Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on hyvä, turvallisuutta
lisäävään suuntaan vievä,
ja myös valiokunta on korostanut kokonaisvaltaista näkemystä rautatieliikenteen
turvallisuudesta ja todennut tässä, että pienemmätkin
osa-alueet tulee varmistaa riittävän hyvin.
Mielestäni ehdotetun 17 §:n kohdalla, loppulauseessa,
sen sijaan liikenteenharjoittajat, kuten VR voivat halutessaan asettaa
oman turvallisuusjohtamisjärjestelmän mukaisia
lisärajoituksia esimerkiksi laite- ja kalustokohtaisen
koulutuksen osalta. Täällä on myös
semmoinen maininta, että esimerkiksi turvalaitteiden asennus-
ja huoltotehtävissä toimivien turvamiehien toimien
suhteen tulee huolehtia, että näissä tehtävissä toimivat
henkilöt eivät heikennä rautatieliikenteen
kokonaisvaltaisuutta.
Minä otan käytännön esimerkin,
joka ei liity millään tavalla VR:ään.
Kilpailutetaan turvalaiteasennukset. 2000-luvun alussa näin
tehtiin ja sen voitti ranskalainen yritys. Turvalaiteasentajat olivat
silloin radan varressa ranskalaisia eivätkä ymmärtäneet
edes suomen kieltä. Silloin tapahtui tilanteita, että ilmeistä vaaraa
oli junaturvallisuudelle ja tuli semmoisia tilanteita, että turvalaitemiehet
ropeloivat siellä asennusvaiheessa turvalaitejärjestelmiä ja
siellä tipahtivat niin sanotusti vihreät valot
päältä aivan junan edessä ja silloin
tapahtui automaattijarrutus ja koko junanvaunukalusto meni lovipyörille,
elikkä erittäin kalliita juttuja. Siellä tietysti
piti olla turvamies mukana, mutta (Puhemies: 2 minuuttia!) kaikissa
näissä säästettiin ja turvamiehiä ei
ollut. Olisin toivonut, että tässä valiokunta
olisi ottanut pikkuisen tiukemman kannan tähän
turvallisuuteen.
Yleiskeskustelu päättyi.