Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on indeksiehdon
jatkaminen kahdella vuodella. Luen nyt kirjallisista lausunnoista
joitakin osia, mitä meille, verojaostolle, on tullut silloin,
kun tätä hallituksen esitystä käsiteltiin.
Mitä Suomen Pankki lausuu indeksiehdosta? Suomen Pankki
kirjoittaa näin, tai Erkki Liikanen, johtokunnan puheenjohtaja
kirjoittaa näin ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kallis. — Täällä on
nyt liian paljon aivan tarpeetonta hälyääntä.
Toivon, että istuudutte paikallenne ja rauhoitumme nyt
kuuntelemaan ed. Kalliksen puheenvuoroa. — Olkaa hyvä!
Kannattaa todella kuunnella, jotta osaa sitten äänestää oikein.
Suomen Pankin pääjohtaja kirjoittaa näin,
että "Suomen Pankki suhtautuu periaatteessa kielteisesti
indeksiehdon käyttöä rajoittavan lain
voimassaoloajan jatkamiseen", mutta kuitenkin lopussa toteaa, että "- -
tuskin on merkittäviä kielteisiä vaikutuksia",
ja sen takia Suomen Pankki ei nyt välttämättä sitä vastusta.
Toteaa, että kielteisesti suhtautuu, mutta siitä ei
ole merkittäviä kielteisiä vaikutuksia — tarkoittaa
sitä, että siitä on kielteisiä vaikutuksia
mutta ei merkittäviä kielteisiä vaikutuksia.
Keskuskauppakamari toteaa seuraavaa: "Lain voimassaoloaikaa
ei pidä enää jatkaa. Rajoitus on hyödytön
ja toisaalta lisää yritysten hallinnollisia kustannuksia."
Olen erittäin tyytyväinen mietinnön
tekstiin. Siinä hyvin selkeästi sanotaan muun
muassa, että "- - on useilta tahoilta esitetty
sekä periaatteellista että käytännön
yrityselämän tarpeista lähtevää kritiikkiä indeksiehtolakia
kohtaan". Todetaan, että maailma on muuttunut siitä,
kun indeksiehto otettiin käyttöön, viitataan
hallituksen perusteluihin, joissa todetaan, että indeksiehdolla
ei enää ole merkittävää vaikutusta.
Siis tämä todetaan hallituksen perusteluissa.
Siinä jopa sanotaan, että "selvää yhteyttä lain
ja inflaation välillä ei ole voitu osoittaa",
ja vaikutus on ollut "paljolti oletusten varassa".
Rehellisyyden — tai ei rehellisyyden, vaan oikeudenmukaisuuden — nimissä on
kuitenkin todettava, että työmarkkinajärjestöt,
työntekijöitten työmarkkinajärjestöt,
ovat kuitenkin lievästi antaneet ymmärtää,
että lakia voidaan vielä pidentää kahdella
vuodella; ei mitenkään voimakasta esitystä,
että tulisi pidentää, vaan aika lievästi
on annettu ymmärtää, että ei
siitä nyt merkittävää hyötyä ole
mutta ei siitä haittaakaan ole.
Mutta kun me kaikki puhumme siitä, että hallinnollisia
kustannuksia pitäisi mahdollisuuksien mukaan poistaa, sanomme,
että asioita pitäisi yksinkertaistaa, nyt olisi
kyllä oiva tilaisuus muuttaa nämä puheet
teoiksi ja todeta, aivan niin kuin Suomen Pankki, aivan niin kuin
Keskuskauppakamari, aivan niin kuin hallitus perusteluissaan, että tämä laki
on tarpeeton. Se jopa rajoittaa toimintavapautta elinkeinoelämässä,
kun ei voida tehdä sellaisia yli vuoden pituisia sopimuksia,
vaikka molemmat osapuolet haluaisivat. Ei voi, tai voi kyllä,
mutta ei voi sitoa sitä sopimusta indeksiin, ja silloin
tehdään vain yhdeksi vuodeksi.
Toisessa käsittelyssä tulen esittämään,
että tämä lakiesitys hylättäisiin,
aivan niin kuin enemmistö asiantuntijoista on toivonut.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Indeksiehdon käytön rajoittamislailla
on aika pitkä historia, ja jos me ajattelemme 1970-lukua
ja 1980-lukua, jolloin inflaatio oli hyvin korkea, toistakymmentä prosenttia,
tällä lailla oli selkeä tarkoitus. Sillä kyettiin
hillitsemään inflaatiota. Sen jälkeen
tietysti 1990-luvulla rahamaailma on muuttunut siten, että keskuspankit
tehokkaalla rahapolitiikalla vaikuttavat siihen, minkälainen inflaatio
korkotason kautta meillä kaiken kaikkiaan on. Tietysti
tänä päivänä voidaan
perustellusti kysyä, onko enää tarvetta
tällaiselle inflaation käytön rajoittamisesta
annetulle laille.
Tosin täytyy sanoa, että jossain määrin
täytyy olla huolestunut tilanteesta sen jälkeen,
kun koko likviditeetti on tässä kriisitilanteessa
nyt työnnetty markkinoille ja talous kääntyy
nousuun, minkä tuo likviditeetti aiheuttaa. Sanoisin, että kyllä ehkä juuri
tässä tilanteessa vielä on syytä pari vuotta
säilyttää tämä lainsäädäntö ja
pyrkiä välttämään indeksisidonnaisuuksia
ja sen jälkeen, kun tämän voimassaoloaika
päättyy, miettiä uudestaan, jos inflaatiopelkoja
ei ole, luovuttaisiinko tästä lainsäädännöstä kokonaisuudessaan.
Nythän valtiovarainvaliokunta esittää,
että pikkuisen muun muassa kuljetusyrittäjien
osalta koverrettaisiin tätä lakia, sallittaisiin
siellä sopimukset, jotta tällainen niin sanottu
järkevä toiminta on mahdollista. Mutta tältä osin,
kuten sanottu, ehkä tässä vaiheessa kannattaa
olla varovainen, mutta seuraavan kerran, kun jatko tulee kyseeseen,
kannattaa tehdä riittävät selvitykset
ja miettiä, tarvitaanko enää tällaista
lakia.
Yleiskeskustelu päättyi.