22) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain 87 §:n
väliaikaisesta muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olisin odottanut, että valiokunnan
puheenjohtaja olisi ollut paikalla pitämässä esittelypuheenvuoron.
Olin hieman hämmästynyt, että kun meillä ...
(Ed. Pulliainen: Käyhän se ex-ministeriltäkin!) — No,
ed. Pulliainen, siitä on jo niin paljon aikaa, että minä en
muistakaan enää niitä aikoja.
Arvoisa herra puhemies! Nyt ensimmäisessä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys tieliikennelain 87 §:n väliaikaisesta
muuttamisesta, josta on annettu liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietintö, on yksimielinen määrätyistä syistä,
joihinka palaan vähän myöhemmin. Tämän
esityksen saaminen oli osoittautua täysin mahdottomaksi.
En tiedä, onko ollut kyse yksinkertaisesti ministeriön
joidenkin virkamiesten jääräpäisyydestä,
jolla ei ole haluttu myöntää mahdollisesti
jonkinlaista kömmähdystä lähes
kymmenen vuoden takaa tai eikö sitten ole haluttu ymmärtää kyseisen direktiivin
ja asianomaisen artikkelin sisältöä.
Silloin kun tämä muutos tehtiin, Suomessa pantiin
täytäntöön tiettyjen yhteisössä liikkuvien tieliikenteen
ajoneuvojen suurimmista kansallisessa ja kansainvälisessä liikenteessä sallituista
mitoista
ja suurimmista kansainvälisessä liikenteessä sallituista
painoista annettu neuvoston direktiivi muuttamalla silloista ajoneuvojen
käytöstä tiellä annettua asetusta.
Tällöinhän ajoneuvoyhdistelmien pituutta
lisättiin 22 metristä 25,25 metriin ja enimmäisleveys
säilytettiin 2,60 metrissä. Samalla säädettiin,
että koritilojen suurin sallittu leveys, paitsi lämpösäädellyissä kuorma-autoissa,
tulisi olemaan vuoden 2007 alusta lukien 2,55 metriä.
Vuosien varrella on asiasta ollut erilaisia tulkintoja. Muistan
itse, toivottavasti muistan oikein, että silloin kun tästä vuosien
varrella on puhuttu, korostettiin nimenomaan EU:n edellyttämää kilpailuneutraliteettia
eli sitä, että Suomessa ei saisi olla leveämpiä kuorma-autoja
kuin muissa EU-maissa. Suomessa kuitenkin alettiin sen jälkeen
keskustella esimerkiksi lämpöeristetyissä sahateollisuuden
sivutuotekuljetuksissa käytettyjen autojen tulevaisuudesta,
koska niiden varsinaisen kuormatilan leveys oli ainoastaan 2,48
metriä, kun seinämän vahvuus molemmin puolin
oli 6 senttiä, eli nämä olivat leveydeltään sen
2,60 ja ovat edelleenkin.
Silloin ja sen jälkeen mietittiin sitä, miksi
näitten ajoneuvojen lavojen ulkomittaa pitäisi
kaventaa 5 sentillä. Esitettiin kysymyksiä siitä,
miksei näitä ajoneuvoja, esimerkiksi näitä hakekuljetukseen
käytettäviä ajoneuvoja, voitaisi rinnastaa lämpöeristettyihin
kuorma-autoihin, joiden leveys sai säilyä tämän
direktiivin mukaan 2,60 metrissä. Vielä tämän
vuoden helmikuussa ministeriö antoi erittäin laajalla
jakelulla kirjeen, jossa parilla sivulla esitteli asiaa ja yhteenvedossa
totesi muun muassa näin: "Edellä esitetyn perusteella
ministeriö ilmoittaa, että ajoneuvojen käytöstä tiellä annettua
asetusta ei leveysasian osalta tulla muuttamaan, vaan asetuksen
25 §:n 2 momentti tulee voimaan 1.1.2007 siltä osin
kuin se koskee kiinteältä rakenteeltaan yli 22
metrin pituisessa yhdistelmässä käytettävän
muun kuin lämpöeristetyn ajoneuvon suurinta sallittua
leveyttä 2,55 metriä. Myöskään
mitään poikkeuslupia asiassa ei ole mahdollista
myöntää, joten vuoden 2007 alusta lukien
Suomessa ei saa enää käyttää tällaisia
2,60 metriä leveitä kokonaispituudeltaan yli 22
metrin ajoneuvoyhdistelmiä."
Tämä oli ministeriön kirje helmikuussa.
Moni muu on tehnyt asiasta myös kirjallisia kysymyksiä,
itse olen tehnyt pari niitä. Myöskin kuluvan vuoden
toukokuussa otin asian esiin, kun sain suullisen kysymyksen, ja
ed. Pulliainen on tehnyt asiasta kantelun oikeuskanslerille tämän
vuoden puolella.
Omassa kysymyksessäni olen yrittänyt tivata, mitä kilpailuetua
on silloin, jos esimerkiksi hakekuljetusten lavojen sisätila
on tuo aikaisemmin mainitsemani 2,48 metriä, vaikka kokonaisleveys
säilyisi siinä 2,60 metrissä. Eli mitä järkeä on kaventaa
lavojen ulkomittoja 2,55 metriin? Suoraa vastausta ei annettu niissä selvityksissä,
joita kysymyksen johdosta annettiin. Siellä on erikoisia
perusteita käytetty. Muun muassa maaliskuun 6. päivänä ministerin
allekirjoittamassa vastauksessa, kun on todettu näistä 6
sentin reunamalavoista, täällä todetaan
muun muassa: "Pelkkää avonaista korirakennetta,
jossa on pelkästään eristetyt sivuseinät,
ei voida katsoa lämpösäädeltyihin
kuljetuksiin tarkoitetuksi rakenteeksi eli sen sallittu leveys on
enintään 2,55 metriä." Samassa vastauksessa
on viitattu epäsuorasti tuohon äskeiseen ministeriön
maaliskuiseen kirjeeseen, mutta erityisesti minua hämmästyttää kyseisessä vastauksessa
lopussa ollut toteamus: "Hallitus ei muutoinkaan näe erityistä syytä puheena olevissa
kuljetuksissa tukeutua
4 artiklan 4 a-kohdan poikkeuskäytäntöön,
joka on ensisijaisesti tarkoitettu raakapuun korjuuseen ja pitkien
pylväiden kuljetukseen."
Tämä vastaus ja myöskin ne vastaukset
taikka valiokunnassa kerrotut kannanotot, jotka osittain koskettivat
myös ed. Pulliaisen tekemää kantelua,
ovat ainakin hämmentäneet minun mieltäni. Toki
on myönnettävä, että nyt käsittelyssä oleva hallituksen
esitys ja yksimielinen mietintö tuovat tähän
asiaan parannusta ja järkeä, mutta vieläkään
en voi ymmärtää EU-määräysten
perusteella tehtyä asetusta siltä osin, että kyse
ei ole mielestäni, eikä varmasti ole, mistään
kilpailuedun antamisesta, mitä vuosien varrella ministeriön
virkamiesten toimesta on lukuisia kertoja tuotu esiin niin valiokunnassa
kuin lehtien palstoilla olevissakin kirjoituksissa. Minun mielestäni
on erityisen käsittämätöntä,
että ministeri allekirjoittaa sellaisen vastauksen, jossa
viitataan tähän asianomaisen direktiivin 4 artiklan
4 a-kohtaan ja vielä todetaan näin voimakkaasti,
että ministeriö ei katso, että on mitään
perusteita taikka erityisiä syitä puuttua taikka
mahdollistaa sen direktiivin mahdollistama poikkeuskäytäntö,
ei edes kansalliseen etuun viitaten. Minä olen hämmästellyt
koko ajan ministeriön toimintaa tässä ja
erityisesti määrättyjen virkamiesten.
Arvoisa puhemies! Nyt on hyvä, että tulee
lisäaikaa, siirtymäaikaa. Eli nyt kolmen vuoden
aikana nämä hakeajoneuvot, joiden sisätila
on ollut jo tässä uudessa siirtymälainsäädännössä alle sen
2,51 metriä, eivät joudu hakemaan poikkeuslupaa.
Nythän tämän määräaikaisen
lakimuutoksen yhteydessä ne ajoneuvot, joitten sisätila
on enemmän kuin tämä 2,51, voidaan kaventaa, mutta
silloin joudutaan maksamaan toimenpidemaksua, ja tämä toimenpidemaksu
eli poikkeuslupamaksu on suurimmillaan 1 000 euroa vuodessa,
mikäli ymmärsin oikein.
Arvoisa puhemies! Lopuksi voin todeta sen, kun aika täyttyy,
että kun itselläni on muutaman vuoden kokemus
tästä tämänkin talon työskentelystä,
niin en ole vielä koskaan törmännyt tällaiseen
ongelmaan, joka tässä on eli näihin väitteisiin,
joita on virkamiesten taholta esitetty, taikka, arvoisa puhemies,
sitten saattaa olla, että dementia on siltä osin
jo iskenyt, että en ymmärrä sitä,
mitä merkitystä niin sanotulla kilpailuedulla on
taikka mikä se kilpailuetu on silloin, kun sisätila,
johon tavarat laitetaan, on saman suuruinen kuin muualla eikä ole
lainkaan leveämpi kuin muissa maissa, jopa 3 senttiä kapeampi.
Eli tältä osin minä en ole ymmärtänyt
tätä toimintaa. Muuten ehkä olisin laittanut
tähän vastalauseen, mutta myöskin etujärjestö Skal
oli sitä mieltä, että vaikka murinaa
kentällä on, niin tämän annetaan
mennä, se oli kannattamassa tätä muutosta.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 96 tältä vuodelta
eli tieliikennelain 87 §:n väliaikaisesta muuttamisesta
on puhuttanut alan yrittäjiä, alalla toimivia
kuljetusten järjestäjiä sekä kalustoa
valmistavia ja korjaavia toimitsijoita. Pidän annettua
esitystä kuitenkin välttämättömänä,
joskin esitetty kolmen vuoden siirtymäaika on tiukka vaatimus.
Kolme vuotta tällaisessa asiassa on lyhyt, mutta toivottavasti
se on nyt sitten mahdollinen.
Syitä tähän ongelmalliseen tilanteeseen
on sysätty kuljetusyritysten niskaan, mutta miksei asiassa
oltu ministeriö- ja virkamiestasolla hereillä silloin,
kun direktiivi 96/53 vuodelta 1997 on annettu ja sitä on
sovellettu? Elikkä soveltaminen on lähtenyt käyntiin
1.8.1997, ja samaan aikaan kuitenkin uusia yli 22 metriä pitkiä ja
2,6 metriä leveitä yhdistelmiä on voitu
ottaa käyttöön. Miksi niiden käyttöönotto
kiellettiin vasta 1.10.2004 alkaen, reilut kaksi vuotta ennen tämän
ylimenokauden päättymistä? Leveysongelmat
olisi vältetty säätämällä yli
22-metrisille lämpöeristämättömille
yhdistelmille 2,55 metrin leveys jo 1.8.1997 alkaen. Näin
moduuliyhdistelmiä olisi voitu muodostaa jo siitä päivästä alkaen
vanhoista 2,60 metriä leveistä ja uusista 2,55
metriä leveistä ajoneuvoista.
Silloin, kun kansallista päätöstä tehtiin,
Suomi sääti kansallisen pituuden 22 metriin ja
Ruotsissa otettiin käyttöön 24 metrin
pituus. Tässä vaiheessa haluaisin myös
muistuttaa, että ongelma ei ole pelkästään
Suomen. Suomessa siis 22 metriä ja Ruotsissa 24 metriä.
Ruotsin ja Suomen välinen liikenne on merkittävää ja
tulee lisääntymään, joten näiden
maiden kalustosäädökset tulisi pystyä harmonisoimaan
mahdollisimman nopeasti, jotta tämä liikenne lähtisi
kulkemaan taas. Nyt ollaan tilanteessa, että Ruotsista tuleva
24-metrinen juna, eli jos menee yli 22 metrin, on kavennettava tähän
sisätilaan 2,51, ja sitähän eivät
varmaan ruotsalaiset hyväksy, koska he ovat aikoinaan kansallistaneet
tämän 24 metrin junan 2,6 metriin.
Sitten poikkeuslupamaksuista. Kyllä tässä nyt ministeriö ja virkamiehetkin voisivat
vähän katsoa siellä päässä,
pitääkö aina olla maksamassa näitä niin
sanottuja poikkeuslupamaksuja. 340 on kaksinkertainen määrä,
ja sitten jossain vaiheessa, kun tulee näille uudemmille
1 000 euron poikkeuslupamaksu, se on jo kuusinkertainen määrä alkuperäisestä.
Kyllä tässä nyt on menty vähäsen
... Mutta ehkä huhujen ja epävarmuuden aikaa on
kulkenut liian pitkään. Tiukempia päätöksiä olisi
pitänyt pystyä tekemään aikaisemmassa
vaiheessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ex-ministeri Vistbacka ja tuleva ministeri
Virén (Ed. Virén: Kiitos!) kuvasivat tässä varsin
perusteellisesti sen, mitä tässä asiassa
on tähän mennessä tapahtunut. Muutama
näkökohta vielä tähän,
kun minunkin nimeni tässä yhteydessä mainittu
on.
Nythän jos ei olisi tätä hallituksen
esitystä saatu tänne, niin sehän olisi
merkinnyt sitä, että meiltä lähtee
kolmisentuhatta, nelisentuhatta rekkaa sinne käyttämättömien
kategoriaan, mikä olisi ollut kansallisessa kuljetuskalustossa
erittäin suuri vajaus. Siis sillä olisi ollut
käytännön merkitystä mitä suurimmassa
määrin. Niin kuin ed. Vistbacka tässä totesi,
niin silloin alkuvuodesta nyt sitten vihdoin vakuutettiin, että mitään muutoksia
ei tule tapahtumaan 1.1.2007 lukien, vaikka vielä 2004
oli kirjelmöity, että kyllä tulee olemaan.
Siis siinä oli yksi hyvin merkittävä epäloogisuus.
Olikohan se maaliskuuta vai huhtikuuta tänä vuonna,
kun sitten Skalin puolella oli semmoinen katastrofikokous tuolla
Oulussa, jossa sitten oltiin ymmällä, mitä tässä asiassa
nyt oikein voidaan tehdä, ja tuolta ministeriöstä oli
ilmoitettu, että muuten olisi saatettu tehdä,
mutta oikeuskansleri on sitä mieltä, että ei
voi tehdä, siis mentiin oikeuskanslerin selän
taakse tässä asiassa.
Tämä tapahtui perjantai-iltana, ja viikonvaihteessa
sitten lensin suoraan tänne Helsinkiin ja tein maanantaiaamuksi — meni
yksi yötienookin täällä talossa
kirjoitellessa — siitä oikeuskanslerille perusteellisen
kirjelmän, jossa palautin mieleen, mitä tässä näytelmässä on
aikaisemmin tapahtunut, mutta se kirjelmä, jonka laadin
ja jonka lähettikeskus kiikutti heti maanantaiaamuna oikeuskanslerille,
ei ollut varsinaisesti kantelukirje, vaan se oli vetoomuskirje oikeuskanslerille,
nimittäin sen takia, että vetosin siihen, että oikeuskansleri
vielä kerran neuvottelisi komission ja pääosaston
virkamiesten kanssa tästä asiasta, jos sieltä löytyy
uusi tulkinta. Siis mehän olimme sen tiedon varassa kaikki,
että tässä on oikea tieto ja kansallinen
tulkinta, mutta jos sieltä komission ja pääosaston
puolelta löytyisi tukea sille, että sittenkin
tässä on jouston mahdollisuutta. Tälle
antoi perustan se, että silloin kymmenen vuotta sitten
juuri se säädös, johonka ed. Vistbacka äsken
viittasi, se mahdollistaa kansallisen poikkeuksen. Siis toisin sanoen
siinä yhteydessä kymmenen vuotta sitten kansallisesti möhlittiin,
arvoisa puhemies, möhlittiin. Nyt oli kysymys siitä,
että jos sitten komissio ja pääosasto
voisivat tulkita sillä tavalla, että kun se poikkeusmahdollisuus
edelleen on olemassa, niin sitten olisi kuitenkin tällainen
tulkintamahdollisuus tässä tilanteessa.
Tältä pohjalta sitten Oikeuskanslerinvirasto ryhtyi
toimenpiteisiin, ja sitten se prosessi johti myöskin ministeriön,
siis liikenne- ja viestintäministeriön, omien
toimien syvälliseen läpikäyntiin, kaikki
mitä oli yhdeksän vuoden aikana ministeriössä kirjelmöity
kentälle eri yhteyksissä. Sitten se johti siihen,
että oikeuskansleri päätöksessään
antoi semmoisen lievän muikkarin ministeriölle
siitä, että nyt oli vähän niin
kuin johdateltu harhapoluille tässä asiassa, ja
sitten päätyi siihen tulokseen, että nythän
sitten tämä asia voidaan ratkaista liikenne- ja
viestintäministeriön ja valtioneuvoston laatimalla,
hallituksen esityksen muotoon laaditulla tilapäisellä säädösmuutosehdotuksella,
ja jätti sen sillä tavalla auki, että sellainen
esitys voidaan oikeuskanslerin siihen puuttumatta saattaa eduskunnan
käsittelyyn. Arvoisa puhemies, se asiakirja on nyt saatu sitten
siihen muotoon, että mietintö on yksimielisesti
saatu aikaiseksi, ja nythän on sillä tavalla, että nyt
pitäisi kansallisesti löytyä sellainen
korjauskapasiteetti, että niiltä osin kuin halutaan nämä moduulit
saada hyväksyttävään muotoon, niin
se voidaan hoitaa niin, että tämä kalusto
nyt sitten seuraavat kolme vuotta on liikenteessä.
Tässä on myöskin vielä todettava
se, että liikenne- ja viestintävaliokunnassa sitten
yhteisesti todettiin, että kun oli tehty tämä vetoomuskirjelmä oikeuskanslerille,
niin siinä samassa vaiheessa viime kevättalvella
liikenne- ja viestintävaliokunta ei sitten valiokuntana
ryhtynyt sen kummempiin toimenpiteisiin, elikkä tässä yhteispelillä on
saatu aikaiseksi se, että yksimielinen mietintö on
saatu aikaiseksi, ja se varmaankin hyväksyttäneen,
kun muutosesityksiä ei ole tiettävästi
tehty, sitten kohta ensimmäisessä käsittelyssä ja
päästään tästä asiasta
eroon.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämän
kaltainen EU-direktiivi ja sen soveltaminen siten, kuin tämän
asian osalta on menetelty, ei osoita hyvää EU-käytäntöä eikä myöskään lisää kansalaisten
luottamusta unioniin. Toisaalta tässä on aivan
selvästi ja yrittäjiltä saadun palautteenkin
perusteella kyseisen ministeriön virkamieskunnan taholta
annettu epäselvää, osin virheellistä tietoa
siirtymäajoista. Tällä on nimittäin,
arvoisa puhemies, siltäkin kannalta merkityksensä yrittäjien
kannalta, että useat heistä ovat hankkineet näitä kalliita
tietyn levyisiä ajoneuvokalustoja, ja sitten yhtäkkiä tulee
tilanne, että leveyden pitää ollakin
tietyn mittainen. Kolme vuotta siirtymäaikana on varsin
lyhyt aika, ja se vain vie tuon ongelman sitten ratkaistavaksi tavalla
tai toisella kyseisten kolmen vuoden kuluttua.
Arvoisa puhemies! Täällä myöskin
toimenpidemaksun korotus on tuntuva, ja sitten on huomattava, että hakeautot
ikään kuin tässä pääsevät paremmin
harjoittamaan tuota liikennettä, koska hakeautojen kohdalta
vasta sitten poikkeuslupien hakeminen siirtyy vuosille 2010 ja 2011,
mutta silloinkin tämä sama ongelma on edessä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä voisi sanoa, että surkuhupaisa
päätös tälle koko ruljanssille.
Täytyy aloittaa siitä, että meillä Suomessahan
on ollut Euroopan pisimmät ja painavimmat vehkeet jo 1970-luvulta
lähtien ja muistaakseni joskus 1970-luvun puolivälin
jälkeen meillä mitat pidennettiin 22 metriin.
Silloin leveytenä pidettiin 2,50:tä ja tätä 22:ta
metriä, tonnimäärät olivat silloin
48 tonnia, ja sitten mentiin 56 tonniin kesäaikana ja talvella
60 tonniin, ja sitten siitä päästiin
yhteensä kokonaisuudessaan 60 tonniin. Se täytyy
muistaa tässä kuviossa, että vuonna 1997
tämä pituus on meillä ollut 22 metriä ja
Euroopassa 18 metriä ja vähän päälle,
kaiken aikaa. Siellä ei ole missään saanut
ajaa sen pitemmillä, ei vieläkään.
18,35 on muistaakseni se mitta Euroopassa. Ruotsissa on ollut pitempi, se
on ollut suunnilleen samoilla mitoilla kuin me, ja tietysti Venäjä,
missä on ihan omat kuvionsa.
Mutta vuonna 1994, kun on EU:n alueeseen liitytty, se on tietysti
tuonut meille joka alalle omaa kuviotaan, ja vuonna 1997 tämä sopimus sitten
on tehty, että kymmenen vuoden aikana pitää luopua
näistä 2,60 leveistä autoista. Niitä tuli muistaakseni
1990-luvulla, näitä 2,60 leveitä, Suomeen,
jolloin vähän levennettiin entisestään, ja
kyllä tietysti silloisessa työssä, kun
itsekin olin mukana, 2,60 leveään autoon kaksi
paperilavaa sopi paljon mukavammin rinnakkain kuin siihen 2,50 leveään
elikkä ei tarvinnut ahtaa yhtään.
Mutta se täytyy sanoa alusta lähtien, että hakevehkeissä se
oli ihan turhaa. Siihen on saanut aivan riittävästi
tavaraa sopimaan. Oli sitten 2,55 tai 2,60 leveä, niin
se kuutiomäärä on riittänyt. Toki
voi sanoa, että joissain kohdissa, jos ajetaan jotain vaneria,
joka on määrälevyistä, 1,25-vaneria,
siinä voidaan tulla niin kuin problematiikan eteen, mutta
kokonaisuudessaan näitä kuljetuksia, joissa 2,60
leveitä tarvittaisiin ehdottomasti, on muuten yllättävän
vähän tässä maassa. Suurimpaan
osaan yhdistelmiä saadaan sopimaan ihan riittävästi
tavaraa, oli sitten kyseessä leveys 2,55 tai 2,60, jopa
2,50.
Mutta kun vuonna 1997 päätettiin kymmenen vuoden
siirtymäkaudesta, niin sitä eivät vaan
sitten nämä ukulipäiset kuorma-autoyrittäjät
uskoneet, ja kun alan nyt kohtuullisen hyvin tuntee ja tietää,
niin kyllä tässä niin kuin monenlaista
kuviota on nähty ja se uskottavuus on koetuksella monessa
muussakin asiassa ollut, mutta ei ministeriön virkamiehiäkään
ihan tykkänään voi sulkea pois siitä,
ettei sieltä ole sanottu. Muun muassa olen kuullut eräitten
yrittäjien kohdalta, kun he ovat soittaneet vuonna 2004,
että sanottiin näin: "No, tänä vuonna
vielä voit lokakuuhun asti tehdä. Siirtymäaikaa
voi tulla, mutta ei se mitään varmaa ole." Mutta
jos tällä tavalla siis puolihuolimattomasti sanotaan,
että voi tulla ja sitä haetaan, niin osa tietysti
on uskonut sen asian.
Kuitenkin on tehty lokakuussa päätös
siitä, kun on nähty, että ei ole mennyt
perille, eikä Kuorma-autoliitto voi vastuusta vetäytyä myöskään
minun mielestäni kokonaan, koska heidän olisi
pitänyt informoida jäsenistöänsä,
että tämä asia on sovittu näin
ja sopimus tullaan pitämään ja siirtymäaika
on herran hallussa, tulee tai ei.
Se, että sitten jouduttiin tämmöiseen
tilanteeseen kuin nyt, on varmaan tuloksena tai kompromissi oikeastaan
siitä, miten huonosti hoidettu asia hoidetaan sitten täällä salissa
yhdellä tavalla. Mutta kun joku kritisoi tästä maksusta,
niin sanoisin, että se varmaan on oikeudenmukainen niille
muutamille, jotka ovat lähestyneet minuakin sillä,
että he ovat pienentäneet ajoneuvonsa ja kaventaneet.
Kyllä siihen on kulunut euroja aika pitkä liuta,
että se kavennus on hoidettu.
Nyt odotellaan mielenkiinnolla ministeriön asetusta,
miten tullaan näissä toisenlaisissa ajoneuvoissa
tämä kavennus hoitamaan. Heitetäänkö sinne
kakkosnelonen pystyyn toiseen laitaan ja se on sillä siisti
vai laitetaanko jotain styroksinpalasia tai muuta, siitä ei
minun mielestäni mitään asetusta vielä ole
olemassa. Ainakin yrittäjät viikonvaihteessa kaipailivat,
minkälainen se asetus tulee olemaan. Ei siitä tarkkaa
tietoa ole, ovatko ne joitain irtonaisia häkkyröitä vai
miten tehdään se kaventaminen, tehdäänkö 2,5
senttiä puolelleen vai saako laittaa 5 sentin kaistaleen toiselle
puolelle ja se kylki, joka yleensä pidetään
lastauskylkenä elikkä vasen kylki, olisi ilman
mitään sen kummempia esteitä vai täytyykö molemmille
puolille laittaa 2,5 sentin soirot ja tällä tavalla
hoitaa. Vaikea on sanoa vielä tässä vaiheessa
(Ed. Pulliainen: Kysymys on mielikuvituksesta!) — Kyllä. — Ja
siinä varmaan monenlaisia viritelmiä tullaan näkemään
ja myöskin se, miten poliisit suhtautuvat näihin
viritelmiin. (Ed. Pulliainen: Ja siinäkin on kysymys mielikuvituksesta!) — Kyllä.
Yhtä lailla mielikuvituksesta siinäkin ja mielikuvituksesta
myöskin siinä, kuka sen tekee ja kuka ei tee ja
missä kohtaa mittanauha otetaan käteen.
Näitä mittanauhoja on meillä venytelty
tässä edes sun takaisin. Olen itsekin ollut yhdistelmällä liikkeessä,
jossa on kylmäkoneita ollut, ja on mittanauhaa venytetty,
onko se 22 metriä vai onko se 22,10. (Ed. Virén:
Olette ollut väärässä päässä!) — Oikeassa
päässä olin mittanauhaa, ja se ei ollut
liian pitkä. Se täytyy osata olla oikeassa päässä mittanauhaa.
Kyse on siitä.
Mutta kilpailusta kun puhutaan tässä, niin
ei tässä niin kuin varmasti kilpailua vääristetä,
olivat ne sitten 2,60 tai 2,50 tai 2,55. Niitten ajoneuvojen kohdalla,
joissa tämä kaventaminen joudutaan tekemään
ja joissa sitä on tehty, ei sinne nyt kovin monta nyyttiä enempää sovi.
Se 5 senttiä on kuitenkin marginaalinen ero, ja aika paljon kun
tavaraa kuljetetaan, jos paino esimerkiksi saadaan täyteen,
oli sitten kyseessä leveys oikeastaan mikä äsken
mainituista tahansa, niin minä luulen, että tässä enemmänkin
on periaatteesta kyse. Tässä nähdään
nyt oikeastaan se, minkälaista tämä EU-politiikka
on ja miten näitä asioita hoidetaan, mutta myöskin
se, että ihmisten pitäisi uskoa, jos jotain sovitaan.
Senkin pitäisi olla niin kuin asian ydin, että jos
jostain asiasta laki taikka sopimus tehdään, niin
sekin pitäisi uskoa eikä luottaa siihen, että tulevaisuudessa
jonkun hermot pettävät ja joku tekee muutoksen
taikka siirtymälain tämän asian suhteen.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Ihan lyhyesti ed. Rönnille vaan se,
että alun perinhän tässä oli
tulkintaerimielisyys siitä, että kun lämpöeristetyt
saivat olla 2,60 leveitä, niin hakekuljetuksissa se sisätila
oli 2,48, ja hakekuljetuksissa sivuseinämät olivat
jopa paksumpia kuin lämpöeristekuljetuksissa eli
60 milliä. Alun perinhän se tulkintaerimielisyys
lähti siitä, voidaanko nämä rinnastaa
EU:n mainitsemiin lämpöeristekuljetuksiin, ja
tästähän lähti liikkeelle tämä.
Kuten myöskin ed. Pulliainen totesi, liikennevaliokunnassa
monta kertaa ministeriön virkamiehet viittasivat kilpailuetuun,
ja juuri niin kuin ed. Rönni sanoi, esimerkiksi hakekuljetusten osalta
sillä ei nyt ole mitään merkitystä kilpailuedun
kannalta, mutta talvella estetään jäätyminen
niihin reunoihin, kun niissä reunoissa on se 60 millin
paksuinen eriste.
Tämä oli se ongelma, ja sen johdosta täytyy vaan
todeta, että aikamoisia ihmeellisyyksiä EU:n kohdalta
saadaan, ja sitten, jos virkamiehet eivät halua tulkita
direktiivin asianomaista pykälää kansallisen
edun mukaisesti, niin me tulemme tällaiseen ongelmatilanteeseen.
Kun taas toisaalta Ajoneuvohallintokeskus rekisteröi tällaisia
ajoneuvoja vielä ylimenokaudella, niin siinäkin
on minun mielestäni arvostelun sijaa.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Edustajat Olin ja Rönni ottivat tuossa
näistä leveysasioista esiin direktiiviajan, ja
totta kai on sellaisia, jotka noudattivat direktiiviä,
ja heitä pitää myöskin tässä ymmärtää ja
ehkä tämä, niin kuin monessa puheenvuorossa
on tullut esiin, on semmoinen kompromissiratkaisu.
Mutta omalta kohdaltani katson vielä, että liikenneturvallisuus
on monesti liikenneasioissa yksi tekijä, johon katsotaan,
ja tämän kanssa ei varmasti ole tämän
5 sentin kautta mitään liikenneturvallisuuteen
liittyvää asiaa. Mutta kaluston valmistajat tänä päivänä ovat
kehittäneet materiaaleja, ja sitä kautta minun
mielestäni olisi kaikkein viisainta, kun määrättäisiin
ulkoleveys eikä puhuttaisi sisäleveydestä yhtään
mitään. Mutta sisäleveydellä on,
niin kuin tässä tuli ed. Rönnin puheessa
esille, paljon tekemistä silloin, kun lastataan epämääräisiä tavaroita,
silloin ne saadaan helpommin kyytiin, jos on mahdollista, että sisäleveyttä saadaan
levennettyä, mutta ulkoleveys kokonaisuutena olisi se lähtökohta.
Ed. Jaana Ylä-Mononen merkitään läsnä olevaksi.
Yleiskeskustelu päättyy.