Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Alkuviikosta saimme lukea, että vain
harvoilla oppilailla on mahdollisuus tavata kouluterveydenhoitaja
silloin, kun tätä tarvitsisi. Kyselyn mukaan erityisesti
suurissa kaupungeissa kouluterveydenhuolto on retuperällä.
Esimerkiksi kielteistä tilastoa johtavassa Kuopiossa yhdellä terveydenhoitajalla
on yli 900 oppilasta vastuullaan, kun STM:n suositus on 600 oppilasta.
Viime kaudella hyväksyttiin oppilashuollosta laki, jossa
taataan koululaisille riittävät oppilashuollolliset
palvelut, ja laissa erityisesti kiinnitetään huomiota lasten
ja nuorten kehitykseen liittyvien vaikeuksien ennalta ehkäisemiseen
ja varhaiseen puuttumiseen.
Ministeri Kalliomäki, tässä salissa
on useaan otteeseen vaadittu riittäviä resursseja
perusopetukseen ja oppilashuoltoon, ja kuitenkin hallitus on muun
muassa pakkolainalla ottamassa kunnilta resursseja opetuksesta pois.
Oletteko, ministeri Kalliomäki, sitä mieltä,
että koululaisemme saavat riittävän kouluterveydenhuollon
silloin, kun yhdellä kouluterveydenhoitajalla on yli 900 oppilasta
vastuullaan?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kouluterveydenhuolto kuuluu voittopuolisesti sosiaali-
ja terveysministeriön toimialaan, mutta totta kai myöskin
opetusministeriön puolelta on hyvä vastata.
Käytäntö on minustakin liian kirjava
kunnissa. Kunnathan voivat itse tykönänsä päättää,
miten järjestävät kouluterveydenhuollon.
Siellä on ratkaisuja, joissa se on lähes kokonaan
tai kokonaan kunnan sosiaali- ja terveystoimen hallinnassa, taikka
sitten on myöskin ihan koulutoimeen keskitettyjä ratkaisuja.
Tässä on syytä olla tarkkana.
Mutta pitää muistaa se, että kunnat
voivat itse hyvin ratkaisevasti vaikuttaa terveydenhuoltosektorinsa
päätöksiin ja toteutukseen. Valtionavut
pohjautuvat tapaan, joka antaa niille sellaisen mahdollisuuden.
Se on eduskunnan päättämää lainsäädäntöä,
joka tähän on johtanut. Olemme sitä tässäkin
salissa moneen kertaan miettineet, olisiko pitänytkin normiohjausta
pitää pidempään voimassa.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, tässä salissa
on kannettu huolta riittävistä palveluista ja
hallituksen esityksestä viimekin kaudella. Mutta kuitenkin,
vaikka laki periaatteessa määrää,
että valtion on valtionosuuksien kustannustenjaon tarkistuksen
yhteydessä maksettava oma osuutensa saman tien, niin tämä hallitus
on nyt sitten siirtämässä suurimman osan seuraavan
hallituksen kontolle. Se tarkoittaa esimerkiksi opetuspuolelta yli
70 miljoonan euron vajetta valtionosuuksiin. Juuri näillä summilla kunnat
pystyisivät ehkä paremmin oppilashuollosta vastaamaan.
Kysyisin:
Millä tavoin opetusministeriö aikoo nyt seurata
viime kaudella hyväksytyn oppilashuoltolain seurauksia,
eli millä tavalla kuraattoripalvelut, nuorten psykologipalvelut
ja opinnonohjaus ja ennen kaikkea kouluterveydenhuollon palvelut kunnissa
sitten toteutuvat? Eikö kuitenkin opetusministeriöllä ole
vastuu seurata lain toteuttamista, kun kunnissa tietoisesti lain
henkeä ei noudateta ja näitä suosituksia
ei noudateta?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kun kunnat tätä vuotta silmälläpitäen
ovat budjettiansa rakentaneet, niin silloin ne ovat rakentaneet
sen sille pohjalle, jossa ei ollut vielä tätä kustannustenjaon
päätöstä edes olemassa. Eli
kaikki, mitä on sen jälkeen kustannustenjaon perusteella
tullut, on ollut lisää kunnille siihen suunnittelutilanteeseen
nähden, joka vaikuttaa tähän vuoteen,
joten siinä näkökulmassa pitäisi olla
parannusta saatavissa aikaan pelkästään
resurssipohjaisesti kunnissa.
Totta kai opetusministeriöllä on sitten velvoite
ja myöskin käytännön tapa arvioida
ja valvoa tätä toimintaa omalta osaltaan kunnissa,
mutta kuten sanoin, sosiaali- ja terveysministeriö, kuten
varmaan myöskin ministeri Hyssälä teille vastaa,
on keskeisemmässä roolissa tässä.
Opetusministeriö on laatinut tietenkin opetussuunnitelman
perusteet, jotka ohjaavat opetussuunnitelmia kunta- ja koulutasolla,
ja opetussuunnitelmissa on oltava opetussuunnitelman perusteitten mukaiset
toimenpiteet lueteltuina ja myöskin toteutettuina. Koulu
itse vastaa sitten kunnan kanssa siitä, että näin
tapahtuu myöskin.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillä kouluterveydenhuollon ohjeistus
on ajanmukainen ja tarkoituksenmukainen. Meillä on viime
vuonna valmistunut laatusuositukset kouluterveydenhuoltoon. Stakes seuraa
kouluterveyskyselyin myöskin näitten laatusuositusten
ja ohjeiden toteutumista, ja on käynyt ilmi, että osa
kunnista ei luottamushenkilöille näitä esittele,
niin että siellä eivät ne, jotka varsinaisesti
budjeteista päättävät, useinkaan
tiedä, mitä siellä kouluterveyspuolella
tapahtuu.
Paraikaa eduskunnan käsittelyssä on kansanterveyslaki,
jossa todetaan, että myöskin asetuksella voidaan
sitten erikseen säätää näistä oppilaitten
terveystarkastuksista, niitten sisällöistä, juuri
sen takia, että voitaisiin puuttua sellaisen kunnankin
osalta, jossa on heikosti asiat, lainsäädäntöteitse,
asetusteitse, näihin kysymyksiin. Meillä on kuntien
välillä suuria eroja, ja nämä eivät
johdu kylläkään niinkään
näistä rahoitusasioista kuin niistä toimintakäytännöistä.
Sanottakoon vielä, että kun Lääkintöhallitus
on lakkautettu, niin sen jälkeen on ollut vähän
vaikea hallinnollisesti (Puhemies koputtaa: Aika!) tässä myöskin
toimia.
Maija Rask /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kysyisin tästä kouluterveydenhuoltoasiasta
itsekin aikoinani kouluterveydenhoitajan työtä tehneenä.
Millä tavalla on puututtu siihen, että kouluterveydenhoitaja
saa tietää jotakin lapsen terveydestä ja
asia olisi välttämätön esittää ja
keskustella vanhempien kanssa tai muiden koulutyöryhmässä olevien
ihmisten kanssa? Onko vaitiolovelvollisuutta ja tietojen luovuttamista
käsitelty? Näin talonpoikaisjärjellä ajatellen
pitäisi pystyä tekemään hyvää työtä lapsen,
koululaisen, terveyden hyväksi, mutta vaitiolovelvollisuusasiat kerta
kaikkiaan rajoittavat tätä.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Asia on juuri näin, että meillä terveydenhuollossa
näitä tietosuoja-asioita katsotaan hyvinkin kirjaimellisesti.
Tämä sama ongelma on esimerkiksi kasvatusneuvoloitten
ja terveyskeskusten välillä. Toinen
kuuluu sosiaalipuolelle, toinen terveyspuolelle. Myöskin
viranomaisten välillä on tämmöistä katkosta
tietojenkulussa. Mutta kyllä varmasti koululaisilla myöskin
terveydenhoitaja on semmoinen luottamushenkilö, että uskoudutaan
asioissa, jotka sitten halutaankin jättää terveydenhoitajan
ja lapsen välisiksi, vaikka kuten ymmärrän
kysyjän tarkoittaneen, olisi hyödyllistä sen
tiedon myöskin vanhemmille asti tulla.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomen ammattiin opiskelevien järjestö julkaisi tässä ihan äskettäin
tutkimuksen ammattikoululaisten terveydestä, ja tulokset
olivat erityisesti tupakoinnin osalta kohtuullisen huolestuttavia. Tässä juuri
hyväksyimme kansanterveyslain uudistuksen emmekä parantaneet
sitä epäkohtaa, jossa nimenomaan ammattiin opiskelevien terveydenhoito
on paljon huonommin järjestetty myöskin lainsäädäntötasolla
kuin toisaalta ylioppilaitten ja toisaalta sitten peruskouluissa
opiskelevien osalta. Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä,
että tämä epäkohta saataisiin
korjatuksi?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! On kuntien velvoite ja kuntien perusterveydenhuollon
velvoite nimenomaan järjestää tämä terveydenhuolto.
Tässähän on ollut viime aikoina ongelmia,
kun oppilaat ovat muuttaneet muilta paikkakunnilta sinne korkeakoulupaikkakunnille
ja on katkennut se yhteys entiseen terveystoimeen ja on ollut hajanaista.
Mutta näin on kuitenkin tämän velvollisuuden
laita.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Työterveyslaitoksella on isot resurssit
aikuisen työtätekevän väestön
terveydentilan seurantaan ja tutkimukseen. Sen sijaan meidän
lasten ja nuorten suurten joukkojen terveyden tutkimukseen, seurantaan
ja kehittämistyöhön ei tällaista laitosta
ja tällaisia resursseja ole. Onko nyt tässä tulevassa
kunta- ja palvelurakennehankkeessa tai muutoin ministeriön
suunnitelmissa parantaa tätä lasten ja nuorten
terveydentilan tutkimus- ja kehittämistyötä?
Toisaalta olisin halunnut kysyä myös siitä, että Helsingissä kouluterveydenhuolto
on nyt keskitetty yhteen yksikköön. Lyhyellä kokemuksella
siitä on erittäin positiivisia kokemuksia. Sen sijaan
suurimmassa osassa kuntia kouluterveydenhoitajat toimivat täysin
itsenäisesti ja työstä puuttuu koordinointi.
Olisiko ministerin mielestä syytä tätä Helsingin
hyväksi todettua mallia laajentaa muuallekin?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Viittasin täällä jo
aikaisemmassa vastauksessa näihin hallintokysymyksiin, elikkä kunnillahan
ei ole velvollisuutta seurata laadittuja suosituksia, vaan ne ovat
nimenomaan suosituksia. Nyt kun kunta- ja palvelurakenneuudistusta
tehdään tai jos meidän alalla tätä hallintoa
muutetaan, niin ainakin itse näkisin niin, että vanhan
tyyppinen sosiaali- ja terveyshallitus ihan Opetushallituksen tapaan
olisi kyllä parempi ohjaamaan kouluterveydenhuoltoa ja
neuvolatoimintaa kuin hajanaiset yksiköt tai sitten ministeriö,
joka on lähinnä lainsäädäntöä varten.
Suurläänien muodostuminen samalla heikensi mielestäni
lääninhallitusten valvonta- ja ohjausasiaa. Elikkä tähän
täytyy hallinnollisesti kyllä luoda paremmat mahdollisuudet
nimenomaan perheitten palvelujen osalta. No, osaltaan tämä kansanterveyslain
muutos, jonka totesin, antaa (Puhemies koputtaa) kyllä tähän
vastausta.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Oppilaanohjaus ja opintososiaaliset asiat
ovat erittäin tärkeitä asioita silloin,
kun perusopetuksesta siirrytään esimerkiksi ammatilliseen
koulutukseen. Toivottavasti kaikki Suomen nuoret siirtyvät, mutta
näin ei ole. Opetushallitus on emännöinyt tai
isännöinyt erästä hanketta,
joka on suunniteltu nimenomaan niihin kiinnekohtiin, mitä ministeri
Hyssälä sanoi.
Ministeri Kalliomäki, tiedättekö te,
että ensi vuoden budjetissa on puolitettu sen ison hankkeen
summa, jota Opetushallitus nyt isännöi ja emännöi
ja jossa on todella näihin vaikeisiin asioihin poikkihallinnollisesti
kiinnitetty huomio? 47 kuntaa on mukana siinä. Opetushallitus
on ihan ihmeissään, miten tämmöisen
hyvän hankkeen, jonka piti jatkua vuoteen 2007, rahat nyt puolitetaan
ja joka toinen kunta putoaa pois. Onko tässä mitään
järkeä?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tätä suurta ihmetystä Opetushallitus
ei ole minulle kyllä vielä tässä toimessa
ollessani tiettäväksi tehnyt. Valtiovarainministerinä tietysti
olin hyvinkin innostunut puolittamaan sitä sun tätä (Naurua) — huonolla
menestyksellä, koska eduskunta pisti usein vastaan.
Mutta kaikki nämä asiat kyllä ovat
varmaan siinä työryhmäselvityksessä,
joka ymmärtääkseni on sosiaali- ja terveysministeriön
toimesta pantu liikkeelle. Ensi keväänä ilmeisesti
tuo varmaankin suhteellisen laaja selvitys valmistuu, ja se osuu
esimerkiksi kunta- ja palvelurakenneuudistuksen valmistelun kanssa
aika hyvin yhteen. Näitä on syytä koordinoida
ja katsoa myöskin tämä Opetushallituksen
puoli siinä yhteydessä. (Ed. Gustafsson: Budjettihan
on eduskunnan käsissä!)