Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on lakivaliokunnan
mietintö hallituksen esityksestä laiksi yksityishenkilön
velkajärjestelystä annetun lain muuttamisesta.
Lainmuutoksen keskeisin uudistus on, että velallisen lisäsuoritusvelvollisuus
lievenee. Kysymys on siitä, että velkajärjestelyssä oleva
henkilö joutuu suorittamaan maksuohjelman aikana saamistaan
lisätuloista velkojilleen aiempaa pienemmän osan.
Kuulitte oikein, aiempaa pienemmän osan. Uudistuksen keskeisenä tavoitteena
on kannustaa velkajärjestelyssä olevia velallisia
parantamaan taloudellista asemaansa hankkimalla lisätuloja.
Monesti tänä päivänä he
kokevat olevansa sellaisessa ansaintaloukussa, ettei kannata hankkia
lisätuloja.
Lakivaliokunta on pitänyt velkajärjestelyn kannustavuuden
lisäämistä tärkeänä tavoitteena sekä velallisen
itsensä että yhteiskunnan kokonaisedunkin kannalta.
Valiokunta on toisaalta katsonut, että lisäsuoritusvelvollisuuden
lieventäminen ei välttämättä automaattisesti
heikennä myöskään velkojien
asemaa. Suhteellisen lieväkin lisäsuoritusvelvollisuus
johtaa velkojan kannalta edullisempaan lopputulokseen kuin se, että velallinen
ei järjestelmän ankaruuden vuoksi hanki lisätuloja
lainkaan. Siitä, että velallinen lamaantuu, ei
ole hyötyä velkojallekaan.
Miten velallisen lisäsuoritus sitten lievenee? Ensimmäinen
lievennys on se, että velallinen saa pitää hankkimistaan
lisätuloista puolet, kun hän nykyisin saa pitää niistä vain
yhden kolmasosan. Toinen lievennys on se, että lisätuloista
vähennetään päältäpäin
sellaiset lisämenot, jotka ovat aiheutuneet välittömästi
lisätulojen hankkimisesta. Esimerkiksi voi mainita tilanteen,
jossa velallinen onnistuu maksuohjelman vahvistamisen jälkeen
saamaan paremmin palkatun työn, mutta matkakulut uuteen
työpaikkaan ovat suuremmat kuin vanhaan. Tällöin
lisääntyneet matkakulut vähennetään
palkankorotuksesta päältäpäin
ja lisäsuoritusvelvollisuus lasketaan erotuksesta. Valiokunta
piti erityisesti tätä uudistusta keskeisenä keinona
kannustinloukun purkamiseksi.
Valiokuntakäsittelyn aikana nousi esiin myös kysymys
siitä, onko velkajärjestelyyn pääseminen
yhä liian vaikeaa. Valiokunta päätyi
asiaa harkittuaan kuitenkin katsomaan, että lainsäädännölliset
muutokset velkajärjestelyn edellytyksiin eivät ole tällä hetkellä ajankohtaisia.
Valiokunta
otti huomioon muun muassa sen, että velkajärjestelyn
edellytyksiä on viimeksi tarkistettu vajaat neljä vuotta
sitten. Tuolloin tehty uudistus näyttää jo
nyt parantaneen erityisesti 90-luvun alun lamavuosina velkaantuneiden
mahdollisuuksia päästä velkajärjestelyyn.
Tilastokeskuksen tietojen mukaan esimerkiksi vuonna 2005 velkajärjestelyhakemuksista
hylättiin vain 7 prosenttia. Näiden 7 prosentinkin
joukossa saattaa kuitenkin olla yksittäisiä kohtuuttomalta tuntuvia
tilanteita, ja sen takia valiokunta on päätynyt
pitämään tarpeellisena, että hallitus
edelleen seuraa velkajärjestelykäytäntöä sen
varmistamiseksi, etteivät nykyiset säännökset
johda kohtuuttomiin velkajärjestelyhakemusten hylkäämisiin.
Valiokunta on, arvoisa puhemies, mietinnössään
kiinnittänyt huomiota myös siihen, että kansalaisten
tiedonsaantia velkajärjestelyistä ja muista velkaongelmien
ratkaisukeinoista tulisi lisätä. Valitettavan
usein, todella valitettavan usein, näin voin sanoa myös
henkilökohtaisesti kansalaiskirjeiden ja yhteydenottojen
osalta, ihmiset hakeutuvat pyytämään
apua velkaantumistilanteisiinsa aivan liian myöhään.
On kerinnyt tulla korkoa koron päälle, on keritty
ottamaan milloin pikaluottoa, milloin jotain muuta luottoa, jotta
voitaisiin maksaa edellisiä luottoja. Ei ole pysähdytty
miettimään tilanteen haltuun ottamista, kokonaisuuden
kannalta järkevintä lainoitusta, ei ole käännytty
velkajärjestelyn, velkaneuvojien tai monesti säätiöiden
tai kirkon tai muiden puoleen ja yhdessä heti, kun ongelmat
alkavat kasaantua, etsitty kestävää ratkaisua,
minkä seurauksena monesti tilanne on merkittävästi huonompi
kuin jos olisi haettu apua ajoissa.
Lisäksi valiokunta on painottanut ennalta ehkäisevän
talousneuvonnan tärkeyttä uusien velkojen ehkäisyssä.
Muutaman tuomarin kanssa jutellessani, kun meillä oli eduskunnassa
tämmöinen tuomioistuimen tulevaisuutta pohtiva
seminaari, sain kuulla, että omasta arjen näkemyksestään
he kokevat, että peruskouluista, armeijasta, siviilipalveluksesta,
ammattikouluista, ammattikorkeakouluista ei saisi päästää ulos
nuoria, jotka eivät ymmärrä, miten velka
muodostuu, mitä tarkoittaa kulutusluotto, ja yhä,
ja tämä on huolestuttavaa, uudelleen meillä on
tullut nuoria ikäluokkia, jotka eivät tiedä,
mitä takaus tarkoittaa. Tuomioistuimen arjessa nähdään
taas uusia nuoria, jotka selvästikin tietämättömyyttään
ovat ajautuneet hankalaan tilanteeseen varsin nuorina.
Arvoisa puhemies! Ylivelkaantumisen yksi akuutti ongelma, joka
on puhuttanut eduskuntaa kovin paljon, ovat olleet nämä niin
sanotut pikaluotot. Lakivaliokunta päätyi tässä yhteydessä samalla
tavalla kuin talousvaliokunta aikaisemmin esittämään
kantanaan, että pikaluottojen ongelmiin on saatava korjaus
ja vaatimaan valtioneuvostolta toimenpiteitä tämän
asian suhteen. Ministeri Leena Luhtanen 12. lokakuuta eduskunnan
kyselytunnilla lupaili jo hyvin nopeastikin näihin asioihin
muutosta. Suora sitaatti hänen vastauksestaan suulliseen
kysymykseeni: "Lähden siitä, että tähän
on todella saatava pikainen korjaus, koska epäkohdat ovat
erittäin suuret ja talousvaliokunta on tietysti jo aivan
oivallisesti tarttunut tähän tilanteeseen."
Lakivaliokunta tässä mietinnössään
siis toistaa talousvaliokunnan vaatimukset, mutta valitettavasti
joudun kertomaan, että lakivaliokunta on pyytänyt
myös oikeusministeriöltä selvityksen
siitä, mitä nämä pikaiset toimeentarttumiset olisivat.
Asiakirjoista tämän asian osalta löytyy oikeusministeriön
16. lokakuuta päiväämä lainsäädäntöneuvos
Katri Kummoisen sinänsä hyvin ansiokas selonteko
tämän alan problematiikasta, joka siis on nyt
julkista informaatiota koko kansalle ja kansanedustajille ja joka
kuitenkin päätyy seuraavaan lauseeseen: "Pikaratkaisut
eivät ole mahdollisia, vaan uudistukset edellyttävät perusteellista
valmistelua ja punnintaa."
Pidän kuitenkin tätä sikäli
harmillisena asiana, että katsoisin, että esimerkiksi
korkolain 4 §:n muuttaminen niin, että jatkossa
viivästyskorko ei koskaan voi ylittää 10
prosenttia — minkä se tänä päivänä voi
valitettavasti juuri kaikista hankalimmin velkaantuneiden, erilaisiin
kulutusluottojärjestelyihin turvautuneiden velallisten osalta
tehdä — tämän 4 §:n
muuttaminen ei vaadi juuri minkäänlaista erityistä selvittelyä,
se on suorastaan niin helppo tehdä, että olen
sen itsekin lakialoitteena jo kirjoittanut, ja jätän
sen lähiaikoina.
Toivon, että tämä 16.10. päivätty
muistio on vain välitila ja että hallitus ainakin
alta pois tekisi ne välttämättömimmät
ylivelkaantumista estävät, ennalta ehkäisevät
toimet, mitä pikaluottoihin tai kulutusluottoihin liittyy,
ja sitten mahdolliset muut, pitempää selvitystä vaativat
asiat siirtyisivät seuraavalle hallituskaudelle.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Monet yksityishenkilöt velallisina
kokevat eriarvoisuutta sen suhteen, että 90-luvun alkupuolen
vaikeuksien jälkeen pankit ikään kuin
pelastettiin, mutta monet jäivät, yksityishenkilöt,
sellaiseen loukkoon, että heillä on elinikäinen
velkavankeus edessään eivätkä siitä näytä pääsevän
eroon. Tämä lakiesitys on perusviestiltään
myönteinen, kuten lakivaliokunnan puheenjohtaja täällä myös totesi,
se, että velallisen lisäsuoritusvelvoite kevenee.
Toisaalta palaute myös osaltani on sama kuin lakivaliokunnan
puheenjohtajan toteamuksessa. Viestinä oli, että velkajärjestelyyn
pääseminen koetaan vieläkin liian vaikeaksi.
Yksityishenkilö velallisena kokee, että hän
ei kuitenkaan saa riittävän asiantuntevaa opastusta
ja neuvontaa.
Mitä tulee, arvoisa puhemies, tähän
korkoon, niin nyt todella monella ylivelkaantuneella on tilanne
tämä: suuri korko nakuttaa, viivästyskorko on
siinä mukana. Siksi tämän kaltainen lakialoite,
johon ed. Brax viittasi, on hyvä, että se on tulossa,
ja toivottavasti siihen saamme mahdollisimman paljon allekirjoituksia.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin lakivaliokunnan puheenjohtajan esittelypuheenvuorosta
kävi ilmi, tämä ensimmäisessä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys on todella positiivinen sikäli, että siinä velallisen asemaa
hieman parannetaan niissä tilanteissa, joissa tulot nousevat.
Viimeksi tänään eräs kansalainen
soitti ja oli yhteydessä nimenomaan velkaongelmiensa johdosta
ja kertoi, että ei kannata mennä edes töihin, koska
ulosottomies vie sen verran paljon suoraan sieltä päältä.
Itse en siinä puhelinkeskustelussa lähtenyt sen
enempää kyselemään hänen ongelmatilanteestaan,
siitä, onko hän pyrkinyt pääsemään
velkajärjestelyyn ja onko mahdollisesti hänellä joitakin
negatiivisia seikkoja siinä, että hän
ei ole päässyt. Mutta rivien välistä ehkä sellainen
tilanne hänen kohdallaan oli, koska hän puhui
nimenomaan ainoastaan ulosotosta.
Arvoisa puhemies! Mitä täällä todettiin
pikaluotto-ongelmasta, on valitettavaa se, jos kerran näin
käy kuin ed. Brax täällä totesi,
eli silloin ministeri Luhtanen täällä kyselytunnilla
sanoi ja totesi, että tähän tulee pikaisesti
tehdä muutoksia, ja jos nyt näin ministeriö on
virkamiehen taholta esittänyt, se on valitettavaa. Täytyy
todeta vaan se, niin kuin ed. Brax sanoi, että tällainen
korkolain muutos edesauttaisi sitä tilannetta, mihinkä nämä ihmiset
joutuvat, eli nyt liian moni ihminen joutuu kyllä velkakierteeseen
sen johdosta, että ei ymmärrä tätä tilannetta,
ja sitten korkoa korolle juoksee, ja nämä toimijat
eivät tunne minkäänlaista armoa.
Yleiskeskustelu päättyy.