8) Hallituksen esitys laiksi työterveyslaitoksen toiminnasta
ja rahoituksesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän on kyse
siitä, että työterveyshuollon erikoislääkärien
koulutuksen taso ja koulutuksen määrä ja
riittävyys turvataan niin, että tätä lain
voimassaoloa jatketaan vuoden 2013 loppuun asti. Lisäksi
ehdotetaan, että Työterveyslaitoksella on oikeus
tarkastaa korvausta saaneiden erikoislääkärikoulutusta
järjestäneiden terveydenhuollon yksiköiden
toimintaa ja saada sitä varten tarpeelliset tiedot salassapitosäännösten
ja muiden tiedonsaantia koskevien säännösten
sitä estämättä.
Tarvehan tälle asialle on lähtenyt siitä,
että kun vuonna 2001 ainoastaan 38 prosenttia Suomen työterveyslääkäreinä toimivista
oli suorittanut erikoislääkärin tutkinnon,
vuonna 2007 oli päästy jo siihen, että 55
prosenttia oli suorittanut, ja vuosittain noin 50 uutta suorittaa
tämän tutkinnon. Valiokunta pitää työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksessa
tapahtunutta kehitystä hyvänä ja tarpeellisena.
On erittäin tärkeää, että myöskin
jatkossa tullaan tämä riittävä määrä turvaamaan,
ja voi olla niin, että vuoden 2013 jälkeen tätä lakia
on edelleen jatkettava.
Arvoisa puhemies! Muutama sana sitten laajemmin työterveyshuollosta.
Valiokunta kiinnitti huomiota siihen, että työmarkkinoilla
on paljon nuoria opiskelijoita sekä maahanmuuttajia, joiden
asema työmarkkinoilla poikkeaa perinteisessä vakituisessa
työsuhteessa olevien asemasta, ja heidän tilanteensa
tulee erityisesti huomioida työterveyshuollossa. Työterveyshuollonkin on
pystyttävä vastaamaan niihin muutoksiin, jotka
työelämässä tapahtuvat, ja työterveyshuollon roolihan
tulee hyvin keskeiseksi erityisesti työurien pidentämisasiassa,
koska me tiedämme, että lähes puolet
eläkkeelle jäävistä on työkyvyttömyyseläkkeelle
jääviä, ja silloin tietysti työterveyshuollolla
on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millä tavalla sieltä eläkkeelle
jäädään. Lisäksi työkyvyttömyyseläkkeelle
jäädään keskimäärin 52-vuotiaana,
eli siellä on paljon mahdollisuuksia tehtävissä sillä puolella.
Valiokunta kiinnitti huomiota myöskin työttömien
terveydenhuoltoon. Tähän on kiinnitetty monessa
yhteydessä huomiota. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että työterveyshuollon
ja kunnallisen perusterveydenhuollon yhteistyötä kehitetään
siten, että myös työttömille
henkilöille taataan mahdollisuus kattaviin ja säännöllisiin
sekä ennalta ehkäiseviin työkykyä ylläpitäviin
terveydenhoitopalveluihin, koska me tiedämme, että työttömillä myöskin
terveydentila helposti heikkenee, ja jos terveydentilasta ei pidetä huolta, niin
sitten paluu työelämään olennaisesti
vaikeutuu.
Arvoisa puhemies! Täällä on myös
yksityiskohtaisissa perusteluissa 3 b §:ään
yksi pieni muutos salassapitosäännöksiin
liittyen, jossa vaan termi "tarpeellinen" on muuttunut termiksi "välttämättömyys".
Tämä valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! En lähde toistamaan, mitä valiokunnan
puheenjohtaja mietinnöstä kertoi, mutta haluan
tässäkin kohdassa uudistaa huoleni Työterveyslaitoksen tulevaisuuden
osalta. Tuottavuusohjelma leikkaa meidän tärkeimpiä,
yhtä tärkeimmistä tutkimusresursseista,
ja toivon, etteivät nämä Thl:n ja Työterveyslaitoksen
ehkä raakaakin tutkimustietoa antaneet selvitykset ole
näin kivuliaita hyväksyä, että niiden
toiminta sen takia pitää alas ajaa. Kyllä meidän
on tunnustettava, että lama, köyhyys, työhyvinvointi
ovat semmoisia asioita, että vaikka niistä tulee
kovia ja karujakin tuloksia, niin ne on vain päättäjien
otettava opiksi ja muokattava lainsäädäntöä parempaan
uskoon. Olen kyllä ihan konkreettisesti ja aidosti huolissani
Työterveyslaitoksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
tulevaisuudesta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä kuin edellinen
puhuja, koska siinäkin on varmaan samasta asiasta kyse.
En tiedä, hallitus ei ole suoraan puhunut ääneen
sitä, mitä tarkoittavat Työterveyslaitoksen
säästöohjelmat ja henkilöstövähennystarpeet,
mitä on esitetty tuottavuusohjelman nimissä. Onko
siinä kyse siitä, jotta on tarkoitus sielläkin
lähteä yksityiselle puolelle ja kilpailuttamaan,
niin kuin tämä hallitus näkee, ja saada
sitten rahoja siirrettyä, yhteisiä varoja, jollekin
semmoiselle putiikille, mikä tuottaa jollekin toiselle
voittoa? En tiedä.
Mutta itse tässä asiassa, mitä tässä enemmän on
valiokunnassa käsitelty, on kyse siitä, jotta yhä edelleen
on se ongelma, että noissa pienissä terveyskeskuksissa
ja pienissä kunnissa on vaikea saada työterveyslääkäreitä.
Se on havaittavissa ja hyvin tuli asiantuntijakuulemisessakin esille.
Tässähän todetaan, jotta valiokunta pitää tärkeänä,
että se ongelma ratkaistaan, mutta en tiedä, miten
siihen saadaan ratkaisu, kun se on joka paikassa, missä tuolla
on semmoinen ongelma, näköjään
hyvin vaikea ratkaista. Mutta sinällään
se on tiedossa, ja jos koulutusta lisäämällä tai
erikoistumista lisäämällä sitten
on saatavissa semmoinen ratkaisu, niin hyvä on. Kyse on
siitä, jotta nämä lääkärithän
voivat lähteä, ja silloin monessa tapauksessa
se on ostopalvelukysymys. Nämä lääkärifirmat
ovat palkanneet parhaat voimat jo päältä pois
sieltä. Heti, kun sinne opiskelemaan lähdetään,
sitten otetaan kesätöihin ja sen tyyppisiin asioihin,
ja sitten eivät tahdo lähteä tuonne terveyskeskuksiin
töihin.
Yksi semmoinen iäisyyskysymys on kanssa ollut tämä työttömien
työterveys- tai terveydenhuolto yleensä. Tässä,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, valiokunnan kanta on
yksimielinen, että siinä ollaan kanssa sitä mieltä,
että se pitäisi nyt saada liikenteeseen ja mahdollisimman
nopeasti käytäntöön. Siinäkin
varmasti on paikallisia eroja riippuen ihan lääkäritilanteesta ja
voimavaroista.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Satonen esitteli erittäin hyvin
tämän lakiesityksen, mutta muutamaan asiaan olisin
vielä puuttunut.
Eli tämä työterveyshuollon kehittäminen
on tässä valiokunnan mietinnössä nostettu
esiin: "Työpaikoilla korostuvat entistä enemmän
erityisesti henkinen työsuojelu ja työpaikan psyykkisten
vaarojen ehkäiseminen." Lisäksi todetaan: "Työterveyshuollolta
odotetaan yhä merkittävämpää panosta
erityisesti työelämän laadun parantamiseen
liittyvässä työssä." Mikäli
panostetaan tähän työelämän
laatuun, niin sillä myös vähennetään
sairauspoissaoloja ja työssä viihdytään
ja jaksetaan olla entistä pidempään.
Mutta työ- ja tasa-arvovaliokunnassa myös keskusteltiin
paljon ja mainitaan tässä lausunnossakin tämä työttömien
terveydenhuollon järjestäminen. Olimme kaikki
yksimielisiä siitä, että myös
työttömät pitäisi saada työterveyshuollon piiriin.
Se tukisi sitä, että he pystyisivät palautumaan
takaisin työelämään, kun se
fyysinen ja psyykkinen kunto kohenisi työterveyshuollon piirissä ja
siellä ollessa, niin että kaikin puolin kannatettava
uudistus.
Vuodesta 2004 on ollut mahdollisuus lisää kouluttaa
työterveyshuoltoon erikoislääkäreitä, ja
täytyy sanoa, että tällä hetkellä pikkuhiljaa päästään
siihen tavoitteeseen, että 50 erikoislääkäriä suorittaa
tämän tutkinnon, ja vuonna 2007 päätoimisista
työterveyshuollossa toimivista lääkäreistä 55
prosenttia oli erikoislääkäreitä ja
yliopistoissa työterveyshuoltoon erikoistumaan ilmoittautuneita
lääkäreitä oli 580, kun vuonna 2001
vain 38 prosentilla Suomen noin tuhannesta työterveysasemasta
oli työterveyshuollon erikoislääkärin
tutkinnon suorittanut lääkäri ja työterveyshuollon
lääkäreistä oli noin 300 erikoislääkärin
vajaus.
Mutta valiokunta kiinnittää myös
huomiota siihen, että jatkossakin työterveyshuollon
erikoislääkäreistä on pulaa,
ja se johtuu siitä, että lähivuosina
tapahtuu eläköitymistä, ja se pahentaa tätä nykyistä henkilökuntapulaa
entisestään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Työterveyslaitos on erittäin
hyvätasoinen, kansainvälisesti tunnettu oppilaitos,
joka tuottaa korkeatasoisia erikoislääkäreitä.
Se on yleisesti tunnustettu. Kun katsomme tätä koulutustapaa, miten
erikoislääkäreitä työterveyteen
koulutetaan, niin siellä on mukana yksityinen työterveysasemaverkosto
ja yleensäkin yksityinen sektori, eli se on osana sitä koulutusta.
Se lienee luonnollista, mutta Työterveyslaitoksen yksityistäminen
sinänsä, kaikki pyrkimykset siihen suuntaan, on
todella tuomittavaa. Niitäkin pyrkimyksiä on esiintynyt,
ja tässä mielessä huoli siitä on ihan
paikallaan aina toistaa.
Tässä mietinnössä viitataan
hyvällä tavalla todella työttömien
terveydenhoitoon. Pitkäaikaistyöttömillä se
on erityisesti ongelma, ja myöskin silloin se on ongelma,
kun akutisoituu tilanne, että suuri tuotantolaitos lopetetaan
ja tuotantolaitoksen työterveys samalla uhkaa loppua. Tähän on
liittynyt sellainen varsin kummallinen tilanne, että Kansaneläkelaitos
ja ennen muuta tässä tapauksessa valtiovarainministeriö ovat
suhtautuneet esimerkiksi Kuusankoskella UPM:n kohdalla ja myöskin
Stora Enson lopettaessa tehtaitaan kielteisesti siihen, että lomautetut
taikka ilman työtä jääneet ihmiset
olisivat jatkossa päässeet työterveyden
asiakkaiksi. Tähän on asetettu veroseuraamus,
ja se on ollut todellakin ikävää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän eilinen aluehallintokeskustelu
ja kuntakeskustelu mielessäni huomiota tämän
hallituksen esityksen perusteluihin, joissa sanotaan muun muassa
näin: "Tarkoituksena on turvata työterveyshuollon
erikoislääkärien koulutuksen taso ja
koulutuksen määrällinen riittävyys."
Siis toisin sanoen taso on riittävyyden edellä.
Kun eilisessä kuntakeskustelussa olisi edes joskus kuullut
"laatu" ja "taso" -sanat, mutta se oli niin harvinainen luonnonvara,
että melkein oli hävinnyt sukupuuttoon.
Yleiskeskustelu päättyi.