Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessähän
ehdotetaan säädettäväksi laki
Yliopistojen palvelukeskuksen muuttamisesta osakeyhtiöksi.
Tämä yhtiöittäminen liittyy osana
suurempaan uudistukseen eli yliopistouudistukseen, joka on tässä saatu
hetki sitten päätökseen ja toteuttamisvaiheeseen.
Tämän esityksen myötä valtioneuvosto
oikeutettaisiin luovuttamaan Yliopistojen palvelukeskuksen hallinnassa
oleva omaisuus ja toiminta perustettavalle osakeyhtiölle,
jonka toimialana olisivat siis talous- ja henkilöstöhallinnon
tukipalvelut ja muiden tukipalveluiden tuottaminen sekä tukipalveluihin
liittyvä muu liiketoiminta.
Tällä asiallahan on taustaa tuolta 2007 vuodelta.
Silloin suunniteltiin ja laitettiin liikkeelle tämä uudistus.
Vuonna 2008 sitten laitettiin käyntiin tämä Yliopistojen
palvelukeskus osana silloin tulevaa yliopistouudistusta. Palvelukeskus
perustettiin Vaasaan ja sen sivutoimipisteet sijoitettiin Joensuuhun
ja Pääkaupunkiseudulle. Tavoitteena oli nimenomaan
se, että palvelukeskuksen myötä voitaisiin
vapauttaa yliopistojen resursseja niiden ydintoimintaan eli opetukseen ja
tutkimukseen.
Näin tuo työ siis käynnistyi 2008
talousarvion aikana, ja palvelukeskus on nyt ollut toiminnassa sitten
siitä lähtien. Yliopistojen talous- ja henkilöstöhallintoa
hoitavan keskuksen asiakkaiksi on liittynyt koko ajan lisää toimijoita,
aluksi ensin yhdeksän eri yliopistoa ja korkeakoulua, ja tämän
jälkeen sitten Certia jatkoi laajentumista. Tämän
viime syksyn aikana taloushallinnon palveluja tuottavaan keskukseen
on liittynyt useita eri yliopistoja lisää, ja
vielä tässä aivan loppuvuodesta kaksi
yliopistoa on tullut mukaan. Tämä tietää myös
henkilöstömäärän kasvua
Vaasassa tuosta nykyisestä noin 70:stä aina yli
100 työntekijään.
Arvoisa puhemies! Vaasan yliopisto oli yksi näistä yliopistoista,
jotka lähtivät heti tuohon palvelukeskukseen mukaan
silloin, kun tämä perustaminen tapahtui. Tuossa
katsoin, mitä siellä on asiasta oltu mieltä,
ja Vaasan yliopiston talouspäällikkö Marjatta
Larimo totesi, että palveluun on oltu tyytyväisiä.
Tällainen kuva myös valiokuntakäsittelyssä tämän
asian osalta varsin laajasti esille tuli.
Mutta tähän sisältyi pientä kritiikkiäkin
ja aivan perusteltua kritiikkiä siitä, että olemme
nyt luoneet yliopistoille oman määräämisvallan,
autonomian, tämän yliopistouudistuksen myötä ja että tässä esityksessä olisi
ollut tällaista hieman pakkolunastuksen makua näiden
osakkeiden osalta. Tätä sitten valiokunnassa kohtuupitkään läpi
kävimme ja päädyimme sitten hieman tarkentamaan,
ja itse asiassa se tarkentui myös hallituksen vuoden 2010
talousarvioesityksen täydentämisessä.
Siellä sitten päädyttiin siihen, että pidennetään
tuota valtion irtautumista tästä Certiasta aina
vuoteen 2014 asti. Samalla sitten laitettiin sinne selkeä kirjaus
siitä, että tuo irtautuminen tulee tapahtumaan
kahdenvälisten neuvottelujen kautta, niin kuin tämän
asian edellisessä käsittelyssä kerroin.
Nämä olivat sellaisia parannuksia, joiden myötä muistaakseni
yksimielisesti pystyimme tämän lain hyväksymään
ja eteenpäin menemään. Mutta kyllä koko
sivistysvaliokunta oli varsin tiukasti yhtä mieltä siitä,
että tuon valtion irtautumisen pitää tapahtua
niin, että se ei tule tuottamaan kohtuuttomia kustannuksia
meidän mukaan lähteneille yliopistoille. Uskon,
että tästä tullaan huolta pitämään
paikalla olevan ed. Peltosen ja koko sivistysvaliokunnan johdolla.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Heinonen tässä jo
toi esille, sivistysvaliokunta kyllä hyvin tarkkaan käsitteli
tätä asiaa ja oli todellakin huolissaan tästä pakkolunastusvelvoitteesta.
Tietysti tämä jatkoaika on hyvä asia, joskin
sekin tietysti asettaa sen kahden vuoden päästä siitä entisestä määräajasta
tämän asian todelliseksi. Kyllähän
yliopistot joutuvat tämän rahoittamisen puitteissa
aika paljon töitä tekemään.
Me puhumme tällä hetkellä verotuksen uudistuksesta
ja monista muista asioista, eli yliopistomaailma kyllä muuttuu
kovasti.
Tämä pakkolunastusoikeuden ajankohdan siirtäminen
oli tietysti hyvä. Sehän ei todellakaan itse asiassa
sovi myöskään tämän
uuden itsenäisen yliopiston itsehallinnon pariin tavallaan
koko asia, ei kuulosta hyvältä siinä mielessä.
Olimme myös kovasti huolissamme henkilöstöpolitiikasta,
koska se on hyvin tärkeätä tässä yhtiöittämisen
myötä. Henkilöstön asema turvataan,
kun siirrytään valtion eläkejärjestelmästä yksityisen
eläkejärjestelmän piiriin. Tässähän
valiokunta tekikin sitten lausumaehdotuksen siitä, että valtio
osallistuu siirtyvän henkilöstön lisäeläketurvan
kustannuksiin ja että siirtyvälle henkilöstölle
hankittavan eläkevakuutuksen ehdot vastaavat voimassa olevia
eläke-etuuksia. Tämä on vähintä,
mistä voidaan huolehtia.
Keskustelu päättyi.