20) Hallituksen esitys laeiksi julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain 5 a luvun 1 §:n ja 10 luvun
1 §:n sekä työttömyysturvalain
9 luvun 7 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Muuttoliike on kasvanut ennätyssuureksi. Yhä useampi
työntekijä ja työtön muuttaa
oman kuntansa sisällä tai johonkin muuhun kuntaan,
ja myös maakuntien välinen muuttoliike on vilkasta.
Kasvukeskuksissa kärsitään vastakkaisista ongelmista
kuin muuttotappioalueilla. Yhteiskunnalliset ongelmat eivät
aina poistu muuton mukana, vaan ne muuttavat vain muotoaan.
Työvoimapalvelulaissa todetaan, että valtion, kuntien
ja yritysten yhteisin talous- ja työllisyyspoliittisin
toimin huolehditaan alueellisesti tasapainoisesta työllisyydestä niin,
ettei minkään työmarkkina-alueen työttömyys
olennaisesti ylitä maan keskimääräistä tasoa.
Valtion talousarviossa myös ensi vuodelle on tarkennettu
alueellisten työttömyyserojen sallittuja rajoja.
Sen mukaisesti minkään työmarkkina-alueen
työttömyys ei saa ylittää 80
prosentilla maan keskimääräistä tasoa
ja ennakoiviin toimiin voi ryhtyä, kun 60 prosentin raja
ylittyy.
Kuitenkin Suomessa on työmarkkina-alueita, joilla on
oltu tämän ehdottoman 80 prosentin rajan väärällä puolella
jo yli 10 vuotta. Nämä rajat ovat jääneet
täysin kuolleeksi kirjaimeksi 90-luvun alkupuoliskolta
lähtien. Työttömyyden alueellisten erojen
on sallittu kasvaa rajoittamatta ja niitä on pyritty tietoisesti
jopa lisäämään. Työvoimasta
on tehty liikuteltava tavara sen sijaan, että olisi pyritty
harjoittamaan aktiivista aluepolitiikkaa ja luomaan yritystoiminnan
edellytyksiä kaikkialla Suomessa.
Espoon metroon luvataan rahaa kymmeniä miljoonia samaan
aikaan, kun Lapissa taistellaan viimeisistäkin junayhteyksistä.
Valtio ei ole täyttänyt edes itse sille asetettuja
velvoitteita. Tästä syystä monilla seutukunnilla
kärsitään vakavista rakenteellisista
ongelmista, jotka johtuvat valikoivasta muuttoliikkeestä,
ikärakenteen vinoumasta ja elinkeinorakenteen yksipuolistumisesta.
Näillä alueilla ei ole enää sellaisia
työvoimareservejä, joiden avulla kasvukeskusten
työvoimapula voidaan poistaa. Jokainen lähtijä sen
sijaan syventää muuttotappioalueitten ongelmia entisestään.
Harjoitetun keskusjohtoisen, yksisilmäisen ja ylhäältä alas
sanellun työllisyyspolitiikan seuraukset kärjistyvät
muutaman vuoden sisällä. Siellä, missä on
koettu pahin massatyöttömyys, asetelma kääntyy
päälaelleen muutaman vuoden sisällä eli
vakavaksi työvoimapulaksi. Tämä kehitys
tullaan näkemään erityisesti Itä-
ja Pohjois-Suomessa, mutta myös monilla muilla alueilla. Ei
ole oikein, että suurimpien kasvukeskusten työvoimapula
asetetaan tärkeämmäksi kuin muiden alueitten
työvoimapula.
Arvoisa puhemies! Työvoima on aina liikkunut ja tulee
aina liikkumaan. Se on osa tuotantovoimien ja työmarkkinoitten
luonnetta. Julkisen sektorin tehtävänä on
huolehtia, että myönteisiä tulevaisuudennäkymiä avautuu
eri puolilla maata ja että muutokset tapahtuvat aina hallitusti. Nyt
tulevalle ajalle on kasattu sellainen toinen toistaan ruokkiva rakenteellisten
ongelmien kasauma, että monin paikoin yhteiskunnan perusrakenne
uhkaa horjua.
Tuloverolain muuttaminen niin, että asunnon ja työpaikan
välisten matkakustannusten vähennysoikeus nousee
7 000 euroon vuodessa, on ihan oikea toimenpide. Myös
työmarkkinatuella elävien matka-avustuksen ehtojen
muuttaminen työn ja tuen keston osalta on perusteltua,
sillä matka-avustukseen ei ole kirjattu muuttopakkoa.
Näiden toimien lisäksi hallitus esittää enimmillään
700 euron suuruista muuttoavustusta. Muuttoavustus ei ratkaise useinkaan
muuttajan päätöstä, mutta toimii
sellaisena porkkanana, joka tukee kehitystä, joka voi vaikeuttaa
entisestään massatyöttömyydestä kärsineitten
alueitten selviytymistä. Se on osa sitä suurta
linjaa, jonka tavoitteena ei ole tasapainoinen aluekehitys ja työttömyyden
alueellisten erojen tasaaminen. Jokainen euro muuttajalle, työttömälle,
on varmaan tarpeen, mutta moni olisi tyytyväinen, jos julkisen
sektorin toimesta ei rakennettaisi peiteltyä, mutta tosiasiallista
muuttamisen pakkoa.
Arvoisa puhemies! Sen sijaan, että ihmisiä ohjataan
muuttamaan, pitäisi tutkia kaikki mahdollisuudet, kuinka
työvoiman lähi- ja ammatillista liikkuvuutta voidaan
lisätä. Esimerkiksi ylläpitokorvauksen
tuntuva korottaminen työvoimapoliittisten toimien ajalta,
yksilöllinen työvoimapoliittinen koulutus sekä liikkuvuuden
tukeminen laajojen työmarkkina-alueitten sisällä olisivat tarkoituksenmukaisia
toimia.
Työvoiman liikkuvuus on nostettu valtion talousarvioesityksessä ensi
vuodelle itseisarvoksi. Perustuslaissa on kuitenkin taattu jokaiselle
kansalaiselle oikeus valita asuinpaikkansa, ja sille valinnalle
pitäisi antaa ihan oikeasti mahdollisuus.
Näistä syistä ehdotan 1. lakiehdotuksen
hylkäämistä ja hyväksyttäväksi
seuraavaa pontta: "Eduskunta edellyttää, että valtion
talousarvioon varattuja työvoimapolitiikan toimeenpanoon
tarkoitettuja määrärahoja käytetään
niin, ettei minkään työmarkkina-alueen
työttömyys olennaisesti ylitä maan keskimääräistä työttömyyden
tasoa."
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Suomea pyyhkii nyt ennätysmäisen
voimakas muuttoliike ja se aiheuttaa ongelmia molempiin päihin
maata. Helsingin seudulla, Turussa, Tampereella, Oulussakin, niillä paikkakunnilla,
joihin
muutetaan, muuttoliike nostaa asumisen hintaa sekä omistusasuntojen
osalta että vuokra-asuntojen osalta jopa niin korkeaksi,
että se on sitten este saada työvoimaa tiettyihin
matalamman palkan tehtäviin. Tämä on
esimerkiksi Helsingin seudun, Pääkaupunkiseudun,
työvoimapulan todellinen syy. Asuminen on liian kallista suhteessa
näihin pienempiin palkkoihin, joita monilla aloilla maksetaan.
Muuttoliike tuottaa ongelmia myös meillä päin
pohjoisessa Suomessa, Lapissa. Se vie meiltä semmoista
väkeä, jota siellä kuitenkin välttämättä tarvittaisiin.
Pohjoisessakin on monia sellaisia tehtäviä, joihin
on vaikea nyt jo saada väkeä. Lääkäripula
on ollut tunnettu jo pitkään, nyt meillä on
sitten ilmaantunut sairaanhoitajapulaa monissa kunnissa. Kyse ei
ole siitä, ettei siellä haluttaisi palkata näitä ihmisiä,
etteivät kaikki tiedä, että tarvitaan
esimerkiksi sairaanhoitajia lisää, mutta kun kunnilla
ei ole rahaa palkata, niin sitten menetetään tätä sairaanhoitajaväkeä muualle
ja sillä lailla tilanne palvelujen osalta ajautuu jopa
kestämättömän sorttiseksi.
Tässä tilanteessa muuttoavustus onkin väärä signaali.
Se on kehotus lähteä, ja tämmöistä kehotusta
ei pitäisi esittää, vaan päinvastoin
lähteä todellakin siitä, että töitä järjestetään
sinne, missä ihmiset ovat. Se on myös Suomen etu
ihan varmasti, että koko maata kehitetään
ja hyödynnetään kaikkia sen resursseja.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys siltä osin,
kuin on kysymys muuttoavustuksesta, on tietenkin kaksijakoinen. Ikään
kuin apriorisesti eli etukäteen tarkastellen tämä on
arveluttavaa, koska tälläkin edistetään ihmisten
muuttamista pois heidän omilta kotiseuduiltaan. Kuten ed.
Mustajärvi edellä esitti, siihen liittyy todellisia
riskejä, todellisia huolia tulevaisuudesta, riskejä,
jotka tulevat entisestään pahenemaan. Toisaalta
tietenkin niille, jotka ovat ikään kuin pakotettuina
joutuneet muuttamaan, tuohan tämä tietysti helpotuksen.
Ryhtymättä kuitenkaan enemmälti pohtimaan
sitä, kumpi tässä asiassa on muna ja
kumpi kana, kyllä nyt painottuisin omaa näkemystäni
muodostaessani enemmän muuton ehkäisyn torjuntaan
kuin seurausten helpottamiseen.
Tästä syystä kannatan sekä ed.
Mustajärven hylkäysehdotusta että myöskin
tätä lausumaehdotusta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä aikaisemmat
puhujat ovat todenneet, tällainen muuttoavustus sinällään
on minun mielestäni väärä signaali.
Eikä varmasti se enintään 700 euron määräinen
muuttoavustus työmarkkinatukeen oikeutetulle ratkaise sitä muuttoa
eikä sitä päätöstä sen
perusteella varmasti tehdä, mutta se on ikään
kuin yhteiskunnan ja hallituksen signaali siitä, että nyt
kannattaa muuttaa syrjäseudulta pois, ja se aiheuttaa lisäongelmia
nimenomaan siellä päin. Minun mielestäni
hallituksen tulisi toimia juuri päinvastoin, antaa mahdollisuuksia,
että ihmiset pysyisivät siellä syrjäseudulla
ja maksaisivat veronsa niihin kuntiin, että kunnatkin myös
pystyisivät tarjoamaan palvelujaan.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka tarkastelee ihan oikein, mutta
mistä niitä veroja maksetaan, jos ei ole työtä?
Tämä on kieltämättä,
kuten ed. Virtanen sanoo, kaksijakoinen muuttoavustus, mutta omasta
mielestäni sellaisille henkilöille, jotka katsovat,
että heidän kotitaloutensa ja lastensa eteenpäinvieminen
edellyttää sitä, että työtä löytyy,
se on heille mahdollisuus, työmarkkinatukeen oikeutetuille,
vaikka siinä on nämä kaksi puolta.
Täällä, arvoisa puhemies, ed. Tennilä aivan oikein
kuvaili muuttoliikkeen voimakkuutta maassamme. Osaltani totean,
että tämä on ongelma myös Pohjoismaissa.
Ruotsissa on erittäin raju syrjäseutujen tyhjeneminen
kasvukeskuksiin. Tämä on eurooppalainen ilmiö,
tämä on Euroopan ulkopuolinen ilmiö ja
joitain lääkkeitä siihen pitää totta
kai löytää. Yksi asia, joka olisi syytä tutkia,
vaikka se on aiemmilta vuosilta, on riittävän
tehokkaan kehitysaluepolitiikan uudelleen käyttöönotto
vaikeimmilla alueilla. Meillä puhutaan aluepolitiikasta,
mutta tästä kehitysaluepolitiikasta pitäisi
keskustella ainakin jossain muussa yhteydessä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muuttoavustus on tietysti sellainen, miksi
se tulkitaan. Se voi olla myöskin paluumuuttoavustus eli
henkilö palaa sinne kotiseudulleen, kun siihen aihetta
löytyy, elikkä siis siinä suhteessa käyttökelpoinen
väline. Mutta tähän aikaamme ei näytä riittävän
mikään, ei ahneuteen riitä mikään
eikä myöskään ihmisen liikkuvuuteen
riitä mikään.
Nyt me olemme puhuneet monesta muuttoliikkeestä toisen
maailmansodan jälkeen Suomessa. Yksi niistä ajoittui
1960-luvulle, seuraava 1970-luvulle, ne eivät ole yhtään
mitään siihen nähden, kuinka monta kertaa
suomalaiset muuttavat. Minä yhdestä tilastosta
laskin tänä päivänä,
että 6 prosenttia, jos verrataan siis väestöön,
on muuttanut osoitetta vuoden aikana. Sehän on hirmuisen paljon,
tosin sama henkilö on voinut muuttaa asunnosta toiseen
ja paikkakunnalta toiseen vaikka kuinka monta kertaa.
Siis toisin sanoen me voimme kutsua tätä aikaamme
poikkeuksellisen rauhattomuuden ajaksi, ja sitä nyt sitten
ammattijärjestöjen kolmikannan eräällä tavalla
sponsoroimana vielä lisätään. Tästä pitäisi
selvitä hengissä, tästäkin ilmiöstä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan kuitenkin muistuttaa siitä,
että meillä on työvoimapalvelulaissa
ihan selvä aluevelvoite siitä, kuinka saadaan
sallia työttömyyden alueellisten erojen kasvaminen.
Se raja on ollut ylitettynä joillakin alueilla jo yli kymmenen
vuotta, ja kuitenkaan tähän ei ole sitten haluttu
puuttua.
Kannattaa muistaa, että suomalaista työvoimapolitiikkaa
90-luvun lamasta lähtien ei ole koskaan muotoiltu reuna-alueitten
ehdoilla, vaan aina kasvukeskuspaikkakuntien ehdoilla, suurten työmarkkina-alueitten
ehdoilla. Sen takia ongelmat ovat sitten niin syvät, että muutamassa vuodessa
massatyöttömyyden alueilla nähdään ennennäkemätön
työvoimapula, eli jäljet kyllä hirvittävät,
ja on aivan totta, kun sanotaan, että muuttoliike tapahtuu
moneen suuntaan. Niin se tapahtuu, mutta kun se tapahtuu eritahtisesti
ja siellä, mistä on jo kupattu toistakymmentä vuotta
valikoiden niitä parhaiten koulutettuja nuoria ihmisiä,
jokainen muuttaja on suhteessa suurempi tappio kuin se, jos muutamia
ihmisiä lähtee sitten kulkemaan tuonne pohjoiseen
ja Itä-Suomeen.
Siitä olen ed. Olinin kanssa aivan samaa mieltä,
että aluepolitiikka pitää ottaa oikeastaan
kaiken politiikanteon lähtökohdaksi. Uuden aluepolitiikan
sisällöksi ei riitä se, että haukutaan
kaikki vanha, kun meillä siitä vanhasta aluepolitiikasta
on kuitenkin olemassa niin hyviä esimerkkejä eri
puolilla Suomea ja ne esimerkit kantavat tänä päivänäkin.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ei kyllä työvoimapolitiikkaa
ole kasvukeskustenkaan ehdoilla tehty, ed. Mustajärvi.
Kyllä Pääkaupunkiseudulla, kun täällä tarvitaan
työvoimaa, samalla olisi pitänyt hoitaa myös
asuntopolitiikka kuntoon. Tämmöiset muuttorahat
eivät tosiasiassa myöskään sitten
siihen muuttopäätökseen vaikuta tai siihen
kykyyn elää täällä aivan liian
kalliissa Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, muualla Pääkaupunkiseudulla.
Siinä mielessä on myös hyvin marginaalista tai
suorastaan röyhkeätäkin väittää,
että tämmöisillä rahoilla sitten
oikeasti ratkaistaan se ongelma, miten työn perässä tänne
Pääkaupunkiseudulle tai Helsinkiin muuttava tosiasiassa
voi elättää täällä perheensä ja
päästä asuntomarkkinoille, jos ei valmiiksi
ole jo jotain jalansijaa, näillä neliöhinnoilla.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhe- mies! Tässähän nyt
puhutaan siitä peruskysymyksestä, mihin
tämä muuttoliike on jo johtanut. Minun sympatiani
on Helsingin pienituloisten ihmisten puolella myöskin,
niin kuin kaikkien pienituloisten puolella. Hyvin läheltäkin
tuossa Kalliossa olen seurannut, miten siinäkin vuokratalossa
on käynyt. Siitä myydään nyt
asuntoja pois, vuokrat nousevat ja nämä pienituloiset
helsinkiläiset joutuvat lähtemään
myöskin tämän muuttoliikkeen paineen
seurauksena, siirtymään sivummalle halvemmille
asumisalueille.
Tämähän pyörii ympäri
nyt niin, että se muuttoporukka, josta osa saa kohtuullisen
palkan mukaista työtä, pukkaa pois tämän
Helsingin pienituloisen väen tästä keskustan
alueelta. Kyllä tämä muuttoliike aiheuttaa
ongelmia meillä mutta aiheuttaa myös täällä,
ja ei tätä pitäisi kiihdyttää vaan
hakea ratkaisuja sekä siihen meidän työllisyysongelmaamme
että tämän perään tähän asumisongelmaan.
Muuttoavustus ei ratkaise muuttoa, mutta se voi olla juuri se
viimeinen tippa siinä lasissa, joka saa sen ratkaisun tapahtumaan.
Se ei kuitenkaan todellakaan turvaa sitä kykyä asua
täällä, mutta se voi esimerkiksi houkutella
meiltä päin jonkun työttömänä olevan
sairaanhoitajan lähtemään, kun meillä ei
ole kunnilla kykyä laittaa virkaa auki, vaikka tarpeita
varmasti on. Näihin ihmisiin tämä saattaa
purra, ja se on kyllä sitten suuri menetys meilläpäin,
jossa myöskin tämä palveluongelma kärjistyy
koko ajan.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärvi on aivan oikeassa
siinä suhteessa, kun hän peräänkuuluttaa
näitä julkisen työvoimapalvelun rajoja
ja niiden ylittymistä. Niitä on valvottava tarkemmin.
Mitä tulee taas sitten ed. Braxin esiin nostamaan näkökulmaan,
sekin on tärkeä tuoda tässä keskustelussa
esiin, koska asumisen kustannukset ovat karanneet täällä Helsingin
alueella.
Arvoisa puhemies! Sillä tavoin kuitenkin Pääkaupunkiseutu
on ollut vetovoimainen, että muistan joistakin tilastoista
ainakin joku vuosi sitten, että laman jälkeen
syntyneistä uusista työpaikoista lähes
40 prosenttia oli syntynyt tänne laajennetulle Pääkaupunkiseudulle.
Toisaalta sitäkään ei pidä pitää huonona
asiana. Se on hyvä, että täällä syntyy
työpaikkoja, mutta se heijastusvaikutus pitäisi
saada myös muihin kasvukeskuksiin ja sitä kautta
sitten myöskin muualle Suomeen.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti. Jos olisi haluttu
olla loogisia ja lähdetty purkamaan tätä ongelmaa
oikeasta päästä, niin olisi lähdetty
liikkeelle siitä, että tuetaan niitä ihmisiä,
jotka ovat lähteneet muualle Suomesta, ulkomaille töihin,
esimerkiksi sairaanhoitajia. Me olemme kalliilla kouluttaneet heitä.
Heitä on mennyt Norjaan, on mennyt Britanniaan, on mennyt
moneen muuhun maahan. Nyt, jos Suomessa kerran tulee, niin kuin
on ennakoitu, sosiaali- ja terveystoimen puolelle työvoimapula,
niin kaikista loogisinta olisi yrittää saada näitä ihmisiä muuttamaan
takaisin Suomeen ja osoittaa muuttoavustus heille sitten.
Kaiken kaikkiaan tämä esityshän on
epälooginen, koska se koskee vain työmarkkinatukilaisia muutosturvan
piirissä olevia, mutta niin sanottuja normaalityöttömyysturvan
piirissä olevia ei lainkaan, niin että tässä ei
ole niin kuin mitään pohjaa.
Kyllä kai sitten, jos ed. Braxille täsmentää:
sanotaan näin, että en sano, että suurten
työmarkkina-alueitten vaan suurten työmarkkina-alueitten yritysten
ehdoilla on toimittu. On haluttu turvata niiden yritysten työvoiman
saanti hinnalla millä hyvänsä, ja siitä on
ollut sitten seurauksena hallitsematon muuttoliike. Jos suhteuttaa
asioita, niin kannattaa muistaa, että ei ole kysymys pelkästään
yrityksistä vaan valtion työpaikoista: Helsingissä Pääkaupunkiseudulla
on niistä 29 prosenttia.
Keskustelu päättyy.