10) Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain 2 ja 9 §:n muuttamisesta
Arja Alho /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Monet yksittäiset kansanedustajat ja
jopa eduskuntaryhmät kokonaisuudessaan ovat tehneet vaikeavammaisten
henkilökohtaisen avustajan saamisesta subjektiiviseksi
oikeudeksi sekä lakialoitteita että raha-asia-aloitteita, ja
tämän asian edistäminen on kuulunut muun muassa
monen oppositioryhmän varjobudjettiin, Se johtuu siitä,
että vaikeavammaiset ovat olleet hyvin voimakkaasti tässä asiassa
liikkeellä, toki jo hyvin monta vuotta, mutta tänä syksynä itsekin
olen osallistunut kolmeen mielenosoitukseen pitkästä aikaa
ja tunsin kyllä suorastaan virkistyneeni, nimittäin
sateenkaariperheiden mielenosoitukseen, opiskelijoiden opintotuen
korottamista vaativaan mielenosoitukseen ja sitten vaikeavammaisten
henkilökohtaiseen avustajaan liittyvään
mielenosoitukseen.
Kysehän on nimittäin siitä, että vammaisten oikeus
yhdenvertaiseen elämään ja osallisuuteen on
vaarantunut hyvin monessa kunnassa siksi, että meiltä Suomesta
löytyy 80 kuntaa, joissa ei ole tehty ensimmäistäkään
myönteistä päätöstä henkilökohtaisesta
avustajasta. Tästä syystä vammaisjärjestöt
ovat pitkään edellyttäneet sitä, että vaikeavammaisten
henkilökohtaisen avustajan saamisen tulisi olla subjektiivinen
oikeus, siksi että näin voitaisiin taata yhdenvertainen kohtelu
eri osissa maata. Näin ei kuitenkaan ole ollut, ja tähän
on muun muassa eduskunnan oikeusasiamies kiinnittänyt huomiota.
Asiaa on hallituksen puolelta haluttu selvittää,
ja nyt vaalikausi alkaa loppua, ja selvitykset eivät ole
johtaneet yhtään mihinkään.
Tämä aloite on tehty siksi, että myöskin
hallituspuolueiden taholta tehtäisiin asiasta aloite, jotta
näissä käytävissä neuvotteluissa,
joita nyt parhaillaan ryhmien välillä käydään
ensi vuoden tulo- ja menoarvioon tehtävistä lisäyksistä täällä eduskunnassa, myöskin
teitten ohella puhuttaisiin jostain muustakin, niistä asioista,
jotka ovat ihmisiä auttavia ja ovat ihmisille läheisiä,
eli tässä tapauksessa myöskin vaikeavammaisten
asiasta.
Aloitteessa on ehdotettu kustannusvaikutusten minimoimiseksi
etenemistapaa, jota henkilökohtaisten avustajien järjestöt
ovat esittäneet, eli että lähdettäisiin
liikkeelle ensi vaiheessa ensi vuonna siten, että 20 tuntia
viikossa henkilökohtaista avustajapalvelutoimintaa tarvitsevat
saisivat tämän oikeuden ensin, jolloinka kustannusvaikutukset
olisivat lisäyksinä noin 40 miljoonaa vuotuisella
tasolla. Tietenkään tällainen 20 tunnin
rajoitus vaikeavammaisuuteen ei ole sinänsä oikeudenmukainen,
ja se on oikeastaan hatusta vedetty, mutta kysymys onkin nyt nimenomaan
tästä strategiasta, miten voitaisiin edetä.
Aloitteessa esitetään, että kunnat
korvaisivat vaikeavammaisille henkilökohtaisen avustajan palkan
ja siitä välittömästi aiheutuneet
kulut. Kuitenkin mielestäni olisi tarpeellista
se, että tulevissa hallitusneuvotteluissa vaikeavammaisten
subjektiivisen oikeuden kustannukset jaettaisiin kuntien ja valtion
kesken tasan. Mielestäni on kohtuullista, että yhteiskunta
kokonaisuudessaan, siis me kaikki, osallistuu henkilökohtaisen avustajan
subjektiivisen oikeuden kustannuksiin eikä sälytä niitä pelkästään
kuntien harteille. Asiahan ei ole edennyt juuri siksi, että kunnat ovat
katsoneet, että ne eivät voi ottaa vastaan enää lisävelvoitteita
ilman tarvittavaa valtion mukaantuloa.
Aloitteeseen on pujahtanut myöskin kirjoitusvirhe.
Täällä sanotaan, aloitteen pääasiallisessa sisällössä,
että kysymys olisi vuoden 2006 tulo- ja menoarviosta, mutta
kyllä nyt on kysymys ensi vuoden tulo- ja menoarviosta
eli vuoden 2007 tulo- ja menoarviosta.
Arvoisa puhemies! Haluan siis tällä aloitteella tukea
sitä raha-asia-aloitetta, jonka ed. Jaakonsaari on tehnyt
henkilökohtaisen avustajan saamisesta subjektiiviseksi
oikeudeksi ja sen sisällyttämisestä jo
ensi vuoden budjettiin 40 miljoonan euron määrärahan
turvin. Aloite tarvitaan siksi, että tässä on
määritetty vaikeavammaisuudeksi 20 viikkotunnin
tarve, ja kuten jo aikaisemmin sanoin, se on keinotekoinen, mutta
tässä tapauksessa strateginen valinta.
Toivon, että hallitusryhmät voisivat ymmärtää,
että myöskin vammaiset tarvitsevat jotakin etenemistä.
Vaikeavammaisten kohdallahan on kysymys siitä, että he
eivät itse pysty pukeutumaan, juomaan vettä, saatikka
menemään vessaan, ja on aika kohtuutonta ajatella,
että vaikeavammaisen täysi osallisuus ja yhdenvertainen kohtelu
olisivat kiinni siitä, koska kunnallinen kotihoidon apu
päivän mittaan saattaa tulla katsomaan.
Tästä syystä myöskin eduskuntauudistuksen 100-vuotisjuhlan
kunniaksi olisi välttämätöntä, että eduskunta
voisi tällä tavoin edistää yhteiskuntamme
vaikeimmassa asemassa olevien ihmisten osallisuutta turvaamalla
henkilökohtaisen avustajan subjektiivisen oikeuden nyt,
juhlavuoden merkeissä ja sen kunniaksi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Alhon ynnä muiden allekirjoittama
aloite on lähes täsmälleen sama kuin
oma lakialoitteeni, josta viime viikolla käytiin lähetekeskustelu.
Sitä edeltävällä viikolla oli
lähetekeskustelu ed. Kalliksen samanlaisesta aloitteesta.
Koska kaikissa eduskuntaryhmissä näyttäisi
olevan kannatusta sille, että vaikeavammaisella pitää olla
subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen avustajaan, eikö olisi
nyt järkevää, että kaikki puolueet
tekisivät ennen joulua yhteisen lakialoitteen asiasta?
Nyt tilanne näyttää kummalliselta: kaikki
ovat asiasta yksimielisiä, lakialoitteita asiasta on useita, mutta
eduskunnalla ei tunnu olevan rohkeutta ottaa aloitetta asiassa omiin
käsiinsä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on hienoa, että hallituspuolueen
jäsenet ovat tehneet tämän lakialoitteen,
ja pitemmittä puheitta sanon sen. Sisältö on
täällä meille selvitetty, ja sen voi
varmasti jokainen läsnäolija allekirjoittaa. Toivon,
että asia voisi edetä jo seuraavan vuoden budjettiin.
Ellei, niin uskon, että asia jää hautumaan
sitten tulevan hallituksen pähkäiltäväksi.
Mutta uskon, että tämän asian on edettävä,
koska kyse on niin inhimillisesti tärkeästä asiasta.
Kannatan lämpimästi tehtyä aloitetta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan myös lämpimästi
hallituspuolueen edustajana tehtyä hyvää aloitetta.
Viime syksynä, vähän runsas vuosi
sitten, eduskunnassa kävi Keski-Suomen kansanedustajien
vieraana Saarijärven invalideja, linja-autollinen väkeä,
ja tämä kysymys nousi esille, samoin viime kesänä Saarijärven
invalidien järjestämässä tilaisuudessa.
Kysehän olisi yhteiskunnan kannalta edullisesta ratkaisusta,
että voitaisiin vaikeasti vammaisia auttaa henkilökohtaisen avustajan
avulla selviämään kotona ja elämässä silloinkin,
kun on vaikeita vammoja, invaliditeettia.
Toivon, että aloite saisi eteenpäinmenon jo
tämän eduskunnan aikana, mutta jos kävisi
niin, että se ei jostakin ihmeellisestä syystä vielä etenisi,
niin toivon, että se saisi vahvan sijan pian, muutaman
kuukauden päästä, toteutettavassa seuraavan
hallituksen hallitusohjelmassa.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell aivan oikein huomautti siitä,
että hyvin monet kansanedustajat todella ovat tehneet tämän
aloitteen, ja onkin niin, että eduskunta on hyvin monta
kertaa yli puoluerajojen, mukaan lukien hallitus- ja oppositiopuolueet,
toivonut hallitukselta etenemistä henkilökohtaisen
avustajan subjektiiviseksi oikeudeksi saamiseksi. Näin
on tehty Ruotsissa. Sen kustannusvaikutukset eivät todellakaan
ole kovin suuret, koska jo tällä hetkellä henkilökohtaisia
avustajapalveluita on aika paljon. Mutta kuten sanottu, ne alueellisesti
eroavat hyvin paljon, ja on 80 kuntaa, joissa ei ole tehty yhtä ainutta
päätöstä, vaikka vaikeavammaiset ovat
tehneet tällaisen hakemuksen.
Haluan vielä, kun myöhäinen ajankohta
saa minut unohtamaan eräitä asioita, todeta sen,
että tässä aloitteessa siis on kysymys
paitsi niistä 20 tunnista myöskin siitä,
että totta kai kuntien tulee edelleen turvata vammaisille
apu asunnon korjaustöihin ja muut tällaiset kysymykset.
Tässä on ikään kuin lisänä se,
että vaikeavammaisten kohdalla nimenomaisesti, kun se on
määritelty tuohon 20 avustajatunnin palveluun,
vielä sitten turvataan tämä subjektiivinen
oikeus, eli tämä ei vie mitään
keneltäkään vammaiselta pois, ei näkövammaiselta,
ei kuurolta. Mutta mielestäni on kohtuullista lähteä liikkeelle
niitten vammaisten osalta, jotka ovat todella täysin riippuvaisia
toisen ihmisen avusta.
Täytyy vielä muistaa, että henkilökohtaiset avustajatkin
maksavat veroa, joten tässä suhteessa kysymys
on todellakin vain poliittisesta tahdosta ja sen puutteesta, ellei
tässä asiassa edetä.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mahdollisimman pitkään
kotona asuminen meille kaikille on erittäin tärkeä asia.
Niin se on vanhukselle kuin vammaisellekin, ja ennen kaikkea tietysti
tuollaisissa kodinomaisissa olosuhteissa se on mielenterveydellisestikin
erittäin tärkeä asia. Itse kun olen ollut
vanhustenhuollossa hyvin pitkään mukana, niin
olen todennut sen, että yhteiskunta saa säästöjä huomattavasti enemmän
kuin mitä se panostaa vastaavasti, kun pystytään
hoitamaan asianomainen henkilö kotona ja tarjoamaan hänelle
niitä palveluita siellä. Uskoisin, että tämä ed.
Alhon tekemä aloite tähtää myös
siihen, että tähän 40 miljoonan euron budjetointiin
verrattuna, minkä te tuossa omassa esittelypuheenvuorossanne
totesitte, tämä tulee yhteiskunnalle säästöjä huomattavasti
enemmän tuomaan. Siinä mielessä tämä asia
pitäisi ottaa esille, ja nimenomaan tässä on,
niin kuin ed. Alho totesi, varmaan poliittisesta tahdosta aika pitkälle
kiinni.
Keskustelu päättyy.