Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Så har då Finland äntligen
fått en tonnageskattelag som förhoppningsvis ska
visa sig vara användbar. Det var på tiden. Den
förra från 2002 tillämpades bara av ett
enda rederi. Finland har inte haft en konkurrenskraftig sjöfartspolitik
och vi har fått se många fartyg flagga ut, inte
bara till stater som vi traditionellt förknippat med bekvämlighetsflagg
utan till våra närmaste grannar. Vi har fått
se många sjöarbetsplatser försvinna,
och de finska varven har gått miste om beställningar
som också skulle inneburit arbetsplatser i Finland. Arbetsplaster
som vi så väl behöver i dessa tider.
Finland har i dag ett tonnage med en genomsnittsålder långt över
genomsnittet i Europa.
Finansutskottet har förtjänstfullt lyft fram
de problem det innebär att inte ha någon sjöfartspolitik
och att inte ha någon handelsflotta. Det sägs allmänt
att det inte längre finns några självständiga
stater. Vi är alla beroende av varandra och på väg
mot ett Förenta Europa, men Finland kommer alltid att ha
en särskild situation på grund av sitt geografiska
läge, geopolitiskt i praktiken en ö. Finland utan
handelsflotta under finsk flagg är ett land utan försörjningstrygghet
och därmed inte längre självständigt.
Utskottet har också, som jag föreslog i remissdebatten,
förlängt tidsfristen för ansökan
om att godkännas som tonnageskatteskyldig från
tre till fyra år. Det är helt rimligt med tanke
på hur lång tid rederierna måste binda
sig vid den nya skatteregimen.
Vad finansutskottet däremot inte säger något om
i betänkandet och som man skulle ha förväntat
sig är att det i det här sammanhanget skulle ha gått
att godkänna den lagmotion som ligger i utskottet och som
bara handlar om en åtgärd som riksdagen begärt
att regeringen ska framlägga i brådskande ordning.
Någon brådska har man dock inte haft, och jag
förutsätter nu att utskottet separat från
det lagförslag vi nu behandlar godkänner lagmotion
nr 112/2008 om ändring av 5 § i lagen
om beskattning i vissa fall av varor, som säljes ombord
på passagerarfartyg i utrikestrafik.
Herr talman! När denna så efterlängtade
tonnageskatteregim kommit borde man väl bara berömma,
men vi ska inte glömma alla de rederier som inte omfattas
av regimen. Det handlar om passagerarfärjor såväl
som små rederier som väl skulle behöva
få konkurrenskraftiga förutsättningar.
Men som tur är så har regeringen i sitt regeringsprogram
lovat att det ska utredas om en generell avsättning kan
införas inom beskattningen av sjöfarten. Utredningen
omnämns inte i propositionen men måste naturligtvis
kunna antas vara på gång. EU tillåter
nämligen längre gående åtgärder än
vad vi här åstadkommer. Det visar systemen i andra
länder på.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Se laki, joka nyt vielä on voimassa,
todella tuotti vain yhden ainoan varustamon peliin mukaan; onko
peräti yksi aluskin vain? Elikkä siis toisin sanoen
se tonnistovero-operaatio, joka nyt on voimassa, ei ole tuottanut
haluttua tulosta. Nyt tätä yritetään
korjata uudelleen, ja ed. Nauclér jo tässä totesi
sen keskeisen sanoman, en sitä toista. Totean vain lyhyesti
sen, että meillä on huoltovarmuuden suhteen ollut
epätoivoinen tilanne ulosliputusten vuoksi. Meillä pitäisi
olla 55—60 rahtialusta, sitten tankkialuksia, niitä saaristokelpoisia,
puolenkymmentä kappaletta, mutta on oltu todellakin kaukana
noista määristä. Joku Langh Ship on ollut
niitä harvoja poikkeuksia, että on kotimaisia
varustamoita. Toivotaan, että tämä johtaa
huoltovarmuutta lisäävään tulokseen.
Yleiskeskustelu päättyi.