14) Hallituksen esitys laiksi vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen
korkotuesta annetun lain 17 ja 18 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä asia, hallituksen
esitys 255, koskee eduskunnan säätämää lakia
vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta ja
näiden korkotukiehtojen säädösten
muuttamisesta.
Nythän on niin, että kun valtio on yleishyödylliseen
rakentamiseen antanut varoja, niin se on tällaisella luovutusrajoitusaikamäärällä
halunnut
taata sen, että rakennuksia ja asuntoja käytettäisiin
sitten vuokratarkoitukseen tietty aika eikä näitä aikaisemmin
tai hyvin nopeasti sitten myytäisi esimerkiksi omistusasunnoiksi
rakennuttajan toimesta. Tämä tilanne nyt muuttuu
siltä osin, että näitä luovutusrajoitusaikaehtoja
ja käyttöaikaehtoja lyhennetään.
Mutta haluaisin siihen, puhemies, kiinnittää huomiota,
mikä tulee esiin hallituksen yleisperusteluissa, että meillä on
melkoinen tarve koko maassa käyttää rahoja
nimenomaan arava-asuntojen perusparannukseen. Se on arvioitu 240
miljoonaksi euroksi kymmenen vuoden aikana 2006—2015 vuosittain,
siis vuositasolla. Näin ollen tämä on
todellakin valtaisa määrä, kymmenessä vuodessa
sitten tietysti vielä huomattavan suuri summa yhteensä.
Näin ollen tämä on asia, joka olisi ympäristö-
ja valtiovarainministeriön huomioitava.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Periaatteessa tämä lakiesitys
on hyvä. Joiltain osin nämä rajoitusajat
ovat olleet liian pitkiä. Siitä on seurannut se,
että aravavuokratuotanto on pikkuhiljaa hiipunut. Välillä se
uhkaa jopa loppua, mutta kyllä tähän
riskikin liittyy. Rajoitukset ovat olleet olemassa sitä varten,
kuten ed. Tiusanen tuossa edellä sanoi, että nämä aravarahoitetut
vuokra-asunnot on pystytty pitämään ensinnäkin
vuokra-asuntokäytössä ja toisekseen myöskin
käytön ehtoja on voitu säädellä siten, että vuokrat
eivät ole asuntomarkkinoista riippumatta päässeet
karkaamaan. Nyt, kun rajoitukset poistuvat, molemmat uhat astuvat
esiin.
Kun tässä todetaan, että ei näitä uhkia
nyt sinänsä ole siitä, että ne
asunnot karkaisivat vuokra-asuntokäytöstä pois,
koska ne ovat kuntien omistuksessa, niin en nyt olisi aivan varma
siitäkään. Tässä menneinä aikoina,
kun olin vuokrataloyhtiön toimitusjohtaja enkä kansanedustaja, Kuntaliitto
järjesti kyselyn, millä tavalla kuntien asuntopäättäjät
suhtautuvat näihin kysymyksiin. Lisäkseni löytyi
50 vastaajasta yksi, joka oli sitä mieltä, että kuntien
vuokra-asuntojen ensisijainen tarkoitus on palvella niissä asuvien
asukkaitten etua. Sen sijaan erittäin moni kamreeri vastasi,
että niitten pitää palvella kuntien taloudellista etua.
Se on väärin.
Ed. Tiusanen tuossa totesi, että aravavuokra-asuntoihin
tulee kohdistumaan merkittävää korjauspainetta.
En näe ongelmaa niinkään sillä puolella.
Siellä on kuitenkin asiantuntemusta peruskorjausten rakennuttamisessa,
suunnittelussa jne. Sen sijaan todellinen ongelma tulee siitä,
kun 40—50 vuotta vanhat asunto-osakeyhtiökerrostalot
tulevat peruskorjausikään. Siellä ei
ole tällä hetkellä juuri minkäänlaista peruskorjausrakennuttamisen
osaamista, ja siitä on uhka tulla todella kallis tikki
koko suomalaiselle yhteiskunnalle, ellei sitä asiaa hoideta
kuntoon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtaselle kiitos tuosta hänen
viimeiseksi lausumastaan täsmennyksestä. Tämä todella
koskee kaikkia arava-asuntoja. Niiden yhteenlaskettu perusparannustarve
on 240 miljoonaa euroa vuositasolla kymmenen vuoden aikajaksolla
ja siis todella 2,4 miljardia kymmenessä vuodessa. Tämä on
todella haaste, ja aivan varmasti juuri näin on kuin täällä todettiin,
että tavalliset asunto-osakeyhtiöt, jossa on ollut
aravaa mukana, ovat kaikkein kovimmassa haasteessa.
Mutta toinen asia: Vähän pitemmälle
tulevaisuuteen katsottuna ei ole suinkaan itsestäänselvää,
että asuntolainojen ehdot ovat lainanottajalle niin edulliset
kuin tällä hetkellä ovat. Näin
ollen jatkossa vielä vuokra-asuntojen tarve saattaa olla
paljon suurempi, paljon suurempi kuin se tällä hetkellä on,
erityisesti Pääkaupunkiseudulla, ja näin
ollen koko yhteiskunnan kehityksen kannalta on erittäin
tärkeää, että meillä olisi
tietty määrä helposti saatavia, kohtuuhintaisia
vuokra-asuntoja, ja tämä tarve on erittäin
tärkeä nimenomaan Helsingin seudulla ja muissa
kasvukeskuksissa, se on yhtä selvää.
Näin ollen tämä asia on sellainen, jonka
on oltava jatkossa myös Asuntorahaston huoli, ympäristöministeriön, koko
valtioneuvoston ja myöskin valtiovarainministeriön,
joka yleensä on ollut se ikään kuin säätelevin
osatekijä näissä päätöksissä,
kun on esimerkiksi päätetty yleishyödyllisen
rakentamisen ehdoista.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jotta pöytäkirjaan ei jäisi
väärää käsitystä,
niin totean, että puhuin nimenomaan vapaarahoitteisesta asunto-osakeyhtiökannasta,
siis kaikista suomalaisista asunto-osakeyhtiöistä.
Siellä se ongelma on. Aravavuokrataloissa kuitenkin on
ammattitaitoista peruskorjausrakennuttamisen osaamista, jota täällä yksityisellä puolella
ei valitettavasti ole riittävästi.
Toinen mielenkiintoinen kysymys, joka tähän liittyy,
on se, miksi tämä esitys on oikeastaan annettu,
ja tekee mieli väittää, että yksi
syy on Helsingin kaupunki, jonka taholta tullut paine harava-järjestelmineen
on todennäköisesti johtanut siihen, että ympäristöministeriö on
osittain kokenut itsensä pakotetuksi antamaan tällaisen
lakiesityksen. Se kuvastaa sitä, että myöskin
kunnat tuntevat intressiä saada vapautetuiksi omassa määräysvallassaan
olevia vuokra-asuntoja käytettäviksi ehkä johonkin
muuhunkin kuin mihin alkuperäisen aravalainsäädännön
perusteella niitä on suunniteltu käytettäviksi,
ja siihen liittyy kyllä, en nyt tiedä riskiä,
mutta sanoisinko, hieman arveluttavia piirteitä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni siihen ei
liity mitään arveluttavia piirteitä,
että viimeinkin Helsingin kaupungin toiveet on kuultu valtionhallinnossa.
Tässä tapauksessa on ollut todellakin Helsingissä jo pitkäaikainen
tarve saada vuokra-asuntoja myös niin sanotuille tavallisille
työntekijöille. Huonolla asuntopolitiikalla, valtioneuvoston
muulla huonolla asuntopolitiikalla ja muun muassa sillä, että valtion
maita, muun muassa Kapiteelin hallussa olevia valtion maita, ei
ole saatu kohtuuhinnalla rakennusmaaksi Pääkaupunkiseudulla,
ja muun muassa sillä, että ei ole mitään
keppiä ja porkkanaa käytetty siihen, että valmiita
tontteja, joita Pääkaupunkiseudulla on vaikka
kuinka paljon, ei saada rakennuskäyttöön,
on saatu aikaan tilanne, jossa tavallisilla työssä käyvillä ihmisillä on
ollut vaikeuksia päästä asumaan kohtuuhinnalla,
ja arava-rajat ennen tätä uudistusta ovat Pääkaupunkiseudun
palkkatasoon nähden olleet vääriä.
Siltä osin mielestäni tämä uudistus
on tervetullut, ja vielä kerran: Eikös se ole
hyvä, että joskus sentään Pääkaupunkiseutuakin
kuunnellaan?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt on käyttö- ja luovutusrajoitusaikaehdoista
ja niitten lyhentämisestä kysymys. Mutta se, mihinkä ed.
Brax viittasi, yleensä nämä tulotasot,
ne ovat myöskin lainsäädännössä nyt
muutoksen kohteina ja niitä ympäristövaliokunta
käsittelee. Nämä muut asiat, nimenomaan
tonttimaan saaminen rakennuskohteeksi ja myöskin jo valmiiksi
kaavoitettujen tonttien saaminen rakennuskohteiksi eli että ne
rakennetaan, nämä ovat niitä isoja kysymyksiä,
joita ei ole pystytty ratkaisemaan. Sen ohella tai sen sijasta hallitus
on tuonut eduskuntaan esityksen maankäyttö- ja
rakennuslain muuttamisesta, joka on ympäristövaliokunnan käsittelyssä paraikaa
ja tulee pian tänne suureen saliin. Jo lähetekeskustelussa
oli selkeä toteamus tässä salissa useammankin
kansanedustajan taholta, että siinä esityksessä ei
ole juuri viisastenkiveä, joka lisäisi asuntorakentamista.
Mutta vielä palaan näihin aravarahoitteisiin osaketaloihin,
joissa arava on ollut mukana. Niitähän rakennettiin
60-luvulla, 70-luvullakin paljon. Niissä todellakin on
tietty pommi. Ne ovat useimmiten kohtuullisen nopeasti ja ehkä laadullisestikin
halvalla toteutettuja elementtirakenteita, ja niissä tosiaan
piilee aikapommi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Braxin kanssa täysin samaa
mieltä kaikesta, mitä hän sanoi, paitsi
siitä viimeisestä kohdasta eli siitä,
että helsinkiläiset eivät ilman tätä uudistusta
pääsisi arava-asuntoihin, jos nyt ymmärsin
siis puheenne oikein. Kuten ed. Tiusanen totesi, niin maan hallitus
on antanut kuitenkin esityksen aravarajojen muuttamisesta siten,
että kun se toteutuu, niin sen jälkeen jopa keskituloiset
helsinkiläiset sopivat aravarajoihin. Minusta se on parempi
tapa periaatteellisella tasolla hoitaa tämä ongelma
kuin poistaa aravarajoitteet kokonaan tai lyhentää niitä merkittävästi,
koska nyt toteutuva vaihtoehto ainakin teoriassa mahdollistaa sen,
että vuokrien valvonta karkaa eli aravavuokratkin voidaan
määrätä markkinatasolle ja nimenomaan
täällä pääkaupungissa
se on ongelma, nimimerkillä "50 neliön kaksiosta
sen suuruista vuokraa maksava, jolla saisin aiemmin johtamastani
yhtiöstä vuokratuksi 135 neliön uuden
omakotitalon".
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Ettei jäisi väärää käsitystä,
totean, että kyllä tietysti oleellisinta on se
tulorajojen muutos, mutta kyllä teoriassa-asumisen ja käytännössä-asumisen
välillä on se ero, että uskon, että tälläkin
esityksellä tosiasiassa lähtee uusia rakennushankkeita
liikkeelle ja se on kyllä mieltä lämmittävämpää sille,
joka tarvitsee asunnon, kuin se, että noin teoriassa voisi
jollain toisella järjestelmällä olla
vielä paremmin jossakin toisessa todellisuudessa rakennuksia
liikkeellä. Siitä näkökulmasta
tämäkin muutos, vaikka siihen liittyy kieltämättä näitä riskejä,
on käytännössä parempi Helsingin asuntopulan
kurjimuksessa kamppaileville ihmisille kuin se, että ei
tehdä mitään. Mutta uskon kyllä itsekin,
että olen ed. Virtasen kanssa pääsääntöisesti
näissä asuntokysymyksissä hyvin samoilla
linjoilla.
Keskustelu päättyy.