5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maatalouden harjoittamisesta
luopumisen tukemisesta annetun lain muuttamisesta
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on
nyt laki maatalouden harjoittamisesta luopumisen tukemisesta annetun
lain muuttamisesta.
Herra puhemies! Olemme tänä aamuna saaneet
kuulla valtakunnan uutisia, miten Euroopan unionin komissio auttaa
Suomea ja suomalaisia viljelijöitä ja ruuantuottajia
maatalouden harjoittamisesta luopumisessa. Reilun kuukauden kuluttua
Suomi tulee olleeksi 20 vuotta Euroopan unionin jäsen.
Nyt näyttää siltä, että unioni
lopullisesti paljastaa karvansa, mihin suuntaan se haluaa ohjata
elintarviketuotantoa unionin alueella. Viesti on selvä.
Suomesta halutaan tehdä vain Keski- ja Etelä-Euroopassa
tuotettujen elintarvikkeiden ostaja ja kuluttaja. Maataloustuotanto ja
elintarvikeomavaraisuus Suomessa halutaan lopettaa.
Mitenkähän nykytilanteeseen on tultu? Suomen
liityttyä unionin jäseneksi ensimmäinen isku
kohdistui pieniin, perheviljelmäpohjaisiin tiloihin. Lakkauttamalla
pienten tilojen erityistuet, ennen kaikkea tuki, joka tunnettiin
pinta-alalisän nimellä, tehtiin näistä pienistä perheviljelmistä kannattamattomia,
ja näin etenkin itäisessä ja pohjoisessa
Suomessa nopeasti ilmestyi lautoja ikkunoihin ja pönkkiä oville.
Tilakoot suurenivat, ja tähän kehitykseen myös
Suomi itse ohjasi kehitystä. Rakennettiin suuria hehtaarinavettoja. Siis
tilakoko kasvoi, ja myös tilojen velkamäärille
kävi samalla tavalla. Tiloista tehtiin samalla hyvin haavoittuvia
ja yhteiskunnan ja Euroopan unionin tukipolitiikasta riippuvaisia.
Tämä riippuvuus on hyvä kiristys- ja
ohjauskeino viljelijäväestöä kohtaan.
Tätä keinoa näyttää Euroopan komissio
nyt röyhkeästi käyttävän.
Tämänaamuisten uutisten mukaan Balteille oltaisiin
antamassa 28 miljoonaa euroa erityistä tukea Venäjä-pakotteiden
aiheuttamien kielteisten vaikutusten lieventämiseen.
Herra puhemies! Suomelle ei luvata mitään. Todennäköisesti
Euroopan komissio katsoo, että Suomesta voidaan tehdä 80-luvun
vision mukaisesti Euroopan viheralue, jossa keskieurooppalaiset
turistit voivat ihailla suurpetojen käyskentelyä ja
ruokailua metsiemme riistaeläimillä ja suomalaisten
eräoppaitten opastuksella.
Herra puhemies! Tähänkö me olemme
halunneet? Emme kai. Onkin syytä ryhtyä suhtautumaan
todella kriittisesti Suomen EU-jäsenyyteen ja myös
rahaliittoon. Seuraavien eduskuntavaalien jälkeen on kansanäänestyksellä kysyttävä
Suomen
kansan kantaa näihin asioihin. Terveen järjen
on annettava vihdoinkin puhua, herra puhemies.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys koskee siis maatalouden
harjoittajien luopumistukijärjestelmää,
se tässä tarkennuksena todettakoon. Mutta sinänsä ihan
ajankohtaisista asioista siinä edustaja Kettunen puhui.
Siis Euroopan unioni on hyväksynyt Suomen luopumistukijärjestelmän,
joka maksetaan kokonaan kansallisista varoista myös uudelle
rahastokaudelle. Luopumistuen jatko aina vuoden 2018 loppuun asti
oli Suomen neuvottelijoilta sinänsä hyvä saavutus.
Nykyiset varhaiseläketuen järjestelmät
on lopetettava tuohon päivämäärään
mennessä, joten tältä osin herutusta
tehtiin loppuun asti. Nykyisessä järjestelmässä luovutuksen
saajan on osoitettava, että hänelle muodostuva
maatila on elinkelpoinen ja että maatilan yritystoiminnasta
voi saada luopumista seuraavien viiden vuoden ajan tuloa vähintään
15 000 euroa kutakin luovutuksen saajaa kohden.
Luopumisjärjestelmä siis jatkuu keskeytyksettä vuoden
2015 alusta eteenpäin. Vuosina 2017—2018 tosin
vähimmäisikää nostetaan 59 vuodesta
60:een. Ikärajan nosto on linjassa työurien pidentämistavoitteiden
kanssa. Valiokunta kiinnitti kuitenkin huomiota siihen, että hallituksen
esityksessä taloudellista elinkelpoisuutta arvioitaisiin
seuraavina vuosina vain maataloudesta saatavan tulon pohjalta. 15 000
euron raja kutakin luovutuksen saajaa kohden tosin pysyisi samana.
Arvoisa puhemies! Tämän osalta maa- ja metsätalousvaliokunta
halusi huomioida jatkossa myös maatilan muita tuloja. Asian
tiimoilta hallituspuolueet halusivat löytää toimivan
kompromissin, joka edistää hallituksen esityksen
tavoitteen mukaisesti päätoimista viljelyä mutta
huomioisi myös moniyrittäjyyden mahdollisuuksia. On
hieman valitettavaa, että oppositio ei sitten loppuhetken
arvioinneissa ja päätöksissä tähän hallituspuolueiden
vastaantuloon tällä kertaa tarttunut. Perusteltua
esitystä viedään nyt eteenpäin
täällä salissa hieman erimielisenä.
Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on pyytänyt
ilmoittaa hänelle turhista töistä. Neuvottelut
opposition kanssa järkevästä 12 + 3 -mallista luopumistuessa
voidaan laittaa minun puolestani tälle Sipilän
listalle.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä ollaan hieman hautajaistunnelmissa,
kun kysymyksessä on mitä ilmeisimmin viimeinen luopumistukijärjestelmän
jatkoaika, neljän vuoden jatkoaika. Sikälikin
tämä on vähän surullista, että tämä neljän
vuoden jatko tuo tämän luopumistuen piiriin ainoastaan
yhden ikäluokan lisää.
Edustaja Sankelon puheenvuoro oli hyvin mielenkiintoinen. Kyllähän
näitten metsävaltaisten alueitten kannalta, ja
laajojen Suomen alueitten kannalta yleensäkin, olisi tärkeää,
että metsätalouden ja liitännäiselinkeinojen
tulo otettaisiin huomioon jatkajan yritystulon vaatimusta määritettäessä nykyiseen
tapaan. Hallitushan esitti, että tuo 15 000 euroa
olisi pakko kerryttää pelkästään
maataloudesta. Tämä edustaja Sankelon kompromissi
tarkoittaa sitä, että maataloudesta riittää 12 000.
Mutta muutos on merkittävä nimenomaan siltä kannalta,
että tätä 15 000:ta ei enää voida
entiseen tapaan nyt sitten jatkossa täyttää metsätaloudesta
ja niistä moninaisista liitännäiselinkeinoista,
joista maaseudulla joudutaan monissa tapauksissa leipä ottamaan.
Eli tällaisia elinkeinoja ovat metsätalous ja
monenlainen muu bioenergian tuotanto, koneurakointi, maatilamatkailu
ja niin edelleen. Pidän aika turhana tätä muutosta.
Minusta oppositiotyöskentely tuolla maa- ja metsätalousvaliokunnassa
on ollut aivan erinomaista.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Halusiko edustaja Kalmari käyttää vastauspuheenvuoron? — Ei
halua enää. Hän sai jo vastauksen. — No
niin, edustaja Timo Korhonen.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin edustaja Sankelolle voi
vain niin kuin todeta sen, että välillä näitä turhia
hommia näissä töissä tulee,
kun hallitus ei suostu järkeviin ratkaisuihin.
Mutta itse tästä esityksestä. On
totta kai hyvä, että tätä luopumistukijärjestelmää nyt
jatketaan ainakin sinne vuoden 2018 loppuun saakka, mutta iso kysymys
ja iso ongelma on se, mitä sen jälkeen sitten
tehdään. Tämäntyyppistä luopumistukijärjestelmää joka
tapauksessa tarvitaan. On myös selvää,
että tämä ikärajan nosto nyt
tästä 59 vuodesta 60 vuoteen ei edistä nuorten
viljelijöitten pääsyä jatkajiksi
samalla tavalla kuin nykyjärjestelmä ja selkeästi
pienentää myös viljelijöitten
mahdollisuutta luopua hyvässä kunnossa yrityksestään.
Suuri epäkohtahan tässä esityksessä kulminoituu
nimenomaan siihen, miten maatilan taloudellista elinkelpoisuutta
nyt jatkossa arvioidaan. Keskustan lähtökohta
tässä on se, että pitäisi arvioida
maatilan koko yritystoimintaa, maatilan koko elinkelpoisuutta ja
jatkamisedellytyksiä, mutta nyt valitettavasti tässä esityksessä sitten tämä laaja-alainen
yritystoiminta haluttiin jättää pois.
On hyvä, että tämä esitys jonkun
verran tuossa valiokuntakäsittelyssä parani, mutta
keskustan valiokuntaryhmän näkökulmasta
joka tapauksessa peruslähtökohta on se, että tämä nykyisen
kaltainen laki tämän jatkamiskelpoisuuden, elinkelpoisuuden
osalta olisi ollut ehdottomasti paras vaihtoehto, ja sen takia olemme
tehneet tästä pykälävastalauseen,
jonka tulemme esittämään sitten tämän
lain toisessa käsittelyssä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Tosiaan nyt on varsinainen puheenvuoro edustaja Kalmarilla,
mutta poistuuko edustaja Myllykoski? Kyllä täälläkin
saa olla, salissa. — Ja nyt edustaja Kalmari.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Korhosen tekemää ehdotusta.
Kun tuossa edustaja Sankelo sanoi, että käytiin
aivan turhaan neuvotteluja, niin ei todellakaan käyty.
Minusta on surullista, jos edustaja Sankelo pitää turhana
sitä lopputulosta, että kuitenkin saatiin aikaan
se, että se 15 000:n raja, mitä sieltä maatalouden
tuloa olisi tultava, tipahti 12 000:een. Näinkö kokoomus
arvostaa monialaisia maatiloja? Ymmärsimme, että me
kaikki yhdessä olemme sitä mieltä, että on
hyvä, että myöskin monimuotoiset maatilat
pääsevät jatkossakin lutun kohteiksi.
Valitettavaa, että tämän pidemmälle
hallitus ei suostunut etenemään, vaikka hoidimme
homman niin, että siellä kehyksissä oltaisiin
pysytty. Ymmärrämme sen, että hallituspuolueet
eivät voi taloudellisista syistä kehyksistä lipsua,
mutta kun siellä kehyksen sisällä oltaisiin
pysytty myös tällä keskustan mallilla,
on surullista, että sinne asti ei voitu mennä.
On monia maakuntia, esimerkiksi oma maakuntani Keski-Suomi,
Etelä-Savo, Etelä-Karjala, koko itäinen
Suomi, missä liitännäiselinkeinoista
tulee hyvin iso osa maatilatalouden tuloista. Niitä tulee
metsäsektorilta, urakoinnista, maatilamatkailusta, ties
mistä. Ja nyt tällaisten tilojen luopumistukiehdot
kiristyvät. Hyvä, että ne eivät
kiristy ihan niin paljon kuin miltä aluksi näytti,
mutta valitettavaa, että jouduimme tästä vastalauseen
jättämään. Työ ehtojen
säilyttämiseksi ei silti ollut turhaa.
Haluaisin vielä nostaa senkin asian, että mielestäni
olisi selvitettävä, voisiko luopumisen tehdä myös
tilan jatkajalle, joka ei ole lähisukulainen, silloin,
kun tila luovutetaan kokonaisuudessaan. Tämä edesauttaisi
rakennekehitystä ja antaisi monelle luopujalle mahdollisuuden.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sankelo tosiaan ennätti
tässä poistua. Ei tämä nyt niin
kauhean erimielinen loppujen lopuksi ole ollut. Tässä on
paljon yhteisiä hyviä asioita, mitä oppositio
ja hallitus kannattavat yhdessä. On tietenkin hyvä,
että tämä niin sanottu luopumistuki jatkuu,
mutta oppositiossa nyt emme ole samaa mieltä keinoista,
millä tätä viedään
eteenpäin. Niin kuin sanottu, alkuperäiseen hallituksen
esitykseen nähden toki tuli muutoksia, mutta ei mielestämme
tarpeeksi. Nimenomaan on kyse tästä yrittäjätulon
laskemisesta mukaan ja nimenomaan monialaisen yrittäjätulon
laskemisesta.
Ymmärrän toki, että maatalouden tulee
olla se pääasiallinen ansion lähde, joka
tässä laskuissa on mukana, ja maaseudulla tietenkin,
koska on kyse elintarviketuotannosta ja sitä kautta myös elintarvikeomavaraisuudesta
ja ruokaterveydestäkin. Emme me voi olla tuonnin varassa
tässä asiassa, se nyt vain kyllä yksinkertaisesti
mielestäni on niin. Mutta minä en oikein tiedä,
minkälaista maataloutta täällä Suomessa
ollaan sitten tavoittelemassa. En usko siihen, että täällä on
jotakin suuren maailman farmeja tai rancheja koskaan, vaan meidän
viljelymme tulee säilyä perheviljelyperustaisena,
ja sitä meidän tulee tukea.
Nyt palataan takaisin edustaja Sankelon esiin tuomiin asioihin.
Hallitus jumppasi hyvin, ja tässä esityksessä nyt
tämä yrittäjyys on huomioituna. Minusta
se oli ihan hyvä valiokunnan kaikkien puolueitten yhteistyössä esiin
tuoma asia.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sankelon puheenvuorossa kuvastui
se tapa, millä kokoomus haluaa maaseudun elinvoimaisuutta
ja maatilojen sukupolvenvaihdoksia edistää, eli
kyllä kokoomus löi pahasti pykälällä päähän
monimuotoisia maatiloja, ja se on hyvin valitettavaa.
Kaiken kaikkiaan on äärimmäisen hyvä asia se,
että tämä laki jatkuu, ja niin kuin edustaja
Kiviranta täällä omassa puheenvuorossaan
totesi, tässä vaiheessa ainakin näyttää siltä,
että lienee niin, että tämä saattaa
olla viimeinen neljän vuoden jatkoaika, mikä kyseiselle
laille on saatu. Tietysti seuraavan hallituksen tehtävänä on
sitten aikanansa tuolla Brysselissä neuvotella tämän
lain jatkomahdollisuuksista. Toivottavasti niiden neuvottelujen
tulos ei ole yhtä kehno kuin maitoasiassa nyt menneinä päivinä.
Kaikista suurin puute tässä liittyy tulonmuodostukseen,
eli maatilojen liitännäistoiminta ja metsätulo
jää nyt sitten elinkelpoisuuslaskelman ulkopuolelle.
Kun otetaan huomioon se, että eduskunta on muistaakseni
vuonna 1986 säätänyt lain maaseudun pienimuotoisesta
yritystoiminnasta, mikä on mahdollistanut tuhansien maatilatalouden
oheen tulleiden liitännäiselinkeinojen muodostumisen,
ja monilla tiloilla näistä liitännäiselinkeinoista
on tullut todella merkittävä rahavirta, niin nyt
kun näitä ei voida jatkossa ottaa huomioon, tulee
käymään niin, että monilla sellaisilla
tiloilla, jotka muodostavat todella elinkelpoisen kokonaisuuden,
ei voida sukupolvenvaihdosta sitten enää tehdä.
Siksi olisi ollut hyvää ja johdonmukaista lainsäädäntöä ottaa
tämäkin asia huomioon.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Toimiessani Savukosken kunnassa maataloussihteerinä,
maaseutuelinkeinoasiamiehenä, olen ollut laatimassa useita
luopumistukitapauksia ja sukupolvenvaihdoseläkejärjestelmiä. Nämä ovat
erittäin tärkeitä ja merkittäviä,
jotta alueella pysyy jatkossakin maaseudun elinvoimaisia tiloja,
maatalous- ja yrittämistoiminta jatkuu ja nuoret saavat
mahdollisuuden jatkaa toimintaa ja elämistä siellä alueella.
On hyvä, että tämä laki
tosiaan saa nyt jatkoa, mutta on todella ikävä huomata
näitä asioita, mitä tähän
on tullut matkaan. Kiitoksia meidän keskustan valiokuntaryhmän
jäsenille, että otitte nämä asiat
hyvin esille. Erityisesti tämä ikärajan nostaminen
on ikävä asia, sillä tällä tavalla
nuoremmat yrittäjät saattavat jo väsyä odottamaan sitä tilannetta,
että koska se sukupolvenvaihdos saadaan aikaiseksi ja koska
pääsevät yrittämään.
Mutta sitten kaikkein isoin ongelma on tämä maaseudun
monimuotoisen yrittäjyyden unohtaminen. Erityisesti meillä Lapissa
on pyritty siihen, että maatiloilla tulot muodostuvat monesta eri
elinkeinosta elikkä on niin kutsuttua monielinkeinotaloutta.
Tällöin olennainen osa tuloista tuleepi metsästä,
maaseutumatkailusta, käsitöistä, myyntitoiminnoista,
erilaisista muista toiminnoista, matkailun oheispalvelutoiminnoista
ja kaikista muista. Mutta mihin tässä nyt ollaan
menossa? Tässä ollaan kaventamassa maaseutuyritysasioita.
Meidän maaseutupuolen tukisysteemillä tuetaan,
tai tähän asti on tuettu, elinkeinotoiminnan laajentamista,
ja nyt sitä pitäisi alkaa kaventamaan jälleen.
Elikkä toivon, että jatkossa me pystyisimme kuitenkin,
kun seuraavan kerran tätä uusitaan ja jatketaan,
ottamaan huomioon myöskin nämä uudet
elinkeinotoiminnot tiloilla.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Luopumistukijärjestelmällä on
ollut erittäin merkittävä vaikutus siihen,
että suomalaisen perusmaatalouden kannattavuusedellytyksiä on
pystytty Euroopan unionin olemassaolon ajan kehittämään
niin, että Suomessa elintarvikeklusterin toiminta on varmistettu.
Rakennepolitiikan osalta on pystytty varmistamaan, että nuorille
viljelijöille on syntynyt mahdollisuus. Mitä pidemmälle
vanhemmat yrittäjät toimivat, sitä suurempi
vaara on, että nuoremmat eivät enää halua
jatkaa. Tällä lailla ja näillä toimenpiteillä on
luotu erityisen hyviä edellytyksiä. Ja kun meillä on
ollut myös toimiva maatalouden kehittämisrahasto,
jolla osaltaan on huolehdittu rahoituksesta, niin nämä molemmat
asiat ovat yhdessä toimineet niin, että nämä edellytykset
ovat olleet kunnossa.
Nyt, kun katsomme eteenpäin, jos tulevaisuudessa ei
ole olemassa luopumistukijärjestelmää eikä ole
riittävästi panoksia maatalouden kehittämisrahastossa,
tilanne on aivan toinen investointien ja sukupolvenvaihdosten osalta.
Siksi tässä käsittelyssä on
syytä muistuttaa, että nimenomaan näillä asioilla
on ollut erittäin suuri merkitys edellytysten luonnissa,
joka on varmistanut sen, että Suomessa on tervettä ja
kannattavaa maataloutta tälläkin hetkellä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä haluan
ottaa esille myöskin metsätalouden luopumistukiasiat,
sukupolvenvaihdosasiat. Eli on otettu esille, että onko
todellakin tosi, että aina kun puhdas metsätila
siirtyy seuraavalle omistajalle, siinä joudutaan maksamaan
kaikki verot ja edellisen sukupolven rakentava kehitystoiminta joudutaan
isoilla rahoilla siirtämään toiselle
henkilölle.
Eli tässä yhteydessä olisi hyvä,
että aukaistaisiin keskustelua, ei nyt tietenkään
tässä salissa välttämättä mutta
muuten laajemmin, metsätalouden uusien yritystoimintojen
perustamisesta siltä pohjalta, että saadaan jatkaa
edellisten yrittäjien toimintaa — eli mitkä ovat
perintöverotusasiat metsätaloudessa, mitkä ovat
muut yritystoiminnat, millä jatketaan tätä toimintaa.
Samoin on kaikissa muissakin näissä maaseudun
pienyritystoiminnoissa: jos on maaseutumatkailuyritys, miten se
saadaan siirrettyä mahdollisimman joustavasti seuraavalle
sukupolvelle, ettei jouduta aivan älyttömiä verotusjärjestelmiä siinä välillä sitten
maksamaan?
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Maijalan esiin nostama asia on äärimmäisen
tärkeä, ja on todella harmillista, että tämä ei
edellisellä hallituskaudella sitten kuitenkaan edennyt.
Olen tästä asiasta laatinut toimenpidealoitteen
ja toivon, että tämä etenee — jos
ei nyt, niin ainakin seuraavalla hallituskaudella.
On äärimmäisen tärkeää,
että jos me puhumme aidosti suomalaisesta biotalousstrategiasta, siihen
on liitettävä myöskin tämä yrittäjämäinen metsätalous
ja sitä kautta yksityismetsän omistajuus. Meillä on
todella hienot metsälait sitä varten, että se
biotalous, jonka koti on siellä maakunnassa, voi ja jaksaa
hyvin ja sillä on tulevaisuutta.
Mutta vielä tähän luopumistukeen.
Haluan lisätä sen, että on äärimmäisen
tärkeää ollut, että tällainen
järjestelmä on ollut käytössä,
niin kuin tässäkin salissa olemme kokemuksia kuulleet edustajien
aiemmista työtilanteista. On muistettava, että maatilasta
luopuminen ja sukupolvenvaihdos ovat myöskin hyvin herkkiä hetkiä ja niille
on vain tietty aikaikkuna. Ne eivät välttämättä onnistu
näin vain ihan käden käänteessä.
Ja mikä tämän tuen jatko on? Onko Suomen
mahdollista vaikuttaa sitten siihen, että EU hyväksyisi
tämän käytännön jatkossa?
Minä toivon, että jos sen vaikuttamisen aika EU:hun
on nyt, niin Suomi todellakin yrittäisi sitten vaikuttaa.
Yleiskeskustelu päättyi.