9) Hallituksen esitys laiksi aikuiskoulutustuesta annetun lain
muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
aikuiskoulutustuesta annettua lakia. Tuen myöntäminen
edellyttäisi jatkossa 8 vuoden työhistoriaa, jonka
täyttyessä aikuiskoulutustukea maksettaisiin enintään
18 kuukauden ajan. Aikuiskoulutustukea olisi mahdollista saada myös
osa-aikaiseen opiskeluun. Lisäksi aikuiskoulutustuen tasoa
korotettaisiin.
Tämän kokonaisuudistuksen tavoitteena on parantaa
työelämässä olevien ja työttömien
koulutusetuuksia ja selkeyttää tukijärjestelmiä.
Tarkoituksena on mahdollistaa aikuisväestön osaamisen
kehittyminen koko työuran ajan. On hyvin tärkeää työntekijöille,
että he jatkossa saavat säännöllisesti
ammatillista osaamistaan päivitettyä ja pystyvät
siirtymään tehtävistä toisiin,
jopa useamman kerran työuransa aikana. Tämä uudistus
liittyy omaehtoisen koulutuksen käyttöönottoon,
joka on hallituksen esitys 178, joka on parasta aikaa työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa käsittelyssä.
Tässä selkeytetään tuen
myöntämisen edellytyksiä sillä tavalla,
että edellytyksenä on se, että tuen hakija
on ollut nykyisen työnantajan palveluksessa tai toiminut
yrittäjänä vähintään
vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua, ja työelämässä hakijan
on täytynyt olla yhteensä vähintään
5 vuotta. Tuen saajan täytyy jäädä palkattomalle
opintovapaalle vähintään 2 kuukaudeksi. Tosiaan
tämä järjestelmä on sillä tavalla
selkeä, että se edellyttää 8
vuoden työhistoriaa ja oikeuttaa 18 kuukauden mittaiseen
tukeen.
Arvoisa puhemies! Valiokunta puhui aika paljon tässä yhteydessä myöskin
yrittäjien mahdollisuudesta käyttää aikuiskoulutustukea.
Nimittäin vuonna 2008 aikuiskoulutustuen noin 7 800 käyttäjästä ainoastaan
225 oli yrittäjiä. Toisin kuin palkansaajille
myöskin tämän uudistuksen jälkeen
yrittäjille maksetaan aikuiskoulutustuki kaikissa tapauksissa
jälkikäteen. Tämä ei siten muuta
merkittävältä osalta yrittäjän
tilannetta. Valiokunta pitikin tärkeänä,
että mietitään myöskin niitä edellytyksiä,
joilla voitaisiin helpottaa yrittäjien mahdollisuuksia
saada aikuiskoulutustukea.
Arvoisa puhemies! Hyvä parannus tässä on
se, että tämä osa-aikainen opiskelu voidaan
sovitella aikuiskoulutustukeen. Nimittäin voimassa olevan
lain mukaan pienikin muutos ansiotulossa on voinut viedä oikeuden
aikuiskoulutustukeen kokonaisuudessaan. Nyt ei ole enää näin,
vaan osa-aikaisesti opiskeleva henkilö saa täyden
aikuiskoulutustuen, mikäli opiskelunaikaiset tulot eivät
kuukaudessa ylitä 127 euron suojaosaa. Jos tulot ylittävät
säädetyn suojaosan, tuki sovitellaan siten, että ansiotulot
pienentävät myönnettävää aikuiskoulutustukea
asteittain.
Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että tästä uudistuksesta pystytään
tiedottamaan hyvin, koska se on kohtuullisen monimutkainen, laskettava
järjestelmä, erityisesti tämä soviteltu
osuus, ja siltä osin tietysti saadaan enemmän
tuloksia aikaan, mitä useampi tämän lain
tarkoituksen on ymmärtänyt ja pystyy omassa elämässään
sitä hyödyntämään.
Valiokunta keskusteli myöskin pysyvästi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
oikeudesta aikuiskoulutustukeen. Esimerkiksi pysyvästi
sokeille ja liikuntavammaisille myönnetään
kansaneläkelain säännösten perusteella
vammaisuuden perusteella pysyvä työkyvyttömyyseläke, jota
voidaan verrata vammaistukeen. Kyseistä eläkettä käsitellään
useissa tilanteissa eri tavalla kuin tavanomaista työkyvyttömyyseläkettä.
Valiokunta katsoi, että mainittua eläkettä saavien palkansaajien
tulee olla aikuiskoulutuksen myöntämisen suhteen
yhdenvertaisessa asemassa vammattomien palkansaajien ja vammaistukea
saavien palkansaajien kanssa, ja valiokunta pitää siis
tärkeänä, että heidän
mahdollisuutensa saada tätä tukea selvitetään.
Sen lisäksi valiokunta keskusteli myöskin määräaikaisessa
työsuhteessa olevien mahdollisuudesta hyödyntää aikuiskoulutustukea.
Arvoisa puhemies! Yksityiskohtaisissa perusteluissa on yksi
varsin tekninen ja hieman lakiesitystä selventävä muutos,
ja tämäkin valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
mietinnöt ja lausunnot usein sisältävät
eriäviä mielipiteitä, mutta nyt välillä vaihteeksi
on tullut semmoisiakin, joissa on ehkä joiltakin osin vähän
pitkinkin hampain yhdytty yhteisiin kantoihin.
Tässä näen myönteisenä sen,
että valiokunta kiinnitti huomiota pysyvästi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
oikeuteen aikuiskoulutustukeen ja mahdollisuuksiin päästä tuen
piiriin, koska erityisesti Näkövammaisten Keskusliiton
ja Invalidiliiton lausunnoista kävi selvästi ilmi,
että nämä eivät ole yhdenvertaisessa
asemassa vammattomien palkansaajien tai vammaistukea saavien palkansaajien
kanssa. Ja jos kansaneläkelain 12 §:n
4 momentin mukainen eläke yhteensovitetaan aikuiskoulutustuen
kanssa, niin aikuisopiskelijan opintovapaa-aikana käytettävissä olevat
tulot putoavat enemmän kuin muiden opintovapaalla olevien.
Tämä tekee opintovapaalla tapahtuvan aikuisopiskelun
edelleen mahdottomaksi ja eriarvoistaa tällöin
nämä vammaiset suhteessa kaikkiin muihin palkansaajiin,
ja tämä ei sitten ole kyllä meidän
yhdenvertaisuusperiaatteidemme mukainen ajatus.
Sen vuoksi onkin tärkeää huomioida
valiokunnan lausuma, jossa edellytetään, että vuoden 2012
loppuun mennessä selvitetään aikuiskoulutuslain
toimivuus ja tavoitteiden toteutuminen sekä aikuiskoulutustukea
saavien määrä varsinkin huomioiden tämänhetkinen
taloudellinen tilanne ja koko yhteiskunnallinen kehitys.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kahteen asiaan. Enstäinkin tämä suojaosa,
joka koskee osa-aikaista opiskelua. Tässä meidän
mietinnössämme kyllä todetaankin, että se
on matala. Kun edellinen puhuja totesi, ed. Kyllönen, jotta
joskus tehdään semmoisiakin mietintöjä,
missä ei ole vastalausetta, niin tästä olisi
melkein pitänyt tehdä vastalause, koska tämä on
yksi semmoinen ongelmatiikka tässä, ja se on kyllä kirjattu
ylös, jotta tämä on olemassa, mutta se
todennäköisesti nyt ei sitten ihan heti johda
mihinkään.
Toinen on just tämä pysyvästi työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
asema. Ihan yksi semmoinen esimerkki, joka on tällä hetkellä päällä tuolla
Pohjois-Karjalassa: henkilö, joka lähti tämmöiseen
liikuntaohjaajan koulutukseen, pyörätuolikaveri.
Nyt en tiedä, onko hän lopettanut sen opiskelun,
koska siinä käy jopa sillä tavalla, jotta hän
ei tietysti saa tätä aikuiskoulutustukea, mutta häneltä menee
sen lisäksi hoitotuki, jos paljastuu, jotta hän
on opiskelemassa. Minusta tämän tyyppiset loukut
pitäisi saada purettua, koska tämä kaverihan
olisi erittäin innokas ja pätevä, vaikka kuinka
on pyörätuolissa. Kun nuppi toimii ja aivot vielä jollakin
tavalla on kunnossa ja halukkuuttakin, innokkuutta on olemassa,
niin miksei hän voisi olla tämmöisenä liikunnanohjaajana, vaikka
itse ei pysty hirveesti hyppimään, ennen kaikkea
näille omille vertaisryhmilleen tai muillekin.
Tämä kaveri soitti just äsken, ei
ole pitkä aika, tänä päivänä soitti
ja sanoi, jotta hän olisi valmis tulemaan sinne eduskunnan
urheilukerhoon vetämään jumppaa teille
sitten, kun hän käy tämän koulutuksen.
Mutta en tiedä, hän todennäköisesti
joutuu lopettamaan tämän, koska jos tulee muka
esille, jotta hän on tämmöisessä koulutuksessa,
niin hän menettää tietyn etuuden, joka
on hoitotuen suuruinen.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Työ- ja tasa-arvovaliokunta on asiaa
laajasti käsitellyt, ja itsekin olen tietysti siellä jäsenenä paikalla
ollut. Olen samaa mieltä puheenjohtaja Satosen kanssa,
että tiedottaminen on erittäin tärkeätä. Nämä säädökset
ovat kyllä niin monimutkaisia, että siinä tarvitsee
kyllä olla aika ekspertti ennen kuin tietää,
minkä tuen piiriin kuuluu. Ja myös tämä pysyvästi
työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
oikeus aikuiskoulutustukeen on aivan perusteltua. Ja nimenomaan
valiokunta kiinnitti huomiota ansiotyössä olevien,
pysyvästi sokeiden ja liikuntavammaisten mahdollisuuksiin
saada aikuiskoulutustukea omaehtoiseen opiskeluun. Se on tärkeä asia.
Kyllä pidän hyvänä sitäkin,
että yrittäjillä on mahdollisuus saada
aikuiskoulutustukea.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! En malttanut olla kommentoimatta vielä sen
verran tuohon tiedotukseen, että tässä tulevina
päivinä, viikkoina, varmaan tulee valiokunnista
kyllä semmoiset lakipaketit, 178, 179, että ei
varmaan kummempikaan tiedottaja pysty kansalaisille kertomaan, mitkä ovat
heidän oikeutensa ja mitä kannattaa tehdä,
jotta lainsäädännön osalta hyötyy
eikä joudu väliinputoajaksi. Toivoisinkin, että tässä salissa
käydään sitten laajempaa keskustelua
siitä, mitä meidän erilaisille aikuiskoulutuslaeille
ja työttömyysturvalaeille kokonaisuutena mahdollisesti
jatkossa tehdään.
Yleiskeskustelu päättyi.