18) Hallituksen esitys laiksi lasten päivähoidosta
annetun lain muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva päivähoitolain
muutos on hyvä sinänsä, eikä siihen
pykälään ole minulla huomauttamista.
Erityislastentarhanopettajia tarvitaan lisää,
ja tämä laki yrittää vastata
tähän huutoon. Ainoa huolenaihe tämän
pykälän osalta on vain se, miten sitten valvotaan,
että kunnat hankkivat todellisuudessa näitä erityislastentarhanopettajan
palveluja riittävästi, tarvetta vastaavasti, niin
kuin laissa edellytetään.
Mutta, arvoisa puhemies, enemmän kuin tämä varsinainen
pykälämuutos valiokuntaa keskustelutti ministeriön
prosessi päivähoitolain lakimuutoksen osalta.
Nimittäin koko päivähoitolain muutoksesta
eli kokonaisuudistuksesta on puhuttu jo vuosikausia. Kokonaisuudistusta
on vaadittu muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön
perhepoliittisessa strategiassa, varhaiskasvatustyöryhmän muistiossa,
varhaiskasvatuksen linjauksissa, sosiaalialan loppuraportissa, ja sitä ovat
vaatineet kaikki muut tahot, jotka ovat tekemisissä päivähoidon
ja varhaiskasvatuksen kanssa.
Nyt kuitenkin näyttää siltä,
että tätä kokonaisuudistusta ei vieläkään
tule. Tein viime kaudella siitä toimenpidealoitteen, jonka
allekirjoitti yli sata edustajaa, ja peruspalveluministeri Liisa Hyssäläkin
on kirjallisiin kysymyksiini, lukuisiin, vastannut ja suhtautunut
myönteisesti tähän uudistukseen ja luvannut,
että tämä laitetaan käyntiin,
mutta kuitenkin työryhmän perustaminen ja kaikki
keskeytettiin. Ministeri Hyssälä sitten vastasi,
että on nyt mahdollista vain korjata akuutteja, joitakin
pieniä yksityiskohtia päivähoitolaissa
mutta ei koko päivähoitolakia.
Myöskin on hallitusohjelmassa luvattu, että esimerkiksi
ryhmäkokoja korjataan lainsäädännössä,
mutta sitäkään ei tullut. Tässä lakiluonnoksessa
oli vähän laajemmin näitä pykäliä mukana,
mutta sitten siitä, mikä valiokuntaan ja tänne
eduskuntaan tuli, oli karsittu kaikki muu pois ja oli vain yksi
ainoa pykälä jäljellä, ja se
on nyt sitten tässä meillä. Vaikka hallitusohjelmassa
on luvattu tehdä asioita enemmänkin ja myöskin
ministeriö on luvannut tehdä kokonaisuudistuksen aikanaan
ja kaikki eri tahot ovat sitä vaatineet, kokonaisuudistusta,
niin mitään ei kuitenkaan tapahdu, ja siitä olemme
nyt huolissamme.
Kaiken kaikkiaan päivähoitolaki on 30 vuotta vanha.
Se tarvitsee nopeasti ja kipeästi saman kaltaisen uudistuksen
kuin koululainsäädännössä oli
vuosia sitten. Tässä ongelma on myöskin se,
että meillä Suomessa ajatellaan vanhanaikaisesti
päivähoidosta, ajatellaan, että on vain
kyse lasten hoitamisesta. Muualla Euroopassa tähän on
pitkään jo ymmärretty liittää myös
kasvatuksen osuus ja opetuksen osuus, ja meidän on aika oppia
tähän samaan näkemykseen, että päivähoidon
tehtävä ei ole enää pelkkä työvoimapoliittinen
tehtävä, vaan se on myös perhe-, sosiaali-, varhaiskasvatus-
ja koulutuspoliittinen tehtävä.
Tästä nykyisestä, vanhanaikaisesta
päivähoitolaista puuttuu muun muassa näkemys
perheen ja päivähoidon yhteistyöstä,
eikä siinä myöskään ole
päivähoidon laadun arviointia. Paljon on puutteita,
paljon olisi tehtävää. Valmiudet
tämän asian eteen olisivat
muualla, mutta eivät ministeriössä. Se
on varsin mielenkiintoista, miksi on näin.
Tämän kaiken johdosta ehdotan lausumaksi sitä lausumaehdotusta,
joka on sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön vastalauseessa
ja joka kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin lasten päivähoidosta
annetun lain kokonaisuudistuksen aikaansaamiseksi."
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Me hyväksyimme tämän
lakiesityksen ensimmäisessä käsittelyssä erinomaisen
lakimuutoksen. Se on erittäin erinomainen. Siinä on
vain yksi vika: sitä ei voi panna käytännössä täytäntöön
ensi tammikuun alussa, jolloin voimaantulosäännöksen
mukaan sen kuitenkin pitäisi tulla voimaan. Siinähän
säädetään, että kunnissa
pitää olla tietty määrä erikoislastentarhanopettajia.
Arvion mukaan heitä pitäisi olla 200, mutta Suomessa
on saatavissa enintään 160 erikoislastentarhanopettajan pätevyyden
omaavaa henkilöä, jolloin olemme siis säätäneet
lain, jota on käytännössä mahdoton
panna täytäntöön.
Tämä itse asiassa on tietynlainen osoitus
tai seuraus siitä prosessista, jota nyt sekä ed.
Vahasalon vastalauseessa esittämä lausumaehdotus että oma
lausumaehdotukseni, joka on pöydille jaettu ja jota tulen
nyt tämän puheenvuoron päätteeksi
esittämään, kuvaavat, eli sitä,
että tämä on erilleen irrotettu yksi,
lainausmerkeissä tai ilman, nippelilakiesitys päivähoidon
osalta. Tämä on juuri tämän
ed. Vahasalonkin mainitseman päivähoitolainsäädäntöprosessin
keskeinen ongelma. Eli kokonaisnäkemys puuttuu, kokonaislainsäädäntö puuttuu,
vaikka sitä ovat vaatineet ainakin eduskunnassa viime kaudella
yli sata kansanedustajaa, eduskunnan oikeusasiamies ja jopa Matti
Vanhasen hallituksen hallitusohjelmakin, jossa todetaan, että vaaditaan
päivähoitolain kokonaisuudistus. (Ed. Pulliainen:
Ei sitä pidä ottaa liian vakavasti!) — Ei
pidäkään. Olen voinut todeta, että Matti
Vanhasen hallituksen hallitusohjelmaa pitää soveltaa
luovasti. (Ed. Pulliainen: Juuri näin!) Erityisesti opposition kannalta
ja kansan kannalta tarkastellen sopivat kohdat toteutetaan, tarpeellisia
ei ihan ainakaan.
Mutta joka tapauksessa tarvitsemme siis päivähoidon
kokonaisuudistuksen pitkälti niistä syistä,
joita ed. Vahasalo tuossa edellisessä puheenvuorossa jo
esitteli. Päivähoitolaki on säädetty
yli 30 vuotta sitten olosuhteissa, jotka ovat radikaalisti ja ratkaisevasti
muuttuneet. Tästä syystä myöskin
minä esitän lausumaa tähän asiaan
kokonaisuudistuksen saamiseksi. Voin todeta, että kun katson
ed. Vahasalon pelkkää lausumaesitystä,
niin minulla ei olisi mitään vaikeutta sinänsä yhtyä siihenkin.
En yhtynyt kuitenkaan vastalauseeseen valiokunnassa siitä syystä,
että käyty keskustelu johti minut arvioimaan,
että siihen liittyy ja sen perusteluihin liittyy muutamia asioita,
joita en voinut hyväksyä, ja siksi jättäydyin
siitä irti. Lisäksi, kun minusta tässä kokonaisuudistuksessa
se keskeisin asia, joka on joka tapauksessa hoidettava, on päivähoidon
enimmäisryhmäkokojen määrittely,
niin halusin sen saada tähän mukaan. Siksi esitän,
että eduskunta hyväksyisi seuraavan lausumaehdotuksen:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
käynnistää pikaisesti lasten päivähoidosta
annetun lain (36/1973) kokonaisuudistuksen siten, että uudistus
valmistellaan avoimesti ja laajaa asiantuntija- ja tutkijaverkostoa
kuulemalla, ja niin, että uudistuksen yhteydessä määritellään
päivähoitoryhmien enimmäiskoko."
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Virtasen tekemää esitystä siitä,
että hallitus käynnistää pikaisesti
lasten päivähoidosta annetun lain kokonaisuudistuksen. Tämä laki
on vanha. Maailma ja päivähoidon tarpeet ovat
muuttuneet, jotenka tarvitaan ihan kokonaisnäkemys eli
uusi laki. Niin kuin ed. Virtanen totesi, tämä on
kyllä luvattu hallitusohjelmassa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Vahasalon
tekemää lausumaehdotusta ja jatkan sanomalla,
että on tietysti erinomaista, että ed. Virtanenkin
tuli tämän meidän lausumaohjelman taakse,
vaikka hän sanoi, että tekstissä on jotain
muuta. Hän haluaa kuitenkin samaa muutosta. Olisi ollut
nätimmän näköistä,
että olisi ollut sama, yhteinen lausumaehdotus.
Tämähän on 30 vuotta vanhaa lainsäädäntöä, ja
siinä on sen takia paljon teknisiä ongelmia. Haluan
yhden kohdan tästä hallituksen esityksestä vielä lukea
tähän: "- - erityisen tuen tarve oli lasta
koskevassa suunnitelmassa määritelty 7 prosentille
päivähoidossa olevista lapsista. Sen lisäksi
noin 4 prosenttia päivähoidossa olevista lapsista
oli sanottujen kuntien arvion mukaan erityisen tuen tarpeessa olevia
lapsia - -." 11 prosenttia Suomessa, ja kun me olemme kaiken tämän
keskellä hyvinvointivaltio, niin voi vaan tätä ihmetellä,
miksi Stakes ei tuota tästä tietoa, mitkä ovat
syyt tähän taustalle.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä oleva
lakiesitys varmasti on perusteiltaan hyvä ja mietintökin oikein
taivaita hipova, jos tällaista ilmaisua voi käyttää,
kun lukee täältä, millä tavoin
kunnat voivat työn houkuttelevuutta lisätä ja
"henkilöstön pysyvyyttä voitaisiin kunnissa
merkittävästi lisätä vakinaistamalla"
jne. Minun mielestäni, arvoisa herra puhemies, nämä ovat
hurskaita toiveita monelta osin, niin kuin nykyisen hallituksen osalta
on ollut, että laki sinällään
on hyvä, mutta sillä ei ole käytännössä mitään
merkitystä, kun kunnilla ei ole rahaa hoitaa asioita. Niiden
pitäisi olla subjektiivisia oikeuksia eli velvoittavia
oikeuksia, niin jotakin tapahtuisi. On nähty omaishoidon
osalta sama tilanne. Laki on hyvä varmasti, mutta kun ei
ole velvoitetta hoitaa niitä, niin minä en ymmärrä tällaista
lainsäädäntöä sinällään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu, aikaisemmat
vaiheet ja tämä, on osoittanut, että tämä kokonaisuudistus
on varsin tarpeellinen, ja hallituspuolueet ovat siinä samaa
mieltä, koska eivät ole puolustelemassa omaa kantaansa.
Tämähän asia on täysin selvä, niin
että kaikista päätellen hyväksytään
yksimielisesti nämä ponnet. En tiedä sitten,
millä tavalla nämä nyt sitten tulkitaan,
nämä ponnet, tämän jälkeen,
kun täällä on nyt näitä erilaisia
vivahteita, mutta yks hailee; pääasia on, että kokonaisuudistus
tapahtuu pikaisesti.
Keskustelu päättyy.