Maija Perho /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on tarpeen,
jotta eräs iäisyyskysymys, joka koskee vaikeavammaisia
yrittäjiä, saataisiin pysyvälle tolalle
sillä tavalla, että eduskunnassa ei jatkossa olisi
tarvetta vuosittain erillislailla päättää siitä,
että vaikeavammaiset yrittäjät vapautetaan
arvonlisäverosta. Tämä käytäntö on
ollut tarpeen EU-lainsäädännön
tulkinnan vuoksi, koska on katsottu, että yrittäjien
pitää olla tasavertaisia keskenään.
Kuitenkin EU:n työsyrjintädirektiivin mukaan jäsenvaltiot
voivat pitää voimassa erityistoimenpiteitä,
jotka ehkäisevät tai hyvittävät
muun muassa vammaisuudesta aiheutuvia haittoja.
Vaikeavammaisten yrittäjien kohdalla on myöskin
tarve laajentaa tätä arvonlisäverottomuuden
soveltamisalaa sen tähden, että tänä päivänä tietoyhteiskunnassa
monet vammaiset voivat esimerkiksi olla niin sanottuja sisällöntuottajia,
suunnitella esimerkiksi nettisivuja tai tehdä muunlaista
sisällöntuotantoa tai heillä voi olla esimerkiksi
kirjanpitoalan yrityksiä tai muita sellaisia yrityksiä,
joita ei lueta käsityö- tai korjausalaan. Vammaisille
aiheutuu väistämättä vammaisuudesta
lisäkustannuksia, joita he eivät voi vähentää nykylainsäädännön
mukaan yrittäjätulostaan silloin, kun yritys toimii
heidän kotonaan. Myös sellaiset yrittäjät,
jotka toimivat kotonaan, joutuvat tekemään asiakaskäyntejä ja
esimerkiksi silloin joutuvat käyttämään
taksia tai invataksia.
Kysymys ei ole taloudellisesti merkittävä valtiontalouden
kannalta. Sen osoittaa jo se, että on haluttu vuosittain
tämä arvonlisäverovapautuspäätös
tehdä. Tarkkaa tietoa vaikeavammaisista yrittäjistä ei
ole, mutta maksimiarvio on noin 2 000. Kuitenkin, kun mahdollisuudet
ovat kehittyneet, teknologia on kehittynyt, on paljon uusia teknisiä ja
tietoteknisiä apuvälineitä, yhä useammalla
vaikeavammaisellakin olisi mahdollisuus ansaita elantonsa ainakin
osittain omalla yritystoiminnallaan.
Tästä syystä toivon, että valtiovarainvaliokunnan
verojaostossa tämä aloite otettaisiin käsittelyyn
ja jatkettaisiin vaikeavammaisille yrittäjille elintärkeätä lainsäädäntöä ja
tehtäisiin siitä pysyvä sen vuoksi, että yrittäjillä olisi
varmuus oman yritystoimintansa jatkamisedellytyksistä pidemmäksi
aikaa kuin vain aina ainoastaan vuosi kerrallaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Perhon aloite
on aivan oikea. Ihan teknisistä syistä minun nimeäni
ei ole tämän aloitteen alla, mutta haluan tätä lämpöisesti kannattaa.
On tosiaan, niin kuin ed. Koski sanoi ja ed. Perho itse omassa alkupuheenvuorossaan,
ihmeellistä,
että tämmöinen arvonlisäverovapausasia
toistuvasti pyörii meillä täällä.
Miten näitä tämmöisiä jatkumoja
ei saada katkaistua, niin että koko tilanne muuttuisi positiiviseksi?
Tässä analogiana voi aivan hyvin ottaa, arvoisa
puhemies, keskusteluun sen tilanteen, miten tässä salissa
eilen äänestettiin sotainvalidien tietystä ponsiluonteisesta
asiasta.
Näkyy olevan niin, että meillä hallituskäytäntömme
riippumatta siitä, mitkä ovat hallituspuolueita,
on niin tiukka, että mikään asia Suomessa ei
lipsahda tai mene eteenpäin, vaikka se olisi 84-vuotiaiden
sotainvalidien, 16 000 ihmisen, asia, jossa olisi muutaman
prosentin asiasta kysymys ja sen korvaamisesta, ellei se ole sanottu
hallitusohjelmassa. Minusta tämä diagnoosi, jos
tämä on oikein, tarkoittaa sitä, että nyt
esimerkiksi jonkun meistä kolmesta, jotka olemme tässä salissa ja
tavallaan näitä asioita aika paljon harrastamme — sekä Koski
ja Perho että minä — kun meistä varmaan
joku on seuraavissa hallitusneuvotteluissa mukana, pitää tämmöinen
asia ottaa siellä esille.
Lakialoitteena tämä pitää huomioida
nyt meillä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, ja kun täällä on
paikalla sekä puheenjohtaja että varapuheenjohtaja,
niin voimmehan me tietysti ajatella, että pyydettäisiin
ministeriöltä jonkinlaista selvitystä siitä,
mitä vaikeita toimenpiteitä tässä pitäisi
tehdä vai olisiko tämä suhteellisen helpostikin
järjestettävissä. Kyllä pääministerikin
joskus on sitä tilannetta varten, että nämä asiat
näin ratkaistaisiin.
Se, mikä näissä on vielä niin
mielenkiintoista, on tämä vaikeavammaisten lukumäärä.
Sitähän ei koko Suomessa kukaan oikein tiedä.
Todennäköisesti heitä on meidän
väestöstämme noin 0,07 tai 0,04 prosenttia;
siellä jossain se liikkuu. Yksi tapa arvioida kunnittain
tätä on se, että jokainen meistä voi
omassa peruskunnassaan kysyä sosiaalitoimesta, kuinka paljon
siellä on henkilökohtaisten avustajien virkoja,
jotka on 20-tuntisia tai enemmän, annettu, ja se, kuinka
moni näistä vaikeavammaisista toimii semmoisissa
tilanteissa yrittäjänä, että hän
tarvitsisi tämän arvonlisäverovapauden,
on tietysti vielä aivan eri asia.
Espoosta olen suuren työn jälkeen saanut selville,
että meillä näitä henkilökohtaisten
avustajien anomuksia vaikeavammaisia varten on noin 160 viime vuonna
hyväksytty. Se on aika hyvä referenssi; varmaan
meidän asukaspohjamme on kuitenkin yli 200 000.
Helsingissä vastaava luku on noin 500. Jos nyt sitten ajatellaan,
että esimerkiksi 10 prosenttia vaikeavammaisista ehkä toimisi
yrittäjinä — en tiedä tietääkö ed.
Perho tai ed. Koski, mitä luokkaa se voisi olla — niin
määrähän on tosi pieni. Henkilökohtaisesti
tunnen muutamia vaikeavammaisia, joilla on akateeminen loppututkinto,
jotka pystyisivät periaatteessa toimimaan yksityisinä yrittäjinä,
mutta heilläkin tilanne on kyllä sitten sen laatuinen,
että he ovat, ainakin nämä, mitä minä tiedän,
menneet muunlaisiin töihin, sinänsä kyllä selkeisiin
kokopäivätoimiin, mutta eivät toimi yksityisinä yrittäjinä.
Tämä siis puhuttelee monen mielestä hyvin marginaalista
osuutta meidän väestöstämme, mutta
toisaalta on erittäin hyvä esimerkki siitä, miten
lainsäädännön pitäisi
pystyä olemaan paljon joustavampi ja jollain virkamiestasolla
pitäisi olla myös enemmän harkintavaltaa
näissä asioissa, ettei kävisi niin kuin
tässä, että toistuvasti joudumme tämän
salin kautta tästä asiasta keskustelemaan, kun
tästä kuitenkin olemme samaa mieltä.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! On mukava kuulla, että sosiaali-
ja terveysvaliokunnasta tulee valtiovarainvaliokunnalle tukea. Mutta
täytyy ensinnäkin korjata tässä yksi
lipsahdus. Kun puhutaan vaikeavammaisista, niin mieleen tulee etsimättä aina
sosiaali- ja terveysministeriön vastuu tällä alueella,
mutta tämän asian jatkovalmistelu varmastikin
kuuluu valtiovarainministeriölle, ja tämä on
syytä korjata.
Mutta vielä haluaisin korostaa sitä seikkaa, että tämä laki
on myös sillä tavoin vanhentunut, että tämän
soveltamisala on hyvin kapea. Todellakin, kun maailma ympärillä muuttuu
ja myöskin vaikeavammaisilla on mahdollisuus saada paremmin
koulutusta kuin aikanaan, kun tämä laki on 60-luvulla
säädetty, niin tässä jatkovalmistelussa
tulisi huolehtia sen lisäksi, että tämä arvonlisäverottomuus
ensi vuodelle tulisi, myös siitä, että tämä koskisi
todellakin myös näitä uusia ammatteja,
joita tänäkin päivänä vaikeavammaiset
jo harjoittavat.
Keskustelu päättyy.