3) Hallituksen esitys eräiden verotusmenettelyyn liittyvien
säännösten muuttamisesta
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä verotusmenettelyyn
liittyvien säännösten muuttamiseksi esitetään
siirryttäväksi esitäytettyyn veroilmoitukseen
ansiotulonsaajien osalta kaikilta osin eli käytännössä yhdistetään
nykyinen esitäytetty veroilmoitus ja sen palautus takaisin.
Elikkä käytännössä siinä yhdistetään
ja vahvistetaan se nykyinen menettely, joka on koskenut osaa niitä henkilöitä,
jotka ovat saaneet esitäytetyn veroilmoituksen. Uudistus kokonaisuudessaan
on sinänsä järkevä, mutta siinä on
muutamia yksityiskohtia, jotka ansaitsevat tarkastelua.
Yhtenä merkittävänä muutoksena
on se, että vain ne, joilla on muutoksia tuossa esitäytetyssä veroilmoituksessa
esitettyihin tietoihin, ovat velvolliset palauttamaan veroilmoituksen,
mutta eivät liitä mitään kuitteja
palautettuun ilmoitukseen siitä huolimatta, että vähennykset
voivat olla sellaisia, jotka voidaan todistaa vain maksetuilla kuiteilla.
Kun esimerkiksi kotitalousvähennyksen määrä,
joka laajenee, voidaan osoittaa pelkästään
kuittien avulla ja siihen ei ulkopuolelta viranomaisten toimesta
löydy esitäytettyihin ilmoituksiin tietoja, johtaa
tämä järjestelmä siihen, että kun
tositteita ei edellytetä liitettäväksi mukaan,
se mahdollistaa sen, että käytetään
kotitalousvähennys täysimääräisenä ilmoitukseen. Minusta
se on yksi huono puoli tämän esityksen osalta
ja johtaa todennäköisesti verotulon menetyksiin
veronsaajan kannalta.
Samaten on tilanne tietenkin tulonhankkimisvähennysten
osalta. Pääosa tulonhankkimisvähennyksistäkin
on sellaisia, että niihin ei tietoja löydy viranomaislähteistä,
ja sen jälkeen on tietenkin mahdollista, että verovelvolliset
ilmoitukseen merkitsevät summia, kun lähtökohtana
on se, että ilmoituksia ei yksityiskohtaisesti enää tämän
jälkeen kontrolloida.
Näin ollen minusta on selvää, että se
johtaa toisaalta verotulojen menetyksiin ja toisaalta veromoraali
yleensä laskee. Se on eräs sen järjestelmän
muutoksen kielteisimpiä piirteitä.
Tositteiden liittämiseen liittyy vielä kysymys siitä,
että kun näitä tositteita ei tarvitse
liittää veroilmoitukseen, niin muun muassa palkansaajien on
säilytettävä tositteet käytännössä seitsemän vuotta
eli viisi vuotta verotuksen päättymistä seuraavan
vuoden jälkeen eli käytännössä seitsemän
vuoden ajan. Se on tavallaan yksi uusi velvoite ja yllättävän
pitkä. Jos mietitään vaikkapa kirjanpitovelvollisten
tositteiden säilyttämisaikoja, niin siinäkin
on lyhyemmän ajankohdat.
Nämä ovat ne keskeisimmät ongelmakohdat, mitkä tähän
lakiesitykseen liittyvät, ja sen vuoksi vasemmistoliitto
on sisällyttänyt siihen muutosesitykset, jotka
ilmenevät vastalauseesta n:o 2. Sen vuoksi ehdotan samalla
käsittelyn pohjaksi otettavaksi vastalauseen 2 mukaisen
ehdotuksen.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on
laki, joka koskee meitä kaikkia suomalaisia. Niin kuin
ed. Polvi totesi, verotusmenettely tämän jälkeen
tulee muuttumaan täydellisesti siitä, mitä se
tällä hetkellä on, eli tulevaisuudessa
jokainen tulee saamaan esitäytetyn veroilmoituksen, johon
on koottu sitten tietysti kaikki se tieto, mikä verottajalla
on valmiina olemassa.
Ei meillä kenelläkään ole
varmaan mitään sitä vastaan, että verotuksessa
pyritään hyödyntämään
nykyaikaista tietotekniikkaa niin paljon kuin mahdollista. Se helpottaa
verohallinnon resursseja, ja tietysti niitä työtunteja
verohallinnossa voidaan sitten kohdistaa muihin asioihin. Mutta
tietysti voi olla, että se on monelle yllätys,
kun aikanaan tulee se uusi, esitäytetty veroilmoitus ensi
keväänä, ja voi olla, että moni
palauttaakin sen, vaikka sitä ei välttämättä tarvitse
palauttaa. Tietysti yksi linjaratkaisu tässä asiassa
olisi voinut olla se, mikä esimerkiksi Ruotsissa on tehty: siitä huolimatta,
että kaikki tiedot esitäytetyssä veroilmoituksessa
olisivat oikein, Ruotsissa kuitenkin pitää jollakin
tavalla kuitata se eli pitää lähettää ilmoitus
verottajalle, että hyväksyy sen, tai jos ei hyväksy,
niin sitten lähettää muutettuna ja korjattuna
sen takaisin. Tietysti tämmöinen hyväksymismenettely
voisi olla nykyaikana helppokin toteuttaa joko pelkästään
sähköpostia tai tekstiviestiä tai muuta
vastaavaa käyttämällä. Mutta
joka tapauksessa nyt on tämä linja valittu, että ihmisten
ei tarvitse sitä palauttaa, ja jos mitään
ei kuulu, niin verottaja toteaa, että verovelvollinen on
hyväksynyt esitäytetyn veroilmoituksen ja siinä olevat
tiedot. Eli siinä mielessä asia menee ihan oikeaan
suuntaan.
Mutta se asia, mikä tässä on ongelmallinen, koskee
aika paljon monia yrityksiä. Voi sanoa, että monta
vuotta sitten, muistaakseni vuonna 98, saatiin verotusmenettelyyn
sen tyyppinen muutos, millä pyrittiin parantamaan yrittäjien
luottamuksen suojaa verotusta kohtaan. Eli kun yritys on tehnyt
oman veroilmoituksensa ja verotus on aikanaan päättynyt
ja sen jälkeen kun verottaja on hyväksynyt yrityksen
tietyn menettelyn ja on todettu, että nämä ja
nämä menot ovat vähennyskelpoisia ja
nämä ja nämä menot eivät
ole vähennyskelpoisia, niin yritys on voinut sen pohjalta seuraavan
vuoden veroilmoituksen laatia tietäen, mitä verottaja
eri asioista ajattelee. Eli kaikki tulkinnat ovat siinä vaiheessa
olleet selviä ja tiedossa, ellei niitä ole sitten
riitautettu hallinto-oikeuksiin.
Nyt tämä hallituksen esitys tietää käytännössä sitä,
että verotus tulee olemaan yrityksillä auki vähintään
kaksi vuotta. Eli yritys tekee ensimmäisestä vuodesta
veroilmoituksen eikä vielä tiedä, miten
ensimmäisen vuoden veroilmoitus on verottajan toimesta
käsitelty, onko siellä eri asiat hyväksytty
vai ei, ja sen jälkeen yrittäjä joutuu arvaamalla
tekemään seuraavan vuoden veroilmoitusta olettaen,
että mahdollisesti tulkinnat on hyväksytty sillä tavalla
kuin yritys on esittänyt. Tämä on aika
kummallinen tilanne ja aika ongelmallinen tilanne monille yrittäjille.
Eli siinä mielessä tässä mennään
taaksepäin, että luottamuksen suojaa tästä eteenpäin
ei yrityksillä siinä mielessä ole kuin
tähän mennessä on ollut. Samassa yhteydessä myös
pidennetään niitä aikoja, jolloin veronsaajan
edustajat, veroasiamiehet, voivat tehdä valituksia verotuksesta,
ja sen takia myös meidän vastalauseessamme, kokoomuksen
vastalauseessa, joka on vastalause n:o 1, puututaan tähän
asiaan. Meidän mielestämme nykyiset ajat, jona
aikana veronsaajat voivat tehdä omia esityksiään
verotuksesta, tulisi pitää ennallaan.
Toinen asia, mikä varmaan keskusteluttaa ehkä täällä salissa
ja keskustelutti valiokunnassakin aika paljon, liittyy nimenomaan
siihen, mikä on sitten se tapa, millä verotusta
ylipäätään käsitellään
ja miten asioita pitäisi hoitaa.
Verotusmenettelylain 26 § on se, missä määritellään
tiettyjä periaatteita, joilla verotusta noudatetaan, ja
myös perustuslakivaliokunta kiinnitti tähän
huomiota ja totesi, että hyvää hallintoa pitää noudattaa
koko ajan ja että pitää myös
verottajan tutkia riittävällä tarkkuudella
veroilmoitukset. Sen takia myös tänne 26 §:ään
on kokoomuksen vastalauseessa tehty muutosesitys, joka kuuluu sillä tavalla — kun
sen täältä löydän — että verotusmenettelyssä 1
momentiksi 26 §:ään pitäisi
laittaa se, että verotusmenettelyssä ja muissa
verotusmenettelyyn liittyvissä toimissa tulee noudattaa
hyvän hallinnon vaatimuksia ja ottaa verovelvollisen oikeusturvavaatimukset sekä veronsaajien
ja verovelvollisen edut huomioon tasapuolisesti. Perustuslakivaliokunta
omassa lausunnossaan valtiovarainvaliokunnalle totesi, että tämän
tyyppinen lisäys olisi tänne hyvä tehdä,
mutta valtiovarainvaliokunnassa oli sitten vähän
erilaista näkemystä siitä, pitääkö sitä laittaa
vai eikö sitä pidä laittaa. Osa oli sitä mieltä, että riittää,
että ylipäätään perustuslaissa
on maininta siitä, että hallinnon pitää olla
hyvää. Mutta taas osa meistä valiokunnassa
totesi, että on kuitenkin syytä, kun kerran kyseessä on
erityinen laki verotuksen toimittamisesta, myös 26 §:ään ottaa
tämä tärkeä yleinen periaate
huomioon. Tästä sitten aikanaan äänestetäänkin,
perjantaina todennäköisestikin.
Toinen asia, mikä on käytännön
yritysten osalta ongelmallista, on se, että veroasiamiehet tekevät
tietyn tyyppisiä valituksia niissä asioissa, jotka
ovat tulkinnanvaraisia, ja käytännössä elävä elämä on
osoittanut myös sen, kun yritykset ovat hakeneet niin sanotulla
ennakkopäätösmenettelyllä verottajalta
kantaa, millä tavalla verotus tullaan toimittamaan tietyissä asioissa.
Tiedän yhdenkin tapauksen, missä keskusverolautakunta
antoi selkeästi yritykselle päätöksen,
että sen mielestä yrityksen ehdottama käytäntö on täysin
sopiva ja voidaan verotuksessa näin menetellä,
mutta sitten veroasiamies samassa keskusverolautakunnassa kuitenkin
jätti varauman tähän kyseiseen kohtaan.
Johtopäätös on se, että yritys
ei edelleenkään tiedä, miten sitä tullaan
verotuksessa käsittelemään tässä tapauksessa. Tämä liittyi
eräitten tulojen jaksottamiseen. Minun mielestäni
tämä on aika kohtuuton tilanne, jos pyydetään
ennakkopäätösmenettelyssä verottajalta
käsitystä siitä, miten verotus tullaan
aikanaan tekemään, ja jos samasta laitoksesta
veroasiamies ei kuitenkaan pysty tekemään päätöstä tai
antamaan selvää vastausta siihen, toimitaanko
näin vai toimitaanko jollain toisella tavalla, vaan tehdään
ainoastaan tämä varauma. Se ei ole kyllä hyvä asia
verotuksen toteuttamisen kannalta.
Voi olla, arvoisa puhemies, että tähän
lakiin kyllä varmasti palataan muutaman vuoden kuluttua,
kun nähdään, millä tavalla tämä uusi
käytäntö lähtee menemään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Jari Koskisen esittelypuheenvuorossa
kävivät kyllä selvästi ilmi
nämä muutokset, mitä tämä verotusmenettelylaki
tuo mukanaan. Mutta yhteenvetona haluan todeta, että jos
verohallinnosta vähennetään väkeä 20
prosenttia eli nykyinen määrä 6 300
laskee 5 000:een, niin on aivan selvä asia, että sillä on
merkitystä. Siis tämän verotusmenettelyn
ansiosta tai sen takia, mitä termiä nyt halutaan
käyttää, väki vähenee
1 300 verovirkailijalla. Ja sillä on merkitystä.
No, minkälaista merkitystä sillä on?
Osittain sellainen merkitys, mihin ed. Polvi viittasi, eli houkutus
verovilppiin voi jonkin verran kasvaa. Kukaan meistä ei
varmasti halua myötävaikuttaa sellaiseen lainsäädäntöön,
jonka seurauksena on se, että houkutus verovilppiin kasvaisi.
En kuitenkaan pidä tätä niin suurena
vaarana kuin ed. Polvi äsken antoi ymmärtää.
Mutta sellainen vaara on olemassa.
On myöskin toinen vaara olemassa, ja se on se, että jonkun
oikeusturva kärsii. Kun tietää, että on
kaksi osapuolta, veronsaaja ja veronmaksaja, niin pelättävissä on,
että veronmaksajan oikeusturva heikkenee. Ed. Koskinen
mainitsi, mitkä ne tapaukset ovat, milloin veronmaksajan
oikeusturva saattaa huonontua. Tämä koskee pääasiallisesti
yrityksiä. Yrityksen kohdalla verotus on auki kaksi vuotta.
Se on aika pitkä aika, ja tällä voi olla
myöskin vaikutusta oikeussuojaan.
Sitten lain säännöksiä,
jotka koskevat koron laskenta-aikaa, aikaistetaan ja myöskin
tämän ennakon täydennysmaksun suorittamista
aikaistetaan. Esimerkiksi, jos kuolinpesä tammi—helmikuussa
huomaa, että tuli myyntivoittoja, luovutusvoittoja jostakin,
ja huomaa sen tänä vuonna helmikuussa, niin nykyisen,
voimassa olevan lain mukaan on mahdollista suorittaa ennakon täydennysmaksua
maaliskuun viimeiseen päivään mennessä ja
silloin nämä ennakon täydennykset otettiin
huomioon. Tässä laissa tätä aikarajaa
aikaistetaan kahdella kuukaudella eli tammikuun viimeisenä päivänä pitäisi
maksaa, jotta ennakon täydennysmaksut otettaisiin huomioon. Ja
korko suuremmista verojäämistä on aika
suuri ottaen huomioon, että niitä ei saa verotuksessa vähentää.
Minä en näe minkäänlaista ongelmaa siinä,
vaikka olisi säilytetty tuo ennakon täydennysmaksun
aikaraja nykyisessä ja se olisi edelleenkin maaliskuun
viimeinen päivä. Muutenkin ne kohdat, jotka ed.
Koskinen toi esille, kaikki ovat sellaisia, jotka vahvistaisivat
veronmaksajan oikeusasemaa, ja mielestäni kannatettavia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On syytä, että verohallinnon
toimintaa ja verotusmenettelyä tehostetaan. Mitä Suomeen
tulee, niin voidaan sanoa, että me olemme monessa suhteessa
aika pitkälti edelläkävijämaa.
Meillä on paljon tehokkaammat ja tarkoituksenmukaisemmat toimintajärjestelmät
kuin monessa muussa maassa. Meillä tietotekniikkaa käytetään
varsin hyvin.
Tietysti tämän hallituksen esityksen tavoite
on sinänsä oikea, että pyritään
nopeuttamaan toimintoja ja pitämään huolta
siitä, että ei puututa pieniin yksityiskohtiin
vaan keskitytään niihin alueisiin ja niihin verovelvollisiin,
joilla ongelmia ensi sijassa pitäisi olla. Tietysti tavoite
sinänsä lähtökohtaisesti on
oikea. Kuitenkin täytyy sanoa, että kun tätä hallituksen
esitystä on laadittu, niin kyllä sitä on
valitettavasti laadittu aika pitkälti verohallinnon tarpeista
lähtien eikä ole puututtu veronmaksajien oikeuksiin.
Tänä päivänä kansainvälisessä keskustelussa
entistä enemmän kiinnitetään
huomiota siihen, että veronmaksaja ei ole vain hallinnon
pelinappula vaan hänellä on tiettyjä perusoikeuksia,
joihin perusoikeuksiin pitää kiinnittää huomiota.
Tietysti lähtökohta on se, että hän
tulee oikea-aikaisesti, nopeasti ja oikein verotetuksi.
Tavallisen veronmaksajan kannalta tietysti erittäin
hyvä uudistus on se, että nyt kaikkien osalta
toimitetaan esitäytetty veroilmoituskaavake. Se tietysti
helpottaa niidenkin miljoonan henkilön, jotka täyttävät
edelleen veroilmoituskaavakkeen, veroilmoituksen täyttämistä ja
koko prosessia. Kuitenkin sitten, kun järjestelmää yksinkertaistetaan,
verotusmenettelyä koskevan lain 26 §:ään
tulee uusi momentti, jossa todetaan: "Verotusta toimittaessaan veroviranomaisen
on tutkittava saamansa tiedot ja selvitykset tavalla, joka asian
laatu, laajuus, verovelvollisten yhdenmukainen kohtelu ja verovalvonnan tarpeet
huomioon ottaen on perusteltua." Täytyy sanoa, että tässä säännöksessä nimenomaan
verovalvonnan tarpeet tuntuvat olevan se ensisijainen johtava toimintanuora,
ja se ei ole lähtökohtaisesti kovinkaan hyvä.
Itse lakiesityksen ja hyväksyttävän
lain 56 §:ssä on selkeytetty kyllä sitten
sitä, millä tavalla toimitaan verotuksen oikaisemiseksi.
On vuoden ja kahden ja viiden vuoden määräajat,
ja kullakin on tietty kynnys, millä tavalla verotuksen
oikaisu voidaan kaiken kaikkiaan suorittaa. Lähtökohta
sinänsä on oikea, että jotta voitaisiin
vuodenkin kuluessa oikaisu tehdä, niin tässä tapauksessa
ei saa olla missään tapauksessa tulkinnanvarainen
tai epäselvä tuo verotuksellinen kohtelu vaan
pitää olla täysin selvä virhe.
Tosin todettakoon, että kaksi vuotta on auki sitten sellainen asia,
jossa joku sivullinen antaa vääriä tietoja
ja tämä johtaa sitten virheelliseen verotukseen.
Verojaostossa käytiin pitkään keskustelua
siitä, tulisiko jollakin tavalla näitä säännöksiä täydentää.
Perustuslakivaliokuntahan antoi lausunnon, jossa se totesi, että olisi
tarkoituksenmukaista täydentää verotuksen
yleisesti noudatettavia menettelyjä ja periaatteita koskevaa
26 §:ää niin, että tuohon pykälään
laitetaan myöskin maininta hyvästä hallinnosta
ja verovelvollisen oikeusturvasta. Tietysti voidaan sanoa, että yleisestä lainsäädännöstä
jo
johtuu, että hyvän hallinnon periaatteita täytyy
noudattaa, ja myöskin tältä osin, että verovelvollisen
oikeusturva otetaan huomioon. Mutta haluan korostaa sitä,
että kun siellä 26 §:n 6 momentissa on
nimenomaan korostettu verovalvonnan tarpeita, niin olisi ollut mielestäni
välttämätöntä, että tähän
26 §:ään olisi kytketty nämä periaatteet
hyvästä hallinnosta ja verovelvollisen oikeusturvasta.
Täytyy sanoa, että tältä osin
jaostossahan käytiin keskustelua, ja voi sanoa, että hallituspuolueista
keskustassakin oli ymmärtämystä tämän
tyyppiselle muutokselle, mutta hallituspuolueitten pelisääntöjen
mukaisesti valitettavasti muutosta ei saatu aikaiseksi, ja täytyy
sanoa, että säännös tältä osin
ei kehittynyt tavalla, joka olisi ollut tarkoituksenmukainen.
Täytyy sanoa, että mietintö on kuitenkin
kirjoitettu varsin hyvin sillä tavalla, että mietinnössä on
kyllä korostettu verovelvollisen oikeusturvaa ja hyvää hallintoa
ja niitten merkitystä, mutta olennaista nyt on se, että kun
hallinto ryhtyy toteuttamaan tätä verotusmenettelylakia,
sen toteuttamisessa pidetään sitten tarkkaa huolta
siitä, että verovelvollisen oikeusturva kaikissa
tilanteissa toteutuu ja ettei lähdetä siitä,
että on saatu vapaat kädet verohallinnolle toimia
niin, että veroilmoituksia ei tarvitse tarkastaa, ja sitten
jos havaitaan jotakin, niin sen jälkeen puututaan lähestulkoon
kaikkiin asioihin. Tällainen menettely ei ole enää hyvää hallintoa
eikä myöskään toteuta verovelvollisen
oikeusturvaa.
Ed. Kallis täällä kiinnitti huomiota
myöskin siihen, että ennakon maksun maksamisaikaa
on lyhennetty. Todellakin aikaisin maksettuja veroja saattoi vielä täydentää seuraavan
vuoden maaliskuun loppuun asti, ja nyt tuo aika lyhennetään tammikuun
loppuun asti. Täytyy sanoa, että useissa käytännön
tilanteissa ollaan kyllä siinä, että tammikuun
lopussa ei ehkä vielä täsmällisesti
kykene arvioimaan sitä, onko syytä täydentää omaa
verotustaan maksamalla veroja lisää. Tässä suhteessa
tuo maaliskuun loppu olisi ollut tarkoituksenmukainen aika. Täytyy
sanoa, että uskoisin kyllä, että nykyisellä tekniikalla,
kun näitä tapauksia on hyvin vähän,
joissa sitä verotusta sitten täydennetään,
mutta niissä asioissa sen merkitys on sitäkin
suurempi, näissä tilanteissa ei olisi ollut myöskään
hallinnollisesti kovinkaan vaikeata pitää huolta
siitä, että nämä maksut olisi jo
voitu ottaa huomioon tuo ennakkoilmoitus verolliselle lähetettäessä.
Arvoisa puhemies! Asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä eduskunnalla
on vielä mahdollisuus ottaa kantaa siihen, halutaanko korostaa
hyvän hallinnon ja verovelvollisen oikeusturvan tarpeita,
kun laki hyväksytään. Toivon, että eduskunta tämän
ottaisi huomioon.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ensiksi kannatan ed. Polven ehdotusta.
Sitten toteaisin, kun täällä on ollut
esillä, että on väärää lainsäädäntöä se,
että houkutellaan kansalaisia verovilppiin, ettei myöskään
tämä, että joutuu seitsemän
vuotta pitämään tositteita tallessa,
ole nykyaikaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun on kuunnellut näitä oppositioryhmien
puheenvuoroja, niin ei voi muuta sanoa kuin että samoilla
linjoilla liikutaan näissä asioissa. Tässä on kuitenkin
semmoinen mielenkiintoinen yksityiskohta, kun katsotaan kahdessa
vastalauseessa olevaa 26 §:n muotoilua — tämä on
myös administraatiolle kerrankin puheenvuoro — että siinä on
sanajärjestyspoikkeama elikkä asia on sama mutta
sanajärjestys poikkeaa. Mitenkä niitä tulkitaan;
on mielenkiintoinen nähdä, minkälainen esitys
tulee tänne sitten äänestykseen, ovatko
ne vastakkain vai mitenkäpäin vai ovatko ne yhdessä vai
niin poispäin. Mutta halusin vaan nyt briljeerata ja osoitin,
että olen lukenut tarkkaan molemmat vastalauseet.
Arvoisa puhemies! Kun tässä on minusta semmoinen
henki mukana, että nyt otetaan tämmöiset
tietotekniset askeleet eteenpäin, niin miksi ei sitten
tällä tiellä mennä kerta kaikkiaan
reilusti eteenpäin? Palautanpa mieleen sen, mitä täällä salissa
ylväästi edellisen eduskunnan aikana puhuttiin
sähköisestä allekirjoituksesta. Siitä tehtiin
hirmuisella vauhdilla, valtavalla työllä lainsäädäntö.
Nyt sitten olisi ollut tilaisuus menetellä niin, että kun
tämä esitäytetty veroilmoituskaavake
tai -lomake Ruotsin mallin mukaisesti kuitataan kuitenkin,
niin voitaisiin silloin, ehkä maailmassa ensimmäisen
kerran, kuitata sähköisellä allekirjoituksella,
jos silloin se on ok, mutta joka tapauksessa se kuitattaisiin. Samalla
tutkittaisiin, kuinka pitkälle tällaisessa sähköisessä asioinnissa
verohallinnossa voitaisiin mennä. Nyt tässä mennään
verohallinnon tarpeitten mukaan ihan toiseen suuntaan, siis ikään
kuin tämä tietoyhteiskuntamahdollisuus jätetään
edes kokeiluluonteisesti käyttämättä.
Tätä pidän eräällä tavalla
menetyksenä, koska tämmöinen mahdollisuus
nyt mielestäni tässä on olemassa edelleenkin
tietenkin.
Sitten toinen asia, johon kiinnitän huomiota, on tämä verovilpin
mahdollisuus. Tässähän verohallinto,
joka lienee tämän takana, koska täällä verohallinnon
tarpeistakin puhutaan, eräällä tavalla
haluaa olla tasapuolinen sillä tavalla, että hallintarekisteriasioissa
ja näissä kaikissa sallitaan edelleen kaikki verovilppi.
Sitä suorastaan suositaan. Nyt sitten annetaan sitä mahdollisuutta
myöskin tavalliselle palkanansaitsijalle ja verovelvolliselle,
että no, annetaan nyt sullekin mahdollisuus tasapuolisuuden
nimissä eikä vain niille paljon pääomatuloja
saaville. Tässä ollaan mielestäni menossa
aivan hakoteille koko hommassa. Tällaista linjaa luonnollisesti
edelleenkin vastustan, kun olen sitä mieltä, että harmaa
ja musta talous pitää saada kuriin.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esityshän
periaatteessa seuraa aika lailla kansainvälistä käytäntöä.
Meillä on hyviä kokemuksia näistä,
mitä tällä hetkellä on ollut. Tässäkin
salissa on paljon puhuttu siitä, kuinka meidän
pitäisi tehostaa ja hakea tehokkuuden parantamista niin
yksityiseltä kuin julkiseltakin sektorilta. Kun me tiedämme,
että verohallinnossa on tulossa varsin iso rotaatio, siellä vuoteen 2012
mennessä 1 300 työpaikkaa vähenee, meillä on
tässä loistava tilaisuus vastata näihin
molempiin haasteisiin. Totta kai tämä tulee olemaan
suuri haaste myös verohallinnon sisällä sinällänsä verotuksen
yhtenäistämisessä ja yleensäkin
sen yhtenäisyyden takaamisessa ja totta kai sen oikeusturvan
takaamisessa. Tietysti sellainen merkittävä tehtävä,
joka tässä varsinkin alkuvaiheessa tulee tehdä hyvin
tarkoin ja kattavasti, on tiedottaminen: ihmisille, kansalaisille,
tiedotetaan, mitä tulee tapahtumaan, mitä tulee
muutoksia ja mitkä heidän vastuunsa jatkossa ovat.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Varmuuden vuoksi ja varmaan selvyydenkin
vuoksi ehdotan, että käsittelyn pohjaksi otetaan
vastalause 1 eli kokoomuksen tekemä vastalause.
Ed. Pulliainen oli aivan oikeilla jäljillä siinä mielessä,
että kun kerran meillä pyritään
kehittämään tietotekniikkaa, niin myös
tulevaisuudessa pitää hyödyntää kaikki
se, mikä on hyödynnettävissä.
Uskon, että kansalaisista suurimmalla osalla on halukkuuttakin
sen tyyppiseen asiointiin, ja se on kaikkien etu, koska sillä tavalla
säästetään yhteiskunnan varoja
ja asiat menevät parempaan suuntaan. Siinä mielessä,
kun esimerkiksi ed. Lintilä täällä puhui
tehokkuudesta, niin kukaan ei ole tehokkuutta vastaan. Mutta jossain menee
myös se raja, missä vaiheessa tehokkuus kävelee
ylitse veronmaksajan oikeusturvan kannalta, niin kuin tässä kohtaa
menee. Luottamuksen suoja heikkenee, ja jos se menee pelkästään tehokkuuden
varjolla, se on huono asia. Se vie myös pois osittain veronmaksumoraalia,
ja siitäkin meidän kaikkien kuitenkin pitäisi
kantaa huolta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Jari Koskisen tekemää ehdotusta
käsittelyn pohjasta.
Vielä haluan korostaa kyllä sitten, mitä erityisesti
yrityksiin tulee, että se, että verotus on varsin
pitkään auki, on todellinen ongelma. Tietysti on
aika vaikea asettaa erilaista kynnystä yritysten verotuksen
oikaisulle suhteessa yksittäisiin kansalaisiin, mutta se
on varmaan asia, jota kannattaa seurata nyt sitten jatkossa. Kaiken
kaikkiaan se, että veronoikaisu on viisi vuotta mahdollista,
on varsin pitkä aika kansainvälisesti. Varmaan
jatkossa kannattaa miettiä sitä, pitäisikö sitä aikaa
lyhentää neljään tai kolmeen
vuoteen, ja tällaista seikkaa toivon.
Yleiskeskustelu päättyy.