Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallitus on ohjelmassaan sitoutunut ei ainoastaan
joukkoliikenteen lisärahoitukseen vaan myös alueellistamiseen,
aluekeskusten kehittämiseen, perheen ja työn yhteensovittamiseen sekä opiskelijoiden
aseman parantamiseen. Nyt kuitenkin Valtionrautateiden päätös
lakkauttaa yöjunavuoroja esimerkiksi väleillä Turku—Joensuu
ja Joensuu—Helsinki vaarantaa nämä tavoitteet.
Maakuntien päättäjät ja yrittäjät
eivät pysty enää päiväseltään
käymään Helsingissä; yliopisto-opiskelijoiden
ja professoreiden elämä vaikeutuu; erittäin
vaikea tilanne on järjestöjen ja kansalaisaktiivien
näkökulmasta. "Kulkekaa jollain muulla" ei riitä vastaukseksi.
Selitykseksi ei myöskään riitä,
että Lahti—Kerava-oikorata lyhentää matka-aikaa,
kun ratojen huono kunto muualla pidentää sitä.
Siksi kysynkin liikenneministeri Susanna Huoviselta:
Onko tämä tasa-arvoisten palveluiden periaatteiden
mukaista, ja eikö maakuntien näkemystä enää tarvita
Pääkaupunkiseudulla päätöksiä tehtäessä?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Aivan alkuun totean sen, että tästä yöjunaliikenteestä ei
ole
tehty vielä päätöstä.
Se on virheellinen tieto. Liikenne- ja viestintäministeriö on
saanut VR:ltä asiaa koskevan ehdotuksen, mutta kun voimassa oleva
sopimus on edelleen syyskuun loppuun 2006 voimassa, niin VR ei voi
myöskään yksipuolisesti voimassa olevaa
sopimusta käydä muuttelemaan. Nyt aivan lähiviikkojen
asia sitten ratkaista liikenne- ja viestintäministeriössä tämä asia.
Olen saanut monien maakuntien edustajilta tästä asiasta
huolestuneita yhteydenottoja. Olen ymmärtänyt
hyvin tarkasti ne huolenaiheet, joihin on kiinnitetty huomiota tässä yhteydessä, mutta
on myös selvää, että meidän
on katsottava tätä yöjunaliikennettä siltä kantilta,
onko siellä riittävästi matkustajia suhteessa
siihen, mikä sen hinta sitten valtiolle ostoliikennesopimusten kautta
on.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Uhka on kuitenkin olemassa. Ihmiset joutuu suunnittelemaan
elämäänsä vähän
pitemmällä tähtäimellä kuin
kahden kuukauden ajaksi. Kyse yöjunavuorojen kohdalla on
600 000 eurosta. Lisäksi näitä mittauksia
tästä liikennetiheydestä on tehty ehkä aika
pinnallisesti, koska osoittautuu, että esimerkiksi Turku—Joensuu-matkustajia, koska
junat ovat täynnä, ohjataan Helsingin kautta.
Näin ollen kysyisin:
Miten todennäköistä on, että tämä 600 000 löytyy
valtion budjetista ensi vuoden alkuun mennessä?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Budjetti on nyt eduskunnan käsissä,
ja siltä osin eduskunta tietenkin tekee harkintaa. Mutta
nyt tämä asia on, niin kuin sanoin, keskeneräinen,
ja liikenne- ja viestintäministeriössä tämä päätös
tullaan tekemään juuri sen takia nyt lähiviikkojen
aikana, että ymmärrämme sen, että VR
ei voi tehdä tätä päätöstä ja
luoda uusia esimerkiksi syöttöliikenneyhteyksiä Kajaanin
osalta Oulun kautta näin lyhyessä ajassa. Sen
vuoksi — ymmärrän hyvin tämän
huolen, joka tähän liittyy — korostan
sitä, että asia ei ole VR:n yksipuolisesti päätettävissä, ja
tulen tekemään tässä asiassa
liikenne- ja viestintäministeriön osalta lähiviikkojen
aikana, todennäköisesti jo ensi viikon aikana,
päätöksen siitä, jatkuuko tämä yöjunaliikenne
nyt tämän sopimuskauden loppuun eikä katkea,
niin kuin VR on nyt esittänyt.
Mutta on muistettava, että valtiosihteerityöryhmässä on
tehty esitys siitä, että joka tapauksessa sitten,
kun tämä kaukoliikennesopimus loppuu, tämä yöjunaliikenne
keskeytyy. Sitä on arvioitava osana joukkoliikenteen kokonaisuutta budjetin
yhteydessä, joka on nyt siis eduskunnan käsissä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tietenkin voi ajatella niin, että esimerkiksi
tämä yöjunaliikenne Kajaanin ja Helsingin
välillä on osittain kannattamatonta, mutta ei
kai voi ajatella niin, että kaikki liikenne, joka on kannattamatonta,
pitää myöskin lopettaa. Kai tässä VR:llä ja liikenne-
ja viestintäministeriöllä on joku vastuu siitä,
että tässä maassa on ylipäätään
liikennettä vielä olemassa, kun siihen selvästi
on tarvetta vielä. Kysymys on nyt yhdeksästä tai
kymmenestä kuukaudesta ja paljon suuremmasta summasta,
ikävä kyllä, kuin 600 000 eurosta
eli 2 miljoonasta yöjunaliikenteen osalta. Kysyn nyt teiltä:
Onko teidän mielestänne olemassa vielä tällainen
yleispalveluvelvoite, joka hallitusohjelmassakin on mainittu ja
on olemassa, vai pidetäänkö liikennettä yllä vain
sen perusteella, onko se kannattamatonta tai kannattavaa?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! On aivan selvää, että tämä palveluvelvoite
on olemassa, mutta kuten kansanedustajat hyvin tietävät
jo senkin keskustelun perusteella, mitä täällä joukkoliikennevälikysymyskeskustelun
yhteydessä käytiin läpi, joukkoliikenteen
kehys on hyvin niukka ja siitä rahasta, joka siihen on
osoitettu, on riitettävä kovin moneen kohteeseen.
Tämä on nyt se arvio, jota meidän täytyy
tehdä.
Korostan tässä yöjunaliikenneasiassa
nyt sitä, että olen hieman eri mieltä ed.
Cronbergin kanssa siitä, ettei oikorata myöskin
tuo jotakin ratkaisua tähän. Siis varmuudella
matka-ajat nopeutuvat, ja tämä osittain muuten
tulee siirtämään sitä matkustajavirtaa
myöskin päivävuoroille. Näin ollen
edelleen tämä matkustajamäärä yöjunaliikenteessä voi
vähetä. Tämä on nyt siis kaikki
tietenkin vielä ennusteiden varassa, koska vielä ei oikorataliikenne
ole voimassa. Olen ymmärtänyt sen, mitä välikysymyskeskustelussakin
täällä tuotiin hyvin voimakkaasti esille,
että tämän yöjunayhteyden katkaiseminen
nyt, kun oikoradan liikenne (Puhemies: Aika!) ei vielä toimi,
on kyllä huolen aihe.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ongelmahan syntyy tietenkin siitä, että kesken
sopimuskauden katkaistaan sopimuksia. VR:n toimintapolitiikkahan
johtaa siihen, että meillä on ensi vuonna aika
monta muutakin tällaista ostopalveluun perustuvaa yhteyttä,
joiden kohtaloa emme vielä tiedä, koska tietenkin
valtion budjetti on lyömättä kiinni.
Mutta toisaalta ydin on siinä, mitä te, arvoisa
ministeri, nyt vielä tällä kaudella aiotte
tehdä, että luodaan sellainen pitkäjänteinen
sopimusmalli, sellainen pitkäjänteinen sopimusmalli,
että kuluttajat, matkustajat, voivat luottaa siihen, että tämä yhteys säilyy
seuraavat viisi vuotta ainakin. Nyt teidän täytyy
pystyä ratkaisemaan tämän vuoden loppuun
mennessä myöskin oikoradan liikenne. Aikataulut
lyödään kiinni vuodenvaihteessa, liikenne
alkaa 1.9. ensi vuonna. Tässä on aika paljon nyt
marras—joulukuussa tehtävä, ja sen takia,
arvoisa ministeri, kysynkin:
Aiotteko te ministeriössä tehdä tällaisen
pitkäjänteisemmän linjauksen, jolla te
velvoitatte myöskin VR:n toimimaan?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Meillähän on kaksikin erillistä työryhmää nyt
juuri selvittämässä näitä asioita,
joihin ed. Laukkanen viittasi. Tulen tekemään
tietenkin työtä sen eteen, että edeltäjäni
lailla tätä pitkäjänteisyyttä niin
liikenneinfrapuolella kuin myös joukkoliikenteen osalta
tullaan kehittämään. Tämä on
tavoite myös näiden uusien solmittavien sopimusten
osalta, jotka koskevat siis paitsi kaukoliikennesopimusta myöskin
lähiliikennesopimusta, joka tulee katkolle myöskin
tässä aivan lähiaikoina.