2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi joukkoliikennelain
muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä joukkoliikennelain muuttamisesta esitetään
kolme viranomaisten väliseen toimivallan jakoon liittyvää muutosta.
Niistä ensimmäinen on, että Oulun
kaupungista tulisi seudullinen viranomainen joukkoliikenteen toimivaltaisena
viranomaisena oman alueensa lisäksi myös Iin,
Kempeleen, Limingan, Muhoksen ja Tyrnävän alueella.
Toinen muutos koskee joukkoliikenneluvan ja yhteisön
liikenneluvan myöntämiseen, valvontaan ja peruuttamiseen
liittyviä tehtäviä, ja ne tehtävät
ehdotetaan keskitettäväksi Etelä-Pohjanmaan
ely-keskukselle.
Lisäksi ehdotetaan, että Liikennevirasto tästä eteenpäin
päättäisi valtion talousarviossa osoitetun
joukkoliikenteen määrärahan kiintiöimisestä toimivaltaisille
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille.
Tällä hetkellä tuo tehtävä on
liikenne- ja viestintäministeriöllä.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tätä hallituksen
esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja teki
tuohon mietintöönsä muutamia huomautuksia,
jotka tässä puheenvuorossa lyhyesti käyn
lävitse.
Valiokunta pitää toimivaa joukkoliikennettä sekä kansalaisten
tasapuolisten liikkumismahdollisuuksien että liikenteen
ympäristötavoitteiden saavuttamisen kannalta erittäin
tärkeänä yhteiskunnan peruspalveluna.
Oulun kaupungista tulee jatkossa joukkoliikennelaissa tarkoitettu toimivaltainen
viranomainen oman alueensa lisäksi siis myös Iin,
Kempeleen, Limingan, Muhoksen ja Tyrnävän alueella.
Valiokunta toteaa, että ihmisten liikkuminen ja työssäkäynti
kaupunkiseudulla tapahtuu usein pitkälti kuntarajoista
riippumattomasti, ja sen vuoksi kaupunkiseutujen joukkoliikennettä on
syytä keskittää ja toimia kaupunkiseudun
joukkoliikennelautakuntien kautta.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että joukkoliikenneluvan
ja yhteisön liikenneluvan myöntämiseen,
peruuttamiseen ja valvontaan liittyvät tehtävät
keskitetään koko maan osalta Etelä-Pohjanmaan
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Valiokunta katsoo, että joukkoliikenteen lupahallinnon
keskittäminen yhtenäistää käytäntöjä ja
tulkintoja ja sen myötä vähentää myöskin
näiden tulkintojen erilaisuutta maan alueilla. Tämä lisää myös
luvan hakijoiden kannalta ennakoitavuutta näiden lupa-asioiden
osalta.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että lupien myöntämisessä, peruuttamisessa
ja valvonnassa yhtenäistetään menettelytavat
ja myös tietojärjestelmät tukevat tätä toimintaa.
Tällä hetkellä valtakunnallinen liikennelupajärjestelmä Vallu ei
täysin tue näitä lupien peruuttamiseen
liittyviä käytäntöjä.
Valiokunta teki huomion myös siitä, että tien
päällä tapahtuva liikennelupien valvonta
edellyttää resursointia ja tämän
kautta saadaan ennalta ehkäisevä vaikutus liikennelupavalvontaan.
Yleisesti valiokunta pitää tärkeänä ja
erittäin tärkeänä lähivuosien
tavoitteena linja-autoliikenteen palvelutason turvaamista maan eri
alueilla koko maassa. Valiokunta toteaa myös, että joukkoliikennetuella
ja sen tason säilymisellä on olennainen merkitys
joukkoliikennejärjestelmän toimivuuden ja tulevaisuuden
kehityksen kannalta.
Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa, että tämä lakiehdotus
hyväksytään muuttamattomana.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toimiva joukkoliikenne on tärkeä yhteiskunnan
peruspalvelu koko Suomessa, ja tavoitteena tulee olla joukkoliikenteen
käytön lisääminen. Liikenne-
ja viestintävaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu
esille, että joukkoliikennelain soveltaminen ei kaikilta
osin ole ollut yhtenäistä maan eri lupaviranomaisissa.
Nyt hallituksen esityksessä ehdotetaan, että joukkoliikenneluvan
ja yhteisön liikenneluvan myöntämiseen,
peruuttamiseen ja valvontaan liittyvät tehtävät
keskitetään koko Suomen osalta Etelä-Pohjanmaan
ely-keskukselle. Tämä toivottavasti yhtenäistääkin
vallinneita käytäntöjä ja tulkintoja.
Toinen keskeinen asia hallituksen esityksessä on, että valtion
talousarviossa osoitetun joukkoliikenteen määrärahan
jakautumisesta toimivaltaisille ely-keskuksille päättäminen
siirretään liikenne- ja viestintäministeriöltä Liikennevirastolle.
Ehdotuksen mukaan virasto saisi käyttää kyseistä määrärahaa
myös kehittämiseen, suunnitteluun ja tutkimukseen.
Tämä ei kuitenkaan saa johtaa huolestuttavaan
kehitykseen, että niukkoja joukkoliikennerahoja menee matkustajille
tarkoitetuista palveluista yhä lisääntyviin
konsulttipalveluihin ja projekteihin sekä kehittämis-
ja suunnittelutöihin. Euroja tarvitaan nimenomaan joukkoliikenteen
ostoihin.
Joukkoliikennemäärärahat on pidettävä riittävällä tasolla,
että pystytään turvaamaan linja-autoliikenteen
palvelutaso koko Suomessa ja sen eri alueilla. Lisäksi
tarvitaan myös erilaisia joukkoliikennemuotoja, esimerkiksi
kutsujoukkoliikennettä, jota tulee kehittää.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oli hyvä kuulla edustaja Jokisen
selvitys valiokunnan mietinnön perusteluksi, ja haluankin
tässä edustaja Jokista onnitella valiokunnan uutena puheenjohtajana.
On erittäin tärkeää, että me suomalaiset,
jotka olemme hyvin logistiikkaintensiivisiä ihmisiä tässä laajassa
harvaan asutussa maassa, olemme saaneet liikennevaliokunnan puheenjohtajaksi
liikenneasioistamme huolta kantamaan taitavaksi tunnetun edustajan.
Mutta haluaisin edustaja Jokiselta myös kysyä,
kun erilaisissa julkisten palveluiden hankinnoissa — ja
julkista palveluahan joukkoliikenne, julkinen liikenne, mitä suurimmassa
määrin on — pidämme tärkeänä sitä,
että palvelun tarvitsijalle annetaan valinnan mahdollisuus.
Palveluseteleiden käyttöä esimerkiksi
kuntapalveluiden hankinnassa kannustetaan. Palveluseteleiden käyttö myös
vahvistaa paikallisten pienten yrittäjien ja yritysten
toimintamahdollisuuksia.
Nykyinen seutulippu on ollut hyvä ikään
kuin julkisen liikenteen palveluseteli, jolla on voinut joustavasti
käyttää niitä linja-autolinjoja,
jotka ovat siinä oman matkan varrella olleet käytettävissä.
On voinut niitä hyödyntää ja
kulkea aikataulujen puitteissa juuri niin kuin on hvväksi
kokenut ja havainnut. Haluaisinkin varmistaa vielä valiokunnan
puheenjohtajalta, jos hän tähän voi ottaa
kantaa tässä yhteydessä, että eihän
nyt tämä joukkoliikennelakiin esitetty muutos
vaaranna sitä, että seutulippu olisi jatkossakin
tällainen joustava työkalu linja-automatkustajille.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Autto jo hyvin avasi tätä,
ja nyt tavallaan on hyvä mahdollisuus kysyä valiokunnan puheenjohtajalta,
että eihän tämä sulje millään muotoa
pois sitä mahdollisuutta, että meillä raideliikennettä kehitettäisiin
joukkoliikkumisvälineenä tehokkaammin. Tarkoitan
tällä niitä hankkeita, joita jo edellisen
hallituksen aikana on linjattu, mikä on ollut alueiden
kehittämisen kannalta yksi oleellinen asia, että meillä lähiliikenne voitaisiin
kehittää seudulliseksi.
Otetaan vaikkapa kasvualueena Satakunta, jossa Porin seutukunnalle
on ely-keskuksen kautta jo ministeriöön lähetettykin
tiedustelu, että voitaisiinko suunnitella tämmöisiä seisakkeita, joilla
mahdollistettaisiin sen pääradan parempi, tehokkaampi
käyttö lähiliikenteessä seudulla Pori—Ulvila—Nakkila—Harjavalta,
jossa on erittäin kasvukykyinen seutukunta. Se kaipaisi lähiliikenneratkaisuja,
ettei tämä uusi säädäntö vain
vaaranna mahdollisesti tällaista hanketta, jossa seudulliset
toimijat voisivat aivan kuin mennä Valtionrautateiden tontille
ja ruveta kehittämään joukkoliikennettä ja
sitä kautta kehittää koko radan käyttöä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä edustajat Autto
ja Myllykoski toivat esille kysymyksen seutu-, työmatka-
ja kaupunkilippujen jatkuvuudesta ja siitä, miten ne kelpaavat
jatkossa kaupunkiseutujen liikenteessä. Tällä hetkellähän
alueella ollaan tekemässä selvitystä siitä,
jatketaanko seudullista liikennettä markkinavetoisesti
vai järjestetäänkö kaupunkiseudun
toimesta tämä liikenteen suunnittelu. Tässä on
tiettyjä uhkia nyt kaupunki- ja työmatkalippujen
kelpaamisesta näiden kaupunkiseutujen välillä toimivassa
markkinaehtoisessa liikenteessä. Valiokunta on ottanut
tämän asian omaksi asiakseen ja selvitettäväkseen,
koska haluamme turvata, että tämä seutu-,
kaupunki- ja työmatkalippujen käytettävyys
edelleen olisi mahdollista.
Eri liikennemuotojen yhdistäminen, joka tuossa oli
huolena, että toimiiko linja-autoliikenne ja raideliikenne
yhdessä, on tietysti sellainen asia, jota pitää tutkia
ja hakea näitä mahdollisuuksia. Tämä valtakunnallinen
joukkoliikennelippu, yhtenäinen lippu, on tällä hetkellä selvitettävänä, jotta
samalla lipulla voisi kulkea niin bussiliikenteessä, raideliikenteessä kuin
paikallisessa kaupunkiliikenteessäkin.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä yhteydessä painottaa
sitä, miten tärkeä on valtion antama
tuki niille osuuksille, joita joukkoliikenne koskee, missä ei
välttämättä ainakaan tällä hetkellä väkimäärä riitä lipputuloilla
tuomaan niitä riittäviä tuloja. Yksi
tällainen merkittävä kohta Suomessa on
raideliikenteen osalta Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan
välillä oleva rataosuus eli niin sanottu Haapamäen
rata, joka siellä toimii. Tämähän
tarvitsee valtion tukea nimenomaan siihen, että junaliikenne
siellä pystyy tällä hetkellä toimimaan.
Ongelma siinä muun muassa on se, että junavuorot
tällä hetkellä ovat niin huonot, että sitä ei
pystytä pendelöintiin käyttämään,
jotta aamulla päästäisiin töihin,
joko Seinäjoelle tai Jyväskylään,
ja sitten taas päinvastoin iltapäivällä sieltä pois.
Tähän haluaisin kiinnittää erityistä huomiota, että tätä meidän
joukkoliikennettä pystyttäisiin nimenomaan työmatkaliikennettä palveleviksi vuoroiksi
kohdistamaan paremmin kuin miten tällä hetkellä on.
Meillä on muun muassa erinomaisia rataosuuksia täällä Suomessa
olemassa, ja me tarvitsemme niitä elinmahdollisuuksia myös
näille pienille paikkakunnille, jotka maakuntakeskusten
välissä sijaitsevat. Tässä muun muassa
on yksi semmoinen paikka, mikä tätä erityistä huomiota
jatkossa tarvitsee.
Siitä minä olen iloinen, että hallitus
on myöntänyt sen tuen tälle rataosuudelle,
että se tämän vaalikauden ajan edelleen
pystyy toimimaan nykyisillä puitteillaan, mutta se tulee
tarvitsemaan aivan varmasti lisäresursseja jatkossa ja
nimenomaan sitä painotusta sille puolelle, että nämä junavuorot
saadaan semmoisiksi, että se pystyy palvelemaan niitä kansalaisia,
jotka sitä käyttävät.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Jokisen puheenvuoro tuossa
hyvin selvensikin tätä asiaa, eli tällä nimenomaisella
hallituksen esityksellä ja niillä muutoksilla,
mitä liikenne- ja viestintävaliokunta omassa mietinnössään
on siihen tehnyt, ei vaaranneta tätä seutulippukäytäntöä.
Edustaja Jokinen myös tuossa hyvin kuvasi sitä pohdintaa,
jota nyt juuri käydään tästä seutulipun
tulevaisuudesta, ja haluan vain tässä omana terveisenäni
tähän pohdintaan sanoa sen, että monille
linjoille tuolla harvaan asutussa Suomessa on äärimmäisen
tärkeää se, että sitten myös
lähempänä sitä linjan päätepistettä,
esimerkiksi siellä maakuntakeskuksessa, sille linjalle
saadaan niitä markkinalta tulevia asiakkaita tai itse asiassa
myöskin seutulippua käyttäviä ja
sitä julkista tukea nauttivia asiakkaita, niin että se
linja kokonaisuudessaan on kannattava. On todella suuri vaara siinä,
että jos näitä seutulippuasiakkaita ei
jatkossa sitten näiden pitempien linjojen asiakkaiksi tule,
niin nämä linjat muuttuvat kannattamattomiksi,
ja se sitten yhteyksiä tuolla pitempien etäisyyksien
Suomessa on osaltaan vaarantamassa.
Arvoisa puhemies! Tämän huolen halusin tässä jakaa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun kaupunkiseutujen joukkoliikennettä paikalliset
joukkoliikenneviranomaiset seudullisesti suunnittelevat, ei olekaan
niin suuri huoli siitä kaupunkiseudun liikenteestä — se
varmasti tulee järjestymään ja onnistuu
uudellakin tavalla — mutta tällä hetkellä suuri
huoli on näiden kaupunkiseutujen välisestä liikenteestä,
siitä alueesta, siitä maaseutualueesta, joka on
harvaan asuttua ja jossa tämmöinen kaupunkiseutuliikenne
ei ole kannattavaa ja jonneka se ei ulotu.
Tällä hetkellä tämmöinen
maanlaajuinen bussiliikenneverkosto kattaa koko maan ja hoitaa sen
joukkoliikennetarpeen näiden kaupunkiseutujen välillä.
Nyt onkin erittäin tärkeätä,
että kun kaupunkiseudut kilpailuttavat tätä liikennettä, niin
otetaan huomioon tämä markkinaehtoinen liikenne,
joka liikennöi pidempiä välejä,
koska nämä vuorot ajavat pitkiä matkoja
ja se matkustajakunta sen yhden liikennevuoron aikana vaihtuu moneen
kertaan. Elikkä yksi pitkänmatkan bussilinja palvelee
montaa maaseutualuetta ja näiden kaupunkiseutujen lähialueita,
ja on turvattava, että tämä pitkänmatkan
bussiliikenne myös jatkuu tässä uudessa
tilanteessa.
Yleiskeskustelu päättyi.