen
ajoneuvokaluston katsastuksesta, vaikka katsastuksista ainoastaan
noin 6 prosenttia on raskaan ajoneuvokaluston katsastuksia. Tämä on
johtanut raskaan kaluston katsastustoiminnassa ylikapasiteettiin, tarpeettomiin
laiteinvestointeihin, katsastusverkoston päällekkäisyyksiin
ja samalla alhaiseen käyttöasteeseen. Valiokunta
pitää tältä kannalta hyvänä,
että katsastusluvan voisi jatkossa saada erikseen kevyiden
ajoneuvojen katsastuksiin, erikseen raskaiden ajoneuvojen katsastuksiin
tai molempiin. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että lakia toimeenpantaessa
ja lain vaikutusten arvioinnissa varmistetaan raskaan kaluston katsastustoimipaikkaverkoston
riittävyys. Raskaan kaluston katsastusverkko ei saa muodostua
kohtuuttoman harvaksi, eikä uudistus saa johtaa raskaan
kaluston katsastushintojen olennaiseen kohoamiseen.
Arvoisa puhemies! Katsastajien koulutusvaatimukset ovat yksi
osa tätä hallituksen esitystä, ja esityksessä on
lähdetty siitä, että myös käytäntöön
joiltakin osin ehkä insinööritutkintoja
konkreettisemmin keskittyvien ammattitutkintojen kautta tulee olla
mahdollista päästä katsastusalalle. Valiokunta
pitää tätä kannatettavana. Katsastajalta
edellytettäisiin esityksen mukaan peruskoulutuksen lisäksi
jatkossakin jatkokoulutusta sen varmistamiseksi, että katsastajilla
on riittävät tiedot ja taidot katsastuksen suorittamiseen. Valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että koulutuksella pystytään myös
jatkossa huolehtimaan siitä, että katsastusta
koskevaa osaamista löytyy riittävästi
kaikkien ajoneuvoluokkien erityisvaatimusten mukaisesti.
Vielä muutamia näkökohtia: Valiokunta
on pohtinut asian käsittelyn yhteydessä myös
eräänlaista kiertävän katsastajan
toimintamallia, jossa katsastustoiminta perustuisi riippumattomiin katsastustoimipaikkoihin
(Keskeltä: Se olisi ollut järkevää!)
ja niiden lisäksi esimerkiksi kaupallisia korjaamoja kiertävien
riippumattomien katsastusmiesten käyttöön.
Malli saattaisi muun muassa edesauttaa katsastuspalvelujen toteuttamista
haja-asutusalueilla. Valiokunta toteaa, että niin sanottua
kiertävän katsastajan mallia ei ole ollut mahdollista
arvioida riittävän seikkaperäisesti tämän
esityksen käsittelyn yhteydessä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että mallin hyödyntämismahdollisuudet
arvioidaan jatkossa perusteellisesti lain vaikutusten arvioinnin
ja valiokunnan ehdottamassa lausumassa tarkoitetun selvityksen yhteydessä.
Vielä muutoksista ja siirtymäsäännöksistä: Valiokunta
ehdottaa katsastajan koulutusta koskevia säännöksiä täsmennettäväksi
ja yhdenmukaistettavaksi muiden koulutusta koskevien säännösten
ja käynnissä olevan muun valmistelun kanssa. Lisäksi
valiokunta ehdottaa eräitä täsmennyksiä laadunhallintajärjestelmän
hankkimismenettelyjä koskeviin säännöksiin.
Valiokunta ehdottaa myös katsastuksia koskeviin valvontatarkastuksiin
liittyen ajoneuvon pysäyttämisoikeuden rajaamista
selvästi vain katsastustoimipaikoissa oleviin ajoneuvoihin.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että Trafilta poistettaisiin
ehdotettu hieman erikoinen oikeus valittaa Trafin omasta päätöksestä.
Esityksen mukaan lain voimaan tullessa katsastusluvat olisivat
voimassa lupien voimassaoloajan loppuun saakka. Jos luvan voimassaolo kuitenkin
päättyisi aikaisemmin kuin kolmen vuoden kuluttua,
luvanhaltija saa halutessaan jatkaa luvanmukaista katsastustoimintaa
kolme vuotta.
Valiokunta pohti asian käsittelyn yhteydessä perusteellisesti
myös katsastustoimintaan liittyvien tehtyjen investointien
asemaan liittyviä kysymyksiä. Saamansa selvityksen
perusteella valiokunta pitää ehdotettuja siirtymäaikaa
koskevia säännöksiä riittävinä myös
alalla nykyisin toimivien kannalta. Valiokunta kuitenkin katsoo,
että myös esityksen hyväksymisen ja lain voimaantulon
välille on kohtuullista jättää riittävästi
aikaa, vähintään kuusi kuukautta.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi kolme
lausumaa. Kyseiset lausumat koskevat katsastustoiminnan valvonnan
mahdollisimman tehokkaan ja kattavan järjestämisen
tarvetta sekä lain vaikutusten tiiviin seurannan ja arvioinnin tärkeyttä.
Valiokunta myös ehdottaa, että lain tavoitteiden
toteutumisesta, lain vaikutuksista ja mahdollisista muutostarpeista
tulee toimittaa kattava selvitys viimeistään vuoteen
2016 mennessä.
Arvoisa puhemies! Tämä valiokunnan mietintö on
yksimielinen, ja siitä tämän käsittelyn
kaikkia osapuolia kiitän.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pääperiaatteiltaan tämä esitys
on hyvä ja kannatettava, raskaan ja kevyen eriyttäminen,
koulutusvaatimukset ja niin poispäin, mutta yksi vakava
asia tässä on, minkä takia minun mielestäni
tätä ei olisi pitänyt eteenpäin
viedä, ja se on katsastuksen riippumattomuus. Pitää olla
niin, että toinen tekee ja toinen taho tarkastaa. Ei voi
toimia suomalaisessa yhteiskunnassa riippumattomasti niin, että sama taho
tekee ja sama taho tarkastaa. Ei meillä rakentamisessakaan
toimita niin, että kirvesmies rakentaa ja kirvesmies tarkastaa,
vaan kirvesmies rakentaa ja sen jälkeen rakennustarkastus tarkastaa.
Minun mielestäni tuntuu erikoiselta, että valiokunta
piti tätä riippumattomuuden murentamista muka
asiakkaan kannalta hyvänä asiana. Se tulee tuottamaan
turhaa katsastusta, turhaa huoltamista, ja tämä kiertävän
katsastajan malli olisi ollut huomattavasti parempi. En ymmärrä, että nyt
ryhdymme Suomessa tekemään tämäntyyppistä toimintaa,
jossa riippumattomuus vaarantuu. Voisi kysyä, onko tämä nyt
sitten keino vähentää kuntien tehtäviä,
kun kohta varmasti luovutaan rakentamisenkin valvonnasta, sillä kirvesmieshän
ne voisi samalla periaatteella tarkastaa.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä uudistuksellahan tähdätään
siihen, että lisättäisiin kilpailua ja
kuluttaja hyötyisi siitä sitä myöten,
kun kilpailu lisääntyy. Mutta samalla tavalla
kuin edustaja Heinonen olen kyllä hiukan huolissani siitä,
että kun tämä suorittava ja tarkastava
liike on sama, niin sekin saattaa johtaa siihen, että kustannukset
nousevat. Kuluttajahan se on, joka maksaa sitten nämä viulut.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Katsastuksen avaaminen korjaamoille kyllä epäilyttää.
Kilpailun lisäämisestä voi sanoa sen,
että kilpailu on toiminut monilla paikkakunnilla hyvin,
siksi ihmettelen hieman tätä, vaikka noihin ponsiin
halusin uskoa ja olin niitä hyväksymässä.
Mutta edelleen esitän sen kysymyksen, miten luotettavuus,
riippumattomuus toteutetaan, kuinka valvojia on riittävästi. Norjassa
on 50 valvojaa katsastustoiminnalle, vaikka siellä on pienempi
katsastustoiminta.
Valitettavasti on vain näin, että kun korjaamoille
annetaan oikeus katsastaa, niin siinä on mahdollisuus siihen,
että siellä ylikorjataan autoja, vaikkakin on
eri henkilö korjaamassa ja katsastamassa. On vedottu, että maaseudulle
katsastuspalveluja tulee lisää. Tämä ei
välttämättä toteudu, koska maaseudun
nyrkkipajat eivät pysty ostamaan edes katsastuslaitteita.
Suuret autoliikkeet saavat tulonlähteen rahastamalla autoilijoita.
Se, mikä tässä on hyvää,
on se, että ponnessa kuitenkin todetaan, että me
seuraamme tätä tilannetta ja jos väärinkäytöksiä tapahtuu,
lakiin on mahdollisuus myös puuttua.
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä kyllä katsoisin tässä erityisesti
sitä asiakasnäkökulmaa. Jos nyt miettii
sitä, että tarjonta kasvaa, niin se tuo paljon
hyvää. Se tuo joustavuutta myöskin, kun
auton saa samalla huollatettua ja saa sen katsastusleiman siihen.
Minä uskon myös siihen, että tämä lakiesitys
kyllä tuo niitä hintoja alaspäin.
Onhan tässä toki riskejä olemassa
nimenomaan sen suhteen, tehdäänkö turhaa
huoltotyötä ja niin edelleen. Sen vuoksi koulutus
on tärkeää, minkä valiokunnan
puheenjohtajakin toi tuossa esille: on äärimmäisen
tärkeätä, että siellä on
asiantuntevat henkilöt hoitamassa työtä.
Mutta tärkeää on myöskin tämä valvonta
tähän liittyen. Nämä molemmat
ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.
No, kuluttajan oikeudet toteutuvat kyllä varmasti ainakin
pienillä paikkakunnilla. Siellä ei ole yrittäjillä kyllä varaa
koijata kahta kertaa asiakasta, joten uskon, (Puhemies koputtaa)
että siltä osin tämä kyllä tulee
toteutumaan.
Mutta kun täällä on ministeri paikalla,
niin kysyisin, onko ministeriö kuinka valmistellut sitä, että aiotaanko
tämän lain etenemistä (Puhemies: Minuutti
on täynnä!) sen täytäntöönpanon
jälkeen seurata.
Janne Sankelo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lain tavoitteena on alan kilpailun ja palvelutarjonnan
lisääminen, ja uskon, että yhden luukun
periaate on asiakkaan kannalta hyvä ja käytännöllinen
asia. Huolto ja katsastus samassa paikassa on monille autoilijoille
tervetullut uudistus, vaikka tämä riippumattomuus on
paljon keskustelua herättänytkin.
Muutamia kysymyksiä heräsi valiokunnan pohtiessa
tätä asiaa, ja kun ministerikin on paikalla, voisin
niitä tässä sitten esittää.
Eli pohdittiin sitä, jyräävätkö merkkikorjaamot
pienet, itsenäiset katsastusasemat, joiden varassa ollaan
monilla pienemmillä paikkakunnilla. Miten käy
raskaiden ajoneuvojen katsastusverkolle? Ylikorjataanko autoja,
kun riippumattomuudesta tingitään? Eli katsastuspalvelujen
alueellisesta saatavuudesta tulee huolehtia tämän
lain säätämisen jälkeenkin,
mutta tässä muutama kysymys.
Mirja Vehkaperä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tulevaisuudessa siis sama yritys saa sekä katsastaa
että korjata autoja. Riippumattomuus-, esteellisyysasiat
olivat erittäin isosti tapetilla, kun valiokunta tätä käsitteli, ja
siksi asia kävi perustuslakivaliokunnan perusteellisessa
käsittelyssä, ja emme nähneet, että poljemme
lakia sillä tavalla, että esteellisyysnäkökulmia
ei olisi otettu huomioon. Tämä esteellisyys on
hallintolaissa kirjoitettu niin, että sama ihminen ei voi
sekä korjata että katsastaa samaa autoa. Esteellisyyttä ei
siten synny tässä asiassa. Kun ajoneuvojen katsastus
tulevaisuudessa järjestetään näin,
niin sen puolesta ja sitä vastaan on argumentteja, mutta
asiakas on se, joka valitsee. Hän voi edelleen valita sen,
että hän käy ajoneuvoa eri paikassa katsastuttamassa
ja toisessa paikassa sitten korjauttamassa. Elikkä asiakas
itse päättää, minkälaisen
palvelun hän tulevaisuudessakin haluaa.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä sama asia oli esillä jo
viime eduskuntakaudella, eikä se edennyt eduskunnassa sen
tähden, että nämä samat duubiot,
jotka tässä salissa on nostettu esiin, olivat
voimakkaasti esillä valiokunnassa. Ihmeteltiin juuri sitä riippumattomuutta,
kun sama henkilö korjaa ja sama henkilö tarkastaa.
Nyt kuitenkin käsissäni on yksimielinen valiokunnan
mietintö. Hämmästelen suuresti sitä,
että täällä salissa osa, joiden
nimi on täällä alla, irtisanoutuu nyt
tästä yksimielisestä mietinnöstä.
Muutokset olisi pitänyt tehdä mietintöön,
tai sitten perässä olisi pitänyt olla
vastalause. Mielestäni meidän, muun eduskunnan, täytyy
voida odottaa sitä, että valiokunta tekee mahdollisimman
hyvää työtä ja kun nimet ovat alla,
niin he sitoutuvat siihen omaan mietintöönsä.
Mielestäni tämä järjestelmä toimii
näin ja on sitä kautta uskottava.
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä riippumattomuus keskusteluttaa
edelleen, ja ehkä aivan lyhyesti totean, niin kuin valiokunnan
jäsen, edustaja Vehkaperä hyvin tuossa edellisessä puheenvuorossaan
toi esille, että kuluttaja valitsee itse sen paikan, jossa
hän ajoneuvonsa katsastuttaa. Jos hän haluaa tehdä sen
yhden luukun periaatteella, niin hän voi tehdä sen
siellä korjaamossa ja korjaamon katsastustoimipaikassa,
mutta jos hän haluaa tehdä sen riippumattomassa
katsastustoimipaikassa, jossa ei ole korjaustoimintaa, niin hän valitsee
sen.
Vielä siihen luotettavuuteen, että ylikorjataanko
tai vaaditaanko katsastuksessa sellaisia korjauksia, joita oikeasti
ei tarvitsisikaan, niin tässä lakiesityksessähän
on muutos siihen, että tuo jälkitarkastus voidaan
tehdä toisessa katsastustoimipaikassa kuin missä katsastus
on aloitettu. Nythän on pakko viedä se katsastus
loppuun siinä toimipaikassa, missä se on aloitettu,
ja jälkitarkastuskin on siellä suoritettava.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Näyttää, että keskustelu
ei lopu. Vielä annetaan neljä vastauspuheenvuoroa
ja sitten siirrytään puhujalistaan. Ensin vastauspuheenvuoro
edustaja Östman, sitten Heinonen, Mäkipää ja
Alatalo.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tulevilta korjaus- ja katsastusliikkeiltä edellytetään
ISO 9002 -laatu- ja standardisointijärjestelmää.
Tämä järjestelmä on sinänsä hyvä — ja
eri toimialoilla jo käytössä — ohjaamaan
toimintaa sekä laadun ylläpitämiseksi.
Kysyisin ministeriltä, kuinka pitkälle on mietitty,
millä tavalla näitä järjestelmiä ylläpidetään.
Kuka on esimerkiksi sertifioiva taho? Mikä taho tekee nämä sisäiset
tarkastukset, kuinka usein ja kuinka laajasti näissä liikkeissä?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten vastauspuheenvuoro edustaja Heinonen, ja vielä Torniainen
ja Kopra olivat pyytäneet aikaisemmin, niin että hekin
saavat.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! No se nyt vielä puuttuisi, että sama
henkilö huoltaisi ja katsastaisi, mutta sama yritys kuitenkin
kelpaa täällä liikenneministerille ja
valiokunnalle. Eli sama yritys, sama palkanmaksaja, sama aamukahvipöytä,
siitä lähdetään yhdessä huoltamaan
autoja ja katsastamaan. Ei voi valita tämän jälkeen
sitä, missä auton katsastaa, kun tämä laki
tulee tappamaan meidän autokatsastuksen. Se tulee keskittymään
suuriin autokorjaamoihin, merkkiliikkeisiin.
Joku edustaja keskustasta sanoi, että eivät
yritykset voi koijata, huijata näitä asiakkaita.
(Mikko Savolan välihuuto) — Se oli edustaja Savola. — Sitten
voi kysyä sitä, että jos ei huijata,
niin katsotaanko sitten läpi sormien, kun halutaan olla siellä pienessä autokorjaamossa
hyvää kaveria ja saada se asiakas tulevaisuudessakin
sinne. On tärkeää pitää erillään
autokatsastus, ja pitää tietysti muistaa se, että ei
riitä, että auto on katsastettu ja liikennelain
mukainen silloin katsastuspäivänä, vaan
senhän pitää olla tietysti joka päivä,
kun sillä ajetaan.
Lea Mäkipää /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ainakin edustaja Jokinen mainitsi, että jokainen
voi valita, missä autonsa katsastaa, ja sehän
pitää paikkansa. Mutta nyt perustuslakivaliokuntakin
on kiinnittänyt huomiota siihen, että nykyisen
lainsäädännön perusteella tiedetään,
että katsastusluvan saanut elinkeinonharjoittaja on investoinut
tähän katsastusasemaan valtavasti varoja — olen
käynyt omalla paikkakunnalla, ja monella muullakin paikkakunnalla
on näitä yksityisasemia — ja kyllä se tietää sitä,
että jos ajatellaan myös tätä nykyisten yrittäjien
toimintaa, käy niin, että kun on korjaamoja joka
kylällä, niin kyllä varsinaiset katsastustoimintapaikat
loppuvat ja nämä keskittyvät entistä enemmän.
Olisin kyllä toivonut, että oltaisiin vielä käyty
laajempaa keskustelua, vaikka tämä on yksimielinen
ollut, mutta täällä on niin paljon sitä epämääräisyyttä,
että toivoisin, että tätä voitaisiin
vielä siirtää.
Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen nosti esille kyllä tärkeän
asian, nimittäin riippumattomuuden, ja siitä käytiin
myöskin liikenne- ja viestintävaliokunnassa erittäin
paljon keskustelua ja kuultiin mielipiteitä ja kuultiin
nimenomaan asiantuntijoita ja myöskin perustuslakivaliokuntaa tästä asiasta.
Oikeastaan se, että siitä käytiin niin paljon
keskustelua, aikaansai sen, että liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietintö on yksimielinen. Siinä todetaan, että uudessa
lainsäädännössä on
erityisen tärkeää, että riippumattomuus
säilyy tulevaisuudessakin ja että katsastus ja
korjaus kuitenkin säilyvät vähintään
eri henkilöillä. Jatkossa on myöskin
seurattava, että katsastuksesta ei ohjata omalle korjaamolle
turhiin korjauksiin autoja. Myös palvelujen hintakehitystä on jatkossa
seurattava erityisen tarkasti, jotta hinnat pysyvät kohtuullisina
ja tarkastukset laadukkaina. Lyhyesti voi sanoa, että valvonnalla
on tässä suuri rooli ja Liikenteen turvallisuusvirastolla
tulee tulevaisuudessakin olla edellytykset hoitaa katsastustoiminnan
valvonta riittävällä tavalla.
Jukka Kopra /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Alatalo totesi, että monilla
paikkakunnilla kilpailu katsastusalalla toimii jo nyt, nykyisen
lain puitteissa. Tähän voi vain todeta, että hyvin
monilla paikkakunnilla se ei toimi tällä hetkellä nykyisen
lain puitteissa. Jos ajatellaan keskimääräisen
katsastuksen hintaa, se on muutamia kymppejä, mutta on
paikkakuntia, joilla se on jopa yli 100 euroa ja kuluttajalla ei
ole varaa valita, missä autonsa katsastaa. Tässä suhteessa
kyllä tätä uutta lakia tarvitaan.
Vähän harmittaa, että täällä tunnutaan
pitävän suomalaisia yrittäjiä epärehellisinä.
Kyllä minä luotan suomalaisiin autokorjaamoihin
ja yrittäjiin, ja kannattaa pitää mielessä,
että näissä yrityksissä on oltava
kunnon sertifioitu ja auditoitu laatujärjestelmä,
jotta tätä katsastustoimintaa voidaan harjoittaa.
Ei mikä tahansa puijari pysty tällaista toimintaa
silloin harjoittamaan.
Tietenkin nyt, kun ministeri on paikalla, haluaisin kuulla myöskin
ministerin näkemyksen, pitääkö hän
tätä suurena uhkana, että nyt merkkiliikkeet
sitten turhaan korjauttaisivat asiakkaidensa autoja ennen kuin katsastavat
niitä tiloissaan. Minä en ainakaan pidä sitä uhkana.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten viimeinen vastauspuheenvuoro, edustaja Alatalo, ja sitten
siirrytään puhujalistaan.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kilpailun lisäämisen haittavaikutukset
näkyvät nyt jo: A-Katsastus on irtisanonut ihmisiä,
työntekijöitä. Itse olen ollut kriittinen
tässä, mutta olen todennut, niin kuin puheenjohtaja
Jokinen tuossa sanoi, että on kuitenkin vielä mahdollisuus
asiakkaalla itse päättää, että hän
voi mennä myös sellaiseen katsastustoimipisteeseen,
jossa ei korjata, ja on myös tämä jälkikatsastamismahdollisuus.
Mutta totta kai tätä luotettavuutta, riippumattomuutta
täytyy seurata koko ajan, että ei tule näitä väärinkäytöksiä.
Se on tärkeää, ja on hyvä, että meillä on
nuo ponnet olemassa, joissa nimenomaan me tarkistamme tätä asiaa
sen jälkeen, kun tämä on käytössä,
voivatko ihmiset saada luotettavaa katsastamista. Kun sinä viet
kuluneet jarrupalat, niin nykyään sinulle voi
katsastusmies sanoa, että okei, sinä voit ajaa
noilla vielä, ei niitä tarvitse vielä vaihtaa,
mutta merkkiliike saattaa sanoa, että kyllä ne
pitää nyt vaihtaa. Joka tapauksessa meidän
täytyy hyvin tarkkana olla tämän asian suhteen
jatkossa.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys uudeksi katsastuslainsäädännöksi
on herättänyt vilkasta keskustelua sekä ammattilaisten
että amatöörien keskuudessa. Palautetta
on tullut valiokunnan käsittelyn aikana, ja täälläkin
on jo käyty vilkasta debattia. Näkemykset uudistuksesta
vaihtelevat kovastikin jopa paikkakuntien sisällä.
Itsekin sain maanantaina palautetta Alajärveltä.
Kaksi soittajaa otti yhteyttä, ja he olivat keskenään
täysin päinvastaista mieltä siitä,
mikä tämän uudistuksen hyvyys on. Aihe
puhuttaa, koska katsastus koskettaa monia suomalaisia.
Katsastusalan kilpailu- ja palvelutaso on parantunut viimeisten
vuosien aikana. Menneiltä vuosikymmeniltä on monilla
suomalaisilla värikkäitä kokemuksia alan
toiminnasta yrmeän katsastusmiehen mulkoillessa autoa ja
välillä auton tuojaakin. Nyt palvelu on parantunut,
kiitos siitä. Valiokunnan selvityksen mukaan yrityksiä on
80 ja toimipaikkoja jo 350 tällä hetkellä ja
alan kahden suurimman toimijan markkinaosuus on noin 60 prosenttia.
Hinnoissa on eroja maan eri osien välillä edelleenkin,
mikä tuossa äsken tuli myös esille.
Lakiesityksen mukaan katsastusluvat voi jatkossa saada erikseen
kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen katsastamiseen ja samalla luovutaan tiukasta
riippumattomuudesta muuhun ajoneuvoalan toimintaan. Tämä herätti
valiokunnassa paljon keskustelua, ja se herättää edelleenkin. Yksittäishyväksynnän
tekijältä edellytetään kuitenkin
jatkossa edelleen riippumattomuutta.
Arvoisa puhemies! Lain tavoitteena on siis alan kilpailun ja
palvelutarjonnan lisääminen, alalle tulon helpottaminen
ja palvelujen alueellinen turvaaminen. Kaikki hyviä, tavoiteltavia
asioita. Ja niin kuin totesin, huolto ja katsastus samassa paikassa
on monille autoilijoille tervetullut uudistus. Kuitenkin katsastuspalvelujen
alueellisesta saatavuudesta tulee huolehtia jatkossakin. Voisi kääntää tätä keskustelua
myös niinkin päin, että katsastajia on
myös syytä kannustaa kehittämään
huoltopalveluja. Voidaanhan tämä nähdä näinkin
päin.
Eli lain vaikutuksia on syytä seurata tarkasti. Tässä Liikenteen
turvallisuusviraston rooli on keskeinen, ja myös liikennevaliokunta
haluaa olla mukana myöhemmässä vaikutusten
arvioinnissa. Mutta niin kuin valiokunnan puheenjohtajakin taisi
tuossa todeta, niin uudistusta on tarkasteltava kokonaisuutena,
ja tässä hallituksen esityksessä kokonaisuus
toimii kohtuullisen hyvin. Ja niinhän se on, että asiakas
on aina oikeassa.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ajoneuvojen katsastus on siis tulevaisuudessa
mahdollista yhden luukun periaatteella. Sama yritys voi katsastaa
ja korjata autoa. Asia ja laki ovat lähtöisin
jo edelliseltä vaalikaudelta, joten nyt ollaan hiihdetty
jo pitkä matka, kun olemme päätepisteessä.
Tavoitteena oli, että uusi ajoneuvojen katsastuslaki mahdollistaa
kilpailun ja palvelutarjonnan lisäämisen, alueellisen
katsastuspalvelun mahdollisuuden myöskin syrjäseuduilla
ja osaltansa myöskin kustannuksia alentavan vaikutuksen.
Alalle on syntynyt viime vuosina useita kymmeniä katsastusyrityksiä,
joten kilpailu on omalta osaltaan jo koventunut ja hinnatkin laskeneet. Tulevaisuudessa
yhden luukun periaate kuitenkin mahdollistaa sen, että asiakas
valitsee. Asiakas voi edelleenkin mennä eri paikkoihin
katsastamaan ja korjaamaan autoaan tai sitten valita näitä samalla
luukulla olevia palveluita.
Valiokunnan lausuma helpottaa monella tavalla asian hyväksymistä,
koska me haluamme tiiviin seurannan siihen, että kun katsastus
on edelleenkin luvanvaraista, jota valvoo Liikenteen turvallisuusvirasto,
ja siihen halutaan lisää myöskin resursseja,
niin valvonnan ja resurssien pitää olla taattuja
ja mukana tässä asiassa. Me haluamme myöskin,
että koko lain tarkastelu tästä riippumattomuusnäkökulmasta
tuodaan eduskuntaan viimeistään sitten 2016 loppuun
mennessä ja tarkastellaan useista näkökulmista,
ovatko ne tavoitteet ja periaatteet, miksi tämä laki
on pitänyt synnyttää, myöskin
toteutuneet ja tuoneet sitä helpotusta asiakkaan arkeen.
Lailla on siis puolensa ja toinen puolensa. Siirtymäaika
on kuusi kuukautta, jolloin lain toimeenpanon ja sen hyväksymisen
välisen ajan yritys voi soveltaa ja sopeutua tulevaan uuteen
tilanteeseen, mutta tuo kolmen vuoden siirtymäaika mahdollistaa
myöskin sen, että paljon investoineet yrittäjät
pystyvät sopeutumaan tähän uuteen tilanteeseen.
Pidän hyvänä, että kevyen
ja raskaan kaluston katsastuksen eriytyminen mahdollistuu, koska raskaan
kaluston katsastuspotentiaali on ainoastaan tuo 6 prosenttia. Vaikkakin
viime viikonloppunakin sain Sotkamosta viestiä, että huoli
raskaan kaluston katsastuspisteistä on todellinen, niin
katson, että me madalsimme vielä sitä kynnystä,
että aivan kaikkia sellaisia raskaan kaluston tarpeisiin
vastaavia säännöksiä ei yritysten tarvitse
noudattaa, jos syrjäseuduille halutaan tällaisia
pisteitä perustaa.
Koulutusvaatimukset säilyvät lähestulkoon samanlaisina,
elikkä ammattikorkeakoulututkinto vaaditaan edelleenkin
ja korkea koulutus sillä tavalla, että ammattitaito
on hyvä ja siihen riittävä pätevyys
olemassa.
Kaikkein eniten valiokunnassa puhututti tietysti tämä esteellisyys—riippumattomuus-asia,
josta
todellista tarkastelua vaaditaan näitten vuosien aikana,
kun tämä laki astuu täytäntöön.
Esteellisyyssäädökset ovat hallintolaissa
edelleenkin, ja ne ovat tiukat, ja niitä on noudatettava. Sama
henkilö ei voi siis katsastaa ja huoltaa samaa ajoneuvoa.
Toivon, että myöskin laatujärjestelmä,
joka vaaditaan katsastuspisteeltä tulevaisuudessa, tuo
sitä luotettavuutta ja esteellisyyspelkojen madaltamista
sitten tähän katsastukseen.
Tulevista ajatuksista toivon myöskin, että liikenne-
ja viestintäministeriössä liikenneministerinä voisitte
miettiä vielä, voidaanko tätä kiertävää katsastusmahdollisuutta
tuoda sitten mukaan, koska se tuli aika monen asiantuntijakuulemisen
myötä esille, että se olisi suuri helpotus etenkin
tuolla harvaan asutuilla alueilla.
Muutama vastaan potkiva ajatus on tässä lain valmistelun
tiimellyksessäkin ollut mukana. On selvää,
että osa miettii, laskeeko tämän lain
myötä katsastuksen hinta vai ei. Senhän
me näemme, kun elämme. Valvontakustannuksethan
nousevat. On arvioitu, että tämä lisävalvonta
tulee maksamaan valtiolle 2,8 miljoonaa euroa. Nyt moni voi kysyä,
miksi sitten näin raskaasti muutetaan ja tulee lisää kuluja
valtiolle. On ajateltu niin, että valvontamaksua nostetaan
ja katetaan sillä sitten nämä lisääntyvät
valvontahinnat, mutta vielä voi kysyä, nostaako
valvontamaksujen korotus sitten asiakkaan hintaa eli tuleeko se
kumuloitumaan sitten sille loppukäyttäjälle.
Tämä on kysymysmerkki, joka jää leijumaan
tietysti ilmaan.
Täällä on puhuttu myöskin
siitä, voiko yrittäjään luottaa.
Lähden itse lähtökohtaisesti siitä, että jokaiseen
ihmiseen ja yrittäjään voi luottaa. Yli-
tai alikorjaamista en toivo, ja siksi tämä valinnan
mahdollisuus totta kai on edelleenkin asiakkaalle, loppukäyttäjälle,
sitten tulevaisuudessa taattu.
Lopuksi haluan sanoa, että haluan itse mahdollistaa
asiakkaille yhden luukun palveluperiaatteen, koska uskon, että se
on käyttäjäystävällinen
ja tuo helpotusta monen arkeen.
Reijo Tossavainen /ps:
Kunnioitettu puhemies! Valtion monopolin aikana katsastuspalvelujen
saatavuus ja laatu ei ollut kehuttavaa. Nyt palveluja saa kohtuullisesti
ja asiakaspalvelun taso on hyvä siellä, missä näitä palveluja
on. Ongelmana on toiminnan keskittyminen liiaksi kahdelle ketjulle,
ja siitä on ollut seurauksena liian vähäinen
kilpailu ja monin paikoin liian korkeat hinnat.
Lakiesitys on tervetullut erityisesti maaseudun asukkaiden kannalta.
Monella pienellä paikkakunnalla oman korjaamon olemassaolo
on kannattavuuden rajoilla. Kaikkein pienimmillä paikkakunnilla
kunnolliset korjaamopalvelut puuttuvat kokonaan. Pienillä paikkakunnilla
pelkkä katsastusasema ei yrityksenä kannata. Sen
sijaan autokorjaamon osana sen toiminta on mahdollista. Käytännössä siis
korjaamo ja katsastustoiminnat tukevat toisiansa. Hyötyjinä ovat
siis korjaamot sekä autojen huoltajat ja katsastajat.
On todella hyvä, että lakiesitys nyt etenee
kohti käytäntöä. Se on selvä parannus
nykytilaan.
Oma kotikuntani Savitaipale on 3 700 asukkaan kunta.
Meillä on hyvätasoinen autokorjaamo, jonka kannattavuus
voisi olla kuitenkin parempi. Yrittäjät pitävät
katsastuksen tuloa hyvänä asiana, koska olemassa
olevia tiloja voidaan heillä hyödyntää nykyistä paremmin,
jolloin myös yrityksen kannattavuus paranee.
Henk.kohtaisesti lähin katsastusasema on nyt noin 60
kilometrin päässä. Jatkossa saan siis
palvelun omalta kylältä. Minä ja moni
muu olemme hyvin tyytyväisiä.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä ainakin luotan yrittäjiin.
Luotan siihen, että tämän lain täyttäminen
ja se, miten yrittäjät toimivat näitten
katsastusten suhteen, tulee menemään kaikkien
kannalta hyvin.
Minä luotan siihen, että tämän
lain yhteydessä pystytään nimenomaan
kuluttajan asemaa parantamaan siltä osin, että saadaan
sitä katsastusta edullisemmaksi, saadaan sitä nopeammaksi,
saadaan myös sitä joustavuutta, ja kuten edustaja Tossavainenkin
toi esiin, niin kyllähän tämä monella
paikkakunnalla, jos se paikkakunnan liike, autokorjaamo, pystyy
tuottamaan nämä katsastuspalvelut, tuo myös
lähemmäksi tätä palvelua.
Oma esimerkki, miten autoa huollan, niin kuin tiedän,
että monet muutkin sen tekevät: vien auton niin
sanotusti katsastushuoltoon, avaimet käteen sieltä korjaamolta,
käyttävät sitä katsastuksessa
ja niin edelleen. Siitä tulee tietenkin omat maksunsa sinne
välille, kun työntekijä joutuu työaikaansa
tähän käyttämään.
Nämä saadaan tällä keinoin pois
ja sitä kautta myös niitä kustannuksia
alaspäin.
Mutta, herra puhemies, onhan niihin väärinkäytöksiin
aina tietenkin se mahdollisuus, ja senhän takia tässä nyt
siihen valvontaan ja koulutukseen on kiinnitetty myöskin
huomiota, ja tämä laatustandardi on olemassa tähän
asiaan liittyen.
Mitä tulee vielä siihen, kuinka nämä autokorjaamot
tällä hetkellä toimivat: Esimerkiksi
merkkiliikkeillä on jo tällä hetkellä hyvin
tiukka omavalvonta oman merkkinsä puolesta. Siellä ei
korjauksissa ole varaa tehdä virheitä, vaan niihin puututaan,
ja nämä merkkioikeudetkin hyvin herkästi
sitten lähtevät pois.
Minä uskon, että kokonaisuuden kannalta tämä on
kuitenkin positiivinen, myönteinen esitys.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Tä-mä hallituksen esitys
katsastuslain uudistamisesta on ollut pitkään
valmistelussa, ja olen itsekin tähän prosessiin
osallistunut niin perustuslakivaliokunnassa kuin liikenne- ja viestintävaliokunnan
jäsenenäkin.
Lähtökohdiltaan tämä esitys
on hyvä. Meillä on ollut tilanne, jossa ajoneuvojen
katsastustoiminta on ollut harvojen kaupallisten toimijoiden käsissä,
ja tämä on johtanut melko korkeaan hintatasoon.
Katsastuksen hinta on ollut päästömittauksineen
jopa yli 100 euroa joissakin paikoissa. On tietenkin todettava,
että viime vuosina ja viime aikoina yritysten määrä on
kasvanut ja kilpailu lisääntynyt markkinoilla
jo ennen tämän lain voimaantuloakin. Todettakoon
edelleen, että tästä kehityksestä huolimatta
katsastuspalveluiden saatavuus ja hintataso erityisesti harvaan asutuilla
seuduilla ei ole kovin parantunut ja hintataso on tosiaan kova.
Lakiuudistuksen pyrkimys on kilpailun lisääminen,
hintojen tasaaminen ja kohtuullistaminen sekä kuluttajan
palvelutason parantaminen katsastustoiminnan jouhevoituessa, kun
sen voi tehdä muun muassa auton määräaikaishuollon
yhteydessä. Ei tarvitse siis tehdä erillistä reissua katsastuskonttorille.
Esityksessä on lukuisia muutoksia vallitsevaan käytäntöön.
Olennaista kuitenkin on se, että vaikka katsastustoimintaa
vapautetaan ja useampi voi sitä harjoittaa, on kuitenkin
kyse jatkossakin luvanvaraisesta toiminnasta.
Olennainen muutos ja monia mietityttänyt asia on se,
että uuden lain myötä myös autokorjaamot
voivat tarjota katsastuspalveluja. Tämä on kuluttajan
etu ja vähentää turhaa ajelua edestakaisin.
On esitetty epäilyjä, tulevatko korjaamot
varmasti toimimaan asiakkaan edun mukaisesti siten, ettei turhia
korjauksia teetetä. Luotan kyllä suomalaisiin
yrittäjiin tässä asiassa ja hieman ihmettelen
täälläkin käydyssä keskustelussa
vallinnutta ilmapiiriä, jossa lähtökohtaisesti
oletetaan ihmisten ja yrittäjien toimivan epärehellisesti.
Riippumattomuusvaatimuksen uudelleenmäärittely
parantaa asiakaspalvelua yhden luukun periaatteen mukaisesti, kun
ajoneuvo voidaan tosiaan huoltaa ja katsastaa yhdellä käynnillä.
Tietenkin viranomaisten taholta on valvottava tätä asiaa,
kuten katsastuksen laatua ylipäätään. Tämä onkin
kirjoitettu lakiin mukaan.
Myös perustuslakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan
huomiota puolueettomuuteen ja muutoksiin riippumattomuusmäärittelyssä sekä siihen,
että viranomaisilla on oltava riittävät
resurssit ja käytännöt, jotta toimintaa
voidaan näiltä osin tehokkaasti valvoa.
On muistettava, että katsastustoiminnan harjoittaminen
edellyttää standardoidun ja auktorisoidun laadunhallintajärjestelmän
käyttöä. Tämä tarkoittaa
sitä, etteivät mitkä tahansa koijarit
voi katsastustoimintaa harjoittaa.
Lakiuudistuksen vaikutuksia on kyllä sitten seurattava
tarkkaan. On varmistettava, ettei palvelutaso heikkene esim. pienillä paikkakunnilla
ja
että yrittäjillä on oikeasti edellytykset
harjoittaa toimintaansa — siis sekä vanhoilla
että uusilla katsastusyrittäjillä — johon
erityisesti vanhat katsastusyrittäjät ovat saattaneet
investoida kymmeniä- ellei jo satojatuhansia euroja.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tänä päivänä ajoneuvojen
katsastushinnoissa on suuria eroja eri puolilla Suomea. Katsastusalaa
on vapautettu kilpailulle asteittain vuodesta 1994 lähtien.
Katsastustoiminta on toimiluvan varaista nyt, ja niin sen pitää olla
tulevaisuudessakin. Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää,
että ajoneuvot ovat asianmukaisessa ja turvallisessa kunnossa.
Tässä hallituksen lakiesityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi laki ajoneuvojen katsastustoiminnasta, ajoneuvojen yksittäishyväksynnän
järjestämisestä, katsastustoiminnan valvontamaksusta
sekä ehdotetaan muutettaviksi eräitä muita katsastustoimintaan
liittyviä säädöksiä.
Esityksen mukaan katsastustoimintaa voivat jatkossa harjoittaa myös
toimiluvan saaneet ajoneuvokorjaamot. Tällä toivottavasti
lisätään kilpailua, sillä katsastuspaikkojen
määrä todennäköisesti
lisääntyy. Uuden lain myötä huolto
ja katsastus voidaan tehdä samalla asiointikerralla. Myöskään
katsastetun ajoneuvon jälkitarkastuksia ei tarvitse tehdä enää samassa
toimipisteessä.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää asiakkaiden
kannalta yhden luukun periaatetta lähtökohtaisesti
hyvänä ja kannatettavana. Yhden luukun periaatteella
ajoneuvo voitaisiin siis huoltaa ja katsastaa samassa toimipaikassa.
Asia ei ole kuitenkaan täysin ongelmaton, nimittäin
miten turvataan riippumattomuus? Tähän selvitykseen on
käytetty hyvinkin paljon aikaa valiokunnassa, ja asiantuntijat
ovat antaneet kahdenlaisia näkökohtia. Kun tätä lakia
käsiteltiin liikenne- ja viestintävaliokunnassa,
esille nousi nimenomaan riippumattomuus. Siksi on välttämätöntä,
että huolehdimme jatkossakin, että katsastustoiminnan
riippumattomuus säilyy. Tämä tarkoittaa
sitä, että katsastus ja muu ajoneuvotoiminta eli
esimerkiksi huolto ja katsastus ovat toisistaan erillään
ja ne tekee eri henkilö.
Tällä hetkellä katsastusluvan haltijan
tulee pystyä huolehtimaan sekä raskaan että kevyen ajoneuvokaluston
katsastuksesta. Raskaan ja kevyen kaluston katsastustoimilupia voitaisiin
jatkossa myöntää myös erikseen.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan asiantuntijakuulemisessa
on tuotu esille yhtenä näkemyksenä myös,
että raskaan kaluston katsastuksen tarjoamisen edellä mainitusta
pakollisuudesta luopuminen voi johtaa raskaan kaluston katsastusverkoston
huomattavaan harvenemiseen. Raskaan kaluston katsastustoimipaikkaverkoston
pitääkin jatkossa säilyä riittävän
kattavana kautta maan. Sama pätee tietysti kevyemmänkin
kaluston katsastuksiin. Varsinaisen katsastuksen voi jatkossa tehdä myös ammatti-
ja erityisammattitutkinnon suorittanut henkilö ammattikorkeakoulututkinnon
suorittaneen lisäksi. Myös aiemmat vastaavat koulutustasot
hyväksytään, ja ne tulee huomioida. Tämä on
hyvä asia.
Arvoisa puhemies! Ehdotetussa lakiesityksessä on useita
muutoksia nykyistä parempaan käytäntöön.
Tällä lakiesityksellä mahdollistetaan erityisesti
katsastustoiminnan kilpailua, kun katsastustoimipisteiden määrä siis
todennäköisesti lisääntyy. Uudessa
lainsäädännössä on
erityisen tärkeää, että riippumattomuus
säilyy, siis että katsastus ja korjaus säilyvät
eri henkilöillä. Palvelujen hintakehitystä on
jatkossa seurattava erityisen tarkasti, jotta hinnat pysyvät
kohtuullisina ja tarkastukset laadukkaina. Valvonnalla on tässä suuri
rooli, ja Liikenteen turvallisuusvirastolla tulee tulevaisuudessakin
olla edellytykset hoitaa katsastustoiminnan valvonta riittävällä tavalla.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnan
lausumaehdotukset, ne kolme lausumaehdotusta, ovat todella tärkeitä,
ja ne tulee huomioida jatkossa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on katsastuksen
laatua heikentämättä hillitä katsastushintojen
nousua. Kilpailun lisäämiseksi esitetään
lievennyksiä katsastusluvan saantiin helpottamaan uusien yrittäjien
tuloa alalle. Esityksen mukaan jatkossa määräaikaiskatsastusten
ja valvontakatsastusten kohdalla luovuttaisiin nykyisestä luvanhaltijan tiukasta
riippumattomuudesta.
Perustuslakivaliokunta on myös ottanut kantaa riippumattomuusvaatimuksesta
luopumiseen. Alalle on tulossa mahdollisesti moninkertainen määrä katsastuspaikkoja.
Katsastuksen suorittaminen korjaus- ja huoltotoimintaa harjoittavien
yrittäjien toimesta sekä muun muassa alan kiristyvä kilpailutilanne
ja muut kaupalliset intressit sisältävät
merkittävän riskin siitä, että toiminnassa
ei kaikilta osin noudateta puolueettomuutta ja riippumattomuutta
takaavia säännöksiä.
Määräaikais- ja valvontakatsastuksiin
voivat nykyisestä poiketen saada toimiluvan myös
hakijat, jotka harjoittavat tai ovat kaupallisesti, taloudellisesti
tai muuten riippuvuussuhteessa siihen, joka harjoittaa ajoneuvon
tai niiden osien tai varusteiden valmistusta, maahantuontia, kauppaa, suunnittelua,
markkinointia, korjausta tai huoltoa taikka vakuutustoimintaan liittyvää ajoneuvojen
vakuutustoimintaa tai luvanvaraista liikennettä. Tulee
pakostakin hyvä veli -järjestelmä mieleen.
Erityisesti tällä hetkellä alalla
olevien yritysten toiminta vaikeutuisi, ja eräissä tapauksissa olemassa
olevien yritysten toiminta loppuu. Nykyiset alalla toimijat ovat
investoineet jopa valtavasti ja tehneet pitkiä sopimuksia
nykyisen toimilupalain vaatimusten mukaisista toimitiloista. Nyt
lakiesityksen tarkoituksena on sallia helpommat toimintaedellytykset
katsastusalan uusille tulokkaille ilman minkäänlaista
siirtymäaikaa. Toisaalta niillä alueilla, joilla
ei tällä hetkellä ole katsastusasemaa,
tuskin kannattaa johonkin pikkukorjaamoon hankkia kallista katsastuskalustoa
muutaman auton katsastusta varten.
Myös kaikki ne palvelut, mitä korjaamot tällä hetkellä tarjoavat
katsastuksiin liittyen, eli päästömittaukset,
jarrusovitukset, nopeudenrajoittimien testaukset ja niin edelleen,
maksavat saman verran kuin katsastusasemillakin. Ja kun täällä monta
kertaa puhuttiin, että siellä pohjoisessa on huomattavasti
kalliimpaa kuin esimerkiksi Mikkelissä, niin onko otettu
huomioon, että nämä edellä mainitut
toimenpiteet on tehty sitten myös Mikkelissä?
Asemien määrän kasvaessa myös
katsastuksen valvontaa olisi kehitettävä ja lisättävä.
Onko tämä huomioitu esityksessä? Kun
katsastukset jakaantuvat lainmuutoksen myötä useammalle toimijalle,
sehän käytännössä tarkoittaa
sitä, että toiminta aikaa myöten tulee
keskittymään suurille toimijoille ja entistä kauemmas
sivukyliltä. Kotipaikkakunnallani aiemmin toimi Parkanossa
A-Katsastus, mutta nykyisellä paikalla toimii yksityinen
katsastusasema, johon ainakin kaikki me ihmiset olemme tyytyväisiä.
Kaiken kaikkiaan pidän tätä lakiesitystä kyseenalaisena,
ja kuka tässä voittaa, mutta toivottavasti nyt
nykyiset katsastusaseman pitäjät eivät
menetä paikkoja tämän lakiesityksen myötä.
Outoa ja uutta on myös se, ettei tarvitse enää käydä tarkastamassa
samassa paikassa, jossa auto on hylätty. Tuntuisi olevan
jotain vastuuta, että kun kerran on käynyt, niin
pitäisi sitten katsoa, mitä siellä pitäisi
tehdä, että mentäisiin sitten toisenkin
kerran samaan paikkaan.
Katsastaminen ja huolto on pidettävä erillään. Jääviyssäännösten
takia autoa korjannut henkilö ei voi katsastaa autoa, eikä autoa
saa korjata kesken katsastuksen. Korjaamo ei voi rajata katsastuksia
vain huoltamiinsa autoihin, vaan samoin ehdoin pitää katsastaa
kaikki muutkin autot.
Arvoisa puhemies! Loppujen lopuksi toivon, että olen
väärässä ja että tämä katsastuslaki
menee parempaan suuntaan, mutta pelkään pahinta.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy kiittää ministeri
Kyllöstä, että hänen aikanaan
tätä katsastuslain uudistusta ja monia parannuksia,
joihin tässä monissa puheenvuoroissa on jo viitattu,
viedään eteenpäin. Täytyy kiittää ministeriä siitä,
että hän myös jaksaa täällä tätä keskustelua
aktiivisesti seurata ja olla vastaamassa sitten myös kysymyksiin.
Mutta oikeastaan en halua ministeriltä tässä vaiheessa
mitään kysyä, vaan ennemminkin kiitän
valiokuntaa hyvästä mietinnöstä.
Tämän lakiehdotuksen pohjalta on varmasti hyvä lähteä lisäämään
kilpailua ja palveluntarjontaa katsastusalalla ja siten saada kustannuksia
alentava vaikutus aikaan. Uskon, että suomalainen katsastustoiminta
säilyy laadukkaana tulevaisuudessakin ja täyttää sen
tehtävän, joka tälle toiminnalle on asetettu.
Yksityiskohtana voisin ottaa vaikka tuohon edustaja Mäkipään
puheenvuoroon sen verran kiinni, että mielestäni
näen merkittävänä parannuksena
tämän, että jatkotarkastusta ei tarvitse tehdä samassa
toimipisteessä kuin missä tämä katsastus
on aiemmin suoritettu, vaan katsastuksessahan täytyy olla
samat kriteerit jokaisessa toimipisteessä, jolloin ilman
muuta täytyy lähteä siitä, että se
voidaan tehdä missä tahansa, ja tämä on
kuluttajan näkökulmasta vain arkea helpottava
uudistus. Sinänsä hyvä, että se
sinne lakiin tulee.
Luotan suomalaisiin yrittäjiin. Uskon, että suomalaiset
huoltamoyrittäjät, jotka pystyvät näin
omaa toimintaansa laajentamaan, tai vastaavasti sitten katsastusyrittäjät,
jotka pystyvät huoltamotoimintaan ehkä laajentamaan
tämän myötä, tekevät
hyvää ja vastuullista työtä ja
toimivat lain mukaan. Totta kai uutta lainsäädäntöä on
liikennevaliokunnankin ja eduskunnan syytä seurata, mutta
uskon, että kokonaisuutena tämä on hyvä ja
voimme tässä ensimmäisessä käsittelyssä hyvillä mielin
lain sisällön hyväksyä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä katsastustoimintaan
kohdistuva uudistus on siinä mielessä periaatteellinen,
että tämän suunta on oikea. Kaikki lainsäädäntö ja
muu toiminta yhteiskunnassa pitäisi viedä siihen
suuntaan, että asiakaslähtöisyys on se
kaikkein tärkein tekijä. Eihän kyse ole
pelkästä huoltotoiminnasta. Me olemme kaikki kiireisiä ihmisiä,
ja kun itsekin käytän autoa esimerkiksi renkaanvaihdossa,
niin olisi äärimmäisen hyvä,
ja tulevaisuudessa onkin äärimmäisen
hyvä, että samalla kertaa voidaan suorittaa katsastus.
Se säästää paljon aikaa ja rahaa,
ettei tarvitse joka paikassa pyöriä. Minusta tämä on
mennyt hyvään suuntaan.
Totta kai tämä riippumattomuuskeskustelu on syytä käydä,
koska se saattaa joissakin tapauksissa olla mahdollista, mutta minun
mielestäni se on tänäkin päivänä aivan
yhtä mahdollista. Esimerkiksi omassa kotikaupungissani
ovat korjaamo ja katsastus samalla tontilla, niin että eihän
mikään estä heitä tekemästä yhteistyötä,
jos he olisivat sen luonteisia, mutta kun minä tiedän,
etteivät ole, niin siinä mielessä pidän
vähän omituisena tätä keskustelua,
että lainsäätäjä lähtee
siitä, että yrittäjät rikkovat
lakia ja huijaavat. Eihän se voi olla meidän näkökulmamme
lakia säätäessämme. Meillä pitää olla
enemmänkin se, että palvelu paranee ja hinnat
pysyvät kohtuullisina, ja jos joku sitten yhteiskunnassa
toimii lakien ja asetusten vastaisesti, niin se on ihan toinen juttu. Mutta
lähtökohdallisesti on liian kova epäily,
että jos vaikka tämä sama omistaja suorittaisi
korjauksen ja tietenkin toiset työntekijät sitten
tämän katsastuksen, niin siinä olisi
jotakin häikkää. Kyllä aika
näyttää, ja hyvä kello kauas
kuuluu, paha kello vielä kauemmas. Jos siellä joku
alkaa oikeasti tekemään jossain määrin
sitä vilpillistä työtä, niin
minä uskon, että markkinat aika pian tämän
asian korjaavat.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä keskustelussa
on yksi asia, joka minua on häirinnyt aika kovasti, ja
se on se, että täällä on autoalan
yrityksiä leimattu epärehellisiksi tai heitetty
sellainen varjo, että autoalan yritysten liiketoimintaan
liittyisi jollain lailla vahvasti asiakkaiden huijaaminen. Minä en
ainakaan itse ole sellaista tunnistanut enkä oikeastaan
hyväksykään sellaista ajattelutapaa,
että lähtökohtaisesti ajatellaan, että autoalalla
toimivat yritykset ja yrittäjät perustaisivat
liiketoimintansa siihen, että he huijaavat asiakkaitaan.
Se on jossain määrin tietysti mahdollista, mutta
en oikein hyväksy tätä keskustelua. Tässäkin
lakiesityksessä on nimenomaan tähän riippumattomuuteen
kiinnitetty paljon huomiota ja niitä toimenpiteitä esitetään
tässä, jotta tämä riippumattomuus
taataan. Tämän selvittämiseksi ja seurannaksi
valiokunta on esittänyt sitten noita ponsia, joissa vuoden
2016 loppuun mennessä tuodaan selvitys siitä,
miten tämä riippumattomuus on toteutunut ja myös
miten tämä katsastustoimipaikkaverkosto kehittyy.
Mutta, arvoisa puhemies, tässä puheenvuorossa
haluan vielä aivan lyhyesti tuoda yhden pykälämuutoksen,
jonka valiokunta tuossa käsittelyssään
toi tähän lakiin, ja se koskee tuota 41 §:ää, jossa
on katsastetun ajoneuvon tarkastuksesta kysymys. Elikkä Trafin
valvoja voi määrätä katsastetun
ajoneuvon uudestaan tarkastettavaksi. Tuo alkuperäinen
hallituksen esitys oli sen sisältöinen, että tuo
määräys olisi voitu tehdä myös tiealueella,
siellä katsastustoimipaikan ulkopuolella, eli siellä Trafin
valvoja olisi voinut pysäyttää ajoneuvon
ja määrätä sen uudestaan konttorille
tarkastettavaksi, mutta katsoimme, että tuo uudelleen katsastukseen
määrääminen voidaan tehdä vain
katsastustoimipaikan alueella, ennen kuin ajoneuvo on poistunut
sieltä katsastustoimipaikan pihalta, koska muutoin asiakas
joutuu valvovan viranomaisen ja katsastuksen toimittajan välikappaleeksi
tarpeettomasti, ja tuo lisäys myös, että tämä tarkastus
on tehtävä nopeasti ja aiheuttamatta haittaa asiakkaalle.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tä-mä on ollut niin pitkä ja
ehkä leveäkin asia, että tähän
on päässyt jo useampi ministeri ja useampi valiokuntakin
vaikuttamaan, mutta nyt ollaan siinä vaiheessa, että ollaan
täällä maalissa. Tavoitehan on ihan hyvä:
kustannuksia pyritään alentamaan, toimijaverkkoa
laajentamaan ja palvelua kätevöittämään.
Tämähän on lähtökohtaisesti ihan
hyvä.
Kun myöskin itse liikennevaliokunnassa aiemmin toimineena
pääsin vähän seuraamaan sitä keskustelua,
mitä tässä matkan varrella käytiin, niin
aika voimakkaastihan argumentoitiin sitä, että tämä saattaa
johtaa tällaiseen alikatsastukseen tai ylikatsastukseen,
eli alikatsastukseen siinä mielessä, että joku
kilpailee sillä, että päästää helposti
läpi, ja sitten ylikatsastukseen niin, että vaaditaan
enemmän ja siinä yhteydessä sitten tehdään
näitä korjauksia.
Mutta aivan kuten edustaja Jokinen tässä sanoi
ja myöskin edustaja Eestilä aiemmin, niin tämäntyyppinen
ajattelu lähtee siitä liikkeelle, että lähtökohtaisesti
ikään kuin ei luoteta siihen toimijaan, siihen
korjaamoon, katsastajaan. Se ehkä lähtee niin
kuin väärästä ajattelusta, vaikka
pidänkin kyllä hyvänä sitä,
että valiokunta tämän seurannan tähän
liitti ja sitä kautta sitten varmistetaan, että näin
ei pääse käymään.
Ehkä pari muuta kommenttia vielä siitä,
mitä tässä on noussut matkan varrella
esille: Minusta edustaja Tossavainen käytti siinä hyvän
puheenvuoron, että tämä on nimenomaan
pienten kuntien kannalta hyvä asia, koska siellä usein
on se tilanne, että siellä on autokorjaamo, mutta
siellä ei ole ollenkaan sitä katsastuskonttoria,
ja siinä yhteydessä tämä on
selvä lisäpalvelu ja se saattaa parhaimmillaan
jopa pelastaa sen autokorjaamon pärjäämisen.
Isoilla paikkakunnilla tilanne varmaan hoituu kilpailujen kautta,
ja siinä välillä sitten nähdään,
mitä tapahtuu. Varmaan tapahtuu myös niin, että joku
katsastusfirma, joka tällä hetkellä toimii
pelkästään siinä, laajentaa omaa
toimintaansa korjaamon puolelle ja silloin kilpailu vahvistuu.
Eli suhtaudun lähtökohtaisesti tähän
myönteisesti, mutta hyvä, että tämä seuranta
on tähän liitetty.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä aivan lopuksi tähän
keskusteluun tuon sen näkökulman, että kun
tässä on nyt ollut vallalla sellainen näkemys,
että korjaamokatsastuksessa huoltotoiminta ja katsastus
liitettäisiin hyvin tiiviisti yhteen toisiinsa, niin niinhän
tässä ei ole. Tätä riippumattomuutta
valvotaan monella eri tavalla, on laadunhallintajärjestelmät,
on eriytetty huoltokorjaajan ja katsastajan tehtävä. Sitten
myös täällä huoltokorjaamossa
toimivaan katsastustoimipaikkaanhan voi tuoda ajoneuvonsa katsastettavaksi
ilman sitä huoltopalvelun käyttämistä.
Tässäkin on taas uusi asiakasta palveleva mahdollisuus,
ja tämä asiakasnäkökulma on
ollut vahvasti tässä esillä.
Yksi kysymys, jonka ministerille haluan esittää tässä,
on tämän kiertävän katsastajan
mallin selvittäminen, jota tässä hiukan
asian käsittelyn aikana selviteltiin, mutta se ei oikeastaan
vielä saanut semmoista kirkasta muotoa, ja toivonkin, että siihen
vielä paneudutaan. Valiokunta tuossa mietinnössäänkin
viittaa, että siinä yhteydessä, kun annetaan
tätä seurantaselvitystä eduskunnalle,
olisi sitten myös perusteellisempi tarkastelu tämän
kiertävän katsastajan käytöstä,
koska se tukisi tuota katsastuspalvelua ja korjaamotoiminnan jatkumista
myös haja-asutusalueella, harvaan asutulla alueella.
Lopuksi vielä — tässä on
niin pitkä juoksu ollut tämän asian vaiheissa,
että tässä on viisivuotiskakkukin tälle
lakiesitykselle jo jossain varmaan syöty — haluan
nyt onnitella ministeriä siitä, että tämä on
menossa maaliin vihdoin viimein. Tämänsuuntaisia
viestejä tulee myös autoalalta, että vihdoin
viimein tämä asia saadaan valmiiksi ja sitten
siellä alalla pystytään toiminta suuntaamaan
tämän lain mukaisesti.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Haluamatta yhtään
pitkittää tätä keskustelua kysyisin
vielä ministeriltä sitä, että kun
tässä on kolme tärkeää pontta
ja yhtenä tämä riippumattomuuden valvonta
hyvin keskeisesti ollut tässä keskustelussakin
esillä, niin mikä on tilanne, onko Liikenteen
turvallisuusvirastolla riittävästi resursseja
valvoa tätä toimintaa, jos näitä korjaamoja
on ympäri maata.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja nyt sitten vastaa ministeri Kyllönen. — Ole
hyvä.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Paikalta vai?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Saa tulla puhujapönttöönkin, varmaan
puhut yli 2 minuuttia.
Paljon on asiaa, tulen pönttöön.
Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajat! On todellakin
päivä, jota varmasti moni on odottanut, elikkä katsastuslain
käsittely. Ihan ensimmäisenä haluan korostaa
sitä, että kyllä suomalaisessa järjestelmässä asiakas
edelleen valitsee ja jatkossa asiakas pystyy tekemään
myös vertailua, koska on päätetty niin,
että sekä läpinäkyvyyden että asiakaspalvelun
parantamiseksi Liikenteen turvallisuusvirasto eli Trafi perustaa
julkisen katsastuspalvelurekisterin, josta asiakkaalla on mahdollisuus
saada katsastustoimipaikkojen osalta tiedot palveluiden tarjonnasta,
aukioloajoista ja hinnoista. Varmaan voidaan sitten jatkossa miettiä,
pystytäänkö tämän kautta
tarjoamaan myös muunlaista informaatiopalvelua asiakkaille.
Itsellä hiukan kanssa särähti korvaan
se viesti, että meidän yrittäjät
olisivat epärehellisiä. Itse yrittäjäperheessä kasvaneena
olen kyllä sitä mieltä, että kun
se leipä on kiinni siitä omasta yritystoiminnasta
ja omasta asiakaspalvelusta, niin ei siellä kyllä asiakkaita
huijata, jos meinataan alalla pysyä ja aktiivisia toimijoita
olla alalla, jossa asiakasvirta olisi vielä toivottavasti
pysyvä.
Täytyy tietysti muistaa se, että kokonaisuudessa
on pyritty hakemaan sellaista ratkaisua, jossa kaikin mahdollisin
tavoin pystytään varmistamaan toiminnan riippumattomuus,
laatu ja valvonta. Täällä tuli erittäin
hyviä, asiantuntevia kysymyksiä liittyen tähän
laatujärjestelmäasiaan, ja jos puhemies suo, niin
sen verran käyttäisin meidän yhteistä aikaa,
että avaisin sitä vähän enemmän.
ISO-laatustandardin mukaisissa järjestelmissä käytetään
aina sekä sisäistä että ulkoista
auditointia, eli talon sisällä täytyy
olla laatupäällikkö, laatuvastaavat,
jotka vastaavat toiminnasta ja siitä, että myös
laatukäsikirja on ajan tasalla ja toimitaan niitten yhteisten
pelisääntöjen mukaisesti. Sen lisäksi,
että tehdään sisäisiä auditointeja,
omat koulutetut auditoijat niitä tekevät, tehdään
myös ulkoisten, kokonaan ulkopuolisten, toimijoiden ulkoisia
auditointeja, joissa tarkastellaan, onko toiminta sen mukaista kuin
kirjoihin ja kansiin on kirjattu. Ylipäätänsäkin
ennen kuin tämmöisen standardin voi itselleen
ja yritykselleen saada, on täytynyt täyttää nämä kriteerit
ja käydä läpi myös tämä aika
tiukka auditointijärjestelmä.
Sitten jos mietitään tätä meidän
kokonaisjärjestelmää, niin hiukan tuli
viestejä siihen suuntaan, että osa keskustelun
kuuntelijoista on voinut jäädä siihen
uskoon, että saman henkilön on mahdollista korjata
ja katsastaa ajoneuvoa, ja sehän ei pidä paikkansa.
Sekä toimintojen että itse tämän
käytännön toiminnan pitää olla
eriytettyä, niin että samat ihmiset eivät
tee sekä huoltotoimenpiteitä että myös
katsastustoimia ajoneuvolle. On huomattava myös se, että katsastaja
ei voi edelleenkään katsastaa omia tai lähipiirinsä ajoneuvoja
taikka ajoneuvoja, joiden huoltamiseen tai korjaamiseen hän
on yrityksessä osallistunut millään tavoin.
Ja osaamista täytyy edelleen löytyä.
Katsastuksen hinnasta on käyty keskustelua jo pidemmän
aikaa, ja ei voi sanoa, että tästä katsastustoiminnan
valvontamaksun korotuksesta, 80 senttiä per valvonta, syntyisi
valtavia kustannuksia per katsastus. Toki siitä kertyy
sitten se miljoonamäärä, mikä katsotaan
tarvittavan myös siihen edustajien kysymän valvontakoneiston
ylläpitämiseen ja huolehtimiseen siitä,
että joukkuetta on riittävästi koko maassa
kiertämässä.
Itse sanoisin näistä päätösehdotuksen
kolmesta lausumaehdotuksesta seuraavat kommentit:
Ensimmäisessä lausumassa eduskunta edellyttää,
että katsastustoiminnan valvonta ja valvonnan resurssit
järjestetään jatkossa mahdollisimman
tehokkaasti ja kattavasti lain säädösten
noudattamisen varmistamiseksi, ja hallituksen esityksessä valvontaan
on erityisesti kiinnitetty huomiota ihan alusta alkaen. Vaatimukset
kyllä kaikkinensa osoittavat sen, että niiden
vaikutusta tullaan seuraamaan Trafin puolesta hyvin vahvasti ja
tarvittaessa valvontaa sekä toimipaikkojen ohjeistusta
myös tehostetaan, niin että pidetään
tämä kyllä hyvin tiiviisti sekä Trafin
että ministeriön valvovan silmän alla.
Eduskunta edellyttää toisessa lausumassaan, että lain
vaikutuksia myös seurataan ja arvioidaan tiiviisti. Erityisen
tärkeää on seurata ja arvioida katsastustoiminnan
puolueettomuuden, riippumattomuuden ja muun asianmukaisuuden turvaamiseen
liittyvien säännösten noudattamista ja vaikutusta,
markkinoiden sekä alueellisen palveluntarjonnan ja hintojen
kehittymistä sekä raskaan liikenteen katsastusverkon
riittävyyttä, ja tarvittaessa ryhdytään
toimenpiteisiin sääntelyn tarkistamiseksi. Tämä on
ihan peruslähtökohta. 37 §:ssä määritetään
niin, että Trafi seuraa katsastuspalvelujen alueellista
tarjontaa, katsastuksesta perittävien maksujen kehitystä ja
katsastustoiminnan harjoittamista muutoinkin. Virasto antaa meille,
liikenne- ja viestintäministeriölle, vuosittain
selvityksen seurannan tuloksista, ja tarvittaessa näiden
tulosten pohjalta Trafin seurantaa vahvistetaan ja ryhdytään
myös lisäsäädöstoimiin,
jos nähdään, että niihin selvät
tarpeet on olemassa. Kiertävän katsastajan kysymys
on nostettu esille, ja kuten nyt ymmärsin tästä liikenne-
ja viestintävaliokunnan lausunnosta, niin ajatuksena on
se, että näiden jatkoselvitysten ja muiden tarkastelujen
yhteydessä käytäisiin läpi tämäkin
kysymys, ja en näe siinä ongelmaa. Hyvin paljon
palautetta tulee siitä haja-asutusalueiden mahdollisuudesta
saada palveluita, ja tämä on tietysti yksi mahdollisuus
palveluita tuottaa. Jos nähdään näitten
muutosten jälkeen ja niistä hiukan kuluvan ajan
jälkeen, että se on järkevää, niin
täytyy katsoa asiaa sitten uudesta näkövinkkelistä.
Kolmantena lausumana eduskunta edellyttää, että lain
tavoitteiden toteutumisesta, lain vaikutuksista, mahdollisista muutostarpeista
tulee toimittaa selvitys valiokunnalle viimeistään
vuoden 2016 loppuun mennessä. Kuten sanoin tuossa aiemmin,
seurataan koko ajan tiiviisti, millä tavalla kokonaisuus
kehittyy. Uskon, että näiden tietojen pohjalta
plus kattavan selvityskokonaisuuden kautta saadaan myös
valiokunnalle riittävät tiedot vuoden 2016 loppuun
mennessä.
Lopuksi sanoisin, että mietinnössä perustuslakivaliokunnan
lausunto hallituksen esityksestä otettiin erittäin
hyvin ja ansiokkaasti huomioon ja tarkasteltiin myös niiden
vaikutukset HE:n sisältöön ja siihen
kokonaisuuteen. Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön
päätösehdotuksesta hallituksen esitykseen
hyväksyttäviksi ehdotetut muutokset ovat erittäin
tarpeellisia ja edistävät myös hallituksen
esityksen tavoitteiden saavuttamista ja toteuttamista, ja samoin päätösehdotuksessa
valiokunnan ehdottamat kolme luettelemaani lausumaa kohdistuvat
lainmuutoksen vaikutuksien seurantaan, raportointiin ja tarvittaviin
säädösmuutostoimiin ja ovat hyvinkin
perusteltuja ottaen huomioon se, että meillä on
yhteinen tavoite toteuttaa ne hallituksen esityksen hyvät
ajatukset.
Haluaisin kiittää lämpimästi
erityisesti valiokuntaa puheenjohtajineen, koko eduskuntaa siitä työstä,
jota vuosien varrella tämän lainsäädännön
parissa on punnerrettu. Nyt on aika saattaa tämä luusta
lihaksi vihdoin ja viimein. Ja seurataan tarkasti, mitä tulee
tapahtumaan, millä tavalla asiat etenevät ja onko
sitten tarvetta puuttua mahdollisiin ongelmakohtiin, niitä kun
tahtoo yleensä aina elämän varsitiellä vastaan
tulla. Sydämellinen kiitos kaikille.
Yleiskeskustelu päättyi.