7) Hallituksen esitys laiksi biopolttoaineiden edistämisestä liikenteessä annetun
lain 5 §:n muuttamisesta
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt voi tietysti suoraan jo sanoa, että näiden
nykysäädösten pohjalta minut voi varmaan
nakata tästä pöntöstä sitten
ulos lähestulkoon saman tien, että ei kuulu käsiteltävään
asiaan, mutta yritän nyt kuitenkin tässä.
Sain asian tiimoilta mielenkiintoisen viestin kuluvan viikon
aikana, ja minulle esitettiin sellainen kysymys, onko eduskunnassa
kierrätys itsestäänselvä ja
tärkeä asia. Henkilö oli ajatellut tehdä kansalaisaloitteen,
joka mahdollisesti vaatii myös lakimuutoksen.
Nykyisin tulli ja poliisi kaatavat takavarikoidut alkoholijuomat
maahan tai viemäriin, ja nyt kun meille ollaan rakentamassa
ja kehittelemässä erilaisia bioetanolilaitoksia,
niin eikö olisi mahdollista, että kansanedustajat
pitäisivät huolen siitä, että myös
takavarikoidut etanolipitoiset juomat tulisivat hyötykäyttöön
ja että niistä jalostettaisiin polttoaineita eikä kaadettaisi
niitä viemäriin.
No, siitä sain ajatuksen kertoa tämän
viestin tänä päivänä tässä salissa
tämän biopolttoaineiden edistämisestä liikenteessä annetun
lain muuttamisen käsittelyn yhteydessä. Mutta
sen lisäksi haluaisin kokonaisuutena mainita näistä biopolttoaineista
tai koko bioenergiatuotannosta sen, että olisi äärimmäisen
mukava, jos meidän yhteiskunnassamme olisi mahdollisuus
huomioida myös yksittäisten kansalaisten aktiivisuus
ympäristönsuojelussa ja oman elämänsä bioaktiivisessa
kehittelyssä.
Nimittäin omakotiasujilta on tullut äärimmäisen
paljon palautetta siitä, että tällä hetkellä ei meidän
verotusjärjestelmämme eikä meidän yleinen
systeemimme kannusta riittävällä tasolla omakotiasujia
esimerkiksi tuulienergian ja aurinkoenergian suhteen aktiivitoimiin
tai että ne, sanotaanko, surullisen hahmon ritarit, jotka
ovat näitä hyviä ja arvokkaita toimenpiteitä tehneet, maksavat
tällä hetkellä armotonta veroa omasta tuotannostaan
itselleen, jos ovat erehtyneet kierrättämään
tuotantonsa pääverkon kautta eivätkä inverttereiden
ja konverttereiden kautta tuottaneet sitä sähköä myllyillä suoraan,
vaan omaan käyttöönsä.
Toivoisinkin, että kaikissa yhteyksissä, kun näitä biopolttoaineita,
tätä bioenergiamuotojen hyödyntämistä,
pohditaan, niin katsottaisiin myös se yksittäisen
kansalaisen ja pienkotitalouden näkökulma ja vaikutus
tähän kokonaisuuteen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Kyllösen välittämä aloite
on toteutettu Ranskassa, jossa kaikki tämmöiset
ylimääräiset viinit ja kaikki hienot
ja upeimmatkin viinit tislataan etanoliksi, ja se on siellä ihan
kulttuuria, mutta meillä nämä määrät ovat
onneksi niin pieniä taikka vahingoksi niin pieniä — aivan
riippuen siitä, mistä päin katsoo. Minä luulen,
että sen takia ne menevät nykyisin viemäriin,
mutta Ranska on malliksi esimerkki.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä talousvaliokunnan
mietintö, joka pohjautuu hallituksen esitykseen 213, lähtee
tästä tilanteesta, missä olemme, eli
siitä, että ei ole nyt mahdollisuutta tämän
tasoiseen, alkuperäisen tasoiseen 5,7 prosentin biopolttoaineosuuteen
liikennepolttoaineissa. Tavoitehan on EU:ssa sitten nostaa tämä vielä 10
prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
Puhemies! Asian tausta on ongelmallinen. Suurin osa biopolttoaineista,
mitä nyt tuotetaan, esimerkiksi biodiesel, tulee öljypalmuviljelmiltä.
Neste Oil Oyj on keskeisin, ehkä suurin yksittäinen
toimija ja varmasti onkin suurin yksittäinen toimija liikennepolttoaineiden
kohdalla. Se avaa Singaporeen juuri näinä aikoina
uuden tehtaan. Sillä on Euroopassa samoin suuri tuotantolaitos.
Sköldvikissä sillä on tuotantolaitos,
toinen Euroopassa, ja tämä linja on nimenomaan
lisääntyvän tuotannon linja.
Tuotannossa ei olisi mitään ongelmaa, jos öljypalmua
voitaisiin kestävällä tavalla käyttää, mutta
nämä erilaiset sertifikaatiosysteemit eivät toimi.
Mitä enemmän käytetään
sertifioitua öljypalmua, sitä enemmän
hakataan sademetsiä, sitä enemmän avataan
uusia öljypalmuplantaaseja, sitä enemmän
ilmakehään vapautuu hiilidioksidia näiltä plantaaseilta
ja metsähävityksen johdosta. Tämä on
ongelma, joka on suomalainen, ja me olemme aivan liian vähän
siitä puhuneet.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti tässä saa puhua
vähän aidanseipäistäkin, ja niistäkin
saa biopolttoainetta kyllä. Mutta ed. Kyllösen
ajatteluun ja vähän laveaan näkemykseen
kanssa eri asioista.
Minusta yksi asia, josta aikanaan tein kirjallisen kysymyksen,
on Tullin takavarikoimista alkoholeista ja viinoista, ne kuulemma
kaadettiin viemäriin. En tiedä, vieläkö kaadetaan,
sillä ne määrät olivat aika
isoja jossakin vaiheessa. Se tuntuu aika kovalta jutulta, kun enstäinkin
on kasvatettu jossakin pellossa nämä viljat tai
sokeriruoko tai mistä se alkoholi on tehtykin, ja kun se
sitten joutuu vaan jostain ihmeen syystä vääriin
käsiin ja yritetään tuoda maahan laittomasti, niin
sitten Tullissa otetaan putelit pois ja kaadetaan viemäriin.
Siitähän tulee ympäristöongelma jo
sitäkin kautta. Mutta nyt en tiedä tilannetta. Minusta
tämän tyyppiset juomat pitäisi ilman muuta
ottaa heti jemmaan, vaikka se kuinka on laitonta ainetta, valtion
haltuun ja ei kun polttoaineeksi tislaten jalostaa. Jos ei muuta,
niin ainakin tuulilasinpesunestettä siitä saa.
Se on putsattuna hyvää siihen ja palaa tankissa.
Mutta isompi kysymys ja myös ed. Tiusasen puheenvuoroon
liittyen, kun hän puhui näistä kaukaa
tuoduista raaka-aineista, mitä Porvooseenkin tuodaan, ja
palmuista. Kyllähän meidän pitäisi
saada semmoinen tilanne aikaan Suomessa, jotta me katsomme nämä omat
luonnonvaramme täällä ja niistä lähdetään
tuottamaan mahdollisimman nopeassa aikataulussa — tiedän, että siellä on
kokeita olemassa hyvin monenlaisia, mutta että siihen satsattaisiin
yhä enemmän, jotta se saataisiin nopeammin käyttöön — tämmöistä puusta
tuotettua biodieseliä. Ilmeisesti sen voi jopa myös
etanoliksi tehdä, jolloin se on minusta aina kestävän
kehityksen näkökulma, jotta se tuotetaan omasta
maasta ja lyhkäisillä kuljetusmatkoilla.
Toinen iso asia, josta tiedän, että ollaan
tässäkin salissa montaa mieltä, on minusta
turvenäkökulma, joka pitäisi kuitenkin
uskaltaa avata ja katsoa, mikä sen tase tulee olemaan sitten
ympäristön näkökulmasta. Onko
siihen löydettävissä semmoinen ratkaisu,
että siitä ei ole haittaa eikä tule semmoisia
päästöjä, niin kuin on tällä hetkellä väitetty?
Jos siitä tulee, niin sitten pitää jättää se
hyödyntämättä, mutta meillä kuitenkin
turvevarat ovat sen verran isot, jotta sieltä löytyisi varmasti
potentiaalia. Tietysti se täytyy laskea siihen verrattuna,
mitä se tarkoittaa, kun vaikka tuodaan jostain hirveän
kaukaa näitä raaka-aineita, jotka tuhoavat varmasti
tätä ilmakehää ja maapalloa
ja vievät jopa eväitä joiltakin ihmisiltä,
siis ruuantuotannosta, kun ne eivät saa ruokaa, vaan länsimaat
sitten ryöstävät heidän viljelysmaitaan
näiden raaka-aineiden osalta.
Sitten iso juttu, joka tähän liittyvät,
on tietysti biokaasuhomma. Meillähän tämä biokaasukysymys,
sen kaatopaikkakaasut, hyvin laajassa mitassa se puoli on hyödyntämättä.
Minusta sille puolen nämä pienvoimalat ja -laitokset
pitäisi saada sillä tavalla, että siinä ainakin
alussa on investointituki siinä, ja jos ne tuottaisivat
sähköä, niin jonkin tyyppinen, onko se
syöttötariffi, jonka nyt on todettu olevan vähän
hankala toteuttaa, mutta jonkin tyyppinen järjestelmä,
millä saadaan nämä myllyt pyörimään.
Mutta ennen kaikkea sitten liikennepolttoaineiden osalta, sehän
on monessa maassa jo toteutettu ja todistettu, miten se homma toimii,
miksi me emme Suomessa sitä hyödynnä?
Tekniikka on olemassa, se tekniikka toimii jopa Suomen olosuhteissa,
vaikka meillä on aika kylmiäkin talvia vielä,
ainakin nyt ennusteen mukaan tänäkin talvena muutama
kuukausi olemassa, mutta siitä huolimatta se järjestelmä saadaan
toimimaan, ja sieltä osa liikennepolttoaineesta voitaisiin
korvata myös biokaasulla.
Yksi esimerkki vaikka Ämmässuon osalta. Mitä näiden
asiantuntijoiden ja tutkijoiden kanssa on jutellut, niin siellä sanotaan
yhä edelleen, jotta siellähän on hyödyntämätön
iso massa, joka nyt siis kompostoidaan, ei biokaasuteta vaan kompostoidaan,
jolloin tärkeä raaka-aine, energialähde,
menee taivaan tuuliin. Nämä Pääkaupunkiseudun
ajopelit voisivat ihan hyviä kulkea, onpa ne sitten julkisia
tai yksityisiä, jopa sillä kaasulla aika merkittävässä määrin.
Tuntuu hassulta, miksi me emme semmoisia varoja ota käyttöön,
jotka ovat tiedossa. Ämmässuo on yksi iso, ja
tässä lähiseudulla on monta muutakin
paikkaa, jotka voitaisiin hyödyntää sillä tavalla,
kun muutettaisiin se biokaasulaitokseksi eikä tehtäisi tämmöisiä virheitä,
mitä tällä hetkellä siellä tehdään
ja lasketaan hyvät energiat karkuun.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin tämä lakiesitys,
joka meillä on käsittelyssä, on hyvä ja
tarpeellinen, niin että pystymme hoitamaan tämän
siirtymäajan kevääseen 2010, jolloin
on tarkoitus tuoda uudempi laki, joka lähtee tästä Euroopan
unionin tavoitteen saavuttamisesta, tästä 10 prosentista.
Henkilökohtaisesti olisin sitä mieltä,
että Euroopan unionilla voisi tällä aikaperiodilla
jo tuonne 2010:een mennessä olla hieman kunnianhimoisempikin
tavoite, mutta hyvä tämäkin.
Kaiken kaikkiaan biopolttoaineet ovat tulevaisuutta ja tulevaisuuden
energiamuoto. Erityisesti niitä pystytään
hyödyntämään laajamittaisesti
liikenteessä. Tämä antaa meille samaan
aikaan kaksi mahdollisuutta: Toisaalta me voimme tuottaa päästöttömämpää energiaa
ja uusiutuvista energianlähteistä, mutta toisaalta
myöskin tämä antaa meille laajoja mahdollisuuksia
kotimaiseen tuotekehitykseen, yrittäjyyteen, innovaatiotoimintaan
ja kotimaiseen tuotantoonkin laajassakin mitassa, jos me pääsemme
näissä eri hankkeissamme eteenpäin aina
vientiin asti. Se kannattaa nähdä ja nähdäänkin
tällä hetkellä eri puolilla Suomea, miten
valtavasti erilaisia hankkeita on liikkeellä ja miten suomalainen
kekseliäisyys on päässyt tässä voimiinsa.
On erittäin hyvä, että hallituksella
on ollut se linja, että tätä uutta teknologiaa
ja ympäristöteknologiaa näin tuetaan
ja edistetään.
Tässä voisi ottaa, niin että se on
myöskin kokonaisuudessa samalla, kun tätä liikenteen
polttoainekysymystä mietitään, kaiken
kaikkiaan esiin liikenteen päästöttömyyden,
ja tarkasteluun kannattaisi kokonaisuudessa ottaa myöskin sähköautot
ja niiden veroratkaisut. Meillä on tällä hetkellä sähköautoilla
käytännössä sama tai korkeampikin
vero kuin normaaliautoilla, ja kuitenkin kokonaan poistamalla tulevaisuudessa sähköautojen
verotus tai tekemällä siitä alhainen voisimme
edistää huomattavasti sähköautojen tulemista
suomalaiseen katukuvaan ja myöskin Suomessa starttaavaa
sähköautotuotantoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa oli huikea
innostus päällä yhtenä iltana,
kun ministeri Mauri Pekkarinen esitteli lain 5,75, jota tässä nyt
sitten korjataan. Silloin esitettiin huikeita visioita siitä,
kuinka biopolttoaineet lähtevät tässä käytössä huikeaan
nousuun jnp.
No, siinä kävi sitten vahingossa sillä tavalla, että Neste
Oilin kehitysosasto luki nämä eduskuntapuheet.
Siitä olivat seurauksena sitten öljypalmupolttoaineitten
tuotannot, ja sitten, kun huomattiin, että se suunnittelu
meni vähän taas niin kuin ohi maalin, sitten kerrottiin,
että ruvetaan sertifioimaan se öljypalmun ja hedelmien käsittely,
ja sitten se meni vielä vähän enemmän pieleen.
Siitä oli seurauksena, että 5,75 kirjoitetaan,
mutta se lausutaan 4,0, ja nyt on se laki täällä pöydällä.
On todellakin sillä tavalla, että meidän
pitäisi saada ehdottomasti esimerkiksi Varkauteen yhteisillä veronmaksurahoilla
perustettu koebiodiesellaitos toimimaan sillä tavalla ja
tieteellisesti arvioiden oikein, että meillä olisi
jotakin konkreettista kotimaista, kun me tiedämme kyllä sen, mitenkä sivutuotteena
valkuaisrouhetuotannossa pystytään bioetanolilla,
biodieselillä täyttämään
tätä 4,0:aa, joka tässä nyt
on. Mutta sitten se, mikä on todella merkityksellistä ja
suurta, se on nyt hakusessa vielä. Sen takia tämä ratkaisu on
paikallaan.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiittää ed. Pulliaista,
joka vastasi ihmettelyyni ja kyselyyni jo viitaten näihin
toimiin, mitä ranskalaiset ovat tehneet tämän
hävitettävän etanolinsa kanssa. Kyllä ainakin
henkilökohtaisesti näen, että vaikka
meillä ei niin suurista määristä puhutakaan,
niin olisi tärkeää selvittää,
mihin oikeasti laitettaisiin nämä ylijäämäalkoholit,
koska en näe sitä minkäänlaisena ympäristöinnovaationa,
että ne kaadetaan tällä hetkellä viemäriin.
Varsinkin kun tässä on — ehkä tässä sallitaan
humoristinen heitto — Tullissa tämä tuottavuusohjelma
nyt päällänsä ja käynnissä,
niin eikö sinne voisi luoda oman Tullin ympäristötehokkuusinnovaation,
jolla tuotaisiin uusia tuloja Tullille ympäristötoiminnan kautta,
ja ei tarvitsisi sitten sitä henkilöstöä vähentääkään.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on aivan oikeassa, että kyllä tässä täytyy
kuitenkin pitää tukevasti jalat maassa, vaikka
samaan aikaan pitääkin olla rohkean innovatiivinen.
Todella se iso juttu, millä tämä homma ratkaistaan,
on löytymättä. Kovasti vannovat aina
tässäkin salissa turpeen nimeen, mutta siinä, jos
jossakin, tarvitaan sitä ed. Pulliaisenkin peräänkuuluttamaa
tieteellistä todistusta siitä, että se
on ensinnäkin ilmaston kannalta järkevää ja löytyy
sellaisia muotoja, joilla pystytään kokonaisekologisesti
tuottamaan järkevällä tavalla biopolttoaine
turpeesta.
Mutta ei pidä väheksyä kuitenkaan
tässä, kun mennään eteenpäin,
tämän pienen ja hajautetun tuotannon merkitystä tässä nimenomaisessa
kysymyksessä. Välttämättä maan
energiakysymyksiä ja sähköntuotantoa
ei ikinä pystytä ratkaisemaan täysin
hajautetulla järjestelmällä, mutta tässä — puhutaan
nyt vielä liikenteen polttoaineista — varmasti
pienillä yksiköillä eri muodoissaan,
eri lähteistä tuotetulla biopolttoaineella, voitaisiin
todellakin tuottaa isokin osa kotimaisen liikenteen tarvitsemasta
energiasta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella se, että Neste Oil Oyj on
aloittanut nämä todella massiiviset biopolttoainetuotantoprojektinsa
pohjautuen nimenomaan palmuöljyyn, on, niin kuin sanoin
aikaisemmin, kansallinen ongelma, koska se on hyvin vahvasti suomalainen, myös
Suomen valtion omistama. Siinä pitäisi enemmän
omistajaohjaavuutta hallintoneuvoston kautta ja muuten julkisen
keskustelun kautta ohjata tämän yrityksen toimintaan.
Ed. Hautala ollessaan kansanedustaja — nyt en tiedä,
meppinä — on ollut ja varmasti edelleenkin on
tämän hallintoneuvoston puheenjohtaja.
Mutta, puhemies, tässä kysymyksessä tästä kotimaisesta
lähteestä ja Varkauden koelaitoksesta — sille
kaikki toive sen hyvästä etenemisestä Stora
Enson ongelmista riippumatta — puuperäinen toisen
ja kolmannen sukupolven hydrolyysiin perustuva biopolttoainevalmistus olisi
avain. Siis turpeen kohdalla joudutaan joka tapauksessa tekemään älyllinen
kuperkeikka, jotta siitä saataisiin biopolttoaine ympäristön
näkökulmasta kestävällä tavalla,
mutta puuperäinen vaihtoehto on realistinen ja siihen pitäisi
meidän sitten pystyä löytämään
keinot. Myös määrän kannalta
se mahdollistaa suuren tuotantokapasiteetin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi tuosta turpeesta. Kyllä meidän
pitäisi olla realistisia, ja kaikki tuki edelleen turpeelle, koska
on kuitenkin kotimaisesta polttoaineesta kyse, ja sitten ajan myötä varmaan
sen tarve vähenee. Mutta ei siitä sen enempää.
Pyysin puheenvuoron tavallaan, kun ed. Lahtela viittasi pieniin
biokaasulaitoksiin ja niitten mahdollistamiseen eli lainsäädäntöteitse
ja tuen kautta. Nythän tosiasia on, että tilakoot
kasvavat ja viime vuosinakin on tehty paljon isoja investointeja
lihakarja- ja maitotiloilla, ja nyt sitten muun muassa pellon tarve
kasvaa, ja sitä peltoa ei sitten realistisesti saa niin
paljon, ei ainakaan järkevään hintaan — siitä keskustellaan
tässä hetken kuluttua myöhemmin toisen
lakiesityksen kautta — niin ajatellaan lantaongelmaa. Näitten
pienten biokaasulaitosten kautta tämä lantaongelma
pystyttäisiin hyvin pitkälti poistamaan, ei tietysti
joka tilalla, mutta kuitenkin, että nämä rajat
tuelle, mistä tällä hetkellä on
puhuttu, jostakin 300 kilowattitunnista, ovat aivan liian korkeita.
Toinen varapuhemies:
Tässä on kysymys tästä biopolttoaineiden
jakeluvelvoitteesta. Ei ole tarkoitus koko biovoimakysymystä käsitellä.
Pyydän keskittymään lakiesityksen alaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt kun lakiesityksessä on 4 prosenttia,
niin sen pitää olla biopolttoainetta, eli se bio
on se määräävä käsite
siinä. Se määräysvalta on EU:ssa, Euroopan
unionissa, ja Suomihan on koettanut lobata sitä bioasiaa
siihen suuntaan, että turve olisi bioa, mutta epäonnistui.
Arvoisa puhemies! Ihan tänä vuonna hallituksen
agentit eivät onnistuneet tässä, mutta
nyt sitten tulevaisuudessa meidän pitää saada
sellainen bioliikennepolttoaine, joka on aidosti sitä,
ja silloin me pääsemme tähän
5,75:eenkin kestävällä tavalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen totesi aikaisemmin, että turpeen
osalta pitäisi tehdä kuperkeikka. Kun historiaa
katsoo, on monia asioita, missä on jouduttu tekemään
myös tieteen osalta kuperkeikkoja sillä tavalla,
että joku näkemys jossakin historiassa on ollut
ihan toisenlainen kuin tänä päivänä.
Kun tekniikka kehittyy ja voidaan tehdä uusia innovaatioita,
sieltä kautta löytää uusi ratkaisu
asioihin, niin minä en sulkisi mitään
pois. Jos on mahdollista löytää semmoinen,
niin tehtäköön kuperkeikka, mutta myös
turpeen tutkimistyöhön pitää tehdä siinä, miten
se voidaan hyödyntää, yhä edelleen
panoksia eikä sulkea sitäkään
kokonaan pois, koska se on, vaikka se ei ole nopeasti uusiutuva,
kuitenkin uusiutuva luonnonvara. Kivihiili ilmeisesti on vähän
pitemmän värssyn puoli, mutta turve on kuitenkin
meille iso varanto, ja sen takia näkisin, jotta minä olen
valmis tekemään siinä kuperkeikan, jos
tiede sen osoittaa, että se voidaan tehdä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä ydinasiasta, mikä on
tässä se bio, on syytä palauttaa mieleen,
kuka tämän asian sössi, ja sen tulos
on juuri se, että meillä tämä hallituksen
esitys on käsittelyssä täällä nyt.
Sen sössi Vtt, jolla menivät puurot ja vellit
sekaisin, elintarvike-elinkaaret ja energiaelinkaaret, kun antoi
lausunnon, ja siitä tuli sitten toinen lausunto, joka oli
salainen lausunto, jossa sanottiin, että ovat kauhean pahoillaan,
että meillä on pilattu, sekoitettu erilaiset asiat
keskenään, ja sen takia ollaan tässä nyt.
Yleiskeskustelu päättyi.