Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tuloerot ovat Suomessa kasvaneet. Rikkaat ovat
rikastuneet ja köyhät ovat köyhtyneet,
vaikka Suomi on rikkaampi kuin koskaan. EU-tilastojen mukaan Suomessa
on noin 575 000 köyhää. Veli-Matti
Ritakallion mukaan viimesijaisen sosiaaliturvan ostovoima on nyt
30 euroa pienempi kuin 15 vuotta sitten ja 150 euroa kuukaudessa vähemmän
kuin virallinen köyhyysraja.
Mitä hallitus tekee kaikkein köyhimpien toimeentulon
parantamiseksi, vai tyytyykö se vain istua pönöttämään
aitiossaan?
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Hallitushan hyväksyi juuri
laajan köyhyyspaketin, joka kokonaisuudessaan toteutuessaan
täysimääräisesti on 90 miljoonaa
euroa, ja tämähän on eduskunnan käsittelyssä.
Mutta toimeentulotuen osalta on todella parannus, jota on vuosikaudet
myös eduskunnan taholta toivottu. Se koskee nimenomaan
toimeentulotuen asumismenojen 7 prosentin omavastuuosuutta, joka
poistetaan ja joka sitten vuositasolla tulee olemaan 40 miljoonaa
euroa. Samoin kansaneläkkeen korotus kohdistuu kaikkein
pienituloisimpiin ihmisiin, mikä heijastuu myös moniin
muihin etuisuuksiin. Samoin vajaakuntoisten ja vammaisten työosuusrahaa
nostetaan ja työllistymisen kynnyksiä monella
tapaa puretaan.
Monilla täsmätoimilla näin ollen
pyritään edesauttamaan sitä, että kaikkein
pienituloisimmat ihmiset pystyisivät paremmin selviytymään. Mutta
kaiken lähtökohtana on kuitenkin oltava sen, kun
kyseessä on työttömyys, että ihmiset saavat
ensisijaisen tulolähteensä työn kautta.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tässä köyhyyspaketissahan
nimenomaan pyrittiin hakemaan niitä erityisryhmiä,
vapautuvia vankeja, päihdeongelmaisia ja myöskin
näitä työtoiminnassa mukana olevia vammaisia,
joilla usein on juuri mielenterveysongelmia; heidän työosuusrahaasa
nostetaan. Elikkä tällaisilla täsmätoimilla
voidaan myöskin auttaa näitten erityisryhmien
asemaa.
Mutta en muista — eduskunnassa olen ollut nyt yli kymmenen
vuotta — että näin laajaa tulonsiirtopakettia
olisi tehty kuin nyt on tehty tällä vaalikaudella.
Myöskin tällä on pyritty auttamaan samoin
kuin palveluilla, mutta varmasti on parantamisen varaa yhteiskunnassa.
En ajattelekaan, että maailma olisi tullut näillä toimilla
valmiiksi, vaan työ varmasti jatkuu.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ministeri Hyssälä on siinä suhteessa
oikeassa, että näin suurta tulonsiirtopakettia
ei ollut tehty. Tämä on vaan tehty rikkaille eikä köyhille,
ministeri Hyssälä.
Köyhyyden suurin syy on työttömyysturvan, kansaneläkkeen,
opintotuen ja toimeentulotuen riittämätön
taso. Siellä on se suurin syy, mutta mitään
todellisia toimenpiteitä ei olla tekemässä. Te
nostitte eläkkeet. Tänä vuonna eläkkeiden
reaalitaso laskee, ministeri Hyssälä. Näin
ollen tämä eläkkeiden 5 euron tasokorotus,
joka tulee ensi syksynä, on täysin riittämätön
kattamaan tätä tason laskua, mikä tänä vuonna
tapahtuu. Ja tämä köyhyyspaketti. Fortumin
johtaja Lilius saa saman verran optioetuja kuin 600 000
Suomen eläkeläistä saavat yhteensä tukea.
Arvoisa ministeri, tässä olisi todella toimenpiteitten
aika. Koska nostetaan näitä pienimpiä sosiaaliturvan
tasoja?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Voimme tässä vastata varmaan molemmatkin
sosiaali- ja terveysministerit.
Puhemies:
Puhemiehen luvalla.
Ed. Kuopalle toteaisin, että mehän pyrimme
katsomaan tässä eläkkeitten korotuksessa,
miten sitä olisi voitu saada pelkästään
sinne pienimpään päähän.
On tietenkin hyvä, että kaikki ne, joilla on pienikin
kansaneläke elikkä 660 000 eläkeläistä,
hyötyvät tästä. Eihän
se ole mitenkään väärin, mutta
tämä järjestelmä ei antanut,
ei sallinut sitä, että olisi voitu sinne pienimpään
päähän laittaa niin, että ei
olisi syntynyt väliinputoajia. Kyllä tässä on
jatkossa iso työ. Meillä on paljon ihmisiä,
joilla on pieni työhistoria myöskin tulevaisuudessa,
olematon työhistoria ja näin ollen pienet eläkkeet.
Tämä on varmasti seuraavallakin vaalikaudella
kova kysymys. Nämä ovat etupäässä naisia,
joitten puoliso on kuollut, jolloin vielä heikkenee se
asema, ja he ovat monta kertaa juuri köyhyysrajalla hyvin
pienen eläkkeen turvin, jota täydennetään
asumistuella, toimeentulotuella jne. Mielestäni tämä on semmoinen
asia, jota eduskunnankin pitää vakavasti pohtia,
tätä köyhyyskysymystä, (Puhemies: Aika!)
ja analyyttisesti katsoa, miten siihen voitaisiin parannusta saada.
Puhemies:
Pyydän, että ministerit vastaavat vastuujakonsa
mukaan. Sosiaalivakuutus, ministeri Haatainen.
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkkeisiin, kuten sanoin,
tehtiin tasokorotus ja edellinen tehtiin viime vuonna. Yhteensähän
nyt on nostettu 12 euroa kansaneläkkeitä kokonaisuudessaan.
Joka vuosi on siis nostettu, ja tämän lisäksi
niihin tulee tietysti luonnollisesti indeksikorjaukset. Kansaneläkkeen
korotukset heijastuvat myös moniin siihen sidoksissa oleviin
etuisuuksiin. Muun muassa ylimääräisen
rintamalisän enimmäismäärä nousee
2,25 euroa kuukaudessa.
Mutta eläkekorotusten lisäksi köyhyyspakettiin
sisältyy monia muita uudistuksia, jotka myös edesauttavat
pienituloisia. Tässä suhteessa nimenomaan toimeentulotuen
parannus edesauttaa myös eläkkeensaajissa niitä ihmisiä,
jotka saavat toimeentulotukea. Tämä heijastuu
hyvin laajaan väestöpohjaan ja sillä tavalla
edesauttaa köyhyyden vähentämistä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on hyvin analyyttisesti pohdittu tätä köyhyyskysymystä,
ja yksi niistä johtopäätöksistä,
joihin on hyvin laajasti tultu, on se, mitä puhutaan ensisijaisesta
ja viimesijaisesta sosiaaliturvasta, joista ei ehkä kannattaisi
tulla edes sanomaan, ellei tee esitystä hallituksen puolelta työmarkkinatuen
nostamisesta.
Nimenomaan työmarkkinatuen korotuksella voitaisiin
vaikuttaa köyhyyteen ja laittaa ensisijainen ja viimesijainen
sosiaaliturva parempaan järjestykseen, koska tällä hetkellä valtaosa
niistä, jotka saavat työmarkkinatukea, saavat
myös toimeentulotukea, joten työmarkkinatuen nostaminen
olisi sekä sosiaaliturvan järjestelmän
että köyhyyden kannalta oikea toimenpide.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Edustaja on siinä varsin oikeassa,
että työmarkkinatuesta on tullut monen ihmisen
kohdalla hyvin pitkäaikainen toimeentulon lähde,
ja silloin jos se on ensisijaisena, sosiaaliturva on suhteessa toimeentulotukeen
väärin päin rakentunut. Tässä hallituksen
esityksessä ei ole korotusta työmarkkinatukeen,
mutta tuohon samaan ikään kuin perusvaikutukseen
pyritään sitä kautta, että työmarkkinatuen
aktivointiastetta nostetaan, jotta se toimisi, niin kuin sen alkuperäinen tarkoitus
on ollut, lyhytaikaisesti toimeentulon lähteenä,
mutta kuitenkin aktivoivana siten, että ihminen voi parantaa
työmarkkina-asemaansa ja sitä kautta päästä avoimille
työmarkkinoille. Voisi sanoa, että positiivista
kehitystä ihmisten lähtökohdasta on jo
näkyvissä, koska pitkään työmarkkinatuella
olleiden ihmisten lukumäärä on laskenut
viime kevään jälkeen dramaattisesti, kun
se oikeastaan tähän asti on joko noussut tai pysynyt
paikallansa, vaikka yleinen työttömyysaste on
laskenut.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Olen eilen kuunnellut Kainuun kuntayhtymässä ja
tänä aamuna Ylikiimingin kunnanjohtajaa, jotka
ovat kertoneet siitä, miten paljon heidän alueellaan
on toimeentulotuen varassa eläviä ihmisiä ja
ihmisiä, jotka tarvitsisivat monenlaista tukea, perhetukea,
ja että nämä varat, jotka siihen on varattu, eivät
tule riittämään edes lakisääteisiin
toimenpiteisiin.
Erittäin suurta huolta on kannettu siitä,
että niille perheille, joissa on työttömyyttä,
toimeentulo-ongelmia ja lastensuojeluongelmia, ei riitä tarvittavaa
apua, ei ole taloudellista mahdollisuutta. Kuntayhtymän
osalta eli Kainuun hallintokunnassa on käytetty Lastensuojelun
tasausrahastoa näiden pienten kuntien ongelmien ratkaisemiseksi.
Nyt rahastoa ei ole enää, ja samanaikaisesti on
velvoite puolittaa kaikki kustannukset, ja Ylikiimingin (Puhemies:
Saammeko kysymyksen?) johtaja sanoi samaa. Kysyn, arvoisa ministeri:
Miten lastensuojelun puolella yhdessä lapsiasiamiehen
kanssa tulette takaamaan sen, että nämä lapset
tulevat hoitoon, ennen kuin heidät huostaanotetaan ja kunta
saa sitten rahaa?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Uudessa järjestelmässähän
yhtään rahaa ei oteta tästä järjestelmästä pois,
vaan sama rahamäärä säilyy lastensuojelussa.
Tämä on juuri eduskunnan käsittelyssä nyt,
ja ongelmia, joita tähän on liittynyt, on iso
byrokratia ja se, että se on ollut kuntien keskinäistä tasausjärjestelmää,
jossa hyötyjinä ovat olleet 30 000—100 000
asukkaan kunnat muitten maksaessa sitä tasausta. Tämä ei
ole toiminut odotetulla tavalla, mitä sillä lailla
haettiin.
Näin ollen tätä järjestelmää on
muutettu ja sitten vielä niin, että ennen kaikkea
keskityttäisiin avohuollon toimenpiteisiin. Me olemme tekemässä laajaa
perhepalvelujärjestelmää, tällaista lapsiperheverkostojärjestelmää,
kuntiin. Monenlaista apua kunnille annetaan nimenomaan tähän avohuollon
tukeen ja tällä vaalikaudella sosiaalisissa hankkeissa
erityisesti on paneuduttu tähän.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vanhasen hallitus on paljon puhunut
köyhyyden poistamisesta ja toki on tullut toimiakin, mutta
nyt on aika arvioida, miten ne kohdentuvat. Erityisesti asiantuntijat
ovat olleet huolissaan siitä, että lapsiperheiden
köyhyys on kovasti kasvanut ja erityisesti yksinhuoltajaperheiden tilanne
on todella vakava. Kysynkin:
Mihin analyysiin perustui hallituksen arvio siitä,
kun tätä köyhyyspakettia tehtiin, että yksinhuoltajille
ei tullut mitään, yksinhuoltajat aivan täysin
unohdettiin? Mihin analyysiin tämä perustui, koska
kaikki asiantuntijat ovat täällä eduskunnassa
ja suomalaisessa yhteiskunnassa olleet todella huolissaan, että hallitus
on yksinhuoltajat unohtanut? Aikooko hallitus vielä jollain
tavalla helpottaa yksinhuoltajaperheiden tilannetta, joka on todella
hälyttävä? Varmasti yksinhuoltajaperheet
Suomessa odottavat Vanhasen hallituksen vastausta tähän.
(Ed. Zyskowicz: Ei ne enää mitään
odota!)
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Ne yksinhuoltajaperheet, jotka ovat
kaikkein suurimmissa vaikeuksissa, ovat tietysti niitä perheitä,
jotka myös kuuluvat toimeentulotuen piiriin, ja näin
ollen tämä hallituksen esityksenä oleva
toimeentulotukiasiakkaiden asumisen omavastuuosuuden muutos
edesauttaa myös yksinhuoltajaperheitä. Mutta yksinhuoltajien
toimeentulon kannalta on myös tietysti olennaista se, että on
työtä tarjolla ja että päivähoitopalvelut
ja muut palvelut ovat kunnossa, jotta toimeentulo pystytään
työn kautta turvaamaan.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Me olemme tekemässä hallitusohjelman
mukaisesti sellaista suurta lapsiperheiden toimeentulon, taloudellisen
tilanteen, mukaista tutkimusta Stakesin ollessa siinä meillä yhteistyökumppanina.
Me saamme tämän vuoden loppuun mennessä tämän
valmiiksi. Kyllä siinä varmasti on katsottava
tämän köyhyyden laatua, tuloköyhyyttä ja
sitten tätä köyhyyttä vapaasti
käytettävissä olevien rahojen kannalta,
sitä, minkälainen se lapsiperheitten asema siinä kokonaisuudessaan
on.
Meillähän tulonsiirroissa huomioitiin yksinhuoltajat
nimenomaan lapsilisän kohdalla, missä he saivat
kaikista lapsista vielä korotuksen, kun muille tuli vain
ensimmäisestä lapsesta, mutta sitten toisaalta
114 000 lasta hyötyi tästä asumistuen
omavastuun vähentämisestä. Siellä hyvin moni
on yksinhuoltajaperheen lapsi myöskin. Mutta varmasti tässä on
jatkossa erityisesti katsottava tätä yksinhuoltajaperheitten
asemaa.