3) Hallituksen esitys laiksi sähköisestä lääkemääräyksestä sekä laiksi
lääkelain 57 ja 57 a §:n
muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan,
että säädettäisiin laki sähköisestä lääkemääräyksestä eli
reseptistä, ja tässä laissa määritellään
ne vaatimukset, joita tulee noudattaa niissä tilanteissa,
kun lääkemääräys laaditaan
sähköisesti ja siirretään tietoverkkoja
pitkin valtakunnalliseen reseptikeskukseen, jossa olevien tietojen
perusteella apteekki voi sitten toimittaa potilaalle määrätyn
lääkkeen.
Suomessahan on ollut kokeilu sähköisen lääkemääräyksen
kehittämiseksi vuodesta 2003 lähtien ja kokeilussa
on ollut mukana muutamia alueita, muun muassa Pohjois-Karjalan keskussairaala
Joensuusta, sitten Kotkasta Kymijoen Työterveys ja sitten
Husin alueelta myös kaksi klinikkaa sairaala-apteekkina.
Kokeilun aikana, joka päättyi kesällä 2006
eli tämän vuoden kesällä, laadittiin
muutamia satoja sähköisiä lääkemääräyksiä ja
näiden lääkemääräysten
lukumäärä jäi selvästi
odotettua vähäisemmäksi.
Vähäisyyteen oli useita syitä. Merkillistä kyllä,
sieltä tuli näitä teknisiä ongelmia,
kuten käytettyjen tietojärjestelmien ja ohjelmien
hitaus, lisäksi se, että potilaalta edellytettiin
kirjallinen suostumus tähän määräyksen
käyttöön ja sitten siihen liittyvään
potilasinformaatioon kului aikaa lääkäriltä siitä vastaanottotyöstä.
Lisäksi ongelmaksi nousi myös se vähäinen
määrä apteekkeja, jotka olivat mukana
tässä kokeilussa. Sen vuoksi tuon kokeilun tulokset
nyt eivät olleet sinänsä kovin kannustavia.
Mutta muista maista, muun muassa naapurimaastamme Ruotsista,
on hyviä kokemuksia. Siellä jo tämän
vuoden alkupuolella yli puolet kaikista resepteistä määrättiin
sähköisesti. Tukholmassa on tehty selvitys, jossa
todettiin, että kaikki osapuolet, niin lääkkeiden
määrääjät, apteekit
kuin myös potilaat, ovat olleet tavattoman tyytyväisiä tuohon
järjestelmään eli potilaista oli tyytyväisiä 80
prosenttia ja 95 prosenttia haluaa ottaa sähköisen
lääkemääräyksen uudestaan
sen kerran saatuaan.
Pidän erittäin kannatettavana tätä lakiesitystä ja
pidän suorastaan nolona, että olemme nyt vasta
tässä vaiheessa. Kun ottaa huomioon, että Suomi
on sekä tietotekniikan kärkimaa että terveydenhuollon
mallimaa, on todella merkillistä, että meillä ei
näitä kahta asiaa ole osattu tätä aiemmin
yhdistää toisiinsa. Muistan, kun työskentelin
12 vuotta sitten lääkärinä,
niin silloin puhuttiin tästä sähköisestä lääkemääräyksestä ja
tuntui, että se on vain hetken kysymys, kun kaikki reseptit
kirjoitetaan sähköisesti. Merkillisesti tässä vaan
ovat vuodet vierähtäneet ja edelleenkin vasta
valmistelemme tämän määräyksen,
sähköisen reseptin, käyttöönottoa.
Tässä vuosien varrella on pelätty
erityisesti sitä, että tämä sähköinen
lääkemääräys toisi
tietosuojaongelmia. On pelätty, että esimerkiksi
hakkerit voisivat väärentää reseptejä,
mutta uskon, että tilanne on kyllä aivan päinvastoin.
Itse asiassa paperireseptiin liittyy tällä hetkellä varsin
suuri mahdollisuus väärentämiseen, ja
aivan hiljattain nousi hiukan kohuakin siitä, että aika
paljon on viime aikoina ollut näitä paperireseptien
väärennöksiä.
Itsekin sain muutama vuosi sitten kutsun Hyvinkään
poliisiasemalle tarkistamaan reseptiä, jota poliisi epäili
huumereseptin väärennökseksi. Todellakin
tämä väärentäjä oli
kävellyt kirjakauppaan, pyytänyt siellä Päivi
Räsäsen nimellä ja minun sv-tunnuksillani,
jotka hän oli nähnyt toisesta reseptistä,
leimasinlaitteen, jonka kirjakauppias oli hänelle valmistanut
ja toimittanut, mitään sen kummemmin
kyselemättä, vaikka kyseessä oli mieshenkilö,
ja sen jälkeen hän oli sitten alkanut nimelläni
tehtailla näitä reseptejä. Mutta onneksi
nokkela apteekkari oli alkanut epäillä asiaa,
ja niin asia sitten päätyi poliisin selvitettäväksi.
Sähköiseen lääkemääräykseen
liittyy myös se etu, että jos kaikki potilaan
määräykset on laadittu sähköisesti,
niin reseptikeskuksessa voidaan siellä olevien tietojen
perusteella tarkistaa potilaan kokonaislääkitys
ja näin myös selvittää lääkkeiden
mahdolliset keskinäiset vaikutukset ja ylilääkinnän ongelma. Professori
Sirkka-Liisa Kivelä julkisti kesäkuussa raporttinsa
vanhustenhuollon tilasta, ja siinä raportissa hän aivan erityisesti
kiinnitti huomiota siihen, että suomalaisessa vanhustenhoidossa
käytetään lääkkeitä aivan
liikaa. Eli 98 prosentille esimerkiksi laitoshoidettavista vanhuksista
määrätään masennus-
ja rauhoittavia lääkkeitä kolme kertaa
muita Pohjoismaita enemmän, ja yli kolmasosa vanhuksista
syö säännöllisesti yli kymmentä lääkettä yhtäaikaa.
Kyllä hyvin voimme kuvitella, miten paljon ne aiheuttavat
potilaalle myös sivuvaikutuksia ja erilaisia oireita. Professori
Kivelä aivan erityisesti peräänkuulutti
sitä, että apteekit lähtisivät
tähän lääkekontrolliin mukaan, ja
toki se, että lääkemääräykset
kirjataan sähköisesti, helpottaa tätä työtä varsinkin,
jos ajattelemme huonomuistisia vanhuksia.
Vielä totean, että tätä lakia
ehdotetaan tulemaan sinänsä voimaan mahdollisimman
pian hyväksymisen ja vahvistamisen jälkeen, mutta
sitten todetaan, että terveydenhuollon toimintayksikköjen
ja apteekkien velvollisuuteen ottaa käyttöön
sähköinen lääkemääräys
ehdotetaan neljän vuoden siirtymäaikaa. Aiemmin
puhuttiin kolmen vuoden siirtymäajasta siinä vaiheessa, kun
tätä lakia valmisteltiin. Ymmärrän
kyllä, että tässä jonkinlainen
siirtymäaika pitää olla, mutta toivon,
että valiokunnassa pohditaan aika tarkasti, onko todellakin
näin pitkä siirtymäaika tarpeen, onko
neljän vuoden siirtymäaika tarpeen vai voitaisiinko
lyhyemmässäkin ajassa saada tämä järjestelmä toimimaan.
Sen lisäksi huomautan vielä, että itsenäisinä ammatinharjoittajina
toimivien lääkärien ja hammaslääkärien
ei tarvitse ottaa tämän lakiesityksen mukaan järjestelmää käyttöön.
Mielestäni kyllä kohtuullisen ajan kuluessa tulisi
saada kaikki reseptit sähköisiksi. Pitäisin
tärkeänä, että järjestelmästä tulisi
mahdollisimman kattava. Se lisäisi myös potilasturvallisuutta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On tietysti pitkä matka siitä,
kun vanhan legendan mukaan entinen kunnanlääkäri
kirjoitti reseptin ladon oveen ja antoi sen sitten isännälle ja
isäntä vei sen apteekkiin. Tällainen
pienen ladon pienehkö ovi kuitenkin oli resepti, johonka oli
tietysti tärkeää ainetta sian hoitoon
kirjoitettu, ja sillä sai sitten spiritus fortista eli
pirtua apteekista. Se oli käyttökelpoinen reseptilomake.
Mutta tämä sähköinen lääkemääräys
ei ole vain yksiselitteinen kysymys, ja sen pukeminen vain ikään
kuin kaikella myönteisyydellä on vain osa käytännön
elämää. On paljon muita näkökulmia
yksinomaan myönteisten näkökulmien lisäksi,
joita pitäisi tarkastella. Nythän tämä tietokanta
on kaiken kaikkiaan tullut sairaaloihin, terveyskeskuksiin, ja lääkärit
seurustelevatkin hyvin paljon tietokoneen kanssa, myös
sairaanhoitajat, paljon enemmän kuin aikaisemmin potilaiden
kanssa. Katse on kiinnitetty hyvin tiukasti tietokoneen ruutuun
ja kysellään siitä sivusta sitten, että voidaan
sinne asioita kirjoitella. Poliklinikoille, päivystyspoliklinikoille
ja osastojen käytäville ovat ilmestyneet nämä tietokonetornit,
korkeat, työnnettävät rattaat, joidenka
päällä on sitten tietokone ja tietokoneruutu,
ja sieltä sitten Efficaa ja muita tietojärjestelmiä käyttäen
naputellaan potilaiden tietoja. No hyvä, näissähän on
tietysti positiivista se, että tieto on pakattu sinne ja
se saadaan selkeästi, ei tarvitse lukea käsialoja — tähän
aina viitataan — ja siellä pitäisi sitten
olla kaikki laboratorio- ja röntgentiedot ja muut lääketiedot
sekä reseptit. Mutta ongelma on sitten kuitenkin siinä,
että se on se kohde, jonka kanssa yleensä ollaan
tekemisissä ja vähemmän sen potilaan
kanssa. Tämä on sellainen ihan yleinen ongelma,
joka jää näissä tietoteknologian
ylistyshetkissä vähemmälle huomiolle.
Mutta itse reseptiin ja sähköiseen lääkemääräykseen.
Ed. Räsänen puhui varsin myönteisesti hankkeen
puolesta, ja hänen puheessaan oli tietysti aika tavalla
myöskin perusteluja. Esimerkiksi intimiteettisuoja, lääkkeen
selkeä sisältö, väärennyksen
estäminen ja tämän tyyppiset asiat on
tietysti huomioitava tässä myönteisenä asiana.
Mutta muutama asia edelleenkin asettaa kysymyksiä,
ja yksi on nimenomaan tämän käsittelyn erääksi
keskeiseksi asiaksi noussut reseptikeskus. Reseptikeskus voi ikään
kuin seurata potilaan koko lääkemäärää ja
interaktiota eli lääkkeiden keskinäistä vaikutusta,
ehkä myöskin sitä, kuinka järkevää lääkitys
yleensä on. Varmasti se on aika passiivista seurantaa.
Tuskin siellä istuu lääkäreitä tai
farmaseutteja katsomassa tuloksia vaan niin, että saadaan
lääketietokannasta ulos tiedot ja niitä voidaan
tarkastella. Mutta nimenomaan sellainen ajattelu, että olisi
joku keskus, joka koko ajan valvoo suomalaisten lääkkeiden ottamista,
määräämistä ja sitä,
miten oikeaa ja tasapainoista se on, mielestäni on futurologinen mahdottomuus
eikä sellaiseen pidä edes pyrkiä. Sellainen
ei ole myöskään hoidon kannalta oikea lähestymistapa.
Täällä ed. Räsänen
viittasi tutkimuksiin, jotka on tehty vanhusväestön
terveydenhoidosta. Nimenomaan vanhusväestön lääkityksessä on
ylilääkitys pääasiallinen ongelma,
ja se johtuu taas kunkin lääkkeen liian vahvasta
määräämistavasta. Määrätään
liian vahvaa lääkettä potilaalle, jonka
elintoiminnot ovat heikentyneet iän mukana, johon lääkkeen
vaikutus on lisääntynyt ja jonka elintoiminnot
muutenkin ovat heikentyneet, esimerkiksi lääkkeen
sivuvaikutukset kasvavat jne. Se on ikään kuin
toinen puoli asiaa.
Mutta itse tähän sähköiseen
lääkemääräykseen. On
erittäin tärkeätä, että edelleenkin
säilytetään myös paperiresepti
sen takia, että kun potilas liikkuu, niin hänellä ei
ole välttämättä aina mahdollisuutta
kontrolloiduttaa omaa lääkitystään
tietoverkon kautta. Voi tulla tilanteita, jolloinka hän
tapaa lääkärin paikassa, jossa ei ole tietoverkkoa,
ja tällöin esimerkiksi on mahdollista uusia lääkemääräys
tämän paperireseptin kautta tai joka tapauksessa
kontrolloida, mistä lääkkeestä on
kysymys. Tämän paperisen reseptin, edelleenkin
tämän perinteisen lääkemääräyksen säilyttäminen
on mielestäni perusteltua, ja siitä ei pidä suinkaan
pyrkiä pois. Pitääkö yksityinen sektori
nivellyttää tähän järjestelmään?
Mielestäni kyllä myös pitäisi
mutta ei niin, että tämä sähköinen
lääkemääräys olisi
vain yksi ainut tapa kirjoittaa lääke. Sitten
kun me olemme niin tähän tietoteknologiaan ihastuneita,
sekään tilanne, jossa virta käännetään
pois päältä ja sähköä ei sitten
ole, ei ole mikään mahdoton. Monissakin paikoissa
tällaista ilmaantuu. Esimerkiksi viime päivien
rajut myrskyt Kaakkois-Suomessa sammuttelivat sähköä muun
muassa terveysasemilta, ja niissä tilanteissa, joissa olisi
vain sähköinen lääkemääräyksen
antamistapa käytössä, tällöin
ei reseptiä olisi voitu kirjoittaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuulimme juuri lääkärin
näkemyksen tähän asiaan, ja nyt tulee
tavallisen kaduntallaajan näkemys samaan asiaan. Huomaa
sen, kuinka asioita voidaan nähdä niin hyvin monelta
eri kantilta. Palautan mieleen keskustelun reilun neljän
vuoden takaa tässä salissa, jolloinka käsiteltiin
sitä, että Pohjois-Karjalassa keskussairaalassa
ryhdyttäisiin näitä lääkemääräyksiä sähköisesti
antamaan. Silloin asialla olivat Pohjois-Karjalan kansanedustajat
in corpore hyvin innolla ja tässä salissa käytiin
todellista tietoyhteiskuntahypekeskustelua oikein, oikein, oikein
viimeiseen saakka. Nyt oli todella aivan merkittävää tapahtumassa
tässä salissa. Suuria päätöksiä oltiin
tekemässä, ja äsken ed. Räsänen, joka
esitteli tämän hallituksen esityksen — ja
osoitti siinä, että hän varmasti on ministeriainesta,
kun niin sujuvasti tapahtui hallituksen esityksen esittely oppositiosta
käsin — kertoi juuri tuloksen, mikä tästä hypekeskustelusta
oli: muutama sata reseptiä kirjoitettuna ja siinä kaikki.
Toisin sanoen tässä on siis oikean tietoyhteiskunnan
aineksia ilmassa yhä edelleen, mutta se täytyy
mielestäni kuitenkin tehdä sillä tavalla, että perusrakenne
on sellainen, että lainsäädäntö sinänsä on
velvoittava. Se on velvoittava apteekeille, se on velvoittava terveysasemille,
sairaaloille, terveyskeskuksille ja vastaaville yksiköille,
ja se on myöskin velvoittava lääkäreille.
Siis lääkäreillä, joilla on
tunnukset, pitää olla myöskin velvoite
olla yhteydessä reseptikeskukseen. Silloin voi odottaa
mielestäni jotakin tulosta.
Viimeksi, kun asiasta keskusteltiin reilut neljä vuotta
sitten, epäiltiin kaikenlaista, väärinkäytöksiä jnp.
No, otos jäi niin pieneksi, että siinä ei varmasti
tähän tullut vastausta, mutta ilmeisestikin on
niin, kuten ed. Räsänen totesi, että helpompi
on väärentää paperiversiota
lääkemääräyksestä kuin
sähköistä ja hakkereita tälle
rintamalle on ihan turha odottaa. Tässä saanto
on niin pieni, että hakkerit pistävät
Nordean matalaksi ennemmin kuin liikkuvat lääkemääräyspuolella. Ei
edes huumepuoli, se porukka, taida pystyä tällaiseen,
niin että voi olla ihan rauhassa.
Arvoisa puhemies! Olen sitä mieltä, että hallitus
on aivan oikealla tiellä, ehdottomasti oikealla. Vihdoinkin
ollaan kypsiä menemään tällä tiellä,
mutta pitää rakentaa järjestelmä todella
kattavaksi ja se on tehtävä myöskin velvoittavaksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ennenkin on todettu, että ed. Tiusasen
puheenvuorot ovat ansiokkaita. Hänen edellinen puheenvuoronsa
lisäsi merkittävästi kansanterveyttä, koska
lähdin kävelemään tänne
enkä puhunut paikoiltani ed. Tiusasen puheenvuoron innostamana.
Mutta ed. Tiusaselle ehkä nyt on hyvä todeta,
että vaikka kaikenlaiset sähkökatkokset
uhkaavat, niin generaattorit on kuitenkin keksitty. Kyllä tämä on
tietenkin sellainen järjestelmä, että sen
pitää toimia sähkökatkosten
aikanakin, ja toisaalta jos joku tarvitsee lääkettä ja
resepti on siellä kompuutterissa vain, niin eiköhän
se apteekki nyt kuitenkin hengenhätään
sitä lääkettä anna. Mutta joka
tapauksessa tämä on hyvä laki.
Kun itse on ykköstyypin diabeetikko ja tarvitsee insuliinia
hengissä pysyäkseen ja huomaa täällä Helsingissä,
että resepti on Kuopiossa, kun insuliini on justiinsa lopuillaan,
niin okei, edustaja toki selviää tästä ongelmasta
kävelemällä tuota tunnelia pitkin. Mutta
tavallinen ihminen, jonka resepti on unohtunut jonnekin, saa kyllä kohtuullisen
avun siitä, että voi mennä apteekkiin
ja sanoa, että katsokaapa nyt sieltä reseptikeskuksesta,
onko se resepti siellä tai kun se on. Tämä on
tietenkin se pointti, mutta toki, kun ed. Tiusanen totesi, että paperireseptit
pitäisi säilyttää, niin olen
siitä suunnilleen samaa mieltä sillä tavoin,
että ainakin mahdollisuus niitten saantiin pitää säilyttää.
Niinhän se tässä lakiesityksessä itse
asiassa onkin: jos potilas haluaa, niin hän saa reseptin
paperisena. Voin hyvin kuvitella, että jos tohtori sanoo
mummolle, että mummo menee nyt apteekkiin ja sanoo siellä,
että katsokaapa sieltä reseptitietokeskuksesta,
niin voi olla, että mummo ei ilman sitä paperia
kuitenkaan poistu ainakaan ihan ensi vuosina.
Mutta tähän liittyy myöskin sellainen
mielenkiintoinen asia, joka tuli mieleeni ihan näinä päivinä,
kun totesin, että jossain kaukana ulkomailla — Suomessa
näkyy ilman suurempia kommervenkkeja pääsevän
lentokoneisiin lääkkeitten kanssakin — ja
ilmeisesti ainakin Amerikkaan päästäkseen
pitää olla joka tapauksessa reseptit mukana. Silloin
tietenkin voi olla, että pelkkä usb-tikku ei amerikkalaiselle
rajavartijalle tai tullimiehelle riitäkään.
Tuli mieleeni, pitäisiköhän tässä laissa
olla mahdollisuus saada se resepti tulostettua paperille vielä sen
jälkeenkin, kun lääkäri on sen
jo lähettänyt vastaanotolta sinne lääketietokeskukseen
ja potilas on poistunut apteekkiin tai poistunut jo apteekistakin.
Nämä nyt ovat käytännön
ongelmia, joihin varmaan valiokunnassa saamme asiantuntijoilta selvyyttä,
mutta siitä olen ed. Pulliaisen kanssa samaa mieltä,
että tämän järjestelmän
on oltava kattava ja velvoittava. Muuten tästä ei
tule yhtään mitään.
Suomalaisen terveydenhuollon tietojärjestelmät
ovat ongelmallisia juuri siksi, että ne eivät ole
ensinnäkään yhteensopivia, ja toisekseen
siksi, että aika pitkään on ollut se
käytäntö, että potilaat ovat
olleet niin rakkaita välittömän seurustelun
välineitä, että vaikka olisi ollut mahdollisuus
kirjata niitä potilastietoja sinne järjestelmiin,
niin sitä ei ole tehty.
Kaikista peloista ja epäilyksistä huolimatta olen
kuitenkin sitä mieltä, että tietojärjestelmien vahvuus
syntyy siitä, että siellä on mahdollisimman
paljon, mielellään kaikki tarpeellinen ja käytettävissä oleva tieto. Minua
on pikkasen ihmetyttänyt tässä yhteydessä,
että kun Kela kuitenkin reseptilääkkeistä maksaa
korvausta, niin sillähän on ollut jo tähän
saakkakin tämä tieto pitkälti omissa
tietojärjestelmissään, jotka ovat kenties
Suomen suurimmat tai ainakin lähellä sitä.
En tiedä, onko tässä nyt suuria ongelmia
tämän järjestelmän rakentamisessa
ylipäätään, mutta on kuitenkin
näyttänyt siltä, että niitä tietoja
ei ole sinänsä sieltä saatu yksittäisinä eikä etenkään
yhdistettyinä muuten kuin ehkä tutkimusluvilla.
Okei, siihen liittyy tietosuojasäännöksiä,
jotka on hyvä ottaa huomioon, mutta kyllä se on
niin, että tässä katsannossa tämä neljän vuoden
siirtymäaika tuntuu ihan käsittämättömältä,
mihin ed. Räsänen täällä jo
viittasi, ja aivan samalla tavalla myöskin se, että yksityispraktiikan
harjoittajille annetaan mahdollisuus pysyttäytyä tämän
ulkopuolella.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Sähköisistä tietojärjestelmistä voisi
sen todeta, että tänä päivänäkin
voisi hyödyntää niitä paremmin.
Ed. Virtasen puheenvuorosta voisi poimia yhden kohdan, jonka
hän jossakin vaiheessa totesi näistä vaikkapa
Kelan korvausjärjestelmistä ja lääkekorvausten
saamisesta, jos ylittää sen kattorajan. Ihmettelen
vaan, miten meillä vielä niin vanhanaikainen järjestelmä on
olemassa, että kun se katto ylittyy, odotetaan, että asiakas
toimittaa kuitit Kelaan, säilyttäa ne siis sen
koko loppuajan ja sitten toimittaa kuitit. Jos niitä kuitteja
ei vie, ei saa korvausta, vaikka Kelan konttorissa näkyy
täydellisesti, mitä on korvattu. Tämä on
kyllä niin pöhkö homma, että minä en
kyllä ymmärrä sitä. Siinä ilmeisesti
tapahtuu niin, että kun keskimäärin joku
aina hävittää niitä kuitteja, säästyy
korvauksia. Mutta eihän näin voi olla se järjestelmä,
kun se on kuitenkin olevinaan niin, että se korvataan,
mikä menee yli katon.
Tuossa ed. Tiusanen puhui niistä ongelmista. Kieltämättä,
kun luin tätä, tähän varmaan
liittyy tuon tyyppisiä ajatuksia, mitä ed. Tiusanen
totesi. Mietin, kun tätä eka kerran luin, jotta
tässä voi käydä sillä tavalla
kuin jos menee kylään johonkin taloon ja isäntä on
katsomassa telkkaria ja siellä jännittyneinä tuijotetaan
kuvaruutua ja silloin tällöin vaan vilkaistaan
sinne vieraaseen jotain murahtaen. Tässä ilmeisesti
on silleen, että kun lääkäri
naputtelee sitä konetta, niin se vähän silloin
tällöin vaan joutaa katsomaan sitä potilasta
oikeastaan ja tärkeämpi on, että tulevat
kirjatuiksi ne tiedot sinne tarkasti tietokoneelle. (Ed. Virtanen:
Ei tietojärjestelmän vika, se on lääkärin!)
Mutta tämä on pienempi paha sinällään.
Sitten toinen juttu sähköisten toimintojen
toimivuudesta. Taisi olla kaksi vuotta sitten, kun menin paikalliseen
kauppaan — nämä kaikki kaupan järjestelmäthän
on kytketty siten, jotta kassat eivät toimi ja tytöt
eivät enää osaa laskea käsin
eikä sinne kassaan varmaan saa laittaa rahaakaan, kun ne
on viivakoodeilla ja kaikilla konsteilla tehty, miten rahastetaan — niin
toista tuntia joutui odottamaan, ennen kuin vaikka ne pakolliset
maidot sai ostettua. Raha ei kelvannut kaupassa, ennen kuin saatiin
sähköt päälle ja sitten värkit
toimimaan. Se kuvastaa sitä ja se tuntuu aika hassulta,
miten meillä on menty sillä tavalla niin pitkälle
näissä asioissa, että kun sähkö katkeaa,
niin silloin katkeaa kaikki toiminta.
Tässä tapauksessa kieltämättä,
jos semmoinen isompi katastrofi sattuisi, niin kuin oliko Keski-Euroopassa
sattunut aika kova juttu, tässä luin lehdestä,
voisi siinä olla ... (Ed. Pulliainen: Se taisi johtua tyhmyydestä!) — Usein
nämä johtuvat tyhmyydestä tai ahneudesta
tai jostakin semmoisesta seikasta, jotka ovat inhimillisiä. — Silloin
sen tyhmyyden kanssa vaan voi käydä sillä tavalla,
jotta jos ei esimerkiksi näe, mitä lääkettä on
syönyt taikka määrätty tai tämmöistä, niin
voi olla, että siinä voi tapahtua jopa vahinkoja.
En tiedä, lääkärit varmaan tietävät
paremmin.
Mutta sen takia ilmeisesti meillä joutuu olemaan kuitenkin,
kun tehdään tätä järjestelmää ... Olen
nimittäin samaa mieltä kuin ed. Pulliainen, että tämä pitää saada
kattamaan koko valtakunta. Pohjois-Karjalassa suoritettiin hyvä kokeilu,
ja minä ymmärsin, että se antoi kuitenkin
jotain näkyvää, koska ollaan laajentamassa
sitä nyt. Jos se olisi ollut kielteinen ja huono, ei olisi
näin tehty. Kokeilun pitää aina ollakin
sellainen, jotta jo etukäteen pitää olla
näkemys siitä, mihin ollaan menossa, ja lähdetään
siltä pohjalta selvittämään,
ja tässä ollaan menossa oikeaan suuntaan.
Nyt sen suunnan pitää olla se, jotta se on
kattava ja laaja. Meillähän on tarkoitus saada
paperia poistettua myös eduskunnan työpöydältä mieluummin,
että se on enemmän jossakin muussa muodossa kuin
aina painettuna paperilla. Tässä ollaan menossa
siihen suuntaan. Nyt vaan pitää huolehtia siitä,
jotta siellä on varavoimaa, että kun sähkö livahtaa
poikki, siellä aggregaatti heti, vai mitä nämä generaattorit
ovat, iskeytyy käyntiin ja se on vain vilaus, kun taas
uudelleen hommat toimivat, mutta se vaan pitää näin
rakentaa.
Tämä reseptikeskus, mikä tässä on
ajatuksena, on sillä tavalla hyvä, että liikuttiinpa
missäpäin hyvänsä Suomea, se
on helposti tavoitettavissa. Nimittäin uusi tietotekniikka
kyllä tulee semmoiseksi, että useammassa paikassa
jopa langattomasti nämä värkit toimivat
ja voidaan katsoa sieltä. Useimmiten lääkäreillä on
vielä paremmat nämä laitteet ja koneet,
jopa kannettavatkin, kuin tavan kansalaisella. Sen takia tämä on hyvä ja myönteinen
asia. Ne
pienet fibat, mitä tässä voi
olla vielä, valiokunta katsoo. Jos huomataan myöhemmin,
että vielä on vähän korjaamista,
niin hallitus tuo meille hyvän esityksen jatkossa, jota
sitten ruoditaan uudelleen.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Oikeastaan, kun tässä on
lain 20 §, jossa on lääkemääräys-
ja toimitusohjelmiston määritelmät, niin
minusta on hyvä asia, että nyt myöskin niin
sanotut huumelääkärit joutuvat ehkä hiukan tiukempaan
kontrolliin tämän systeemin kautta. Eivät
pelkästään potilaat ole niitä,
jotka näitä ongelmia aiheuttavat, vaan
myöskin on lääkäreitä, jotka
lääkkeitä kovin innokkaasti jakelevat,
niin että seuranta on tässä hyvä puoli.
Tästä rikollisesta toiminnasta sinänsä:
tietysti tässä on minusta kyllä se mahdollisuus,
että siellä lääkärin
vastaanotolla on paljon tiukempia keskusteluja siitä, minkälaista
sähköpostia lähetetään
apteekkiin, niin ettei se ihan ongelmatonta ole. Toisaalta kun voimaantulosäännöksissä
on yksityisyyden
suoja, on mielenkiintoista nähdä, onko se yhtä hyvä kuin
sairaaloissa ja terveyskeskuksissa vai tiedetäänkö aika
nopeasti, mitä tautia sairastaa,
kun sinne reseptinsä vie. Tämä on minusta
henkilöstölle haaste kyllä sekä apteekeissa
että joissakin terveyskeskuksissa ym., että sana
ei kulje.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ed. Virtasen puheenvuoroon ensiksi kommentoin sen,
että pidin nyt viimeksi eilen vastaanottoa lääkärikeskuksessa
Kotkassa ja pidän sitä säännöllisesti.
Se nyt ei ole mikään kovin huono lääkärikeskus noin
toimintaedellytyksiltään, mutta silloin tällöin
siellä kuitenkaan se tietoteknologia ei toimi. Näin
ollen silloin, kun tietoyhteydet eivät toimi tai pääkoneessa
tai keskuskoneessa on katkoksia, ei kirjoiteta sähköisiä reseptejä.
Näin ollen se, mistä minä puhuin, oli
se, että meidän pitää ehdottomasti
säilyttää nimenomaan paperiresepti. Se
on potilaiden edun mukainen asia, eikä niin, että siirrytään
yksinkertaisesti vaan tähän sähköiseen
maailmaan.
Mitä tulee generaattoreihin, totean, että niiden suhteen
sairaalat ovat järjestäytyneet, niillä toimii
se, mutta näissä pienissä yksiköissä eri
puolilla Suomea, missä toimitaan lääkäreiden
vastaanottotiloissa jne., välttämättä sellaisia
ei ole.
Keskustelu päättyy.