Täysistunnon pöytäkirja 114/2008 vp

PTK 114/2008 vp

114. TORSTAINA 27. MARRASKUUTA 2008 kello 16.02

Tarkistettu versio 2.0

Oulun ja Seinäjoen välisen radan perusparannus

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Hallitusneuvotteluissa puolitoista vuotta sitten logististen hankkeitten kärkijoukkoon nostettiin Oulun ja Seinäjoen välisen ratayhteyden perustavaa laatua oleva parantaminen. Sen merkitys on vaan entisestään korostunut.

Arvoisa ministeri Vehviläinen, nyt on kuulunut sellaisia tietoja, että ensi vuonna ei pystyttäisikään tätä perusparannustyötä edistämään aikataulun mukaisesti vaan se jopa keskeytyisi.

Oletteko pystynyt tämän asian selvittämään, ja mitä teillä on tähän sanottavaa?

Liikenneministeri  Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että ed. Pulliainen nosti tämän kysymyksen esille. Tätä Seinäjoki—Oulu-yhteyttähän on suunniteltu koko tämän vuosituhannen ajan, ja aluksi sen kustannusarvio oli 400 miljoonaa, ja nyt se on 800 miljoonaa. Siitä on tehty 450 miljoonan euron edestä nyt rahoituspäätöksiä, mukaan lukien tämä eduskunnankin vahvistama Ylivieska—Kokkola-kaksoisraiteen rakentaminen. On tiedossa, että on ollut uhkaa sen suhteen, voidaanko keskeytyksettä jatkaa sitä. Voin sanoa sen, että aiomme hallituksen piirissä huolehtia siitä, että ei tule keskeytystä ensi vuonna eikä jatkossakaan tämän rataosuuden rakentamiseksi. Se on erittäin tärkeä hanke.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Hyvä näin. Nyt, kun ajatellaan pikkuisen tätä tilannetta, paitsi Suomen tilannetta, niin koko maapallon tilannetta, joka näyttää — mitenkä se pääministerin ilmoitus nyt oli — vähän olevan niin kuin taantumaan päin ainakin, niin se tarkoittaa sen radan Oulun päässä ja Oulun päästä pohjoiseen sitä hyvin tärkeää asiaa, että siellä teollisuuden, tuotannollisen toiminnan, tulisi tarkoin, missä vaiheessa ja missä aikataulussa tämä peruskorjaus ja kakkosraiteen rakentaminen saadaan päätökseen niin, että jos sieltä nyt niitä työpaikkoja tuotannolliselta puolelta häipyy, niin niitä ei viedäkään sitten, kun se elpynyt aika on koittanut, Seinäjoen eteläpuolelle.

Pystyttekö tähän sanomaan jotakin terävää nyt?

Liikenneministeri  Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! En tiedä tuosta terävyydestä, mutta sen verran voin sanoa, että kun Ylivieska—Kokkola-välistä on selonteossa päätetty ja on ajatus, että se vuonna 2010 voitaisiin aloittaa, ja se on siellä elinkaarimallilla, niin on äärimmäisen tärkeätä, että ensi vuoden aikana se homma hoidetaan niin, että se todellakin pystytään aloittamaan vuonna 2010. Se on erittäin tärkeää.

Totean myös sitten pohjoisemmasta osasta Oulusta eteenpäin, että ensinnäkin henkilöliikenteen osalta on 20—30 prosenttia tapahtunut kasvua, mikä on erittäin hyvä asia, osittain Kemijärven yöjunan palauttamisen vuoksi. Nyt meille on asetettu erikseen vielä Kolarin mahdollisen kaivoshankkeen takia ja myös tämän Soklin kaivoshankkeen takia erillistyöryhmä, jossa katsotaan sitä koko infrastruktuurin kehittämistä siellä. Paneudumme kyllä erittäin vakavalla mielellä näihin kysymyksiin.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.