Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koetan mahdollisimman lyhyesti esitellä lakialoitteen
toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi
annetun lain muuttamisesta. Niin kuin tässä aloitteen
pääasiallisessa sisällössäkin
todetaan, niin lakialoitteessa esitetään, että tupakkatuotteiden
ja tupakkavälineiden vähittäismyynti
säädettäisiin luvanvaraiseksi.
Luvan käsittelystä ja myöntämisestä esitetään perittäväksi
vähittäismyyntiluvan maksu, joka kattaisi suoritteen
tuottamisesta aiheutuvat kustannukset. Luparekisterin ylläpidosta
ja myynnin valvontaan liittyvistä toimenpiteistä kunta voisi
periä vuosittain valvontamaksun. Kunta voisi tietyin edellytyksin
peruuttaa antamansa tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden
vähittäismyyntiluvan. Lakialoitteessa esitetyt
säännökset vastaisivat pääpiirteiltään
nikotiinikorvaushoitovalmisteiden osalta esitettyjä myyntilupamaksuja
ja luvan peruuttamista koskevia säännöksiä,
jotka liittyvät hallituksen esitykseen 107/2005
vp. Lisäksi lakiin esitetään eräitä täsmennyksiä muun
muassa tupakkatuotteiden myyntirikkomusta koskevaan sääntelyyn.
Ehdotetut lakimuutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman
pian.
Tein tämän tietoisena siitä, että sosiaali-
ja terveysministeriössä on valmisteilla tupakkalain uudistamista
koskeva lakiesitys. Kun kuitenkaan ei näytä siltä eikä tiedossani
ole, että se olisi lähiaikoina tulossa, niin on
syytä tähän asiaan kiinnittää eduskunnan
kautta huomiota ja toivoa, että tämän
lakialoitteen sisältö myöskin edesauttaisi sosiaali-
ja terveysministeriön suorittamaa tupakkalain uudistamista.
Ihan lyhyesti näistä yleisperusteluista totean, että tupakointi
on merkittävin riskitekijä kaikissa yleisimmissä kansansairauksissa,
muun muassa sydän- ja verenkiertoelinten sairauksissa,
hengityselinten sairauksissa, syöpätaudeissa,
diabeteksessä ja tuki- ja liikuntaelinten sairauksissa. Joka
kolmas kaikista syöpätapauksista sekä sydän-
ja verisuonitaudeista johtuu tupakoinnista. Suomessa kuolee vuosittain
noin 5 000—6 000 ihmistä tupakoinnista
johtuviin sairauksiin. Tupakoinnin vuoksi arvioidaan Suomessa olevan vuosittain
1,2 miljoonaa sairaalassaolopäivää ja 600 000
lääkärissäkäyntiä.
Jo tämäkin osoittaa, minkä luokan asiasta
on kysymys. Kun samanaikaisesti puhutaan lääkekorvauksien
jatkuvasta noususta ja sitten jonoista lääkäriin,
niin jos tämä tupakointiasia otetaan vakavasti,
tällä on merkitystä myöskin
muun terveydenhuollon kokonaisvaltaiseen hoitamiseen.
Verrattuna tupakoimattomaan tupakoitsijan riski kuolla alle
65-vuotiaana on myös kaksinkertainen. Maailmanpankin tuoreen
tutkimuksen mukaan jopa noin 15 prosenttia terveydenhuollon menoista
on tupakoinnista johtuvia. Kansanterveyden ja myös kansantalouden
kannalta toimenpiteet tupakoinnin vähentämiseksi ovat
siis erittäin tärkeitä.
Tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myynti ei
edellytä lupaa eikä ilmoitusta viranomaisille.
Viranomaisilla ei näin ollen ole tarkkoja tietoja tupakkatuotteiden
myyntipaikoista. On arvioitu, että tupakkatuotteita myydään
ainakin 20 000—30 000 myyntipaikassa
Suomessa. Laki toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi kieltää tupakkatuotteiden
ja tupakointivälineiden myynnin 18:aa vuotta nuoremmille,
määrää elinkeinonharjoittajan
ilmoittamaan myyntikiellosta asiakkaalle näkyville asetetulla
kyltillä ja laatimaan kiellon toimeenpanoa koskevan omavalvontasuunnitelman.
Tupakointivälineet on määritelty laissa
ja asetuksessa. Tupakointivälineitä tarvitsevat
tupakoijat, joten niiden myynnin luvanvaraistaminen yhdessä tupakkatuotteiden
kanssa on perusteltua.
Haluan vielä todeta, että tupakkatuotteiden myynnin
rajoittaminen ja luvanvaraistaminen on varsin yleistä EU-jäsenmaissa.
Perusteena on muun muassa tupakkatuotteiden vaarallisuus ja alaikäisten
terveyden suojelu. Suomi on ratifioinut maailman terveysjärjestön
Who:n tupakointia koskevan sopimuksen. Sen 15 artiklassa todetaan,
että maiden on pyrittävä käytettävissä olevin
keinoin tupakkatuotteiden myynnin luvanvaraisuus mukaan luettuna
valvomaan tai säätelemään tupakkatuotteiden
tuotantoa ja kauppaa laittoman kaupan estämiseksi. Who:n
keräämien tietojen mukaan tupakkatuotteiden vähittäismyynti,
tukkukauppa tai molemmat ovat Euroopassa luvanvaraisia Espanjassa,
Belgiassa, Italiassa, Itävallassa, Kreikassa, Latviassa,
Liettuassa, Maltalla, Portugalissa, Puolassa, Ranskassa, Saksassa,
Tshekissä, Unkarissa, Virossa ja Islannissa. Norja valmistelee
luvanvaraisuutta, ja Ruotsissa on käytössä maksullinen
ja pakollinen tupakkatuotteiden myyntipaikkarekisteri. Mikä olisikaan
parempi Suomen kannalta, kuin että Suomi voitaisiin lähiaikoina
lukea näiden maiden joukkoon?
Asiaa koskevat yksityiskohtaiset perustelut ovat lakialoitteeni
sivuilla 3, 4 ja 5. Näistä haluan vaan ihan muutamaa
kommentoida.
Esitän, että 11 a § tulisi kirjoitettavaksi
muotoon, jossa tupakkatuotteita ja tupakointivälineitä saa
myydä elinkeinonharjoittaja, jolle myyntipaikan sijaintikunta
on myöntänyt kirjallisesta hakemuksesta myyntipaikkakohtaisen
vähittäismyyntiluvan myydä tupakkatuotteita
ja tupakointivälineitä. Jos myyntipaikan sijaintikuntaa ei
voida osoittaa, luvan myöntää elinkeinonharjoittajan
kotikunta. Myyntilupa voidaan myöntää toistaiseksi
tai määräaikaisena enintään
vuodeksi. Kunta myöntää elinkeinonharjoittajalle vähittäismyyntiluvan,
jos elinkeinonharjoittaja on esittänyt hyväksyttävän
tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myynnin omavalvontasuunnitelman
ja selvityksen riittävistä tupakkatuotteiden ja
tupakointivälineiden myynnin valvontajärjestelyistä.
Sitten näistä vähittäismyyntilupahakemuksista
tulisi ilmetä seuraavat tiedot:
1. elinkeinonharjoittajan nimi ja yhteystiedot, yritys- ja yhteisötunnus,
myyntipaikan osoite sekä tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myyntiajankohdat;
2. omavastuuvalvontasuunnitelma ja myynnin valvontajärjestelyt;
3. myyntipaikassa sijaitsevien tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden
myyntipisteiden sekä automaattisten myyntilaitteiden lukumäärä ja selvitys
niiden sijainnista myyntipaikassa;
4. myynnistä vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot.
25 a §:ssä esitän, että kunta
voi periä tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden
vähittäismyyntiluvan hakijalta vähittäismyyntiluvasta maksun,
joka vastaa suuruudeltaan enintään suoritteen
tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia. Lisäksi kunta voi
periä vähittäismyyntiluvan haltijalta
luparekisterin ylläpidosta ja myynnin valvontaan liittyvästä toimenpiteestä vuosittaista
valvontamaksua.
Maksujen perusteista säädetään
tarkemmin kunnan hyväksymässä taksassa.
Viimeisenä 31 a §:ssä esitän
kohdassa 1, että on tuomittava sakkoon se, joka elinkeinotoiminnassa
myy tai muutoin luovuttaa tupakkatuotteen tai tupakointivälineen
18:aa vuotta nuoremmalle henkilölle 10 §:n 1 momentin
vastaisesti. Siis tämän lain mukaiset maksut saadaan
periä ilman tuomiota tai päätöstä siinä järjestyksessä kuin
verojen ja maksujen perimisestä ulosottolaissa annetussa
laissa säädetään.
Arvoisa puhemies! Tässä ei nyt enää,
kun olen tämän itse laatinut ja ketään
muita ei ole paikalla, ole syytä itselleen enempää puhua
sen enempää kuin puhemiehellekään,
niin että lopetan tähän.
Keskustelu päättyy.