5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain
sekä Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista
ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain 6 ja 7 §:n
muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Istunnon ajankohdasta huolimatta käsittelyssä on
mietintö, joka ansaitsee esittelyn.
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on hallituksen
esitys eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain sekä Kansaneläkelaitoksen
kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain 6 ja
7 §:n muutoksista, ja tässä on
kaksi osiota: toinen liittyy osasairauspäivärahaan
ja toinen ammatilliseen kuntoutukseen.
Osasairauspäivärahaan liittyen valiokunta
toteaa muun muassa seuraavaa:
Osasairauspäiväraha on työterveyshuollon keinovalikoimaan
kuuluva etuus, joka on tehokas keino lisätä kiinnittymistä työelämään
ja ehkäistä työkyvyttömyyttä.
Etuuden nykyinen 72 arkipäivän enimmäiskesto
on osoittautunut joidenkin sairauksien, kuten mielenterveyden häi-riötilojen
ja tuki- ja liikuntaelinsairauksien, kohdalla liian lyhyeksi toipumisajaksi
kokoaikaiseen työhön palaamiseksi. Tästä syystä on
perusteltua pidentää enimmäisaikaa 120
arkipäivään. Koska osasairauspäiväraha
mahdollistaa osittaisen työnteon sairaudesta huolimatta,
lyhentää se työkyvyttömyysaikaa
ja voi joidenkin sairauk-sien kohdalla merkitä myös
nopeampaa toipumista sairaudesta. Pitkä poissaolo työelämästä kasvattaa
työkyvyttömyyden riskiä, ja riskin pienentämiseksi
on syytä tukea varhaista työhönpaluuta
silloin, kun työkykyä kuitenkin on jäljellä sairaudesta
huolimatta. Vastaavaa mahdollisuutta osittaisen työkyvyn
käyttöön tulisi valiokunnan näkemyksen
mukaan selvittää sairastuneiden opiskelijoiden
osalta, joilla opinnoissa osittain mukana oleminen saattaisi edistää kuntoutumista,
vaikka sairausloma vielä jatkuu.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että etuuden piiriin pääsevät
nyt myös kahdessa tai useammassa osa-aikaisessa työsuhteessa
työskentelevät, jotka eivät sairautensa
vuoksi jaksa kokoaikaista työskentelyä, mutta
ovat mahdollisesti kykeneviä työhön lyhentämällä työaikaa
kussakin työsuhteessa tai työskentelemällä yhdessä osa-aikaisessa
työssä. Uudistus parantaa näin silpputöitä tekevien
asemaa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että osasairauspäivärahan käytön
yhteyttä työkyvyttömyyseläkkeisiin
ja sairauspäivärahajaksojen kestoon seurataan.
Lainmuutoksen vaikutukset myös työhön osallistumiseen
tulee selvittää sekä osasairauspäivärahaan
jo aiemmin oikeutettujen että uu-sien osa-aikatyötä tekevien
etuudensaajien osalta.
Sitten ammatillisesta kuntoutuksesta:
Kelan ammatillisen kuntoutuksen myöntöedellytyksistä ehdotetaan
poistettavaksi tällä hetkellä vaihtoehtoisena
edellytyksenä oleva työkyvyttömyyden
uhka. Mainittu edellytys lisättiin lakiin, jotta ammatillinen
kuntoutus työkyvyttömyyden uhan vuoksi käynnistettäisiin
lähtökohtaisesti samoilla perusteilla työeläke-
ja kansaneläkejärjestelmässä.
Työkyvyttömyyden uhkaa koskeva edellytys on kuitenkin
kiristänyt soveltamiskäytäntöä ja
vaikeuttanut etenkin nuorten pääsyä ammatilliseen
kuntoutukseen ja johtanut kuntoutushakemusten mittavaan hylkäysmäärään.
Valiokunta toteaa, että vinoutuneen tulkinnan vuoksi on
perusteltua selkeyttää lakia, jotta myös
työikäisten nuorten ja aikuisten, jotka eivät
ole kiinnittyneet työelämään,
pääsy ammatilliseen kuntoutukseen lainsäätäjän
tarkoittamalla tavalla varmistettaisiin.
Tässä yhteydessä totean, että valiokunta
tämän kohdan mietinnöstään
halusi kirjoittaa kultaisin kirjaimin, vaikkei se tässä tekstissä muutoin
näykään. Kultaisin kirjaimin siitä,
että lakia pitää noudattaa ja lakia pitää noudattaa
lainsäätäjän tarkoittamalla
tavalla.
Valiokunta pitää erittäin myönteisenä,
että hallituksen esityksellä selkeytetään
soveltamiskäytännössä ongelmalliseksi
osoittautuneita myöntöperusteita muiltakin osin.
Valiokunta korostaa, että soveltamiskäytännössä asiakkaan
kokonaistilanteen arviointi tulee aina tehdä, jos sairausperuste
ei ole riittävä kuntoutuksen myöntämiseen.
Tällöin kuntoutukseen voi päästä myös
silloin, kun työ- ja opiskelukyvyn tai ansaintamahdollisuuksien
heikentymiseen vaikuttavat esimerkiksi psyykkinen tai sosiaalinen
toimintakyky, elämäntilanne sekä taloudelliset
ja sosiaaliset seikat.
Valiokunta pitää kuntoutuksen vaikuttavuuden
näkökulmasta tärkeänä,
että lakiin tehtävien muutosten jälkeen
ammatillinen kuntoutus voidaan aloittaa aiempaa varhemmin eli silloin,
kun henkilön kokonaistilanteen perusteella on arvioitavissa
hänen työ- tai opiskelukyvyn taikka ansiomahdollisuuksien
olennaisesti heikentyvän lähivuosina, vaikka otettaisiin
huomioon hoidon ja lääkinnällisen kuntoutuksen
mahdollisuudet.
Valiokunta katsoo, että kuntoutusjärjestelmämme
hajanaisuuden edelleen vähentämiseksi sekä kuntoutusvastuiden
selkeyttämiseksi olisi tarpeen arvioida kuntoutusjärjestelmämme
toimivuutta ja eri kuntoutusten vaikuttavuutta kokonaisuutena. Arvion
tulisi johtaa kuntoutusjärjestelmän kokonaisuudistukseen.
Lopuksi: Hallituksen esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriön
asettamassa työryhmässä, jonka tehtävänä on
laatia ohjelma osatyökykyisten työllistymisen
edistämiseksi. Osasairauspäivärahaa ja
ammatillista kuntoutusta koskevat muutosehdotukset tukevat hallitusohjelmassa
asetettuja tavoitteita työhön osallistumisen lisäämisestä ja
työurien pidentämisestä. Lisäksi
ammatillista kuntoutusta koskeva muutos edistää nuorten
yhteiskuntatakuun toteutumista. Valiokunta pitää myönteisenä,
että sosiaali- ja terveysministeriössä on
valmisteilla vielä lisää kannusteita
osatyökykyisten työhön osallistumisen
lisäämiseksi sekä nuorten kuntoutusmahdollisuuksien
parantamiseksi.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta esittää, että lakiehdotukset
hyväksytään hallituksen esityksen mukaisina,
ja valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Myöhäisenä illan
hetkenä ja laajojen edustajajoukkojen läsnä ollessa
totean, että tämä lakiesitys on erittäin
tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen, ja tässä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan puheenjohtajan ansiokkaasti esittelemässä mietinnössä sanotaan
kaikki olennainen ja vähän enemmänkin.
Haluan kiinnittää huomiota nimenomaan siihen vähän
enempään.
Tämä on toinen kerta kymmenvuotisen edustajanurani
aikana, jolloin olen säätämässä pykälää,
jotta aiemmin säädetyn pykälän
väärä tulkinta voitaisiin oikaista. Tältä osin
viittaan jo puheenjohtajankin esiin nostamaan kohtaan Ammatillinen
kuntoutus, jonka ensimmäisen kappaleen viimeinen virke
kuuluu: "Valiokunta toteaa, että vinoutuneen tulkinnan
vuoksi on perusteltua selkeyttää lakia, jotta
myös työikäisten nuorten ja aikuisten,
jotka eivät ole kiinnittyneet työelämään,
pääsy ammatilliseen kuntoutukseen lainsäätäjän
tarkoittamalla tavalla varmistettaisiin." Korostan sanoja "vinoutuneen
tulkinnan vuoksi" ja "lainsäätäjän
tarkoittamalla tavalla".
Kela on erittäin ansiokas ja arvostettava organisaatio.
Se huolehtii suomalaisen sosiaaliturvan täytäntöönpanosta
jakamalla etuuksia, järjestämällä kuntoutusta
ja tekemällä paljon muutakin tärkeää.
Kelaa moititaan usein siitä, että siellä suhtaudutaan
niin nuivasti asiakkaisiin, että sieltä ei aina
saa sitä, mitä haetaan. Useimmiten kysymys on
kuitenkin siitä, että lainsäätäjinä olemme
säätäneet sellaisia lakeja, että Kela
ei ole voinut muuta kuin hylätä asiakkaan henkilökohtaisesti
oikeana pitämiä hakemuksia, mutta tässä tapauksessa
ei näin ole käynyt. Kyseessä olevan pykälän
tulkinta Kelan paikallistoimistoissa on johtanut siihen, mihin tässä viitataan,
eli siihen, että sellaiset nuoret, jotka eivät
ole vielä päässeet töihin ja
ovat sen vuoksi työttöminä, eivät
voi kuitenkaan saada ammatillista kuntoutusta, jotta heidän
työkykynsä paranisi ja he voisivat tehdä työtä.
He ovat jääneet ilman tätä kuntoutusta
siksi, että tätä pykälää on
tulkittu toisin kuin lainsäätäjä on
tarkoittanut.
Perustuslakiasiantuntijoitten mukaan me edustajat emme saa tulkita,
emme oikeasti saisi tulkita sitä, mitä itse olemme
olleet säätämässä, vaan
se kuuluu oikeuslaitokselle ja muille valituselimille sitten myöhemmin.
Mutta tässä ta-pauksessa, kun itse olin ja myöskin
puheenjohtaja Rehula oli tätä lakia säätämässä silloin
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, niin olen täysin vakuuttunut,
että en tuota pykälää säätänyt
omalta osaltani niin, että se olisi vaikeuttanut, vaan
edistänyt näitten nuorten kuntoutukseen pääsyä.
Kansaneläkelaitoksen paikallistoimistot ovat kuitenkin
tinkimättömästi tulkinneet tätä lakia niin,
että nuorten pääsy kuntoutukseen on heikentynyt
eikä edistynyt sen pykälän vuoksi. Tämmöinen
ei voi tulla kysymykseen. Kun asiaan ei muuten ole saatu parannusta,
niin nyt se on sitten tässä yhteydessä hoidettu
kuntoon, ja, arvoisa puhemies, kehotan Kelan johtoa hankkimaan riittävän
määrän — kun valiokunnalla ei sitä kultaa
tämän tekstin kultaamiseen ollut — kullattuja
taulunkehyksiä ja kehystämään
tämän mietinnön tämän
kohdan niihin kehyksiin ja lähettämään
ne taulut Kelan paikallistoimistojen seinille muistutukseksi siitä,
että Suomen perustuslain mukaan lainsäädäntövalta
kuuluu yksiselitteisesti eduskunnalle ja että omilla tulkinnoilla ei
ole mitään syytä ryhtyä tätä perustuslaillista kansanvaltaa
murentamaan.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Sai-rausvakuutuslain perusteella sairauspäiväraha korvaa
16—67-vuotiaan Suomessa vakuutetun henkilön ansionmenetystä siltä ajalta,
jolloin hän on estynyt tekemästä työtä sairaudesta
johtuvan työkyvyttömyyden vuoksi. Osapäivärahan
etuuden nykyinen 72 arkipäivän enimmäiskesto
on osoittautunut joskus sairauksien, kuten mielenterveyden häiriöiden
ja tuki- ja liikuntaelinsai- rauksien, kohdalla liian lyhyeksi toipumisajaksi kokoaikaiseen
työhön palaamiseksi. Tästä syystä on
perusteltua pidentää enimmäisaikaa 72
päivästä 120 arkipäivään.
Kun osa-aikaissairauspäiväraha mahdollistaa osittaisen
työnteon sairaudesta huolimatta, se lyhentää työkyvyttömyys-aikaa
ja monesti myös nopeuttaa toipumista sairaudesta. Myös
osa-aikaiseen työskentelyyn paluuta suunniteltaessa on
tärkeää olla yhteistyössä terveydenhuollon
kanssa.
Kuntoutuksen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa tulee ottaa
huomioon ikä, ammatti, aikaisempi toimintatapa, koulutus
ja sosiaaliset ja taloudelliset seikat hakijan sopivassa työssä jatkamiseen
ja työhön palaamiseen tai työelämään siirtymiseen.
Tavoitteena tulisi olla saada aikaan sellaiset edellytykset, joilla
ehkäistään käytännön
aiheuttamat väliinputoamiset. Ammatillisen kuntoutuksen
oikea-aikaisen aloittamisen varmistaminen edellyttää etenkin
terveyden edistämisen sekä työterveyshuollon,
kuntoutuksen ja työelämän kehittämistä.
Tämän hallitusohjelman mukaan erityistä huomiota
tulee kiinnittää muun muassa työhönpaluun
helpottamiseen. Työhyvinvointia ja työssäjaksamista
tulee kehittää parantamalla mahdollisuuksia riittävän
varhaiseen ja oikea-aikaiseen kuntoutusmahdollisuuteen.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisen yhteiskunnan, hyvinvointiyhteiskunnan,
tulevaisuuden selviytymistarinassa tulee olemaan erilaisia osia,
osia, joissa mahdollistetaan, edesautetaan, tuetaan sitä,
että voidaan tehdä työtä, jaksetaan
siellä työpaikalla. Kuntoutus on eräs
keino, yksi keino, niistä toimenpiteistä, joilla
ensinnäkin mahdollistetaan työelämään mukaan
pääsy, ja toisekseen työelämässä mukanaoloa,
jaksamista, voidaan edesauttaa kuntoutuksen keinoin.
Meillä on sosiaaliturva hyvin monisäikeinen. Meillä on
erilaisia tapoja, joilla rahoitamme palveluja sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Kuntoutukseen sen moninaisissa eri muodoissaan pelkistyy — yhteen
sanaan, yhteen toimintaan — niin sosiaaliturvan monisäikeisyys,
monimutkaisuus kuin sitten sosiaali- terveydenhuollon palvelujen
rahoitukseen liittyvät kysymykset.
Nykyistä parempaan tilanteeseen on mahdollista päästä muun
muassa tämänkaltaisella lakiesityksellä,
joka nyt käsittelyssämme on, jossa siis edesautetaan
sitä, että osasairauspäivärahaa saavien
tilanne paranee, he voivat saada osasai-rauspäivärahaa
pidemmän aikaa kuin tällä hetkellä,
ja toisekseen ammatilliseen kuntoutukseen liittyviä säännöksiä muutetaan.
Jotta voidaan päästä merkittävällä tavalla
eteenpäin, on, kuten valiokuntakin mietinnössään
toteaa, tehtävä koko järjestelmään
kuntoutuksen kokonais-uudistus, jossa 1) selkiinnytetään
ja 2) luodaan jopa ihan uusia käsitteitä, jotta
voidaan päästä esimerkiksi näistä turhanaikaisista
lainsäätäjän tarkoittamista
tulkinnoista nykyistä parempaan tilanteeseen. Kokonaisuudistus
on välttämätön.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Korostan aivan samaa asiaa kuin edustaja Rehula tässä edellä.
Kuntoutus voi olla erinomainen keino ihmisten pitämiseen
työkykyisinä tai heidän palauttamisessaan
työkykyisiksi, ja siihen käytetään
jo tällä hetkellä varsin paljon yhteiskunnan voimavaroja,
mikä on sinänsä hyvä asia, mutta sitten
siihen liittyy se uhka, että niitten voimavarojen käytön
kustannus—vaikuttavuus-suhde ei aina ole välttämättä kohdallaan.
Osittain se johtuu myöskin tästä järjestelmän
pirstaleisuudesta, ja muun muassa näistä syistä kuntoutuksen
kokonaisuudistus on syytä tehdä.
Mutta, arvoisa puhemies, tuon edellisen puheenvuoroni jatkoksi,
kun kritisoin voimakkaasti sitä, että eduskunnan
säätämiä lakeja aletaan tulkitsemaan
ikään kuin omaehtoisesti, niin Kelan osalta kyllä haluan
korostaa myöskin sitä, että kun Kela
on eduskunnan ihan oma laitos ja meillä on Kelan valtuutetut,
joitten tehtävä on valvoa, että eduskunnan
tahto siellä Kelassa toteutuu, niin tämänkin
esimerkin valossa haluan korostaa sitä, että Kelan
valtuutettujen aseman on vahvistuttava, mieluummin niin, että valtuutetut
vahvistavat sen itse, että valvonta toimii todella sillä tavalla,
etten enää jatkossa joutuisi käyttämään
tällaisia puheenvuoroja kuin tänään. Minä olen
hyvin vihainen ollut tämän prosessin myötä.
Nyt olen tyytyväinen, kun tämä on päätöksessä,
mutta kaiherrus jää edelleen.
Yleiskeskustelu päättyi.