13) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain 48 §:n
muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla tästä esityksestä käytiin
ensimmäisen käsittelyn yhteydessä aika
laajakin keskustelu. Käytiin periaatepohdintaa siitä,
mitä ylipäätään veropolitiikalla
pitää tai ei pidä tehdä. Hallitus harjoittaa
linjansa mukaista veropolitiikkaa, elikkä veropohjaa rapautetaan
kerta toisensa jälkeen: muutama miljoona sinne, seuraavat
miljoonat toiseen paikkaan, ja sanotaan aina, että ei näillä niin
isoa vaikutusta ole.
Tämä peltojen myyntivoiton verovapaus on liitetty
elvytyspakettiin. Kun hallitus aikanaan esitti elvytyspakettiaan,
tämä oli siinä mukana. Asiantuntijat
verojaostossa eivät osanneet kertoa, mitä elvyttävää tällä esityksellä saadaan
aikaan muuta kuin tietysti se, että verotuloja menetetään.
Jos sanotaan, että tilakokoja saadaan kasvatettua tai vuokrapelloista
siirryttyä omistusviljelykseen, mikä kuulemma
on joidenkin mielestä parempaa, tai sillä lailla,
että ihmiset sitoutuvat vastuullisemmin siihen pellon viljelyyn,
niin on todettu myös se, että silloin, kun tämän
lakiesityksen tulo tähän saliin tiedettiin, niin
se lykkäsi peltojen luovutusta itsessään,
jolloinka sillä oli myös haitallista vaikutusta
tässä kohtaa.
Komissio on olennaisessa osassa vielä tämän esityksen
hyväksymisen osalta, mutta siitä huolimatta tällainen
veropolitiikka hallituksen taholta ei ole missään
linjassa sen kanssa, mitä me sosialidemokraatit olemme
esittämässä, ja siksi esitän,
että tämä hallituksen esitys valtiovarainvaliokunnan
mietinnön vastalauseen 1 mukaan hylätään.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä jatkaa sitä hallituksen
omistukseen pohjautuvaa veronalennuspolitiikkaa. Yleensä,
kun on omistajien eduista kysymys, silloin ovat veronalennukset
aina paikallaan hallituksen mielestä. Tämä jatkaa
sitä samaa politiikkaa. Tässä on 5—10
miljoonaa euroa verotulonmenetyksiä valtiolle ja vastaavasti
taas vastaavan suuruinen tulonlisäys maan myyjille, jotka
myyvät maata. Tässä ei peltomaa lisäänny
yhtään hehtaaria. Sen sijaan tämä nostaa
viljelijän pääomakustannuksia, jos hän
joutuu ostamaan peltoa esimerkiksi Etelä-Suomesta. Sen
maan hinta on noin 6 000—10 000 euroa
hehtaarilta, ja se nostaa pääomakustannuksia elikkä velkaannuttaa
usein viljelijöitä. Se myöskin tekee
sen, että se vaikeuttaa vuokraviljelijöitten asemaa.
He, joilla ei ole varaa ostaa tai velkaantua lisää,
joutuvat luopumaan näistä vuokrapelloista sitten,
ja semmoinen, joka pystyy ne ostamaan, ostaa nämä pellot.
Tämä on hyvin ristiriitainen esitys hallitukselta,
mutta siinä mielessä hallituksen linjaan sopiva,
johdonmukainen esitys, että tämä palkitsee nimenomaan
omistajia, niitä, jotka luopuvat, myyvät viljelysmaata.
Se ei tuo uusia työpaikkoja, se ei tuo lisäarvoa
siinä mielessä muuta kuin näille omistajille.
Herra puhemies! Edellä esitetyn perusteella vastalauseen
2 mukaisesti esitämme, että tämä hallituksen
esitys hylätään, koska tämän
väitettiin myöskin liittyvän tähän,
kuten ed. Paasio totesi, elvytyspakettiin. Muun muassa eräät,
jopa keskustalaiset, edustajat verojaostossa totesivat, että ei
tällä ole mitään tekemistä elvytyksen kanssa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Varmuuden vuoksi tulin tänne eteen,
jos ylittyy tuo 2 minuuttia, ja toisaalta puhujalla ei ollut mahdollisuutta
osallistua siihen keskusteluun, ykköskäsittelyyn,
tämän lain osalta.
Arvoisa puhemies! Kuten tänä iltana aiemmin totesin,
niin viime vuosina varsinkin liha- ja maitotilojen osalta on investoitu
hyvin voimakkaasti, ja poikkeuksetta tästä on
seurauksena ollut se, että lisämaan tarvetta,
lisäpeltomaan tarvetta, on tullut. Erityisesti tilojen
kohdalla rehuja on tarvittu lisää, rehun kulutus
on lisääntynyt, ja toki myös sitten tämän
lannanlevitysdirektiivin kanssa ollaan vaikeuksissa, eli nämä säännöt
ovat muuttuneet.
Toki, jos ajatellaan kaiken kaikkiaan lähimenneisyyttä,
niin tämä tilatukiuudistus, jonka myötä tuki
on pääomittunut peltoon, on tavallaan varsin vahingollinen
ollut. Nimittäin tilatukiuudistuksen myötä pellon
hinta on noussut yli tuottoarvon ja nousee edelleen. Se on omalta
osaltaan kannustanut näennäisviljelyyn ja mahdollistanut sitten
luopujalle tavallaan lisäbonusta. Jos nämä pellon
vuokra-arvot, jotka tietysti riippuvat paikasta ja pellon maan laadusta,
siellä 100:sta 200 euroon esimerkiksi vaihtelevat, niin
kyllä tämän uudistuksen myötä korkeimmat
hinnat ovat ainakin 500 euroa. En tässä tietysti
mikään asiantuntija ole, mutta olen kysynyt muutamilta
tuttavilta, yrittäjiltä, tästä asiasta.
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti en usko, että tämän
lain myötä — oletan, että hallituspuolueet
vievät sen läpi — tämä veroale
menisi hintoihin. Varmasti pellon omistajat, ketkä yleensä ovat
myymässä peltoa, ottavat sen mahdollisimman korkean
hinnan. Suomalaisilla maahan ja metsään suhtautuminen
on myös varsin tunteikasta. Me tiedämme, että eri
puolilla maailmaa voi olla, kun katsotaan, että tila ei
esimerkiksi kannata, niin kaikki myydään ja siirrytään johonkin
muuhun ammattiin, mutta en usko, että tämä merkittävästi,
kummoisesti, lisää Suomessa peltomaan myyntiä.
Toki, niin kuin aiemmin totesin, nämä vuokrahinnat,
jotka ovat nousseet ja nousevat, ovat sitten vuokraviljelijälle
entistä suurempi kuluerä, niin kuin ed. Kuoppa
tuossa totesi.
Kannatan ed. Paasion esitystä eli tämän
lain hylkäämistä.
Valiokunnassa kävi muutama viikko sitten nuoria tuottajia,
ja heidän ajatuksiaan lainaten — ja heidän
ajatuksiinsa voi yhtyä — pellon käytön tulisi
kulkea käsi kädessä kehittyvien maatilojen tarpeiden
kanssa. Näitä tarpeita tosiaan on. Kannattavuutta
halutaan parantaa ja tilarakennetta muuttaa kasvattamalla näitten
tilojen kokoa, ja tilusrakenne on myös se ongelma.
Mutta, arvoisa puhemies, en usko, että tällä lailla
pystytään näitä tarpeita ja
tavoitteita saavuttamaan ja yritystoiminnan tavallaan pitkäjänteistä suunnittelua
lisäämään. Tämä nykyinen järjestelmä,
vielä kerran toistan sanan, tilatukiuudistus, on osin pielessä ja
sitä pitäisi pystyä muuttamaan.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! En vastusta tilojen laajentumista enkä maataloutta, mutta
olen kyllä konkreettisesti huolestunut suomalaisen veropohjan
rapauttamisesta, johon tämäkin lakiesitys liittyy.
Ilmeisesti on tarkoituksena ajaa karille koko verotulopohja ja yksityistää koko
palvelukenttä sen tiimoilta. En tiedä, kun tämä on
kerran määritelty elvyttäväksi,
liekö se sitten jo sitä elvytystä, joka
luokitellaan valmiiksi täysin epätoivoiseksi yritykseksi
jo alkumetreillä. Luultavasti. Näihin perustuen
en voi muuta kuin lämpimästi kannattaa ed. Kuopan
tekemää esitystä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Niiden, joilla on veronmaksukykyä,
pitää maksaa veroja, ja tässä tapauksessa
on semmoinen porukka olemassa. Jos myydään jotain,
josta selkeästi on tiedossa, jotta rahaa on tulossa, niin
miksi siitä sitten annetaan jotain helpotuksia. Kyse on
kanssa siitä, jotta eihän tällä ratkaista
mitään ongelmia. Jos täällä esityksessä lukisi,
mitä kaikkea hyvää ja lisäarvoa
tässä tullaan luomaan, niin se olisi toinen juttu.
Mutta kun tässä on puhtaasti kyse siitä,
että annetaan vaan veronkevennys. Toisaalta, kun se ei
välttämättä edes johda siihen,
jotta se maanhinta laskisi, koska kysehän on siitä,
jos mennään ostamaan metsää tai
peltoa tai tonttia ja jos ei ole kaupungin hinta, tiukasti määritelty
tontin hinta, että yksityinen hinnoittaa sen omalla tavallaan,
ja se on neuvottelukysymys. Kyllä minä veikkaan,
että tässä tapahtuu sillä tavalla,
että se verohyöty kyllä häviää siihen
kokonaan. Ei se ostaja saa halvemmalla sitä peltoa sieltä,
vaan tässä tapahtuu tämmöinen
juttu, jotta yksi osio valtion kukkarosta jää saamatta,
ja en minä tämmöistä voi kannattaa.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä kai suomalaisessa yhteiskunnassa
vallitsee aikamoinen yksimielisyys siitä, että meidän
maatilamme ovat jääneet pinta-alaltaan ja kooltaan jälkeen
kansainvälisestä kehityksestä, ja sillä on tietysti
historiallisia syitä. Meidän tilamme on jaettu
kaksi kertaa viimeisen sadan vuoden aikana. Tähän
on yritetty löytää ja löydettykin
erilaisia tapoja kannustaa, löytää isompia
tilakokoja, mutta kehitys on erittäin hidasta. Pellon vuokraamisen
osuus on tänä päivänä noin
40 prosenttia viljelypinta-alasta, mutta sekään
ei ole johtanut hyviin tuloksiin, koska vuokrapelto on aina huonommassa
asemassa kuin oma pelto. Vaihtoehtona ehkä sitten on maareformi,
jota sitäkin on Suomessa eri tavoin ajettu ja yritetty,
viimeksi kai vuonna 1917, mutta vähän huonoin
kokemuksin. Se ei taida tässä tilanteessa olla
se vaihtoehto.
Kaiken kaikkiaan olisin opposition edustajina paljon enemmän
huolissani siitä veronmaksukyvystä, mikä maaseudulla
on ja maaseudun yrittäjillä on. Tulonmuodostus
on äärettömän heikkoa, kannattavuus
on huonoa. Jos sitä pystytään rakenteella
parantamaan ja rakenteellisilla toimenpiteillä parantamaan,
niin silloin tulevaisuudessa veronmaksukyky on moninkertainen siihen
nähden, mitä tässä määräaikaisessa
kahden vuoden lakiesityksessä mahdollisesti verotuloja menetetään.
Vielä kolmantena tekijänä nostaisin
esille sen, että kyllä tämä on
verrattavissa tähän verovapauteen, mikä oli
kunnille osoitetussa maan myynnissä viime syksynä,
eli kun määräaikaan mennessä myi
tonttimaata kunnille, niin siitä sai verovapauden. Tämä on
aivan saman tyyppinen määräaikainen lakiesitys
tässä yhteydessä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän, mitä muun
muassa ed. Kaunisto tuossa puheenvuorossaan totesi esittäessään
huolen tästä tulonmuodostuksesta ja ansiotasosta,
kyllä voin todella täysin yhtyä. Mutta
tästä lakiesityksestä vielä sen
verran, että en itsekään ymmärrä,
mitä tällä on elvytyksen kanssa tekemistä,
koska niin kuin tuolla totesin äsken puheenvuorossani,
pellon myyntihinta on investoinnin kannattavuutta ajatellen pahasti
pielessä. En usko, että tällä lakiesityksellä tämä pellon
myyntihinta yhtään laskee. Se on vielä todettava,
jotta ei tällä lakiesityksellä ainakaan
lyhyellä aikavälillä helpoteta aktiiviviljelijän
asemaa. Hänellä vain tavallaan velka kasvaa. Useimmat
kuitenkin velaksi joutuvat tätä lisämaata
ostamaan, jos he yleensä sitä sitten saavat.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Olen edustajien kanssa siinä mielessä samaa mieltä,
että tämä nostaa viljelijän
pääomakustannuksia. Jos ostetaan yleensä velaksi,
joudutaan ostamaan paljonkin suurempia maakokonaisuuksia, ja siinä mielessä nämä pääomakustannukset
nousevat.
Ja kun täällä todettiin jo — ed.
Kaunisto totesi — että kannattavuus on heikko,
niin tämä tulee sitä kautta edelleenkin
heikentämään sitä kannattavuutta.
Monilla tiloilla toimitaan kyllä kiistämättä riskirajoilla
ihan. Minkä tähden sitten pitää mennä tähän
ratkaisuun, jolloin myyjille, jotka omistavat sitä peltoa,
tulee halu myydä ja saada verovapaasti se tulo käteensä?
Sehän hyödyttää vain sitä myyjää,
omistajaa, ei sitä ostajaa eikä sitä viljelijää,
joka mahdollisesti viljelee vuokraviljelijänä sitä peltoa.
Tässä on ihan selvästi tulonsiirto vain
näille maanomistajille.
Kyllähän Suomessa on monenlaista vuokraamista.
Vuokra-asuminen on aivan yleistä. En minä ymmärrä,
minkä takia sitten maan vuokraaminen on jollain tavalla
niin kuin huonompaa, että se pitää se
kaikki maa omistaa. Ja kun vielä puhutaan näistä sukupolvenvaihdostilanteista
ja muusta, niin voihan olla tilanne niin, että seuraavalla
kerralla sille, joka on ostanut kalliilla niitä peltoja,
ei olekaan sitä jatkajaa, ja ne joutuvat uudelleen kierteeseen.
Vuokrapelloista on silloin siinä tapauksessa paljon helpompi
luopua. Vuokrasopimukset päättyvät. Mutta
edelleenkin korostan sitä, että tämähän
ei laske viljelijän kustannuksia, aktiiviviljelijän
kustannuksia, vaan tämä tulee nostamaan niitä,
osti sitten omalla rahalla tai sitten velkarahalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa ed. Kaunistolle. Ed. Kuoppa oikeastaan
käytti sen puheenvuoron, mitä ajattelin todeta,
että kyse on siitä, jotta teidän logiikkanne
nyt pettää tässä hommassa pahasti.
Nimittäin jos on vuokrapelto, yleensä, kun me
tiedämme, mitä ainakin itäisessä Suomessa
pellon hehtaarivuokra on, niin sehän on mitätön.
Siis tuet ovat monta kertaa isommat kuin se vuokra. Siinä mielessä,
kun hankitaan omaksi, niin siihen joudutaan laittamaan aikamoisia
panoksia joka tapauksessa, koska en usko, että tämä lakiesitys
madaltaa sen pellon hintaa. Siinä mielessä, jos
katsoo sen veronmaksukyvyn kannalta, mitä sanoitte, että tämä parantaa
veronmaksukykyä, niin siinä te olette väärässä,
ihan väkisin, koska tässähän
vuokrapellolla viljely tällä hetkellä on
vielä edullista.
Kyse on tietysti isosta periaatteesta, myös siitä,
jotta ei siitä pellosta, jos se on talon ympärillä,
helposti luovuta. Ei edes tämä verohuojennus sitä tee
sen halutummaksi. Se halutaan varmaan pitää omassa
käytössä ja todennäköisesti
vuokraviljely jatkuu. Joissakin tilanteissa voi olla, että tämä houkuttelee
myyntiin, mutta siitä maksettakoon vero, koska se on maksukykyistä porukkaa,
joka sen maan omistaa. Ei se tule sen aktiiviviljelijän
hyväksi, niin kuin ed. Kuoppa oikeastaan kuvasi — ei
näillä sanoilla — mutta se menee sen
hyväksi, joka on sattunut sen pellon omistamaan jo kauan
aikaa. Ja siinä mielessä, jos puhutaan siitä veronmaksukyvystä,
niin sen aktiiviviljelijän toimintaa pitäisi edistää,
mutta ei tämä sitä edistä yhtään
ja veronmaksukykyä paranna. Tämä suoraan
vaan tarkoittaa, jotta valtion kassasta jää saamatta
sitten tai kassaan jää tulematta rahaa, jonka
se pellon myyjä siitä saa, ja mitäs se
edistää? No tietysti jos laittaa pankkitilille,
niin voihan sen sijoittaa (Puhemies: 2 minuuttia!) johonkin tai
lähteä ulkomaille vähän rälläämään
sillä, kun saatiin myytyä pellot tuossa.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaunistolle kiitokset ensinnäkin
siitä, että hän oli äsken ainokainen
hallituksen edustaja täällä, kun miettii,
minkälainen esitys tässä on, ja luulisi, että rivit
ovat tiuhassa ja suorassa täällä tätä puolustamassa.
Mutta kiitos myös siitä, kun olitte huolissanne
tästä tulonmuodostuksesta ja tästä kotimaisesta
elintarviketuotannosta. Minä luulen, että niin
ovat kaikki. Mutta lähtökohta onkin se, tehdäänkö oikeita
asioita niiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Viittasitte siihen,
että rakennemuutoksilla saadaan kenties enemmän
verotuloja aikaan kuin mitä tässä menetetään.
Olennainen kysymyshän on silloin, tarvitaanko näitä menetyksiä,
jotta saadaan niitä lisäverotuloja tai tulonmuodostusta,
kannattavuutta, aikanaan lisää, vai onko tämä vaan
semmoinen sivujuonne, mitä nyt viedään
eteenpäin joillain niin kutsutuilla väärillä perusteilla,
kuten elvytyksen nimissä.
Ed. Kuopalle kiitos siitä esimerkillisestä valaisemisesta
tämän asian osalta, kuka tulee todellisesti hyötymään.
Hyötyjähän ei ole se, joka tulee laittamaan
sitä peltoa jatkossa kuntoon, kunnostamaan, vaan se, joka
myy. Ja kun veronmaksusta yleensä puhutaan, viitataan veronmaksukykyyn.
Kysymys on myyntivoitosta ja siitä maksettavasta verosta.
Kun saa myyntivoittoa, silloin on yleensä jotain, mistä maksaa.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä tietysti on vähän
tällainen muna—kana-ilmiö, jota tässä pohditaan.
Olen ed. Kähkösen kanssa ihan samaa mieltä siitä,
että pelto on liian kallista varsinkin näissä kaupoissa,
joissa sitä tehdään lisämaakaupaksi,
riippumatta siitä, missä osassa Suomea tämä kauppa
tehdään.
Mutta noin filosofisena kysymyksenä, pitäisikö Suomessa
olla vuokrapeltoa vai omistettua peltoa, minulla henkilökohtaisesti
on molempien vanhempien puolelta torpparitausta, ja kun olen kuunnellut
niitä tarinoita niiltä ajoilta, kun pelto oli
vuokrapeltoa eli oltiin torppareita, niin ei ole kovin ihania tarinoita,
joten minun maailmankuvassani kyllä suomalaisen viljelijän
pellon pitää olla omistettua peltoa (Ed. Kuoppa:
Se oli kyllä aivan eri asia!) ja sen maanviljelyksen pitää perustua
omistuspohjalle. Minusta tämä on ainoa järkevä tapa
ja ainoa kestävä tapa viedä ylisukupolvista
elinkeinoa eteenpäin. Tästä on myöskin
osaltaan kysymys.
Sitten tietysti, miten tällä vaikutetaan pellon hintaan?
Vaikea sanoa. Mutta ainakin teoriassa voi myöskin lähteä siitä,
että kun pellon tarjonta lisääntyy, jopa
40 prosenttia pelloista on vuokralla, niin silloin myöskin
sen hinta alenee, vallankin kun sen kannattavuus on alentunut. Tämä on tärkeä huomio
huomata, että pellon hinta on liian korkea.
Kun tätä keskustelua olen seurannut, niin
toivon, että jos pöytään tuodaan
esimerkiksi esitys pellon poisto-oikeudesta, jota aina silloin tällöin on
väläytelty, niin siltä suunnalta myöskin
tulee tukea tämän pellon hinnan alentamiseksi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä aivan lopuksi tähän
asiaan liittyen: Todella näitä tapauksia varmasti
hyvinkin paljon on Suomessa, että vuokranantaja ottaa vuokralla
sen saman hinnan, mikä tuki siihen peltoon on liitetty, ja
tällä tavalla tosiaan toisaalta sitä houkutusta myyntiin
ei ole. Mutta toisaalta myös se on hyvin vahva tunnekysymys,
ja tosiaan nämä rahat sitten joka tapauksessa
myöskään tässä myynnissä eivät
mene sille aktiiviviljelijälle. Päinvastoin hän
joutuu maksamaan todella sen täyden hinnan, ja jokainen
me uskomme tiettyihin keinoihin, mutta henkilökohtaisesti
en usko, että tällä saadaan näitä kauppoja
merkittävästi vauhditettua ja sitä kautta
tätä tavallaan yrittäjän omaa
peltopinta-alaa kasvatettua.
Toki uskon siihen, että jos se on oma pelto, niin ehkä tämmöiseen
kehittämiseen panostetaan enemmän ja tämä toiminta
sitten on, jos mahdollista, vielä pitkäjänteisempää ja
sitä kautta tuotto ja tulos on suurempi.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti ed. Kaunistolle.
Kyllä pellonvuokraussysteemi tänä päivänä on
aivan eri systeemi kuin torpparilaitos aikoinaan, kun vertasitte
edellisessä puheenvuorossanne, että tässä on
niin kuin torpparihommasta kysymys. Missään tapauksessa
pellon vuokraus ei ole sama kuin torpparilaitos. Täytyy
muistaa, että siinä isäntä määräsi taksvärkkipäivät
ja muut ja se oli torpasta lähtö, jos ei niitä toteuttanut,
mutta tänä päivänä pellon vuokraaminen
ei ole kyllä sitä samaa. Siitä minä olen
kyllä jyrkästi eri mieltä. Tässähän
on kysymys kahdesta sopimuksesta, joita vielä jollain tavallaan
säädelläänkin. Silloin niitä ei
juuri säädelty millään tavalla.
Se oli mielivaltaa.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä sitä voi sillä tavalla
verrata, koska nämä sopimukset ovat yleensä hyvin
lyhytaikaisia ja niitä voidaan myöskin kesken
kauden muuttaa ja irtisanoa. Tässä on vielä lisänä tämä ihana
EU:n byrokratia, joka kyllä hyppyyttää torpparia,
EU-torpparia, tänä päivänä suuntaan
jos toiseenkin. Jos ei ole tukihakemuslomake päivälleen
oikeaan aikaan, niin se on kyllä töllistä pois.
Keskustelu päättyi.