2) Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomus Euroopan
neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta vuonna 2004
Liisa Jaakonsaari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti valiokunnan mietinnöstä eräs
kohta, jota pidän tärkeänä.
Ensinnäkin on hyvä, että kansainvälisissä järjestöissä pohditaan
ikään kuin jokaisen järjestön
elämän tarkoitusta, koska meillä on paljon
päällekkäisyyksiä. Etyj on asettanut
korkeatasoisen työryhmän järjestön
toiminnan kehittämiseksi, ja EU on nyt vahvistamassa otettaan
ihmisoikeuskysymyksissä. Me pidämme tärkeänä,
että Euroopan neuvoston toiminnan pääpaino
on myös tulevaisuudessa ihmisoikeuksien, demokratian ja oikeusvaltioperiaatteiden
puolustamisessa.
Valiokunnassa pohdittiin myös eduskunnan tapaa käsitellä näitä asioita,
ja kuten tässä mietinnössä todetaan,
niin järkevämpää kuin se, että käsitellään
kertomuksia täysistunnoissa, on se, että valiokunnassa
aina ennen merkittäviä kokouksia valtuuskunnan
ja eduskunnan vuoropuhelu käynnistyy ja sitten suuri sali
voisi merkittävien kokousten edellä esimerkiksi
ajankohtaiskeskustelulla tai muilla toimilla käydä tätä keskustelua.
Me valiokunnassa toivomme, että tämmöinen
rutiininomainen kertomusten käsittely eduskunnassa voitaisiin
muuttaa vähän tehokkaammaksi ja innovatiivisemmaksi
tavaksi eli näistä luovuttaisiin.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Jos ensimmäiseksi ottaisin esille sen, mihin
ed. Jaakonsaari ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajana kiinnitti
huomiota, niin rehellisesti sanottuna minun on vaikea ymmärtää tätä ulkoasiainvaliokunnan
"innovatiivista" otetta näitten kertomusten käsittelyyn.
Jos nyt ajatellaan, että me käsittelemme täällä Euroopan
neuvoston kertomusta, Etyjin kertomusta ja Pohjoismaiden neuvoston
kertomusta, niin saattaa olla, että jos näitä kertomuksiakaan
ei täällä olisi, niin ei käsiteltäisi
ollenkaan näitä järjestöjä.
Toinen asia on tietysti kokonaan se, että tässä kertomusten
käsittelyn yhteydessä eduskunta voisi olla täällä salissakin
paljon aktiivisempi kuin se on tällä hetkellä,
me havaitsemme sen. Myöskään ei mikään
estä, ed. Jaakonsaari, meitä käsittelemästä ajankohtaisia
Euroopan neuvoston asioita esimerkiksi tässä yhteydessä,
niin kuin aion omassa puheenvuorossanikin osaksi tehdä.
Minä toivon, että ulkoasiainvaliokunta luopuu
tästä "innovatiivisesta" otteestaan ja sen sijaan
yritetään kehittää sitä yhteistyötä,
joka meillä on ollut, eli Euroopan neuvoston valtuuskunnan
edustajana olen käynyt ulkoasiainvaliokunnassa kertomassa
ennen tärkeitä kokouksia, minkälaisia
asioita on esillä. Esimerkiksi ennen Varsovan huippukokousta
meillä oli tällainen dialogi ulkoasiainvaliokunnan
kanssa, ja jatketaan tätä dialogia. (Ed. Jaakonsaari:
Se on hyvä, jatketaan!)
Puhemies! Mitä tulee sitten Euroopan neuvoston tilaan
tänä päivänä, niin
ehkä eräs mielenkiintoinen asia — haluan
myöskin ed. Jaakonsaaren lyhyeen, mutta nasevaan puheenvuoroon kiinnittää huomiota
— on
tämä ihmisoikeuskysymys. Itse asiassa, kun eduskunnan
ulkoasiainvaliokunta käsitteli hallituksen selontekoa Suomen
ihmisoikeusjärjestelmästä ja siitä,
miten ihmisoikeuksia pitäisi käsitellä,
niin liian vähälle huomiolle jäi eduskunnassa
se, mitä hallitus esitti ulkoasiainvaliokunnalle ja sitten
suurelle salille, ja se, mitä päätettiin,
eli että Euroopan unioni olisi se, jonka kautta Suomen
ihmisoikeuspolitiikkaa pääasiassa hoidetaan.
Ed. Jaakonsaari ja kaikki muut kansanedustajat, mitkä valmiudet
Euroopan unionilla on ihmisoikeusasioitten käsittelyyn?
Toistaiseksi hyvin heikot. Perusoikeusvirastoa ollaan valmistelemassa.
Perusoikeusvirasto varmaan valmistuu, mutta sekin liittyy, niin
kuin ed. Jaakonsaari ja minä olemme täällä yhdessä todenneet,
tähän selvästi jo kuopattuun ja haudattuun
perustuslailliseen sopimukseen. Se oli osa sitä, mutta
sopimus ei välttämättä liity
perusoikeusviraston perustamiseen, jonka perustamista jatketaan,
mutta eihän perusoikeusvirastoa missään
tapauksessa tule kehittää niin, että,
ed. Jaakonsaari, päällekkäistä työtä lisätään
Euroopan neuvoston kanssa.
Perusoikeusviraston tehtävänä on
täydentää Euroopan neuvoston ihmisoikeustyötä,
ei suinkaan lähteä kilpailemaan sen kanssa. Voin
kertoa, että Euroopan neuvoston nykyinen puheenjohtaja
René van der Linden, hollantilainen puheenjohtaja, sanoi,
että Hollannin parlamentissa on selvä käsitys
siitä, että perusoikeusviraston tehtävät
tullaan tarkasti rajaamaan vain Euroopan unionin sisälle.
Se ei tule niin sanotusti monitoroimaan Euroopan unionin ulkopuolisia
jäseniä, eikä minun mielestäni
sen pitäisi edes tehdä päällekkäistä työtä Euroopan
neuvoston kanssa. Minusta tämä on eräs
peruskysymyksistä, ja kyllä kerran vielä ihmettelen,
miten Suomen hallitus voi esittää, että Euroopan
unioni on se, jonka kautta suomalaista ihmisoikeuspolitiikkaa harjoitetaan.
Minusta se on aivan käsittämätöntä, koska
ei Euroopan unionilla ole sellaisia valmiuksia — vielä kerran
sen haluan todeta.
Puhemies! Sitten Euroopan neuvoston asioihin muutama sana lisää.
Euroopan neuvostohan on laajentunut lähes niihin rajoihin,
joihin se voi laajentua. Valko-Venäjä on ainoa,
joka on ulkopuolella Euroopan neuvoston, eli Euroopan neuvostossa
on 46 jäsenmaata, niin kuin tässä kertomuksessakin
todetaan. Minulla on se kuva, että vain Venäjä pystyy
vaikuttamaan Valko-Venäjän demokraattiseen kehitykseen.
Me muut eurooppalaiset puhumme kovasti siitä, että Valko-Venäjän
pitäisi demokratisoitua, pitäisi päästä eroon
Lukashenkasta jne. Olen Euroopan neuvoston komiteoiden kokouksessa
todennut monta kertaa, että vain Venäjän
vaikutusvallan avulla me pystymme jotenkin demokratisoimaan Valko-Venäjän. Jos
Venäjä ei puutu Valko-Venäjän
tilanteeseen, niin Valko-Venäjän demokratia ei
kovinkaan paljon edisty. Euroopan neuvoston mailla, EU:lla ja muilla
ei ole kovinkaan suurta roolia. Voidaan tukea oppositiovoimia, voidaan
tukea demokraattisia voimia Valko-Venäjällä,
mutta ilman Venäjän vaikutusvaltaa demokratia
ei tule toteutumaan.
Mitä tulee Euroopan neuvoston rooliin, niin haluan
korostaa, että se käsittää nyt
tosiaan koko Euroopan Valko-Venäjää lukuun
ottamatta eli 25 EU-maata ja 21 muuta maata. Euroopan unionin vetovoimahan,
niin kuin me kaikki tiedämme, perustuu rahaan, eli Euroopan
unioniin ollaan menossa sen takia, että Euroopan unioni
antaa näille uusille jäsenmaille rahaa, mikä merkitsee sitä,
että esimerkiksi Suomesta tulee lähivuosina entistä suurempi
nettomaksaja ja sitten nämä köyhät
entiset sosialistiset maat tulevat saamaan erilaisina alue- ja muina
tukina esimerkiksi osan siitä, mitä me Suomessa
olemme aiemmin saaneet. Suomi tulee Länsi- ja Etelä-Suomen
osalta jäämään suurin piirtein
puoleen siitä aluetuesta, mitä me olemme saaneet
aikaisemmin Euroopan unionilta. Mutta Euroopan unionin jäsenyys
siis kiinnostaa entisiä sosialistisia maita, koska rahaa luvataan,
ja rahaa annetaan esimerkiksi Bulgarialle ja Romanialle jo aikamoisia
määriä vuosittain, vaikkeivät
ne ole edes vielä jäseniä ja eivät ehkä tule
edes suunnitellussa aikataulussa.
Euroopan neuvostolta sen sijaan valitettavasti puuttuu rahaa.
Mutta Euroopan neuvostolla on valtava osaaminen ihmisoikeuskysymyksissä,
ja haluan korostaa sen merkitystä, koska ei Euroopan neuvoston
roolia voi väheksyä eikä sitä edes kannata
yrittää syrjäyttää järjestönä,
joka on aivan ylivoimainen ihmisoikeusjärjestelmältään.
Mitä tulee muuten Euroopan unioniin, niin olen henkilökohtaisesti
sitä mieltä, että liian nopeasti on tämä Euroopan
unionin laajentuminen tapahtunut. Demokratia näissä entisissä sosialistisissa
maissa ei ole kehittynyt ollenkaan samalle tasolle, puhumattakaan
ihmisoikeuksista, kuin millä se on perinteisissä länsimaisissa
demokratioissa, puhumattakaan taloudesta, johon jo äsken
viittasin.
Euroopan neuvoston tärkeimpiä menetelmiä on
tänä päivänä niin sanottu
monitorointi eli monitoroidaan jäsenmaita. Nyt ollaan tulossa
siihen tilanteeseen, että monitorointiakin pitää kehittää, sen
seuraamista, miten jäsenoikeuksia noudatetaan. Meidän
on kehitettävä tätä järjestelmää,
ja tällä hetkellä Euroopan neuvostossa
keskustellaan juuri siitä. Niin sanotut uudet jäsenet
eli entiset sosialistiset maat ovat harmistuneita, Venäjä mukaan
lukien, siitä, että Euroopan neuvosto puuttuu
niiden ihmisoikeuskysymyksiin ja monitoroi näitä maita.
Tosiasia on kuitenkin se, että Euroopan neuvoston ei tule
luopua monitorointijärjestelmästä, vaan
sitä pitää kehittää myöskin, että vanhat
jäsenmaat pääsevät ja tulevat
osallisiksi tästä monitoroinnista.
Mitä tulee Euroopan neuvoston muihin tehtäviin
ihmisoikeuskysymysten lisäksi, haluan korostaa erityisesti
demokratian näkökulmaa. Me tiedämme,
että demokratiaongelmia on olemassa uusissa jäsenmaissa:
puolueet tulevat ja menevät, poliittinen vaihtuvuus on
liian suurta, jotta järjestelmä pystyisi vakiintumaan.
Viimeisiä esimerkkejä ovat esimerkiksi Puolan
vaalit; samaten esimerkiksi Viron kunnallisvaalit; samaten vaaleihin
osallistuminen. Puolan parlamenttivaalit ovat hyvä esimerkki,
vähän runsas 40 prosenttia puolalaisista kävi äänestämässä.
Ja puoluerakenne todella muuttuu vaali vaalilta lähes kaikissa
entisissä sosialistisissa maissa.
Mitä vanhoihin jäsenmaihin tulee, niin emme me
täälläkään voi liialla
demokratialla kehua. Kyllä demokratia vaatii kehittämistä myös
meidän maissamme. Jatkuvasti aleneva vaaleihin osallistuminen
on eräs esimerkki siitä, että meidän
demokraattinen järjestelmämme ei toimi sillä tavalla
kuin sen pitäisi toimia. Meidän pitäisi saada
ihmiset kiinnostumaan politiikasta. Jotain mätää on
meidänkin demokratiassamme, kun meidänkin kunnallisvaaleissamme äänestää 55—60
prosenttia henkilöistä; eduskuntavaaleissa päästään
vähän korkeampiin lukuihin.
Puhemies! Euroopan neuvoston huippukokouksessa Varsovassa toukokuussa
päätettiin kahdesta asiasta, jotka koskevat nimenomaan
järjestöjen päällekkäisyyttä.
Luxemburgin pääministeri Jean-Claude Juncker sai
tehtäväkseen nimenomaan Euroopan neuvoston ja
EU:n suhteiden kehittämisen, ja tätä raporttia
odotamme mielenkiinnolla. Toisaalta myös Euroopan neuvoston
ja Etyjin välisiä suhteita selvitellään.
Joka tapauksessa on selvää, että me tarvitsemme
yhteistyötä näitten järjestöjen
kesken: Euroopan neuvoston, Euroopan unionin ja Etyjin välillä.
Me tarvitsemme nimenomaan yhteistyötä, joka täydentää toinen
toistaan, joka ei ole päällekkäistä ja
joka ei maksa veronmaksajille kovinkaan paljon.
Puhemies! Haluan lopettaa tämän toteamalla, että Euroopan
neuvoston työ on varsin halpaa eurooppalaisille veronmaksajille,
ja vuosi vuoden jälkeen on havaittu se, että Euroopan
neuvosto toimii lähes budjetin nollalisäyksellä.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minäkin olen yllättynyt
niin kuin ed. Elo siitä, että jostain kumman syystä tämä Euroopan
neuvoston kertomus jää kovin vähälle
huomiolle täällä salissa. Euroopan neuvostohan
tekee erittäin merkittävää työtä demokratiaan
ja ihmisoikeuksiin liittyvien asioiden parantamiseksi jäsenmaiden
keskuudessa. Euroopan neuvosto on viime aikoina keskustellut erityisesti
terrorismiin liittyvistä ongelmista ja terrorismin uhasta demokratialle.
Euroopan neuvosto painottaa, että terrorisminvastaisessa
työssä on kunnioitettava ihmisoikeuksia ja suosituksessaan
1644 on kehottanut ministerikomiteaa laatimaan sopimuksen, jonka
lähtökohtana YK:n ja Euroopan neuvoston asiaa
koskevat normistot olisivat yhdenmukaisia, siis ne, mitkä koskevat
terrorismia.
Ihmisoikeusasiat ovat keskeisesti Euroopan neuvoston listoilla,
ja ihmisoikeuksien kunnioittamista valvotaan tällä hetkellä usean
eri toimijan taholta. Ed. Elo puuttui myös tähän
asiaan, että esimerkiksi Euroopan neuvostossahan perustettiin
Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutetun toimi, jonka toiminta
on todettu tarpeelliseksi. Sitä toimenkuvaa on laajennettu
ja resursseja on lisätty. Mutta nyt Euroopan parlamentti
on nähnyt myös tämän ihmisoikeusasioiden
merkittävyyden ja siellä on entistä aktiivisemmin
otettu agendalle näitä ihmisoikeuskysymyksiä ja
asioita on käsitelty myös Euroopan parlamentissa.
Tältä osin minusta olisi erittäin
tärkeää, että Euroopan neuvosto
sekä myös Euroopan parlamentti tavallaan selkiyttäisivät
toimintaansa niin, ettei olisi päällekkäistä toimintaa
tältä osin. Juuri niin kuin ed. Elo sanoi, niin
kyllähän perinteisesti nämä ihmisoikeusasiat
ovat olleet Euroopan neuvostolla ja siellä on tieto ja
taito näiden hoitamiseen.
Minä olen ollut Euroopan neuvoston jäsen tämän
vaalikauden alusta ja surukseni olen joutunut toteamaan, että myöskään
kansalaisten keskuudessa ei ole paljon Euroopan neuvostosta tietoa.
Nyt ulkoasiainvaliokunta on esittänyt, että tästä vuosikertomuskäytännöstä luovuttaisiin.
Suomihan
on ollut jäsenenä Euroopan neuvostossa jo vuodesta
1989, ja tuntuu siltä, että tälläkin
hetkellä ne eduskunnan jäsenet, jotka eivät ole
Euroopan neuvoston valtuuskunnan jäseniä, tietävät
liian vähän tästä työstä.
Esimerkiksi meidän ryhmässämme eli siis
sosialidemokraattisessa ryhmässä aika ajoinhan
annetaan info eli meidän vastuuhenkilömme antaa
infon siitä, mitä Euroopan neuvostossa tapahtuu.
Minusta se on erittäin hyvä asia.
Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja toi täällä esille,
että Euroopan neuvoston asiat vietäisiin
valiokuntiin ja siellä käytäisiin se
keskustelu ja mahdollisesti sitten ajankohtaiskeskustelun
myötä nämä asiat tuotaisiin
tänne saliin. No, sehän varmasti meille sopii,
että myös näin toimitaan, koska itse
asiassa lähes kaikki asiat, mitä Euroopan neuvostossa
käsitellään, ovat todella ajankohtaisia,
joten Euroopan neuvoston asioiden käsittelyhän
lisääntyisi huomattavasti täällä salissa.
Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että tästä vuosikertomuskäytännöstä on pidettävä
kiinni
sen lisäksi, että tätä toimintaa laajennettaisiinkin
siihen suuntaan kuin valiokunnan puheenjohtaja sanoi.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin arvioihin, joitten mukaan Euroopan
unionin ei pidä lähteä liian kanssa mestaroimaan
ihmisoikeuskysymyksissä. Euroopan neuvostolla on hyvä osaaminen.
Erityisen tärkeää on välttää sitä tilannetta,
että syntyisi päällekkäisyyttä.
Pari muuta kommenttia, arvoisa puhemies: Lieneekö hallituksen
linjaus ihmisoikeuspolitiikasta ensisijaisesti Euroopan unionin
kautta sitten lapsus vai mistä mahtaa olla kysymys? On toki
tärkeätä, että Euroopan unioni
kiinnittää myös huomiota ihmisoikeuskysymyksiin,
mutta sen ei tarvitse tehdä päällekkäisiä rakenteita
Euroopan neuvoston kanssa. En ymmärrä, miten tämmöinen
lapsus on päässyt syntymään.
Eihän voi olla niin, että tässä on
ollut tämmöinen tyypillinen retorinen ongelma,
että on sekoitettu Eurooppa-neuvosto ja Euroopan neuvosto.
Ei semmoista nyt sentään hallitustasolla pitäisi
eikä voi tapahtua, mutta kansalaisten keskuudessa sitä tapahtuu
varsin usein ja toimittajienkin keskuudessa sitä tapahtuu
aika usein. Sen takia voisikin olla hyvä, että Euroopan
neuvoston nimeä tarkasteltaisiin ja se olisi jatkossa Pan-Euroopan
neuvosto, jolloin se kuvaisi tätä laajaa Eurooppaa
ehkä paremmin.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä vielä kommentti
tästä Valko-Venäjä-kysymyksestä,
joka oli tuossa raportissa esillä. Valko-Venäjän
suhteen on harrastettu tämmöistä isolaatio-,
eristämispolitiikkaa, ja täytyy tunnustaa, että sillä ei ole
saatu näkyviä tuloksia aikaan. Ed. Elon kommentti
Venäjän tärkeydestä tässä on
varmasti hyvin oleellinen. Mutta varmaan tulisi harkita sitäkin,
voitaisiinko päästä parempiin tuloksiin
Valko-Venäjän suhteen sillä, että se
otettaisiin mukaan jäsenyysprosessiin Euroopan neuvostossa ja
päästäisiin sitä kautta lähemmäksi
Valko-Venäjän päätöksentekoa
ja saataisiin integroitua kenties tätä tietä Valko-Venäjä eurooppalaisiin arvoihin,
standardeihin ja ihmisoikeuksiin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvosto tekee erittäin
tärkeää työtä ihmisoikeuksien
edistämiseksi. Tietysti ydin on Euroopan ihmisoikeustuomioistuin,
johon jokainen kansalainen voi vedota ja saada oikeutta myöskin
kansallisten tuomioistuinten ratkaisujen vastaisesti, ja se voi
johtaa myöskin siihen, että valtioitten on muutettava
lainsäädäntöään.
Erittäin tärkeä poliittinen prosessi
Euroopan neuvostossa on monitorointiprosessi. Niiden maiden, jotka
ovat tulleet jäseniksi ja jotka eivät täytä jäsenyysehtoja,
jäsenyysehtojen velvoitteita tarkastellaan. Itse olen raportöörinä Bosnia
ja Hertsegovinan osalta, ja täytyy sanoa viime viikon siellä viettäneenä,
että kyllä se sanoma, jonka me tuomme Euroopan
neuvostosta, otetaan vakavasti ja me näemme, että askeleittain
näitten maitten lainsäädäntö kehittyy
ja ne muodostuvat aidommiksi demokratioiksi ja ihmisoikeuksia kunnioitetaan
selvästi paremmin.
Mielestäni olisi tuhoisaa se, jos Valko-Venäjä otettaisiin
Euroopan neuvoston jäseneksi, koska se osoittaisi sen,
että millä ehdoilla tahansa Euroopan neuvoston
jäseneksi pääsee. Täytyy olla tietyt
perusedellytykset ihmisoikeuksien ja demokratian suhteen, ennen
kuin voi päästä jäseneksi, ja
sen jälkeen sitten monitorointiprosessia voidaan käynnistää.
Mitä työnjakoon tulee, niin täällä on
käytetty erittäin hyviä puheenvuoroja.
Euroopassa pitää olla selkeä työnjako.
EU hoitaa tiettyjä asioita, mutta Euroopan ja koko Euroopan
ihmisoikeusasiat pitää keskittää Euroopan
neuvostolle. Perusoikeussopimuksessahan lähdetään
siitä, että EU liittyy Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimukseen,
mikä merkitsee sitä, että Euroopan unioni
on myöskin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen alainen.
Tämä on mielestäni tärkeätä.
Tätä kehitystä pitäisi edistää.
Siihen sopii erittäin huonosti se, että Wienissä olevaa
ihmisoikeusvirastoa laajennettaisiin ja kehitettäisiin,
kyllä ne resurssit pitäisi käyttää Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen resurssien vahvistamiseksi. Se olisi kansalaisten
kannalta kaikkein tärkeintä, jos halutaan pitää ihmisoikeuksista
huoli.
Olen sitä mieltä, että kertomus pitäisi
tässä salissa käsitellä kerran
vuodessa. Kuitenkin niin aktiivisesti Euroopan neuvoston toimintaan
Suomi osallistuu.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Harvoin olen ed. Sasin kanssa, joka valitettavasti
poistuu salista, niin samaa mieltä kuin nyt. Päinvastoin
kuin ed. Kaikkonen, kyllä minäkin näen
sillä tavalla, että kyllä meidän
on erittäin vaikea käynnistää esimerkiksi
jäsenyyteen johtavaa prosessia Valko-Venäjän
kanssa niin kauan kuin Lukashenka on presidenttinä ja oppositiolla
ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia toimia. Kyllä tässä voisi
sanoa, että Venäjä-kortti on lähes
ainoa toimiva.
Mielenkiintoista Euroopan neuvoston komiteoiden kokouksessa
on, että melkein aina, kun Valko-Venäjää käsitellään,
venäläiset ovat poissa sieltä, koska
he eivät halua edes sanoa mielipidettään,
mitä Valko-Venäjän kanssa pitäisi
tehdä. Esimerkiksi duuman ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja
Konstantin Kosatshev, joka on myöskin heidän EN-valtuuskuntansa
puheenjohtaja, ei ole sanallakaan ilmaissut mitään
kantaa Valko-Venäjään nähden,
mitä mieltä Venäjä on siitä.
Mitä sitten tulee EU:hun ja Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimukseen,
olen ed. Sasin kanssa täydellisesti samaa mieltä.
Perustuslaillinen sopimus olisi mahdollistanut EU:n liittymisen
Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimukseen, mutta siihen ei tarvita
perustuslaillista sopimusta. Se mahdollisuus on olemassa myöskin muuten,
ja toivon, että tämä kehitys kuitenkin jatkuu.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Olen samaa mieltä kuin edeltävä puhuja
siitä, että ed. Sasi puhui todellakin järkeä.
Oli ilo kuunnella hänen punnittua puheenvuoroansa tästä tärkeästä asiasta.
Ajattelin kuitenkin, herra puhemies, että tämä tilaisuus
keskustella tästä asiasta antaa myöskin mahdollisuuden
sanoa pari sanaa tästä proseduurista. On erinomaisen
hyvää ollut se kehitys, jota esimerkiksi ulkoasiainvaliokunta
on korostanut, että parlamentilla ja valtuuskunnalla on
tiivis yhteistyösuhde. Luulen, että siitä kenelläkään
ei ole poikkipuolista sanaa.
Kertomuskäytäntö ei ole kovin huono
sekään, mutta kertomuskäytäntö on
jossain määrin jäykkä ja sellaisena
tuomittu vähän liian pitkään
jälkijunassa kulkemaan. Ulkoasiainvaliokunnassa kiinnitimme
huomiota minusta aiheellisesti siihen, voisiko tätä jäykkää järjestelmää hiukan
kehittää, niin että näistäkin
asioista voitaisiin vähän luontevammin kuin tällaisen
vähän pompöösin kertomusmenettelyn
kautta eduskunnan isossa salissakin keskustella.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vierailin taannoin suuren valiokunnan delegaation
kanssa Balkanin maissa, ja siellä näkyi hyvin selvästi
se, että kun noissa köyhissä maissa,
jotka ovat kokeneet viime vuosina kovia, on syntynyt näkymä Euroopan
unionin jäsenyydestä, niin siellä on
ryhdytty todella tsemppaamaan maan laittamiseksi EU-standardeihin
joka saralla, näin voi sanoa. Siellä tehdään
tosissaan työtä sen suhteen, ja pontimeksi tähän
on riittänyt se näkymä siitä.
Pohdin samaan tapaan, voisiko olla niin, että jos Valko-Venäjälle
raotetaan ovea Euroopan neuvoston suuntaan nyt aluksi siitä,
että jäsenyys voi olla jossain tulevaisuudessa
mahdollinen, voisiko se olla semmoinen porkkana, että Valko-Venäjällä lähdettäisiin
muuttamaan politiikkaa, lähdettäisiin siitä umpikujasta
ja pimeästä tilanteesta, missä tällä hetkellä ollaan,
kohti eurooppalaisia standardeja, niin ihmisoikeuksien kuin muitten
suuntaan. Tätä haluaisin vähän enemmän
pohdittavaksi. Missään nimessä Valko-Venäjä ei
ole kypsä Euroopan neuvoston jäsenyyteen nyt eikä varmasti
vielä lähivuosinakaan, valitettavasti näin,
mutta toivottavasti joku vuosi on, ja, arvoisa puhemies, sitä varten
meidän on etsittävä keinot, miten siihen
päästään.
Mikko Elo /sd:
Herra puhemies! Ed. Kekkonen ei ollut tässä alkuvaiheessa
paikalla, kun puhuttiin tästä kertomuskäytännöstä.
Meidän toivomuksenamme on se, että kertomuskäytäntö säilyy,
koska se antaa myöskin mahdollisuuden ajankohtaiseen keskusteluun
kansainvälisistä asioista yleensä mutta
tietysti Euroopan neuvoston ja miksei EU:n ja Etyjinkin asioista,
mutta sen lisäksi tietysti voitaisiin ottaa aina ajankohtaisia
asioita esille ja esimerkiksi tätä ulkoasiainvaliokunnan
ja valtuuskunnan välistä keskustelua voitaisiin
edelleen tiivistää.
Mitä sitten tulee ed. Kaikkosen näkemykseen, niin
ed. Kaikkonen on toivomuksineen ihan oikeassa. On todella tärkeää,
että Valko-Venäjä joskus voisi liittyä Euroopan
neuvoston jäseneksi, mutta, ed. Kaikkonen, kyllä aika
selvää on se, että niin kauan kuin Aljaksandr
Lukashenka on Valko-Venäjän presidenttinä,
niin oppositiolla, demokraattisilla voimilla, ei ole todellisia
toimintamahdollisuuksia, jos Venäjä ei Lukashenkaa
siihen pakota, eikä tällä hetkellä näy
merkkejä siitä, että Venäjä olisi
pakottamassa Lukashenkaa siihen. Minä uskon, että aikanaan
Valko-Venäjä tulee demokratisoitumaan ja toivottavasti liittymään
mahdollisimman nopeasti Euroopan neuvostoon, mutta nykytilanteessa
ehkä tämä käytäntö on
paras, mikä tällä hetkellä on.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olisin reagoinut ed. Elon puheenvuoroon
ja myöskin ed. Liisa Jaakonsaaren puheenvuoroon, kun pohdittiin
sitä tapaa, millä näitä vuosikertomuksia
näistä kansainvälisistä järjestöistä ja
meidän edustautumistamme niissä täällä esitellään.
Minä näen sen huolen, minkä ed. Jaakonsaari toi
esille ulkoasiainvaliokunnan kantana, kun tässäkään
salissa ei kovin montaa kansanedustajaa ole käymässä keskustelua,
ja erityisesti, kun Euroopan neuvostosta vielä puhutaan
ja raportti tulee vuodelta 2004. Mutta näen myöskin
sen, minkä ed. Elo tässä sanoi, että jos
tässä salissa nyt ylipäätään
näistä kansainvälisistä järjestöistä puhutaan,
niin tämä on nyt se muoto, joka tarjoaa meille
tilaisuuden lähestyä näitä asioita.
Haluaisin ed. Elolle myöskin huomauttaa yhdestä kulmasta,
kun hän puhui ihmisoikeusnäkökulmasta
ja totesi, että unionin EU-perustuslakisopimus on haudattu
ja kuopattu. Hämmästelen tätä huomiota,
koska niitä ongelmia, joiden vuoksi tämä perustuslakiprosessi
on pantu liikkeelle, ei ole haudattu ja kuopattu. Itse nostitte esille
muun muassa sen, että Euroopan unionin olisi syytä olla
mukana eurooppalaisessa ihmisoikeusjärjestelmässä,
ja se mukanaolo eurooppalaisessa ihmisoikeusjärjestelmässä on
mahdollista ainoastaan siten, että ne pykälät,
jotka tässä perustuslakisopimuksessa on kirjattu
sekä unionin oikeushenkilöllisyydestä että perusoikeusasiakirjan
tulemisesta sitovaksi asiakirjaksi, toteutuvat. Siinä suhteessa
tämä perustuslakiprosessi ei ole haudattu eikä kuopattu.
Viimeisenä huomiona, arvoisa puhemies: Ed. Elo myöskin
nosti esille Euroopan neuvoston ja Etyjin suhteen. Hän
ei avannut sitä solmua, joka on aikamoisen hankala, erityisesti
kun tiedämme, että Venäjä, johon
hän viittasi useassa eri yhteydessä puheenvuorossaan,
on lähestynyt näitä ihmisoikeuskysymyksiä siten,
että Etyjistä pitäisi tämä kolmas
kori eli ihmisoikeuskori purkaa ja siirtää se
Euroopan neuvostoon. Jos tämä prosessi käynnistyy,
ylipäätään vakavaa keskustelua
tähän suuntaan käynnistämme,
niin silloin kyllä tietysti Etyjin kokonaiskonsepti tämmöisenä laajaa
turvallisuuskäsitettä ylläpitävänä yhteisönä kuoleutuu,
ja tämä on sitten tietysti suuri suuri ongelma.
Ihmisoikeuskysymykset ovat luonteva osa Etyjin toimintaa. Ne ovat
myöskin erinomaisen luonteva osa Euroopan neuvoston toimintaa.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Paljon puhumme täällä Suomessa
sellaisista sanoista kuin best practices eli parhaat käytännöt.
Kyllä kai on niin, mitä ihmisoikeusasioihin tulee,
että Euroopan neuvostolla on, ehkä nyt vähän
leuhkastikin voi sanoa, ylivoimainen osaaminen ihmisoikeusprosessin
osalta, ihmisoikeustuomioistuin ja, niin kuin ed. Hurskainen totesi,
ihmisoikeuskomissaari, joka muuten perustettiin Suomen hallituksen
aloitteesta 90-luvun lopulla. Siinä mielessä, kun
päällekkäisyyttä, ed. Kiljunen,
yritetään välttää,
niin vaikka en suinkaan ole sitä mieltä, etteikö Etyj
voi käsitellä ihmisoikeuskysymyksiä,
meidän pitäisi keskittää näitä tehtäviä.
Euroopan unioni on varmasti paras talousjärjestö siltä osin,
mutta Euroopan unioninkaan ei pitäisi lähteä ihmisoikeuskysymyksiin
liian syvälle, muuta kuin valvoa tietysti omien jäsenmaittensa ihmisoikeuksia,
niin kuin Euroopan neuvosto tekee tällä hetkellä.
Mitä tulee sitten tähän perustuslailliseen
sopimukseen, meillä on ed. Kiljusen kanssa vähän erilainen
näkemys siitä, mitä tälle sopimukselle on
tapahtunut, mutta Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimukseen EU voi
liittyä, siitä voidaan tehdä juridinen
henkilö, ilman perustuslaillista sopimusta. Se on täysin
mahdollista. Ed. Kiljunen, eräs päätoimittaja
kirjoitti "Kiljusen höpöhöpö"
siitä ajatuksesta, että eduskunta alkaisi ratifioida
nyt tätä perustuslaillista sopimusta. Kun se,
ed. Kiljunen, lähes kaikkien eurooppalaisten maiden mukaan
on kuopattu ja haudattu, niin miksi me alkaisimme tehdä työtä aivan
turhan päiten täällä eduskunnassa?
Keskustelu päättyy.