5) Hallituksen esitys laeiksi sairausvakuutuslain 8 ja 12 luvun
sekä opintotukilain 6 §:n muuttamisesta
jatkui
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lain tavoite siitä, että opiskelijan
sairastuessa hän voi jäädä sairauslomalle
nykyistä helpommin ja saa sairauspäivärahaa,
on erittäin kannatettava esitys. Myönteistä on
myös se, että opintotuen ja sairauspäivärahan
välille ei tule katkosta, kuten nykyisin, vaan Kela katkaisee opintotuen
sairauspäivärahan myöntöpäätöksen yhteydessä.
Tuolloin opiskelija välttyy myös opintotuen takaisinperinnältä eikä hän
kuluta opiskeluun tarkoitettuja opintotukikuukausia.
Käytännössä ongelmaksi tulevatkin
opiskelijoiden sairauspäivärahan myöntämisen
perusteet ja määritteet. Opiskelijoiden sairauspäivärahan laskennan
perusteena ovat joko opintoraha tai työtulot. Sairauspäivärahalle
siirtyessä opiskelijat eivät saa asumislisää eivätkä opintolainaa. Kun
opiskelija jää sairauspäivärahalle,
hänen on haettava yleistä asumistukea. Sairauspäivärahan päättymisen
jälkeen opiskelijat hakevat jälleen opiskelijoiden
asumislisää. Tämä voi tarkoittaa myös
toimeentulotuen hakemista perustoimeentuloon ja asumiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että opiskelijan heikko perustoimeentulo sairauden
aikana edellyttää toimeentulotuen hakemista. Tämä ei
voi olla lain tavoite. Tämän lisäksi
laki tuo lisää tarpeetonta hallinnollista byrokratiaa,
jota ei välttämättä sairastaessa
jaksa hakea. Ongelmaksi voi tulla, että lain sinänsä hyvä tavoite
ei toteudu heikkenevän toimeentulon ja lisääntyvän
byrokratian takia.
Opiskelijoiden opintotukijärjestelmä on myös osa
koulutuspolitiikkaa. Opiskelijoiden toimeentulo on tarkoin määritelty,
mikä se voi olla. Opiskelijoiden toimeentulo koostuu opintotuesta
eli opintorahasta, asumislisästä, opintolainasta,
ja heillä voi olla myös työtuloja, jotka
on tarkoin kytketty opintorahan suuruuteen. Tämän
lisäksi opintojen eteneminen on sidottu opintotuen saamisen
ehdoksi, eli opiskelijan on saatava riittävä määrä opintopisteitä,
jotta hän saa opintotuen.
Opiskelijat eivät käytännössä useinkaan
selviä pelkällä opintotuella, minkä takia
he käyvät myös työssä.
Tällä hetkellä muun muassa korkeakouluopiskelijoista
noin 70 prosenttia käy töissä lukukauden
aikana, opiskelun loppuvaiheessa jopa 90 prosenttia. Helsingin yliopiston toimeentulotutkimuksen
mukaan opiskelijoiden mediaanitulo naisilla oli 500 euroa kuukaudessa ja
miehillä 600 euroa. Tulot eivät ole siten kovinkaan
korkeita.
Opintotukijärjestelmän kehittämisen
tavoitteena on oltava, että opintotuki olisi sen tasoinen,
että opiskelijoilla olisi aito mahdollisuus opiskella eikä elämän
perusmenojen maksamista varten tarvitsisi käydä töissä.
770 euron opintotuella ei makseta vuokraa, ruokaa, vaatetusta, opiskeluvälineitä,
harrastuksia jne. Tästä syystä on ymmärrettävää,
että opiskelijoiden on käytävä töissä jonkin
verran. Heitä ei saisi tästä rangaista.
Työssäkäynti voi tukea myös
opiskelua ja sen etenemistä, sen ei tarvitse olla opiskelun
este. Riittävä toimeentulo ja työssäkäynti
sopivassa suhteessa voivat vaikuttaa myönteisesti myös opiskelijoiden
hyvinvointiin, motivaatioon ja jaksamiseen.
Nyt esillä olevassa lainsäädäntöesityksessä sairauspäivärahan
määräytymisen perusteena ovat ainoastaan
työtulot tai opintoraha, vaikka opiskelijan säännölliset
tulot muodostuvat useista eri osista. Lakiesitys ei huomioi opiskelijoiden
todellista toimeentuloa ennen sairastumista. Tämän
seurauksena sairauspäivärahalle siirryttäessä opiskelijan
tulot putoavat merkittävästi mutta elämään
liittyvät kulut eivät kuitenkaan putoa. Aivan
kuten Sylin lausunnossa todetaan, tämän vuoksi
harva opiskelija uskaltaa siirtyä sairauspäivärahan
varaan, vaan nostaa opintotukea, ilman että opintopisteet
karttuvat. Pahimmillaan tämä voi vaikeuttaa sairauden
paranemista ja opintojen suorittamista loppuun.
Näistä edellä mainituista syistä näemme,
että jotta lain perimmäinen tavoite toteutuu ja
jotta opiskelijoilla olisi todellinen mahdollisuus siirtyä sairauspäivärahalle,
sairauspäivärahan määräytymisen
perusteena on oltava opintoraha ja työtulot.
Lakiesityksen mukaan opiskelija saa ensimmäisen 55
sairauspäivän ajan sairauspäivärahaa opintorahan
25 päivän verran. Tämä on noin puolet
vähimmäissairauspäivärahatasosta,
joka tällä hetkellä on noin 551 euroa
kuukaudessa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on mietinnössään
25/2004 tukenut perustuslakivaliokunnan kantaa siitä,
että sairauspäivärahan 55 päivän omavastuuaikaa
on asteittain lyhennettävä. Mietinnössä lukee:
"Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että omavastuuajan
lyhentämiseen tulee jatkossa pyrkiä." Näkemyksemme
mukaan lainsäädäntöä on
jatkossa kehitettävä todellakin tähän
suuntaan, aivan kuten olimme tätä mieltä myös
vuonna 2004.
Näkemyksemme siitä, että opiskelijoiden
sairauspäivärahan määräytymisen
perusteena on oltava sekä opintoraha että työtulo
eikä vain opintoraha tai työtulo, eivät
ole ristiriidassa sen kanssa, että sairauspäivärahan
omavastuuaika lyhenee. Se on linjassa myös eduskunnan tahdon kanssa.
Tavoitteena pitää olla, että ensisijaisia etuuksia
parannetaan, perustoimeentulo turvataan ja toimeentulotukiriippuvuutta
vähennetään.
Tulemme esittämään asian toisessa
käsittelyssä lausuman, jonka sisältö on,
että opiskelijoiden sairauspäivärahan
määräytymisen perusteena jatkovalmisteluissa
tulee olla sekä opintoraha että työtulo
eikä vain opintoraha tai työtulo.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä varmasti tämän
omavastuuajan lyhentäminen on perusteltua, mutta mistähän
oppositio ottaa tämän 11 miljoonaa euroa tähän
tarkoitukseen?
Sitten minä kysyisin vielä ed. Anneli Kiljuselta,
tarkoititteko todella sitä, että opiskelijan ei
pitäisi ollenkaan käydä töissä,
ennen kuin hän on valmistunut. Vähän
sen tyyppistä puhuitte.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri toisinpäin, arvoisa ed. Asko-Seljavaara.
Nimenomaan tuen sitä ajatusta, että on hyvä,
että opiskelijat käyvät myös
työelämässä, mutta sopivassa
suhteessa. Sen pitää perustua siihen, että se
tukee opintoja, opintojen suorittamista, mutta se ei saa olla perustoimeentulon
edellytys siinä määrin kuin se tänä päivänä on,
että opiskelijat saavat oman perustoimeentulonsa, joka
heidän täytyy saada, jotta he selviytyisivät
elämän normaaleista menoista.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ajattelin puhua paikaltani, mutta kuultuani
ed. Asko-Seljavaaran vastauspuheenvuoron tulin varmuuden vuoksi
tänne puhujakorokkeelle.
Minusta tämän lakiesityksen sisältö,
käsittely ja siitä laadittu mietintökin
osoittavat, että suomalaisessa opintotukijärjestelmässä on
edelleen parantamisen varaa. Voisi sanoa, että jos opintotukijärjestelmä olisi
sekä riittävä, tehokas että kannustava,
niin tätä lakiesitystä ei täällä tarvitsisi
käsitellä ollenkaan. Yksi esimerkki siitä,
että jotain parannettavaa siinä järjestelmässä edelleen
on, vaikka ei nyt puhuttaisi määrällisestä parantamisesta
eli etuuksien tasojen nostamisesta vaan näistä kuuluisista
rakenteista, on tämä edustajien Asko-Seljavaara
ja Anneli Kiljunen keskustelu tästä työn
ja opintotuen ja opiskelun suhteesta. Tästä koko
keskustelusta koko ajan käy ilmi, että todellakin
se ajattelu, että työ on ikään kuin
osa opintojen rahoitusta, on huolestuttavan yleinen. (Ed. Asko-Seljavaara:
Näinhän se onkin!)
Toisaalta ollaan sitä mieltä, että opintoaikoja kansantalouden
kestävyysvajeen torjumiseksi pitäisi lyhentää,
että opiskelijat valmistuisivat nopeammin, mutta samanaikaisesti
ikään kuin ylläpidetään
sellaista näkemystä, että opiskelijoitten pitää mennä töihin,
että he tulisivat toimeen. Siihen liittyy tietenkin se
mielenkiintoinen näkemys, että kun tätä työtä nyt
ei ole kuitenkaan lainsäädännössä määritelty
osaksi opintotukea, sen sijaan opintolaina kylläkin on,
niin jos kysyy nykyisiltä opiskelijoilta, kumpi on todellinen
vaihtoehto, niin sehän on työ eikä suinkaan
opintolaina.
Olen joskus tehnyt graduni koulutusinvestointien yhteiskunnallisista
ja yksityisistä tuottavuusvaikutuksista ja voinut siinä todeta,
kuten nyt ylipäätään on aika
monissa tutkimuksissa todettu, että investointi inhimilliseen
pääomaan ja koulutukseen on todella tuottavaa
sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta.
Mitä paremmin olet koulutettu, sitä parempaa palkkaa
ansaitset, vaikka sitä opiskelijat eivät välttämättä usko
ja ne korkeasti koulutetut työnhakijat, jotka eivät
heti saa työtä, suhtautuvat siihen ehkä skeptisesti, niin
kyllä tässä viimeisten vuosikymmenien
aikana kuitenkin niin on käynyt. Todennäköisesti täälläkin
jokainen voi omalta osaltaan tunnustaa, että näin
on tilanne.
Mutta kun opintoihin liittyy erilaisia vaihtoehtoisia rahoitusvaihtoehtoja,
sitten ollaan siinä tilanteessa, että kun opiskelijan
sosiaaliturva puolestaan on järjestetty miten on järjestetty,
ollaan sellaisissa ongelmissa, joita nyt ollaan parantamassa ja
korjaamassa. Se on tietysti hyvä, että korjataan,
mutta kyllähän tähän korjaamiseen liittyvät
ne ongelmat, jotka täällä on nostettu esiin,
eli tämä 55 päivän ongelma.
Kyllä sen 11 miljoonan, ed. Asko-Seljavaara, kaikkein
köyhimpien ihmisten perustoimeentulon parantamiseksi pitää löytyä jostakin.
Jos ei sellaista vastuuntuntoa löydy ja edes niitä rahoja löydy
tästä salista ja tästä maasta,
niin kyllä heikosti ovat asiat. Kun miljardi löytyi
kansaneläkemaksun poistamiseen tuosta vaan ilman sen suurempaa
keskustelua, mitä nyt täällä vähän
on urputettu, ja kun nyt kyseessä on siis sadasosa siitä,
niin kyllä väite rahojen löytymättömyydestä on
aika kevyttä puhetta.
Sen vuoksi tämän periaatteellisesti erittäin merkittävän,
kuten täällä perjantain keskustelussa
kävi ilmi, 55 päivän poiston laajan yksimielisyyden
toivoisi etenevän nyt myöskin seuraaviin hallitusneuvotteluihin,
oli siellä nyt kuka tahansa. Kuulin, kun ed. Kiljunen sanoi,
että sosialidemokraatit vuonna 2004 olivat sillä kannalla,
ja ed. Rehula on sanonut, että Suomen keskusta on ollut
aina sillä kannalla. Kokoomuksesta en tiedä, mutta
ei siihen nyt kokoomusta tarvita, jos kaksi kolmesta suurimmasta
puolueesta on sillä kannalla, kun vasemmistoliittokin sillä kannalla on
aina ollut.
Arvoisa puhemies! Asumistuen osalta totean vielä, että myöskin
asumistukijärjestelmä pitäisi saattaa
johonkin tolkkuun. Asumistuki on suurin kannustinloukkuja aiheuttava
etuus. Se on sitä juuri siksi, että vaikka yhteistä tahtoa
ja tietoakin siitä, mitä pitäisi tehdä,
on olemassa, niin erilaisista poliittisista intohimoista johtuen
tai sitten yleisestä haluttomuudesta, kyvyttömyydestä johtuen
sitä ei ole saatu hoidettua. Hoidetaan se nyt ainakin opiskelijoitten
osalta kuntoon ja hoidetaan nyt tämä muutenkin
kuntoon.
Olen allekirjoittanut ed. Päivi Räsäsen
vastalauseen, jossa esitetään lausumaa tämän
55 päivän asian kuntoon saattamiseksi. Sitä sitten
tulen lämpimästi kannattamaankin, kun aikanaan
toinen käsittely koittaa.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole mitään tätä esitystä vastaan,
mutta minä kyllä ed. Erkki Virtaselta kysyn, onko
todella niin, että kaikki opiskelijat ovat teidän
mielestänne kaikkein köyhimpiä tässä yhteiskunnassa.
Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Kaikki opiskelijat vaan käyttävät sen yhteiskunnan
antaman tuen, minkä yhteiskunta on luvannut kaikille opiskelijoille
antaa siitä huolimatta, olipa isä tai äiti
miten rikas tahansa, asuupa lapsi, opiskelija, omassa tai vanhempiensa
asunnossa tai ei.
Pappa betalar -yhteiskunta on jossakin vaiheessa tullut
tähän Suomen tasavaltaan. Varmasti jatkossa joudutaan
puimaan sitä, miten tämä yhteiskunta
voi ja ketä sen pitää tukea. Kun tulee leikkausten
aika, niin varmasti joudutaan priorisoimaan, ovatko kaikki opiskelijat
todellakin niin köyhiä, että kaikilla
on samat edut. Kaikki eivät ole (Puhemies: Minuutti!) todellakaan,
eivät kaikki ole köyhiä.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtanen ei ole ollut sitä mieltä,
että kaikki opiskelijat ovat niin köyhiä,
eikä ed. Erkki Virtanen ole niin sanonutkaan, vaikka ed.
Tuulikki Ukkola on niin kenties kuullutkin. Sille minä en
voi mitään.
Mutta olennaista on kuitenkin nyt, kun ed. Ukkola puuttui universaalisuuteen,
vaikka kannatan lämpimästi sitä, että köyhistä tässä maassa
pitää pitää huolta, että meillä on
nyt kuitenkin yhteiskunnan varallisuus sellainen, että me
pystymme yhteisesti pitämään huolta siitä,
että suunnilleen kaikilla opiskelijoilla on mahdollisuudet saada
pappa betalar -kyvystä huolimatta opintotukea
omiin opintoihinsa. Minä luulen, että aika moni
opiskelija Suomessa opiskelee ilman, että pappa sitä on
maksanut. Ainakaan minä en ole vanhemmiltani, joilla nyt
ei siihen olisi ollut varaakaan, saanut penniäkään
tukea. (Puhemies: Minuutti, se täyttyy nyt!) Rahoitin opintoni
itse.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ukkolalle: Todellakin yhteiskunnassa
on eri tulotasoisia ihmisiä varmaan kaikissa ikäluokissa.
Mutta tosiasia on, kun me puhumme opiskelijoista, jotka saavat opintotukea,
että siinä yhteydessä opintotuki määrittää jo
tarkoin, mitenkä paljon opiskelija voi ansaita. Opintojen
eteneminen on sidottu myös opintotuen määrään,
joten tätä kautta myös, voisiko sanoa,
kontrolloidaan opiskelijoitten todellista työtuloa. Mutta
eri asia on sitten niitten opiskelijoitten osalta, jotka esimerkiksi pelkästään
työtulojen tai vanhempiensa tulojen avulla kouluttavat
itseään.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Rakkaat kollegat! Saatte vaikka nauraa, mutta minun
lapsenomaisessa sielussani elää vielä toive,
että minä joskus, toivottavasti ehkä jatkuvalla
poliittisella urallani, näen sellaisen lakiesityksen, jossa
korjataan tiedossa oleva kokonaisuus kokonaan kuntoon eikä niitä kuuluisia
pieniä palasia, niin kuin me täällä tänä päivänä tahdomme tehdä.
Haluaisin kiinnittää huomiota perustuslain 19 §:n
2 momenttiin, jonka mukaan jokaiselle kansalaiselle taataan oikeus
perustoimeentuloturvaan muun muassa sairauden aikana. Säännös edellyttää,
ettei synny sellaisia väliinputoajaryhmiä, joita
nykyinen omavastuuaika tässä laissa aiheuttaa.
Minä kysyn teiltä: Onko tässä maassa
köyhällä ihmisoikeuksia? Onko tässä maassa
tasa-arvo, tasavertaisuus, ihmisoikeudet? Onko mahdollisuus ajatella
niin, että kaikkein köyhimmät olisivat
joku kaunis päivä meidän ykkösagendallamme?
Tämäkin 11 miljoonaa on arvovalintakysymys.
Meillä on tänä päivänä tässä salissa
veropohjaa murentava päätös pellon luovutusvoiton väliaikaisesta
verottomuudesta, mikä tarkoittaa 10 miljoonan euron menetystä valtiolle.
Opintososiaalisista eduista sairauden aikana oli arvio Kelalta,
että kustannuslisäys olisi 11 miljoonaa euroa.
Voimme tietysti jokainen pohtia, mikä on milläkin
hetkellä tärkeää ja asianmukaista,
mikä on kustannustehokasta ja järkevää.
Onko se järkevää, että me säädämme
lainsäädäntöä, joka
varmistaa sen, että menettely ei edelleenkään
ole inhimillinen sen yksilön kohdalla, jolla varallisuus ei
vanhempien tai lähipiirin osalta ole sellainen, että pystyisivät
opiskelijaa vaikeina hetkinä tukemaan? Onko vaikea järjestää asioita
niin, että toimeentulo tulisi yhdeltä luukulta
monella luukulla niputtamisen sijasta? Ilmeisesti se on äärimmäisen
vaikeaa tässä sivistysvaltioksi, hyvinvointivaltioksi
kehutussa Suomessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun nyt käsittelemme tätä sairausvakuutuslain
8 ja 12 luvun sekä opintotukilain 6 §:n
muuttamista, niin esimerkiksi ed. Anneli Kiljusen puheenvuoroa kuullessa
käy selväksi, että todellakin tämä sosiaaliturva
tässäkin kohdin, mikä liittyy opiskelijoiden
tilanteeseen, on todella monikerroksisen sekava ja ongelmallinen
tämän vuoksi. Aivan niin kuin täällä ed.
Kyllönen totesi, olisi tarve kokonaisuuskin ratkaista nimenomaan
sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla, niin että perusturva
olisi yksinkertainen ja vahva rakenteeltaan. Tällainen
ratkaisu on edelleenkin eduskunnan tekemättömissä töissä.
Puhemies! Tässä on puhuttu opiskelijoiden omavastuuajasta.
Se on yksinkertaisesti sairaan liian pitkä. Ja ketä tässä viime
aikoina on paapottu? Nimenomaan valtion taholta suurituloisia verohelpotuksin
ja erityisesti maataloutta erilaisin helpotuksin ja verovapauksin.
Verovapaa rälssi on syntynyt, aivan niin kuin ed. Kyllönen
nosti tämän päivän agendalta
esimerkin.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lukuisten käytettyjen puheenvuorojen
jälkeen totean aivan aluksi, että käsittelyssä on
asia, jossa on tarkoitus parantaa opiskelijoitten tilannetta niin,
että sairastumistilanteessa, sairauden ollessa päällä,
on mahdollisuus keskeyttää opintotuki. Opintotukiaikalaskuri
lakkaa, mistä seuraa se, että on mahdollisuus
saada sairauspäivärahaa ja jatkaa opiskelua sitten,
kun se tilanteen parannuttua on mahdollista. Näin ollen
tuo opintotuen aika olisi niin hyvin kuin mahdollista käytettävissä opiskeluun
eli siihen opiskelijan varsinaiseen asiaan, varsinaiseen tehtävään.
Arvoisa herra puhemies! Perjantaina, kun tämä keskustelu
alkoi, esitin muutaman väittämän täältä puhujapöntöstä.
On pakko sanoa kuultuani ed. Kiljusen puheenvuoron, että menin
entistä enemmän ymmälleni siitä,
mikä on sosialidemokraattien tahto. Mikä on se
todellinen tahto, mitä he tämän lain
käsittelyn yhteydessä oikein haluavat? Ensinnäkin
tämä muutos sairausvakuutuslakiin ja opintotukilakiin
koskettaa vuositasolla enintään muutamaa sataa
opiskelijaa. Toisekseen tämän kustannusvaikutus
on muutama satatuhatta euroa. Mutta ainakin keskustalaiselle kansanedustajalle
tämä periaate tässä asiassa
on vähintään yhtä tärkeä ellei
tärkeämpi kuin näitten muutaman sadan
opiskelijan elämäntilanteen parantaminen ja heidän
opiskelumahdollisuuksiensa esiin tuominen.
Jokainen laki — täällä ed.
Kyllönen toivoi sitä aikaa, jolloin voitaisiin
sirpaleitten sijaan tehdä kokonaisia ratkaisuja niin, että tulisi
kerralla valmista — jokainen sirpale kuitenkin sisältää periaatteen
tai sen ainakin tulisi sisältää joitakin
periaatteita, joihin nuo päätökset pohjaavat.
Samoin niitten tulisi sisältää jonkun
näköinen suunta, mihin ollaan menossa, ja mielellään
tietysti niin, että — ainakin me, jotka haluamme,
että ihmisten elämäntilannetta voitaisiin
parantaa — se suunta olisi myönteinen.
Kun lukee sosialidemokraattien valiokuntaryhmän jättämän
vastalauseen, kun lukee sosialidemokraattien valiokuntaryhmän
allekirjoittaman vastalauseen, jossa on muittenkin puolueitten edustajia,
ja kun on kuullut ed. Kiljusen tämänpäiväisen
puheenvuoron, minulle jää kolme kysymystä:
1) Onko niin, että syyperusteinen sosiaaliturva ja
työelämä pitäisi nykyistä laajemmin
yhteensovittaa? 2) Ovatko sosialidemokraatit todella sitä mieltä,
että työn tulee olla osa opiskelijan toimeentuloa?
3) Onko viimein koittanut se päivä, jolloin te
olette aidosti huolissanne siitä, miten perusturvan varassa
olevat ihmiset elävät?
Tällä tarkoitan sitä, että te
olette allekirjoittaneet lausuman: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus valmistelee pikaisesti esityksen, jossa vähimmäismääräisen
sairauspäivärahan saajien omavastuuaika
lyhennetään vastaavaksi kuin muilla työkyvyttömyyden
vuoksi sairauspäivärahaa saavilla." Tässä lausumassahan
on kyse siitä, tämän toteutuessa, että tuo
55 päivää, joka vähimmäissairauspäivärahan
osalta omavastuuaika on, lyhenisi 9 päivään.
Kun aloitin siitä, että menin ed. Kiljusen
puheenvuoron jälkeen entistä enemmän
ymmälleni, tarkoitan, että hän puheenvuorossaan
tukeutui viime vaalikaudella valiokunnan mietintöön, jossa
on todettu, että tuo 55 päivää on
aivan liian pitkä ja sitä pitää asteittain
lyhentää. Se oli valiokunnan tahto eikä siitä ole
valiokunnan jäsenenä edelleenkään
sanaakaan peruuttamista, mutta on siinä muuten aste-ero,
siinä, mitä te sanoitte äsken täällä puheessanne,
ja siinä lausumassa, jonka te olette täällä allekirjoittanut.
Nimittäin tämä tavoite, että vähimmäispäiväraha
saataisiin omavastuuajan osalta samalle viivalle ansioperusteisten
sairauspäivärahojen kanssa, se on yksi asia, jota
kannattaa ajaa. Omalla kohdallani Sata-komitea ei ole vielä muuttunut
kirosanaksi, mutta minulla on pientä toivoa ainakin vielä,
kun Sata-komitean lopputulema ja raportti ei ole käsittelyssämme,
kun se ei ole tullut. Siellä on joitakin asioita, kolmesta
viiteen, jotka tullevat konkreettisina esityksinä myöhemmin
myös eduskuntaan, ja tämä 55 päivää toivottavasti
on muuttunut Sata-komitean esityksessäkin 9 päiväksi.
Mutta se, miksi minä täällä olen.
Esitin nuo kolme kysymystä ja palautan perjantain keskustelusta
sen verran omaa puheenvuoroani tähän tämänpäiväiseen
keskusteluun, että kysyn, oletteko te todella sitä mieltä,
arvoisat sosialidemokraatit, että syyperusteinen sosiaaliturva
ja työtulo pitäisi laajemminkin yhteensovittaa.
Tämä on kyllä jotakin uutta. Vuoden 2007
eduskuntavaalien alla, kun keskusta esitti, että sosiaaliturvan uudistuskomitea
pitää pistää pystyyn ja sosiaaliturva
pitää kattavasti selvittää,
meitä ministeritasoa myöten moitittiin siitä,
että keskusta on romuttamassa näine komiteavaatimuksineen
koko syyperusteisen sosiaaliturvan. No, meidän vastauksemme
oli täysin selvä. Meillä on perusturva
ja meillä on syyperusteinen sosiaaliturva ja meillä tulee
jatkossakin nämä kaksi peruspilaria olla. Mutta
tästä asiakirjasta, joka eduskunnan mietintönä vastalauseineen
käsittelyssä on, vääjäämättä jää kysymään,
mikä se tämä sosialidemokraattien malli
on syksyllä 2009. Ei tietysti valmista tarvitse ollakaan,
mutta kun takanamme meillä keskustalaisilla ovat nuo moitteet
ja väitteet jopa siitä, että me olemme
kaatamassa koko järjestelmän, niin kyllä tämä aavistuksen verran
omituiselta tuntuu. Toisekseen vastalauseen teksti: "Opiskelijan
sairauspäiväraha tulisi laskea todellisten tulojen,
siis opintorahan ja työtulojen, perusteella." Oletteko
te todella sitä mieltä, että työtulon
tulee olla osa opiskelijan toimeentuloa?
Me olemme tilanteessa, jossa iso kuva on se, että me
tarvitsemme jokaisen suomalaisen, myös hieman varttuneemman.
Yksi iso kysymys yhteiskunnassa on se, miten saamme nuoret aikaisemmin
työelämään. Me tarvitsemme jokaisen työpanoksen.
Tämä esitys ja tämä käsittely
ei ole koko maailmaa valmistava, sen tiedän, mutta niin
kuin aloitin, sirpaleista muodostuu kokonaisuus ja niitten sirpaleittenkin
tulisi perustua johonkin. Oletteko te todella sitä mieltä,
kun yksi tekijä, jonka väitetään
olevan pidentämässä opintoja, on se,
että käydään töissä,
että te lähtökohtaisesti hyväksytte
tämän tilanteen? Ensisijaisen toimeentuloturvan
pitäisi olla niin korkea, että muita tuloja ei
tarvitsisi siihen, että omaa elämäänsä pystyy
elämään, vaatteet ostamaan, ruokaa syömään
jne., mutta tämä peruskysymys jää aikakirjoihin,
tämä paperi siitä, jos tämä tulee olemaan
teidän linjanne myös jatkossa.
Sitten tuohon kolmanteen asiaan. Minä olen todella
ilahtunut siitä, että sosialidemokraattien valiokuntaryhmä on
allekirjoittanut ed. Räsäsen ja ed. Erkki Virtasen
kanssa yhteisen lausuman, jossa hallitukselle lähetetään
terveisiä, että tämä vähimmäismääräisen
sairauspäivärahan saajien omavastuuaika lyhennetään.
Tämä on sellaista sosiaalipolitiikkaa, jota minä keskustalaisena
haluan olla tekemässä. Minun oma arvioni vaan
on kuluneen vaalikauden aikana ollut se, että me kyllä mielellämme
tässä salissa puhumme läpi oikealta vasemmalle
siitä, että pienituloisten elämäntilanteen
parantamisen eteen pitää olla valmis tekemään
työtä. Mutta puhummeko me samoista ihmisistä silloin,
kun me, esimerkiksi keskustalaiset ja sosialidemokraatit, puhumme
niistä ihmisistä, jotka kaikkein vähäosaisimpia
ovat?
Oma johtopäätökseni on ollut, ja
tietysti se voi olla väärä, että kun
me puhumme niistä kaikkein vähäosaisimmista,
niin ainakin keskustalla ja sosialidemokraateilla on omat kohderyhmänsä. Kun
keskustalainen puhuu siitä, kuka on kaikkein pienituloisin,
hän puhuu kansaneläkkeistä, hän
puhuu pienimmistä päivärahoista, hän
puhuu universaalista sosiaaliturvasta, kun samanaikaisesti sosialidemokraatti
puhuu eläkkeensaajien hoitotuesta tai asumistuesta. Molemmat
väestöryhmät ovat niitä kaikkein
pienituloisimpia, mutta on siinä eroa, siinä näkökulmassa,
miten asioita lähestytään.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lisäisin vielä tuohon valiokuntamme
puheenjohtajan puheenvuoroon sen, että muistatte kai, että opintorahaahan
korotettiin 15 prosenttia viime vuoden alusta. Siihen kuluu 70 miljoonaa
euroa vuodessa, ja lisäksihän työtulorajat
korotettiin 30 prosentilla, jotta opiskelija voisi käydä töissä.
Nyt näyttää siltä, että siellä vasemmalla
puolella ollaan sitä mieltä, että töissä ei
pitäisi ollenkaan käydä opiskelun aikana.
Kyllä me kaikki olemme opiskellessamme käyneet
töissä, ja sehän on se ainoa tapa, millä oppii
sitä ammattia ja oppii muitakin töitä.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olin minäkin opiskeluaikana töissä.
Olin Porin Oluen olutauton kaljarepsikkana ja opin kyllä yhtä ja
toista, mutta en kylläkään kovin paljon
sitä, mitä olen myöhemmässä elämässäni
tarvinnut.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Uudistus on opiskelijoiden kannalta tärkeä asia
siltä osin, että nyt tehtävä uudistus
selkeyttää opiskelijoiden etuuksien saantia siten,
että sairastaminen ei aiheuta katkoksia opiskelijan toimeentuloon,
vaan se helpottaa opiskelijan siirtymistä opintotuelta
sairauspäivärahalle ja kannustanee myös
opiskelijaa sairastuttuaan hakemaan sairauspäivärahaa.
Valitettavasti esityksessä on myös opiskelijan elämää hankaloittavia
seikkoja, muun muassa se, että sairauspäivärahalla
opiskelijan on katkaistava asumislisä ja haettava yleistä asumistukea. Luultavasti
tämä aiheuttaa sen, että vuokra viivästyy
ja opiskelija joutuu hakemaan toimeentulotukea, ja se on todella
ikävä asia. Olisi selkeämpää,
jos perusturva kannattelisi opiskelijoita niin, ettei toimeentulotukea
tarvitsisi tämmöisen asian johdosta hakea.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Voimassa olevan lainsäädännön
mukaan Suomessa opintorahan saaminen on estänyt sairauspäivärahan
myöntämisen. Muissa Pohjoismaissa näin
ei ole ollut. Tästä epäkohdasta on usein
keskusteltu myös Pohjoismaiden neuvostossa, ja ministeri Hyssälä on
antanut kirjallisia vastauksia kyseessä olevasta asiasta
Pohjoismaiden neuvostolle.
On hyvä, että esitys kannustaa jatkossa opiskelijoita
hakemaan tilanteeseensa tarkoitettua ensisijaista etuutta sekä korjaa
nykykäytäntöön liittyviä epäkohtia
suomalaisten opiskelijoiden keskuudessa.
Yksi tärkeä asia, mikä valiokunnassakin
tuli esille, on se, että sairauspäivärahan
saaminen edellyttää, että opiskelija
lääkärintodistuksen mukaan on täysin
työkyvytön. Työkyvyttömyys tarkoittaa
samalla sitä, ettei opiskelija voi sairausloman aikana
suorittaa opintojaan. Esimerkiksi mielenterveydellisistä syistä pitkään
jatkuneen sairausloman lopulla olisi kuntoutumisen kannalta hyvä vähitellen
päästä uudelleen kiinni opintoihin ja
suorittaa vähäisessä määrin
opintoja, vaikka sairausloma vielä jatkuukin. Valiokunnan
näkemyksen mukaan tällainen menettely olisi tarkoituksenmukaista,
mutta se edellyttäisi kuitenkin sairausvakuutuslain työkyvyttömyyskäsitteen
uudelleentarkastelua.
Arvoisa puhemies! Tämä tavoite opiskelijan nykyistä joustavammasta
siirtymisestä elämäntilannetta vastaavalle
ensisijaiselle etuudelle on todella kannatettava. Muutoksella ehkäistään
opiskelijan toimeentulokatkoksia. Sillä voi olla merkitystä myös
opintojen loppuun viemiselle opintotukikuukausien riittävyyden
parantumisena sairaustapauksissa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on toisteltu niitä tekoja,
joita nyt tämän hallituksen aikana on opiskelijoiden
etuuksien parantamiseksi tehty. Ne ovat olleet mieluisaa kuunneltavaa.
Tämä hallitus on tarttunut aivan erilaisella otteella
myös näihin toimiin, ja muun muassa 15 vuoden
odotuksen jälkeen opintorahaa korotettiin tällä hallituskaudella
15 prosentilla. Se on kohtuuttoman pitkä aika, jonka opiskelijat
joutuivat odottamaan.
Itse asiassa tilannehan oli se, että kun itse vuonna
2007 tulin kansanedustajaksi, niin sinä keväänä vielä opiskelijat
opiskelivat saman suuruisella opintorahalla kuin itse olin opiskellut 1990-luvun
puolenvälin aikaan, ja kun kaikki tiedämme, mikä rahanarvon
muutos, vuokratasojen muutos ja kaikki muu on tapahtunut, niin voi vain
kysyä, miten tiukoilla opiskelijat olivat ja ovat edelleen.
Ei varmasti tämä 15 prosentin korotus viimeiseksi
jää, mutta sen se on ainakin tehnyt, että noin
yleisesti opiskelijat ovat olleet varsin tyytyväisiä siitä käynnistyneeseen
ketjuun, minkä jälkeen muutimme vapaan tulon rajoja, niin
kuin ed. Asko-Seljavaara täällä tänään
kertoi, jopa 30 prosentilla, eli kannustimme siihen, että opiskelun
ohessa on mahdollista tehdä myös työtä.
Olemme myös määrätietoisesti
korjanneet muita tällaisia epäkohtia, jotka vuosien
varrella pikkuhiljaa ovat opiskelijoiden opintoetuihin ja opintososiaalisiin
etuihin jääneet.
Itse kannatan sitä, että tulevaisuudessakin opintotukikokonaisuuden,
joka pitää siis sisällään
opintorahan lisäksi tuon lainan ottamisen, asumislisän — eli
tämähän muodostaa tuon kokonaisuuden — tulisi
olla sellaisella tasolla, että se myös mahdollistaisi
täysipäiväisen opiskelun. Se vain ei
valitettavasti tänä päivänä kovin
hyvin kaikissa erityyppisissä kunnissa ja kaupungeissa onnistu,
ja erityisesti Pääkaupunkiseutu, jossa vuokrat
ovat nousseet erittäin merkittävästi,
on muodostunut tässä haasteelliseksi, ja sen takia
on syytä myös tarjota nuorille mahdollisuus työntekoon
opiskelun ohessa. Itse edustan jopa sellaistakin ajattelulinjaa,
että ei työnteosta pitäisi opiskelijaakaan
rangaista tulevaisuudessa lainkaan, vaan kunhan opinnot etenevät
tuon vaatimustason mukaisesti, silloin tulisi tuo opintoraha, ja sitten
jos nuori katsoo tarpeelliseksi ja jaksaa ja haluaa jopa sitä tulevaisuuden
ammattitaitoa kehittääkseen käydä myös
työssä, niin ei siitä pitäisi
lainkaan rangaista vaan nähdä se ennen muuta yhteiskunnan
kannalta ja nuoren kannalta myönteiseksi asiaksi.
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä ed. Kuusiston kanssa,
että kokonaisuudistukselle tai kokonaistarkastelulle jossain
vaiheessa on varmasti tilausta ja tarvetta niin, että nähtäisiin
kaikki eri kohdat, jotka täällä ovat
nousseet esille, erityisesti meillä sivistysvaliokunnassa,
jossa nämä asiat ovat myös tällä hallituskaudella
erityisen paljon keskustelua aiheuttaneet.
Niin kuin täällä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
puheenjohtaja totesi, niin nyt käsittelyssä oleva
uudistus koskee varsin pientä opiskelijajoukkoa, mutta
heille tämä uudistus on enemmänkin kuin
tervetullut ja enemmänkin kuin tärkeä.
Eli puhutaan valiokunnan puheenjohtajan sanaan luottaen tässäkin
asiassa vain muutamista sadoista opiskelijoista, mutta nykymalli
on ollut heille täysin kohtuuton, ja on hyvä,
että tähän on nyt sosiaali- ja terveysministeriössä tartuttu
ja lähdetty uudistamaan niin, että aina kukin
opiskelija voisi elämäntilanteensa mukaan käyttää oikeaa
etuutta hyväkseen niin, että nuo opintotuen vaatimat
pisteet ja ajat eivät kuluisi hukkaan taikka pisteet eivät
kulu hukkaan, vaan että kun niitä ei tule, niin
aika kuluisi hukkaan, ja näin ollen ei tulisi takaisinperintöjä ja
elintason selkeää alenemista. Sen takia on perusteltua,
että tuollaisessa hieman pidemmässä sairauslomajaksossa
on mahdollisuus siirtyä joustavammin sitten muiden etuuksien
eli sairauspäivärahan piiriin, niin kuin tässä esitetään.
Ainoa asia, mikä sivistysvaliokunnassa tässä esille
nousi, on tietysti se haaste, joka jää edelleen
voimaan. Eli kiinnitimme huomiota siihen, että opintoraha
on kalenterikuukausikohtainen etuus ja sairauspäiväraha
sen sijaan päiväkohtainen etuus, ja tästä muodostuu
nyt ehkä vielä sitten niitä muutamia
haasteellisia tilanteita, eli yksittäisten kuukausien tulot
saattavat tämän myötä muuttua
merkittävästikin. Kyllä se on myös perusteltu
näkökulma, että sairastumisen myötä tulot
saattavat pudota niinkin paljon, että ei ole mahdollista
tuota opiskelija-asuntoa pitää, ja silloin tietysti
täytyy yhteiskunnan muihin tukiverkkoihin nojautua ja hakea
turvaa sieltä, mikä suomalaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan
kuuluu.
Arvoisa puhemies! Yksi asia, mikä on hyvin aiheellista
myös tässä todeta, on se, että meillä on tälläkin
hetkellä mahdollista — opintotukihan on sidottu
opintopisteisiin eli siihen, että opinnot etenevät,
ja tämä ei aina välttämättä toteudu
lyhyissä sairauksissa taikka sitten jonkin muun syyn, vaikkapa
sellaisen rytmityksen, että sairaus vie tiettyjä jaksoja
pois vaikkapa kuukaudesta esimerkiksi syöpähoitojen,
taikka jonkun muun myötä — että ei
pääse tuohon vaadittuun opintopistetasoon. Silloin
meillä on tälläkin hetkellä käytössä tällainen
selvityskirjejärjestelmä, jossa on mahdollista
perustella ja tuoda esille ne syyt, miksi eivät ole määrätyllä tavalla
opinnot edenneet, ja silloin kyseiselle nuorelle taikka aikuisopiskelijalle
voidaan turvata myös tuo oikeus opintorahaan.
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että tämä on
jälleen yksi erinomainen askel kohti opiskelijoiden yhä parempaa
asemaa Suomessa, mutta niin kuin tässäkin salissa
on todettu, niin työtä tässä tulee
tulevaisuudessakin riittämään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! En kerinnyt kaikkea kirjoittaa, mitä ed.
Rehula tuossa minulle kysymyksiä asetteli, mutta vastaan
niihin, mitkä kerkisin kirjoittaa.
Ensinnäkin ed. Rehula kysyi, mikä on sosialidemokraattien
tahto. Sosialidemokraattien tahto on se, että jos opiskelija
sairastaa, niin hänellä on todellinen mahdollisuus
sairastaa ja hän saa riittävän toimeentulon,
jotta hän pystyy huolehtimaan arkisista perusmenoistaan,
joita myös sairauden aikana hänellä on
olemassa.
Kun ed. Rehula ihmetteli myös sitä, minkä takia
sosialidemokraatit ovat tukemassa opiskelijoitten sairauspäivärahan
määräytymisen perusteita siihen suuntaan,
että työtulot ja opintorahat määrittäisivät
sen, minkä tasoinen sairauspäiväraha
sairastavilla henkilöillä on, niin perustelin sitä ensimmäisessä puheenvuorossani
nimenomaan sillä, että opiskelijoitten tilanne
kokonaisuudessaan on erilainen kuin monilla muilla. Me katsomme,
että opiskelijoiden opiskeluaika on myös osittain
työtä elikkä opiskelu voidaan katsoa
myös työksi ja sitä voidaan siten rinnastaa, kuten
esimerkiksi pienipalkkaisten siivoojien tai muitten osalta, yhdeksi
työtulomuodoksi. En oikein ymmärtänyt
sitä, minkä takia ed. Rehula näkee epäselvyyden
tässä asiassa. Kyllä me näemme,
että opiskelijoitten kokonaistulon, myös työtulojen,
pitää olla sairauspäivärahan
perusteena.
Sitten ed. Rehula kysyi myös sitä, pitääkö työtulon
olla opiskelijoiden tuloa. Minun mielestäni sen pitää olla
näin. Ensinnäkin perustelin sitä jo siinä,
kun ... — Yritän saada omasta käsialastani selvää. — Elikkä ed.
Rehula kysyi sitä, kannatammeko me sitä, että opiskelijat
käyvät työelämässä ja
saavat työtuloa. Minun näkemykseni ja meidän
näkemyksemme on se, että opintotuen pitää olla
lähtökohtana ja työtulon rajan pitää olla siinä kuten
tälläkin hetkellä. Mikä sen
taso on, niin sitä voidaan arvioida. Tämä pitää myös
sitoa opintojen etenemiseen.
Ed. Rehula kysyi myös, mikä on meidän
aito tahtomme perusturvaan. Minun mielestäni tämäkin
kysymys oli sellainen, jota minun oli vähän vaikea
ymmärtää. Totta kai meidän tavoitteenamme
pitää olla se, että ensisijaisia etuuksia
parannetaan, perustoimeentulo turvataan ja toimeentulotukiriippuvuutta
vähennetään. Meidän tavoitteenamme
on se, että ensisijaisia etuuksia on parannettava, jotta
ihmisten ei tarvitsisi hakea toimeentulotukea.
Ed. Asko-Seljavaara sanoi, että opintorahaa on korotettu.
Näin on. Tällä hetkellä esimerkiksi korkeakouluopiskelijoitten
opintoraha on 298 euroa, joka lähtökohtana on
myös sairauspäivärahan määrittämiselle.
Mutta meidän mielestämme, jos sairauspäivärahan
määritteenä on pelkästään
tämä 298 euroa, niin käytännössä opiskelijat
eivät selviydy tästä tilanteesta, eikä se
minun mielestäni pelkästään
sinälläänkään ole riittävän tasoinen.
Tällä hetkellä esimerkiksi ansaintaraja on
660 euroa kuukaudessa. Se on minun mielestäni kohtuullinen.
Sitä voidaan arvioida, pitäisikö sitä tulevaisuudessa
vähän korottaa, mutta joka tapauksessa minusta
se on tällä hetkellä sen suuruinen, että esimerkiksi,
kun pohdimme sairauspäivärahan määräytymistä,
ansaintaraja ei millään tavalla ole liian korkea.
Kun puhuimme tuloista Helsingin yliopiston opiskelijoitten osalta,
niin Helsingin yliopiston toimeentulotutkimuksen mukaan opiskelijoitten mediaanitulo
naisilla on tällä hetkellä noin 500 euroa
ja miehillä noin 600 euroa, mikä kertoo myös
sen, että vaikka opiskelijat ovat tällä hetkellä työelämässä,
heidän tulotasonsa ei ole kovinkaan korkea. Siinä mielessä en
näe, että opiskelun yhteydessä tehtävä työ haittaisi
opiskelua, vaan päinvastoin näen sen, että sopivassa
suhteessa opiskelu ja työ tukevat pikemminkin opiskelun
tavoitteita ja motivaatiota tulevaisuuteen. On myös äärettömän
tärkeätä, että meidän
opiskelijamme saavat työelämäkokemusta
ennen kuin he siirtyvät kokonaan työelämään.
Kuten ed. Virtasella varmaan meillä kaikilla on erilaisia
kokemuksia niin jäätelökioskista kuin
hevostallista tai ravintolasta tai kaupasta, ja kaikki se työkokemus,
jota opiskelun aikana on tullut, on varmasti tukenut myös
opiskelua ja valmistumista sekä sitten tulevaisuudessa
siirtymistä työelämään.
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Olemme eduskunnassa oikeastaan päivittäin
tai ainakin viikoittain tekemisissä sen kysymyksen kanssa,
että saamme valita, onko lasi puoliksi täynnä vai
puoliksi tyhjä. Siitä kai tänäänkin
mitä suurimmassa määrin on kysymys. Meidän
pitäisi valita, tarkoittaako tämä uudistus
sitä, että lasimme on puoliksi täynnä,
vai ajatellaanko niin, että ei sinne vieläkään
mitään lirahtanut. Itse tällä tavalla
positiivisesti ajattelevana henkilönä kyllä haluan
nähdä, että lasi on puoliksi täynnä.
Niin pitkään on odotettu tätä uudistusta
opiskelijapiireissä ja niin pitkään on
haluttu opiskelijoitten taholta tällaista uudistusta tehtävän.
Ja tämä hallitus on myös tehnyt, niin
kuin täällä edellä edustajat
ovat todistaneet, aika monta uudistusta tälläkin
hallituskaudella: opintorahaan, tulorajoihin, puhumattakaan tästä täällä käsittelyssä
olevasta
uudistuksesta.
Sitten, puhemies, vielä toinen lyhyt näkökulma.
Jos katsoisi tätä keskustelua tuolta jostakin ylhäältäpäin
tai lehtereiltä, niin kyllä tämä aikamoiselta
viidakolta tuntuisi, ja aikamoiselta viidakolta tämä meidän
keskustelumme erilaisista etuuksien yksityiskohdista vaikuttaa.
Minusta se korostaa tarvetta sille, että on saatava nopeasti
aikaiseksi kokonaisuudistus, siis sellainen, jossa yhden etuisuuden
lisääminen ei aina vaikeuta toisen etuisuuden
saamista tai ei aina ole toisesta etuisuudesta pois. Erittäin
suuri tarve on sille työlle, jota tällä hetkellä komiteassa
tehdään, ja sille työlle, johon pitää saada
entistä enemmän vauhtia, siis kokonaisuudistukselle.
Siihen kannustan, ja uskon, että siihen tästä salista
löytyy yhteinen henki sillä ajatuksella, että nyt
mennään eteenpäin. Tehtävää on
vielä paljon esimerkiksi perheellisten opiskelijoitten
aseman parantamiseksi, ja näitä tarpeita myös
valiokunta pyrki omassa mietinnössään
tuomaan esille.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Varmuuden vuoksi totean ensinnäkin,
että en vastusta sitä, että opiskelijat
käyvät työssä.
Kuitenkin pitäisin tärkeänä ja
ensisijaisena, että opintotukijärjestelmä olisi
sen kaltainen, että työtä tarvitsisi
tehdä mahdollisimman vähän, että voisi
olla ja elää.
Kolmanneksi totean sen, miksi perään sosialidemokraattien
kantaa. Itse kannatan työelämän ja sosiaaliturvan
nykyistä parempaa yhteensovittamista. Mehän olemme
tänä päivänä järjestelmässä,
jossa joko olet työssä tai et ole. Meillä on joitakin
ituja, lähinnä osasairauspäivärahan
kautta, siihen, että on mahdollisuus tehdä ratkaisuja, joissa
on osan aikaa työelämässä ja
osan aikaa sairastaa. Mutta se, että sosialidemokraatit
tulevat tässä kyseisessä asiassa vastalauseensa
kautta julki tavalla, jolla he nyt sen tekevät, on kyllä minulle
uutta ja mielenkiintoista siksi, että on saanut käydä näitä keskusteluja
joskus aikaisemminkin ja on saanut kuulla moitteita ja jopa parjausta
siitä, kuinka keskusta on romuttamassa syyperusteisen sosiaaliturvan
perusrakenteita ja perusperiaatteita. Minä luen tämän
kannanottona siihen, että sosialidemokraattien piirissä on nyt
havaittavissa uutta ajattelua.
Neljänneksi totean sen, että tilanteessa,
jossa tällä vaalikaudella tulemme taatusti tässä salissa keskustelemaan
vielä lukuisia kertoja työurien pidentämisestä niin
siellä ikääntyvämmän
väestön päässä kuin
sitten siitä, miten opiskelijat aikaisemmin työelämään
pääsisivät, toivon, että tämä kyseinen
asia, jossa sosialidemokraatit ovat yhdistämässä opintotuen
ja työtulon sairaspäivärahan laskemiseen
liittyen, olisi myös silloin esillä. Nimittäin
kyse ei ole minun mielestäni ihan vähäpätöisestä periaatteellisesta
asiasta, (Puhemies: 2 minuuttia!) kun ollaan tilanteessa, missä sillä opintotuella
pitäisi ilman työntekoa pärjätä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä opiskelijoitakin pitää kohdella
tasavertaisesti, ja tässä tapauksessa, mitä nyt
on puhuttu näistä vähimmäissairaspäivärahoista,
siinä heitä ei kohdella tasavertaisesti.
Sitten siihen kaiken kaikkiaan, mitä on puhuttu työssäolosta.
Ensisijaisesti minä näen, muutkin ovat tainneet
puhua siitä, jotta ensisijaisesti opiskelijan pitäisi
saada opiskella täysipainoisesti. Työssäolo
on siinä sivussa ihan hyvä asia, jos niitä töitä on.
Nimittäin tällä hetkellä ainakin, kun
tiedän tilanteen vaikka tuolla Pohjois-Karjalassa, useammassa
paikassa myös Joensuun seudulla, niin siellä valitettavasti
on niin paljon firmoja mennyt nurin ja potkittu pois ihmisiä,
jotta niille opiskelijoille ei vain löydy paikkaa, ja sen takia
se mahdollisuus on hyvin monessa tapauksessa poissuljettu. Sen takia
minä näen, jotta kyllä ainut keino, jotta
me päästään eteenpäin
näissä jutuissa, siis se ei tarkoita pelkästään
opiskelijoita, on, että pitäisi nostaa vähimmäisturvan
tasoa sillä tavalla, jotta se luukutusmahdollisuus ja tämä ristikkäinajattelu
poistuu siitä ja ihminen tulisi sillä turvalla
toimeen eikä tarttis sitten tehdä tämmöisiä temppuja
niin kuin tänä päivänä on olemassa.
Sehän työllistää tietysti monia
viranomaisia ja tekee ylimääräistä byrokratiaa,
mutta se on turhaa, koska jos me nostettaisiin vähimmäisturvan
tasoa, niin me päästäisiin siihen tilanteeseen,
jolloin ihminen tietäisi elävänsä sillä,
ja silloin saataisiin ylimääräistä kustannusta
pois täältä.
Minusta jossain vaiheessa meidän pitäisi uskaltaa
tehdä — en tiedä, onko se oikea taso,
mikä on Islannissa, Islannissa muuten vain ajoivat karille
sen jutun — kuten Islannissa, missä on ollut tonni
se vähimmäisturvan taso. He väittivät,
jotta heidän ei kannata muuta tehdäkään,
koska heillä on niin vähän porukkaa siellä,
jotta heillä ei ole byrokratian pyörittämistä.
Jos tehtäisiin yhtä mutkikas systeemi kuin Suomessa,
niin heillä ilmeisesti menisi koko porukka siihen laskentatyöhön.
(Puhemies: 2 minuuttia!) Sen takia minä odottaisin, jotta
Suomessa päästäisiin saman tyyppiseen
malliin tässä sosiaaliturvan osalta kuitenkin.
Yleiskeskustelu päättyi.