Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla saimme hälyttäviä uutisia
ulkoasiainministeriöön kohdistuneesta verkkovakoilusta. Julkisuuteen
tulleiden tietojen perusteella vakoilu on jatkunut pitkään
ja ollut poikkeuksellisen laajaa. Erityisen hälyttävää on,
että tieto tapauksesta tuli maamme ulkopuolelta. Myös
EU-vertailu kertoo, että Suomen valmiudet toimia tällaisessa
tilanteessa ovat heikot.
Kysyisinkin ministeri Haglundilta: minkälaisin toimin
voimme vahvistaa omaa verkkojemme seurantaa hyökkäysten
havaitsemiseksi ja mitä voimme tehdä, että emme
olisi riippuvaisia ulkopuolisesta avusta kansallisen turvallisuuden kannalta
näin tärkeässä asiassa?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
tärkeä ja, niin kuin edustaja Mäkelä totesi,
vakava paikka ja vakava kysymys.
Itse asiassa viime vuoden tammikuussa jo, kun hyväksyimme
niin sanotun kyberstrategian, me aloitimme lainsäädännön
arvioinnin, jonka tarkoituksena oli verrata Suomen lainsäädäntöä monen
muun maan lainsäädäntöön
ja arvioida sitä, onko tarpeita parantaa meidän
lainsäädäntöä ja sitä kautta
antaa mahdollisuudet meidän viranomaisille paremmin toimia
myös netissä näissä asioissa.
Tämä siis aloitettiin tietämättä,
että ulkoministeriössä oli näitä haasteita,
ja itse asiassa tänään hallituksen ulko-
ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa on tätä käsitelty
ja todettu, että on tarpeen nytten käynnistää aika
ripeästikin toimet Suomen lainsäädännön
kehittämiseksi, jotta tämmöisiltä ongelmilta
voidaan välttyä tulevaisuudessa. Tämä ei
ole mikään helppo kokonaisuus, niin kuin edustajat
tietävät, koska tässä on sitten
samalla yksityisyydensuoja, monia muita asioita, joten tämä on
herkkä asia, mutta tähän on kyllä puututtava
nytten välittömästi.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Suomi on pitänyt itseään
kyberin mallimaana, mutta onko itse asiassa niin, että olemme
kyberin kaalimaa?
Ulkoministeriön vakoilutapaus osoittaa, että meidän
täytyy paremmin pystyä puolustautumaan verkossa
tapahtuvaa, Suomea vahingoittavaa urkintaa vastaan. Tällä hetkellä meillä ei
todellakaan ole olemassa selkeitä sääntöjä siitä, miten
toimia sotilaallista verkkovakoilua vastaan, kuten ministeri Haglundkin
vastauksessaan viittasi.
Puolustusvoimain komentajan mielestä Suomeen tarvitaan
sotilastiedustelulaki. Sen myötä tiedustelu voidaan
myös säätää parlamentaarisen valvonnan
piiriin, mikä lisäisi avoimuutta. Ruotsissa tilanne
on selkeämpi: ruotsalaisilla on käytössä niin
sanottu FRA-laki, joka antaa mahdollisuuden rajat ylittävän
tietoliikenteen valvontaan. Kysyn: tunteeko ministeri mainittua
Ruotsin lakia, ja olisiko siitä Suomelle opiksi otettavaa?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Tämä on tosiaan kokonaisuus,
jota jo on jossain määrin analysoitu, kun olemme
moniin verrokkimaihin verranneet Suomen nykyistä lainsäädäntöä.
Kuten edustaja Niinistö totesi, Puolustusvoimain komentaja
on jo tullut siihen johtopäätökseen,
että tämäntyyppistä lainsäädäntöä tarvittaisiin.
Tässä ei kuitenkaan ehkä nyt tässä vaiheessa
kannata mennä asioiden edelle.
Tosiaan tänään päätettiin,
että aloitetaan nyt ripeästi tämä lainsäädännön
kehittämishanke, ja sen osana varmasti päädytään
jonkinnäköiseen ratkaisuun, mutta se, minkä näköinen
ratkaisu on ja onko se Ruotsin-tyyppinen ratkaisu vai joku muu ratkaisu,
koska maailmalta löytyy myös muita hyviä ratkaisuja,
jää nähtäväksi. Tämä pitää tehdä huolella,
niin kuin tässä aikaisemmin totesin. Tässä on
suomalaisten ja muidenkin ihmisten yksilöllisyydensuoja.
Meillä on näitä ylilyöntejäkin
nähty viime vuosina, missä on imuroitu ihmisten
Gmailia, Facebookia ynnä muita, ja sitähän
tässä ei haluta, joten tämä pitää tehdä kunnolla
ja huolella, ja olen varma, että tästä kyllä hyvä saadaan,
mutta tämä on haastava kokonaisuus.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Sen kyberturvallisuuden parantamisessa on kaksi
osiota. Ensimmäinen on toki kansallinen lainsäädäntö ja
omat toimenpiteet, mutta on myöskin kansainvälinen
yhteistyö, koska tämä niin sanottu kyberavaruus,
joka on vain muutamassa vuosikymmenessä avautunut ja tuottanut
suunnattomia mahdollisuuksia, on edelleenkin tänä päivänä eräänlainen
villi länsi, jossa ei ole minkäänlaisia
valtioiden välisiä sopimuksia ja sääntöjä,
kuten uutisointi kertoo.
Pelkästään niiden varaan ei tietenkään
kukaan omaa turvallisuuttaan jätä, mutta on tärkeätä juuri
liittyen kaikkiin näihin — yksityisyydensuojaan,
tietoliikenteen luottamuksellisuuteen ja muuhun — että myös
tätä kansainvälistä puolta pystytään
vahvistamaan. Me olemme mukana tässä kyberturvallisuutta
koskevassa kansainvälisessä yhteistyössä hyvin
monella tasolla. Muun muassa itse osallistuin kaksi viikkoa sitten
Soulissa järjestettyyn konferenssiin, joka oli jo kolmas
konferenssi, ja tämä prosessi jatkuu, ja meidän
toiveemme ja tarkoituksemme on, että se johtaisi myöskin
kansainvälisen sopimusjärjestelmän vahvistumiseen
tämänkaltaisten tapausten estämiseksi
ja selkeästi tekemiseksi laittomiksi.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Tässä ehkä on niin,
kuten edustaja Niinistökin viittasi, että me täällä Suomessa
kuvittelemme olevamme parempia kuin todellisuudessa kuitenkaan olemme.
Olemme hyväksyneet melko vastikään kyberstrategian
tälle maalle. Se on tärkeä asiakirja.
Kysymys kuuluukin siltä pohjalta: Miten hallitus on omalta
puoleltaan huolehtinut siitä, että tämän
strategian toimenpiteet on alettu viedä täytäntöön
ja käytäntöön joka puolella
valtionhallintoa, julkista hallintoa ja myös elinkeinoelämässä ja
kaikessa muussakin? Ollaanko vielä alkua pidemmällä?
Ollaanko nollassa vai ollaanko edes metriä pidemmällä?
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Tämä on juuri oikea havainto.
Tärkeätä on tehdä strategia,
mutta vielä tärkeämpää on tietenkin
toimeenpanna sitä tehokkaasti ja määrätietoisesti,
ja onneksi vastaus edustaja Kääriäisen
kysymykseen on se, että ollaan kyllä paljon enemmän
kuin metriä pidemmällä. Itse asiassa tämä toimeenpano
on lähtenyt liikenteeseen paljon paremmin kuin itse olisin
voinut toivoa, ja tässä on erittäin monia
myönteisiä asioita, juuri niitä, mitä peräsitte,
edennyt hyvällä tavalla, joten voin hyvällä omallatunnolla
sanoa, että hyvin etenee. Mutta silti on tässä kyllä avoimesti
ja rehellisesti sanottava, että Suomella on kyllä monessa
asiassa tarve parantaa, ihan niin kuin tässä edustajat
ovat todenneet. Emme ehkä kaalimaa ole, mutta on meillä monia
aihealueita, joissa on tarve parantaa, eikä saa liian omahyväisesti
kuvitella, että Suomi vain osaa nämä asiat,
vaan kyllä tässä on syytä nyt
kääriä hihat ja tehdä monella puolella.
Tulen mielelläni valiokuntiin raportoimaan tarkemmin tästä toimeenpanosta,
jos se kiinnostaa edustajia.