3) Hallituksen esitys laiksi korkeimmasta oikeudesta annetun
lain 13 §:n muuttamisesta
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä korkeimmasta oikeudesta annettua
lakia esitetään muutettavaksi siten, että enintään kolmasosa
kaikista korkeimman oikeuden esittelijän viroista voi olla
määräajaksi täytettäviä esittelijäneuvoksen
virkoja. Tällaiseen virkaan voidaan nimittää enintään
viideksi vuodeksi kerrallaan.
Tämän lain tarkoitus on ollut parantaa korkeimman
oikeuden asiantuntemusta esittelijöiden osalta, toisaalta
mahdollisuutta kouluttautua käräjäoikeus-
ja ylipäätään oikeuslaitoksen
sisällä ja myöskin erilaisissa yhteiskunnan
tehtävissä olevien juristien osalta mahdollisuutta
olla korkeimman oikeuden esittelijäneuvoksina ja toisaalta
mahdollisuutta saada korkeimpaan oikeuteen myöskin tätä kautta
erilaista pätevyyttä.
Lakivaliokunta kuuli laajasti tässä asiantuntijoita,
ja aiempi muutos tähän samaan määräaikaisuuteen
esittelijäneuvosten osalta on tehty muutama vuosi sitten,
ja silloin tuo määräaikaisten määrä oli
pienempi. Silloin eduskunta edellytti, että näitä kokemuksia
seurataan. No, nyt voitiin todeta, että kovin tarkasti
ei ole tätä kuitenkaan seurattu eikä loppujen
lopuksi tiedetä, millä lailla tämä on
toiminut, mutta joka tapauksessa hallituksen esityksen mukaisesti
valiokunta totesi, että tämä määräaikaisten
lisääminen on perusteltua, mutta suhtautui hyvin
varauksellisesti siihen, millä tavalla tämä käytännössä toteutuu,
tai asetti ehdottoman seuraamisvelvoitteen sen vuoksi, että oikeuslaitosten
riippumattomuus, korkeimman oikeuden merkitys yhteiskunnassa ennakkoratkaisutuomioistuimena
ja riita- ja ri-kosasioiden sekä oman hallinnonalansa valvovana
viranomaisena on erittäin tärkeä. Myöskin
tältä osin tuomareiden virassa pysymiseen suhteutettuna
ja tuomareiden ja oikeuslaitoksen riippumattomuutta ajatellen tämä määräaikaisuus
näissä esittelijäneuvoksen
viroissa ei ole mitenkään yksinkertainen ja sellainen
läpihuutojuttu.
Tämän vuoksi lakivaliokunnan mietinnössä todetaan:
"- - lakivaliokunta pitää välttämättömänä,
että oikeusministeriö tarkoin seuraa sääntelyn
soveltamista sekä sen vaikutuksia korkeimpaan oikeuteen
ja koko oikeuslaitokseen." Tämä riippumattomuus
on sillä lailla erittäin tärkeä, että kun
määräaikaiseksi esittelijäneuvoksen
virkaan nimitetään, niin tämä taho,
mistä tämä henkilö on saanut
virkavapauden, voisi tietysti huonossa tapauksessa vaikuttaa tämän
esittelijäneuvoksen viran hoitoon, ja tämän
takia tämä asia on valiokunnassa näin
tiukasti haluttu nähdä.
No, me näemme, millä tavalla tämä onnistuu ja
kuinka tämä sitten käytännössä toimii,
mutta tämä laki on kuitenkin tässä tilanteessa
hyvin tarpeellinen ja perusteltu näillä reunaehdoilla.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus tosiaan esittää,
että korkeimmassa oikeudessa voisi olla kolmasosa esittelijöistä määräaikaisia,
ja tällä kyetään pääsemään
siihen, että voitaisiin saada kymmenen määräaikaista
esittelijää lisää korkeimpaan
oikeuteen, ja tietysti, jotta jutut voidaan nopeasti ratkaista,
se on erittäin hyvä.
Perustuslakivaliokuntahan joutui arvioimaan tätä perustuslain
kannalta, ja meillä perustuslain 3 §:ssä on
säännös, jonka mukaan tuomioistuinten
pitää olla riippumattomia, ja sen lisäksi
meillä on perustuslain 21 §:ssä säännös,
jonka mukaan jokaiselle pitää turvata oikeudenmukainen oikeudenkäynti.
Sen lisäksi Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artikla turvaa
jokaiselle sen, että oikeutta käydään
sekä laillisesti perustetussa että riippumattomassa
ja puolueettomassa tuomioistuimessa. Erityisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on kiinnittänyt huomiota jäsenten nimitysmenettelyyn
tuomioistuimessa ja heidän toimikautensa pituuteen.
Mitä esittelijöihin tulee, niin he eivät
ole tuomioistuimen jäseniä, mutta kuitenkin heillä on erittäin
merkittävä rooli päätöksenteossa,
koska asiat ratkaistaan esittelijän esittelystä,
ja hän vastaa myöskin päätöksestä,
jollei jätä eriävää mielipidettään.
Perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota siihen, että hallituksen
esityksessä todettiin, että enintään
viideksi vuodeksi kerrallaan määrätään,
ja se oli hyvin epämääräinen,
tuo säännös. Se mahdollistaisi myöskin
hyvin lyhyet määräaikaisuudet, ja se
on huonoa. Jos meillä on lyhyitä määräaikaisuuksia,
vuosi esimerkiksi, säännöllisesti, niin
se voi vaikuttaa siihen, että esittelijän riippumattomuus
olennaisesti vaarantuu. Perustuslakivaliokunta katsoi, että se
ei ollut perustuslakikynnyksen takana, mutta kuitenkin, että olisi tarkoituksenmukaista
ja oikeusturvan takaamiseksi tärkeätä,
että tuo viiden vuoden määräaika näissä määräaikaisuuksissa
otettaisiin pääsäännöksi
ja jos siitä poiketaan, siihen pitäisi olla erityinen
syy.
Tyytyväisyydellä totean, että lakivaliokunta on
ottanut tämän perustuslakivaliokunnan kannanoton
huomioon ja tosiaan pykälää muutetaan siltä osin,
että viittä vuotta lyhyemmäksi määräajaksi
nimettäessä siihen täytyy olla erityinen syy,
joka täytyy myöskin päätöksessä ilmoittaa. Tältä osin
täytyy sanoa, että ratkaisu on erittäin hyvä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nuo ed. Sasin, perustuslakivaliokunnan puheenjohtajan
esittelemät muutokset ovat olleet varmaan tarpeellisia.
Itse painottaisin tässäkin kohdin, kun puhumme
korkeimmasta oikeudesta, oikeuksia kohtaan syntynyttä työpainetta,
toisaalta hallituksen tuottavuusohjelman kielteistä vaikutusta:
se on yksinkertaisesti työntekijöitten vähentämisohjelma.
Näin ollen myös oikeuslaitos on ollut tämän
paineen alaisena ja se pitää lopettaa, muuten
myöskään asioitten eteneminen oikeusistuimissa
ei toteudu. Tämä ongelma on läpi koko
hallinnon, mutta myös oikeuslaitoksen keskuudessa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Määräaikaisten
lukumäärä on aivan liian suuri valtionhallinnossa.
Sen vuoksi myös valiokunnassa kävimme pitkällisen
pohdinnan tilanteesta, jossa me lain tasolla määritämme
lisää määräaikaisuuksia
samaan aikaan, kun tiedämme, että yksi määräaikainen
uusi virka aiheuttaa lisää määräaikaisia
toisissa portaissa. Silloin täytyy olla todella vahvat
perusteet sille, että me näin teemme, että määräaikaisuuksia
lisätään.
Tietenkin on pohdittava, mitkä ne positiiviset puolet
tästä ovat. Meillä korkeimman oikeuden asema
on erityislaatuinen. Siellä on asetettu hyvin korkeat,
laadultaan ja vaatimuksiltaan myös hyvin erityislaatuiset
osaamisvaateet. Tällöin on tietenkin perusteltua,
että tarvitaan aina uudenlaista osaamista omilta erityisaloilta.
Lisäksi korkeimmassa oikeudessa annetaan ennakkopäätöksiä,
jotka ovat yhä vaativampia ja myös moniulotteisempia.
Siltä osin voidaan nähdä, että lakiesitys
on perusteltu.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eräs vakava ongelma meidän
oikeusjärjestelmässämme ovat aivan liian
pitkät prosessien kestoajat. Tämä esitys
toivottavasti osaltaan vaikuttaa myönteisesti myös
siihen, että käsittelyaikoja voitaisiin oikeusprosesseissa
lyhentää.
Ministeri Tuija Brax on julkisessa keskustelussa tuonut esiin
eräitä muissa maissa sovellettuja keinoja, joilla
on pyritty oikeusprosessien nopeuttamiseen ja lyhentämiseen.
Hän on tässä yhteydessä tuonut
esiin muun muassa sen mahdollisuuden, että suostumalla
taloudelliseen korvaukseen voisi päästä lyhyemmällä tuomiolla. Minun
mielestäni tämä ajatus ei kyllä vaikuta suomalaiseen
yhteiskuntaan sopivalta. Se olisi hyvin epätasa-arvoinen
tapa lyhentää oikeusjuttujen kestoa. Sen sijaan
ymmärtääkseni lakivaliokunnassa parhaillaan
käsittelyssä oleva uudistus, joka vaikuttaa hovioikeuteen
ja ylemmäksikin pääsemiseen eri jutuissa,
vaikuttaa toivottavasti myönteisesti käsittelyaikoja
lyhentävästi.
Kaiken kaikkiaan toivoisin, että oikeusministeriössä kiinnitettäisiin
huomiota myös alioikeusprosesseihin. Minulla on semmoinen
käsitys, että meikäläisessä alioikeusmenettelyssä on eräitä sellaisia
menettelyjä, joita uudistamalla voitaisiin myös
jo alioikeuskäsittelyssä käsittelyaikoja
lyhentää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Määräaikaisten
määrä tulee varmasti kasvamaan, ja tästä viidestä vuodesta
tulee tällaisella asettelulla varmasti pääsääntö,
että aina viideksi vuodeksi käytännön
tasolla.
Mutta minä kiinnitän, arvoisa puhemies, huomiota
siihen, millä tavalla viestintä tapahtuu lakivaliokunnan
ja oikeusministeriön välillä. Täällä nimittäin
ihan tämän leipätekstin lopussa todetaan
näin: "- - lakivaliokunta pitää välttämättömänä,
että oikeusministeriö tarkoin seuraa sääntelyn
soveltamista sekä sen vaikutuksia korkeimpaan oikeuteen
ja koko oikeuslaitokseen."
Siis tämä ei ole edellyttämisponsi,
mutta pidetään "välttämättömänä".
Elikkä ilmiselvästi lakivaliokunnassa uskotaan,
että oikeusministeriössä sentään
mietintö luetaan loppuun saakka.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
Sasi täällä totesi, perustuslakivaliokuntahan
otti tähän kantaa. Senpä vuoksi lakivaliokunta
ehdottaa, että 13 §:n 2 momentin säännökseen
lisätään, että "viittä vuotta
lyhyemmäksi määräajaksi voidaan
nimittäin vain erityisestä syystä." Nimitykselle
viittä vuotta lyhyemmäksi määräajaksi
on siten oltava aina erityinen syy, joka on perusteltava. Se voi
olla esittelijäneuvoksen virkaan määräajaksi
nimitettävän henkilön tietyn alan perehtyneisyys,
hän voi olla yliopistotutkija tai asianajaja, ja toisaalta
sitten voivat tulla kyseeseen myöskin henkilökohtaiset
syyt, perhesyytkin, mutta ne pitää aina perustella.
Ed. Ben Zyskowiczin näkemykseen voin yhtyä siinä,
että nämä pitkät käsittelyajat,
joista Suomi on saanut 40 huomautusta, ovat kyllä häpeätahra.
Niihin pitää tehostusta saada, sekä poliisitutkintaan,
syyttäjälaitokseen että tuomioistuimeen.
Enkä kyllä myöskään
näe, että tunnustamalla aletaan sitten tuomioita
lieventää sillä tavalla, että pahimmat
rikolliset tunnustaessaan saavat entistä lievempiä seuraamuksia.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta käytti paljon aikaa
asiantuntijoiden kuulemiseen. Nimenomaan määräajan
pituuteen kiinnitettiin huomiota ja todettiin, että määräaikaisuus
ei voi olla kovin lyhyt. Siinä nähtiin useita
eri tekijöitä, jotka määräaikaisuuden
pituuden puolesta puhuvat. Katsottiin, että korkeimman oikeuden
ja tuomioistuinten riippumattomuuden ylipäätään
pitää olla turvattu, eikä määräaikainen
esittelijäneuvoksen tehtävä voi olla
sellainen lyhyt tehtävä, jossa käydään
vain hakemassa viiva cv:hen ja sillä sitten päästään
asianajajatoiminnossa taas parempiin korvauksiin. Nyt esitetty lakimuutos
takaa sen, kun määräaikaisuus voidaan
myöntää viittä vuotta lyhyemmäksi
ajaksi vain erityisistä syistä, ja näitä erityisiä syitä on sitten
tuossa hahmoteltu. Tällä lakiesityksellä on vahva
koulutuksellinen ja kokemusta lisäävä näkökulma,
ja se tulee parantamaan koko meidän oikeusjärjestelmämme
kokemusta ja osaamista.
Käsittelyaikojen pituus, johon täällä on
viitattu, on kansalaisten oikeusturvan kannalta erittäin keskeinen
asia. Oikeusjärjestelmän tehokkuuteen ylipäätään
tulee kiinnittää huomiota. Niin kuin aikaisemmassa
puheenvuorossa tuli esille, koko oikeusprosessin — lähtien
siitä kun rikos tulee poliisille tietoon, aina siihen pisteeseen saakka,
kun siitä seuraamus on langetettu ja kärsitty — toimivuutta
ja joustavuutta ja nopeutta tulee tarkastella kokonaisuutena ja
hakea siihen uusia ratkaisuja.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Resursseistahan tässä myös
on kyse, kun käsittelyajat liiaksi pitenevät niin
korkeimman oikeuden osalta kuin koko oikeuslaitoksessakin. Käsittelyajat
ovat liian pitkiä, ja siitä Suomi on saanut huomautuksia.
Tämmöisten tuottavuusohjelmien ei pitäisi
oikeuslaitoksia koskea, koska niissä kansalaiset hakevat
oikeutta itselleen. Myös vastustaisin ajatuksenakin jo
sitä, että rikoksen voisi rahalla sovittaa. Se
ei ole tätä päivää,
ja tuntuvat omituisilta tämmöiset ajatukset, kellä lienee
tämmöisiä ollut.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeriön tehtävänä on
jo työnsä puolesta seurata lainsäädäntöä,
sen toimivuutta ja vaikuttavuutta kaiken kaikkiaan. Ed. Pulliainen
viittasi siihen, että valiokunta on laittanut tämän
kohdan, että "- - oikeusministeriö tarkoin seuraa
sääntelyn soveltamista - -" jne. Perustuslakivaliokunnassa
joskus asiaa pohdittiin samaan suuntaan, kuinka paljon tällaista
tårta på tårta -lainsäädäntöä pitää säätää.
Silloin keskusteltiin, vieläkö liitetään
"tätä kaikki noudattakoot" sitten loppuun. No,
todettiin, että ei kirjoiteta näin, koska laki
on kirjoitettu sitä varten, että sitä noudatetaan,
ja ministeriöiden tehtävä ja valvontaviranomaisten
tehtävä on sitten seurata, kuinka se asia toimii.
Tässä tapauksessa tietysti tärkeintä on,
että korkeimmasta oikeudesta tulee myös se signaali,
kuinka tämä lakimuutos sitten käytännössä vaikuttaa
toimivuuteen. Uskon, että asia varmasti korkeimman oikeuden
kannalta tulee menemään hyvään
suuntaan. Olennaistahan on tietystikin, että meillä pyritään
juttujen käsittelyaikoja lyhentämään,
ja tämä on erittäin tärkeää koko
suomalaisessa lainsäädännössä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnan lisäys hallituksen
esitykseen minun mielestäni on järkevä,
ja korostan myöskin sitä lausuntoa, jonka perustuslakivaliokunta
on tämän hallituksen esityksen johdosta antanut.
Tarkoitusperä varmasti on hyvä, nopeuttaa juttujen
käsittelyä.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni silloin, kun lähdetään
pureutumaan siihen ongelmaan, mistä Suomea on huomautettu
nämä mainitut 40 kertaa, kun oikeudenkäynti
pitkittyy, niin niitä asioita pitäisi viedä tasavertaisesti
eteenpäin eli esitutkinnan, syyttäjän
ja tuomioistuimen osalta. Tällä hetkellä talousrikospuolelle
poliisille on saatu jonkin verran lisäystä, mutta
tällä hetkellä todellinen tulppa on syyttäjäpuolella.
Siellä on liian vähän henkilöstöä,
ja nyt se tavallaan jää sinne makaamaan. Tasavertaisesti
pitäisi lisätä resursseja jokaiseen niin
tutkinnan, syyttäjäpuolen kuin tuomioistuimenkin
osalta.
Arvoisa puhemies! Lopuksi, kun täällä on
viitattu oikeusministerin kannanottoon nimenomaan siitä,
että voitaisiin jopa rahalla sovittaa, minun mielestäni
se ei sovi suomalaiseen yhteiskuntaan lainkaan. Huomauttaisin myös
siitä lieventämiskysymyksestä, jota hänen
taholtaan on tuotu esiin. Meillähän on jo nykyisin
rikoslain 6 luvussa määräykset siitä,
millä tavoin oikeusistuin voi rangaistusta mitattaessa
lieventää sitten siitä taulukosta.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Pohdimme valiokunnassa paljolti tätä seurantakysymystä ja
pohdittiin, että aika usein me laitamme näihin
mietintöihin tämän seuranta-asian. Usein
se liittyy siihen, että meillä on ehkä pieni
epävarmuus siitä, että siellä ne
negatiiviset havainnot ehkä realisoituvatkin ja ne tulevat
suuremmiksi haitoiksi kuin ne saavutettavat edut ovat. Mielestäni,
vaikka me emme sitä mietinnössä sanoisikaan,
että seurantaa pitää tehdä,
on hyvä, että joka kerta, kun uusi laki tehdään,
seurataan sen toteutumista, koska jos näin ei tehdä, niin
emme pysty myöskään sitten korjaamaan lainsäädäntöä.
En usko meihin täydellisenä päätöksentekijänä,
vaan aina sinne tulee sitä sellaistakin lainsäädäntöä,
joka vaatii sitten muutaman vuoden kuluttua ehkä joitakin
korjaavia toimenpiteitä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vistbacka otti esille tässä samassa
yhteydessä tämän syyttäjien
aseman ja määrän. Minun mielestäni
tällä hetkellä esimerkiksi meidän
kuntajaoksessa on valtiovarainvaliokunnassa jo kuultu syyttäjien
edustajia, ja se on nimenomaan niin kuin ed. Vistbacka kertoi, että patti
on tällä hetkellä nimenomaan syyttäjäpuolella
kaikkein pahin. Se on vielä pahempi kuin oikeuksien puolella.
Se johtuu tietenkin myöskin siitä positiivisesta
seikasta, että kun poliisien määrä on
nyt sitten kasvanut ja saatettu kasvuun viimeisen kahden vuoden
aikana, niin juttuja tulee tällä hetkellä syyttäjille
entistä enemmän. Mutta ne ovat tietenkin vaativia,
monimutkaisia talousrikos-, huumausaine- ja muita juttuja ja viivästyvät
sinne syyttäjän pöydälle. Minä toivon
kyllä hartaasti, että eduskunnan valtiovarainvaliokunta
nyt tätä budjettia käsitellessään
ottaa tämän seikan huomioon, koska me kaikki olemme
tässä salissa varmaan samaa mieltä, että tilanne
on tällä hetkellä tämä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajien Petri Salo ja Vistbacka ajatuksiin
yhdyn myöskin, että meillä tulee osoittaa
riittävästi henkilöstöä syyttäjien
tehtävään, jotta oikeusprosessit voidaan
hoitaa tarkoituksenmukaisella tavalla ajan suhteen mutta tarkoituksenmukaisella tavalla
myös laadullisesti. Tällä hetkellä tilanne on
semmoinen, että tähän tulee voida panostaa. Aivan
kuten täällä ed. Lauslahti toi esille,
vaikka käsiteltävänä oleva hallituksen
esitys on ihan hyvä ja paikallaan, myöskin ne
kokemukset, mitä aika tuo, tulee aina kulloinkin ottaa
riittävästi huomioon.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen ydin
on siis siinä, että on myös tämä koulutuksellinen
näkökulma, ja niin kuin aiemmin sanoin, se varmaan
kehittää sitä tasoa myös muissa
oikeusjärjestelmissä sen jälkeen, kun
sieltä viiden vuoden kokemuksen hankittuaan kyseinen henkilö palaa
sitten muihin oikeushallinnon tehtäviin.
Täällä viitattiin näihin
esityksiin tai ajatuksiin siitä, että rikosta
voisi etukäteen maksamalla sovittaa ja sen käsittelyä nopeuttaa
tai jopa välttää sitä käsittelyä.
Se tuntuu varsin oudolta ajattelulta eikä oikeastaan sovellu
mielestäni suomalaiseen oikeusjärjestelmään.
En tiedä, tämä rahoitusvaje on oikeusjärjestelmässä tällä hetkellä ilmeinen,
syyttäjälaitoksien ja käräjäoikeuksien
tuottavuusohjelmaa viedään eteenpäin
ja keskitetään toimintoja, ja samaan aikaan tuntuu
varsin omituiselta, että ministerin päätöksellä on
lähdetty käsittelemään juttuja,
jotka eivät tänne kuulu. Viittaan tässä tähän
Ruanda-oikeudenkäyntiin, jonka alioikeusmenettelyn läpiviemiseen
ensi vuoden budjettiinkin esitetään jopa 800 000
euron lisäystä. Pitäisi virtaviivaistaa
ja keskittyä olennaiseen eikä hamuta näitä oikeudellisia
tehtäviä tämän maan rajojen
ulkopuolelta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tosiaan meillä oikeudenkäyntien
pitkittyminen on suuri ongelma ja siihen voidaan tarttua joko resursseja
lisäämällä tai toimintoja tehostamalla, rakenteellisilla
uudistuksilla. Tämä hallituksen esitys, joka nyt
on käsittelyssä, on osa näitä rakenteellisia
uudistuksia — sinänsä hyvä,
tehostaa toimintoja.
Jos sitten katsotaan koko ketjua, niin täytyy sanoa,
että esitutkinnassa meillä on ongelmia; ehkä vähän
liian kattavasti jutut tutkitaan, pitäisi keskittyä enemmän
olennaiseen. Sitten syyttäjälaitoksessa on selvää resurssipulaa,
ja kuten ed. Petri Salo sanoi, olisi tärkeätä,
että nyt valtiovarainvaliokunta täällä tänä syksynä ottaisi
kantaa ja pyrkisi jossain määrin lisäämään
näitä syyttäjälaitoksen resursseja
rahaa lisäämällä. Kolmas elementti
on kyllä se, että oikeudenkäynnit pitäisi
entistä enemmän keskittää alioikeuteen,
niin että kun alioikeudessa saadaan päätös,
siihen voidaan luottaa ja valittaminen tapahtuu
vain aivan poikkeuksellisissa tapauksissa perustellusta syystä tai
esimerkiksi ennakkotapauksen aikaansaamiseksi.
Tältä osin täytyy sanoa, että perustuslakivaliokunnan
tarkoitushan on ottaa näihin asioihin kantaa. Olemme pyytäneet
eri tahoilta hallituksen kertomusta varten erilaisia kannanottoja,
ja tosiaan siellä näitten kannanottojen joukossahan
oli sitten oikeusministeri Braxin ehdotus siitä, että tosiaan
rahalla voitaisiin lieventää tai vapautua näistä rangaistuksista.
Täytyy sanoa, että yhdenvertaisuuden kannalta
se ei ole hyvä. Sinänsä, jos maksaa korvaukset,
sitä voidaan varmaan ottaa jossain määrin
lieventävänä tekijänä huomioon, mutta
täytyy sanoa, että se ei missään
tapauksessa rangaistuksesta voi vapauttaa. Mutta olen tyytyväinen,
että ministeri Brax on nyt luopunut tästä omasta
ehdotuksestaan julkisessa keskuste- lussa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
kiinnitetty paljon huomiota resurssiongelmiin, joita on varmasti
poliisin, syyttäjälaitoksen ja tuomioistuinlaitoksen
puolella.
Haluan kuitenkin sanoa, että realismia on lähteä siitä,
että milloinkaan resurssit eivät ole kaikilta
osin riittäviä. Kun me sitten mietimme, mitä rajallisten
resurssien ja myös rajallisten resurssilisäysten
puitteissa voidaan tehdä tämän ongelman
eli oikeudenkäyntien viipymisen ongelman lievittämiseksi,
niin edelleen painotan sitä, että meidän
pitää tarkastella kriittisesti oikeudenkäyntimenettelyjä alioikeudessa
ja hovioikeudessa ja miettiä, miten itse oikeusprosessia
uudistamalla voidaan päästä siihen, että jutut
nopeammin tulevat päätökseen. Siihen
liittyvät valitusoikeuksien rajoittamiset ja muut ratkaisut.
Monet meidän oikeuskulttuuriamme muistuttavat maat
pystyvät käsittelemään omat
juttunsa meitä lyhyemmin ja nopeammin, eikä kai
kukaan tässä salissa ole sitä mieltä,
että nämä oikeuskulttuuriltaan Suomeen
rinnastettavat maat sitten räikeästi esimerkiksi
loukkaavat asianosaisten oikeusturvaa, vaikka jutut pystytään
nopeammin käsittelemään.
Kun keskustelee ihan arjen ihmisten kanssa, esimerkiksi semmoisten
tuttavien kanssa, jotka ovat toimineet lautamiehinä alioikeuksissa,
niin jokainen heistä on hyvin turhautunut tiettyihin menettelyllisiin
ongelmiin ja epäkohtiin, mitä he ovat nähneet
päivittäin työssään
lautamiehinä. Toivoisin, että näihin
asioihin paneuduttaisiin ja uudistuksia tehtäisiin. Ne
voivat olla hyvin teknisiä ja yksinkertaisia ihmisten tavoittamisiin
ja muihin liittyviä asioita, jotka sitten kuitenkin nopeuttaisivat
asioiden käsittelyä.
Kun nyt sekä lakivaliokunta että perustuslakivaliokunta
parhaillaan tässä talossa pohtivat prosessien
nopeuttamista, niin odotan teiltä jämäköitä kannanottoja
ja sitä, että myös näitä arjen ihmisiä kuuntelisitte,
jotta kuulisitte, mitä se todellisuus siellä ruohonjuuritasolla
tänä päivänä on.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Rahalla ei todellakaan voi rangaistuksia kuitata. Sakkorangaistukset
ovat tietysti erikseen.
Herra puhemies! Haluan nostaa tähän keskusteluun
myös tämän brittiläisen mallin,
jossa epäilty osoittaa suurta yhteistyöhalukkuutta
ja tunnustaa oman rikoksensa, kuinka sitten asiaa lähdetään
käsittelemään. Mielestäni se
on tutkimisen arvoinen asia myös Suomessa. Nythän
käy niin, että meillä alioikeudet ja
sitten kaikki nämä eri valitusportaat hyvin helposti
täyttyvät ja työllistyvät hyvinkin
selvissä tapauksissa. Siinä mielessä kyllä,
jos olisi olemassa joku tietyn tyyppinen portaikko, asteikko, jonka
perusteella voidaan todeta, että jos tunnustaa, niin asiaa
arvioidaan sitten hänen kannaltaan kevyemmällä tavalla,
varsinkaan ensikertalaisten tapauksissa en pidä sitä ollenkaan
huonona asiana. Tämä kannattaa kyllä tutkia
Suomessa ja katsoa, löytyisikö tästä myös
vastausta siihen, että meillä tämä turha
oikeudenkäyntipyöritys pystyisi vähenemään.
Olen samaa mieltä perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
Sasin kanssa siitä, että resurssien panostuksen
paikka on täällä alioikeuksissa. Siellä pitää saada
asiantuntevuutta ja siellä pitää olla
sitä päätöksentekokykyä.
Nythän käytännössä käy
sitten niin, että kun valitusporras kulkee eteenpäin,
niin päätöksiä tehdään
hyvin usein paljon pienemmän tiedon varassa, ja siinä mielessä voi
kysyä, mikä on se oikea porras loppujen lopuksi,
missä se oikea päätös sitten
tulee.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Rahalla ei tietenkään voi
päätöksiä ostaa, mutta raha
kyllä ratkaisee, kuka oikeuteen voi mennä ja kuka
ei. On sanottu, ja tämä sanonta pitää paikkansa,
että Suomessa voivat oikeutta käydä ja
hakea vain ökyrikkaat ja rutiköyhät.
Me tavalliset pulliaiset emme uskalla. Jos vaikka tuntisimmekin,
että meitä on loukattu, me emme uskalla kyllä käydä oikeutta
sen takia, että oikeudenkäynnit ovat pitkiä.
Toinen asia on, että jokainen, niin syyttäjä kuin
puolustajan puolikin, vie asiat loppuun saakka. Ei riitä käräjäoikeuden
päätös, vaan pitää mennä hovioikeuteen
ja sitä kautta, jos vielä olisi ennakkoratkaisu,
niin korkeimpaan oikeuteen. Jos sekään ei riitä eikä auta,
niin sitten mennään Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.
Mutta oikeusministerin olisi toivonut tänä kautena,
jonka hän on ollut oikeusministerinä, uudistavan
oikeusjärjestelmää niin, että nimenomaan
tähän pulmaan olisi saatu jonkinlainen ratkaisu,
etteivät ihmiset olisi Suomessa oikeudenkäynnin
suhteen eriarvoisessa asemassa.
Rahaa kyllä näyttää oikeusministeriöllä olevan.
Sitä ei tietenkään riitä vankiloitten
ylläpitoon. Vankien määrää pitää yrittää supistaa
ja vankiloita lakkauttaa. Mutta sen sijaan lähes 2 miljoonaa
euroa pannaan Ruanda-oikeudenkäyntiin. Minusta tämä on
vastuutonta. Suomi on ainut maa, jossa tämän tyyppisiä oikeudenkäyntejä käydään.
Puolustus vielä vaatii monen puolustuksen asiantuntijan,
todistajan, kuulemista eri maissa. Onko meillä rahaa tämmöiseen,
ja onko meillä syytä laittaa rahaa tämmöiseen?
Minusta oikeusministeri on tässä asiassa todella
toiminut vastuuttomasti.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelussa on kiinnitetty aivan oikeisiin
asioihin huomiota muun ohessa. Kun tämmöisen prosessin
perustavoitteeksi on aikoinaan asetettu nopeus, varmuus ja halpuus,
niin meillä 1990-luvun alun prosessiuudistuksesta lähtien
on keskitytty liikaa siihen varmuuteen ja hyvät periaatteet
nopeudesta, oikeisiin asioihin keskittymisestä ja siitä,
että sen oikeuden saamisen pitäisi olla myös
kohtuuhintaista kansalaisille, ovat unohtuneet liiaksi. Kysymys
on ennen kaikkea johtamisen puutteista. Oikeuslaitoksen johtamisessa,
siinä, miten ohjataan työpanosta, miten seurataan henkilöitä eri
portaissa, on kysymys sitten syyttäjistä, tuomareista
tai muistakin, miten tehokkaasti he tekevät töitään,
ja toisaalta on kyse sitten prosessin johtamisesta, miten kohdennetaan se
oikeudenkäynti oikeisiin asioihin, rajataan turhat rönsyt
pois ja ohjataan myös asianosaisia niin, ettei ole asianajajavetoista
se oikeudenkäynti, niin kuin nyt liiaksi on.
Tämän kaltaisia tarkistusprojektejahan koitettiin
käynnistää tässä useitakin
tämän vuosikymmenen alkupuolella, mutta valitettavasti
aika totaalista vastarintaa ovat kokeneet monetkin hankkeet. Oikeuslaitoksen
puolelta on todettu, että se olisi puuttumista riippumattomuuteen,
jos kansalaiset odottavat ja hallinto odottaa, että tehostetaan
toimintoja. Tässä ajattelussa tarvitaan muutos
varmaan molemmin puolin pöytää. Tarvitaan
näitä lisäresursseja "kapeikkoihin",
erityisesti syyttäjäpuolelle, jotta saadaan tehokkaammin
juttuja hoidettua. Tarvitaan isompaa yhteistoimintaa, että syyttäjät
ovat mukana rajaamassa oikeudenkäyntejä ja myöskin
ohjaamassa poliisitutkintaa, että keskitytään
niihin olennaisiin asioihin eikä anneta juttujen rönsyillä.
Tällä lailla myös sitä oikeudenkäyntien
kestoa pystytään olennaisesti vähentämään.
Sitten tarvitaan täällä tuomioistuinlaitoksessa
muutakin kuin vain käräjäoikeuksien koon
kasvattamista. Se saattaa jopa heikentää tehokkuutta.
Meillä oikeastaan on isoissa käräjäoikeuksissa
isompia tehokkuusongelmia kuin pienissä, jotka usein ovat
järkevämmin johdettuja kuin isot tuomioistuimet.
Tässä on iso työmaa edessä niin
oikeusministeriöllä kuin varmasti lakivaliokunnalla,
joka ensisijaisesti tätä puolta seuraa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen myötä jäin
pohtimaan meidän valtion virkajärjestelmää ja
sen jäykkyyttä. Periaatteessahan tässä on
kysymys näennäisestä määräaikaisuudesta.
Meillä käräjäoikeuden vakinaisessa
virassa oleva tuomari hakee korkeimman oikeuden esittelijäneuvoksen
määräaikaista työsuhdetta. Tämä kuulostaa
vähän erikoiselle, ja tässä on
ehkä se meidän ajattelumallimme ongelma, että me
ajattelemme, että nämä virat on sidottu
siihen tiettyyn tuomioistuinyksikköön, tiettyyn
paikkakuntaan, tiettyyn toimeen, kun mielestäni ehkä tuomioistuinjärjestelmän
ja yleensä meidän oikeusministeriön alankin
kannalta olisi järkevää, että me
saisimme ihmiset liikkumaan mahdollisimman paljon meidän
oikeusministeriön sisällä ja saisimme
myös tietenkin ulkoapäin sitä liikkuvuutta
oikeusministeriöön päin.
Tämä tietenkin herättää kysymyksen,
mikä sen ratkaisumallin tässä pitäisi
olla. Tietenkin olisi hyvä selvittää,
mitä tarkoittaisi, jos meidän virat olisikin sidottu
oikeusministeriöön yleisellä tasolla,
minkä kautta voitaisiin tehdä kuten Puolustusvoimissa:
jokainen käy läpi tämmöisen urasuunnitelman,
ja välillä ollaan käräjäoikeudessa
tuomarina ja välillä ollaan korkeimmassa oikeudessa
esittelijäneuvoksena, mahdollisesti mennään
hovioikeuteen ja sitten jonain päivänä ollaan
korkeimman oikeuden korkeimmalla presidentin pallilla. Mikä on
se tapa, jolla me saisimme tämmöistä joustavaa
urakiertoa meidän ministeriön sisällä?
Tässä lienee myös muiden ministeriöiden
puolella paikka pohtia, onko tämä meidän
virkajärjestelmämme itse asiassa aivan liian jäykkä nykypäivää ajatellen.
Ensimmäinen varapuhemies:
Me käsittelemme siis lain yhtä pykälää,
jossa tämä kolmasosan kysymys on framilla. Toivon,
että voisimme lähemmäksi tulla tätä nimenomaista
asiaa. Tietysti yleinen oikeuspoliittinen keskustelu on aina mahdollista,
mutta tästä on siis kysymys.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yritän puhua myöskin
korkeimmasta oikeudesta tässä puheenvuorossani.
Ihan tuore esimerkki on Pohjanmaalta Vaasan hovioikeuden päätös,
joka on annettu noin kahdeksan kuukautta sitten. Edelleen kahdeksan kuukautta
hovioikeuden päätöksen jälkeen
korkein oikeus miettii sitä, ottaako se tämän
jutun käsiteltäväkseen ennakkopäätöksen
luonteisena.
Siis täällä on paljon puhuttu tämän
prosessin aikana niistä pitkittyneistä prosesseista,
oikeusprosesseista, mutta kun pelkkä valitusluvan hakeminenkin
kestää tällä erää nyt
jo kahdeksan kuukautta, niin on aivan perusteltua silloin, että tarvitaan
tietenkin työvoimaa lisää käsittelemään,
koska joku kolme kuukautta olisi minun mielestäni kohtuullinen
aika ratkaista se, otetaanko tämä juttu käsiteltäväksi
vai ei, mikä tehdään siinä ensi
vaiheessa.
Ed. Zyskowicz ansiokkaasti jo otti esille tämän
oikeusprosessin. Minä kysyn kyllä esimerkiksi
kollegoilta esimerkinomaisesti, että kun Suomessa on noin
20 000 rattijuopumustapausta vuosittain, joista pääsääntöisesti
90 prosenttia on selviä ja tekijä myöntää teon
... (Ed. Erkki Virtanen: Eivät ne nyt selviä ole,
jos ne ovat rattijuopumuksia!) — Ne ovat selviä siltä osin,
että niissä ei ole tällaista oikeudellista
pohdintaa, vaikka tekijä ei ole tietenkään
selvä. — Mutta vaaditaanko tällaisia
tapauksia, sakkoa, enintään vuosi vankeutta -juttuja,
käsiteltäväksi oikeusprosessiin syyttäjän
ja tuomioistuimen kautta? Eikö voitaisi menetellä niin,
että poliisi kirjoittaisi 30 päiväsakkoa
ja poliisipäällikkö päättäisi
kortin peruuttamisajasta ja juttu olisi sillä selvä?
Näin saataisiin 20 000 ihan sellaista selvää massajuttua
pois meidän prosesseistamme ja oikeusturva ei minun ymmärtääkseni
kärsisi tunnustetussa teossa mitenkään.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Se, mikä tässä on
tämä suuri periaatteellinen muutos, on tietysti
se, että näihin korkeimman oikeuden esittelijän
paikoille tulee määräaikaisia ihmisiä talon
ulkopuolelta. Perinteisesti on aina katsottu, että ihmisen
pitää vihkiytyä tähän
tuomarinuraan ja pysyä siinä ja edetä siinä ja
tällä tavalla pysyä puolueettomana. Tässä on
tietysti se riski, että sinne tulee ihmisiä, joilla
on sidoksia vähän sinne tänne ja jotka
ehkä vaarantavatkin oikeusturvaa, mutta tämä on
otettu minusta molemmissa valiokunnissa huomioon ja pohdittu sitä.
Ja ehkä tässä juuri käy niin,
että nämä uudet ihmiset uudella taustalla
panevat vähän sen seisovan veden liikkeelle ja
edistävät korkeimman oikeuden työtapojen
muuttumista, koska ne ovat hyvin vanhentuneita.
Puhemies varoitti, että tässä ei
pitäisi mennä asian ulkopuolelle. Jos minä sen
verran voin mennä, että minä vaan sanon,
että tämä ed. Salon arvio syyttäjien
tilanteesta on oikea, että meillä tällä hetkellä monet
jutut hidastuvat nimenomaan sen vuoksi, että ei ole riittävästi
syyttäjiä eikä riittävän
päteviä syyttäjiä, ja jutut
seisovat sen vuoksi.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta totesi tämän
lain säätämisen yhteydessä,
että pidetään tärkeänä sitä,
että oikeusministeriö tarkoin seuraa tämän
13 §:n mukaisen sääntelyn soveltamista,
ja näin on aiemminkin edellytetty. Tämä viittaa
juuri siihen johtamiseen, johon ed. Koskinen täällä viittasi,
eli oikeuslaitoksen johtamisen kaikilla tasoilla pitää olla
tehokkaampaa ja parempaa kuin se on tällä hetkellä.
Korkein oikeus on tietysti erityinen oikeusaste, koska korkeimman
oikeuden päätökset muodostuvat ennakkotapauksiksi
ja ohjaavat oikeuskäytäntöä.
Hiukan vielä sivuan tuota aikaisempaa keskustelua siitä,
miten nopeutetaan tätä oikeuskäsittelyä koko
prosessissa. Lakivaliokunnassa on keskusteltu ja on ollut esillä haasteiden
toimittaminen puhelimitse ja viimeisimpänä tämä aloite siitä,
että alioikeuskäsittelyjä videoitaisiin
ja sitä näyttöä voitaisiin käyttää sitten
ylemmissä oikeusasteissa näyttönä.
Eli koko ajan tässä prosessien nopeuttamisessa
kyllä edetään.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten ed. Lauslahti äsken totesi, useiden
lakien muutosten jälkiseuranta ilman erityistä vaatimustakin
olisi hyvin tärkeää. Mielestäni
jo hallituksen esitysten tekovaiheessa pitäisi laatia nykyistä paljon
enemmän erilaisiin lukuihin perustuvia arvioita muutosten
kokonaisvaikutuksista. Mikäli alkuperäiset ennusteet eivät
toteudu kuten on ajateltu, voitaisiin myös paljon helpommin
päätellä, missä asioissa mentiin
pahiten metsään. Myös asiantilan korjausliike
voisi tapahtua helpommin, jos osattaisiin ikään
kuin oikeasta kohdasta ryhtyä paikkaamaan tilkkutäkkiä.
Sitten vielä ed. Ukkolan puheenvuoroon haluaisin sen
verran todeta, että hän puhui täyttä asiaa
tästä Ruandan oikeudenkäynnistä.
Valitettavasti viimeisimmät arviot niistä kustannusvaikutuksista
ovat jo 3 miljoonaa euroa. Meidän täytyy ottaa
huomioon, että Porvoon käräjäoikeus lähtee
vielä toistamiseen Afrikkaan kuulemaan todistajia, ja sitten,
kun asia on hovioikeusvaiheessa, niin hovioikeus on myös
velvollinen kuulemaan samat todistajat siellä Afrikassa,
niin että hyvä jos tämä 3 miljoonaa
euroa riittää asian käsittelyyn. Tämä oli
erittäin kallis päätös meidän oikeusministeriltämme.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Ihan vielä tähän
loppuun, kun arveltiin sitä, onko tämä määräaikaisuus
nyt sitten esittelijäneuvosten tapauksessa sellainen asia,
että se voi jollakin lailla heikentää riippumattomuutta.
Näinhän ei pidä olla. Kaiken kaikkiaan
riippumatta siitä, onko vaikkapa alioikeudessa lautamiehenä,
pitää pystyä toimimaan niin, että on
riippumaton. Ja nyt tämä lakipykälä käytännössä mahdollistaa
kyllä sitten myös sen, että esittelijäneuvosten
virkaan saadaan myös uutta asiantuntemusta. Valiokunta
on maininnut muun muassa nämä perehtyneen yliopistotutkijan
ja asianajajan. Tässä mielessä erityyppisiin
tarpeisiin tarvitaan myös erityyppistä asiantuntemusta,
mutta missään tapauksessa se ei voi sitten millään
lailla vaikuttaa näiden henkilöiden toimintaan
tai riippumattomuuteen.
Yleiskeskustelu päättyi.