13) Hallituksen esitys laiksi tonnistoverolain muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kansainvälinen verokilpailu merenkulun
alalla on johtanut siihen, että suomalaiset varustamot
ovat liputtaneet laivoja yhä enemmän näihin
niin sanottuihin mukavuuslippumaihin. Tämän johdosta
jo nykyisin voimassa oleva laki lähti siitä, että veronalennuksia
annetaan varustamoille, mutta se ei ole tuonut näitä aluksia
Suomen lipun alle. Lisäksi tarvitaan myöskin Suomen
sijainnista johtuen aluksia, jotta voidaan huoltovarmuus varmistaa
Suomen lipun alle.
Tämän johdosta emme ole esittäneet
tämän hallituksen esityksen hylkäämistä,
vaikka tässä annetaan edelleenkin varustamoille
lisää helpotuksia, jotka tekevät verotulojen
menetyksen muodossa noin 30—50 miljoonaa euroa vuodessa.
Tämä on erittäin suuri tuki varustamoliiketoiminnalle.
Tässä on laskettu, että yksi työpaikka maksaa
noin 32 700 euroa merenkulun alalla, elikkä tänne
tulee melkoinen tuki. Tämän lisäksi piilevää verovelkaa
ollaan antamassa noin 160 miljoonaa euroa anteeksi, jos nämä yritykset
uusivat tonnistoa ja se tulee Suomen lipun alle. Tämä on
kyllä todella pitkälle menevä tuki merenkululle,
ja olisikin toivottavaa, että varustamot toisivat tonnistoa
Suomen lipun alle ja sitä kautta niitä tavoitteita,
mitä tässä lain perusteluissa on asetettu,
saavutettaisiin. Tästä ei kuitenkaan ole varmuutta.
Tämän johdosta esitän, herra puhemies,
seuraavaa perustelulausumaa:
"Eduskunta toteaa, että esityksessä Suomessa liputettuja
aluksia edellytetään enää olevan
vain 25 prosenttia ja lisäksi varustamoille kertynyttä runsasta
verovelkaa voidaan pienentää varustamon tekemillä investoinneilla,
mihin ei kuitenkaan liity kotimaisuusvaatimusta, mitkä tekijät yhdessä lisäävät
ulosliputusta, joten eduskunta edellyttää hallituksen
seuraavan tarkkaan kehitystä ja antavan tarvittaessa korjaavan
esityksen nopeasti eduskunnalle."
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Tonnistoverolaki on sillä lailla
aina ollut vähän hankala, että kun eri
maat käyvät kilpailua, yksi pistää vähän
paremmaksi, seuraava pistää vielä paremmaksi.
Tämä on semmoinen ikuinen ongelma, voidaan sanoa
melkein, että ikiliikkuja on keksitty. Missä menee
raja sitten, mitä tavoitellaan ja kuinka pitkälle
ollaan valmiita menemään?
Hallitus antoi tämän esityksen, asiantuntijoita kuultiin.
Kuten ed. Kuoppa äsken lopuksi totesi tämän
lausuman sisällöstä, niin tämän
esityksen jälkeen on oikeasti syytä seurata sitä tilannetta, miten
se kehittyy, ja kuten lausumassakin sanotaan, tarvittaessa antaa
korjaava esitys eduskunnalle.
Kannatan ed. Kuopan esittämää lausumaa.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Työpaikkojen pitäminen
Suomessa on kallista. Jos laskelmien mukaan tässä yhtä henkilötyövuotta
tuetaan 32 700 eurolla, niin voi sanoa, että ollaan
tietyllä tavalla kyllä venymisen ääripäässä.
Tämä on valitettava esimerkki eurooppalaisesta
verokilpailusta, joka tällä hetkellä on
käynnissä varustamoitten puolella. Mutta hallitus
on reagoinut siihen ainoalla oikealla tavalla ja lähtenyt
turvaamaan kotimaista varustamotoimintaa ja samalla myös
huoltovarmuutta.
Valiokunnassa tehtiin pikkanen muutos varsinaiseen esitykseen
ja siirtoikkunaa pidettiin auki vuosi enemmän eli neljään
vuoteen. Tämä lähinnä siitä johtuen,
että nimenomaan pienet varustamot saavat silloin vuoden
lisäaikaa tehdä niitä päätöksiä,
tulevatko ne siirtymään tämän
piiriin. Erityisesti ne voivat silloin arvioida, mikä tulevan
hallituksen verolinjaus on, tuleeko siinä tapahtumaan sellaisia
ratkaisuja, jotka ovat heille epäedullisia ja jotka heidän
tulee huomioida tähän tonnistoveroon siirtymisen
johdosta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä tonnistoveroasia on
ollut 1990-luvun alusta saakka esillä toistuvasti. Silloin
kun nykyinen puhemies oli valtiovarainministerinä, tästäkin keskusteltiin
moneen eri otteeseen, mutta silloin katsottiin, että ei
nyt sitten kai siihen ole aiheellista mennä. Sitten luotiin
jonkinlainen järjestelmä, ja oliko yksi alus ainoastaan
siinä, jotakin semmoista.
Nyt ollaan tässä tilanteessa. Se syy, millä tätä pitää perustella,
on nimenomaan huoltovarmuusperuste, koska me tarvitsemme Suomen
lipun alle semmoisen minimitonniston. Katsotaan nyt, imeekö edes
tämä sitä lukumäärää ylöspäin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Voin sanoa, että nämä laivanvarustajat
kyllä osaavat pitää yllä kilpailua,
jossa ne itse eivät välttämättä ole
mukana, mutta ne kilpailuttavat toisia eli valtioita tässä tapauksessa.
Yksi suurin huolihan niillä nyt tällä hetkellä on
rikkipitoisten diesellaatujen kielto ja tähän
0,1 prosentin rikkipitoisuuteen siirtyminen, jota ne pitävät
uhkana Itämeren alueella.
Tulee vain mieleen todellakin vuoden 1995 jälkeisestä tilanteesta,
kun pientonnistot silloin muistaakseni nimenomaan liikennevaliokunnan jäsenille
tarjosivat joka kesä tällaisen purjehdusmatkan
edestakaisin Suomesta johonkin eurooppalaiseen satamaan. Muistaakseni
se on myös poikinut joitakin etuja tai ainakin on ollut
mukana vaikuttamassa niihin. Ei meillä eduskunnallakaan
aina ole ollut siinä mielessä aivan hyvä tilanne,
ettei tällaista vaikuttamista ole ollut. Pientonniston
tarjous oli usean vuoden, koska ollessani myös liikennevaliokunnan
jäsenenä niitä kutsuja tuli vuosittain.
Siitä, kuinka moni niitä on ottanut vastaan, en
tiedä, mutta aktiivinen on ollut tuo pientonnisto ja suurempi
tonnisto vielä aktiivisempi.
Keskustelu päättyi.