6) Hallituksen esitys laeiksi vammaisetuuksista annetun lain
sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun
lain 7 c ja 10 b §:n muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan mietintö liittyy
hallituksen esitykseen laeiksi vammaisetuuksista annetun lain sekä sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 7 c ja
10 b §:n muuttamisesta. Suomeksi nämä pykälät
tarkoittavat sitä, että laitoshoidon rajoituksia
ollaan vammaisetuuksissa poistamassa, asiakasmaksuja ollaan muuttamassa
ja veteraaneille on tulossa 50 euron suuruinen veteraanilisä ensi
vuonna.
Ensinnäkin laitoshoitorajoituksen poistaminen vammaisetuuksista:
Hallituksen esitys perustuu Matti Vanhasen toisen hallituksen ohjelmaan,
jonka mukaan avo- ja laitoshoidon rajanveto poistetaan sosiaalivakuutuksesta
asteittain. Tätä on jo tähänkin
asti, tällä vaalikaudella, tätä asteittaista
muutosta tehty. Kuntien vanhustenhuollon järjestämistä pyritään
selkeyttämään siten, että avo-
ja laitoshoitoa koskevat erilaiset säännökset
eivät vaikuta vääristävästi
kunnan järjestämien palvelujen tuottamiseen ja
saatavuuteen. Rajanvedon poistaminen aloitettiin muuttamalla kansaneläkelakia
siten, että kansaneläke maksetaan vähentämättömänä myös
jatkuvassa julkisessa laitoshoidossa olevalle. Laitoshoitorajoitusten
poistamisen tavoitteena on vähentää Kelan
maksamien etuuksien ohjaavaa vaikutusta ja edistää hoitopaikan
valintaa hoidon tarpeen perusteella.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että rajanvedon merkitystä vähennetään
maksamalla ehdotettuja hoitotukea, vammaistukea ja ruokavaliokorvausta
myös laitoksessa oleville. Ehdotetut lainmuutokset eivät
kokonaan poista avo- ja laitoshoidon välistä rajanvetoa,
joka säilyy esimerkiksi sairausvakuutuksen lääke-,
tutkimus-, hoito- ja matkakustannusten korvauksessa sekä asumistuessa.
Kuten lain perusteluissa todetaan, voi rajanvedolla olla huomattavaakin
taloudellista merkitystä sekä asiakkaalle että kunnalle.
Laitoshoidon tarve voi esimerkiksi syntyä avohoidossa olevan henkilön
omaishoitajan sairastuessa ilman, että hoidettavan henkilön
hoidon tarve sinänsä muuttuisi miksikään
muuksi. Valiokunta katsoo, että avo- ja laitoshoidon rajanvedon
asteittaista poistamista tarkoituksenmukaisen hoidon porrastuksen
toteuttamiseksi on edelleen jatkettava.
Asiakasmaksujen korottamisesta muutama sana: Esityksen perustelujen
mukaan laitoshoitorajoituksen poistaminen vammaisetuuksista on tarkoitus
tehdä mahdollisimman kustannusneutraalisti siten, että laitoshoidossa
olevien henkilöiden taloudellinen asema pysyy keskimäärin
nykyisellä tasolla ja että kuntien ja valtion
välinen rahoitusasema ei myöskään
muutu. Laitoshoidon asiakasmaksua ehdotetaan korotettavaksi 82 prosentista
enintään 85 prosenttiin asiakkaan nettotuloista
vuoden 2010 alusta. Suurempituloisen puolison asiakasmaksu nousee
41 prosentista 42,5 prosenttiin puolisoiden yhteenlasketuista tuloista.
Asiakasmaksun korotus koskee myös laitoksessa olevia, jotka
eivät voi saada vammaistukea tai hoitotukea.
Asiakasmaksua määrättäessä otetaan
tuloina huomioon hoidettavan nettotulot. Vammaisetuudet eivät
enää olisi etuoikeutettuja tuloja, vaan myös
ne otetaan asiakasmaksua määrättäessä huomioon
hoidettavan tuloina. Asiakasmaksu voidaan määrätä enintään
sen suuruiseksi, että hoitoa saavan henkilön henkilökohtaiseen
käyttöön jää kuukausittain
vähintään 90 euron suuruinen käyttövara.
Kun tämä käyttövara ollaan sitomassa
indeksiin, työeläkeindeksiin, niin vuonna 2010
tuo käyttövara tulee olemaan suuruudeltaan noin
97 euron suuruinen kuukaudessa.
Valiokunta kiinnitti pitkäaikaisen laitoshoidon vähimmäiskäyttövaran
korotuksen yhteydessä huomiota siihen, että pitkäaikaisessa
avohoidossa olevien käyttövara voi jäädä laitoshoidossa
olevien käyttövaraa pienemmäksi. Tällainen
huomio on tehty sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä 10/2007.
Valiokunta katsoo, että myös pitkäaikaisessa
avohoidossa olevien henkilöiden käyttövarasta
olisi tarpeen säätää laissa. Valiokunnan
käsityksen mukaan vähimmäiskäyttövaran
riittävyyttä myös laitoshoidossa on tarpeen
seurata ja arvioida.
Lopuksi veteraanilisästä: Rintamaveteraaneilla,
jotka asuvat kotona ja joiden toimintakyky on heikentynyt, on avun
tarpeen ja erityiskustannusten perusteella oikeus eläkettä saavan
hoitotukeen. Esityksen mukaan pienituloisimpien ja toisen henkilön
apua eniten tarvitsevien rintamaveteraanien kotona selviytymisen
edistämiseksi ylimääräistä rintamalisää saavien
rintamaveteraanien korotettuun ja ylimpään hoitotukeen
aletaan maksaa 50 euron suuruista veteraanilisää. Hoitotuen
osana maksettavaa veteraanilisää voidaan ehdotuksen
mukaan maksaa myös laitoshoitoon joutuvalle tai laitoksessa
jo olevalle rintamaveteraanille. Valiokunta pitää myönteisenä ehdotettujen
tukien korottamista veteraanilisällä.
Valiokunnan mietinnössä on vastalause, joka tultaneen
täällä käsittelyn kuluessa esittelemään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jo toisen kerran tällä hallituskaudella
hallitus esittää pitkäaikaisen laitoshoidon
maksun korotusta. Jälleen voimme todeta, että hallitus kyllä puhuu
vanhustenhuollon laadun kehittämisestä ja resurssien
lisäämisestä mutta toimii päinvastoin.
Suomessa on 200 000 eläkkeensaajaa, jotka elävät
köyhyysrajan alapuolella. Laitoshoidon enimmäismaksun
korotus kohdentuisi pääosin heihin.
Vaikka esitykseen sisältyvä ehdotus eläkkeensaajan
hoitotukien maksamisesta olisi sinänsä positiivinen
ratkaisu, on hoitotuen tuoma parannus laitoksessa asuvien taloudelliseen
tilanteeseen syöty jo etukäteen. Pitkäaikaisesta
laitoshoidosta perittäviä maksuja korotettiin
elokuussa 2008 ja korotetaan nyt edelleen 85 prosenttiin asiakkaan
nettotuloista. Toistuvasti hallituksen ministerit korostavat, miten
he ovat tehneet kaikkein pienituloisimpien tilanteeseen parannuksia, mutta
näyttää vahvasti siltä, että jokainen
etuuden parannus tuo mukanaan myös jonkun toisen etuuden
heikkenemisen. Niin tälläkin kertaa. Lisäksi
muutoksella voi olla negatiivinen ohjausvaikutus, jos kunnat ohjaavatkin
entistä enemmän asiakkaita laitokseen, koska sitä kautta
asiakkaalta voidaan periä hänen tulonsa lähes
kokonaan asiakasmaksuna.
Arvoisa herra puhemies! Me sosialidemokraatit olemme jättäneet
yhdessä muiden oppositiopuolueiden kanssa mietintöön
vastalauseen, jossa vastustamme maksun korotusta. Lisäksi katsomme,
ettei vammaisetuuksia saisi katsoa hoidettavan tuloksi, jonka perusteella
asiakasmaksu määritellään. Hallituksen
esityksen seurauksena korotetun hoitotuen saajan käteenjäävät
tulot alenisivat noin 710 euron kuukausitulosta alkaen. Alimman
hoitotuen ryhmässä käteenjäävät
tulot alenisivat lähes kaikilla. Pelkkää kansaneläkettä saavan
yksinäisen henkilön tuloista leikkaantuisi noin
9 euroa kuukaudessa ja keskimääräistä,
1 220 euron bruttoeläkettä saavan tuloista
noin 23 euroa kuukaudessa. Hoitotuen saajista korotettua hoitotukea
saa 72 800 ja alinta hoitotukea 103 100 henkilöä.
Hallituksen esitys siis heikentää yli 175 000
edunsaajan asemaa. Ainoastaan ylintä hoitotukea saavien,
joita on maassamme 28 200 henkilöä, tilanne
osittain paranisi esityksen myötä.
Vammaisetuuksien tarkoitus on nimenomaan tukea hoidettavan selviytymistä jokapäiväisessä
elämässä ja
estää tuen saajan joutuminen laitoshoitoon. Sitä maksetaan
avuntarpeen ja erityiskustannusten määrän
perusteella. Tämä tarkoittaa, että jotta
vammaisetuuksia voitaisiin ryhtyä maksamaan laitoshoidossa
oleville, tuen myöntämisen kriteereitä pitäisi
muuttaa. Tällaisista uusista kriteereistä ei hallitus
eikä Kela kuitenkaan ole tiedottanut.
Onkin epäselvää, muuttuvatko vammais-etuuksien
myöntökriteerit tämän esityksen
voimaan tultua niin, että laitoshoidon ulkopuolella olevien
asema heikkenee. On vaarana, että etenkin jos uudistus
halutaan toteuttaa kustannusneutraalisti, myöntökriteerit
kehittyvätkin niin, että vain laitoksessa olevat
saavat jatkossa vammaistukia ja hoitotukia ja ne, jotka pärjäävät
kotona, eivät ole enää ollenkaan oikeutettuja
tukeen.
Hallituksen esitys tulisikin palauttaa takaisin valmisteluun
ja määritellä, tullaanko ja miten esimerkiksi
vammaistuen ja hoitotukien kriteereitä tullaan muuttamaan.
Tämä oli myös monien valiokunnassa kuultujen,
esimerkiksi Vammaisfoorumin, kanta. Asiakasmaksuja koskeva lainsäädäntö on
valmisteltava huolellisesti ja on huomioitava myös eri
väestöryhmien väliset tulo- ja terveyserot
ja mahdollisuudet terveyserojen kaventamiseen maksupolitiikan avulla.
Arvoisa herra puhemies! Hoidettavan käteenjäävää käyttövaraa
ei esitetä nostettavaksi nykyisestä tasosta, joka
indeksikorotettuna on 97 euroa kuukaudessa. Asiakasmaksun jälkeen
laitoshoidossa olevalla on käytössään
siis noin 3 euroa päivää kohden. Mielestäni
ihmisellä pitää olla oikeus ihmisarvoiseen
elämään ja mahdollisuus käyttää rahaa
muuhunkin kuin hengissä pysymiseen, esimerkiksi vaatehankintoihin
tai kahvilla käyntiin. Oikeus ihmisarvoiseen elämään
kuuluu jokaiselle ihmiselle asumismuodosta riippumatta, siis myös
pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevalle henkilölle.
Vähimmäiskäyttövaran on oltava
tasoltaan sellainen, ettei ihminen jää pienimmässäkään
hankinnassa riippuvaiseksi omaisten tuesta.
Arvoisa puhemies! Kannatamme esityksessä olevaa ehdotusta
korotetun ja ylimmän hoitotuen nostamisesta 50 euron veteraanilisällä ylimääräistä
rintamalisää saaville
eläkeläisille. Se on tärkeä veteraanien
kotona asumisen tukemisessa. Veteraanilisä kohdistuu nimenomaan
niille pienituloisille sotaveteraaneille, joille toimintakyvyn heikkeneminen
aiheuttaa jatkuvaa avun tarvetta tai erityisen suuria lisäkustannuksia.
Arvoisa herra puhemies! Käytännössä palveluasuminen
korvaa nykyisin laitoshoitoa. Palveluasujaa kuitenkin kohdellaan
muun muassa asiakasmaksujen suhteen eri tavalla kuin pitkäaikaisessa
laitoshoidossa olevaa. Palveluasunnoissa asuville ei ole määrätty
käyttövaraa, joka jäisi asiakasmaksun
jälkeen omaan henkilökohtaiseen käyttöön.
Palveluasumisen piirissä olevien vanhusten, mielenterveyskuntoutujien
ja muuten hoivaa tarvitsevien tulee mielestämme saada lakiin
perustuva oikeus asiakasmaksun velvoittamisen jälkeen asiakkaalle
jäävään henkilökohtaiseen käyttövaraan.
Heillä on usein ravintokuluja, isoja lääkekulujen
omavastuuosuuksia, silmälasi- ja hammashoitomenoja ynnä muita
menoja, jotka on maksettava itse. Palveluasunnossa asuvat ovat usein
laitoshoidossa olevia parempikuntoisia, ja heillä myös
kulutustarpeet ja -mahdollisuudet ovat suuremmat. Siten on perusteltua,
että palveluasunnossa asuville säädetään
laitoshoidossa asuvia korkeampi minimikäyttövara.
Tämä mukailee myös monien kuntien vapaaehtoisesti määrittelemien
palveluasunnossa asuvien käyttövarojen suuruutta.
Ehdotammekin lakialoitteen 106/2009 mukaista lisäystä asiakasmaksulakiin.
Sen mukaan silloin, kun peritään asiakasmaksua
henkilöltä, jonka asumispalvelu ei sisällä ruokakuluja
vaan joka maksaa ruoasta erikseen, tälle tulisi jättää yksinasuvan
toimeentulotuen perusosan suuruinen minimikäyttövara
eli noin 417 euroa kuukaudessa. Jos ravintokustannukset sisältyvät
palveluasumisen maksuun, käyttövara olisi 52 prosenttia
tuosta summasta. Ehdotettu lakiuudistus ulottuisi julkisen sektorin
palveluasumiseen ja kunnan ostopalveluna hankkimaan, kolmannen sektorin
tai yksityisen sektorin tuottamaan palveluasumiseen. Jatkossa tulee
selvittää mahdollisuus turvata riittävä käyttövara
myös yksityisissä palveluasunnoissa asuville.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jos tuo edellinen opintotuen sairausvakuutuskorvauksia
koskeva lakiesitys oli ikään kuin hyvä esimerkki
opintotukilainsäädännön etuuskoukeroista,
tämä on puolestaan hyvä esimerkki sitten tämmöisen
yleisemmän sosiaaliturvan osalta. Tällä lakiesityksellä ollaan
nyt poistamassa sitä, että kylttiä vaihtamalla
ikään kuin muutetaan laitoshoidossa olevan ihmisen
asemaa. Siitä on ikään kuin seurausta
sitten tämmöinen osaoptimointi, jolla erityisesti
kunnat pyrkivät maksimoimaan Kelalta saamaansa tukea. Useimmiten siinä käy
niin, että kärsijäksi joutuu potilas
tai laitoshoidossa oleva. Sen takia tämä on tarpeellinen,
mutta valitettavasti tähän, kuten hallituksen viimeaikaisiin
esityksiin, on kytketty selviä heikennyksiä, joista
edellä ed. Kiljusen edellä esittelemät
ovat ne keskeisimmät.
Laitoshoidossa olevien itselle jäävän
osuuden pienentäminen ei voi olla hyväksyttävää.
Hyväksyttävää ei voi olla myöskään
se, että nyt, kun hoitotukia voidaan maksaa tämän
lainsäädännön seurauksena, taas
nimenomaan pienimpiä tukia saavat joutuvat kärsimään.
Tästä ja eräistä muista syistä,
jotka vastalauseesta käyvät ilmi, olen allekirjoittanut
vastalauseen ja tulen äänestämään
niitten esitysten puolesta, jotka yksityiskohtaisessa käsittelyssä tästä asiasta
tulemme tekemään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kuntien kikkailu sillä, että muutetaan
kylttiä ja odotetaan Kelalta asumistukea, on tunnettu ja
huono tapa hoitaa asioita. Ei palvelujen taso muutu sillä eikä kodinomainen
mutta palveluja tuottava hoitomuoto synny, jos vain kyltti seinässä muuttuu.
Hallituksen esityksessä 192 todella samalla nostetaan
asiakasmaksua sikäli, että pitkäaikais- ja
laitoshoidon maksu nousisi 82 prosentista enimmillään
85 prosenttiin. Tämä koskee hoidettavan nettotuloja.
Vähimmäiskäyttövara jäisi
siis edelleenkin samalle tasolle kuin aikaisemmin on määritelty
eli vuoden 2010 tasolla 97 euroon.
Tässä on siis positiivista kehitystä,
niin kuin täällä ed. Erkki Virtanen totesi,
mutta myös kielteistä. Kun tämän
asian lähetekeskustelu oli käynnissä,
meistä varsin moni käytti positiivisia puheenvuoroja
ja kritiikki, nimenomaan 85 prosentin uuteen nettotulotasoon maksuissa,
jäi huomattavasti vähäisemmälle.
Mutta kansalaisten edut huomioiden siitä tulee toki myös
muistuttaa, että hallitus on tehnyt tällaisen
hybridipäätöksen.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys sai
suorastaan kirmaisemaan tänne puhujapönttöön.
Tässä laissa on yhteen rakennettuna erikseen annettu
hallituksen esitys, jossa tässä laissa annetun
maksukorotuksen seurauksena kuntien saamaa peruspalvelun yleistä valtionosuutta
on tarkoitus alentaa 62,2 miljoonaa euroa. Se ei ainakaan allekirjoittaneen
mieltä hirveästi kohota ottaen huomioon tämänhetkisen
kuntatalouden tilan ja sosiaali- ja terveydenhuollon tilan varsinkin
vanhustenhoidon kehittämisen osalta.
Kun mietitään tätä kuviota,
niin kyllä se on semmoinen paukahdus taas tuolla kuntakentässä,
että eipä hirveästi kuntapäättäjää naurata
varsinkaan, kun voitaisiin ajatella, että sen lisäksi, että näillä rahoilla
kehitetään tätä kuuluisaa tuottavuutta
ja tehokkuutta, niin olisipa esimerkiksi sellainen kuin ikäihmisten
lääkehoidon kehittäminen tarpeellista,
millä olisi ykskaks yllättäen tutkijoiden
selvitystenkin mukaan useiden miljardien vuosittaiset säästöt
mahdollista tässä maassa saada. Minun tietääkseni
tässä salissa ei ole varmaan yhtään
semmoista edustajaa, joka kannattaa nykyistä lääkehoidon
linjausta, jossa Ekokemin mylly on se suurin voittaja näissä keräilyerissä,
kun lääkejätemäärät
ovat ihan käsittämättömiä ja
ne lääkemäärät, mitä vanhuksiin pumpataan
tänä päivänä, ovat
lisäksi aivan uskomattomia.
Sitten tässä on sellainen mielenkiintoinen pointti,
että pitkäaikaisen laitoshoidon maksun korotus
85 prosenttiin henkilön tuloista voi aiheuttaa sen, että kunnat
ohjaavat entistä enemmän asiakkaita laitoksiin,
koska sitä kautta asiakkailta voidaan periä heidän
tulonsa lähes kokonaan asiakasmaksuna. Minun käsittääkseni
tämä mahdollisuus on kuitenkin ihan päinvastainen
kuin on toivottu ja ajateltu lainsäädäntöä rakennettaessa
ja kehitettäessä. Ikäihmisten erilaiset
järjestöt ja eläkeläisjärjestöt
ovat toimineet paljon sen eteen, että saisimme lainsäädännön,
jolla turvattaisiin ikäihmisten inhimillinen käyttövara,
olipa sitten kotona asuva tai laitoshoidossa asuva ihminen tai minkälaista
apua tarvitseva tahansa. Mutta nyt on sitten ilmeisesti tarkoituksena
kupata tilit kuiville, ja sitten taas kuntien sosiaalitoimi yrittää miettiä ja
ratkaista näitä ongelmakysymyksiä.
Sitten yhtenä pointtina vielä se, että kun
meillä on tämä ikuinen kysymys tästä kustannusneutraalista
lakien kehittelystä, niin myöntökriteereissä on
mahdollisuus päätyä siihen lopputulemaan,
että laitoksessa olevat saavat jatkossakin vammaistukia
ja hoitotukia ja ne, jotka asuvat ja pärjäisivät
siellä kotona, eivät ole oikeutettujakaan mihinkään
tukeen. Voin jo ilokseni kertoa, että kotimaakunnassani
Kainuussa erittäin vaikeasti liikuntavammaisia ihmisiä on
ruvettu siirtämään laitoshoitoon tai
yritetään kovasti houkutella laitoshoitoon sen
tiimoilta, että tämmöinen lainsäädäntömuutos
on tulossa. Ei hirveästi mieli mettä keitä,
kun kuulee sen, että niitten kaikkein heikko-osaisimpien
ihmisten kohdalla, siinäkin tilanteessa, kun esimerkiksi
vaikeavammainen kommunikoi tietokoneen välityksellä painaen
päällä tarvittavia nappuloita, tädit
juttelevat tavallaan näkemättä itse asiakasta
lainkaan, olisiko hyvä olla kotona vaiko ei, ja raha on
se paras konsultti, joka näissä asioissa tällä hetkellä kunnissa
puhuttelee. Ollaan taas menossa ojasta allikkoon, mutta aikahan
sen tietysti näyttää. Olen omat epäilykseni
ja tämänhetkiset kuntatilanteet tuonut julki,
mutta hallitushan tekee, mitä hallitus tahtoo.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevan
esityksen mukaan hoitotukea, vammaistukea ja ruokavaliokorvausta
aletaan maksaa siis myös laitoksessa oleville. Tämä on
edistysaskel siihen suuntaan, että avo- ja laitoshoidon
rajanveto poistetaan pikkuhiljaa sosiaalivakuutuksesta. Vielä raja
ei tämänkään myötä poistu,
sillä esimerkiksi sairausvakuutuksen lääke-,
tutkimus-, hoito- ja matkakustannusten korvauksissa sekä asumistuessa
ero säilyy.
Esitys vaikuttaa osaltaan siihen, että avo- ja laitoshoitoa
koskevat erilaiset säännökset eivät vaikuta
vääristävästi kunnan järjestämien
vanhustenhuollon palvelujen tuottamiseen ja saatavuuteen. Näiden
laitoshoitorajoitusten poistamisen tavoitteenahan on vähentää Kelan
maksamien etuuksien ohjaavaa vaikutusta ja edistää hoitopaikan
valintaa hoidon tarpeen eikä kunnan taloudellisten tarpeitten
perusteella. Tällä tiellä on edelleen
jatkettava, jotta vanhus saa aina tarkoituksenmukaista hoitoa, ei
sitä, mitä tuet ohjaavat käyttämään.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kiinnitimme
huomiota siihen, että pitkäaikaisen laitoshoidon
vähimmäiskäyttövaran korotuksen
yhteydessä niille, jotka ovat pitkäaikaisessa
avohoidossa, käyttövaraa voi jäädä vähemmän
kuin laitoshoidossa oleville. Katsoimmekin, että pitkäaikaisessa
avohoidossa olevien henkilöiden käyttövarasta
olisi myös tarpeen säätää laissa.
Sen lisäksi vähimmäiskäyttövaran
riittävyyttä niin ikään laitoshoidossa
olisi tarpeen arvioida.
Arvoisa puhemies! Olisi tärkeää,
että hengityshalvauspotilaat eivät olisi kovin
erilaisessa asemassa tukijärjestelmien suhteen muihin vammaisiin
verrattuna. Esityksen mukaan tukia maksettaisiin myös laitoksessa
oleville hengityshalvauspotilaille, mikä parantaa heidän
taloudellista asemaansa. Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa keskustelimme
siitä, että mahdollisuuksia hengityshalvauspotilaiden
erillissääntelyn purkamiseen on syytä selvittää.
Hengityshalvauspotilaita koskevaa säätelyä uudistettaessa
tulee ennen kaikkea tietysti turvata potilaan riittävä ja
hyvä hoito. Hengityshalvauspotilaan hoito voi niellä ison
loven pienen kunnan vuosibudjetista, ja olisi tarpeen tarkastella,
miten tuota maksurasitusta voitaisiin jakaa, onhan se hyvin sattumanvaraista,
mihin kuntaan hengityshalvauspotilaita tulee. Siihen ei kunta toiminnallaan
juuri voi vaikuttaa.
Arvoisa puhemies! On hienoa, että tässä esityksessä on
otettu huomioon myös veteraanit. Niille ylimääräistä rintamalisää saaville
rintamaveteraaneille, jotka ovat pienituloisimpia ja tarvitsevat
toisen henkilön apua eniten, aletaan korotettuun ja ylimpään
hoitotukeen maksaa päälle vielä 50 euron
suuruista veteraanilisää. Hoitotuen osana maksettavaa
veteraanilisää voidaan tämän
ehdotuksen mukaan maksaa myös laitoshoitoon joutuvalle
tai laitoksessa jo olevalle rintamaveteraanille. Tämä on
osaltaan tervetullut lisä vanhojen rintamaveteraaniemme
toimeentuloon ja hoitoon. Tietysti aina voidaan miettiä,
voisiko ylimääräisen veteraanilisän
saajien joukkoa vielä tästä laajentaa,
niin kauan kuin meillä vielä veteraaneja keskuudessamme
on.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa maksupolitiikan suuret linjat noudattavat
pitkälti sektorirajoja. Opetus- ja koulutuspalvelut ovat
maksuttomia, terveyspalveluissa maksujen ylärajat ovat
tarkkaan säädeltyjä, mutta vanhuspalvelujen
ja teknisen toimen palvelujen hinnoittelussa on liikkumavaraa.
Terveydenhuollon asiakasmaksut olivat vahvasti tapetilla, kun
hallitus esitti vuonna 2008 maksujen korottamista. Tämä hallituksen
esitys meni silloin läpi ja kunnat joutuivat toteuttamaan
maksujen korotukset. Mutta kunnat eivät hyötyneet
euroakaan näistä korotuksista, koska valtio imuroi
korotukset kunnilta pois. Mielestäni jo tuolloin oikeus
ja kohtuus olisi ollut, että maksujen korotukset olisi
osoitettu vahvistamaan kuntien taloutta ja täten lisätty
kuntien mahdollisuuksia tuottaa laadukkaita terveydenhuoltopalveluja.
Itse asiassa tämä silloinen korotusoperaatio oli
kunnille miinusmerkkinen, koska lisäkuluja aiheutui muun
muassa atk-kulujen lisääntymisestä kesken
kesäkauden. Samalla kun aikanaan tehtiin tämä asiakasmaksujen
korotus, olisi pitänyt tehdä myöskin
maksukattouudistus. Se välttämättä kaipaisi
uudistamista.
Kaikkinensa meidän maksulainsäädäntömme kaipaisi
kokonaisuudistusta, sillä nykyinen lainsäädäntö on
aivan liian epälooginen ja tulkinnanvarainen. Monimutkainen
se on varsinkin vanhustenpalveluissa, ja juuri täältä löytyvät
suurimmat maksuvaikeudet. Kansaneläke ei riitä edes kunnallisten
palvelujen ostoon. Sama ongelma on pitkäaikaistyöttömillä ja
pientä työeläkettä saavilla
vanhuksilla.
Kuten täällä on todettu, nyt hallitus
on nostamassa jo toisen kerran tämän hallituskauden
aikana pitkäaikaishoidon asiakasmaksuja. 3 prosenttiyksikön
nosto 82:sta 85 prosenttiin nettotuloista tuo runsaan 62 miljoonan
lisätulot, mutta nämäkään
eurot eivät tule kuntien vanhustenhoitoa tukemaan, koska
valtiovalta leikkaa tämän vastaavan summan kuntien
valtionosuudesta.
Tässä samassa yhteydessä muutetaan
eläkettä saavan hoitotuen säännöksiä siten,
että hoitotukea on mahdollista saada myös pitkäaikaisessa laitoshoidossa.
Tämä muutos hälventää avo-
ja laitoshoidon rajaa, mikä sinänsä mielestäni
on erittäin hyvä asia.
Mikä sitten on lopputulos pitkäaikaislaitoshoidossa
olevan käteenjäävän rahan osalta?
Siitä on esitetty hyviä laskelmia vastalauseessa,
ja olen nähnyt muitakin arvioita siitä, että hoitotuen
muutos yhdistettynä asiakasmaksujen korotukseen merkitsee
sitä, että alinta ja tulotasosta riippuen usein
myös keskimmäistä hoitotukea saavien
asiakkaiden käytettävissä olevat tulot alenevat.
Ylintä hoitotukea saavien tulot joko pysyvät ennallaan
tai nousevat. Tässä mietinnön vastalauseessa
käy selkeästi ilmi, että tämän
lakiesityksen hyväksyminen heikentää merkittävällä tavalla
edunsaajien asemaa.
Arvoisa puhemies! Edellä ed. Anneli Kiljunen hyvin
kävi läpi käsittelyssä olevan
lakiesityksen heikkouksia. Minun mielestäni onkin perusteltua
yhtyä vastalauseessa esitettyyn kritiikkiin ja kaikkien
kannalta olisi paras ratkaisu, jos tämä asia palautettaisiin
uudelleen valmisteluun.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys vammaisetuuksien muuttamisesta
ajoittuu mielestäni hyvään aikaan. Talvisodasta
tulee kuluneeksi 70 vuotta, ja on hienoa, että muistamme
veteraaneja. Ylimääräistä rintamalisää saavien
veteraanien keskuudessa on vielä paljon sellaisia, joille
tämä 50 euroa tulee tarpeeseen.
Tämä on sellainen asia, että tämä hallitus
on aika lailla myönteisesti suhtautunut aina tähän veteraaniasiaan,
ja pidän tätä tämän
esityksen yhtenä tärkeimpänä asiana
muiden hoitoalan asioitten lisäksi, mutta itse haluan korostaa
juuri tätä veteraanien saamaa 50 euron lisäystä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toisin kuin ed. Pakkanen ennakoi tai epäilee,
niin hallitus ei todellakaan suhtaudu myönteisesti veteraaneihin,
ja tämä veteraanilisä oli hänen
puheenvuoronsa pohjana.
Haluaisin todeta sen, että hallitus ei ole ollut valmis,
ei tämä hallitus eikä edellinenkään
eikä sitä edellinenkään, lisäämään
nimenomaan niiden ihmisten tuloja, joilla olisi kaikki looginen syy
saada nimenomaan tämä rintamatunnus. Sen saanti
on evätty heiltä, ja huolimatta siitä,
että kahteen kertaan eduskunnan enemmistö on asettautunut
tällaisen lakiehdotuksen ja lakimuutoksen taakse, tämä ei
ole edennyt hallituksessa.
Markku Pakkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä nyt pitäisin
ed. Tiusasen arviota hiukan vääränä tässä, koska
kyllä selvästi tässä esityksessä kerrotaan, että ylimääräistä rintamalisää saaville
veteraaneille tulee 50 euron korotus.
Siihen, onko tämä hallitus tehnyt muuta: Pieniä kansaneläkkeitä olemme
nostaneet merkittävällä tavalla, ja niistäkin
on varmaan osa veteraaneja, jotka ovat sen saaneet, joten kyllä veteraanijärjestöt
ovat tähän ihan tyytyväisiä.
Toki on aina kysyttävä, ovatko nämä riittäviä ja
tarpeellisia, kuten täällä on kuullut
edustajien puheenvuoroissa. Toki niin kauan kuin veteraaneja keskuudessamme
on, he tarvitsevat lisää, mutta kyllä minä pidän
tärkeänä tätä 50 euron
nostoa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Viime syksynä hallitus jo korotti
sosiaali- ja terveystoimen palvelumaksuja. Näistä saadut
lisätulot ovat vuositasolla noin 160 miljoonaa euroa. Nämä eurot
eivät jääneet kunnille käytettäväksi palvelujen
parantamiseen, vaan ne imuroitiin valtion kassaan. Samoin tulee
käymään nyt pitkäaikaispotilaiden
hoitomaksun korotuksista päätettäessä.
Näin 60 miljoonaa euroa imuroidaan taas kunnilta valtiolle,
ja kunnat eivät pysty parantamaan palveluitaan.
Arvoisa puhemies! Täytyy tukea ed. Reijo Kalliota siitä asiasta,
että hän muistutti, että maksukattojen
yhdistäminen on erittäin tärkeätä.
Nykyinen käytäntö on ikäihmisille
erittäin hankala ja vaikea seurata.
Ed. Heikkinen puhui hengityshalvauspotilaitten hoitamisesta.
Paras-hankkeen myötä nämä kustannukset
siirrettiin valtiolle.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, palveluasumisen maksujärjestelmä on
saatava selkeämmäksi, eli tähän
hallituksen esitykseen liittyy lakialoite 106/2009. Palveluasumisella
korvataan yhä enemmän laitoshoitoa. Palveluasujaa
kohdellaan kuitenkin muun muassa asiakasmaksujen suhteen eri tavalla
kuin pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevaa. Palveluasunnoissa
asuvilla on usein ravintokuluja, isoja lääkekuluja,
omavastuuosuuksia, silmä- ja hammashoitomenoja ynnä muita,
jotka on maksettava itse. Myös palveluasunnossa asuvan
henkilön vaate- ja muut arkiseen elämään
kuuluvat menot ovat usein suurempia kuin laitoshoidossa olevilla.
Sen takia kannatan tätä lakialoitetta, ja lakialoitteen
idea on se, että jos ravintokustannukset sisältyvät
palveluasumisen maksuun, tulee henkilölle jättää kuukaudessa
vähintään toimeentulotuen perusosaa vastaava
rahasumma.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on taas hallituksen
esitys, joka on tämmöinen perintäautomaatti.
Kyllä minä ihmettelen — tai ei tämän
hallituksen tekemisiä tarvitse ihmetellä, täällä on
mitä merkillisimpiä juttuja, mutta kaiken taakse
kätkeytyy joku juju.
Minä olen kokeillut sitä jujua tässä etsiä.
Nimittäin jos tehdään tällä tavalla,
että pakotetaan kunnat nostamaan maksuja, palvelumaksuja,
niin sitten otetaan se pois, imetään pois se hyöty
sieltä kunnilta, niin ainahan pitää olla
joku taka-ajatus, miksi näin tehdään.
Muutenhan siinä ei ole järkeä. No, tietysti
se järki enstäinkin voisi olla siinä,
jos ihan suoraviivaisesti katsoo, ei mutkan kautta, jotta tässähän
kunnat laitetaan perimään ja valtio ottaa tuloja
sieltä kautta. Mutta kyllä minusta tässä ilmeisesti
on isompi ideologinen järki siinä mielessä,
jotta nythän tällä nostetaan siis erinäköisiä taksoja,
tässä tapauksessa asumisen osalta ja vanhustenhoidon
osalta. Silloinhan se tarkoittaa sitä, että maksuja
nostetaan sille tasolle, jotta sitten joku yksityinen palveluntarjoaja pystyy
kilpailemaan siinä.
Tätä ruuvia kun kiristetään
vaan lisää, niin jossakin vaiheessa mennään
sen kipukynnyksen yli, jotta sitten yksityinen pystyy jo tekemään
sen edullisemmin, koska muuta järkeähän
tässä ei pysty olemaan, jos niin kuin ajatellaan
kuntien itsemääräämisen osalta.
Minä olen käsittänyt, että vielä tällä hetkellä kuitenkin
kuntalaki lähtee siitä, että kunnalla
on itsemääräämisoikeus asioissa,
mutta tässä se menee yli sen oikeuden, ja valtio
katsookin, että nämä ovat hyviä maksujen
kerääjiä, mutta samalla tehdään
ideologista työtä. Tai jos joku tässä salissa
sen viisaammin minulle selittää, niin sitten minä voin
senkin hyväksyä, jos se on faktaa, mutta minä luulen,
että tämmöinen ideologinen juttu tässä on
takana.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota vaan yhteen yksityiskohtaan tässä lakimuutoksessa,
nimittäin tähän ylimääräistä rintamalisää saavien
rintamaveteraanien korotettuun ja ylimpään hoitotukeen
tulevaan 50 euron lisäykseen.
Arvoisa puhemies! Sinä aikana, kun tätä asiaa käsiteltiin
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa — johonka todellakaan
en kuulu, en ole koskaan kuulunut enkä nytkään
kuulu — tuli selvitys siitä, kuinka paljon varallisuutta
on näillä järjestöillä,
jotka pyrkivät vilpittömästi tukemaan
juuri tätä viiteryhmää suomalaisessa
yhteiskunnassa. Niin kuin kaikki tiedämme, niin tämä ryhmä, joukko,
luonnollisista syistä hupenee pikku hiljaa. Olisi tietysti
erittäin hienoa, jos nämä varat käytettäisiin
nyt olemassa olevien, sodassa mukana olleitten hyväksi.
Sehän tapahtuisi loistavasti, arvoisa puhemies, sillä tavalla,
että toimittaisiin lisäysperiaatteella. Noitten
säätiöitten tuotosta ja pääomasta
otettaisiin varallisuutta vuosittain ja lisäysperiaatteella
valtio laittaisi toisen mokoman lisää. Sillä tavalla
oltaisiin EU-kulttuurin mukaisessa käytännössä mukana.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä tämän
hetken lakihankehan, tai siis lakiehdotus nimenomaan, on jatkoa
tälle Avola-hankkeelle eli avo- ja laitoshoidon rajanvedon
poistamiselle, jonka ensimmäinen vaihe hyväksyttiin jo
aikanaan täällä salissa silloin, kun
kansaneläkkeitä alettiin maksaa laitoshoidossa
oleville potilaille.
Itse näen koko tämän Avola-hankkeen
erittäin tärkeänä ajatellen
sitä, että meillä kuitenkin pitäisi
päästä Kaste-ohjelman mukaisiin tasoihin
kotona asuvien ikääntyneiden ihmisten hoidoissa
ja niissä palveluissa, joita sinne avopuolelle viedään.
Tulevaisuudessa tavoitteena on se, että ihmisellä on
oikeus päästä sieltä kotoa tarvittaessa toimintakykyselvityksiä varten
sairaaloihin, kuntoutusta varten laitoksiin välillä,
intervallihoitoon laitoksiin tai omaishoidon vapaapäiviksi
laitoshoitoon, jossa samalla päivitetään
kaikki tätä ihmistä koskevat terveys-
ja sosiaalitiedot. Siinä tämmöinen ylimääräinen
tukien anominen, poistaminen, jälleen käyttöön
ottaminen ja muu olisi tullut liian monimutkaiseksi. Sen vuoksi
tämä lakiehdotus on ihan hyvä, ettei
tässä enää ihmistä luokitella
tuen saajaksi sen perusteella, missä hän asuu,
vaan sen perusteella, mikä on hänen toimintakykynsä ja
hoidettavuusasteensa silloin, kun tätä tukeen
oikeutettua toimintatasoa arvioidaan.
Nythän tässä tilanteessa — täällä oli
ed. Kallio muistaakseni, joka sanoi näin — alinta
ja keskihoitotukea saaville ihmisille nämä maksut
tässä lakiehdotuksessa kasvavat, ja näin
todellakin on. Tässähän idea on se, että myös
tällä lailla pyritään vaikuttamaan
siihen, että kotihoitoa kalliimpi laitospaikka ei olisi
järjestelyltään houkutteleva silloin,
kun ihmisen toimintakyky ei edellytä vielä laitoshoitoa.
Eli jos meillä on hyväkuntoisia ja parempikuntoisia
ihmisiä, niin heidän oikea hoitopaikkansa ei ole
laitos, vaan toivottavasti koti tai palveluasunto tai ryhmäasunto,
tai mitä asumisvaihtoehtoja tähän jatkossa
tullaan kehittämäänkään.
Tämä tuo kunnille lisää asiakasmaksutuloja. Se
on varmaan ihan totta. Tosin silloin sitten taas nämä valtionosuudet
kyllä siltä osaltaan pienenevät, niin
että tuskin mikään kunta tästä rikastuu. Mutta
se, minkä näen tässä itse asiassa
vaikeutena, on se, että näille ihmisille, joilla
ovat keskeytyneet hoitotuet siinä vaiheessa, kun he ovat
laitokseen aikanaan joutuneet, nämä maksut automaattisesti
palautuvat. Mutta ongelma on se, että ne ihmiset ovat melko
varmasti tällä hetkellä eri hoitoisuusluokassa
kuin ovat olleet, kun ovat siihen taloon tulleet. Eli saattaa olla,
että siellä olisi tarvetta myöskin korottaa
hoitoisuusluokkaa, ja se on silloin sen laitospaikan virkamiesten
ja toimihenkilöiden, ammattilaisten, tehtävänä katsoa,
että ne hoitoisuusluokat ovat oikeat ja että tämä ihminen
aidosti saa sen rahan, mikä hänelle sen toimintakyvyn
ja hoitoisuusasteen mukaan kuuluu.
Toinen ryhmä ovat ne, joilla ei ole edes vielä olemassa
näitä, ei ole koskaan haettukaan näitä hoitotukia.
Silloin näiden ihmisten pitää itse hakea
ne hoitotuet normaalin hakumenettelyn pohjalta. Silloin yhteiskunnan
tehtävä on huolehtia siitä, että nämä omaiset,
mahdolliset holhoojat taikka sitten ihan sosiaalityöntekijät
siellä laitospaikassa ovat tietoisia siitä, että nämä pitää hakea,
ja pystyvät neuvomaan joko ihmistä itseään, omaisia
taikka sitten jotain lähimpiä hakemaan sen hoitotuen.
Mielestäni silloin olisi tosi tärkeätä se,
että laitospaikka todella huolehtisi siitä, että näille
ihmisille tulevat tuet haetuiksi.
Tässä on aika vähän aikaa
siihen, koska jos tämä astuu voimaan vuoden alusta,
niin osa kunnista on vielä autuaan tietämättömiä koko
tästä lakiuudistuksesta. Sen vuoksi kuntapäättäjien tehtävä onkin
vähän herätellä niitä virkamiehiä huolehtimaan
siitä, että ihmiset saavat tuet, mitkä heille
kuuluvat. Näitä ihmisiä itse asiassa,
joilta on katkaistu tämä hoitotuki, on tällä hetkellä noin
22 300 eläkkeensaajaa. Täyttä kansaneläkettä saavia
on lähes 3 000. Se on hirvittävän
iso määrä ja lisää nimenomaan
työmäärää hakemusajan
alussa. Kela itsessään on varautunut siihen, että näiden
hakemusten ajaksi sinne resursoidaan lisää väkeä tekemään
tätä työtä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ei ole tilaisuutta olla sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa ja nyt sitten perehtyy tähän
mietintöön ja lähemmin hallituksen esityksen
192 tekstiin, niin, aivan niin kuin täällä ed.
Kallio totesi, tämä ei erityisemmin ole potilaiden
ja hoidettavan edun näkökulmasta mikään
erityinen asia, että tämä laitoshoitorajoitus
poistuu vammaisetuuksien osalta. Ne palvelumaksut, mitä siellä laitoksessa
otetaan, ovat yleensä niin korkeita, että nyt
kun nostetaan tuo määrä nettotuloja,
mitä voidaan käyttää tähän
maksuun, 85 prosenttiin, niin silloin yksinkertaisesti on tilanne
se, että näihin palvelumaksuihin uppoavat nämä lisääntyneet
vammaisetuudet, jotka on tuotu mukana sieltä avohoidosta.
Tässä mielessä tämä ei
ole erityinen asia. Ainoastaan silloin, niin kuin todetaan, jos
on mahdollisuus saada tuota korkeinta vammaistukea, sieltä voi
jotakin jäädä itselle. Yleensä nämä ihmiset
ovat todella pieniä eläkkeitä saavia,
kansaneläkkeellä olevia ihmisiä aika
moni, jotka ovat siellä laitoshoidossa. Tästä johtuen
tämä kokonaistulon määrä on
pieni, ja sitten siellä jää vain se 97
euroa käteen kuukaudessa.
Mutta muutama sana yleensä näistä vammaisetuuksista.
Eläkkeensaajan vammaisetuuden saaminen on kaiken kaikkiaan
aika hankalaa. Sen C-lausunnon, mikä siihen tarvitaan,
pitää olla tehtynä varsin hyvin ja perustellusti. Näin
ei aina suinkaan ole, ja asiakkaalta tai hakijalta evätään
tämä hyvinkin helposti Kelan toimesta, tai niin,
että sitten päädytään
siihen matalampaan tasoon, vaikka avun tarve on selvästi korkeampi.
Ja vielä eräs seikka, joka tällä hetkellä,
vuodesta toiseen, enemmän vaikuttaa, on se, että myös
eläkkeellä olevat ihmiset joutuvat hankkimaan
palvelunsa entistä enemmän yksityiseltä sektorilta,
mikä lisää kustannuksia.
Toinen asia tässä asiakasmaksun epäoikeudenmukaisuudessa
on tämä puolisokysymys. Nyt kun avioparista enemmän
ansaitseva joutuu laitoshoitoon, niin 41 prosenttiin saakka voidaan enintään
ottaa tämän avioparin yhteisistä tuloista asiakasmaksun
katteeksi. Kuitenkin tämä jäljelle jäävä summa
voi olla niin pieni, että ei-laitoshoidossa oleva puoliso,
parempikuntoinen, ei tule sillä yksinkertaisesti toimeen,
ja näin ollen tässäkin on selkeä ongelma.
Pitäisi todellakin tätä asiakasmaksua
katsoa enemmän sosiaalisesti ja huomioida myös
kotiin jäävän puolison taloudellinen
asema paremmin.
Edelleen tämä ruokavaliokorvaus, 21 euroa kuukaudessa
esimerkiksi keliakiapotilailla, on aivan liian vähäinen.
Yleensäkin se on jäänyt liian alhaiselle
tasolle. Tässähän on tehty ehdotuksia
myös kansanedustajien toimesta tämän
nostamisesta, ja tämä ei kuitenkaan ole onnistunut.
Lopuksi: Ed. Pulliainen korosti järjestöjen, säätiöiden
hyvää taloudellista asemaa ja niiden rahojen käyttöä.
Eli kun väki vähenee, rintamamiestunnuksen omaavia
on enää runsas 60 000, sotainvalideja
ehkä 7 000, vauhdilla luku vähenee, niin
tässä tilanteessa on aivan oikein miettiä,
miten niiden ihmisten, jotka ovat oikeasti tämän
tuen ansainneet, nimenomaan sodassa olleet rintamatunnuksen omaavat,
sodassa haavoittuneet, vammautuneet, miten heidän elämäänsä voitaisiin
auttaa tai heidän läheistensä elämää. Nyt
on se viimeinen aika, ja tässä myös näiden organisaatioiden
varallisuus on otettava käyttöön, ettei
se sitten kuitenkaan kanavoidu sillä lailla, että se
menee vaikkapa valtiovarainministeriön pohjattomaan säkkiin.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vain yhteen asiaan kommentteja.
Opposition tehtävä on kritisoida hallituksen esityksiä,
ja opposition vastalauseet rakennetaan mietintöjen vastalauseeksi.
Kun ampuu riittävän usein ja ampuu riittävän
isolla hajontakuviolla, niin aina joskus osuu ja joskus menee ohi.
Otan esiin vain yhden asian tässä kohdassa. Vastalauseessa
todetaan: "Hallitus korostaa ajaneensa pienituloisen väestönosan
asemaa ja parantaneensa eläkeläisten asemaa."
Ed. Kiljunen esitellessään tämän
vastalauseen liitti tähän väittämiä siitä,
että puheet ovat puheita ja teot ovat tekoja. Ed. Kallio
omassa puheenvuorossaan totesi ja todensi, viittasi käytettävissä olevaan
aineistoon siitä, miten tämä asiakasmaksujen
muutos, tämä käsittelyssämme
oleva avo- ja laitoshoidon rajapinnan liudentaminen, käytännössä kohdentuu
eri eläkkeensaajien tulotasoryhmiin.
Ensinnäkin kommenttina suora lainaus valiokunnan mietinnöstä:
"Pienituloisten ylintä hoitotukea saavien henkilöiden
käteen jäävät tulot kasvaisivat
eniten. Täyttä kansaneläkettä saavalla
nettotulojen lisäys olisi perhesuhteista riippuen noin
28—30 euroa kuukaudessa." Ja toinen lainaus: "Pelkkää puolison
kansaneläkettä ja alinta hoitotukea saavilla vähimmäiskäyttövaran indeksikorotus
97 euroon kuitenkin nostaa hieman heidän käteen
jääviä tulojaan." Myönnän, että kyse
on muutamista euroista ja kyse on muutamista kymmenistä euroista,
mutta se, että maalataan iso kuva, että hallitus
olisi jotenkin kovakouraisempi kaikkein pienituloisimpia kohtaan, ei
esimerkiksi tämän esityksen kohdalla pidä paikkaansa.
Tämä esitys kohtelee eri eläketuloa saavia
ryhmiä, kun otetaan taulukko euroissa esiin, eri tavalla.
On eläkkeensaajia, joitten toimeentuloon tässä puututaan,
puututaan negatiivisella tavalla, mutta se väittämä,
että kaikkein pienituloisimpia rankaistaisiin, ei pidä tämän
esityksen kohdalla paikkaansa. Siihen on olemassa faktaa, faktaa
siitä, että on laskettu käytännössä, mitä tämä esitys
tarkoittaa eri eläketasoilla.
Olisi monta muutakin asiaa kommentoitavana, mutta kun pyritään
luomaan mielikuva siitä, kuinka hallitus eri väestöryhmiä ja
eri tulonsaajaryhmiä kohtelee, niin tämä esitys
on esimerkkinä siitä, että kaikkein vähävaraisimmat
eläkeläiset saavat hoitotukea saadessaan euroja
lisää verrattuna nykytasoon.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun täällä käydään
faktoja puhumaan, niin esitän yhden väittämän
tässä, ja olisi hyvä tietää,
onko se faktaa vai ei.
Kyse on siitä, jotta tässä ilmeisesti,
kun kunnat joutuvat nostamaan näitä tai ovat nostamatta, joka
tapauksessa tämä imurointi tapahtuu sokeasti siten,
jotta katsotaan tietty laskennallinen juttu kunnasta. Ja kun meillä on
eri tavoin kehitetty avopuolen hoitoa tuolla kunnissa, joissakin enemmän
laitoshoitopainotteista, niin tässä tapahtuu semmoista
vääryyttä, että ei välttämättä kuntia
siitä palkita, mitä siellä on tehty,
vaan sokeasti otetaan rahaa pois ja se käytetään
siis valtion pohjattomaan kassaan.
Sitä filosofiaa en tiedä, pitääkö se
paikkansa, kun sanotaan, jotta tässä on kyse ideologisesta valinnasta.
Kukaan ei ole siihen todennut, eivät edes kokoomuksen edustajat,
jotta tällä pyritään nostamaan
näitä laitospaikkojen hintoja siten, jotta yksityiset
palveluntuottajat pystyvät paremmin tarjoamaan näitä palveluita
ja voittamaan kilpailussa sitten näitä asiakkaita
itselleen, jolloin tietysti pikkuhiljaa siirrytään
siihen, kun on menty yksityiseen, että siinä tulee
käymään siten, jotta sitten, kun kunnalliset
palvelut ovat hävinneet, niin niitä uusia ei todennäköisesti
rakenneta, jolloin voidaan nostaa hintoja sitten yksityisellä puolella,
kun kilpailua ei ole.
Sitten tämä ed. Pulliaisen näkemys:
siellä on veteraani-, invalidi-, rintamamiespuolella yllättävän
paljon näitä varoja. Vasta hiljattain, viime viikonloppuna,
uutisoitiin näistä eri tiedonvälityskanavilla.
Minusta se raha pitäisi jotenkin saada sieltä poikimaan
niiden ihmisten hyväksi. Tässähän
pahimmillaan käy siten, jotta rahaa on hirveän
paljon ja nämä ihmiset, jotka olisivat oikeutettuja
siihen, ovat jo kuolleet, ja sitten pidetään tämmöisiä perinnepäiviä,
joissa "kansa taisteli", pikkujouluissa, ja tämmöisiä tapahtumia.
Ja se on meidän ikäluokan ja vielä niiden
tulevien sukupolvien ... Minusta se ei ole oikein.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä viimeisestä asiasta
eli veteraaneista. Todella vieläkin viestejä tulee
siitä, että välttämättä ei
kuntoutukseen päästä niin usein kuin
pitäisi päästä. Siinä mielessä ed.
Pulliaisen ja ed. Lahtelan puheenvuoroihin voi yhtyä. On todella
mittavat rahat siellä, ja niitten käytöllä olisi
jo nyt kiire, ja todella ne tulisi nyt kohdistaa veteraaneille.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, hallituspuolueitten edustajat
ovat varsin hiljaa olleet tästä kiusallisesta
asiasta, joka liittyy tähän lakiesitykseen. Varsin
lyhyellä aikavälillä tosiaan, kun toista
kertaa asiakasmaksuja ollaan korottamassa, nämä eurot
imuroidaan valtiolle. Tässäkin esimerkki, jossa
tavallaan likainen työ pannaan tekemään
kuntatasolla, perimään nämä rahat, niin
tuiki tarpeellisia kuin ne eurot olisivat, kun me tiedämme,
mikä on kuntatalouden tila. Toki valtiokin velkaantuu ja
on jo velkaantunut, mutta kunnissa näitten palvelujen edes
nykytasolla säilyttämisen kanssa on valtavia ongelmia.
Nämä eurot kyllä tarvittaisiin kuntiin.
Toki on varmasti melkoisesti kuntalaisia, jotka eivät tiedä,
että tosiasiassa kunnille ei ole tullut yhtään
lisäresursseja.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, vielä palveluasumisesta.
Todella jo vuosia on kiinnitetty huomiota tähän
asiaan, että siellä tätä niin
sanottua käyttövaran suojaosuutta ei ole olemassa,
ja todella tähdellistä olisi ollut, että tähän
vihdoin viimein olisi saatu parannus. Täällä on
sosialidemokraattien ja vasemmistoliiton vastalauseessa myös
tähän liittyvä aloite, ja olisin toivonut,
että jo nyt tässä vaiheessa hallituspuolueet
olisivat tämänkin tosi kipeän asian korjanneet.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellä puheenvuorossani puhuin tästä hengityshalvauspotilaitten
tilanteesta ja sen kehittämistarpeista, johonka ed. Kuusisto
sitten puheenvuorossaan totesi, että tilanne olisi korjaantunut
ja Paras-lain myötä nämä kustannukset
olisi valtion piikkiin siirretty. Tämä ei kuitenkaan näin
ole, vaan edelleen kunnat vastaavat omavastuun puitteissa 80 000
eurosta ja jopa enemmästäkin, mikä sitten
se tasausjärjestelmän pohja missäkin
sairaanhoitopiirissä on. Nämä hengityshalvauspotilaitten
kustannukset todella ovat massiiviset. Ne voivat olla 300 000—500 000 euroa
vuodessa per potilas, niin että todellakin suurista summista
puhutaan.
Hengityshalvauspotilaitten asemaa ollaan pohtimassa parhaillaan,
mutta kustannukset jäävät jatkossakin
todennäköisesti kuntien kontolle. Puheenvuorossani
peräänkuulutinkin sitä, pystyttäisiinkö jollakin
tavoin muuttamaan sitä, ettei se yksittäinen kunta
olisi niin kohtuuttomassa tilanteessa, vaan tosiaan kenties tätä tasausjärjestelmää
tai
muuta järjestelmää hyväksi käyttäen voitaisiin
tätä kuluosiota tasata eri kuntien kesken.
Merja Kuusisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla oli ilo olla Keski-Uudenmaan kuuden
Kuuma-kunnan edustajana Uudenmaan liiton Paras-hankkeen työryhmässä. Teimme
siellä erittäin suuren työn, kun valmistelimme
esitystä niistä kunnan palveluista, joita voidaan
siirtää kunnilta valtiolle. Yhtenä esityksenä olivat
todella nämä hengityshalvauspotilaat, että heidän
hoitonsa olisi tullut valtion maksettavaksi. Olen pahoillani, mutta
olen ollut siinä käsityksessä, että tämä meidän
esityksemme olisi mennyt läpi. Mutta niin kuin ed. Heikkinen
sanoi, tämä on niin tärkeä asia,
että sitä kannattaa sitten varmasti yhdessä hallituspuolueitten
kanssa viedä eteenpäin. Hengityspotilaitten hoito
on ihan kohtuuton kustannus yksittäiselle kunnalle. Vaikka
siihen saisi kalliin hoidon avustuksenkin valtiolta, se ei kata
läheskään kustannuksia.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys edustaa
sitä hallituksen kovaa linjaa, mikä lähti
liikkeelle, kun jo aikaisemmin nostettiin osaa asiakasmaksuista,
ja nyt sitten nostetaan laitoshoidossa olevien asiakasmaksua niin, että se
nousee 82 prosentista 85 prosenttiin nettotuloista. Todella, niin
kuin edelliset puhujatkin ovat tuoneet esiin, erityisen huutava
vääryys tässä on se, että tämä noin
62 miljoonaa euroa, joka tämän lakipaketin mukaisesta
maksukorotuksesta tulee kunnille, vähennetään
kuntien valtionosuuksista. Se on kyllä todella väärin
tässä tilanteessa, kun kunnallisten palveluiden
laadun parantamisessa olisi suuria tarpeita ja ylipäänsä palveluiden
turvaamisessakin tänä aikana, kun monessa kunnassa
jopa kipeitä leikkauksia on suunnitteilla.
Toinen tärkeä asia tässä lakikokonaisuudessa on
se, että tätähän on markkinoitu
niin, että tämä avo- ja laitoshoidon
raja liukenee, ja on esitetty, että tämä on
kovin myönteinen asia. Ajatuksellisesti se onkin erittäin
tärkeä seikka, mutta on jäänyt
kertomatta, että samaan aikaan suurimmalla osalla hoitotuen
saajista asema heikkenee, vaikeutuu, tämän uudistuksen
seurauksena. Tämä on kyllä sellainen
asia, jota sosialidemokraatit eivät voi hyväksyä.
Kolmantena otan esiin tämän palveluasumisen.
Palveluasumisen käyttövarasta tulisi ilman muuta
lailla säätää, koska tällä hetkellä palveluasunnoissa
asuville ei ole säädetty käyttövaraa. Laitoksissa
sen sijaan on olemassa tuo käyttövara. Tältä osin
tässä yhteydessä oli käsittelyssä myös
oma lakialoitteeni, ja se sisältyy tuohon SDP:n ja vasemmistoliiton
vastalauseeseen. Laitan ilolla merkille sen, että myös
hallituspuolueet ottivat kirjauksen tästä palveluasumisen
käyttövaran tarpeesta tuohon mietintöön.
Siitä kiitos hallituspuolueiden edustajille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edelliseen puheenvuoroon liittyen jatkan.
Tänään päivällä kävi
eläkeläisiä edustava lähetystö tapaamassa
eri puolueiden edustajia. Itse olin oman ryhmäni puolesta
ottamassa tätä lähetystöä vastaan.
Siinä juuri tuotiin esille tämä käyttövaran
niukkuus, joka jää silloin, kun eläkeläinen
asuu laitoksessa. Todettiin, että laitoshoidossa olevalle
jää vain 3 euroa päivässä erilaisiin henkilökohtaisiin
menoihin, ja tämä on aika vähän.
Sillä ei saa paljon edes postimerkkejä, jos kuoria
tai papereitakaan, eikä sillä paljon puheluitakaan
puhuta. Elikkä tähän epäkohtaan
nämä lähetystökäynnin
asian tuojat toivat esille ja toivoivat, että enemmän
jäisi laitoksessa asuvalle tätä käyttövaraa.
Toivon, että jatkossa tähän asiaan
voitaisiin kiinnittää huomiota ja myöskin
siihen, että nämä laitoshoidon kustannukset
eivät pääsisi karkaamaan ylisuuriksi.
Tämä tietää sitä, että nyt
helposti puhutaan 2 000 euron kuukausimenoista, mitä joudutaan
maksamaan laitosasumisesta, jopa enemmänkin maksetaan,
ja näin ollen tämä on merkittävä menoerä.
Toivon, että näihin kysymyksiin voidaan jatkossa
kiinnittää inhimillisyyden ja arvopohjan vuoksi
huomiota. (Ed. Kähkönen: Ed. Lauri Oinonen, teillä on
mahdollisuus äänestää vastalauseen
puolesta!)
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinoselle on todettava, että hallituksella
on kova, kivinen sydän, liberalistinen sydän,
ja tämä liberalismi on talousliberalismia.
Tähän valtion tapaan ottaa nyt tässä tapauksessa
62,2 miljoonaa pois kuntien valtionosuuksista on todettava, että siinä on
muutakin rahaa kuin tämä vammaisetuuksien lisääntymisestä tuleva
raha, koska nousee tämä 85 prosentin leikkaustaso
3 prosenttiyksiköllä. Tällöin
siellä on ihan näiden hoidettavien ihmisten eläke-
ja muita tuloja, joita sitten leikataan taas kuntien kautta valtion
kassaan. Se, montako miljoonaa siellä sitä on,
on varmasti keskusteltu valiokunnassa. Muistelen liikkumavaraohjelmaa.
Tuossa dokumentissa käytiin tarkkaan läpi silloinen
potilasmaksukorotus, joka nettovaikutukseltaan oli 60 miljoonan
euron luokkaa ja joka siis imuroitiin valtion kassaan potilailta,
asiakkailta, lapsilta jne.
Tässä ed. Pakkasen kanssa käytiin
aikaisemmin keskustelua siitä, onko nykyhallitus nimenomaan
veteraanimyönteinen, kun se nyt nostaa täällä 50
eurolla veteraanilisää eläkkeensaajille, niille,
joille maksetaan ylimääräistä rintamalisää,
ja totean, että vuoden 2010 budjetissa kyllä leikataan
aika tavalla veteraanien, sotainvalidien kuntoutusmäärärahoja,
jolloin kyllä tässä ollaan huonommalla
tiellä kuin mitä ed. Pakkanen uskoi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä olen kuullut paljon kehuja
ed. Tiusasen lääkärintaidoista. Kun nyt
hän ilmoitti, että hän pystyy määrittämään
liberalistisen sydämen, niin minä toivon, että hän
sähköpostilla laittaa minulle kuvauksen, niin
että minä voin Oulussakin kehua, että minäkin
tiedän nyt, miten liberalistinen sydän määritetään
tunnetun kirurgin toimesta.
Arvoisa puhemies! Monet edustajatoverit ovat asettuneet kannattamaan
aloitettani siitä, että sota-, rintamaveteraanien
ja sotainvalidien hyväksi kerätyt varat käytettäisiin
nyt heidän elinaikanaan heidän hyväkseen.
Toivon, että ryhmissänne viette tätä asiaa
eteenpäin niin, että tämä homma
lähtee myöskin käyntiin, koska nyt on toimittava,
juuri nyt.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen täällä toi
esiin tätä käyttövaran tarvetta
ja korotustarvetta. Se oli aivan oikea viesti. Myös laitoshoidossa
olevien osalta tuo käyttövara on jäänyt
valitettavan alhaiseksi.
Mutta todella haluan tässä painottaa palveluasunnossa
asuvien tilannetta. Tällä hetkellä maksut
ovat kovasti nousseet palveluasumisen osalta, ja kun suunnan pitäisi
olla, että yhä useampi asuisi kodinomaisissa palveluasunnoissa
vanhakantaisten laitosten sijaan, niin tämä asia,
käyttövaran säätäminen,
on siis erityisen tärkeä tässä ajassa.
Toivoisi todella, että saataisiin pikaisesti tämä säädettyä lailla.
Sitten vielä tähän hoitotukiasiaan
haluan tuoda sen näkökannan esiin, että vammaisjärjestöt ovat
kyllä olleet tästä laista kovin huolissaan
ja välittäneet viestiä siitä,
että nyt kyllä hoitotukea saavista suurimman osan
asema heikkenee. Haluan, että se tässä keskustelussa
nousee myös vahvasti esiin. Me emme voi tämän
kaltaista heikkenemistä hyväksyä tässä yhteydessä ja
vastustamme tätä lakia tällaisena.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun on ed. Tiusasesta kyse, niin totean varmuuden
vuoksi ed. Tiusasen puheenvuorosta jokseenkin tarkan lainauksen,
että "hallituksella on kova, kivinen sydän", ja
lainaus päättyy.
Ed. Taiveaho totesi tässä, että tulee
vahva viesti siitä, miten epäoikeudenmukainen
tämä esitys on. Tässä esityksessä on
varmasti ongelmia. Tämän lopullisesta toteutumisestakaan
ei voi olla täysin varma, mitä se kuntatasolla
tarkoittaa, aletaanko esimerkiksi jatkossa ja entistä enemmän
muuttaa kylttejä vanhusten palvelutalojen seiniin tai tehdä jotain
muuta vastaavaa, mikä menossa on.
Mutta yhtä väitettä minä en
voi hyväksyä tässä yhteydessä ja
lainaan valiokunnan mietintöä: "Pienituloisten
ylintä hoitotukea saavien henkilöiden käteen
jäävät tulot kasvaisivat eniten." Mietinnössä sanotaan
myös, että pelkkää puolison
kansaneläkettä ja alinta hoitotukea saavilla vähimmäiskäyttövaran
indeksikorotus 97 euroon nostaa käyttövaran tasoa.
Tämä esitys tukee kaikkein pienimmän
eläketulon varassa olevia.
Tapahtuu heikennyksiä, myönnän, mutta
ne kaikkein pienituloisimmat jäävät tässä plussalle. Ei
ole kysymys monista euroista, ei ole kysymys monista kymmenistä euroista,
mutta se kategorinen väittämä, ketkä kärsivät,
ei tässä yhteydessä pidä paikkaansa.
Kaikkein pienimmän eläketulon varassa elävien
toimeentulo ei heikkene, väitetään mitä muuta
tahansa, ja jos väitetään jotain muuta,
se väite ei pidä paikkaansa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen ystävälliseen
kysymykseen vastaisin nyt ennen sähköpostiakin,
että liberalistinen sydän on kova. Kun siihen
koskee, se aivan polttaa leikkauskäsineen läpi,
ja se ei syki köyhälle eikä apua tarvitsevalle
vaan sille, että ihmiset laitetaan kilpailemaan toisiaan
vastaan.
Ed. Rehulalle toteaisin sen, että tuo ajatus syntyi
nimenomaan vastauksena ed. Lauri Oinoselle, joka olisi toivonut,
että hallitus olisi ollut myötämielisempi,
enemmän lähimmäisenrakkautta osoittava
siinä, että se jättäisi enemmän kuin
sen 97 euroa kuukaudessa palvelulaitoksessa olevalle asiakkaalle
ja potilaalle.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rehulalle sen verran tuossa, kun sanoitte,
että tämä ei palkitse kuntia siitä,
miten on siellä hoidettu näitä avo- ja
laitoshoidon asioita, niin kun tässä otetaan sokeasti
kunnilta rahaa, minusta se ei ole oikein. Siihen olisi voinut valiokunta
tietysti enemmän jo kiinnittää huomiota,
että se kohdennettaisiin siten, jotta nämä olisivat
olleet kaikki kannustavia. Minä näen siten, jotta
aina pitäisi kannustaa, onpa se sitten yksittäistä ihmistä kuin myös
kuntiakin, ja palkita siitä, kun tehdään
hyvästi työ. Tässä ei semmoista
palkintaa kyllä ole.
Yleiskeskustelu päättyi.