10) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi perintö-
ja lahjaverolain 14 ja 19 a §:n sekä perintö-
ja lahjaverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitän valtiovarainvaliokunnan mietintöön
liitetyn keskustan vastalauseen mukaisesti lakiehdotusten hylkäämistä.
Tässä on tilanne se, että pääministeri
Stubbin hallitus ja sitä edeltänyt pääministeri
Kataisen hallitus ovat merkittävästi kiristäneet
perintö- ja lahjaverotusta. Pääministeri
Stubbin hallitusohjelmassa luvattiin ja luvataan kai edelleen, että "selvitetään
pikaisesti kasvun ja työllisyyden kannalta vaikuttavimmat
keinot yritysten sukupolvenvaihdosten helpottamiseksi, ml. maa-
ja metsätalousyritykset". Suunta on kuitenkin toinen. Nyt
ehdotetaan kaikkien perintö- ja lahjaveroasteikkojen veroprosentin
korottamista 1 prosenttiyksiköllä vuoden 2015
alusta.
Toinen oli suunta pääministeri Matti Vanhasen
hallitusten kaudella. Vuoden 2005 alusta keskustan ja sosialidemokraattien
johtama hallitus huojensi maatalouden, maa- ja metsätalouden
ja muun yritystoiminnan jatkajien perintö- ja lahjaverotusta
60 prosentilla, ja vuoden 2009 alusta tilanne oli se, että perintö-
ja lahjaveroasteikkoja alennettiin kautta linjan 3 prosenttiyksiköllä.
Keskusta pitää tärkeänä,
että meillä selvitetään perintö-
ja lahjaverosta luopumisen mahdollisuus ja mahdollisuudet korvata
se ehkä muulla verotuksella. Tämmöistä selvitystä meillä ei
ole koskaan tehty, ja sen selvityksen jälkeen sitten voidaan
tehdä viisaita johtopäätöksiä.
Joka tapauksessa missään meidän
naapurimaassamme ei ole enää perintö-
ja lahjaverotusta.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kivirannan tekemää esitystä ja
tuon esille tässä muutaman kohdan.
Veroasteikkoa tarkistettaisiin siis eli käytännössä nostettaisiin
veroprosenttia korottamalla niitä kussakin asteikon portaassa
1 prosenttiyksiköllä. Onhan se tosi, että lisää verotuloja
tarvitaan ja tätä kautta tulee lisää verotuloja,
mutta tässä meillä on nyt esillä ollut
ennen kaikkea maa- ja metsätalousyrittäjien tilanne,
maa- ja metsätaloustilojen sukupolvenvaihdokset. Koska
nämä tilat ovat erittäin pääomavaltaisia
tiloja, nuoret yrittäjät, jotka lähtevät
tätä toimintaa harjoittamaan, joutuvat ottamaan
valtavat velat, ja jos he haluavat suoraan ostaa tämän
tilan tai jos he saavat tämän tilan lahjana, perintönä,
sen jälkeen he joutuvat maksamaan siitä todella
isot verot. Onhan meillä perintökaaressa olemassa
tietyt huojennukset, mutta esimerkiksi metsätalouspuolella
se ei ole ollenkaan niin toimiva.
Meidän pitäisi todella vakavasti miettiä sitä, haluammeko
me kehittää yritystoimintaa maaseudulla, haluammeko
me kehittää laajemminkin yritystoimintaa ja jopa
pienentää näitä veroprosentteja.
Voi tuntua pahalta se, että veroprosentteja mennään
jopa pienentämään tai alentamaan, mutta
meillä on Ruotsista olemassa tästä jo
hyviä esimerkkejä. Kyllä minun mielestäni maaseudun
yritystoimintaa kohtaan erityisesti pitää miettiä ihan
uusia kuvioita. Ei meidän tarkoituksemme kai ole niitä nuoria
yrittäjiä tappaa jo aloitusvaiheessa. Riittää,
että heillä on tällä hetkellä todella
valtavat tukivalvonnat ja kaikki muut kuviot EU:n osalta, ei meidän
itse tarvitse entisestään hankaloittaa heidän
tilannettaan.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillähän on perintö-
ja lahjaverolain 55 ja 56 §:ssä erittäin
toimivat sukupolvenvaihdos-huojennussäännökset,
ja siinä mielessä voi sanoa, että tavanomaisissa
pk-yrityksen tai maatalouden sukupolvenvaihdoksissa, joihin nämä huojennussäännökset
soveltuvat, perintö- tai lahjaverosta ei tule ongelmaa
sukupolvenvaihdoksessa. Sen sijaan tämä nyt esitetty
asteikkojen kiristys tuntuu etenkin puhtaissa metsätiloissa,
jotka eivät pääse tämän
huojennuksen piiriin, ja niissä yrityksissä, jotka
eivät täytä huojennuksen kriteereitä.
Tällaisia voivat olla vaikka yritykset, joissa luovutettava
omaisuus jää alle 10 prosenttiin tästä yritysomaisuudesta,
kokonaisuudesta, ja niissä tapauksissa, kun ei päästä huojennuksen piiriin,
maksetaan normaali perintö- tai lahjavero riippuen nyt,
kummassa tilanteessa tämä luovutus tapahtuu.
Monesti ongelmana on se, että tämä saatu omaisuus
on siinä muodossa, että sitä ei pystytäkään
helposti realisoimaan, ei löydy esimerkiksi ostajia sille
yritysomaisuudelle tai jollekin osuudelle, joka tarvittaisiin yleensäkin
veron maksuun. Vero saattaa nousta suureksi, jopa satoihintuhansiin,
helposti jopa miljooniin isoissa perheyrityksissä, ja silloin
on hankala monesti lähteä sitä yritystä itsessään
realisoimaan, koska ei löydy tällaisten perheyritysten,
vaikka ne olisivat isojakin, pienille osuuksille ketään
ostajaa. Senkin takia pidän kyllä erittäin
hankalana tätä hallituksen esitystä.
Se, mikä pitäisi tehdä, on kyllä muuttaa
tuota huojennussäännöstöä niin,
että puhtaat metsätilatkin, jos ne ovat toimivia
kokonaisuuksia, saataisiin huojennuksen piiriin.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä ovat edustajakollegat
keskustasta käyttäneet viisaita puheenvuoroja.
Olisin halunnut edustaja Lohen puheenvuoroon lisätä sen,
että toisaalta metsätilojen kohdalla riskinä voi
olla myös sitten se, että metsätila pirstoutuu
juuri sen takia, että ensin on otettu lainaa perintöveron
maksamista varten ja sitten, jotta laina saadaan maksettua, saatetaan
myydä osa siitä tilasta, jolloin tila pirstoutuu
pienemmiksi paloiksi, jopa niin, että sitä myydään
usealle ostajalle. Ja tämä on myös erittäin
negatiivista ajatellen meidän metsäomaisuuden
säilymistä ja sen hyväksikäyttöä.
Meillä on jatkossa yhä enemmän kaupunkilaismetsänomistajia,
ja tästä näkökulmasta myös tämä olisi
erityisen tärkeää, että meillä metsäomaisuus
säilyisi hyvänä, että siitä huolehdittaisiin
ja että erityisesti lahja- ja perintöverokohtelu olisi
oikeudenmukainen metsätilojen osalta.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo jatkaa tästä edustajan
erittäin hyvästä puheenvuorosta, mikä liittyy
näiden tilojen pirstoutumiseen.
Vähän samanlainen ongelma on tuolla yrityspuolellakin,
jos puhutaan näistä suuremmista perheyrityksistä.
Meillä on ollut sellainen ilmiö nytten viime,
voisi sanoa, vuosikymmeninä jo, että kun nämä eivät
ole päässeet tämän huojennuksen
piiriin ja varallisuusmassa on kuitenkin aika suuri, niin ainoa
tapa tavallaan, jotta pystytään perintöverot
maksamaan, on ollut se, että myydään
koko yritys. Silloin yleensä ovat tulleet ulkomaiset sijoittajat,
pääomasijoittajat tai suuremmat alan toimijat,
jotka ovat ostaneet nämä suomalaiset perheyritykset.
Minusta tässä Suomi kansakuntana kyllä häviää,
jos me nämä toimivat, kannattavat perheyritykset
tavallaan pakotamme tätä kautta siirtymään
ulkomaiseen omistukseen. Olisi mieluummin järkevämpää,
että ne säilyisivät Suomessa, silloin
ne ovat tänne enemmän sitoutuneita ja investoisivat
myös tänne Suomeen, kuin että omistus
lähtee yhä enemmän näistä välillä erittäin
menestyvistäkin yrityksistä siirtymään
sitten ulkomaille tämän takia juuri.
Keskustelu päättyi.